♦️پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان با همکاری مدرسهی فکرت برگزار میکند
🔸دورهی آموزشی-کارگاهی با موضوع
«هویت زن»
پائیز و زمستان ۱۴۰۲
🔹️حضوری و آنلاین- همراه با اعطای مدرک معتبر
🌟تخفیف ویژه برای دانشجویان و طلاب
🔸سرفصلهای آموزشی(پاییز و زمستان):
جنسیت و جامعهشناسی- مساله شناسی حوزه زن و خانواده- الگوی نظری هویت زن در بستر اجتماعی و سایبر- گونهشناسی رویکردهای فقهی در مسائل زنان- فمنیسم و جریانشناسی فمنیسم- واکاوی الگوی سوم زن از منظر رهبری
🔸سرفصل کارگاهی ژورنالیسم(پاییز- حضوری) | اختیاری
آشنایی با مبانی ژورنالیسم- بررسی مجالات ژورنالیستی حوزه زنان- کارگاه و گعدهی یادداشت نویسی تخصصی
🔖قیمت دوره:
آموزشی: حضوری هر فصل ۵۰۰ هزارتومان- آنلاین ۲۵۰ هزارتومان
↙️ برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی زیر پیام بدهید:
@ADMIN_FEKRAT
جهت استفاده از تخفیفات دوره هویت زن کلیک کنید.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
📌تخفیفات ویژهی دوره "هویت زن" برای بهرهمندی بیشتر شرکت کنندگان بدین شرح است:
۱.افرادی که بصورت حضوری قصد شرکت در دوره را دارند، میتوانند از 30 درصد تخفیف برخوردار بشوند. کدتخفیف: fekrat_30%V
۲.عزیزان رده سنی 20 تا 28 سال میتوانند با تخفیف 25 درصد ثبتنام کنند. کدتخفیف: fekrat_25%2820
۳. اعضای اصلی فکرت (منظور شرکتکنندگان دورههای پیشین مدرسه است) از 40 درصد تخفیف برخوردار میشوند. کدتخفیف: fekrat_40%PE
۴.افرادی که از سوی نهادهای علمی، پژوهشی و آموزشی و مراکز مرتبط با فکرت معرفی میشوند از 20 درصد تخفیف بهرهمند میشوند. کدتخفیف: fekrat_20%Na
5. افرادی که از صفحه عصر زنان قصد شرکت در دوره را دارند از 30 درصد تخفیف برخوردار میشوند. کد تخفیف: کدتخفیف: aserzanan_305%V
6. تخفیف ویژه طلاب و دانشجویان 40 درصد
کد تخفیف: fekrat_40%TD
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#رصد_نامه
📌آنچه در محافل خبری و اندیشه ورزی حوزه زنان و خانواده گذشت:
🔻طعم شیرین نظم| جعفر علیان نژادی
🖇اینجا بخوانید
🔻هجوم به خانه وحی| مدرسه تاریخ اندیشی قصص
🖇اینجا بخوانید
🔻اعتراف بازیگر دیزنی به نقش شیطان پرستان در هالیوود| چاینا مک کلین
🖇اینجا بخوانید
🔻هدف مشترک| فاطمه بنی اسد
🖇اینجا بخوانید
🔻نور عقل| آیت الله جوادی آملی
🖇اینجا بخوانید
🔻تبیین نقش زنان در ایجاد آرامش و ثبات اجتماعی کشور| صغری عاشوری
🖇اینجا بخوانید
🔻نقش رسانههای مسیحیت صهیونیست در اغتشاشات مهسا امینی| جنگ شناختی
🖇اینجا بخوانید
🔻کتاب "دروغ زن، زندگی، آزادی" وارد بازار نشر میشود| حمیدرضا تاجی
🖇اینجا بخوانید
🔻زن در نگاه فیلسوفان غربی| دکتر حسن رحیمپور ازغدی
🖇اینجا بخوانید
🔻بدون قرار قبلی ؛ تقابل دو تمدن از منظر زنانه| زهرا راد
🖇اینجا بخوانید
🔻مسئله حجاب| آیت الله طالقانی(ره)
🖇اینجا بخوانید
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
عصر زنان
#یادداشت | #اختصاصی
♦️ از مرد مطلوب مقتدر تا مرد ضعیف روشنفکرنما؛
چند خطی به بهانه نشر کلیپ غیرعادی
✍🏼 | خانم دکتر حوریه بزرگی
🔸چند هفتهای است که کلیپی با عنوان «غیرعادی» در حال دست به دست شدن و انتشار است. موضوع این کلیپ نقد آزادی پوشش و نقض این انگاره است که «آزادی در پوشش، یعنی عدالت اجتماعی و پیگیری حق برابری زن ومرد در جامعه.» تولید محتوا در این حوزه با زبانی عامهپسند و داستانگونه از جمله تولیدات به شدت مورد نیاز است و از این جهت سازندگان این اثر به سبب جرئتمندی شان برای نشان دادن زشتی و قبیح بودن چشم چرانی و آثار آن در بلند مدت قابل تقدیر هستند. در زمانهای که رسانههای مستکبر غربی و باورمندان و پیروانِ اندیشهای و عملی آنان با همه قوا و با انواع شیوههای اقناعی، در حال عادیسازیِ «غیرعادیهایِ ضدفطری» هستند، هر پیام و اثری که به شکستن ساختارهای مدرن و به ظاهر زیبای آنها و فاش کردن صورت قبیح زیر ماسک روشنفکرانهشان بیانجامد، ارزشمند است. این شروع را به فال نیک میگیریم و ضمن تبریک به سازندگان آن، نکتهای را جهت ارتقا کارهای بعدی مطرح میکنم.
