eitaa logo
عصر زنان
3.1هزار دنبال‌کننده
455 عکس
150 ویدیو
14 فایل
📌 پایگاه تحلیلی تخصصی «عصر زنان» ✅ محفلی برای اندیشه و گفتگو پیرامون مسائل زنان، جنسیت و خانواده ✓ ادمین کانال @asrezanan_admin ✓ سردبیر @Es_shafiee 🌐 عصر زنان در اینستاگرام، روبیکا، بله: @asrezanan_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
عصر زنان
| ♦️ گزاره‌های دینی، حجاب و جنگ روایت‌ها ✍🏼| امیرحسن اوصالی 🔸 یکی از مسائل خرد مذهبی که رفته‌رفته به‌یک کلانِ سیاسی-فرهنگی تبدیل شده، مسئله‌ی حجاب در جامعه‌ی کنونی ایران است. یقینا برکسی پوشیده نیست که با طلوع اسلام در عصر جاهلیت و زنده به‌گوری دختران، این پیامبر رحمت (ص) بود که پیام الهی جایگاه دختر را به رسمیت شناخت و خود با بوسه‌زدن به‌دستان دخترش حضرت‌زهرا (س) او را امّ‌ابیها خواند و در ادامه با به ارمغان آوردن عفاف و حجاب، رنگ مشروعیت به فعالیت و جایگاه اجتماعی زنان بخشید و آن را در فضای امنی تبیین نمود. 🔹اما با مطالعه‌ی تاریخ و سیر و تطور مسائل دینی و غیردینی مشاهده می‌کنیم که ادیان ابراهیمی در طول حیات‌ اجتماعی خود دچار تحریفات لفظی و معنایی شده‌اند و دین اسلام نیز از این مسئله مستثنی نبوده است. وقتی دشمن نتوانست قرآن را دچار تحریف لفظی بکند، سراغ تحریف معنا رفته و تفسیرهای من درآوردی ار مفاهیم و گزاره‌هایی دینی ارائه داد. برای مثال ارزش روز عاشورا که از آن به‌عنوان "یوم‌الاحیاء" یاد می‌شود جایگاه رفیعی در کلام معصومین (ع) داشته است که «حسین می‌شود از نبی و نبی می‌شود از حسین» اما کار اینجا تمام نمی‌شود؛ 🔸عاشورا از همان بدو وقوع حادثه دچار تحریفات لفظی و معنایی می‌شود. دشمن با روایت‌های ناصواب امام را خارجی و قیام او را خروج علیه حاکم قلمداد می‌‌کند و این‌طرف محبان حضرت او را امام و حاکم به‌حق کلام و حکومت الهی می‌دانند. این خاصیت باطل است که با دگرگونی روایت‌ها توسط رسانه‌های کف‌میدانیِ به‌خدمت گرفته شده، همیشه مسیر حق را گل‌آلود می‌کند و برای جبهه‌ی حق هرینه می‌تراشد. 🔹مسئله‌ی عاشورا در عصر حاضر نیز توسط تشیع انگلیسی و دعوا درست‌کن به حاشیه رفته و برای تشیع هزینه‌ساز شده است ولی ما در رسانه‌ی عاشورا موفق عمل کرده‌ایم که هنوز بعد از هزار و اندی سال این روز عظیم به فراموشی سپرده نشده و هرسال پر شورتر از سال‌های قبل مراسمات و مجالسات‌ش برگزار می‌شود. 🔸ما همانقدر در رسانه‌ی عاشورا قوی بودیم که در رسانه‌ی رمضان ضعیف. جامعه‌ای که بیش از ۸۰درصد مردم آن دین‌دار و اهل روزه هستند از گفتن روزه‌داری خود خجالت می‌کشند! این است قدرت روایت دشمن که با فریاد آزادی و عیسی به‌‌دین خود و موسی به‌دین خود فضای شهر دینی را برای حزب‌اللهی‌ها تنگ می‌کند. 🔹وقتی می‌بینیم که مقام معظم رهبری سخن از افطاری ساده و عمومی می‌گویند بدین معناست که روزه‌داری را به‌یک روایت جذاب و زیبای دینی تبدیل کرده و با رسانه‌ی قوی در راستای جهاد تبیین تبلیغش کرده و به‌جامعه تزریق بکنید که یقینا شخص روزه‌خوار نیز افطاری رایگان را دوست می‌دارد. 🔸و همچنین ما همانقدر در رسانه‌ی رمضان ضعیف بوده‌ایم که در رسانه‌ی حجاب! متأسفانه هنوز بعد از گذشت ۴۳سال از انقلاب اسلامی اگر شخصی از ما کتابی درباب مسئله‌ی حجاب بخواهد، ما "مسئله حجاب" شهید مطهری ره را معرفی خواهیم کرد! آیا این برای حوزه‌های علمیه و دانشگاهیان عیب تلقی نمی‌شود که هنوز نتوانسته‌اند مصرف‌گرایی را کنار گذاشته و در مسئله‌ی حجاب به‌تولید تفکر جدید متناسب با عصر حاضر برسند؟! 