⭕ آینده سیاست خارجه آمریکا
🎙️مصاحبه با ابوالفضل ظهره وند
🔸مقدمه: نتایج انتخابات آمریکا چند روز پیش مشخص شد و ترامپ رسما به عنوان رئیس جمهور آمریکا معرفی شد، با آمدن ترامپ چه چیزی تغییر می کند یا چه اتفاقی می افتد؟ آمریکا به کدام سمت خواهد رفت؟ سیاست او در برخورد با کشور های دیگر چه خواهد بود؟ و سوالات زیاد دیگری که ما را به مصاحبه با ابوالفضل ظهره وند نماینده مردم محترم تهران کشاند. کسی که سابقه سفارت و حضور در تیم مذاکرات و.. را هم را خود داشته و نگاهی تخصصی به مسائل منطقه دارد.
بخش اول مصاحبه با ایشان را امروز می خوانید:
🔹۱. به نظر شما ریاستجمهوریِ ترامپ چه تاثیری در تغییر رویکرد آمریکا و ایران خواهد داشت؟
بسم الله الرحمن الرحیم. در مورد سوال اولی که مطرح فرمودید به اعتقاد بنده رویکرد کلی آمریکا در قبال ایران تغییری نخواهد کرد بلکه با توجه به تغییراتی که در اوضاع کلی ایالات متحده در حوزه ی روابط بینالملل می بینیم و تجربه ای که آقای ترامپ به ویژه در این چهار سال اخیر که دموکرات ها بر سر کار بودند به دست آورده، بعید می دانم که ترامپ به دنبال این باشد که خودش را در یک چالش ژئوپلیتیکی وارد کند. دلیلش هم این است که ایشان رئیس جمهور تک دوره ای است و بنابراین آنچه که برایش اهمیت دارد منافع و موقعیت داخلی ایالات متحده است و محورهایی را هم که تا الان در رقابتهای انتخاباتی خود مطرح کرده گویای همین مطلب است که او تلاش خواهد کرد خودش را از هر نوع چالش نظامی دور نگه دارد و به دنبال این است که آن وعدههایی را که به مردم آمریکا داده عملی کند و تلاش و تمرکز خودش را روی آمریکا بگذارد تا این کشور را از این حالت ورشکستگی که در ساختارهای اقتصادی اش به وجود آمده نجات دهد. از جمله همین مشکلات بحث اخراج مهاجران غیرقانونی و جلوگیری از ورود آنها به ایالات متحده است که برای آمریکایی ها بحث بسیار جدی است. نکته دومی که ترامپ وعده اش را داده این است که در قبال روسیه، چین و به ویژه ایران موضع سختگیرانه داشته باشد اما این به معنای درگیری نیست بلکه سعی می کند از اهرم های اقتصادی خود علیه ایران و چین استفاده کند. وعده ی دیگر او راجع به کاهش تورم و کاهش مالیاتها به ویژه برای تولید کننده ها و حمایت از تولید داخلی است که در همین راستا قطعاً قابل پیشبینی است که تعرفه ی روی کالاهای وارداتی به ویژه از چین افزایش پیدا کند و این موضوع فقط شامل چین نمی شود و حتی در رابطه با کشور های اروپایی هم ممکن است. مبحث بعدی تمرکز روی ظرفیت نفتی و انرژی آمریکا است زیرا ترامپ معتقد است که این یک قدرت شاخص برای آمریکا است چون ذخایر نفتش از ایران و روسیه و عربستان بیشتر است و قصد دارد روی نفت شِل متمرکز شود بنابراین تمام تلاش خودش را می کند تا کنترل انرژی و قیمت آن را در اختیار بگیرد. مبحث حمایت از آموزش و معلمان هم محور دیگری است که ترامپ به آن اشاره کرده بنابراین وقتی توجه میکنیم به این نتیجه می رسیم که کلیه ی وعدههایی که داده متوجه موقعیت داخلی ایالات متحده است و ترامپ قصد دارد به نوعی یک شخصیت ملی را از خودش ترسیم کند در واقع یک نوع ناسیونالیسم امریکایی؛ به عکس دموکرات ها که کماکان مترصد این بودند که به هر قیمتی که شده هژمونی آمریکا را حفظ کنند و در خلال این چهار سال آقای بایدن از هیچ اقدام نظامی علیه روسیه و ایران و حتی چین فروگذار نکرد و دیدیم که در غرب آسیا چه اتفاقاتی را شکل داد و یک کارنامه کاملا سیاه و غیر قابل دفاع را از خودشان به جا گذاشتند. بنابراین ترامپ فرصت زیادی هم ندارد یعنی همین محورهایی را هم که وعده داده اگر بخواهد عملیاتی کند شاید بخشی از آن را در صورت موفقیت در این مسیر به معاون خودش برای انتخابات دوره ی بعد محول کند.
🔸۲. برخی صحبتها در خصوص احتمال اثرگذاری رویکرد آمریکا و رژیم صهیونیستی در پاسخ ایران را چگونه ارزیابی میکنید؟
بنده معتقد بودم که اگر وعده ی صادق ۳ قبل از پایان رقابت های انتخاباتی، عملیاتی شود، می توانیم بگوییم که ما در انتخابات آمریکا اثر گذاشتیم و امروز ترامپ پیروز شد اما بدون این هم ترامپ به این موفقیت دست پیدا کرد و ما تا قبل از ژانویه باز هم فرصت داریم که تنبیه نتانیاهو را عملیاتی کنیم مخصوصا اگر این آتش افروزی ها و حملات رژیم غاصب به جبهه های مقاومت از جمله غزه و لبنان بخواهد ادامه داشته باشد. نکته دیگر این است که ترامپ هم در صحبت هایی که داشته اعلام کرده است که تا قبل از ژانویه نتانیاهو هر کاری کند مسئولیت آن با خودش است اما بعد از ژانویه جنگ بین رژیم غاصب و جبهه ی مقاومت را نمی پذیرد.
✅ @asreiranian_ir
⭕ آینده سیاست خارجه آمریکا
🎙️مصاحبه با ابوالفضل ظهره وند
🔹ادامه پاسخ سوال دو:
بنابراین اگر تا آن زمان اتفاق خاصی رخ ندهد، با بر سر کار آمدن ترامپ و برقراری آتش بس دائم و شکل گیری فرایند جدید از دیپلماسی در غرب آسیا دیگر توجیهی هم برای وعده صادق ۳ نخواهد بود و در صورت انجام آن بعد از آتش بس ممکن است پای ترامپ به درگیری با ایران کشیده شود که بنده فکر می کنم این موضوع برای ما خسارت بار است. ضمن اینکه این وعده صادق یک چک است که ما آن را در اختیار داریم و اگر هم تا آن مقطع اجرا نشد، در صورتی که ترامپ از موضع خود عدول کند و همان مسیر بایدن را برود ما می تونیم از این چک استفاده کنیم.
🔸۳.با توجه به سابقه حضور شما در مذاکرات هستهای، رویکرد درست ایران نسبت به مذاکرات را چه میدانید؟
در مورد سوال سوم ما در مذاکرات هستهای، رویکردمان به نحوی بود که ظرفیت هسته ای ما مورد معامله قرار نگیرد زیرا آن را غیر قابل معامله می دیدیم و بحث مذاکرات برای این بود که ما دیدگاههای خودمان را مطرح کنیم و در کنارش زمان هم میخریدیم تا بتوانیم فعالیتهای هستهای مان را در مسیر خودش جلو ببریم. ما در مذاکرات منطق مان را بیان میکردیم و از ظرفیت های رسانهای به خوبی استفاده می کردیم و طرف مقابل هم جرات نمیکرد که مستقیما روی ظرفیت های ما متمرکز شود به همین خاطر در خلال آن چند سالی که مذاکرات ادامه پیدا کرد ما پیشرفت های هسته ای خوبی داشتیم و آنها به نقطه ای رسیده بودند که نمی توانستند به طور مستقیم ظرفیت های هسته ای ما را مورد هدف قرار دهند زیرا افکار عمومی به این شکل بود که می گفتند انرژی هستهای حق مسلم ماست و این یک دستاورد بود و متاسفانه بعد از این دوران بود که افرادی آمدند و وارد ظرفیت های ایران شدند با وعده نسیه از طرف امریکایی ها ظرفیت های هسته ای ما را مورد هدف قرار دادند و نتیجه اش را هم دیدیم که شد برجام، یک خسارت محض برای کشور. بنابراین در حال حاضر هم نباید اجازه چنین مذاکراتی را داد و فرصتی را فراهم کرد برای اینکه آمریکایی ها بتوانند دوباره روی ظرفیت های دیگر ایران وارد بحث بشوند چون آمریکایی ها خودشان هم رسما اعلام کردند که ما قصد نداریم مذاکرات هستهای انجام بدهیم بلکه ما مذاکرات جامع را میخواهیم بنابراین رویکرد خلع سلاح ایران و تسلیم سازی ایران به هیچ عنوان به نفع منافع و امنیت ملی ما نیست و اساسا مذاکره برای ما در این شکل آورده ای ندارد. مذاکرات باید در چارچوب بازدارندگی و روی خروجی های کار باشد و نه روی ظرفیت ما زیرا ظرفیت ملی خط قرمز ما است و به هیچ عنوان نباید موضوع مذاکره قرار بگیرد و ما می توانیم در حوزه هایی که منافع ما و منافع آمریکایی ها درآن جا با هم تعارض پیدا میکند روی منافع با هم بحث کنیم اما نه روی ظرفیتها.
