۸۰ درصد قربانیان تروریسم، مسلمان هستند
🔹اتحادیه قربانیان تروریسم در فرانسه: برخلاف معرفی مسلمانان به عنوان مسببان حملات تروریستی، مسلمانها خود بیشترین قربانی تروریسم هستند و نزدیک به ۸۰ درصد قربانیان تروریسم از مسلمانان هستند.
نکته: رسانه های دنیا با وارونه نمایی، مسلمانان را تروریست و آنها را تهدیدی برای دنیا معرفی کردهاند و این در حالی است که تمام گروه های تروریستی ساخته و پرداخته غرب جهت نیل به اهدافشان و به حاشیه راندن اسلام است.
@asrehooshmandi
❌ تحریف به سبک BBC فارسی!!
▪️برای تحریف سخنان سخنگوی قوه قضائیه کلمه «معترضان» رو جایگزین «فتنهگران و خشونتطلبان و خرابکاران» کردند.
اهداف این جابه جایی واژگان:
🔻قراردادن مردم در برابر یکدیگر
🔻تلاش برای تبدیل کردن آشوبگر به معترض نزد افکار عمومی
🔻تبدیل برخورد با اغتشاشگران به برخورد با مردم معترض از سوی قوه قضاییه
ساده انگاری است اگر تصور کنیم رسانه مدعی حرفه ای گری، ندانسته چنین تینری را زده است. بی بی سی در اتفاقات اخیر در حد یک کانال تلگرامی آنهم در حد آمدنیوز اقدام کرده است.
@asrehooshmandi
🎯همایش بزرگ «گام دوم انقلاب» برگزار شد
💠در همایش گام دوم که پنجشنبه ۳۰ آبان در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد دکتر #احمد_قدیری، دانشآموخته حقوق بینالملل و پژوهشگر رسانه اظهار کرد: امید و امیدآفرینی محور این نامه است؛ و اینکه برخی با توجه به پارهای مشکلات کنونی، هضم مقوله امید برایشان آسان نیست، به این دلیل است که نوع انسان توجه ویژهای به مقولات منفی دارد و دشواریهای حال را به طور ناروا به کل تعمیم میدهد؛ و اگرچه در طول چهل سال انقلاب، دشواریها و بحرانهای متعددی به خود دیدهایم اما کارنامه دستآوردهای نظام به طور کلی همواره مثبت و دارای رشد بسیار بوده است.
💠دکتر #مجتبی_رضاخواه، فوق دکترای اقتصاد انرژی و عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس، اقتصاد را مهمترین چالش کنونی کشور و از محورهای مورد تأکید در بیانیه دانست و اظهار داشت: اقتصاد ایران با سیاستهای غلط نفتی به آسیبهای مزمن و مختلفی دچار شده است که بعضا کوچکترین اصلاحی در آن به یک چالش تبدیل میشود.
وی ضمن ضروری شمردن هدفمندی یارانهها از جمله یارانه بنزین، خسارت وارده به کشور از حذف و برقراری مجدد کارت سوخت را معادل سهبرابر کل آنچه در دولت قبل برای مسکن مهر هزینه شده بود دانست.
رضاخواه خاطرنشان کرد: عدالت مورد تأکید در بیانیه جز با ایجاد بسترهای عدالت اقتصادی محقق نمیشود.
💠دکتر #معصومه_نصیری، دانشآموخته علوم ارتباطات اجتماعی و عضو هیات مدیره انجمن سواد رسانهای اظهار کرد: جهت تحقق تمام بندها و تاکیدات مندرج در بیانیه، باید پیوست رسانهای و سیاستگذاری رسانهای وجود داشته باشد زیرا رسانه جدی ترین بازوی تحقق اهداف مندرج در بیانیه گام دوم است.
وی با اشاره به اینکه شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن علیه ایران، نخستین و ریشهای ترین اقدام مورد اشاره در بیانیه است، تصریح کرد: دشمن در جنگ نرم و شناختی علیه ایران اسلامی با تضادآفرینی، تردید افکنی، وارونه نمایی و مأیوس سازی سعی در ناامید کردن مردم و مسؤلان نسبت به آینده کشور را دارد و اینجا نقش رسانه پررنگ و انکارناشدنی است.
💠دکتر #مهدی_خانعلیزاده، دانشآموخته روابط بینالملل و فعال رسانهای در خصوص افوال آمریکا اظهار کرد: وقتی از افول آمریکا به عنوان مهمترین قدرت در ضدیت با انقلاب اسلامی صحبت میکنیم، مقصودمان الزاما افول کشور آمریکا نیست، بلکه افول نظم آمریکایی در جهان است همچنانکه امپراطوری بریتانیا اکنون نابود شده اگرچه کشور بریتانیا قدرتمندتر از سدههای گذشته است؛ هرچند کشور آمریکا حتی نسبت به دهههای گذشته به طور نسبی ضعیفتر نیز گشته و این درحالی است که ایران اکنون با تقویت و رشد مؤلفههای قدرت، به قدرت بلامنازع منطقه تبدیل شده.
