شیوه نامه سازمان بهداشت جهانی درباره نحوه انتشار خبر خودکشی
مسیر رسانه
@asrehooshmandi
🔸شیوهنامهٔ رسانهای در بازنمایی خودکشی
🔺سازمان جهانی بهداشت در کتابچه «پیشگیری از خودکشی: منبعی برای متخصصان رسانه» که آخرین بار در سال ۲۰۱۷ بهروزرسانی شده است، مواردی را در راستای انتشار مسئولانه اخبار خودکشی توسط رسانهها متذکر میشود:
۱. اطلاعات دقیقی در مورد محل و چگونگی کمک گرفتن برای افرادی که به خودکشی فکر میکنند، ارائه دهید.
۲. آموزش مردم در مورد حقایق خودکشی و پیشگیری از خودکشی، بدون افسانهسرایی.
۳. هنگام گزارش خودکشی افراد مشهور احتیاط خاصی را به کار ببرید.
۴. هنگام مصاحبه با خانواده یا دوستان داغدار احتیاط کنید.
۵. توجه داشته باشید که خود متخصصان رسانه ممکن است تحت تأثیر داستانهای مربوط به خودکشی قرار گیرند.
۶. داستانهای مربوط به خودکشی را به صورت برجسته در منابع خبری منتشر نکنید و چنین داستانهایی را بیجهت تکرار نکنید.
۷. از زبانی استفاده نکنید که خودکشی را امری موجه یا عادی جلوه میدهد؛ یا آن را به عنوان راهحلی سازنده برای مشکلات معرفی میکند.
۸. روش استفاده شده در خودکشی را به صراحت و با جزئیات شرح ندهید.
۹. از تیترهای هیجان انگیز استفاده نکنید.
۱۰. از عکسها، فیلمهای ویدئویی یا پیوندهای رسانههای دیجیتال استفاده نکنید.
🔺نکته مهم در این کتابچه درباره خودکشی افراد مشهور این است که:
🔸خودکشی سلبریتیها ارزش خبری تلقی میشود و اغلب این طور در نظر گرفته میشود که باید به نفع خبری عموم مردم گزارش شود. با این حال، چنین گزارشهایی بهویژه به احتمال زیاد باعث کپیبرداری در مدل خودکشی در افراد آسیبپذیر میشوند.
🔹 تجلیل از مرگ یک سلبریتی ممکن است به طور ناخواسته نشان دهد که جامعه به رفتار خودکشی احترام میگذارد و بنابراین ممکن است رفتار خودکشی را در دیگران ترویج دهد. به همین دلیل هنگام گزارش خودکشی افراد مشهور باید دقت ویژهای داشت.
🔸چنین گزارشهایی نباید خودکشی را پر زرق و برق کند یا روش خودکشی را با جزئیات توصیف کند. همچنین نباید در راستای موجهسازی و عادیسازیِ آن از عباراتی با حسن تعبیر و تلطیف شده به آن بپردازد تا اصل زشتی امر خودکشی پوشیده شود.
🔹تمرکز بر زندگی افراد مشهور، نحوه کمک او به جامعه، و تأثیر منفی مرگ آنها بر دیگران به گزارش جزئیات اقدام خودکشی یا ارائه دلایل ساده برای اینکه چرا خودکشی رخ داده است، ترجیح داده میشود. علاوه بر این، زمانی که علت مرگ مشخص نیست، هنگام گزارش مرگ یک سلبریتی باید مراقب بود.
🔸 گمانهزنی رسانهها در مورد خودکشی به عنوان دلیل احتمالی مرگ یک سلبریتی میتواند مضر باشد. بهتر است منتظر بمانیم تا علت مرگ مشخص شود و شرایط خاص را به دقت بررسی کنیم.
🔹فراموش نکنیم که گزارشها باید همیشه برای کسانی باشد که به دلیل مرگ مضطرب هستند یا ممکن است دچار خودکشی شوند یا آمادگی روانی برای انجام چنین کاری را دارند، شامل اطلاعاتی در مورد دسترسی به منابع پشتیبانی و کمکرسانی و مشاوره روانی و پزشکی باشد.