🔹۴.رویکرد دولت جدید آمریکا با توجه به اظهارات ترامپ دربارهٔ چین و روسیه چگونه میدانید؟
در موضوع چین و روسیه هم بنده فکر میکنم ترامپ این زیرکی را دارد که مسئله ی اوکراین را هر چه سریع تر حل و فصل کند و از این طریق بین همکاری های چین و روسیه شکاف ایجاد کند البته این مسیر، مسیر جدیدی نیست بلکه در گذشته هم آمریکاییها آن را دنبال میکردند و در دوره ی بایدن به قدری بد عمل کردند که چین و روسیه و حتی کره ی شمالی با هم اتحاد راهبردی پیدا کردند و بنابراین ترامپ برای اینکه بتواند فشار بیشتری را بر روی چین وارد کند، سعی می کند که تنش ها و چالش های خود با روسیه را به حداقل برساند؛ ضمن اینکه ترامپ سعی می کند از ارتباط مستقیم روسیه با آلمان و بخشی از کشورهای اروپایی هم جلوگیری کند چون در گذشته هم ترامپ مدعی بود که خودش جلوی نورد استریم ۲ را گرفته و مانع از برقراری ارتباط میان آلمان دوره ی مرکل با پوتین شده است.
✅ @asreiranian_ir
⭕به رنگ ابهام؛ آینده روابط روسیه و آمریکا با پیروزی ترامپ
✍️سهیل فضلی
🔹با پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا بسیاری انتظار میکشند که سیاستهای آمریکا با تغییراتی روبرو شوند. هرچند به طور کلی انتظار حفظ اصول و راهبردهای کلان سیاست خارجی آمریکا میرود، اما وعدههای انتخاباتی ترامپ این انتظار را ایجاد کرده که تغییراتی در سیاست خارجی و سیاست تجاری ایجاد شود و روابط روسیه یکی از ابعاد آن خواهد بود.
🔸اکنون جنگ اوکراین به عنوان داغترین مسئله موجود بین روسیه و آمریکا، جایی است که هر دو طرف متحمل هزینههای بسیاری شدهاند و شرایط فرسایشی در جنگ حاکم است. هرچند روسیه توانسته زیر فشار تحریمها مقاومت بالایی از خود نشان دهد و در میدان نیز پیش رویهایی داشته باشد اما این کشور با هزینههای بالای مالی، اقتصادی و انسانی روبرو است. بدین ترتیب سعی دارد از زیر بار یک جنگ فرسایشی خارج شود.
از سویی دیگر تجربه نشان داده ترامپ به کمکهای به اصطلاح انسان دوستانه علاقهای ندارد. به هر حال به نظر میرسد آمریکا سود کافی از بحران اوکراین را برده است و وقت آن است سرمایه گذاری بیهوده متوقف شود! شکاف روابط روسیه با اتحادیه اروپا به اوج خود رسیده و در مقابل اروپا در عرصههای بسیاری به آمریکا وابستهتر شده است. همچنین که زمینه خوبی برای روسیه هراسی در ذهن اروپاییان ایجاد شده. نقطه نگران کننده برای آمریکا تداوم هر چه بیشتر دوری آمریکا و روسیه است که میتواند به نزدیکی هر چه بیشتر آن به چین، ایران و کره شمالی تبدیل شود.
🔹با این وجود مبهم بودن اظهار نظر ترامپ درمورد پایان 24 ساعته جنگ در اوکراین همه چیز را تار کرده است. تا جایی که پوتین نیز در اظهارات خود نسبت به پیروزی ترامپ ضمن استقبال از پایان جنگ و بهبود روابط دو کشور گفته نمیداند چه اتفاقی خواهد افتاد. اما به طور کلی به نظر میرسد روسها به خوبی لزوم تنوع روابط را درک کردهاند و به این دلیل با گسترش روابط با غرب روابط حسنه با شرق را رها نخواهند کرد. خصوصا که به قول سخنگوی کرملین وقتی از آمریکا صحبت میکنیم در واقع از کشوری صحبت میکنیم که مستقیم و غیر مستقیم درگیر جنگ همه جانبه علیه روسیه است.
🔸به هر حال احتمالا پوتین انتظار خواهد داشت که برخلاف بایدن، ترامپ به آسانی گذشته از اوکراین حمایت نکند. این یعنی بستهتر شدن دست اوکراین در میدان نبرد. بدین ترتیب روسها از پیروزی ترامپ خوشحالاند و به نظر میرسد ابهام با ترامپ را به تاریکی مطلق با هریس ترجیح میدادند. این یعنی نیم نگاهی به کاهش تنشها خواهند داشت و توامان برای دست دراز کردن عجله به خرج نخواهند داد. نکته مهم این است که روسها از این موضوع آگاه باشند که پایان جنگ به معنی پایان تحریم نیست و مسائلی همچون حقوق بشر، فعالیتهای خارجی روسیه در خارج نزدیک، گسترش روابط با ایران و از این قبیل موارد همواره بهانه مناسبی برای تحریم علیه افراد و نهادهای روسی خواهد بود.
🔹اما سوال اصلی در روابط روسیه و آمریکا در دوران دوم ترامپ، این است که آیا تمایزی بین موضوع اوکراین و دیگر مسائل روسیه و آمریکا وجود خواهد داشت یا خیر. بدیهی است که جنگ اوکراین تنها محل تنش بین روسیه و آمریکا نیست. از نگاه اندیشکدههای آمریکایی در اینجا از یک "محور شرارت جدید" با عضویت روسیه، چین، ایران و کره شمالی صحبت میکنیم. و روسیه در اینجا بازیگر مهمی تلقی میشود که سعی دارد نظم سابق را برهم زده و جهان چند قطبی را ایجاد نماید. بدین ترتیب مبهمترین بخش روابط روسیه و آمریکا در اینجا شکل میگیرد. چرا که از یک سو ترامپ خواهان کاهش هزینههای نظامی خارجی است و از سویی اولویت اصلی او آمریکاست و جبهه ضد آمریکایی با نقش آفرینی روسیه تهدید مهمی تلقی خواهد شد. در چنین جایی به نظر نمیرسد ترامپ به آسانی این خرس جنگی با تجربه را رها کند و همچنان از ابزار تحریم یا تعرفهای برعلیه روسیه استفاده خواهد کرد.
✅ @asreiranian_ir
💬 شکست پشت شکست
▫️صفحه اول روزنامه عصر ایرانیان
▫️ سه شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۳
▪️مشاهده نسخه کامل روزنامه در
asre-iranian.ir
✅ @asreiranian_ir
💬 رشد هشت درصدی قلب برنامه هفتم
▫️صفحه اول روزنامه عصر ایرانیان
▫️ چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۳
▪️مشاهده نسخه کامل روزنامه در
asre-iranian.ir
✅ @asreiranian_ir
💬 سردرگمی مازوتی
▫️صفحه اول روزنامه عصر ایرانیان
▫️ پنج شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۳
▪️مشاهده نسخه کامل روزنامه در
asre-iranian.ir
✅ @asreiranian_ir
⭕جمهوری اسلامی یا باید ابر قدرت باشد یا نباشد
▪️بخش اول
🔹جمهوری اسلامی راهی جز تبدیل شدن به یکی از قدرت های برتر جهانی ندارد. قدرت برتر منطقه ای شدن کافی نیست، باید قدرت برتر جهانی باشد. این فقط یک آروز نیست، بلکه مسئله ای حیاتی است.
