eitaa logo
عصر هوشمندی
510 دنبال‌کننده
749 عکس
221 ویدیو
12 فایل
راه ارتباطی: @mnasiri_resane ایستاده در غبار
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹نقش زن مسلمان در تربیت دینی با محوریت رسانه تمدن ساز 💢بطور کلی، ماموریت رسانه در سطح کلان و سیستمی، شبکه سازی، جریان سازی، و گفتمان سازی است و در ساحت خرد و مدیریت فرد، ماموریت رسانه از طریق ، و رقم می خورد. اساسا رسانه در نگاه دینی، بازوی عدالت و ابزار تربیت است که اگر در موقعیت درست و زمان مناسب عمل کند، هویت دینی غنی و منسجمی را در سطح فرد و جامعه شاهد خواهیم بود. 💢سوال مهم این است که در چنین مختصات تمدنی و موقعیت معرفتی که غرایز و شهوات را حاکم بر عقلانیت می طلبد و مهندسی افکارعمومی و مدیریت کنشگری و به تعبیر ماکس وبر، ، تئوری روی میز و نسخه آماده تفکر لیبرال برای جهانی سازی است، چه باید کرد؟ آیا آلترناتیوی برای چنین تفکری موجود است؟ 💢راهبرد اساسی در جهان امروز نسبت به حضور و اثرگذاری زنان در فضای رسانه ای، شکستن مارپیچ سکوت حاکم و پر از ابتذال و انگاره سازی درست از جنس زن در فضای رسانه با معرفی اَبَرشخصیت ها و اسطوره های زنان در تاریخ و با خلق این انگاره های صحیح و در ادامه نیز، ریل گذاری برای کنشگری فعال و منتشر شدن استعدادهای واقعی زنان در فضای رسانه ای و افکارعمومی است. 💢رسانه دینی و تمدن ساز در نسبت با زنان جامعه را می توان با عنصر خودآگاهی فردی و راهبری محیطی گره زد و از تقلید کورکورانه و و تحذیر کرد. ✅ادامه متن سخنرانی ارائه شده در نشست منطقه ای «زن و مدیریت بحران» را در لینک زیر بخوانید: 👉 https://hawzahnews.com/x9RZB 💢بازنشر مجدد به مناسبت ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)؛ الگوی بی بدیل زن مسلمان @asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 |کلیپ| صلوات مخصوص حضرت فاطمه (س) ما گوشه نشينان غم فاطمه ايم محتاج عطا و كرم فاطمه ايم @asrehooshmandi
📚انتشار کتاب چکیده مقالات همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی 🔹این کتاب شامل ۸۵ چکیده ارسالی است که به اهتمام دکتر عبدالکریم خیامی _ دبیر شورای علمی همایش و به‌صورت مشترک توسط دانشگاه امام صادق (ع) و مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی منتشر شده است. 🔹فایل کتاب به‌صورت رایگان و از طریق سایت همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی به نشانی milconf.ir در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. 🔹کتاب مقالات این رویداد نیز به‌زودی منتشر خواهد شد. @milconf3
⭕️ وضعیت امروز، هم از نتوانستن است و هم از نخواستن ◀️ لایو امشب آقای ضرغامی را دیدم گفتند تا زمانی که سرویس خوب ایرانی نیامده، مخالف فیلتر اینستا هستم. 1️⃣ من هم معتقدم حتما باید سرویس جایگزین مناسب وجود داشته باشد. ولی اینکه دست روی دست بگذاریم که یک سرویس با کیفیت داخلی بیاید، هرگز این اتفاق نخواهد افتاد. هر سرویسی، زمانی رشد می کند که همزمان مورد استفاده کاربر باشد. 2️⃣ سرویس های داخلی با امکانات اولیه ایجاد شده است. وظیفه حاکمیت، استفاده از ابزارهای خود برای حمایت از مردم (در درجه اول) از طریق ایجاد سرویس پایدار و توان داخلی است. کاهش پهنای باند سرویس خارجی، ابزار حاکمیت برای حمایت از سرویس داخلی است. البته این کاهش، باید در زمان بندی طولانی باشد که مخاطب (و از جمله کسب و کارها) فرصت انتقال به سرویس داخلی را داشته باشند. 