🔹متأسفانه از چگونگی نجاست آب چاه و فروش روغن متنجس در حوزه بحث می‌شود اما جای مسئله‌ی حجاب همیشه خالی بوده است. البته نه اینکه محتوایی شکل نگرفته است نه، مقالات و آثاری چاپ شده‌اند اما در روند روایت‌سازی صواب توسط رسانه در جامعه بسیار ضعیف بوده‌اند. متأسفانه هنوز وقتی می‌خواهیم برای دختر جوانی استدلال درباب حجاب بیاوریم سریعا تن او را به‌یک شکلات خوشمزه تشبیه می‌کنیم که رهگذر شکلاتی خواهد خورد که جلدش از تنش کنده شده باشد! 🔸رسانه‌های غربی با دگرگونی روایت‌ها اولویت و ضرورت حجاب را تنزل داده و با تبلیغ این‌که خدا انسان را با ۲-۳ تار مو به جهنم حواله نمی‌دهد جامعه‌ی دینی را به‌یک سهل‌انگاری دچار کرده است و در مقابل ما نیز هنوز درگیر مثالها و تشبیه‌های شکلاتی و میوه‌ای مانده‌ایم. وقتی مسئله به‌یک روایت تبدیل نشود و این روایت‌ها در کرسی‌های مناظره و گفت‌وگو به چالش کشیده نشوند، یقینا ما شاهد دعواهای دیگری بر سر مسئله‌ی حجاب خواهیم بود. وقتی حدود و ثغور این مسئله مشخص نشده است، با کدام معیار گشت‌ارشاد یکی را می‌گیرد و از کنار دیگری رد می‌شود؟ معیار چیست؟ میزان کدام است؟ مراکز دینی، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و ارگانها چگونه این چالش را حل‌وفصل خواهند کرد؟ ♦️ ادامه یادداشت 👇 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#یادداشت | #اختصاصی ♦️ گزاره‌های دینی، حجاب و جنگ روایت‌ها #پرونده_عفاف_حجاب ✍🏼| امیرحسن اوصالی
🔹اگر نگرانی ما از حجاب است، پس چرا به اتاق‌های عملی که زایمان طبیعی زنان در کنار رفت‌ و آمد آقایان نامحرم انجام می‌شود اعتراض نمی‌کنیم؟ آیا حجاب آنجا و جامعه متفاوت است؟ در جامعه‌ای که دهه هشتادی‌هایش الگو و آمال خود را در کنسرت تتلو و پست‌های فلان بلاگر و فلان قمارباز می‌بیند، آیا ساده‌لوحی نیست که با تشبیه شکلات علاقه‌مند به‌حجاب بشوند؟ 🔸ما باخته‌ایم. ما نه در محتوا بلکه در روایت و رسانه‌ی حجاب باخته‌ایم‌. ما در این ۴۳سال نتوانسته‌ایم مسائل را با زبان روز و تبیین مدرن به‌ مخاطب جوان تبیین بکنیم. همانطور که دشمن با فعالیت گسترده امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه هزینه‌ساز کرد، با همان فعالیت اولویت و ضرورت حجاب را نیز دگرگون کرد. تفکر اعتباری و مادی غرب که هیچ اصالتی به انسان و خانواده نیز قائل نیست با این چالش قلب خانواده‌ی ایرانی را هدف گرفته است. 🔹ناگفته نماند که ما از بیگانگان کم می‌نالیم که با مد هرچه کرد این صداوسیما و رسانه‌ی ملی کرد! کدام جوان ایرانی با دیدن سریال‌های تلویزیون و نمایش‌خانگی به مفاهیم دینی علاقه‌مند می‌شود؟ با مشاهده‌ی کدام‌یک غیرت دینی و ملی جوان شکوفا می‌شود؟ این قصه که سر دراز نیز دارد تنها بدین مسئله ختم نمی‌شود که دود این آتش ابتدا چشم نظام فشل آموزشی و سیستم آموزش و پرورش را کور کرده است که چرا اینگونه نسبت به‌تربیت نسل جوان کوتاهی کرده‌اند. 🔸ما در گزاره‌های دینی، علی‌الخصوص حجاب، نیاز به‌یک انقلاب فکری جدید داریم چراکه بازی را ۱۰ بر صفر به رسانه‌ها و دگرگونی روایت‌ها باخته‌ایم. اگر هرچه سریع‌تر کاری نکنیم به جایی خواهیم رسید که بی‌حجابی به یک امر عرفی در جامعه‌ی دینی تبدیل بشود. 🔹باشد که حوزه‌‌های ما، دانشگاه‌های ما و نهادهای ما از خواب خوش برخیزند. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
