eitaa logo
عصر زنان
3.1هزار دنبال‌کننده
464 عکس
170 ویدیو
15 فایل
📌 پایگاه تحلیلی تخصصی «عصر زنان» ✅ محفلی برای اندیشه و گفتگو پیرامون مسائل زنان، جنسیت و خانواده ✓ ادمین کانال @asrezanan_admin @charkhtabyan ✓ سردبیر @Es_shafiee 🌐 عصر زنان در اینستاگرام، روبیکا، بله: @asrezanan_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
عصر زنان
| ♦️ منطق حجاب و مدیریت تمایل ✍🏼 | دکتر یاسر طاهررحیمی 🔸 انسان موجودی چند بعدی است و به لحاظ هویتی دارای لایه های مختلف فکری، روانی و معنوی است. دین اگر برنامه جامع تربیت و رشد انسان است که هست قطعا به این لایه‌های چندگانه نظر دارد. از این منظر اهمیت تربیت عواطف، تمایلات و احساسات بشر (تربیت گرایشات) از تربیت عقلی و فکری او ( تربیت بینشی) کمتر نیست. به عبارت دیگر دین به دنبال این نیست که انسان‌ها فقط چیزهایی را بفهمند و بدانند بلکه می‌خواهد انسان‌ها برخی چیزها را عمیقاً بخواهند. در این میان «عمل» نیز با ایجاد اتصال میان فکر و قلب، هم گرایشات و بینش‌ها را به منصه ظهور خارجی می‌رساند و هم آن دو را در وجود انسان تثبیت و تعمیق می‌کند. ارزش دانسته‌ها و بینش‌ها در هماهنگی با واقعیت و حقیقت است و ارزش تمایلات و خواسته در هماهنگی با فطرت و غایات واقعی زندگی بشر. 🔹 در واقع دین می‌خواهد در یک «فرایند تربیتی» تمامی ساحات وجود انسان را با «حقیقت» و «فطرت» همراه کند و موانعی که موجب «غفلت»، «جهل» یا «ضعف» او در این مسیر است را با انتخاب خود او مرتفع کند. مدیریت و تربیت «بینش‌ها»، «گرایش‌ها» و «رفتارها» کاملا در هم تنیده و به هم پیوسته است و همان طور که تغییر اندیشه‌ها به تغییر رفتار و تمایل منتهی می‌شود، تغییر تمایل و گرایش هم می‌تواند به تغییر اندیشه‌ها و بینش‌ها ختم شود. چه بسیارند اندیشه‌های معوجی که برای توجیه یک تمایل نابجا تولید شده‌اند و « ثم کان عاقبه الذین اساءوا السوای ان کذّبوا بایات الله». 🔸 به طور کلی هر اندیشه یا گرایش یا رفتاری که در انسان متولد و تثبیت می‌شود زمینه شکل‌گیری طیفی از اندیشه‌ها و رفتارها و تمایلات هم‌سنخ خود را نیز ایجاد می‌کند؛ «اِن لَم تکن حلیما فتحلّم». عدم توجه به پیوستگی عمیق این سه ساحت، بسیاری از کارهای فرهنگی ما را تک بعدی و کم ثمر می‌کند. ما در عصر دستکاری تمایلات و بازتولید ذائقه‌ها زندگی می‌کنیم، ما در جنگ تولّی و تبرّی به سر می بریم، دوران ما دوران استعمار احساس و تمایل است، زمانه فتح قلب هاست، عصر تئوریزه کردن «رهایی» است. گویی تنها قاعده زندگی بشر پست‌مدرن این است که قاعده‌ای وجود ندارد. همه چیز سیال، برساخت بشر و سلیقه‌ای است، همه چیز همه چیز! هم اندیشه‌ها هم تمایلات هم رفتارها. واقعیت مهلک نیز همین‌جاست که این رهایی افراطی (لیبرالیسم) در حوزه اندیشه، تمایل و رفتار به جایی رسیده که انسان امروز هویت جنسیتی و حتی جنسی خود را هم در گردباد یک سیالیت موهوم و احمقانه گم کرده و می پندارد می تواند به راحتی سلیقه‌های موقت فانتزی و آرزوهای مجازی خود را بر قواعد طبیعت، غریزه و فطرت که او آنها را موهوم می‌پندارد غلبه دهد و شاد و رها در عالم ماده بچرد! 