🔸 برخلاف اکثر کشورهای جهان، جمهوری اسلامی نمیتواند به صورت یک کشور معمولی به زندگی خود ادامه دهد. جمهوری اسلامی به علل مختلف سیاسی، جغرافیایی، ایداولوژیک، مذهبی و نژادی دشمنان زیادی دارد. بدترین دشمنان ایران آمریکا و اسرائیل و پس از آن کشورهای اروپایی هستند که همۀ اینها از قدرت هسته ای برخوردارند. اما میدانیم که فقط اینها دشمنان جمهوری اسلامی نیستند. این کشور دشمنان بسیار دیگر هم دارد. فتنه داعش نمود یکی از این خصومت ها بود. تهدیدهای گاه به گاه برخی همسایه ها را هم در نظر داریم.
🔹 بر این بیفزایید دشمنان متنوع داخلی را از قماش های گوناگون که فتنه ها کرده و نقشه ها در سر دارند و تجزیه طلب ها و تروریست های شروری که هر روز در گوشه و کنار کشور ما ناامنی ایجاد می کنند.
این دشمنان اگر نمی توانند بر جمهوری اسلامی غلبه کنند و آن را تجزیه کنند اما می توانند با فتنه ها و خرابکاری ها و مزاحمت های مستمرشان جمهوری اسلامی را سرگرم به مقابله با خود کنند و مانع پیشرفت و تحقق بخشیدن به اهداف تمدنی او شوند و در نتیجه آن را ضعیف نگاه دارند. البته نباید در مقابله قاطعانه با این دشمنان تردید کرد، اما راه حل نهایی غلبه بر این دشمنان متنوع و رنگارنگ جنگیدن با تک تک اینها نیست، چرا که جنگ دایمی فرسایشی هر نوع فرصت را برای پیشرفت و شکوفایی می گیرد و مردم را نسبت به آیندۀ مطلوب ناامید می کند و این خود بحرانی سخت افزون بر دیگر مشکلات می شود.
🔸تنها نسخه غلبه بر همۀ دشمنان و فائق آمدن بر همۀ مشکلات قدرتمند شدن است، به معنای ابرقدرت شدن. آنچه هم که تاکنون جمهوری اسلامی را حفظ کرده است همین قدرت نسبی است که از آن برخوردار بوده است. ظهور این قدرت در قدرت نظامی است که باید در حدی باشد که به تعبیر قرآن کریم دشمنان را بترساند (ترهبون به عدوالله). این قدرت باید بحدی باشد که دستکم موازنه قدرت با دشمنان برقرار باشد. با چنین دشمنانی جمهوری اسلامی راهی جز ابر قدرت شدن ندارد. مسئله بودن و نبودن است. جمهوری اسلامی یا باید ابرقدرت باشد و یا اساسا نباشد؛ گزینه سومی وجود ندارد. قدرت ایمنی می آورد. اگر قدرتمند باشی بدون اینکه تیری شلیک و قطرۀ خونی ریخته شود دشمنان به لانه هایشان خواهند خزید.
در کنار ابعاد مختلف قدرت نظامی، قدرت هسته ای از جایگاهی ویژه برخوردار است.
🔹 تجربۀگذشته و مشاهده وضع موجود دنیا نشان می دهد که سلاح هسته ای بیش از هرچیزی قدرت بازدارندگی دارد. اگر سلاح هسته ای روسیه نبود غرب آن را بلعیده بود. اگر ترس آمریکا از سلاح هسته ای کره شمالی نبود آمریکا یک روز در نابودی این کشور تردید نمی کرد. پاکستان با دست یافتن به سلاح هسته ای خیالش را از تهدید هند تا حد زیادی راحت کرد.
🔸 اسرائیل با تهدید سلاح هسته ای کشورهای عربی را تسلیم خود کرده است. این سخن منافاتی با فتوای مقام معظم رهبری ندارد، چرا که این گونه احکام اجتماعی تابع شرایط و وضعیت ها هستند و می توانند متناسب با شرایط و ضرورت ها تغییر کنند. در شرایط فعلی تکلیفی واجب تر و فوری تر از این نداریم.
✅ @asreiranian_ir
⭕جمهوری اسلامی یا باید ابر قدرت باشد یا نباشد
▪️بخش دوم
🔹باید افزود که قدرت نظامی برای دفع حملۀ نظامی دشمن خارجی است، نه برای مقابله با فتنه های دیگر مانند تحریم اقتصادی، انقلاب مخملی و شورشهای داخلی .
🔹 در کنار قدرت نظامی پیشرفت در سایر ابعاد علمی، صنعتی، اقتصادی، فرهنگی، رسانه ای، سایبری و غیر آن ضروری است. قدرت نظامی برای مقابله با دشمن خارجی است. اگر اتحاد جماهیر شوروی با داشتن سلاح هسته ای از هم پاشید علتش حمله نظامی از بیرون نبود، بلکه با جنگ نرم دشمن و از درون از هم پاشید.
🔸 بزرگترین پشتوانۀ جمهوری اسلامی و اساس قدرت آن همراهی مردم است. رضایت، حمایت و همبستگی داخلی تنها با تأمین زندگی شایسته و مطلوب برای شهروندان حاصل می شود که صاحبان اصلی کشور و بزرگترین سرمایۀ آن به حساب می آیند. باید تأکید کرد که قدرتی که از آن سخن می گوییم قدرت الهی است، نه شیطانی. این قدرت برای مقابله با شیاطین و طواغیت و فراعنه و حمایت از مظلومان و مستضعفان و استقرار حق و عدالت است، نه برای سلطه جویی و ستمگری.
🔹بنابراین جمهوری اسلامی برای رسیدن به آیندۀ مطلوب و تحقق بخشیدن به آرمان های انقلاب راهی جز دست یافتن به قدرت همه جانبه ندارد. نکته امیدبخش این است که ایران کشوری است که ظرفیت و استعداد لازم برای ابرقدرت شدن را دارد. زیربنای عقیدتی، فرهنگی، سابقه تمدنی، تجربۀ تاریخی، نیروی انسانی مستعد و باانگیزه، سرزمین مناسب، طبیعت استثنایی، منابع سرشار و غنی، موقعیت ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک و بسیاری از مزایای دیگر مواهب بی بدیلی اند که خداوند به این ملت و مملکت عنایت کرده است.
🔸آنچه لازم داریم بصیرت، همت و عزم و تدبیر و اراده و بالاتر از همه وحدت و یکپارچگی است. اگر با همت و درایت شهید طهرانی ها توانسته ایم در صنعت موشکی از نقطۀ صفر به یکی از قله های قدرت موشکی مطرح دنیا برسیم در حوزه های دیگر هم این استعداد را داریم. زمان زمان حرکت جهادی و شگفتی آفرینی است. حتی یک لحظه درنگ و سستی جایز نیست.
همت و صبر، سحر نزديک است
نوبت فتح و ظفر نزديک است
✅ @asreiranian_ir
⭕فاطمیه و نقش تاریخی ما و جمهوری اسلامی!
✍️یادداشت | علی ریاحی پور
🔸وقت شهادت حضرت زهرا(س) که می رسد، معمولا از خطبه فدکیه ایشان بیشتر یاد می شود در حالی که ایشان تعدادی خطبه آتشین دیگری نیز دارند که بنظرم همگی یک آسیب شناسی حکومت دینی و جریان های موجود موثر در آن است.
🔹یکی از خطبه های ایشان که همیشه مرا تحت تاثیر قرار داده و آن را نخستین بار که خواندم در ذهنم حک کردم، سخنرانی ایشان در جمع زنان مدینه است. درست چند روز بعد از واقعه هجوم به خانه ایشان. آنجا زنان برای عیادت خدمت حضرت می رسند و از طرف شوهرانشان عذرخواهی می کنند که اگر ما زودتر حرف های شما را شنیده بودیم با کودتاگران بیعت نمی کردیم. بانو اما عذر آنها را نمی پذیرد و می فرماید:
🔸 «اللّهِ عائِفَه لِدُنیاکنّ قالِیه لِرِجالِکنّ لَفَظْتُهُمْ بَعْدَ اَنْ عَجَمْتُهُم وشَنَأتُهُم بَعدَ اَنْ سَبَرتُهُم. فَقُبحاً لِفُلولِ الحَدّ واللعب بعد الجد و خَوَرِ القَناه وَ خَطَلِ الرَّأْیِ. لا جَرَمَ لَقَدْ قَلَّدتُهُمْ رِبقَتَها وَ شَنَنْتُ عَلَیهِم عارَها.