3️⃣ هیچ کس، دوست ندارد و نمی خواهد مردم را اذیت کند، اما همین مردم انتظار دارند وقتی از آنها در اینستاگرام یا هر سرویس دیگری، کلاهبرداری می شود، حاکمیت به داد آنها برسد‌. سرویس خارجی باید در کشور، نماینده پاسخگو داشته باشد که به دستگاه قضایی ما پاسخ دهد. همین یک امکان فراهم شود، بی خیال بیگ دیتا و بقیه مسائل. با همین یک امکان، می توان حضور سرویس خارجی در کشور را تحمل کرد، ولی وضعیت موجود غیرقابل تحمل است. سوال آن است که چطور ترکیه توانست با پافشاری این امکان را فراهم کند، ولی ما نمی توانیم؟ 4️⃣ باید گفت شرایط موجود در کشور، هم از بی عرضگی و نتوانستن است و هم از نخواستن. اولا از بی عرضگی اعضای شورای عالی فضای مجازی است که به وظایف رگولاتوری و نظارتی خود عمل نکرده و شورا را عملا بی خاصیت کرده اند. ثانیا از نخواستن این دولت و وزیرش است که با اینستاگرام و تلگرام، هم رسانه های نیابتی شان برقرار است و منافقانه پز حمایت از مردم می دهند (سیاست) و هم از آن میلیاردها میلیارد کاسبی می کنند (اقتصاد) و برای آنها چه از این بهتر. @asrehooshmandi
farday diroz 01- dr.davodi.mp3
51.33M
💢بررسی بدون پرده فضای مجازی در برنامه واکاوی شد: ⬅️بیانیه گام دوم و فضای مجازی ⬅️فیلترینگ؛ مدل حکمرانی سایبری خوب، بد یا زشت؟ ⬅️وقتی مجری یک مدل حکمرانی به اپوزیسیون آن برنامه تبدیل شود، چه باید کرد؟ ⬅️نگاهی به مدل موثر و غیرموثر در حکمرانی سایبری کارشناس: دکتر علیرضا داوودی کارشناس مجری: معصومه نصیری 🖇برنامه فردای دیروز را روزهای فرد ساعت ۹صبح از بشنوید. @asrehooshmandi
▫️گزارش واشنگتن‌پست 🔸ثبت ۳۰۵۷۳ دروغ برای ترامپ روزنامه واشنگتن‌پست نوشت در دوره چهار ساله ریاست جمهوری خود، ۳۰۵۷۳ یا مطرح کرد. بیشترین ادعای غلط و دروغی که ترامپ گفته ادعاهای مکررش درباره این بوده که او را ساخته است. 👈 رسانه نگاری، اخبار جعلی و مقابله با آن @asrehooshmandi
🔹نگاهی به یک مناظره و آشنایی با چند تکنیک رسانه‌ای ▫️مساله اصلی این نوشتار نه صادق زیباکلام است و نه خسرو معتضد. مساله اصلی آشناسازی مخاطب با تکنیک‌های به کار رفته در این مناظره است تا در ماه‌های آینده که به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم بدانیم وزن افراد در مناظره‌ها را چگونه باید مورد سنجش قرار دهیم. ▫️یکی از روش‌های رایج در مناظره مخصوصا وقتی که دست یکی از طرفین برای اثبات ادعایش یا رد ادعای طرف مقابل خالی است، توسل به است. یکی از روش‌های مغالطه حمله به فرد به‌جای نقد گفتمان یا اظهارات اوست که از آن به‌عنوان «مسموم کردن چاه» هم یاد می‌شود. این روش یکی از غیراخلاقی‌ترین روش‌ها برای انحراف مسیر بحث، عصبانی کردن طرف دیگر مناظره، منحرف ساختن افکار عمومی و فرار از پاسخگویی است. این روش بر مبنای مورد استفاده قرار می‌گیرد نه رد استدلال. استفاده از عباراتی مثل دروغ‌گو و خائن به‌جای نقد اظهارات فرد مقابل توسل به این‌گونه از مغالطه است. ▫️یکی دیگر از روش‌ها است. برچسب‌زنی باعث می‌شود فرد و گفته‌هایش ذیل آنچه به او نسبت داده شده، قرار گیرد و مخاطب بر اساس همان برچسب، دچار انحراف در استنتاج شود. استفاده از عناوینی همچون مورخ حکومتی، عوام‌فریب، تاریخ حکومتی، پوپولیست و... نمونه‌هایی از این روش هستند. ▫️ موضوع دیگری است که اکثرا در مناظره‌ها مشاهده می‌کنیم. گاهي سخنی یا ادعایی از نظر منبع، محتواي پيام، مجموعه‌ای بهم پيوسته و مرتب هستند اما بیان بخشي از آن و حذف بخش دیگر، جهت و نتيجه تصمیم و درک مخاطب از موضوع را تغییر می‌دهد. درواقع در روش «پاره حقیقت‌گویی» يكي از عناصر صورت می‌گیرد. در این روش نداشتن استدلال و تحلیل ذیل تکه‌پاره کردن اصل موضوع پنهان می‌شود. ▫️هنگام مشاهده مناظره‌ها و پذیرش اظهارات یک فرد، به برنامه‌ها و استدلال‌هایش پیرامون موضوع بحث دقت کنید تا آسمان ریسمان بافتن‌ها. ✍️معصومه نصیری _مدرس سواد رسانه‌ای @asrehooshmandi