🔹این فاجعه هویتی و جنسیتی و جنسی شاید بیش از آنکه محصول نسبیت در اندیشه باشد محصول رهایی و هرزگی احساس و تمایل است. اسلام در تنظیم و مدیریت تمایلات و احساسات طبیعی، غریزی و فطری انسان یک منطق روشن و متناسب با آن یک نظام رفتاری منسجم دارد. کارکرد بسیاری از احکام دین را دقیقا می‌توان از همین منظر یعنی مدیریت تمایل در انسان تحلیل کرد. برای تنظیم تمایل باید مرز گذاشت و حجاب به معنای عام آن همان مرزبندی است. شاید بتوان مدعی شد دال مرکزی حجاب به مثابه یک منطق کلی، نه صرفا یک پوشش(جلباب یا...) «مدیریت تمایل و احساس در زن و مرد نسبت به هم و حتی به لحاظ فردی است». روشن است که در یک مدیریت صحیح، هیچ تمایل طبیعی یا غریزی یا فطری نباید نادیده گرفته شده یا حتی ناقص به جوابش برسد اما هنر این است که تمایلات و گرایشات به گونه‌ای تنظیم شوند که نتیجه‌اش حداکثر «رشد» شخصیتی، جنسیتی و معنوی بشر باشد چه در زیست جمعی، چه خانوادگی و چه فردی. ♦️ ادامه یادداشت👇 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#یادداشت | #اختصاصی #پرونده_عفاف_حجاب ♦️ منطق حجاب و مدیریت تمایل ✍🏼 | دکتر یاسر طاهررحیمی 🔸 ان
♦️ 🔸 از این منظر حجاب، یک کلان پروژه است یک «رویکرد» است؛ اتخاذ یک «وضعیت» است نه صرفاً یک فعل یا یک پوشش خاص. موضوع پوشش و پوشیدگی مردان و زنان تنها یکی از قطعات پازل بزرگ «منطق حجاب» به مثابه یک رویکرد و وضعیت است. یعنی دین هم آنجا که مرزهای پوشیدگی را برای زن و مرد تعیین می‌کند از حجاب می‌گوید و هم آنجا که به زن توصیه به خودآرایی، خودنمایی و عرضه جنسی در محیط زناشویی خانواده می کند؛ هم آنجا که نسبت به نازک‌گویی و پرهیز از تبرّج در رفتار و پنهان کردن صدای خلخال می‌گوید از حجاب سخن می‌گوید هم آنجا که به مرد و زن دستور غضّ بصر می‌دهد؛ هم آنجا که به دختران توصیه می‌کند خالی از زیور نمانند از حجاب می‌گوید هم آنجا که از لزوم جدا کردن بستر فرزندان و نیز دور بودن ایشان از بستر جنسی والدین می‌گوید؛ هم وقتی سخن از محبت ویژه مردان به زنان و دختران و مراقبت عاطفی از ایشان می‌گوید یا غیرت مرد را می‌ستاید از منطق حجاب سخن گفته است هم آنجا که از استحباب پوشش سر در تنهایی یک خانم در منزل سخن گفته یا به حجاب زن در نماز دستور می‌دهد. همه این ها «مدیریت تمایل و احساس است» که سعی شده در یک نظام رفتاری ارائه شود. 🔹 حجاب با تعریف ما علاوه بر مثال‌هایی که گذشت و بیشتر به حوزه رفتار مربوط بود یک وجه درونی و قلبی هم پیدا می‌کند؛ در اینجاست که به مفاهیمی مانند «حیا» و «عفّت» که آنها هم باز به نوعی مدیریت کشش و کنش نفسانی بر می‌گردند نزدیک می‌شود به نظر می‌رسد در روایات، «عفت» عموما ابزار مدیریت ورودی‌های قلب و نفس است و «حیا» ابزار مدیریت خروجی‌های قلب و نفس. وقتی مراقبت می‌کنیم که زشتی‌ها یا نبایدها وارد حیطه نفس نشوند؛ عفّت به خرج داده ایم و وقتی از بروز یک کشش و تمایل نادرست در رفتار یا پوشش و امثال آن مراقبت می‌کنیم حیا به خرج داده ایم. این دوصفت اخلاقی منحصر در عفت و حیای جنسی نیست و در کلیّتش بین زن و مرد مشترک است اگرچه در مصادیق جنسی حیاورزی و عفت‌مندی ممکن است تفاوت‌هایی بین زن و مرد وجود داشته باشند. 