🔰مسیررسانه
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢نگاهی کلی به قانون سه میم
قانون سه میم به چه چیزی اشاره دارد؟ قانون سه میم یعنی مزاحمت، مخاطب و محتوا
مزاحمان سایبری چه ویژگی هایی دارند و چگونه باید با آنها برخورد کرد؟ چرا محتوا دارای اهمیت است؟
✅معصومه نصیری ـ کارشناس سواد رسانهای
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢نگاهی کلی به قانون سه میم
قانون سه میم به چه چیزی اشاره دارد؟ قانون سه میم یعنی مزاحمت، مخاطب و محتوا
مزاحمان سایبری چه ویژگی هایی دارند و چگونه باید با آنها برخورد کرد؟ چرا محتوا دارای اهمیت است؟
✅معصومه نصیری ـ کارشناس سواد رسانهای
@asrehooshmandi
انقلابی فراتر از اینترنت در راه است!
به جرئت میتوان مشهورترین هوش مصنوعی این روزها در جهان را «ChatGPT» دانست. این پلتفرم چتباتی مبتنیبر هوش مصنوعی است که به زعم بسیاری از کارشناسان، چهره جهان را به طور کامل دگرگون میسازد.
هوش مصنوعی که یکی از فناوریهای نوظهور است را میتوان بهعنوان یک فناوری که سعی در شبیهسازی استدلال انسان و توانایی کشف معنا، تعمیم و یادگیری از تجربیات گذشته را دارد، تعریف کرد. این فناوری نوظهور که اخیراً سروصدای زیادی در کل دنیا و بهخصوص علاقهمندان به تکنولوژی ایجاد کرده را «جان مککارتی» برای اولینبار در سال ۱۹۵۰ هوش مصنوعی نامید.
در لینک درباره سه نوع هوش مصنوعی بر اساس قابلیتهای آن، مزایا و معایب هوش مصنوعی و راهکارهای کاهش آسیبهای آن را بخوانید.
#عصر_هوشمندی، مجموعه تخصصی سواد رسانهای و اطلاعاتی
@asrehooshmandi
بسم الله...
🎤نگاهی کوتاه به بایدها و نبایدهای شیوه های کنشگری رسانهای مسوولان
1⃣ مدیران عصر رسانه باید بدانند پاشنه آشیل آنها بیتوجهی به فرامتن و تولید انبوه و بیمحابای پیام بدون توجه به اثرات و حتی ضرورت آن است.
2⃣ مصاحبههای متعدد و فعالیت بیحساب و کتاب در رسانه قطعاً بدون توجه به فرامتن ها و میزان ارتباط نزدیک با درک و درد مخاطب، به معنای کمک به تشتت آرا، ناامنی افکار عمومی، تولید خوراک برای رسانههای بیگانه برای ساخت روایت علیه کشور و در نهایت و از همه مهمتر ایجاد یأس و ناامیدی در مردم است.
3⃣ اساساً تفاوت جدی مسئولان و حتی رسانهها و یکی از دلایل توفیق یا عدم موفقیتشان چگونگی بکارگیری کلمات و قالبهای رسانهای است و آنهایی موفقترند که پیامهایشان نزدیکی بیشتری به معنی ذهنی اکثریت مخاطبان داشته باشد.
4⃣ مسئولی در عصر رسانه موفق خواهد بود که بتواند پیامهایش را در قالب کلمات دارای معانی مشترک دقیقتری به مخاطبان عرضه کند (رمزگذاری) و مخاطب نیز با کمترین اتلاف وقت، رمزگشایی کرده و پیام را بپذیرد یا آن را مطلق رد نکند.
متن کامل را در خبرگزاری ایکنا بخوانید:
https://iqna.ir/00HMZQ
@asrehooshmandi
31.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نگاهی به نقش رسانه در تقویت یا تضعیف «اعتماد به نفس ملی»
در برنامه سلام تهران شبکه پنج بررسی کردیم:
تعریفی از اعتماد بنفس ملی، یک رسانه خوب چگونه با مخاطب رفتار میکند؟ فرزندانمان برای داشتن اعتماد به نفس ملی از ما الگوبرداری میکنند و بررسی نقش بانوان در تقویت عزت نفس ملی در اجتماع و خانواده
@asrehooshmandi
🎯دوره طراحی عملیاتهای آفندی رسانه
▫️زمان برگزاری: پنجشنبه و جمعه ۲۸ و ۲۹ اردیبهشت ۴ و ۵ خردادماه
▫️زمان ثبت نام تا ۲۲ اردیبهشت ماه
🔻ظرفیت محدود و فقط به صورت حضوری است.