📚 📘«کرونا در آیینه سواد رسانه‌ای و علوم شناختی» 📘«سواد رسانه‌ای و خانواده» 📘«اصول آموزش سواد رسانه‌ای به کودکان» 📘«فضای مجازی و سواد رسانه‌ای» 📘«مجموعه هشت جلدی شهروند هوشمند» ✍️مؤلف: معصومه نصیری ⭕️ نمایشگاه کتاب تهران امسال به سبب محدودیت‌های کرونایی برای نخستین بار به‌صورت مجازی از اول تا ششم بهمن ماه ۱۳۹۹ از طریق وبسایت نمایشگاه مجازی کتاب به نشانی www.tehranbookfair.ir برگزار می‌شود. @asrehooshmandi
💠اخبار خوبند یا بد؟ 🔸رولف دوبلی از جمله مخالفان پیگیری افراطی اخبار است و بخشی از کتاب هنر شفاف اندیشیدن را نیز به این بحث اختصاص داده است. برخی از نکات کتاب او در مورد مصرف افراطی اخبار این است: ⛔️خبرها گمراه‌کننده هستند. چون بر روی جنجالی‌ترین یا هیجان‌انگیزترین بخش رویدادها متمرکز می‌شوند و نه الزاماً مهم‌ترین‌ها. ⛔️ از هزاران خبری که طی یک سال «مصرف» می‌کنید، موارد معدودی ممکن است بر روی تصمیم‌های مهم شما تأثیر بگذارند. ⛔️ خبرها حباب روی دریای رویدادهای جهان هستند. آگاهی از اخبار توان تشریح آن‌چه در اطراف‌‌تان می‌گذرد را چندان افزایش نمی‌دهد. ⛔️ خبر مدام قسمت احساسی مغز را تحریک می‌کند و استرس ایجاد می‌کند و از این نظر برای بدن می‌تواند مضر باشد. ⛔️اخبار را می‌توان مادر همه‌ی خطاهای شناختی دانست. ⛔️خبر، مانع فکر کردن و تحلیل می‌شود. ⛔️پیگیری اخبار اعتیاد می‌آورد. ⛔️پیگیری اخبار، وقت می‌گیرد. ⛔️ خبرها ما را منفعل می‌کنند و حس انفعال را القا می‌کنند [شبیه درماندگی آموخته شده] 📌مانند بسیاری از عبارت‌های دیگر، این گزاره‌ها را هم نمی‌توان کاملا درست یا غلط دانست اما بی‌تردید فرصتی ارزشمند برای فکر کردن و تبادل‌نظر با دیگران فراهم می‌کنند. برای داشتن درک بهتری از اخبار به این سوالات نیز فکر و در مورد آنها گفتگو کنید 🔹آیا می‌توان رسانه‌ها و اخبار را به صورت مطلق ترک کرد و آن‌ها را پیگیری نکرد؟ 🔸 آیا می‌شود حد متعادلی از پیگیری اخبار تعیین کرد؟ اگر پاسخ شما مثبت است، این حد را چگونه تعیین می‌کنید؟ 🔹 آیا مخالف حد تعادل هستید و فکر می‌کنید هر نوع پیگیری اخبار، دوباره شما را داخل یک باتلاق خبری فرو می‌برد؟ 🔸 آیا هزینه‌ی پیگیری نکردن اخبار از هزینه‌های پیگیری کردنش بیشتر نیست؟ /هدهدرسانه @asrehooshmandi
📌بزرگ ترین رصد اینترنتی جهان در کجاست؟ 🔹سی ان بی سی در گزارشی نوشته، آمریکا از چهار مولفه جرم‌انگاری در قانون فضای مجازی تبعیت می‌کند که این نوع قانون گذاری در هیچ جای دنیا شبیه ندارد و برخلاف سبک معمول دردنیا درباره شبکه‌های اجتماعی به جزئیات و خرده موضوعات فضای مجازی نیز ورود می‌کند. 🔸طبق قانون امنیت سایبری آمریکا (مصوب سال ۲۰۱۲) که مشتمل بر ۱۵ بند است، هرگونه رفتاری در فضای مجازی اگر معارض با امنیت کشور آمریکا تشخیص داده شود، قابل پیگیری است. 🔰 متن کامل خبر (https://majazist.ir/1399/11/04/82984/%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D8%B5%D8%AF-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%86%D8%AA%DB%8C-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%AC%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%9F/) 💡 @asrehooshmandi
عصر هوشمندی
@asrehooshmandi