من از دنیای شما سیر شده ام؛ از مردان شما کراهت دارم و به دورشان افکنده ام، پس از آنکه آزمایششان کردم.زشت باد کُندی آنها، شکستگی شمشیرشان، سستی نیزه هایشان و تباهی رأیشان. طناب گناهشان را بر گردنشان انداختم و ننگِ کارشان را بر خودشان افکندم»
🔹اما نقطه طلایی خطبه جایی است که حضرت تبعات سکوت خواص جامعه را در برابر انحرافات، نه تنها در زمانه خویش بلکه به کل تاریخ تسری می دهند.
🔸«اَبشِرُوا بِسَیفِ صارِم وَ استِبدادِ مِنَ الظّالِمینَ یدَعُ فَیئَکم زَهیداً وَ زَرعَکم حَصیداً. فَیا حَسْرَتی لکم وَ اَنّی بِکم وَ قَدْ عَمِیتْ قلوبُکم علیکم. اَنُلْزِمُکمُوها وَ اَنتُم لها کارِهُونَ.
مژده باد شما را به شمشیر کشیده و هرج و مرجی که همه را فرا گیرد و استبدادی از ستمگران که آنچه را دارید از شما خواهند گرفت. آنچه کشتید، آیندگان [یعنی فرزندانتان] درو می کنند. پس، حسرت و اندوه بر شما باد. به کدامین سو هستید؟ راه حقّ و رحمت خدا بر شما گم شده است. آیا ما شما را وادار کنیم به رحمت خدا، حال آن که خود از آن کراهت دارید؟»
🔹می فرماید اینکه مردان شما در برابر مظالم سکوت کردند تا انقلاب پیامبر شکست بخورد، تا قیامت هر خونی ریخته شود بر گردن آنان است. هر حکومت استبدادی که پس از علی(ع) شکل بگیرد، هر خاری که در هر گوشه جهان در پای مظلومی فرو رود، خواص و نخبگان ساکت در آن شریک هستند.
🔸همیشه این فراز خطبه برای من هراس انگیز بوده که اگر ما در برابر انحراف انقلابی که نام و عصاره اش از قیام پیامبر نشأت گرفته است سکوت کنیم و این انقلاب به تعبیر امام روح الله شکست بخورد که همانا شکست تاریخی اسلام و پیامبر نیز هست، و پیامد این شکست، استبداد و ستم و تباهی باشد، ما نیز در تمام آنها سهیم و دخیلیم، همانگونه که نخبگان پس از پیامبر در برابر وضع امروز جهان بازخواست می شوند.
🔹این جملات بانو که "زشت باد سکوت شما، شکستگی شمشیر و تباهی تصمیم شما و ..." نه خطاب به مردان صدر اسلام که در مورد تک تک ما ممکن است صدق کند.
🔸این عتاب حضرت که " طناب گناهشان را بر گردنشان انداختم و ننگِ کارشان را بر خودشان افکندم" شاید نهیب و هشیار باشد برای تمام مسئولین و خواص جمهوری اسلامی!
🔹فاطمیه، نه محل ذکر مصیبت صرف و روضه در و دیوار، که باید موعد بازخوانی رسالت ما در برابر تاریخ زمانه باشد.
✅ @asreiranian_ir
💬 مصمم در پاسخ
▫️صفحه اول روزنامه عصر ایرانیان
▫️ شنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۳
▪️مشاهده نسخه کامل روزنامه در
asre-iranian.ir
✅ @asreiranian_ir
⭕تاریخ تحلیلی جنگ جمل
✍️مصاحبه | دکتر محمد حسین رجبی دوانی
🔹۱.جنگ جمل تقریبا اولین نبرد جدی میان مسلمانان به حساب می آید، به نظر شما چرا و چگونه جامعه اسلامی چند سال پس از رسول الله (ص) به این نزاع رسید؟
🔸بسم الله الرحمن الرحیم در پاسخ به سوال اول باید گفت که این درگیری ریشه در حوادث بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) دارد؛ به این معنا که وقتی به ولایت خیانت شد و امیر مومنان (ع) از جایگاه الهی خود کنار زده شدند، دستگاه حاکم با برداشتهای ناقص و غلط از احکام دینی و تعالیم پیامبر (ص) فضایی را ایجاد کرد که مردم از ارزش های دوره ی پیامبر (ص) فاصله گرفتند و بسیاری از ارزشهای جاهلیت در دوره اسلامی بازگشت. لذا مردمی که با زحمات پیامبر (ص) به برادری، صفا و معنویت رو آورده بودند، کم کم در اثر این سیاست ها، دنیا طلبی و ترجیح دادن منافع شخصی بر مصالح دینی از آن ارزش ها عدول کردند. لذا وقتی امیرالمومنین (ع) به خلافت رسیدند با یک جامعه ی مسخ شدهای مواجه بودند که تنها ظاهر و پوستهای از اسلام داشت لذا حضرت در همان سخنرانی اول خود بعد از به خلافت رسیدن به همین موضوع اشاره میفرمایند و این گونه می گویند که شما از راه پیامبر (ص) دور شدید و من تلاش میکنم که شما را به همان حال و هوا برگردانم و چون امیرالمومنین (ع) اهل باج دادن به جریانهای سیاسی و اشخاص مطرح استحاله شده نبودند و سیاستهای الهی زمان پیامبر (ص) را پیش گرفتند، میبینیم که در برابر حضرت جبهه بندی میشود و با اینکه هنوز شش ماه بیشتر نبود که به خواست خود مردم به خلافت رسیده بودند اشخاصی که منافع شخصی خودشان و یا قبیله شان را با حکومت امیرالمومنین (ع) از بین رفته میدیدند، بیعت خود را با حضرت میشکنند و فتنه به پا میکنند و برای رسیدن به آن اهداف شوم خود و برخورداری از همان رانتها و امتیازات زمان خلفای پیشین به هر وسیلهای دست میزنند و با دروغ پردازی، شانتاژ، فریب و تحریف حقایق، جوّ مسمومی را بر ضد امیرالمومنین (ع) پدید میآورند که نخستین جنگ داخلی بین مسلمانان را رقم میزند.
🔹۲.عامل بیعت شکنی طلحه و زبیر را چه می دانید و اساسا آنچه مقابل حق طلبی خواص می ایستد چیست؟
🔸در پاسخ به سوال دوم باید گفت که تقریبا در پاسخ به سوال اول توضیح داده شد که بسیاری از خواص و چهرههای مطرح، ارزشهایشان به کلی تغییر پیدا کرده بود و لذا نمیتوانستند سیاست الهی امیرالمومنین (ع) را قبول کنند از جمله این افراد طلحه و زبیر هستند که از چهرههای مطرح و با سوابق درخشانی در عصر رسالت بودند اما آن ها به شدت به دنیا و مطامع دنیا مخصوصا در زمان خلیفه ی دوم روی آورده بودند و ثروتهای هنگفتی از سمت دستگاه خلافت به آن ها رسیده بود و میخواستند امیرالمومنین (ع) هم همان روش را ادامه دهند و همان امتیازات و رانتها را برای آن ها قائل شوند. در نتیجه وقتی دیدند که رغبت جامعه به سمت امیرالمومنین (ع) است و مردم می خواهند که ایشان رهبری امت را بر عهده بگیرند، با خواست مردم همراه شدند و طبق نقلها اولین کسانی بودند که با امیرالمؤمنین (ع) بیعت کردند به تصور اینکه حضرت را وامدار خود کنند و انتظار داشتند که حضرت از نظر مادی و پست و مقامی آن ها را مثل زمان خلفای پیشین تامین کنند اما با کمال تعجب دیدند که حضرت هم در نصب مسئولان خلافت آن ها را به کار نگرفتند و هم در هنگام توزیع بیت المال رسماً اعلام فرمودند که تمام امتیازاتی که خلفای پیشین برای برخی از شما قائل شدند، نه تنها لغو میشود بلکه من اموالی که به ناحق به برخی دادند را حسابرسی میکنم و اگر اضافه بر حقشان چیزی به آن ها داده شده باشد آن اموال را پس میگیرم و به بیت المال برمیگردانم حتی اگر آن اموال را مهر زنان خود کرده باشید. لذا طلحه و زبیر وقتی دیدند در هنگام توزیع بیت المال، متولی بیت المال فقط ۳ دینار به آن ها داده ناراحت شدند و دینارها را پرتاب کردند و به عنوان اعتراض نزد امیرالمومنین (ع) آمدند و با گستاخی گفتند که چرا حق ما را از بیت المال نمی دهی؟...