🔹 نظام اندیشهای اسلام، واجد پتانسیلهای منحصر به فردی برای ارتباطات عادلانه همراه با حس رضایت و آرامش بین زن و مرد در فضای خانواده و جامعه است. یکی از ظرفیتهای مهم در این حوزه نقش مرد مقتدر و مسئولیت پذیری است که به استناد آیات و روایات مسئولیت اصلی تربیت دینی همسر و فرزندان را بر عهده دارد. به میزانی که این نقش تربیتی به نام برابری کمرنگ شود، فشار روانی بر زن و فرزندان افزایش یافته و تعادل نظام ارتباطی از بین میرود. این درست نقطهای است که با شعار برابری زن و مرد مورد حمله قرار گرفت و نتیجهی آن شد، مردانی ضعیف و وابسته و زنانی آشفته و همواره در حال چالش و جنگ با خود و دیگران. آرشِ قصه غیرعادی، اگر مردی مقتدر بود و تربیت خانوادگی و اجتماعی او را از نقش واقعیاش دور نکرده بود، در هنگامهی مواجهه با نگار و حرفهایش به جای آنکه خیلی زود تسلیم شود، به راههای حفظ خانوادهاش فکر میکرد و با نگار از دنیای مردانه و عادت نکردن چشمها میگفت. اما آرش به راحتی تسلیم میشود و در نهایت هم مقصر اصلی ماجرا و انحراف او و فرزندانش میشود نگاری که ساده لوحانه فریب خورده است و آرش حق دارد طلبکارنه از او انتقاد کند و بگوید: «چرا تعجب میکنی خانم جون، یالا بکش کِل برا بچه هامون... تو گفتی این چیزا باید عادی شه» در روایت هیچ اشارهای و یا بهتر بگوییم هیچ نقشی برای مرد خانواده و مسئولیتش در هدایت امور تعریف نمیشود و در گامی فراتر آرش علت قصور ـ شما بخوانید ضعفِ ـ خود را نیز به زن ارجاع میدهد.
🔸آرش و نگارِ قصهی غیرعادی، البته در خانوادههای ایرانی با شدت و ضعف متفاوت وجود دارند، اما آنچه مدنظر این یادداشت است، لزوم توجه به داشتن یک سیاست و گفتمان مشخص، همه جانبه، دقیق، علمی و پیشرو در مسئله زنان و خانواده و سپس تلاش برای عینی کردن آن در عرصه هنری است. پیشنهاد مشخص ما «تبیین هنری اقتدار مردانه در کنار عاطفه زنانه» در مسئله پوشش و نظام روابط و کنش انسانی است. به نظر میرسد گفتمان غالب جمهوری اسلامی در سالهای پس از انقلاب با تمرکز بر برجسته کردن نقشهای زنانه از پرداختن به نقشهای مردانه فاصله گرفته است. این در حالیست که زن زمانی میتواند به ایفای درست نقش خود بپردازد که مردان پیرامونیاش و فضای کلی جامعه او را به مردواره شدن و یا بدل شدن به شیء جنسی فرانخواند. انقلاب اسلامی مردم ایران به مدد نفس مسیحایی امام (ره) در سالهای نخست انقلاب اسلامی، الگویی بدیل از اقتدار مردانه در کنار عاطفه زنانه تجربه و به جهانیان عرضه کرد. این الگو در سالهای پس از جنگ با ورود گفتمانهای توسعه به مقتضای زمانه نتوانست خود را تکمیل و گسترش دهد و دچار افراطها و تفریطهایی شد، شناخت فراز و فرودها و خلاء ها و شفاف کردن صفحات مبهم پازل میتواند راهگشای ساخت آثاری قویتر و اثرگذار تر باشد.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
عصر زنان
#خبرنامه | #اختصاصی
🗞 افزایش ابتلا به دو سرطان در زنان با مصرف لوازم آرایشی
📌" به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از هلث لاین، محققان مواد شیمیایی موجود در پلاستیک و محصولات مراقبت شخصی مانند مواد پلی فلوروآلکیل (PFAS) را بررسی کردند. این مواد شیمیایی به راحتی تجزیه نمیشوند و میتوانند برای مدت طولانی در بدن باقی بمانند. یک مطالعه جدید نشان داده است که افراد مبتلا به سرطان به میزان قابل توجهی سطوح بالاتری از مواد شیمیایی در بدن خود دارند. این روند در میان زنان، به ویژه آنهایی که به ملانوم مبتلا شده بودند، بیشتر مشهود بود. بر این اساس احتمال ابتلا زنان به سرطان رحم و تخمدان افزایش مییابد."