🔻شرکتکنندگان حتما باید داره سابقه فعالیت یا مسئولیت رسانهای باشند.
☎️شماره تماس جهت کسب اطلاعات بیشتر:
۰۹۲۲۴۸۲۸۰۷۲
۰۹۹۱۲۷۹۵۱۵۸
@asrehooshmandi
کارگاه «نقش سواد رسانهای در افزایش اعتماد اجتماعی»
پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ساعت ۹ صبح _ارومیه
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌این قسمت از برنامه امواج شبهه، به موضوع "منشور #همبستگی، طبل توخالی و زمین سوخته رسانههای معاند" با حضور دكتر معصومه #نصیری (مدرس دانشگاه و كارشناس مسائل رسانه) پرداخت.
📌برنامه امواج #شبهه برنامهای درباره #سواد رسانهای كه با حضور متخصصان و #نخبگان این حوزه، به بررسی ماهیت و پشت پرده رسانههای معاند ماهوارهای #فارسی زبان میپردازد.
📍تهیه کننده: سیده فاطمه شعار _رادیو گفت و گو
@asrehooshmandi
🔰کانون هنر و رسانه دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی برگزار میکند:
📌کارگاه ویژه آشنایی با سواد رسانه ای
با حضور دکتر معصومه نصیری _ دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو ایران
دو جلسه به صورت حضوری
زمان: پنج شنبه ۱۱ و ۱۸ خرداد ماه ۱۰ الی۱۱:۳۰
به همراه گواهی معتبر حضور در دوره
ظرفیت کارگاه: ۳۰نفر
هزینه کارگاه: ۱۰۰هزار تومان ویژه دانشجویان مذاهب اسلامی
عموم: ۱۵۰ هزار تومان
شرکت برای عموم آزاد است.
ثبت نام از طریق لینک زیر👇
http://kad.mazaheb.ac.ir/1021
✅@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻#جعل_عمیق (Deep Fake) دارد به خطری جدی تبدیل میشود !!!
کمکم با عمومی شدن هوش مصنوعی اصالت و صحت بسیاری از کلیپها، با تردید مواجه خواهد شد و این میتواند علیه امنیت یک جامعه بسیار خطرناک شود.
قبلا میگفتیم تا با چشم خودم نبینم باور نمیکنم، الان و با توجه به شرایط موجود رخ داده در حوزه تکنولوژی، با چشم خودتان دیدید هم باور نکنید.
@asrehooshmandi
💠اخبار خوبند یا بد؟
🔸رولف دوبلی از جمله مخالفان پیگیری افراطی اخبار است و بخشی از کتاب هنر شفاف اندیشیدن را نیز به این بحث اختصاص داده است. برخی از نکات کتاب او در مورد مصرف افراطی اخبار این است:
⛔️خبرها گمراهکننده هستند. چون بر روی جنجالیترین یا هیجانانگیزترین بخش رویدادها متمرکز میشوند و نه الزاماً مهمترینها.
⛔️ از هزاران خبری که طی یک سال «مصرف» میکنید، موارد معدودی ممکن است بر روی تصمیمهای مهم شما تأثیر بگذارند.
⛔️ خبرها حباب روی دریای رویدادهای جهان هستند. آگاهی از اخبار توان تشریح آنچه در اطرافتان میگذرد را چندان افزایش نمیدهد.
⛔️ خبر مدام قسمت احساسی مغز را تحریک میکند و استرس ایجاد میکند و از این نظر برای بدن میتواند مضر باشد.
⛔️اخبار را میتوان مادر همهی خطاهای شناختی دانست.
⛔️خبر، مانع فکر کردن و تحلیل میشود.
⛔️پیگیری اخبار اعتیاد میآورد.
⛔️پیگیری اخبار، وقت میگیرد.