ادامه بخش اول مصاحبه در لینک زیر
https://asre-iranian.ir/Newspaper/item/185187
بخش دوم مصاحبه در لینک زیر
https://asre-iranian.ir/Newspaper/item/185291
✅ @asreiranian_ir
May 11
⭕آیا قفقاز جنوبی به سمت صلح میرود؟
✍️یادداشت | محمد حسین معصومزاده
🔸در هفتههای اخیر، جریانی تحلیلی در ایران به راه افتاده که سعی دارد شرایط قفقاز جنوبی را عادی و تنشهای میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان را به سمت فروکش کردن نشان دهد.
🔹این جریان که برخی از سفرای سابق جمهوری اسلامی ایران در باکو آن را نمایندگی میکنند، معتقدند شرایط در این منطقه بیش از هر زمان دیگری به صلح نزدیکتر است. اما این گزاره تا چه حد پایه در واقعیت میدانی در قفقاز جنوبی دارد؟
🔸آیا همانطور که نمایانده میشود، باکو و ایروان به سمت صلح حرکت میکنند؟ اگر از منظر توازن قوا به منطقه نگاه کنیم، سطح قوای طرفین در وضعیت کنونی نابرابر است و بهطور واضح کفه ترازو به سمت باکو و به ضرر ایروان سنگینی میکند. باکو به مدد درآمدهای نفتی پس از ۲۰۰۶ توانست نیروی نظامی خود را بازسازی کرده و تجهیزات مدرن جنگی در ارتش خود به خدمت گیرد.
🔹باکو در ماههای اخیر نیز سعی دارد با خرید پهپاد و جنگنده قدرت دفاعی خود را بهطور فعال افزایش دهد. در این راستا کمک ترکیه و رژیم صهیونیستی را نمیتوان نادیده گرفت. از سوی دیگر ارمنستان بهدلیل محدودیتهای خود نتوانست در این زمینه توفیقی حاصل کند. همین امر منجر به شکلگیری جنگ دوم قرهباغ در سال ۲۰۲۰ با برتری واضح طرف آذربایجانی شد.
🔸این وضع ناباربری در تجهیزات همچنان هم باقی است و خریدهای نظامی ایروان از فرانسه و هند نتوانسته این شکاف را ترمیم کند. همچنین با نگاهی به متحدان دو کشور، باز هم باکو از شرایط بهتری برخوردار است. ترکیه -بهعنوان یکی از اعضای مؤثر ناتو- همواره پشتیبانیهای نظامی قابل توجهی از باکو به عمل آورده است.
🔹این مسئله از سال ۲۰۲۱ و امضای توافقنامه شوشا (شوشی) میان باکو و آنکارا وارد مرحلهای جدید شد که میزان حمایت نظامی ترکیه از جمهوری آذربایجان را افزایش دارد. علاوه بر این رژیم صهیونیستی نیز در این تنشها حمایت قاطع خود از باکو را نشان داده و سیل تجهیزات نظامی اسرائیلی کمک شایانی به جمهوری آذربایجان در برتریهای خود مقابل ارمنستان کردهاست. در طرف مقابل، ارمنستان وضعیت مناسبی ندارد و روابط ایروان با مسکو -بهعنوان متحد سنتی این کشور- از سال ۲۰۱۸ رو به کاهش بودهاست.
🔸ارمنستان در جنگ ۲۰۲۰ و همچنین در تجاوزات پراکنده به خاک خود توسط باکو در سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ با این واقعیت تلخ متوجه شد که سازمان پیمان امنیتی جمعی به رهبری روسیه پشتیبان مناسبی از این کشور نیست و دیگر دست حمایت مسکو را بر سر خود ندارد. دولت ارمنستان تلاش کرد از ظرفیتهای اتحادیه اروپا و بهطور خاص کشور فرانسه برای پر کردن این خلأ استفاده کند که مشخصاً این تلاشها با توفیق همراه نشد.
🔸 بررسی تحرکات اخیر در منطقه نیز نشان از آن دارد که بیش از آنکه صلح محتمل باشد، باید شاهد صفآرایی نظامی جدیدی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان باشیم. باکو مدتی پیش، پس از مکثی کوتاه با استفاده از ناوگان بدون سرنشین ساخت ترکیه خود، شناسایی مواضع ارمنیها را در طول کل مرز از سر گرفت.
🔹چهار پهپاد بایرکتار تیبی۲ از دو پایگاه هوایی دالار و کردامیر گشتهای پنج تا شش ساعته را از ایجوان شروع کردند و در سیونیک به پایان رساندند. علاوه بر این، یک پهپاد آکینچی بیش از نیم روز از پایگاه هوایی سالیان فعالیتهای شناسایی خود را در قلمرو قرهباغ در امتداد مرزهای ارمنستان و ایران انجام داد.
🔸جمهوری آذربایجان به بهبود و ارتقای نیروهای مسلح خود ادامه میدهد. روزهای گذشته مشخص شد که در آیندهای نزدیک، یک تیپ پهپادی بهعنوان بخشی از نیروهای مسلح این کشور ایجاد خواهد شد. این شامل تمام واحدهای نظامی دارای هواپیماهای بدون سرنشین است که در شش فرودگاه و پایگاه هوایی مانند سالیان، گوزدک، کردامیر، یولاخ، دالار و نخجوان در خدمت هستند.
🔹تیپ پهپادی مذکور دارای پهپادهای شناسایی، انتحاری و رزمی شامل پهپادهای بایرکتار و اکینجی ساخت ترکیه و پهپاد انتحاری هاروپ اسرائیلی است. بایراکتار و هاروپ در پیروزی باکو در جنگ دوم قرهباغ نقش مهمی ایفا کردند. با توجه به عدم توازن قوا میان باکو و ایروان و همچنین شواهد موجود در خصوص تحرکات طرف آذربایجانی در تجهیز خود و دست نکشیدن از گفتارهای تهاجمی علیه ارمنستان، ادعای نزدیکی صلح پایدار در منطقه قفقاز جنوبی رد میشود و بالعکس احتمالاً باید شاهد درگیری جدیدی در منطقه باشیم.
🔸هر درگیری جدید در منطقه، به مانند درگیری سال ۲۰۲۰، بهطور مستقیم منافع جمهوری اسلامی ایران را مورد تهدید قرار میدهد.
✅ @asreiranian_ir
💬 به قاتل نیازمندیم!