💠دکتر #فاطمه_موازی، دانشآموخته ادیان و مدرس دانشگاه نیز در پایان شاخصهای گام اول انقلاب و راه پیموده را الوهیت، ولایت و شریعت عنوان کرد و افزود: اگر معتقد به التزام عملی فرمان رهبری در گام دوم هستیم باید بدانیم تکلیف ما و خاصه جوانان در جبهه انقلاب ورود هوشمندانه نوآورانه و متعهدانه به عرصه مسئولیتها و تصمیم گیریها است.
@asrehooshmandi
🎯گونه شناسی سلبریتی ها
📍خانم بازیگر توییت زده و گفته است به او اخطار و هشدار و اولتیماتوم داده اند که سیاه نمایی نکرده و مردم را به اغتشاش تهییج نکند. او گفته حق و حقوقش را می خواهد و بعدها معلوم می شود شعبان بی مخ های خریداری شده چطور آمدند تا بزنند و بشکند تا اصل اعتراض زیر سوال برود. بعد هم گفته است خسته است چون یجورایی انگار از حقوقی شهروندی و انسانی و فردی منع شده است. تازه وصل شدن اینترنت را هم گرفتن به مرگ برای راضی شدن به تب دانسته.
📍اگر فرض بگیریم واقعا به شما اخطار داده شده باشد، شما در این چند خط هم سیاه نمایی کرده اید و هم افترا زده اید و هم ... جالب است که هنوز هم خسته اید چون حقوق شهروندی و فردی ندارید! بلای این روزهای ما هم افزایی و هم صدایی عده ای از داخل با رسانه های لندنی و سعودی است. همان ها که معتقدند این حجم از تخریب توسط گروهی غیر از آموزش دیده های هدایت شده از خارج انجام شده است؛ آنها که در این چند روز تلاش کردند بگویند با معترضان برخورد شده است. تفاوت ایران اینترنشنال با سرکار خانم بازیگر در چیست؟ هر دو یک حرف را می زنند.
📍صدای ساز امروز سلبریتی ها معمولا بعدها درمی آید؛ ندای صادقانه! ایران پرستی شان را باید وقتی می روند در شبکه سعودی داور استعدادیابی می شوند، یا فرزندانشان را خارج از ایران به دنیا می آورند، شنید. سلبریتی ها همان هایی هستند که یک روز سوار بر موج هیجان فردی را تایید یا جریانی را تخریب و بلافاصله هم از آنچه گفته بودند اعلام برائت می کنند.
📍گویا سلبریتی ها آمدهاند نقش همان پشه مالاریا که مورد اشاره ریاست سرویس اطلاعات خارجی فرانسه در ملاقات با دونالد ریگان را بازی کنند که بر اساس آن مهمترین هدف عملیات پشه (مسکیتو) #مشغول_سازی و #غافل_سازی است.
📍یادمان باشد سلبریتیها گرچه در شیپور آشنایی میدمند، اما فاصلهای کهکشانی با مخاطبشان دارند. بعضیها را همه میشناسند، اما نمیشود به آنها گفت «سلبریتی». سلبریتی شدن چیزی بیشتر از شهرت لازم دارد.
#معصومه_نصیری
#مدرس_سوادرسانه
@asrehooshmandi
💢سهم بازتاب وضعیت کودکان یمن در رسانه های جهان چقدر است؟
وزارت بهداشت یمن اعلام کرده است:
🔻 هر ۱۰ دقیقه یک کودک یمنی به دلیل سوء تغذیه جان خود را از دست میدهد.
🔻هر دو ساعت شش نوزاد یمنی به علت نبود خدمات بهداشتی فوت میکنند.
🌀اخبار لحظه به لحظه عروسی و تولد خاندان سلطنتی را همه رسانه ها پوشش میدهند اما اثری از این نقض آشکار حقوق بشر در رسانه های دنیا نیست.
یادمان باشد؛
*رسانه بیطرف نیست.
*ما آنچه را رسانه می خواهد، می بینیم.
*واقعیت بیان شده ازسوی رسانه، لزوما همان حقیقت نیست.
#معصومه_نصیری
@asrehooshmandi
*واکنش جالب همسر استراماچونی به قطعی اینترنت*
🔹دولت ایران خدمات اینترنت را از ۱۵ نوامبر خاموش کرد.