سیلی بر صورت قانون و واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی 🔹ویدئوی نماینده و سرباز راهور و اتفاقات پیرامونش را در این چند روز تقریبا همه دیده‌اید. از موضوع که ارتفاع بگیریم، مسأله اصلی «عدم تمکین به قانون»، «ویژه خواهی»، «برخورد با مامور قانون» و «خودفراقانون پنداری» است. این چهارگانه در افکار عمومی در قامت اعتراض به سیلی زده شده به سرباز در شبکه‌های اجتماعی پیگیری شده است. 📊رصد دیتاک نشان می‌دهد این موضوع با چاشنی خشم و ناراحتی در فضای توئیتر تا ساعت ۱۴:۰۰ امروز با ۸۷ هزار توئیت، ۶۲٫۳ هزار ریتوئیت، ۵۴۸٫۲ هزار لایک و ۳۶۲۳ پست در ساعت از سوی کاربران پیگیری شده است. 🔹توئیت «آقای علی‌اصغر عنابستانی نماینده مردم سبزوار در مجلس چطور دلت آمد امروز بزنی توی گوش سرباز وظیفه راهور؟ چون اجازه نداد وارد خط ویژه بشی؟ چون سرباز بود کتک خورد» بیشترین بازنشر را در این فضا داشته است. 📈 تلگرامی‌ها موضوع را با ۱۱٫۵ هزار پست پیگیری کردند که ۴۰٫۶ میلیون بازدید و ۴۷۹ پست در ساعت نشان از واکنش کاربران این بستر نسبت به واقعه بوده است. 🔹پست «سازندگان این دوربین مخفی فکرش را هم نمی‌کردند انقدر زود سوژه‌ای که برای ساختن برنامه استفاده کرده بودند، به واقعیت تبدیل شود. جامعه خوب، ساختنی است» که دوربین مخفی مشابه این رخداد است با ۳ میلیون و ۹۸۷ هزار و ۷۳ بازدید، پربازدیدترین محتوای تلگرام بوده است. 📈 کاربران در اینستاگرام با ۴۰۳ پست، ۱۰٫۴ هزار لایک و ۱٫۱ هزار کامنت موضوع مذکور را پیگیری کرده‌اند. 📈 در بستر خبر، هزار محتوا تولید شده است که پایگاه‌های خبری با ۶۴۳ محتوا و خبرگزاری‌ها با ۳۴۸ محتوا موضوع نماینده سبزوار و سرباز راهور ناجا را پیگیری کردند. محتوای ۹ روزنامه نیز به این موضوع اختصاص داشته است. 🔹هشتگ‌ها و کلمات پرکاربرد در بسترهای ذکر شده، ، ، ، ، ، ، و بوده است. 🔹تحلیل شبکه ریتوئیت این موج نشان از ۵ شبکه زیر دارد: ۱) خوشه آبی با دربرگیری ۲۸.۶۷٪ کل دیتا به موضوع درخواست استعفای عنابستانی اختصاص دارد. ۲) خوشه سبز که ۲۳.۱۸٪ محتوا را تشکیل داده به خودروی نماینده مجلس اشاره دارد. ۳) خوشه قرمز با انتشار هشتگ‌های ، و ۲۲.۴۸٪ دیتا را شامل می‌شود. ۴) خوشه صورتی با ۱۲.۴۹٪ محتوا به هشتگ‌های و اختصاص دارد. ۵) خوشه زرد نیز ۲.۴۴٪ کل دیتا را با هشتگ شامل شده است. 🔹مساله اینجاست که سیاست زدگی استخوان‌های تحلیل، اخلاق و منطق پیگیری موضوعات را خُرد کرده است. امروز بیش از اینکه مطالبه برخورد قانونی و‌ جدی با خاطیان این موضوع پیگیری شود، ماجرا بیشتر ابزاری برای حمله به نهادها و گفتمان‌ها و .... شده است. موضوعی که بیشتر رنگ و بوی دستاویز بودن هر موضوع برای تسویه حساب جریانی را می‌دهد تا مطالبه گری جدی رفتار مبتنی بر قانون و برخورد با قانون‌گریزان. 🔹شاید یکی از دلایل ریشه‌کن نشدن چنین رفتارهایی که پیش از این نیز به شکل‌های دیگر رخ داده و با لبخند و مسامحه پایان یافته، نگه‌داشتن موضوع در سطح، ایجاد دوقطبی های کاذب و هدفمند و عدم درخواست جدی برخورد قانونی با خاطی یا خاطیان بوده باشد. ✍🏻معصومه نصیری؛ کارشناس رسانه @asrehooshmandi
📣اخبار کوتاه ⬅️سخنگوی قوه قضاییه: قوه قضاییه به دنبال مسدودسازی فضای مجازی و هیچ پیام رسان اجتماعی نیست. احضار وزیر برای انسداد فضای‌مجازی نبود انتظار این است که مسئولان فضای مجازی نسبت به مدیریت، بومی‌سازی و پالایش آن اقدام کنند و نسبت به قصور خود پاسخگو باشند. دادستانی رسیدگی به ترک فعل‌ها برابر ضوابط است و البته درباره شخص مورد نظر موارد دیگری مطرح است که در آینده رسیدگی می‌شود تا متوجه شویم فرد مقصر است یا خیر. ⬅️الگوریتم‌های فیس‌بوک، توییتر و گوگل عامل خشونت و حمله به کنگره آمریکا شناخته شدند تعدادی از نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا می‌گویند الگوریتم‌های مورد استفاده در شبکه‌های اجتماعی فیس‌_بوک، توییتر و یوتیوب (متعلق به گوگل) کاربران را رادیکال تر و تندخوتر می‌کند. ⬅️فعالیت هکرهای کلاه سفید در کشور قانونی می شود هکر کلاه سفید ( White Hat Hacker) به آن دسته از هکرهایی گفته می‌شود که نقاط ضعف سیستم‌های رایانه‌ای را تست و شناسایی می‌کنند اما نیت خرابکارانه ندارند و هدفشان نشان دادن ضعف سیستم‌های امنیتی شبکه‌های کامپیوتری به سازمان‌ها است. @asrehooshmandi