▫️صفحه اول روزنامه عصر ایرانیان
▫️ یکشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۳
▪️مشاهده نسخه کامل روزنامه در
asre-iranian.ir
✅ @asreiranian_ir
⭕آینده سیاست خارجه آمریکا
🎙️ابوالفضل ظهره وند
🔹مقدمه نتایج انتخابات آمریکا چند روز پیش مشخص شد و ترامپ رسماً به عنوان رئیس جمهور آمریکا معرفی شد، با آمدن ترامپ چه چیزی تغییر میکند یا چه اتفاقی میافتد؟ آمریکا به کدام سمت خواهد رفت؟ سیاست او در برخورد با کشورهای دیگر چه خواهد بود؟ و سوالات زیاد دیگری که ما را به مصاحبه با ابوالفضل ظهره وند نماینده مردم محترم تهران کشاند. کسی که سابقه سفارت و حضور در تیم مذاکرات و.. را هم را خود داشته و نگاهی تخصصی به مسائل منطقه دارد. بخش اول مصاحبه با ایشان را امروز میخوانید؟
🔸 به نظر شما ریاستجمهوریِ ترامپ چه تأثیری در تغییر رویکرد آمریکا و ایران خواهد داشت؟
🔹در مورد سوال اولی که مطرح فرمودید به اعتقاد بنده رویکرد کلی آمریکا در قبال ایران تغییری نخواهد کرد بلکه با توجه به تغییراتی که در اوضاع کلی ایالات متحده در حوزهی روابط بینالملل میبینیم و تجربهای که آقای ترامپ به ویژه در این چهار سال اخیر که دموکراتها بر سر کار بودند به دست آورده، بعید می دانم که ترامپ به دنبال این باشد که خودش را در یک چالش ژئوپلیتیکی وارد کند. دلیلش هم این است که ایشان رئیس جمهور تک دورهای است و بنابراین آنچه که برایش اهمیت دارد منافع و موقعیت داخلی ایالات متحده است و محورهایی را هم که تا الان در رقابتهای انتخاباتی خود مطرح کرده گویای همین مطلب است که او تلاش خواهد کرد خودش را از هر نوع چالش نظامی دور نگه دارد و به دنبال این است که آن وعدههایی را که به مردم آمریکا داده عملی کند و تلاش و تمرکز خودش را روی آمریکا بگذارد تا این کشور را از این حالت ورشکستگی که در ساختارهای اقتصادی اش به وجود آمده نجات دهد. از جمله همین مشکلات بحث اخراج مهاجران غیرقانونی و جلوگیری از ورود آنها به ایالات متحده است که برای آمریکاییها بحث بسیار جدی است.
🔹 نکته دومی که ترامپ وعده اش را داده این است که در قبال روسیه، چین و به ویژه ایران موضع سختگیرانه داشته باشد اما این به معنای درگیری نیست بلکه سعی میکند از اهرمهای اقتصادی خود علیه ایران و چین استفاده کند. وعدهی دیگر او راجع به کاهش تورم و کاهش مالیاتها به ویژه برای تولید کننده ها و حمایت از تولید داخلی است که در همین راستا قطعاً قابل پیشبینی است که تعرفهی روی کالاهای وارداتی به ویژه از چین افزایش پیدا کند و این موضوع فقط شامل چین نمیشود و حتی در رابطه با کشورهای اروپایی هم ممکن است. مبحث بعدی تمرکز روی ظرفیت نفتی و انرژی آمریکا است زیرا ترامپ معتقد است که این یک قدرت شاخص برای آمریکا است چون ذخایر نفتش از ایران و روسیه و عربستان بیشتر است و قصد دارد روی نفت شِل متمرکز شود بنابراین تمام تلاش خودش را میکند تا کنترل انرژی و قیمت آن را در اختیار بگیرد.
🔸 مبحث حمایت از آموزش و معلمان هم محور دیگری است که ترامپ به آن اشاره کرده بنابراین وقتی توجه میکنیم به این نتیجه می رسیم که کلیهی وعدههایی که داده متوجه موقعیت داخلی ایالات متحده است و ترامپ قصد دارد به نوعی یک شخصیت ملی را از خودش ترسیم کند در واقع یک نوع ناسیونالیسم امریکایی؛ به عکس دموکراتها که کماکان مترصد این بودند که به هر قیمتی که شده هژمونی آمریکا را حفظ کنند و در خلال این چهار سال آقای بایدن از هیچ اقدام نظامی علیه روسیه و ایران و حتی چین فروگذار نکرد و دیدیم که در غرب آسیا چه اتفاقاتی را شکل داد و یک کارنامه کاملاً سیاه و غیر قابل دفاع را از خودشان به جا گذاشتند.
🔹بنابراین ترامپ فرصت زیادی هم ندارد یعنی همین محورهایی را هم که وعده داده اگر بخواهد عملیاتی کند شاید بخشی از آن را در صورت موفقیت در این مسیر به معاون خودش برای انتخابات دورهی بعد محول کند.
🔸برخی صحبتها در خصوص احتمال اثرگذاری رویکرد آمریکا و رژیم صهیونیستی در پاسخ ایران را چگونه ارزیابی میکنید؟
بخش اول گفتگو را در لینک زیر بخوانید
https://asre-iranian.ir/Newspaper/item/185079
بخش دوم گفتگو را در لینک زیر بخوانید
https://asre-iranian.ir/Newspaper/item/185349
🚨روزنامه عصر ایرانیان
✅ @asreiranian_ir
💬 سیگنال ضعف
▫️صفحه اول روزنامه عصر ایرانیان
▫️ دوشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۳
▪️مشاهده نسخه کامل روزنامه در
asre-iranian.ir
✅ @asreiranian_ir
⭕سیگنال ضعف
✍️ سرمقاله | مسعود براتی
▫️بخش اول
🔸شنبه شب دکتر عراقچی وزیر امور خارجه در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره موضوعات مختلف مرتبط با روابط خارجی کشورمان نکاتی را بیان کرد. در بخشی از این گفتگو در رابطه با مهر سال آینده (اکتبر ۲۰۲۵) و پایان یافتن قطعنامه ۲۲۳۱ در سال دهم توافق هستهای ایران و ۱+۵ حرف غلطی را مطرح کرد که تامین کننده منافع ملی را دچار مخاطره میکند.
🔹 او گفت: « اگر قبل از آن [اکتبر ۲۰۲۵] «توافق جدیدی» حاصل نشود، ما با یک شرایط بحرانی مواجه خواهیم بود و ممکن است کشورهای اروپایی که هنوز در برجام هستند دنبال اسنپبک بروند. من از الان برای یک سال بعد نمیخواهم صحبت بکنم، فرصت هنوز برای دیپلماسی هست البته این فرصت محدود است»
🔸مکانیزم ماشه، اسنپ بک و سال دهم برجام
قبل از نقد صحبتهای عراقچی لازم است کمی درباره مکانیزم ماشه و اسنپ بک و سال دهم برجام توضیح ارایه شود. اسنپ بک به معنای بازگشت قطعنامههای شورای امنیت علیه ایران که قرار بود با نهایی شدن برجام ملغی شده باشند. این بازگشت در صورتی اتفاق میافتد که طبق مواد ۱۱ و ۱۲ قطعنامه ۲۲۳۱، یکی از مشارکت کنندگان در توافق هستهای برجام، درخواست و اعلامیهای به شورای امنیت سازمان ملل ارایه دهد. در این صورت در نهایت ظرف مدت ۴۰ روز اگر قطعنامهای که ادامه برجام را تایید نکند، تصویب نشود، قطعنامههای قبلی به صورت خودکار بازمیگردد.
🔹این مکانیزم که در توافق برجام به نام مکانیزم حل اختلاف نامیده شده است، در ادبیات سیاسی به عنوان مکانیزم ماشه شناخته میشود. چرا که مانند یک ماشه عمل میکند و در صورت فعال شدن ماشه، در نهایت شلیک نهایی صورت میگیرد. نکته غمناک داستان این است که این مکانیزم به اصطلاح حل اختلاف، که ظاهری متمدنانه و برابر دارد، به گونهای طراحی شده است که حتی اگر ایران شاکی باشد و نسبت به نقض عهد دیگر اعضا شکایت داشته باشد، قطعنامهها علیه ایران بازمیگردد. یعنی ضمانت اجرای نهایی این مکانیزم، علیه منافع ایران است. برای همین است که ایران تاکنون شکایت از آمریکا بابت خروج از برجام در سال ۱۳۹۷ را تا انتهای مسیر دنبال نکرده است. از آن طرف هم اروپاییها مدعی این مکانیزم هستند و در حال تهدید ایران برای استفاده از این ابزار هستند.
🔸قرارداشتن چنین سازوکار یک طرفهای در یک قرارداد و امضای آن توسط دولت روحانی که آقای عراقچی در آن مذاکره کننده ارشد بودند، محل تعجب و البته خجالت است. این سازوکار کاملا استعماری و تنها در بردارنده حقوق کشورهای اروپایی و آمریکا است و برای ایران حقی قائل نشده است. اما به هرحال این سازوکار در توافق وجود دارد و اگر تا مهر سال بعد کشورهای حاضر در برجام از آن استفاده نکنند، با پایان یافتن قطعنامه ۲۲۳۱، پایان خواهد یافت.