🔹در ابتدا من ناامید شدم ، بسیار ناامید...اما من زنده ماندم و توانستم کارهای ارزشمندتری انجام دهم ، مانند خواندن کتاب ، پخت و پز بدون جستجو در گوگل برای یافتن دستور العمل آنها، شما میتوانید به نقشه های کاغذی نگاه کنید تا به بعضی جاها بروید، روزنامه بخرید و اخبار را تماشا کنید، به خرید بروید و با مردم به گفتگو بپردازید.
🔹اتصال به اینترنت این قدرت را دارد که باعث نشود احساس تنهایی کنید.
🔹بدون اینترنت، شما به جای وقت گذاشتن برای گشت و گذار در اینستاگرام و فیس بوک صرف تماشای زندگی دیگران می کنید.
🔹شبکه های اجتماعی به ما امکان می دهند احساس نزدیکی با مردم داشته باشیم ... اما حقیقت این است که ما هر روز از یکدیگر فاصله میگیریم.
@asrehooshmandi
🎯خمپارههایی بر روی باورهایمان
🔻تا به حال فکر کردهاید چطور فرهنگ جامعه تغییر میکند و ما آن را میپذیریم و در برابر آن هیچ مقاومتی نمیکنیم؟چه میزان از این تغییرات خودخواسته و چه میزان متاثر از محتوای انواع رسانهها هستند؟ آیا اگر فرهنگی تغییر کرد امکان بازگشت به روال قبلی وجود دارد؟
🔻تغییرات فرهنگی خزنده، آرام و تدریجی رخ میدهند. یکی از سوالات مهم #سواد_رسانه_ای این است که یک پیام چه ارزش وسبک زندگی را ایجاد یا از بین میبرد.
🔻شاید درباره قورباغه آبپز شنیده باشید. عصبهای پای قورباغه حساس هستند وقتی در آب با دمای صددرجه یک قورباغه را بیندازیم یک دفعه بیرون میپرد چون خیلی داغ است، اما وقتی یک قورباغه را در آب خنک بیندازی و کم کم آب جوش بیاید، قورباغه با اینکه گرمش است و میخواهد بیرون بپرد اما دیگر توانی برای پریدن ندارد . کاری که برخی تولیدات رسانهای با فرهنگ میکنند همینگونه است.
🔻جنگ فقط خوردن خمپاره روی خانههایمان نیست. از خانههایمان مهمتر،#باورهایمان است که بمباران شده است.
🔶دوره یک روزه «رسانه و سبک زندگی» چهارم آذر ماه در #سمنان برگزار شد.
#معصومه_نصیری
@asrehooshmandi
💢اعضای شورای راهبری سومین همایش ملی سواد رسانهای و اطلاعاتی معرفی شدند
🌀سومین همایش ملی سواد رسانهای و اطلاعاتی در قالب یک رویداد مسئله محور با رویکرد تمدنی توسط دانشگاه امام صادق (ع)، برگزار میشود.
🌀براساس احکام صادره، رییس شورای علمی، دبیرکل و دبیران کمیتههای سومین همایش ملی به شرح زیر معرفی شدند؛
🔻دکتر مسعود کوثری به عنوان رییس شورای علمی
🔻دکتر عبدالکریم خیامی به عنوان دبیر شورای علمی
🔻دکتر محمدصادق نصراللهی به عنوان دبیر کل
🔻دکتر معصومه نصیری به عنوان دبیر کمیته رسانهای و تبلیغاتی
🔻دکتر محمدرضا برزویی به عنوان دبیر کمیته اجرایی
🔻دکتر سیدمجید امامی به عنوان دبیر کمیته تامین مالی
🔻دکتر محمد حسین شعاعی به عنوان مسوول دبیرخانه
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1398/09/05/2147554/%D8%A7%D8%B9%D8%B6%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D8%B3%D9%88%D8%A7%D8%AF-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%B9%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D8%B4%D8%AF%D9%86%D8%AF
@asrehooshmandi
🎯یک قدم جلوتر باشیم
🎯مقام معظم رهبری در دیدار امروز با بسیجیان هفت توصیه راهبردی و مهم داشتند که یکی از توصیهها این بوده است:
🔹«در #جنگ_نرم #عکسالعملی رفتار نکنید البته باید پاسخ دشمن را داد اما همیشه مانند #شطرنجبازی_ماهر یک قدم از دشمن جلو باشید و #کنشی عمل کنید.»
🌀نکته:
امروزه جنگ، جنگ روایتهاست و آن کسی در میدان رسانه پیروز است که روایت خود را غالب کند. در #جنگ_روایت، اگر شما روایت نکنید قطعاً روایت خواهید شد و صد البته کار کسی در این جنگ راحتتر خواهد بود که ابتدا روایتش را غالب می کند. #جنگ_روایت_ها یعنی انتشار هدفمند و در راستای منافع رسانه و تبدیل آن به روایت غالب. در جنگ روایت، دفاع هم نوعی شکست محسوب میشود. پیش از حمله باید حریف را شکست داد. در بخشی از کتاب هنر جنگ آمده است: اگر در ۱۰۰ جنگ ۱۰۰ بار پیروز شوید کاری مضحک انجام دادهاید. باید قبل از اینکه دشمن برایتان تهدیدی به حساب بیاید، نابودش کنید.