🔸مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی در برنامههای بسیاری از زنان است اما برخی از زنان به صورت کاملا فراط گونه اقدام به استفاده از لوازم آرایشی میکنند. امروزه با افزایش آرایشگرها با عناوین مختلفی در فضای حقیقی و مجازی، آموزشهای رایگان آرایشگری ما شاهد افزایش صعودی استفاده از لوازم آرایشی در میان زنان و دختران هستیم. برخی از این رفتارهای افراط گونه علاوه بر آنکه بر سلامت جسمی زنان به ماننده خبر مذکور آسیب میرسانند و آنان را در معرض بیماریهای سخت قرار میدهند، قاتل سلامت روان و عزت نفس زنان هستند. پژوهشهای مختلفی در حیطهی هویت زن و لوازم آرایشی او انجام شدهاند که از جملهی آن پژوهش خانم لیلا بنگران در سال ۱۳۸۹ تحت عنوان "آرایش و زنانگی" انجام شده است، پس از مصاحبه عمیق با ۱۷ زن اعم از خانهدار و شاغل با درجه تحصیلی و اجتماعی مختلف دریافته شد که علت استفاده زنان از لوازم آرایش برای آن است که زنان، زنانگی خود را بروز بدهند.
🔹از این نتیجه حاصل میتوان چنین دریافت نمود که زنانگی برای زنان تعبیر به صورت ظاهری طنازانه صرف شده است به گونهای که تمام هویت و شخصیت زن در آن خلاصه میشود. لذا زنان برای بروز زنانگی خود به آرایش روی میآورند. این مسئله بیانگر آن است که مفهومسازی و تصویرسازی از زن و زنانگی با نقایص جدی مواجه است و میبایست اصلاح شوند.
🖇مطالعه
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
عصر زنان
#خبرنامه | #اختصاصی
🗞 آلمان به خیل آشفتگی جنسیتی پیوست
📌" به گزارش خبرگزاری فرانس ۲۴، دولت آلمان بنابر اعلام خانم لیزا پاوس، وزیر خانواده آلمان، تصمیم دارد که طرحهایی را در جهت آسان شدن تغییر جنسیت مردم قرار دهد بدون ارائه اطلاعات و آزمایشات و تنها با اعلام یک درخواست ساده به ثبت احوال! در این طرح حتی والدین میتوانند برای کودکان زیر ۱۴سال نیز درخواست تغییر جنسیت بدهند. البته افراد در صورت تغییر جنسیت قانونی تا یکسال حق تغییر آن را مجددا ندارد! جالب آنکه اینبار فمینیستها نیز در مخالفت با این طرح صفآرایی نمودهاند. "
🔸در قوانینی که به اصطلاح در راستای آسانتر شدن تغییر جنسیت برای زندگی بهتر انسانها در آلمان در دست اقدام است، منطقی که در پس پردهی این سهل الوصول شدن قانونی تغییر جنسیت نهفته است آزادی و حق انتخاب انسان است اما سوال این است که:
"چرا این آزادی انتخاب شهروندانشان را تا یکسال پس از تغییر جنسیت محدود مینمایند و اجازه تغییر مجدد جنسیت را به آنان در این یکسال نمیدهند؟!"
🔹شاید برخی علت را در سلامتی افراد بیان کنند اما این علت نیز قابل پذیرش نیست. اگر سلامت افراد برای دولت آلمان محل اهمیت بود، بدون ادلهی محکم و متقن پزشکی و صرف درخواست دل به خواهی افراد، حکم به تغییر جنسیت انسانها داده نمیشد. حتی آلیس شوارتزر، فمینیست به نام آلمانی نیز پرده از بخشی از واقعیتهای تغییر جنسیت بر میدارد. یکی از این واقعیتها میل مردان آزارگر به سوء استفاده جنسی و آزارگری زنان میباشد که به نام ترنس و زن به باشگاهها، استخرهای و اماکن مخصوص زنان وارد میشوند و به این ترتیب سوء استفاده میکنند.
🔸یا مورد دیگر میل افراد به تغییر جنسیت را "ترند شدن" این امر عنوان میکند. افرادی که بدون پشتوانه فکری اقدام به تغییر جنسیت میکنند و در نهایت، در مدت زمان کوتاهی پشیمان میشوند که بازگشت یا بسیار سخت و پرهزینه خواهد بود و یا اصلا میسر نخواهد بود!
بیمسئولیتی دولت آلمان و خصوصا وزارت خانواده این کشور در قبال نامانوسیت هویتی که برای زنان و مردان این کشور رواج داده است آیا مورد مذمت و بازخواست دنیا و نهادهای بینالمللی قرار میگیرد؟
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
عصر زنان
📌 پایگاه تحلیلی عصر زنان با همکاری موسسه شناخت برگزار میکند: ♨️ جریان سلسله نشستهای تخصصی عصر زنا
1402.06.27نشست عصر زنان.mp3
21.43M
#صوت_نشست
♨️ جریان
سلسلهنشستهای تخصصی عصر زنان
♨️ موضوع:
امنیت اجتماعی زنان با تاکید بر جامعه ایران
♨️ نشست پنجم
▫️خانم مهدیه منافی
🗓 برگزار شده در: دوشنبه ، ۲۷ شهریورماه
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#خبرنامه | #اختصاصی
🗞 توجیه ناامنی در پوشش تامین امنیت!