⛔️ خبرها ما را منفعل میکنند و حس انفعال را القا میکنند [شبیه درماندگی آموخته شده]
📌مانند بسیاری از عبارتهای دیگر، این گزارهها را هم نمیتوان کاملا درست یا غلط دانست اما بیتردید فرصتی ارزشمند برای فکر کردن و تبادلنظر با دیگران فراهم میکنند. برای داشتن درک بهتری از اخبار به این سوالات نیز فکر و در مورد آنها گفتگو کنید
🔹آیا میتوان رسانهها و اخبار را به صورت مطلق ترک کرد و آنها را پیگیری نکرد؟
🔸 آیا میشود حد متعادلی از پیگیری اخبار تعیین کرد؟ اگر پاسخ شما مثبت است، این حد را چگونه تعیین میکنید؟
🔹 آیا مخالف حد تعادل هستید و فکر میکنید هر نوع پیگیری اخبار، دوباره شما را داخل یک باتلاق خبری فرو میبرد؟
🔸 آیا هزینهی پیگیری نکردن اخبار از هزینههای پیگیری کردنش بیشتر نیست؟
#عصر_هوشمندی، مجموعه تخصصی سواد رسانهای و اطلاعاتی
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻رسانه خالق سبک زندگی
همگی بر اینکه رسانه تغییردهنده سبک زندگی است، اتفاق نظر داریم. اما اینکه چگونه این فرایند طی شده و سبک زندگی، نظام ادراک و ترجیحات ما تغییر (چه مثبت و چه منفی) پیدا میکند، موضوع گفت و گوی ما در برنامه سلام تهران بود.
سه لایهای که باید دچار تغییر شوند تا ما و سبک زندگیمان دچار تحول شویم ۱: لایه ذهن و شناخت با ساخت انگاره و مدیریت تصاویر ذهنی، ۲: لایه احساسات که ایجاد ذائقه در این لایه رخ میدهد و ۳: لایه ایجاد رفتار و تغییر ترجیحات که در ساخت عادت سازی و عادی سازی رخ میدهد.
و اما آنچه دارای اهمیت است:
۱: تغییر نظام مطلوبیت
۲: تغییر ساختار هویتی
۳: تغییر انگاره ها و الگوها
۴ اتخاذ تصمیمات و بروز رفتارها
#عصر_هوشمندی، مجموعه تخصصی سواد رسانهای و اطلاعاتی
@asrehooshmandi
#اساتید
📌*دوره نشریات و مکتوبات آوینو*
*(ویژه خواهران)*
⏰ *زمان برگزاری:*
*چهارشنبه،پنجشنبه و جمعه ۱۰، ۱۱ و ۱۲ خرداد
و پنجشنبه و جمعه ۱۸ و ۱۹ خردادماه*
📍 *مکان برگزاری:* تهران، مجتمع ۱۳ آبان، به صورت حضوری
🗓 *زمان ثبت نام: تا ۸ خرداد ماه*
*سرفصلهای دوره:*
مدیریت نشریات، نویسندگی خلاق، مخاطبشناسی، جریان شناسی در مکتوبات، خبر، خبرنگاری و خبرنویسی، مصاحبه، گزارشنویسی، حقوق نشریات، مطالبهگری تخصصی، ایده پردازی و سوژه یابی
🔹شماره تماس جهت کسب اطلاعات بیشتر:
*۰۹۲۲۴۸۲۸۰۷۲*
🖇 لینک جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام:
https://survey.porsline.ir/s/2E8MZzGM
@asrehooshmandi
34.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻اینکه نظام مطلوبیت خلق شده توسط رسانهها برای همه کاربران مخصوصا زنان باعث شده تصور کنیم مطلوب و ایده آل بودن یعنی شبیه تصاویر ذهنی خلق شده باشیم، به طور پیدا و پنهان فشاری را به ذهن و روان ما وارد میکند که برای رفع آن به سمت رفع نیازهای جدید خلق شده و شبیه سایرین شدن، حرکت میکنیم.
🔻کلیشه بدن و ظاهر، کلیشه رفتار، کلیشه گفتار و ... منطق مطلوبیت را از توانمندی و استعداد به سمت سطحی نگری و دور شدن از عمق میبرد.
در برنامه سلام تهران به این موضوع در قالب «خشونت های نوین علیه زنان» پرداختیم.
@asrehooshmandi
💢مدیریت افکار عمومی و افکارسنجیِ داده محور
حکمرانی رسانهای با کلان داده
@asrehooshmandi
🔴 نبض افکارعمومی ایران در دست چه کسانی است؟!