ما در حوزه #رسانه در اکثر موارد تنها رویکرد واکنشی داشتهایم و سعی کردیم اتفاقات را جمع و جور کنیم آنهم بعد از وقوع رویداد.
هیچ نبردی بدون داشتن استراتژی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت منجر به پیروزی نمی شود. برای غلبه روایت هایمان، ابتدا باید بدانیم می خواهیم چه چیزی را روایت کنیم و بعد برای چگونگیش برنامه بریزیم.
مقام معظم رهبری البته در بیانیه گام دوم انقلاب نیز شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن علیه ایران را نخستین و ریشهای ترین اقدام قلمداد کردهاند و اظهار داشتهاند: دشمن در جنگ نرم و شناختی علیه ایران اسلامی با تضادآفرینی، تردید افکنی، وارونه نمایی و مأیوس سازی سعی در ناامید کردن مردم و مسؤلان نسبت به آینده کشور را دارد و اینجا نقش رسانه پررنگ و انکارناشدنی است.
به امید روزی که در جنگ رسانهای یک قدم جلوتر از دشمن باشیم.
#معصومه_نصیری
#عضوهیئتمدیرهانجمنسوادرسانهای
#مدیریت_رسانه
@asrehooshmandi
🎯لطفا چند لحظه به این سوالات فکر کنید
💠چند درصد از احساس یاس و ناامیدی که بر شما غلبه دارد ناشی از واقعیت و چند درصد را پیامهای رسانهای برایتان درونی کردهاند؟ چقدر مطالب فضای مجازی که ما ایرانیها عصبانی هستیم، بدبخت هستیم، خوشحال نیستیم، به یکدیگر رحم نمیکنیم، بینظم هستیم، صادق نیستیم و... در ذهن شما متاثر از #تکرار پیامهایی با این محتواست؟
💠#تکرار به عنوان یکی از روشهای رسانهای میتواند در شما باور عزتمندی ملی ایجاد کرده یا برعکس، آن را از بین ببرد.
💠برخی جریانات رسانهای در خارج و داخل با برچسب زدن به خصلتهای ایرانی میخواهند ما ایرانیها باور کنیم بیخاصیتیم، دزدیم، بیرحمیم و... امروزه در برنامههای رسانهای که درباره ایران ساخته میشود به بعضی از کلمات، طوری جهتدهی میکنند تا دارای بار #منفی شوند. به مرور کلماتی به عنوان کلمات جایگزین معرفی میشوند که در خود جامعه نیز مورد اقبال قرار گرفته و تکرار میشوند.
💠کلماتی مثل مردان سنتی بهجای مردان غیرتمند، افراد افراطی بهجای پایبند به اصول و از ایندست عبارات. آنها تصویر ذهنی مخاطب را دستکاری میکنند. مردان باغیرت را افرادی گرفتار در تفکرات متحجرانه و سنتی نشان میدهند، پایبند بودن به آرمانها را افراطیگری میپندارند؛ بهطور خلاصه، آنها از هر چیز متضاد با مبانی فلسفی و اعتقادی غرب، با عنوان تحجر، سنتگرایی و ازکارافتادگی یاد میکنند.
💠شاید بد نباشد بررسی کنیم که چند درصد از تصاویر ذهنی ما مخصوصا آن بخش که مربوط به ملیت، مذهب، خانواده و سبک زندگیمان است را بر اساس همین تغییرات واژگان و تکرار آنها تغییر دادهایم. آیا ایرانیها واقعا مردم بدی هستند؟ آیا مذهبیها واقعا بیسواد یا متحجر هستند؟ آیا زندگی مدرن یعنی زندگی بدون قواعد و چارچوب؟
💠همه اینطور لباس میپوشند، همه اینطور حرف میزنند، همه اینطور رفتار میکنند، همه دزد هستند، همه خیانت میکنند و... "همه اینطور هستند" ها را همیشه باور نکنید. گاهی همه اینطور هستندها #ساخته میشوند برای اینکه ما باور کنیم در اقلیت قرار گرفتهایم و مجبور به تبعیت شویم. برای اینکه ما باور کنیم مردمی ناتوان هستیم و پر از ناهنجاری.