📌 " به گزارش bbc، پلیس انگلیس، برای امنیت دختران و زنان انگلیسی نقشهای آنلاین طراحی کرده است که در آن مکانهایی که زنان احساس ناامنی میکنند در شهرستانها مشخص میشوند. به اذعان پلیس انگلیس این کار در راستای امنیت زنان انجام میشود."
🔸سوالی که در پس ذهن میتواند پدیدار شود این است که اگر محلهای در این نقشه یه عنوان مکانی خطرناک برای زنان مشخص گردد و در آن منطقه منازل مسکونی، ادارات و یا محل کار تعدادی از زنان باشد، این زنان که ناگزیر به آمد و شد در این مناطق هستند باید چه کنند؟ آیا مخیر هستند که محل سکونت و یا محل کار خود را تغییر دهند؟!
🔹اساسا اگر در مناطق به اصطلاح خطرناک برای زنان که در نقشههای انلاین مذکور در خبر مدارس و یا دانشگاههایی وجود داشته باشند تکلیف دختران و زنان این مدارس و دانشگاهها چیست؟! ناگزیر مجبورند که ترک تحصیل به طور دائم یا موقت تا یافتن مدرسه یا دانشگاه جدیدی برای ادامه تحصیل خود بیابند و یا آنکه با هزاران سناریوی از احتمال حمله و آزار برای تعدی و تعرض در ذهن، قربانی شدن را به انتظار بنشینند! نقشه آنلاین مکانهای ناامن برای زنان و دختران شکست بزرگ سیاستهای غرب و جنبشهای فمینیستی را آشکارا فریاد میزند و به دنیا اعلام میکند که حداقلهای امنیت شهروندی برای زنان در کشور انگلیس، مدعیالعموم آزادی زنان، وکیل مدافع غائلهی "زن، زندگی، آزادی" در ایران نتوانست برای شهروندان خود فراهم سازد!
🔸این ناامنی نه تنها جسمانی که ذهنی نیز است. این ناتوانی نظام سیاسی انگلیس حتی بار تامین امنیت اجتماعی زنان که وظیفهی مسلم حکومتهاست را بر گردهی زنان انگلیسی نهاده و به راحتی نظام حاکم انگلیس از این بار شانه خالی نموده است. ارائهی این نقشه آنلاین چه بسا دست زن انگلیسی را نیز از شکایتهای احتمالی و مطالبه حق امنیت شهروندی خود خالی خواهد نمود با این توجیه که؛ مکانای ناامن برای تردد زنان در نقشهها معلوم است و خود زنان باید از تردد در این مکانها بپرهیزند و یا قابلیتهای دفاع شخصی را برای محافظت از خود دارا شوند!
تراژدی هرروز تلختر میشود.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
#رصد_نامه
📌آنچه در محافل خبری و اندیشهورزی حوزه زنان و خانواده گذشت؛
🔻زنان انقلاب، زنان تمدن ساز| فهیمه نصرتی
🖇اینجا بخوانید
🔻مادر مومنان| آیت الله جوادی آملی
🖇اینجا بخوانید
🔻امروز ما در جنگ به ظاهر نرم اما سخت و ترکیبی قرار گرفتهایم| دکتر انسیه خزعلی
🖇اینجا بخوانید
🔻جایگاه خانواده در تحول و شکلگیری هویت فرزندان| فاطمه دهقانپور و زینب آخوند
🖇اینجا بخوانید
🔻پروژهی "استعمار دین" و "مقررات زدایی از مرزهای دینی و ملی" در میدان بازاریده جام جهانی کشتی ۲۰۲۳| زهرا توللی
🖇اینجا بخوانید
🔻عیدالزهرا، خرافهای در جهت تضعیف غدیر ثانی (آغاز ولایت صاحبالزمان)| دکتر مهدیه شادمانی
🖇اینجا بخوانید
🔻اینقدر بعثیها را کتک زدیم تا دلشان برای مردهای ایرانی سوخت| فاطمه ناهیدی
🖇اینجا بخوانید
🔻آوای فرشتگان| رادیو رزان
🖇اینجا بخوانید
🔻مصوبه عفاف و حجاب، مختصات و پیامدها| دکتر ابوالفضل اقبالی
🖇اینجا بخوانید
🔻کلید زدن جنبش جهانی "تعهد به خانواده" در مجمع عمومی سازمان ملل به ابتکار رئیس جمهورمان| حمید کثیری
🖇اینجا بخوانید
🔻بازبینی حجاب از نگاه سیاحان اروپایی| فاطمه میری طایفهفرد
🖇اینجا بخوانید
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
عصر زنان
#خبرنامه | #اختصاصی
🗞 به انزوا کشیدن زنان با آزارهای جنسی
📌" به گزارش گاردین، بکی کاکس از تجربهی آزار جنسی خود توسط پزشک متخصصی با عنوان 《وحشتناک》 یاد میکند. او که خود تجربهگر آزار جنسی در دورهی آموزشی خود بود چنین اذعان کرده است که آزارجنسی به زنان در رشتهی جراحی با توجیه اینکه: زنان نمیتوانند جراح شوند، به اندازه کافی قوی نیستند و نمیتوانند دوام بیاورند، چگونه میخواهند بچهدار بشوند؟ قرارهای شبانه، تعریفهای نامعمول از ظاهر زیبا و شوخیهای جنسی از جمله تعدیهای دنبالهداری است که بکی کاکس را از ادامه راه جراحی حرفهای منصرف نمود."