معصومه نصیری ـ تحلیلگر دیتا و کارشناس رسانه
🔘بخش 1 / 2
⭕️ «دیتا» امروز نه تنها عنصر تعیینکننده برای مهندسی اجتماعی و روانی افکار عمومی جوامع مورد بهرهبرداری قرار می گیرد، بلکه عنصری تعیینکننده برای فهم شاخصهای موثر قابل تقویت یا اصلاح جوامع در راستای ایجاد ممانعت برای اخذ سیاستهای مشخص برای مولفههای حیاتی یک جامعه است.
آنچه نباید از نظر دور داشت توجه به این مهم است که دیتا به معنای اطلاعات خام، پردازش نشده و سازمان نیافته تلقی میشود که تحلیل دقیق این اطلاعات و پردازش صحیح میتواند منجر به تبدیل مس به طلا شده و جامعهای را قابل پیشبینی و برنامهریزی کرده یا معکوس رفتار کرده و پیشدستانه و پیشگیرانه عمل کند.
⭕️ با این توضیح، گزارش سالانه دیتاک با عنوان «رفتار کاربران ایرانی در شبکههای اجتماعی» که موافقان و منتقدانی در فضای رسانه داشته است، یک تصویر بزرگ قابل اعتنا را خلق کرده است که این تصویر نه بی اثری فیلترینگ یا اثربخشی آن، بلکه به رخ کشیدن میزان فعالیت و البته توجه کاربران ایرانی به رسانههای خارجی فارسی زبان و مقایسه سهم رسانههای جریان اصلی کشور با این دست از رسانهها دارد. این گزارش علاوه بر رسانهها، به نقش سایر موثرانی که سازنده معنا و نظام ادارک برای مخاطبان هستند، اشاره دارد. در میان این چهرهها که بسیاری از شاخصهای معکوس و بعضا منفی برای اثر مبتنی بر فاکتورهای ملی، دینی و قومیتی را دارا هستند، اثری از چهرههای داخلی موثر عیان و آشکار نیست.
🔸اهمیت تصویر
گزارش مذکور نشان میدهد آنچه امروز در حال استحاله یا مهندسی اجتماعی و فرهنگی جامعه ایران است، ساخته و غلبه و مدیریت تصاویر ذهنی مخاطب است. بررسی قالبهای ارائه محتوا در چهار بستر مورد واکاوی این گزارش یعنی توییتر، اینستاگرام، تلگرام و خبر و میزان پراکندگی مخاطبان در هر یک از این بسترها و میزان پراکنش محتوا نشانگر غلبه بیش از 80 درصدی محتوای تصویری در شقوق مختلف و حتی متون بصریسازی شده است. آنچه در لایههای شناختی جامعه برای تحقق مهندسی اجتماعی به عنوان رکنی بلامنازع دارای اهمیت است، ساخت تصاویر ذهنی جدید، پاکسازی تصاویر پیشین و خلق ادراکی نوین از مقولات است.
ادامه🔽
🔴 نبض افکارعمومی ایران در دست چه کسانی است؟!
معصومه نصیری ـ تحلیلگر دیتا و کارشناس رسانه
🔘بخش 2 / 2
در کنار رویکردهای ذکر شده که باید در خوانش گزارش مذکور مورد توجه و مداقه قرار گیرد، چند نکته به صورت گزارههای قابل تامل باید مورد توجه قرار گیرند:
1️⃣ این گزارش اگرچه کامل نبوده و قابلیت تعمیم به کل را ندارد اما گواه جدی بر این موضوع است که غلبه بالای 90 درصد رسانههای معاند و فعالان اپوزیسیون کشور، حتمی و قطعی است. این مهم به معنای سهم حداقلی رسانههای داخلی (چه جریان اصلیها و شبکههای اجتماعی) در مدیریت و جریانسازی برای افکار عمومی است. این مهم یعنی جریان سیاستگذار حوزه رسانه در کشور نیازمند تغییرات بسیار جدی و مبنایی است. نگاه تک ساحتی و تک صدایی و عدم پژواک صدای اکثریت و در عین حال تاخیر و تعلل در نشر محتوا منجر به کاهش مرجعیت رسانهای و تحویل مخاطب به رسانههای معاند و معارض شده است. چهرهسازی رسانههای فارسی زبان خارج از کشور و ضریب دهی به آنها در کنار عدم چهرهسازی در کشور و بی توجهی به کارکردهای این گروه در موضوعات مختلف، موضوع مهمی است که در بزنگاهها به مدیریت فضا و آگاهسازی کاربران میشود.