💬رسانه بدون شما هیچ است؛ خودتان را جدی بگیرید ✍️معصومه نصیری ـ مدرس سواد رسانه ای این روزها و در فضای غلبه رسانه ها، دو مساله فراموش شده است؛ نخست اینکه براساس استدلال، مطالعه و نتیجه گیری خودمان تحلیل کنیم و در واقع صاحب باشیم و نکته دیگر اینکه را انجام دهیم حتی اگر غالب جامعه یا براساس تعارف یا برای ترس از تنها ماندن و ... راه دیگری را بروند. نکته دیگر اینکه رسانه ها قدرت زيادي دارند تا آنجاكه مي توانند شما را جادو كنند و سررشته افكارتان را در دست بگيرند. اما اگر به آنها علاقه نداشته باشيد، اگر نتوانند شما را جادو كنند و اگر نتوانند در عقايدتان تغييري ايجاد كنند، بازهم مي توانند دست و پايتان را ببندند و به سكوت وادارتان كنند. نظريه چنين ادعايي دارد و مي گويد حاكمان رسانه ها با حذف تدريجي مخالفان خود، مي توانند هر روز تعداد بيشتري را به خاموشان جامعه اضافه كنند. خاموشانی که به دلایلی مثل طرد شدن، تنهایی، غلبه اکثریت و .... عطای «خود بودن» را بر لقایش می بخشند. در این سیطره رسانه ای، فرهنگ ها تغییر می کنند، ارزش ها به ضد ارزش تبدیل می شوند و برعکس و درنهایت و در اکثر مواقع جامعه ای تهی از صداقت و دانش و سرشار از آنچه رسانه ها تزریق کردند، باقی خواهد ماند. اگر برخی محتواهای رسانه ای به ما می گوید ایرانی ها عصبانی ترین مردم دنیا هستند یا خودکشی در ایران در بالاترین رقم جهانی است و... همه متاثر از آن، باور می کنند اما به ما نمی گوید مثلا در صد روز گذشته چند نفر در لندن با چاقو به قتل رسیدند یا میزان خشونت و افسردگی در ایالات متحده چه میزان است، برای این است که ما خودمان را عصبی ترین مردم دنیا بدانیم و خارج همیشه برای ما خارج باشد! این سطرها را نوشتم تا بگویم اول اینکه رسانه ها با و و و و جدیدا با ، فرصت تامل روی مسائل را ار ما می گیرند. در واقع ما در معرض بمباران خبری و اطلاعاتی هستیم و اساسا فرصتی برای تفکر درباره آنچه رخ می دهد، نداریم. حواسمان باشد نکند موج رسانه ما را با خود ببرد. نکند در مارپیچ سکوت صدایمان خاموش شود. نکند تسلیم سرعت اخبار شویم و فکر کردن به زوایای مختلف آن را فراموش کنیم. نکند به مخاطبانی که هر چه گفتند را باور می کنند، تبدیل شویم. قصد رسانه هراسی نیست؛ هدف تاکید بر مهمترین ویژگی انسان یعنی «تفکر» است. از رسانه نترسید چون ترس ممکن است باعث تسلیم شود، در برابر رسانه قوی ظاهر شوید. اگر او برای مدیریت کردن شما برنامه ریزی می کند، شما هم دروازه بانی خوبی در برابر محتواها داشته باشید. رسانه بدون شما هیچ است. پس قدرت خودتان را دو دستی تقدیم آن نکنید. قدرت شما «تفکر» شماست. @asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 چگونه اخبار جعلی را شناسایی کنیم؟ ‌ ✅ نکات مهمی که در برخورد با باید در نظر گرفته شود. ‌‌ ‌ پویش سواد رسانه ای @asrehooshmandi