🔸اساساً در منطق حجاب به مثابه یک وضعیت کلی، زن و مرد وظایف کلی مشترک اما متفاوتی دارند و این تفاوت به تمایزات جنسیتی و جنسی آنها باز می‌گردد. مثلا در موضوع پوشش، نقش و مسئولیت زن پررنگ‌تر است چون به لحاظ جنسیتی نشو و نمای زن در زینت و محبت است (یُنشّاء فی الحلیه) و به همین دلیل در مدیریت تمایل، غریزه و احساس معمولا از این ناحیه ضربه پذیرتر است؛ لذا پوشش، برای او فراگیرتر و زودتر مطرح می‌شود تا مدیریت تمایل و احساس در او بهتر و کامل‌تر شکل بگیرد و تمایلات ارزشمند زنانه و جنسیتی او در مسیری سالم به بلوغ برسد و هرز نشود همچنین ابزار حیای جنسی نیز در او قوی تر است تا به این مهم کمک کند. 🔹خلاصه آنکه؛ منطق کلان حجاب به مثابه یک «رویکرد» یا یک «وضعیت» مطلوب، فراتر از پوشش است و مجموعه‌ای از دستورات رفتاری و نیز قلبی را در بر می‌گیرد تا در نهایت یک نظم ویژه را در تمایلات و احساسات زن و مرد در زیست فردی، خانوادگی و اجتماعی رقم بزند محصول این تمایلات سامان یافته، بلوغ روانی و جنسیتی، طهارت نفس و هماهنگی طبیعت و غریزه با فطرت در این زیست‌های سه‌گانه خواهد بود. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
♦️ سلسله درس «فلسفه حجاب» جلسه ۸ 🎙 ارائه: آیت‌الله یزدان‌پناه 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@
9.MP3
17.65M
♦️ سلسله درس «فلسفه حجاب» جلسه ۹ 🎙 ارائه: آیت‌الله یزدان‌پناه 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
♦️ سلسله درس «فلسفه حجاب» جلسه ۹ 🎙 ارائه: آیت‌الله یزدان‌پناه 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@
10.MP3
17.24M
♦️ سلسله درس «فلسفه حجاب» جلسه ۱۰ 🎙 ارائه: آیت‌الله یزدان‌پناه 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
▫️هفتمین یک‌شنبه‌ی مهارتی_تحلیلی فکرت؛ 💠 گعده نویسندگان حوزوی و دانشگاهی این بار با عنوان «چگونه نثر فاخر بنویسیم؟» 🔸با حضور و مشاوره: 🔶 جواد چناری، نویسنده و مدرس ویراستاری 🌱پیشینه‌ی مهمان ویژه: نویسنده‌ی کتاب‌هایی چون درسنامه‌ی معرفت، آبشار رحمت(سی متن ادبی درباره نماز)، مجموعه شعر آزادِ «نام من گمشده» 📆 زمان: یک‌شنبه 28 خرداد، ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰ 🏢 مکان: خیابان هنرستان، بعد از خیابان شهید تراب نجف‌زاده، مؤسسه شناخت 🖌 باشگاه فکرت، تحریریه عصر زنان، کانون نویسندگان حوزوی 📣 اعلام حضور برادران به نشانی 🆔 @Aftabehazer 📣 اعلام حضور خواهران به نشانی 🆔 @mahta_sa 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