🔹توافق جدید مطلوب ترامپ
حالا بازگردیم به صحبت دکتر عراقچی درباره این موضوع، عراقچی میگوید که اگر توافق جدیدی تا قبل از سال دهم برجام حاصل نشود، اروپاییها از این ابزار برای بازگرداندن قطعنامههای قبلی استفاده خواهند کرد. او این حالت را یک شرایط بحرانی میداند. این حرف یعنی وزیر خارجه ایران به صورت پیشفرض قبول دارد که باید تا قبل از سال دهم به یک «توافق جدید» دست یافت! همان چیزی که ترامپ هم در دوره قبلی و هم در این ایام آن را بیان میکند.
🔸توافق جدید که ترامپ درباره آن صحبت کرده است یعنی توافقی که هم محدودیتها علیه برنامه هستهای ایران خصوصا مکانیزم ماشه را برای چندین سال دیگر تمدید کند و هم به سایر مسایل از جمله توان دفاعی ایران و مسایل منطقهای گسترش دهد. بر این اساس صحبت طرف ایرانی از ضرورت یک توافق جدید معنایی غیر از ضعف نخواهد داشت. آن هم توافقی که به دلیل ترس از مکانیزم ماشه باشد. این نوع صحبتها استقبال کردن از افزایش فشار و زیادهخواهیها است. این صحبت آن هم در زمانی که ترامپ قرار است تا چند وقت دیگر در کاخ سفید مستقر شود، با توجه به گذشته او که به دنبال یک توافق جدید با ایران بوده که بتواند تمام مسایل ایران را با هم حل کند، سبب تقویت اراده او برای افزایش فشار خواهد بود. چرا که تلقی مطلوب بودن یک توافق جدید در ایران را در ذهن آنها تقویت میکند. برای حصول به توافق جدید هم تنها ابزار فشار بر ایران خواهد بود نه برخورد از یک موضع برابر با ایران.
🔹مثلا در همین موضوع مکانیزم ماشه، طبیعی است وقتی طرف مقابل ببیند چنین ابزاری میتواند طرف ایرانی را به نگرانی بیندازد و وضعیت را بحرانی ببیند و بگوید که تا قبل از سال دهم باید به یک توافق جدید رسید! هرگز حاضر نشود این ابزار را از دسترس خود دور کند.
📰روزنامه عصر ایرانیان
✅ @asreiranian_ir
⭕سیگنال ضعف
✍️ سرمقاله | مسعود براتی
▫️بخش دوم
🔹پس بر روی حفظ ابزار از طریق تمدید زمان پابرجا بودن قطعنامه ۲۲۳۱ (یا بخشهایی از آن از جمله مکانیزم ماشه) تمرکز خواهد کرد و این را بخشی از توافق جدید با ایران خواهد دانست.
🔸اما چه چیزی منافع ایران را تامین میکند؟ حتما پایان یافتن قطعنامه ۲۲۳۱ و خارج شدن پرونده فعالیتهای هستهای ایران از شورای امنیت سازمان ملل و پایان یافتن مکانیزم یکطرفه ماشه.
🔸سوال این است که این مطلوب چگونه حاصل خواهد شد و چه رفتارها و مواضعی از سوی ایران این هدف را در دسترس قرار خواهد داد؟ حتما این صحبتهای عراقچی این مطلوب را دورتر و پرهزینهتر خواهد کرد.
🔹وقتی ایران خودش را حساس به این موضوع نشان دهد و آن را بحران بداند و شرط رفع بحران را رسیدن به توافق جدید بیان کند (همان چیزی که ترامپ مطرح کرده بود)، انگیزه طرف مقابل را برای حفظ آن تشدید میکند و لذا انگیزه برای فشار بیشتر را نیز افزایش میدهد.
🔸ایران باید رفتارها و مواضعی از خود بروز دهد که نقطه مقابل این صحبت عراقچی باشد. اروپاییها و آمریکاییها باید احساس کنند که ایران برای بدترین سناریو آماده است و قرار نیست امتیازی که یک بار برای آن هزینه پرداخت کرده، آن هم هزینهای بسیار بیشتر از آن امتیاز، مجدد خریداری کند و هزینه جدید بابت آن بپردازد. اگر خدایی نکرده این اتفاق بیفتد، معنایش تقدیر از طرف مقابل برای عهدشکنی است و این کار سبب خواهد شد تا هیچ توافق احتمالی در آینده نیز کار نکند چرا که طرف مقابل انگیزه بیشتری از گذشته برای عهدشکنی خواهد داشت.
🔹 ترامپ اگر تصویر ذهنیاش که از ایران دارد (تصویری ضعیف و ناتوان) تثبیت و یا تشدید شود، حتما منافع و امنیت ملی ایران به خطر خواهد افتاد و اگر این تصویر با رفتار و مواضع دقیق اصلاح شود، به نفع ایران خواهد بود.
📰روزنامه عصر ایرانیان
✅ @asreiranian_ir
💬 هشدار! تا غول بیابان نفربید به سرابت
▫️صفحه اول روزنامه عصر ایرانیان
▫️ سه شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳
▪️مشاهده نسخه کامل روزنامه در
asre-iranian.ir
✅ @asreiranian_ir
💬 نمی شود کشور را معطل دو سه کشور کرد
▫️صفحه اول روزنامه عصر ایرانیان
▫️ چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳
▪️مشاهده نسخه کامل روزنامه در
asre-iranian.ir
✅ @asreiranian_ir
💬 تل آویو پاسخ بیروت
▫️صفحه اول روزنامه عصر ایرانیان
▫️ پنج شنبه ۱ آذر ۱۴۰۳
▪️مشاهده نسخه کامل روزنامه در
asre-iranian.ir
✅ @asreiranian_ir
💬 اولین قطعنامه فصل مدارا
▫️صفحه اول روزنامه عصر ایرانیان
▫️شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳
▪️مشاهده نسخه کامل روزنامه در
asre-iranian.ir
✅ @asreiranian_ir
عصر ایرانیان
💬 اولین قطعنامه فصل مدارا ▫️صفحه اول روزنامه عصر ایرانیان ▫️شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ ▪️مشاهده نسخه کامل رو
⭕سرمقاله: اولین قطعنامه در فصل مدارا
🔸خطای محاسباتی دولت در مواجهه با آژانس و کشورهای غربی
🔹پنجشنبه گذشته شورای حکام آژانس قطعنامهای علیه برنامه صلح آمیز هستهای ایران صادر کرد.
قطعنامه به پیشنهاد سه کشور اروپایی انگلیس فرانسه آلمان و آمریکا تصویب شد. کشورهای چین و روسیه به این قطعنامه رای منفی دادند. اما از آنجا که شورای حکام بر اساس رای اکثریت قطعنامه صادر میکند و ترکیب به گونهای از ابتدا معماری شده است که همیشه اکثریت آرا با کشورهای غربی است. (حدود ۱۹ تا ۲۰) مخالفت این دو کشور مانع صدور قطعنامه نشد.
🔸این قطعنامه پس از تلاش دولت چهاردهم برای تعامل با آژانس بینالمللی انرژی اتمی صورت گرفت. این قطعنامه در حالی صادر شد که دولت آقای پزشکیان در چند روز گذشته با ارائه امتیازهایی به آژانس بینالمللی انرژی اتمی امیدوار بود مانع صدور قطعنامه شود. توقف غنیسازی ۶۰ درصد و پذیرش جایگزین بازرسان اخراج شده آژانس و اجازه بازدید به دبیرکل آژانس از مراکز فوردو و نطنز و کارگاههای تولید و مونتاژ سانتریفیوژ از جمله این امتیازات بود. البته این کار مورد اعتراض نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت چرا که مخالف قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها بود.
🔻 دو نکته قابل طرح در این موضوع وجود دارد:
🔹یک. این اتفاق فرصتی برای واقعی شدن دیدگاه سیاستمداران و نخبگان داخلی خصوصا دولتمردان چهاردهم و حامیان آن درباره تحولات سیاست خارجی و بینالمللی است. واقعیت مهم این است که سیاستها در صحنه بینالملل با تغییر افراد تغییر نمیکند و این تصور که با استقرار دولت آقای پزشکیان و ادعای تعامل و دیپلماسی و مدارا با دشمن، روندها و سیاستهای دیگران علیه ایران تغییر بنیادین خواهد کرد، تصور خامی است و این قطعنامه نشان داد که روندها به این راحتی تغییر نمیکند ،خصوصاً در ایامی که تحولات جدی در صحنه بینالملل در حال رقم خوردن و فضا به شدت در حال قطبیزه شدن است.