🔗 قرق رسانه ای چه می گوید؟ 🔗 قرق در فرهنگ لغت دهخدا به ممانعت‌کردن، قدغن‌کردن، چیزی را راه ندادن معنا شده است. قرق رسانه‌ای می گوید رسانه‌های قدرتمند و بزرگ به کمک رسانه‌های همگرا و همسو، قرقی رسانه‌ای ایجاد می کنند که اجازه ورود دیگر رسانه‌ها را به آن قرق نمی‌دهند و بدین ترتیب جریان اخبار و اطلاعات را یا پوشش خبری نمی‌دهند و یا با انتشار اخبار مخالف و منحرف‌کننده، جریان اخبار و اطلاعات را به‌کلی از مسیر خارج می‌سازند. 🔺 قرق رسانه‌ای در دو سطح ملی و فرا ملی به وقوع می‌پیوندد. ▫️در سطح فراملی و بین‌المللی آنچه حائز اهمیت است و است که در اختیار قرق‌گران جهانی قرار دارد؛ به این مفهوم که قرق‌گران جهانی به دلیل در اختیار داشتن زیرساخت‌های سخت‌افزاری مانند اینترنت و ماهواره‌ها و فناوری‌های ارتباطی از یک سو، و داشتن قدرت نرم‌افزاری همچون دانش استفاده از سخت‌افزار و داشتن منابع انسانی متخصص با استفاده از تکنیک و یا بهره‌جستن از باورپذیری را در مخاطب ایجاد می‌کنند. قدر‌ت‌های بزرگ در واقع با رسانه‌های خود، ملت‌ها را تغییر می‌دهند، همان‌طور که در جنگ سخت اساساً مطرح است، در فضای رسانه‌ای نیز جامعه هدف مطرح است؛ آنها کشور‌ها و ملت‌ها را به‌عنوان جامعه هدف مطرح می‌کنند و با استفاده از نرم‌افزار‌ها و سخت‌افزار‌ها، باورها و ارزش‌ها را تغییر می‌دهند. 🔺جریان قرق رسانه‌ای در سطح ملی جریان معیوبی است که را دگرگون می‌کند به‌گونه‌ای که بعضاً اخبار جهت‌دار از سوی رسانه‌های استکباری و عناصر داخلی آنها در کشور ، در فضای مجازی منتشر می‌شود (جریان نفوذ) و سپس برخی رسانه‌های مکتوب نیز آن را بازنشر می‌دهند درحالی که این نسخه‌ها می‌ماند و آیندگانی که با تاریخی دگرگون و نامطلوب مواجه می‌شوند؛ از همین حیث یک پژوهشگر 20 سال آینده به منابع مجهولی دست پیدا می‌کند که تحت سیطره جریان قرق رسانه‌ای به وجود آمده و ثبت شده است. @asrehooshmandi
💠حواسمان به این جذاب‌های منحرف‌کننده هست ◀️به این جمله دقت کنید: « پهنای باند یعنی آزادی مردم در کسب‌وکار الکترونیک، یعنی از ثبت سفارش گرفته تا بانک مرکزی و گمرک و ورود کالا به انبارها همه را مردم ببینند. پهنای باند یعنی مبارزه با فساد و کسی نمی‌تواند با مبارزه با فساد مخالف باشد. اگر می‌خواهید کسی را برای مبارزه با فساد احضار کنید باید من را احضار کنید نه اینکه وزیر من را احضار کنید..» ◀️در این استدلال از تکنیک شاه‌ماهی سرخ استفاده شده است. شاه‌ماهی سرخ یک استدلال مغلطه‌آمیز است که سازوکارش بر اساس پرت سازی حواس متکی است. در این تکنیک مرکز توجه منحرف و توجه افراد به موضوعات نامرتبط کشانده می‌شود. ◀️در این تکنیک یک موضوع بی‌ربط اما جذاب وارد استدلال می‌شود تا توجه از موضوع اصلی منحرف شود. در این حالت مخاطبان ممکن است مسیر غلطی را دنبال کنند. اصطلاح نعل وارونه در زبان فارسی نیز به این شگردی برای رد گم کردن اشاره دارد. نعل را که به‌صورت وارونه به‌پای اسب بزنید، اثری که بر روی جاده‌ می‌گذارد، جهتی خلاف جهت واقعی حرکت را نشان می‌دهد. ◀️شاه‌ماهی سرخ زمانی بیشترین تاثیر را می‌گذارد که موضوع دوم، موضوعی بسیار جذاب مانند (مبارزه با فساد، عدالت ـ آزادی و..) یا بسیار حساس مانند (رسوایی جنسی ـ دزدی و..) باشد. ◀️پس براساس این تکنیک، مخاطبان همواره باید حواسشان به اظهارات احساسات برانگیز باشد. هدف گوینده و نسبت اظهاراتش با اصل مساله را بررسی کنیم. معصومه نصیری ـ مدرس سواد رسانه‌ای @asrehooshmandi
عصر هوشمندی
@asrehooshmandi
⭕️ نگاهی به آژیر خطر تهران از منظر بیگ دیتا و چند نکته رسانه‌ای 🔹 شب گذشته شنیده شدن صدای آژیر خطر در غرب تهران و گمانه‌زنی‌ها و خبرهای متفاوت درباره آن، موج‌های گوناگونی را در شبکه‌های اجتماعی از سوی کاربران ایجاد کرد. در نگاه نخست بازهم پاشنه آشیل جدی رسانه‌ای ما یعنی تأخیر در ارائه خبر اولیه، صحیح و روایت از رویداد باعث شد رسانه‌های معاند با تولید فیک نیوز، شایعه و اخبار ساختگی به القای ترس و دلهره در افکار عمومی بپردازند. 