#معصومه_نصیری
#مدرس_سوادرسانه
@asrehooshmandi
زبان و ادبیات فارسی در قربانگاهی به نام فضای مجازی! - ایسنا
💢گفت و گوی ایسنا با معصومه نصیری _عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانهای ایران درباره «اهمیت صیانت از زبان فارسی در فضایمجازی»
https://www.isna.ir/news/98090905384/%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%A7%D8%AF%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D8%A7%D9%85-%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D8%B2%DB%8C
@asrehooshmandi
✍️نگاهی به یک تکنیک آشنا و مهم
🎯#کانال_انحرافی
📍 منحرف کردن توجه مخاطب از یک مساله با طرح کردن موضوعی دیگر هدف اصلی این تکنیک است. این روش معمولا زمانی بیشتر به کار گرفته میشود که بناست بخشی از داستان پنهان شود یا آن بخشی که به ضرر گروه خاصی هست کمتر برجسته شود. به همین خاطر است که گاهی در جنجالهای خبری مشاهده می شود که برخی، موضوعات جدیدی را طرح و جریانات و روایتهایی را ایجاد میکنند تا توجه #مخاطب را از موضوع اصلی و ریشهای منحرف کنند.
📍در کنار این مساله، هرگاه مثلث «سلبریتی»، «رسانهها چه داخلی چه خارجی» و «سیاسیون داخلی و خارجی» روی موضوعی تمرکز کنند به این معناست که بناست افکار عمومی به نفع هدفی مشخص و تعیین شده، مدیریت شود. موج رسانه ای یعنی حرکت آگاهانه روی امواج خبر باهدف هدایت فرآیند ایجاد شده به سمت و سوی خاص و تحت کنترل درآوردن پیامدها و آثار یک جریان یا بهره برداری از آن.
📍با این فرمول مخاطبان بررسی کنند هشتگ #صدای_آبان۹۸ سلبریتیها و ادعای برخی چهرهای سیاسی مبنی بر کشته شدن مردم به دلیل اعتراض و... بناست چه اصلی را به حاشیه ببرد. آیا اصل مساله تغییرات قیمت بنزین و تاثیرات آن بر زندگی مردم، عدم اطلاع رسانی به موقع جهت اجرای این تصمیم، شوک یکباره به مصرفکنندگان و البته محترم شمردن حق اعتراض مردم است، که باید توسط سه ضلعی که عنوان شد پیگیری شود یا گام دوم رویداد.
📍یکی از روشها در عملیات روانی #حرکت_از_پلهدوم است، یعنی بیان واقعه از میانه ماجرا؛ شروع روایت از یک واقعه بدون بیان ریشه و رعایت سلسه علت و معلولی آن.
💢#نکته: بد نیست مخاطب بررسی کند سلبریتیهای مروج هشتگ مذکور، نمایندگانی که تویئتهای جنجالی میزنند و برخی سیاسیون هنگام اعلام خبر گرانی بنزین چه اظهاراتی داشتند. آیا نسبت به اصل مساله و نحوه اجرای آن اعتراض کردهاند؟ آیا آن زمان سکوت کردهاند؟ چرا سکوت کردهاند؟ چرا از میانه راه مردم برایشان اهمیت پیدا کرده است؟ آیا دغدغه اصلی مردم هستند یا ...؟
#معصومه_نصیری
@asrehooshmandi
حواسمان بهنامههای جعلی باشد
نامهای بامهر وزارت خارجه درحال بازنشر است که البته سفارت ایران درلندن درصفحه توییترخوداعلام کرده سندی جعلی وباهدف تخریب روابط کشور با برخی همسایگان ساخته ومنتشرشده است.
💢نشانههای جعلی بودن این نامه
🎯این طرزنگارش که درعرف دیپلماتیک«یادداشت »نامیده می شود ازطرف یک سفارتخانه به دولت مقابل یابرعکس داده میشودو درمکاتبه یک سفارتخانه بادولت متبوع خودبه هیچوجه مرسوم نیست ووجود ندارد.
🎯مطالب محرنامه درقالب تلکس ارسال میشود نه نامه.
🎯ازنظرامور حسابداری به هیچوجه سفیر نمیتواند ازحساب کنسولی مبلغی برداشت وبرای اموری هزینه کند.قانونا درآمدکنسولی به خزانه واریزمیشود.
🎯هیچگاه درمکاتبه مقام عالیتر پس ازمقام پایینتر قرار نمیگیرد.دراین متن ابتدا وزارت امورخارجه آورده شده سپس دفتررهبری!
🎯درنامههای داخلی وزارت خارجه ازمهر استفاده نمیشود.
💠این روزها شاهد انتشارانواع نامههای جعلی منتسب به دستگاههای مختلف درفضای مجازی هستیم.ازنامه درگیری نیروهای سپاه با یکدیگرمنجر به زخمی شدن۴۱نفر شده تانامه فوق که جهت جلب توجه مخاطب ازواژه محرمانه استفاده کردهاند.