🔸برابری که از جمله آمال انسانهاست و تمدن غرب در طی جنبشهای فمینیستی آن را از جمله راهبردهای مترقی خود در قبال توسعه کشورها و ملتهای خود و سپس جهان عَلَم نموده است. برابری در آموزش و دستیابی به امکانات آن، برابری در اقتصاد، سیاست و بهداشت، خصوصا برابری در تعداد زنان و مردان دخیل در این چهار حوزه بسیار مورد تاکید است. اما در عمل آنچه در طی چند دهه اخیر مشاهده میشود فاصله بسیار غرب با این ایدهآلها است، فارغ از خوب یا بد بودن این ایدهآلها.
🔹آنچه از همه بیشتر مورد تاسف و تاثر شده است آن است که زن غربی اگرچه میتواند به مدارج علمی و جایگاههای تخصصی خصوصا جراحی دست یابد اما بسیار کم پا به این عرصه میگذارد. علت این امر تجاوز و تعدی به زنان جراح میباشد. وضعیت امروز غرب اینگونه نیست که مستقیما سدی فولادین مقابل زنان بگذارد و او را از ورود به عرصهی اجتماع باز دارد بلکه سد امروز مقابل فعالیت اثرگذار اجتماعی زنان در فرهنگ غرب، فشار جنسی شدید به او تا رساندنش به نقطهی استیصال است. وقتی این مطلوب حاصل شد سپس اینبار زن خود داوطلبانه، خانه نشینی یا کارهای یدیتر را انتخاب میکند و از دور میدان خارج میشود.
🔸در نهایت نیز فخر یک موهبت قلابی به زنان با نام برابری در حقوق به کل جهان میفروشند درحالی که این موهبت از اول نیز وجود خارجی نداشته است. بر اساس پژوهشهای انجام شده در پنج سال گذشته از هر ۳ زن جراح انگلیسی ۱زن مورد تجاوز و آزار جنسی قرار گرفته است. اغلب این تحاوزها نیز از سوی همکاران این زنان جراح صورت گرفته است. میتوان چنین نتیجه گرفت که اگر در جمهوری اسلامی ایران میزان زنان متخصص و جراح افزایش یافته است به دلیل امنیت ایجاد شدهای است که در قالب قوانین اجتماعی منطبق بر شرع مقدس اسلامی میباشد. رعایت حریم محرم و نامحرم؛ حداقل بودن اختلاط نامحرم که در ذیل حجاب رفتاری، حجاب گفتاری و حجاب در پوشش میباشد.
🖇مطالعه
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
عصر زنان
#یادداشت | #اختصاصی
♦️ برندهایی که از حجاب کره میگیرند!
✍🏼 | خانم الناز موسوی یکتا
🔸برند فرانسوی آرایشی و بهداشتی سفورا در اقدامی، با انتشار بنری با استفاده از مدل کاملا پوشیده و دارای برقع و شعار قدرت نامحدود شرع مخالفت خود را با قانون منع استفاده از پوشش مسلمانان اعلام کرد. دولت فرانسه از سال 2004 قانون منع استفاده از هرگونه نماد که مخصوص به آیینهای مذهبی باشد را در مدارس این کشور ممنوع اعلام کرد. این قانون که شامل استفاده از روسری برای مسلمانان و کیپا برای یهودیان میشد بازتابهای گستردهای را در مجامع جهانی داشت. مسلمانان حدود 10 درصد از جامعه این کشور را تشکیل میدهند. همین جمعیت محدود هم با طرح شکایاتی سعی در اصلاح یا رد این قانون را داشته که از آن موقع تا کنون نه تنها موفقیتی حاصل نشده بلکه چندی پیش پوشش لباسهای بلند و عبا نیز بر آن افزوده شد و دولت مکرون توانست این ممنوعیت را نیز به عنوان یک قانون در کشورش ثبت کند. پس از این اقدام انجمنی به نمایندگی از مسلمانان ساکن فرانسه [اقدام برای حقوق مسلمانان]، شکایتی را علیه این ممنوعیت تسلیم شورای دولتی فرانسه که بالاترین دادگاه این کشوراست نمود واستدلال کرد که منع دانشآموزان دختر از پوشیدن عبا تبعیضآمیزبوده و میتواند باعث ایجاد نفرت علیه مسلمانان شود.