📊 رصد دیتاک از بسترهای مختلف شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد کاربران توئیتر با ۲۶٫۲ هزار توئیت، ۱۴٫۲ هزار ریتوئیت، ۱۶۱٫۴ هزار لایک و ۱۰۹۰ پست در ساعت، در همان ساعات اولیه به اتخاذ رویکردهای مختلف در این زمینه پرداختند. 🔹نکته مهم به دست آمده از این رصد نشانگر آن است که تأخیر ولو اندک در ارائه اطلاعات به مخاطب سبب شده منابع پرنفوذ براساس فالور رسانه‌های ضدانقلاب و معاندی همچون VOA، من و تو، ایران اینترنشنال، العربیه فارسی و وحیدآنلاین باشند و این در حالی است که خبرگزاری ایسنا و فارس با اختلاف قابل توجهی قرارگرفته‌اند. 🔹توئیت‌های «من خودم گاهی سیستم صوتیم اشکال پیدا می‌کنه صدای آژیر می‌دم» با ۷٫۹ هزار لایک و ۳۵۰ ریتوئیت و «آژیر حمله هوایی در تهران ۱۵ دقیقه طول کشیده، ۱۵ دقیقه یک اشتباه نیست.» با ۶٫۸ هزار لایک و ۲۰۸ ریتوئیت پربازنشرترین محتواهای فضای توئیتر هستند. 🔹«آژیر خطر تهران» در بستر خبر با ۸۶۳ خبر و محتوا مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. خبرگزاری‌ها با ۴۰۵ محتوا، پایگاه‌های خبری با ۴۳۸ محتوا، روزنامه‌ها با ۲۰ محتوا و ۳۵ پست در ساعت به این موضوع پرداخته‌اند. 🔹بر اساس رصد سامانه دیتاک، تلگرامی‌ها با ۵٫۱ هزار پست و مجموع ۲۷٫۱ میلیون بازدید و ۲۱۲ پست در ساعت به کنشگری درباره شنیده شدن آژیر خطر پرداختند. کاربران این بستر البته با ۲۲۵۱۴۹ بازدید از کانال گیزمیز خبر شنیدن شدن آژیر خطر در تهران را مورد توجه قرار داده‌اند. 🔹کاربران اینستاگرام هم با ۳۰۸ پست، ۹٫۱ هزار لایک و ۱۲ پست در ساعت به شنیده شدن صدای آژیر خطر واکنش نشان داده‌اند. پست صفحه‌ای که خبر شنیده شدن صدای آژیر در غرب تهران را همراه با گمانه‌زنی‌ها و البته محتوای مبتنی بر دیس اینفورمیشن و شایعات منتشر کرده بود با ۱۴۵۵ لایک و ۱۰۷ کامنت بیشتر توجه را در این بستر به خود جلب کرده است. ✅این داده‌کاوی نشان می‌دهد در مواقع وقوع رویدادها، تعلل و سردرگمی در بین رسانه‌ها و مسئولان و عدم ارائه روایت واحد و غیرمتناقض، سبب جولان رسانه‌های معاند جهت القای روایت‌های دروغین و مبتنی بر شایعات و انحراف افکار عمومی می‌شود. در غیابت این روایت و اطلاعات صحیح، موجی از بازنشر اطلاعات دلهره‌آور که برای مخاطب فاقد سواد رسانه‌ای نیز قابل راستی آزمایی نیست، نشان از ضرورت توجه به سیاستگذاری رسانه‌ای و خبررسانی صحیح، جامع و شفاف با هدف قطع زنجیره فیک‌ها و شایعات منجر به مدیریت بهتر افکار عمومی و بازگرداندن آن به داخل خواهد شد. امروز دوران سکوت‌های طولانی در عرصه اطلاع‌رسانی گذشته است و روایت اول، تبدیل به روایت غالب شده و این یعنی باختن افکار عمومی و حقیقت در برابر جریان اطلاع‌رسانی مسموم. ✍🏻معصومه نصیری؛ کارشناس رسانه @asrehooshmandi
نگاهی به قدرت شبکه های اجتماعی در انتخابات امریکا https://www.isna.ir/news/99111108033/ @asrehooshmandi
عروسك، پيام است جزء صمیمی‌ترین اسباب‌بازی‌ها هستند. عروسک‌ها امروز گمنام نیستند؛ بچه‌ها خیلی از آن‌ها را در و بازی‌های رایانه‌ای دیده‌اند. تنها هم نیستند، دوستانی دارند و از آن مهم‌تر کلی هم لوازم با خودشان همراه دارند. کودکان امروز و ملاک‌های زیبایی و محبوبیت را از عروسک‌‌هایشان فرا می‌گیرند و به صورت ناخودآگاه پیام‌هایی که این اسباب‌بازی‌ها ارسال می‌کنند، در طول زمان دریافت می‌کنند. عروسک‌ها تا اینجا دو کارکرد اصلی یعنی سرگرمی و انتقال میراث فرهنگی را به همراه دارند و از قاعده تکرار در اقناع پیروی می‌کنند چراکه عروسک‌ها و خانواده‌هایشان پیام‌های مشابهی را مرتب ارسال می‌کنند و در نزدیکی ما هستند. آن‌ها علاوه بر این، همکاران رسانه‌ای دیگری هم دارند: انیمیشن‌ها، فیلم‌های سینمایی و بازی‌های رایانه‌ای که به فاصله کمی از هم متولد می‌شوند و به دنیای کودکان راه پیدا می‌کنند. شاید نظریه «رسانه پیام است»، اینجا به کمکمان بیاید و بتوانیم بگوییم: عروسک نه تنها است، بلکه خود به تنهایی پیام است. منبع: شاه‌طاهری، فائزه، عروسک پیام است، ، شماره 51 @asrehooshmandi