#معصومهنصیری
@asrehooshmandi
✍️حسابهای کاربری جعلی منشأ خشونت در «ادبیات کامنتی» است/ قضاوت با عکس پروفایل!
🔻تلقی ناصواب در شبکههای اجتماعی/ فرصت انتقام در کامنتها با چاشنی تمسخر
🔻حرمتهایی که در ادبیات کامنتی شکسته میشود
🔻فکر میکنیم اینترنت یک زبالهدان است! / ابزار لیبرالیسم جهانی در پوشش ادبیات کامنتی
🔶در لینک زیر متن دو گفتوگو درباره ادبیات کامنتی را بخوانید:
https://www.farsnews.com/news/13980913000461/%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%A8%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%D8%AC%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%B4%D8%A3-%D8%AE%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%AF%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%86%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%82%D8%B6%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D8%A8%D8%A7-%D8%B9%DA%A9%D8%B3
👉 @asrehooshmandi
#خبر_خوب
«اونقدر غرق اخبار منفی و سیاه شدیم که انگار خبر پیشرفت علمی جوانان مملکت برامون جذابیت نداره!
دیروز سورنا ۴ رونمایی شد، یک ربات انسان نمای کاملا ایرانی، نماد پیشرفت علم و فناوری کشور، رباتی که در آینده میتونه در محیطهای خطرناک که معضلات جانی و مالی به همراه داره به کمکمون بیاد.» محمد اکبرزاده
#پیشرفت_ایران
#ما_میتوانیم
@asrehooshmandi
✍️#یادداشتمهمان
🎯بررسی تطبیقی اینستاگرام با ساختار شخصیتی فروید
📍اغلب باور عمومی بر این است که عصر ارتباطات، عصر بروز انسان است. همان چیزی که انسان از بدو تولد خواسته باشد و ناخواسته توسط قوانین و باید و نبایدها، محصور شده است. ناگهان فرصتی چون فعالیت در شبکههای اجتماعی برایش فراهم میشود که به نظر، ساختاری متفاوت با جوامع واقعی نیز دارد. اینجا درست همانجاست که نه قانونی وجود دارد نه سلطهی قدرت؛ اینجا هر چقدر دل بخواهد، میتوان به لذتها پاسخ داد. یکی از شبکههایی که در چندسال اخیر قابل توجه میلیاردی کاربران بوده است، شبکه جهانی اینستاگرام است که عمد دارم ساختار این شبکه را مخصوصا در ارتباط با ساختار شخصیتی فروید تطبیق بدهم تا در آخر نتیجه تطبیق این دو مدل قابل تشخیص شود.
📍طبق نظریه ساختار شخصیت فروید، نهاد انسان هنگام تولد تا لحظه مرگ در او وجود دارد، نهاد منطق و قانون را نمیپذیرد و میخواهد به هر آنچه میخواهد دست پیدا کند. نهاد انسان، در طول زندگی به واسطه قوانین، شرایط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مدام دست به سرکوب خواستهها، آرزوها و لذتها میزند؛ به همین خاطر ورود به دنیای که قانون و تابویی در آن وجود ندارد تا حد زیادی میتواند این زمینه را برای هشیاری ناخواگاهش فعال کند. حال چگونه این زمینه فراهم میشود؟
📍مهمترین بخش شبکه اینستاگرام (موتور جستجو) است که عهدهدار به وجود آوردن همین زمینه است؛ درست همانجا که مرز دنیا از بین میرود و شرق به غرب و شمال به جنوب بهم وصل میشوند و همه نوع اطلاعاتی از قبیل تصویر، موسیقی، اخبار، هنر، مد و... در دسترس کاربران قرار میگیرد. در این راستا مدت زمان کوتاهی لازم است تا اینستاگرام با چند جستجوی یک کاربر تازه وارد، از ضمیر نیمه هشیار او مطلع شود؛ طی همین فرایند اینستاگرام به کاربر فرصت ساخت و فعال سازی یک صفحه شخصی نیز میدهد؛ مصداق این صفحه شخصی همان فرصتی است که جوامع واقعی به یک شخص، برای بروز خود میدهند، البته با در نظر رفتن اداب اجتماعی، آداب معاشرت و استانداردهایی که یک جامعه تعریف کرده است؛ این استانداردها شامل پوشش تا ادبیات شخص برای بیان ایدهها و نظراتش میشود، که البته در نگاه اول شخص به این فکر نمیکند که فعالیت در صفحه شخصی نیازمند قانون خاصیست اما در ناخوداگاه او این موضوع که باید با در نظر گرفتن دید و تفکر اشخاص