2️⃣گزارش، گواه حضور بخش قابل توجهی از افکار عمومی در فضاهایی است که پس از فیلترینگ، قاعدتا باید با کاهش کاربر مواجهه میشدند اما این کاهش عمدتا در بخش برخی فعالان موثر و ارائه محتوا صورت گرفته و مخاطب در این فضا با گروههای معاند تنها رها شده است. فلذا غلبه گفتمان دشمن در افکار عمومی و باورسازی موضوع قابل توجه و غیرقابل اغماض است.
3️⃣بسیاری با خواندن این گزارش عنوان کردند فراوانی موضوع در چهار بستر مورد بررسی محتوا مرتبط با حوزه سرگرمی بوده و سهم اخبار و محتواهای سیاسی چندان قابل اعتنا نبوده است اما آنچه نباید از نظر دور داشت و نباید منجر به اختلال محاسباتی و فهم ما از موضوع شود، نقشآفرینی جدی این فضاها در بزنگاههای سیاسی و امنیتی و انتقال فهم ناقص آنها از موضوعات شود. بررسی دیتا در مواردی مانند ترور شهید فخریزاده، موضوعات برجام، زاهدان و ... نشانگر این مهم است. فضاهایی که مخاطب را طی پروسهای در ساحت سرگرمی به مخاطب وفادار تبدیل کرده و در مواقع مهم محتواها را با سوگیری به خورد اذهان میدهد.
4️⃣گزارش مذکور در بخش هشتگها به جهت چند ماه درگیری کشور در موضوع «زن، زندگی، آزادی» و حواشی مهندسی شده آن در کشور، دارای فراوانی حول هشتگهای آن است اما چند نکته در فهم این بخش باید مورد توجه قرار گیرد. نخست اینکه گزارش مذکور تاکید دارد فراوانی ضدانقلاب و نقش آنها در تولید و توزیع محتوا در شبکههای اجتماعی پررنگ و قابل تامل است. در چنین فضایی ضریبدهی به هشتگها و اکثریتنمایی آنها دارای سویه و نظام مهندسی شده است. معنای هشتگها در این فرایند و بازه زمانی دال بر نمایندگی اکثریت ندارد و میتواند دارای فاکتورهای تعیینکننده مختلفی باشد.
5️⃣برای فهم مختصات حوزه بروز و ظهور افکارعمومی در شبکههای اجتماعی باید همه بسترهای حضور افکارعمومی مورد بررسی قرارگیرد. پلتفرمهای داخلی و کاربران آن بخشی از فضای افکارعمومی هستند که در این گزارش مورد توجه قرار نگرفته است.
⭕️اما در انتها باید تاکید کرد در عصر پساحقیقت و غلبه سیستماتیک دروغ بر حقیقت و در عصری که شاهد جولان فراواقعیتها هستیم و دست برتر با سازندگان معنا و تصویر در ذهن مخاطب است، اگر در پهنه حکمرانی سایبری عنان افکار تنها در دستان پیامرسانها و پلتفرمها باشد و از سوی دیگر بیاثری و کرختی در حوزه تولید محتوای موثر و شفاف نمایان بوده و فعالیت سازمانیافته رسانهها و فعالان رسانهای جبهه معارض نیز در این فضا همافزا و رگباری باشد، شما در بستر جغرافیایی دارای صلابت حفاظت از مرزها بودهاید اما مرزهای فکری مردم سرزمینت اشغال محض شده است. این افکار عمومی اشغال شده بزرگترین پاشنه آشیل یک کشور برای نیل به هدف تعالی، پیشرفت و باور به توانستن و شدن است.
گزارش سال 1401 دیتاک فارغ از نقاط قوت و ضعفش به مثابه به صدا در آوردن زنگ خطری برای مسوولان است که شما مسوولان افکاری هستید که از جایی دیگر مدیریت میشوند.
@asrehooshmandi