🔸نکته دوم برمیگردد به برنامه سه کشور اروپایی علیه جمهوری اسلامی ایران درباره استفاده از مکانیزم ماشه و جلوگیری از پایان یافتن قطعنامه ۲۲۳۱ در مهر سال آینده. کشورهای اروپایی مکانیزم ماشه (اسنپ بک) را از سال ۹۸ فعال کردند اما تا انتها ادامه ندادهاند تا به عنوان یک ابزار فشار علیه ایران برای کسب امتیازهای بیشتر استفاده کنند. همچنین چارچوبی بهتر از برجام برای تعامل و مهار ایران نداشتهاند. الان نیز در تلاش هستند که با تهدید استفاده از ماشه توافق جدیدی بر ایران تحمیل کنند. این قطعنامه در راستای معتبر کردن تهدیدات شورهای اروپایی تلقی میشود.
📌مکانیزم ماشه یک مکانیزم به شدت نابرابر و یک طرفه علیه ایران بود که متاسفانه در طول مذاکرات برجام به عنوان سازوکار حل اختلاف در داخل برجام مورد پذیرش آقای ظریف (وزیر وقت خارجه) و آقای عراقچی (مذاکره کننده ارشد برجام) قرار گرفت. و آثار و عواقب آن تا امروز گریبانگیر ماست.
🔻در جمعبندی باید تاکید داشت که واقعیت صحنه بین الملل حکایت از آن دارد که با آرزوها و کلمات صرفاً زیبا از جمله مدارا با دشمن و یا تنش زدایی نمیتوان منافع ملی را تامین کرد. کشورهای غربی با محوریت آمریکا به دنبال افزایش فشار بر ایران هستند، تا با یک توافق جدید محدودیتهای بیشتری بر ایران نسبت به برجام تحمیل کنند. صدور این قطعنامه نشان داد دولت چهاردهم باید سریعتر سیاست خارجی خود را تغییر داده و تصوراتی مانند قدرت بازدارندگی توییت دیپلماتها کنار گذاشته و واقعنگری را جایگزین نگاههای رمانتیک نماید
.
✍️مسعود براتی
✅ @asreiranian_ir
عصر ایرانیان
💬 اولین قطعنامه فصل مدارا ▫️صفحه اول روزنامه عصر ایرانیان ▫️شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ ▪️مشاهده نسخه کامل رو
⭕چرایی قرار بازداشت صادره توسط دیوان کیفری بین المللی
▫️قرار بازداشت اخیر صادره توسط دیوان کیفری بین المللی در قالب پرسش و پاسخ
🔸1. دادگاه کیفری بینالمللی چه تصمیمی گرفته است؟
در تاریخ 21 نوامبر 2024، دادگاه کیفری بینالمللی (ICC) دو تصمیم گرفت:
رد چالشهای اسرائیل درباره صلاحیت دادگاه در خصوص وضعیت فلسطین.
صدور حکم بازداشت برای بنیامین نتانیاهو (نخستوزیر وقت اسرائیل) و یوآو گالانت (وزیر دفاع وقت اسرائیل) به اتهام ارتکاب جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت.
🔹2. دلیل رد چالشهای اسرائیل چه بود؟
چالش اول: اسرائیل ادعا کرد که دادگاه صلاحیت رسیدگی به جنایات انجامشده توسط اتباع اسرائیلی را ندارد. دادگاه این ادعا را رد کرد و اعلام کرد که صلاحیت دادگاه بر اساس قلمرو فلسطین (شامل غزه و کرانه باختری) برقرار است.
چالش دوم: اسرائیل درخواست کرد که دادگاه تحقیقات را متوقف کرده و اخطاریه جدیدی برای آغاز تحقیقات به اسرائیل ارسال کند. دادگاه این درخواست را نیز رد کرد، زیرا قبلاً در سال 2021 به اسرائیل درباره آغاز تحقیقات اطلاعرسانی شده بود.
🔸3. بنیامین نتانیاهو و یوآو گالانت به چه اتهاماتی متهم شدهاند؟
دادگاه آنها را به موارد زیر متهم کرده است:
جنایات جنگی: استفاده از گرسنگی بهعنوان روش جنگی، و هدایت حملات عمدی علیه جمعیت غیرنظامی در غزه.
جنایات علیه بشریت: قتل، آزار و اذیت، و اعمال غیرانسانی که موجب رنج شدید و نابودی بخشی از جمعیت غیرنظامی غزه شده است.
🔹4. اقدامات خاصی که به عنوان جنایات جنگی و علیه بشریت شناسایی شدهاند چیست؟
محروم کردن عمدی جمعیت غیرنظامی غزه از غذا، آب، سوخت، برق، و دارو.
جلوگیری از ورود کمکهای انسانی به غزه، حتی در شرایط بحرانی.
شرایطی ایجاد شده که باعث مرگ غیرنظامیان، از جمله کودکان، به دلیل سوءتغذیه و کمآبی شده است.
مجبور کردن پزشکان به جراحی بدون بیحسی و تجهیزات پزشکی مناسب که موجب درد و رنج شدید بیماران شده است.
🔸5. چرا دادگاه این محدودیتها را جنایت میداند؟
دادگاه به این نتیجه رسیده است که این اقدامات:
نقض حقوق بینالملل بشردوستانه است، زیرا هیچ نیاز نظامی مشخصی برای این محدودیتها وجود نداشته است.
باعث ایجاد شرایطی شده که هدف آن نابودی بخشی از جمعیت غیرنظامی غزه بوده است.
فشار جامعه بینالمللی بر اسرائیل برای اجازه ورود کمکها تأثیری محدود داشته و بهبود قابل توجهی در شرایط ایجاد نکرده است.
🔹6. حکم بازداشت برای این افراد به چه دلایلی "محرمانه" است؟
برای محافظت از شاهدان و جلوگیری از اخلال در روند تحقیقات، احکام بازداشت محرمانه باقی مانده است. با این حال، بخشی از اطلاعات برای آگاهی قربانیان و خانوادههای آنها منتشر شده است.
🔸7. چرا دادگاه کیفری بینالمللی صلاحیت رسیدگی به این پرونده را دارد؟
فلسطین در سال 2015 اساسنامه رم را پذیرفت و صلاحیت دادگاه را برای بررسی جنایات در قلمرو خود (غزه، کرانه باختری، و قدس شرقی) به رسمیت شناخت.
دادگاه پیشتر اعلام کرده بود که صلاحیت کیفری خود را در این مناطق اعمال میکند.
🔹8. چگونه این تصمیم به نفع قربانیان و جامعه بینالمللی است؟
این تصمیم نشاندهنده تعهد دادگاه به پیگیری عدالت برای قربانیان جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت است.
همچنین به جامعه بینالمللی پیام میدهد که نقض حقوق بشر و حقوق بینالملل بدون پیامد نخواهد بود.
🔸9. آیا این حکمها نهایی است؟
خیر. این احکام در مرحله اولیه هستند و امکان دارد اسرائیل یا سایر بازیگران در آینده چالشهای دیگری علیه صلاحیت یا پذیرش این پروندهها مطرح کنند.
🔹10. بالاخره دبوان کیفری بین المللی، تحت فشار افکار عمومی مردم جهان، و بعد از گذشت بیش از یکسال جنایت جنگی و نسل کشی توسط اسرائیل و با هدایت، حمایت، پشتیباتی کامل و با سلاح و بمب های آمریکایی؛ کودکان و زنان و مردم غزه را به خاک و خون کشید؛ نهایتا حکم بازداشت نتانیاهو و گالانت را صادر کرد. در همبن حال حکم بازداشت "محمد ضیف" که به مقابله با ۷۵ سال اشغالگری و جنایات جنگی اسدائیل پرداخته است را نیز صادر کرد. و به علت شهادت یحیی سنوار از صدور حکم بازداشت او خودداری کرد.
🔸11. اصولا دیوان بین المللی و سازمان های بین المللی؛ در راستای ایجاد سلطه و تثبیت و منافع استکبار، آمریکا و غرب عمل می کند مگر در برخی موارد که تحت فشار افکار عمومی قرار گیرند.
✅ @asreiranian_ir
💬 کاخ سفید وثیقه شد!
▫️صفحه اول روزنامه عصر ایرانیان
▫️یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳
▪️مشاهده نسخه کامل روزنامه در
asre-iranian.ir
✅ @asreiranian_ir