نسبت به خود فعالیت داشته باشم، اتفاق میافتد که اتفاقن در این شبکه جهانی، یک چهره مشهور در قارهای دیگر تا خانواده، همکلاسی، فامیل و... نیز حضور دارند پس در عین حال این دنیای بی مرز هم بی نهایت کوچک هم بی نهایت بزرگ تلقی میشود. بنابرین کاربران بدون آنکه بدانند، #لذتجوییکاذب را در قسمت جستجو به دست میآورند و صفحه شخصی خود را نیز مطابق الگوی حضور در اجتماع واقعی، راهاندازی میکنند. اما قسمت مهم دیگر این شبکه همچنان باقیست و آن هم بخش پنهان این شبکه است؛ جایی که در آن نهاد #ناهشیار انسان، هشیار شده است و اجازه هشیار ماندن نیز میدهد؛ بسیاری از اوقات ما را راضی نگه میدارد تا همچنان حضور گستردهای برای فعالیت داشته باشیم، همچنین بسیاری از اوقات نجات دهنده است از آن که جهت ناخودآگاهمان ارضا میشود. این بخش مهم قسمت (ذخیرهشدهها) است. کافیست همین حالا سه خط گوشه سمت چپ بالا را باز کنید و نگاهی به قسمت ( ذخیرهشدهها) بیندازید، مسلما چیزهایی ذخیره نگهداشتهاید که هرگز مایل به انتشار آنها در صفحه شخصیتان نیستید؛ بنابر چنین #مهندسیاجتماعی نتیجه خواهیم گرفت، که ما با کپیای از اجتماع واقعی طرف هستیم، جایی که در آن برای خواست سیاستمداران و مردان قدرت تربیت میشویم.
🌀یادداشت از: مرجان دشتی شولی ـ از مخاطبان خوب کانال عصر هوشمندی
❌❌مخاطبان گرانقدر #عصرهوشمندی اگر یادداشت یا تحلیلی درباره سواد رسانهای دارید به آیدی کانال ارسال کنید. پس از خوانش و بررسی با نام خودتان در کانال بازنشر داده خواهد شد.❌❌
👉 @asrehooshmandi
✳️ عقوبتی بالاتر از این نیست!
🔻 یکی از عقوبتهای بسیار وحشتناک خدای متعال، مسئلهی #تسویل است. اگر کتابها در این باره نوشته شود، جا دارد. تسویل را گاهی به نفس نسبت میدهند و گاهی به شیطان و عبارت است از زشت را خوب و خوب را زشت نشان دادن؛ حق را باطل و باطل را حق نشان دادن؛ سعادت را شقاوت و شقاوت را سعادت نشان دادن. عقوبتی بالاتر از این نیست.
📺 در این روزگار ما هر لحظه تسویل است. امپراتوری #رسانهی_غرب کارش تسویل است. #دجال کارش تسویل است. دجل یعنی شما به یک فلز رویهی طلایی بزنی و طرف خیال کند طلاست. آنقدر کار و تبلیغ میکنند که #بیعفتی را کلاس نشان بدهند؛ یا #رشوه که انسان آن را برای خودش موفقیت ببیند.
‼️ تسویل نتیجهی #گناه است. اگر گناه کنیم، این سراغ ما میآید. #تقوا که باشد، نتیجهی آن #فرقان و قدرت تشخیص است؛ یعنی میتواند تشخیص بدهد این راه است یا چاه است. اگر تقوا باشد «یعلمکم الله» هم هست. دیگر هیچوقت نمیگوید: #رشوه برای من #توسعه در زندگی میآورد. هیچوقت نمیگوید: #ربا بیع است.
👤 #آیت_الله_سیدحسن_عاملی
اینجا #حرف_حساب بخوانید 👇🏻
[Telegram.me/harfehesab114]
▪️نشریه جهانی فوربس، با انتشار یک نمودار، قطع شدن اینترنت در کشورهای مختلف دنیا در دو سال گذشته را به تصویر کشیده است. هند با ۱۵۴ بار قطع، رتبه نخست را دارد، ترکیه با ۷ بار سابقه قطع رتبه پنجم را دارد.
@asrehooshmandi
❌بررسی حواشی پیش از اعتراضات بنزینی آبان ۹۸ در فضای مجازی
🌀چه کسانی از گرانی بنزین و قطعی اینترنت خبر داشتند؟
👈 گزارشی از بررسی حواشی پیش از اعتراضات با چهار سوال محوری:
1️⃣ آیا میتوان اسنادی درباره اعتراضات پیش از وقوع آن پیدا کرد؟
2️⃣ آیا این وقایع از پیش سازماندهی شده بودند؟
3️⃣ چه کسانی (از مردم عادی) پیش از این ماجرا، از گرانی ناگهانی بنزین یا اعتراضات درباره آن اطلاع داشتهاند؟
4️⃣ آیا کسانی بودهاند که از قبل قطع سراسری و ناگهانی اینترنت را میدانستهاند؟
📍حتما گزارش کامل را بخوانید. متن کامل در لینک زیر:👇
➡️ osint.ir/?p=2078
@asrehooshmandi
باشگاه سواد رسانه ای برگزار میکند
" مقدمه ای بر سواد رسانه ای "
ویژه دانشجویان و طلاب با حضور اساتید باشگاه سواد رسانه ای
⏰یکشنبه ها از ساعت 16:30 تا 18:30 در 12 جلسه ارائه می گردد.