✅آنچه بر محافل اندیشه‌ورزی و خبری حوزه زنان و خانواده گذشت؛ 📌 این معیارهای طاغوتی را دور بریزید| مقام معظم رهبری 🖇 اینجا بخوانید 📌 تصویرگری کتاب کودک بدون حجاب، از حکم فردی تا فرهنگسازی اجتماعی| مقام معظم رهبری 🖇 اینجا بخوانید 📌 علوم اجتماعی اسلامی به چه معناست؟| استاد حمید پارسانیا 🖇 اینجا بخوانید 📌 لازمه تحقق اجتماعی یک نظام فکری| استاد پارسانیا 🖇 اینجا بخوانید 📌 نقد به رویکرد لایحه عفاف و حجاب| مهدی جمشیدی 🖇 اینجا بخوانید 📌 سالروز بزرگداشت بانو امین| فاطمه میری طایفه 🖇 اینجا بخوانید 📌 توهم بزرگ تاریخی| علیرضا زادبر 🖇 اینجا بخوانید 📌 آیا بدگویی از نظام خوش‌نامی می‌آورد؟| جعفر علیان نژادی 🖇 اینجا بخوانید 📌 خطرات بت پرستی مدرن را بشناسیم| دکتر رفیع‌الدین اسماعیلی 🖇 اینجا بخوانید 📌 مسئول حمایت از سبک زندگی مردم مسلمان ایران چه نهادی است؟| علی مهدیان 🖇 اینجا بخوانید 📌 من حسود نیستم| حدیثه افشار 🖇 اینجا بخوانید 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
📌 پایگاه تحلیلی عصر زنان با همکاری موسسه شناخت برگزار می‌کند: ♨️ جریان سلسله‌نشست‌های تخصصی عصر زنان ♨️ موضوع: هویت زن در جمهوری اسلامی؛ از گفتمان تا میدان ♨️ نشست پنجم ▫️دکتر فریبا علاسوند 🗓 زمان: یکشنبه ، ۲۸ خردادماه 🕰 ساعت ۱۰ ✅ پخش زنده نشست در کانال ایتای عصر زنان و بستر اسکای روم https://www.skyroom.online/ch/shenakht/jariyan ✅ امکان حضور ویژه مخاطبین تخصصی، به تعداد محدود فراهم خواهد بود. برای ثبت‌نام و اعلام حضور به آیدی زیر مراجعه فرمایید: 🔹 @Asrezanan_admin 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| ◽دومین جلسه درسگفتار ✅ دومین درسگفتار تخصصی مدرسه فکرت و با همکاری پایگاه عصر زنان ▪️با موضوع: «الگوی نظری هویت زن از منظر علامه طباطبایی» ▪️توسط حجت الاسلام دکتر محمدرضاکدخدایی دوره مقدماتی-کلیات در شش جلسه بصورت حضوری و مجازی(اسکای‌روم) ⏰شنبه‌ها ساعت ۱۷_۱۹ ۲۰و۲۷ خرداد- ۳و۱۰و۱۷و۲۴ تیر شرکت در این دوره رایگان است. جهت ثبت نام به آی‌دی زیر پیام بدهید: @madrese_fekrat 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
📌 «پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان» باهمکاری «رسانه نخبگانی بانوان» برگزار می‌کند: ♦️ سلسله‌ نشست‌های مجازی پیرامون لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب 🔻 با حضور: 🔸 دکتر سیدکمیل حسینی 🔸 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی خان‌محمدی 🔻 دبیر نشست: سرکارخانم الهه سادات شفیعی 🗓 زمان: شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۱ الی ۲۲:۳۰ 🖇 لینک ورود به نشست مجازی: https://www.skyroom.online/ch/rnb1402/rnb ▪️ رسانه نخبگانی بانوان 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| ✅ دومین جلسه درسگفتار تخصصی ▪️با موضوع: «الگوی نظری هویت زن از منظر علامه طباطبایی» ▪️توسط حجت الاسلام دکتر محمدرضاکدخدایی ▪️این درس‌گفتار درصدد است با تکیه بر دستگاه معرفتی علامه طباطبایی، به توصیف و تبیین الگوی نظری هویت زن بپردازد. الگویی بومی و مبتنی بر مبانی دینی که می‌تواند مانند نظریه‌های تجربی ابزاری برای رصد و فهم و تبیین و حل مسئله در حوزه مباحث مرتبط با زن و جنسیت باشد. این مباحث قدمی است در مسیر فعلیت بخشی به علم دینی و علوم انسانی اسلامی. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|