🔹وکیل انجمن در دادگاه اعلام کرده بود که عبا باید یک لباس سنتی در نظر گرفته شود نه نماد مذهبی. اما وزارت آموزش فرانسه در رد این ادعا گفت که عبایه به یک نماد کاملا مذهبی در مدارس تبدیل شده است.ریاست دادگاه نیز با این استناد، رای بر عدم استفاده از نماد مذهبی داده و شکایت انجمن را لغو کرد.پس از این اتفاق و جهت گیریهای موافق و مخالف در سرتاسر جهان برند معروف، محبوب و پردرآمدترین برند آرایشی و بهداشتی این کشور با طراحی و بارگذاری بنری در برخی صفحات غیر رسمی خود به نحوی با این تصمیم مخالفت و حمایت خود را از پوششهای مذهبی اعلام کرد. این بنر که تلفیقی از یک مدل زن با حجاب کامل و برقع که نماد و پوشش رسمی کشورهای عربی است و جمله قدرت نامحدود شرع، نگاه کاربران فضای مجازی و مصرف کننده گان این برند را به خود معطوف کرده است. برند آرایش و بهداشتی صفورا (Sephora) که متعلق به شرکت لویی ویتون بوده و از برندهای ال وی ام هاش به شمار میآید در حال حاضر جز بزرگترین برندهای محصولات زیبایی در جهان است. شعبه مرکزی این برند در بولوین-بیانکور پاریس قرار دارد و در سرتاسر جهان دارای بیشترین شعبه، چیزی بیش از 2300 فروشگاه در 33 کشور جهان است. در سال 2013 درآمد 4 میلیارد دلاری از این شرکت ثبت و به عنوان پر درآمد ترین برند جهان شناخته شد.
🔸در سال 2007 مدیر اجرایی این برند در حال گسترش بازار با افتتاح بیش از 44 شعبه در امارات متحده عربی بیسابقهترین اقدام گسترش برند در خاورمیانه را انجام داد و پس از آن سود این مجموعه را تا بیش از 70 درصد افزایش داد. بازار تجارت جهانی کاملا بر این موضوع واقف است که برای پیشرفت و سود بیشتر باید فارغ از جهت گیریهای مذهبی و جنگ قدرتهای سیاسی عمل کند. مدیر مارکتینگ برند سفورا در سال 2007 و در پی افتتاح شعبات گسترده در امارات بر موضوع گسترش مصرفگرایی لوکس جهان عرب آگاه بود. زیرا امارات در سال 2005 با افتتاح بزرگترین و لوکسترین مراکز خرید جهان که لوکس ترین برندها را در خود جای داده بود مکان مناسبی برای کسب سود و درآمد با فرض محال عدم استفاده ساکنان آن، از راه توریستهایی که به تدریج جذب نقاط گردشگری پیش ساخته این کشور از جمله برج خلیفه و بزرگترین پارک برف و اسکی سرپوشیده جهان در دل کویر بود. حالا باید منتظر واکنش رسمی این برند و برندهای مشابه برای حمایت و یا عدم حمایت از این قانون مسلمان ستیز در جهت حذف یا افزایش سود و درآمد خود از طریق اعراب که عبا، برقع، پوشیه و روسری را بخش مهمی از هویت خود دانسته اند و هرچند در ادعای نزدیک شدن به تمدن پوشالی جهانی از راه شکستن حریمها باشند.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
عصر زنان
#خبرنامه | #اختصاصی
🗞 دهیاران زن؛ مدیران موفق توسعه روستایی
📌 " به گزارش خبرگزاری ایرنا، شورای اسلامی شهر و روستا، شوراهایی هستند که در شهرها و روستاها ایران به طور جداگانه با رأی مردم همان حوزه انتخاب میشوند. براساس ماده ۶۸ وظایف و اختیارات شورای اسلامی روستا، انتخاب فردی ذیصلاح به سمت دهیاری برای مدت چهار سال بر اساس آییننامه مربوط و معرفی به بخشدار برای صدور حکم از وظایف شوراهای روستایی است. سهم بانوان دهیار در سالهای ۸۶-۸۴ با رشد ۱۵۶ درصدی، از ۱۵۰ به حدود ۴۰۰ نفر و از سال ۹۰-۸۶ با رشد ۱۲۳ درصدی از ۴۰۰ نفر به ۸۸۸ نفر و از سال ۹۰-۹۳ با رشد ۷۴ درصدی به ۱۵۴۴ نفر و از سال ۹۳ با رشد۴۳.۳۴ درصدی به ۲۱۶۷ نفر افزایش یافته است که این موضوع حاکی از رشد و بالندگی فکری و فرهنگی روستاییان و توانمندی زنان در عرصه مدیریت روستایی است."
🔸با پیروزی انقلاب اسلامی و حاکمیت چهل و اندی سالهی نظام جمهوری اسلامی ایران و ترغیب زنان برای حضور موثر در جامعه، نه حضور بیاثر عروسکگونه؛ شاهد میل و رغبت زنان زیادی برای ورود به عرصههای مختلف اجتماعی بودهایم خصوصا عرصههای تصمیمسازی و مدیریتی.