🔸هزینه شرکت در دوره :250 هزار تومان
🔸هزینه شرکت در تک جلسه :30 هزار تومان
🔶 جلسه اول: ارتباطات توسعه( با محوریت سیراکیوز، لولهنگ و توسعه ایران)
مدرس: دکتر محمد صادق باطنی / یکشنبه 1 دی ماه
🖋ثبت نام در:
Imlc.ir
@imlc_ir
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻از شایعه تا واقعیت
🌀جازدن پلیس مکزیک جای ناجا!
⚠️مراقب #شایعات در فضای مجازی باشید
@asrehooshmandi
❌بررسی حواشی پیش از اعتراضات بنزینی آبان ۹۸ در فضای مجازی
🌀چه کسانی از گرانی بنزین و قطعی اینترنت خبر داشتند؟
👈 گزارشی از بررسی حواشی پیش از اعتراضات با چهار سوال محوری:
1️⃣ آیا میتوان اسنادی درباره اعتراضات پیش از وقوع آن پیدا کرد؟
2️⃣ آیا این وقایع از پیش سازماندهی شده بودند؟
3️⃣ چه کسانی (از مردم عادی) پیش از این ماجرا، از گرانی ناگهانی بنزین یا اعتراضات درباره آن اطلاع داشتهاند؟
4️⃣ آیا کسانی بودهاند که از قبل قطع سراسری و ناگهانی اینترنت را میدانستهاند؟
📍حتما گزارش کامل را بخوانید. متن کامل در لینک زیر:👇
➡️ osint.ir/?p=2078
@asrehooshmandi
✍️نگاهی به اتفاقات آبان ۹۸ از زاویه علوم شناختی
🎯گفتوگوی خبرگزاری فارس با معصومه نصیری ـ عضو هیأت علمی نخستین کنفرانس علوم شناختی و رسانه
🔹تولیدات رسانهای مبتنی بر حوزه شناختی مشکلات برخورد با حریفان رسانهای را کاهش میدهد.
🔹مایوس سازی مردم نسبت به آینده با اتکا به مولفههای علوم شناختی
🔹اینکه برخی از محصولات رسانهای و برخی از تولیدات میتوانند در کمترین زمان ممکن بیشترین همراهی افکار عمومی را جذب کنند به جهت این است که آنها توانستند به مدد دانش شناختی دقیقتر عمل کنند.
🔷تشکیل مرزهای شناختی در ذهن، افراد را به انجام امری یا اساسا نگرشی تشویق یا منع میکند.
متن را در لینک روبرو بخوانید: 👈تولیدات رسانهای مبتنی بر حوزه شناختی مشکلات برخورد با حریفان رسانهای را کاهش میدهد
@asrehooshmandi
🎯نگاهی به فاز جدید جنگ رسانهای
📌حواسمان به فیکها، شایعات و اخبار ساختگی باشد
کشتهسازی؛تکنیک نخنمای این روزهای برخی رسانههاست. خبر ساخته و جهت باورپذیری،عکسهایی نیز به آن پیوست میشود.عکس مربوط به گزارش فعالیت بهمن پرورش که به جادوگر آبهای ایران و یکهتاز بیتوقع نجات غرقشدگان است، مربوط بوده اما بهعنوان جسد دستگیرشدگان آبان به مخاطب عرضه شده است.
امروز بی بی سی اعلام کرد: روزگذشته گزارشى منتشر کردهایم که حاوى ويديويى از شليك رگبار گلوله بود كه گفته مى شد شامگاه دوشنبه ٢٧ آبان در شهرك طالقانى ماهشهر گرفته شده است. اما اكنون دريافتهایم اين ويدئو قديمى و درحوادث اخير ايران ضبط نشده است.ضمن پوزش از اين اشتباه،گزارش را حذف كردهايم.
البته این چندمین باراست بی بیسی دست به انتشار ویدئوها وتصاویری درباره ایران میزندوبعد از بازنشر گسترده آن،عذرخواهی میکند.در ناآرامیهای بازار ارز نیز شاهد این رویه بودیم.
نکته:
محتواهای رسانهای دارای هدف هستند پس هیچ چیز اتفاقی نیست.
گاهی رسانه برای رسیدن به هدف تعمدا اشتباه و تبعات یک عذرخواهی را نیز میِپذیرد.
#معصومهنصیری
#سوادرسانهای
@asrehooshmandi