⭕️کدام خبرها تاثیرگذارترند؟ ▫️تحقیقات نشان می‌دهند سه ویژگیِ «پیش‌بینی‌ناپذیری و غیرمنتظره بودن» اخبار، «ارتباط خبر با غرایز» و «مرتبط بودن خبرها با بقا، حفظ حیات و صیانت نفس»، بیش از سایر اخباری که رسانه‌ای می‌شوند تأثیرگذارند و برانگیختگی عاطفی ایجاد می‌کنند. زمانی که یک خبر تهییج‌کننده که آسیب‌های جامعه را بازنمایی می‌کند رسانه‌ای می‌شود، پدیده‌ای به نام «واگیری هیجانی» یا «emotional contagion» رخ می‌دهد. این دست از پیام‌ها، چه از طریق محتوا و چه از طریق فرم، بر مخاطبان تأثیر می‌گذارند. ویژگی‌های شخصیتی و شناختی کاربران نیز در تأثیرگذاری یک خبر و رسانه‌ای شدن آن نقش دارند. به همین دلیل نقش رسانه‌ها در گزارش یک رویداد بیش از خود آن رویداد ارزش خبری پیدا کند. گزیده‌ای از مقاله‌ی به نام «رسانه، بی‌خیالیِ‌شناختی و راه گذر از آن ـ ماهنامه مدیریت ارتباطات، آبان ۱۳۹۹ @asrehooshmandi
🔰ثبت نام دوره کوتاه مدت و مجازی ترم زمستان معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه 🔸عناوین رشته های رسانه ای: 🔹روش نقد و تحلیل : دکتر محمد حسین فرج نژاد استاد و مؤلف در موضوع سینما و انیمیشن 🔹 و بحران‌های اجتماعی: دکتر معصومه نصیری استاد و مولف کتب سواد رسانه و قائم مقام سابق انجمن سواد رسانه ای ایران 🔹سواد : مهندس مهدی حق وردی استاد دوره های سواد بازی 🔹 در حوزه رسانه‌ها: دکتر مجید مبینی مدیر کارگروه تجربه نگاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم 🔹تحلیل و بررسی در رسانه‌ها: حجت الاسلام و المسلمین علی قهرمانی استاد و مؤلف در موضوع سبک زندگی 🔹: سید باقر نبوی ثالث پژوهشگر و منتقد فیلم 🔹اصول و کلیات سواد رسانه‌ای: عباسعلی متولیان مدرس سواد رسانه و دبیر انجمن سواد رسانه طلاب ثبت نام: تا 15 بهمن در سایت https://eshragh.ir/ @savad_rasaneh
💢 در فضای مجازی حفظ حریم خصوصی و ایمنی فرزندان ازجمله مهم‌ترین دغدغه‌های والدین در فضای مجازی می‌باشد. در همین راستا همراهی والدین و فرزندان در این فضا می‌تواند گامی مهم و اساسی باشد لذا والدین عزیز باید اطلاعات سایبری خود را افزایش و نحوه استفاده از ابزارهای هوشمند را فراگرفته و بر فعالیت‌های آنلاین فرزندان خود نظارت داشته باشند. بنابراین موارد زیر را در نظر داشته باشید: • از اپلیکیشن‌های مسدودکننده و کنترلی استفاده کنید : نرم‌افزارهایی وجود دارند که می‌تواند برخی کلیدواژه‌ها را مسدود و جست‌وجو در اینترنت محدود کنند و یا می‌توانید فعالیت کودک خود را رصد کنید. • استفاده از نرم‌افزارهای معتبر : برای دانلود برنامه‌های ارتباطی با معلم یا اساتید حتماً از منابع معتبر استفاده کنید . • به کودکانتان آموزش دهید : هرگز نام، آدرس ، رمز عبور ، نام مدرسه و نام اولیا خود را در اختیار کسی قرار ندهند. برای پیوستن به حامیان کودکان در فضای مجازی به لینک زیر مراجعه کنید: https://b2n.ir/566452 ✅پلیس فتا، حامی کودکان در فضای مجازی @asrehooshmandi
💢حفظ در آموزش مجازی لازم است والدین نسبت به اهمیت حفظ حریم خصوصی و عدم افشای اطلاعات شخصی و خانوادگی در فضای مجازی به کودکان خود آموزش کافی را داده تا کودکان را از سوءاستفاده مجرمان سایبری حفظ نمایند. برای پیوستن به حامیان کودکان در فضای مجازی به لینک زیر مراجعه کنید: https://b2n.ir/566452 ✅پلیس فتا، حامی کودکان در فضای مجازی @asrehooshmandi