🔹برکت حضور زنان در این عرصهها با توجه به چارچوبهای اسلامی و با تاکید بر حفظ ارکان خانواده ما شاهد آن هستیم که زنان در عرصه رشد و توسعهی شهری و روستایی بسیار درخشان ظاهر شدهاند و این خود نوید دهندهی آیندهی روشنی است. برخلاف ادعاهای دروغین رسانههای معاندی چون اینترنشنال، بیبیسی و... که زنان ایرانی را خانهنشین و تحت انقیاد جمهوری اسلامی معرفی میکنند، حقیقت میدانی حاکی از آن است که زنان ایرانی با ورود به عرصههای اجتماعی اثرگذاریهای زیادی داشته اند و جمهوری اسلامی در افزایش حداکثری بسترها در راستای فعالیتهای اجتماعی اثرگذار زنان تمام تلاش خود را بیش از پیش به کار میبرد.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
#رصد_نامه
📌آنچه در محافل خبری و اندیشهورزی حوزه زنان و خانواده گذشت؛
🔻ملکهی بطحاء| خانه روایت زن انقلاب اسلامی
📎 اینجا بخوانید
🔻کاشت ناخن و مژه در ذیل احکام اسلامی| دکتر مهدیه شادمانی
📎 اینجا بخوانید
🔻گورافه یک رنگین کمانی در شبکه پویا| معصومه فاطمی
📎 اینجا بخوانید
🔻صحنهای که زن، زندگی، آزادی برای حقوق زنان رقم میزند| صغری عاشوری
📎 اینجا بخوانید
🔻"هنر مقدس" راه سومی که دختران هنرمند مسلمان برگزیدند| فاطمه محمودی
📎 اینجا بخوانید
🔻 رقابت در وقاحت؟!| دکتر محمدصادق کوشکی
📎 اینجا بخوانید
🔻زنان ترجیح میدهند مردانشان پول در بیاورند| جعفر علیان نژادی
📎 اینجا بخوانید
🔻خاطره آیت الله خامنهای در مورد روزهای ابتدایی جنگ| فیلم
📎 اینجا بخوانید
🔻ننه آقا| اپیزود
📎 اینجا بخوانید
🔻وظایف دستگاههای مختلف در لایحه جدید عفاف و حجاب| اینفوگرافی
📎 اینجا بخوانید
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
عصر زنان
#خبرنامه | #اختصاصی
🗞 زن، شکنجه، بردگی
📌"به گزارش خبرگزاری فرانس ۲۴، زن مسلمان محجبه اندونزیایی که به عنوان خدمتکار مشغول به خدمت بود، توسط کارفرمایش به ضرب و شتم، اجبار به خوردن مدفوع حیوانات و زنجیر شدن به قفس سگ شکنجه گردید. سیتی خوتیما، نشاندهنده ناکامی دولت فرانسه در محافظت از کارگران خانگی در خانه است، حتی زمانی که برای کمک به خارج از کشور حرکت میکنند. ختیمه گفت: «بعداً مرا به زنجیر، روی هر دو پا، بازو و گردنم بستند. از دستبند هم استفاده کردند. سرم به دیوار و زمین خورده بود»."
🔸بردگی اسما تمام شده است اما رسما وجود دارد، تنها تفاوتی که بردگی در عصر معروف به پسا مدرن پیدا کرده است تغییر شمایل آن است. اینکه انسانهایی که در طبقه ضعیف جامعه با عقایدی انسانی اما متفاوت و به دور از آزار رساندن را به انحاء مختلف تحقیر مینمایند نشانگر امتداد بردگی تا به امروز است. اینکه او را به زنجیر میکشند و مجبور به خوردن مدفوع مینمایند نشانگر فقر فرهنگی_تمدنی حاکم بر فرانسه است. منشا تمام فقر فرهنگی حاکم بر این روزهای جامعهی فرانسه که نوک پیکانش آزارهای گسترده و عجیب مسلمانان میباشد در بیتعهدی هنرمندان جامعه فرانسه است. جامعهای که هنرمندانش بدون تعهد و مسئولیتپذیر بودن در قبال انسانیت افراد حرکت میکنند تا به دین و عقاید افراد حملهور شوند و یک به یک افراد جامعهاش، به دین و عقاید مقدس ادیان میتازند.
🔹وقتی کاریکاتوریست شارلی ابدو به مقدسات مسلمانان توهین مینماید تعجب ندارد که در این جامعه به زن مسلمان و محجوب توهینهای گسترده نداشته باشند! زن مسلمان اساسا با پوشش شرعی خود حکم پرچمدار اسلام را دارد فلذا در مظان اتهام است. این قانون نانوشته در جوامع زیادی حاکم است. اگر هنرمندان متعهدی نداشته باشید که تولید محتوای غنی و قوی متعهد به عقاید اخلاقی و انسانی تولید نمایند بدانید که آن جامعه به گسستهای عاطفی فراوانی میرود! هنر از جان هنرمند تراوش میکند و برجان مردم مینشیند و افکار و اعمالشان را جهت میدهد. لذا اگر هنرمند متعهد به انسان و عالم نباشد یعنی به خودش و مردمش و رشد آنان بی توجه است.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
#پیشنهاد_سردبیر
♦️فیلم سینمایی:
🔹«چپ، راست»
ساخت ایران
تولید ۱۳۹۸
(داستان این فیلم پیرامون دو خانوادهای است که متعلق به جناحهای سیاسی مختلف هستند و دخترانشان طی حادثهای در بیمارستان جابهجا میشوند.)
🔹«جامعهی متمدن»
ساخت انگلیس
تولید ۲۰۲۳
(داستان فیلم در رابطه با دو خواهر هندی الاصل به نامهای ریا و لِنا است که طی اتفاقاتی درگیر آزمایشات ژنتیکی و سوء استفادههای بیولوژیکی قرار میگیرند.)
‼️نکته؛(معرفی فیلمهای سینمایی به معنای تایید محتوای آنان نیست بلکه برای تقریب ذهن مخاطبین با فیلمهایی است که در آینده زیر تیغ نقد رسانه عصر زنان خواهند رفت).
♦️یادداشت:
🔹فاز عملیات نفوذ اجتماعی با محوریت زنان در اغتشاشات چه بود؟
نویسنده: دکتر مهدیه شادمانی
🖇مطالعه
🔹مطالبهی جهانی خانواده محوری و ماموریت ما
نویسنده : دکتر انسیه خزعلی
📎مطالعه
♦️کتاب:
🔹«زنان در تاریخ اروپا»
نویسنده: گیزلا بوک
مترجم: بهاءالدین بازرگانی گیلانی
انتشارات: نشرعلم
🔹«هویت زن در قرآن ، جلد اول»
نویسنده: علامه سید محمدحسین طباطبایی
انتشارات: مرکز نشر هاجر
♦️ پیشنهاد ویژه هفته:
🔹 فیلم| دردسر جدید برای زنان غربی
🖇مطالعه
🔸 شما مخاطبین گرامی هم اگر خواندنی، شنیدنی، دیدنی و یا یادداشتهایی پیرامون نقد فیلمهای معرفی شده در اختیار دارید که تمایل دارید علاقمندان بیشتری بهش دسترسی داشته باشند، میتونید با ما درمیان بذارید تا بعد از تایید، در کانال منتشر کنیم.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#خبرنامه | #اختصاصی
🗞 پشت میلههای زندان
📌" به گزارش پایگاه خبری phys، تعداد زنان زندانی در استرالیا در دهه گذشته ۶۴٪ افزایش یافته است که سبب جدایی هزاران کودک از مادران خود و ایجاد استرس فراوانی برای هر دو طرف شده است. در تلاش برای کاهش فشار جدایی و حفظ پیوند مادر و فرزند یک برنامه تربیتی جدید در زندان با همکاری نزدیک با زنان در زندان و همچنین کارکنان زندان و اعضای کلیدی جامعه بومی در استرالیای جنوبی ایجاد شده است."
🔸پژوهشهای متعدد زیادی در حیطهی آسیبشناسی زنان انجام شده است که به بررسی زنان زندانی پرداختهاند. برای مثال کتاب رویکردهای نظری هفتگانه برای بررسی مسائل اجتماعی در بردارنده بررسیهای مذکور و نتایجشان میباشند.
طی این بررسیها میزان درصد زنان زندانی به نسبت مردان زندانی همیشه بسیار کمتر بوده است و غالب جرائم ارتکابی آنان دزدی و یا حمل مواد مخدر و قاچاق بوده است. ریشهی گرایش آنان به ارتکاب چنین جرمهایی نشات گرفته از فقر اقتصادی و فرهنگی آنان بوده است.
🔹علیرغم آنکه برخی از نظریات چنین عنوان میکنند که زنان به دلیل نوع جامعه پذیریشان کمتر به خشونت و جرائم ورود میکنند؛ به نظر میرسد که زنان به دلیل دارا بودن عاطفهای که در کلام آیتالله جوادی آملی، شکل ویژه و خاصی دارد و منحصرا در زن است و بیگانه از عقل او نیست کمتر به ارتکاب جرم روی میآورند. اما زنانی که مجرم شناخته شدند و محکوم به گذران سنواتی در زندان، پشت میلهها به دلیل داغ ننگی که بر پیشانیشان به عنوان زندانی هک میشود، مستعدتر از مردان در مطرود شدن از جامعه میباشند. حال این داغ ننگ دردهایش یک طرف است و دردهای جدایی از فرزند و نگرانی جگرگوشه در طرف دیگر.
🔸عدم فراهم نمودن فضایی مناسب برای نگهداری فرزندان زنان زندانی در کنارشان، در محیطی امن میتواند در فرآیند اصلاح زنان زندانی اختلال ایجاد کند و او را دچار کینه و میل به انتقام برای گذران سنواتی که در دوری از فرزندش داشت نماید. از طرفی وجود فرزندان زیر نظر مددکاران زندان در کنار مادر زندانی میتواند خود راهحلی در روشن نمودن بارقههای مسئولیت پذیر بودن زنان زندانی در قبال فرزندانشان گردد. این امر در اصلاح نگرش و رفتار زنان زندانی در قبال خانواده، جامعه و دوستانش میتواند مثمر ثمر باشد.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|