| 🗞 سیاست‌مدار آمریکایی علیه سیاست جنسیتی آمریکا 📌 «به گزارش خبرگزاری CNN، "نیکی هیلی" چنین اظهار کرد که شایع شدن افکار خودکشی در دختران نوجوان به علت وجود پسران بیولوژیک دخترنما(ترنسجندر) در باشگاه‌ها و رختکن‌ها است. او در ادامه افزود که مسئله‌ی امروز زنان آمریکا پسران بیولوژیک دخترنما هستند و به عنوان یک مادر نمی‌داند چگونه به دخترش درمورد ترنسجدرهایی که در رختکن باشگاه‌اش می‌بیند باید توضیح بدهد! او در ادامه اعتراض کرد که چرا باید خواسته‌های گروه اقلیت ترنسجندر بر گروه اکثریت فشار بیاورد؟! ناامیدی و نارضایتی جنسیتی در دختران نوجوان آمریکایی به قدری افزایش یافته است که از هر ۳ دختر ۱ نفر به طور جدی به خودکشی فکر می‌کند و این آمار دو برابر پسران است (آمار متعلق به سال ۲۰۲۱).» 🔹آنچه تحت عنوان عدالت جنسیتی به عنوان پیشانی مطالبات جریانات فمینیستی در غرب برای زنان قرار گرفت در راهبرد "برابری جنسیتی" پیگیری شد. این برابری جنسیتی برای آنچه که انواع جنسیت‌ها از جانب نظریه‌پردازان و سیاستگذاران غربی خوانده شد نیز در نظر گرفته شده است. اما آنچه جای تعجب دارد این است که به نام عدالت، سیاستی به نام تبعیض مثبت برای ترنسجندرها اتفاق می‌افتد. اما این اتفاق نه تنها عدالت نیست بلکه ظلمی تمام عیار است. 🔸نکته‌‌ی مهم آنکه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک است و تب و تاب‌های سیاسی پیرامون آن دارد بالا می‌گیرد. اینطور به نظر می‌رسد که این مواضع نیکی هیلی نه از روی دغدغه فرهنگی بلکه بیشتر یک موضع سیاسی در جهت کسب رأی در انتخابات است، زیرا تقریباً یک سالی می‌شود که موج انقلاب زنانه آمریکایی علیه قوانین و سیاستگذاری‌های ترنسجدری از ورزش زنان آغاز شده و به مطالبه‌ای برای سایر اقشار مختلف زنان آمریکایی شده است. 🔹آنچه مهم است ظلم آشکار به تمام بشریت تحت لوای عدالت جنسیتی غربی است. مشاورین حوزه جنسی در ایران مدتی‌است که علت آنچه موسوم به ترنسجندری بودن افراد است را ناشی در نارضایتی از هویت جنسی و فرار از هویت جنسی خود و راه درمان آن را در اصلاح ذهنیت این افراد می‌دانند. این درحالی است که سیاست‌های غرب و در رأس آن آمریکا در جهت تبدیل شدن این اختلال به یک بحران جهانی برای بشریت است. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| 🎬 حلقه نقد فیلم دکوپاژ با اکران فیلم «مجبوریم» برگزار شد. 📌 «مجبوریم» ساخته رضا درمیشیان، با بازی فاطمه معتمدآریا، نگار جواهریان، پارسا پیروزفر و ساراحاتمی در سال ۱۳۹۷ ساخته شد. 📌 به عقیده کارشناس برنامه سرکارخانم قمقامی، فیلم در عین اینکه آسیب‌های اجتماعی را به نحوی سیاه نمایش می‌دهد اما یک روایت زنانه دارد؛ سه زن از سه نسل متفاوت؛ ▪️ دکتر پندار (فاطمه معتمدآریا) زنی از نسل بالاتر است که شرایط سیاه داخلی را پذیرفته، به تنهایی قصد کمک و بهبود دارد اما چون توان بیشتری برای کمک ندارد به امور مصداقی بسنده می‌کند. سقط‌هایی که بخاطر شرایط بد خانوادگی انجام داده، زنان و دخترانی که عقیم کرده ازجمله گلبهار از این مصادیق هستند. ▪️خانم ندایی (نگار جواهریان) وکیلی با پوشش سیاه و سفید، می‌تواند نمادی باشد از صدای اعتراض زنان حال حاضر به جامعه، اما در نهایت این صدا به جایی نرسیده و پیش از نتیجه خاموش می‌شود. ▪️گلبهار (پردیس احمدیه) دختر کارتون‌خوابی که مورد ظلم مجتبی است اما در عین حال پناه و نجات خود را در او می‌بیند. از طرفی یک پزشک بدون اجازه او را عقیم کرده است. گلبهار به عنوان یک دختر خیابانی یک شخصیت مظلوم، بی‌دست و پا و کسی که عرضه‌ای برای استیفای حقش ندارد بازنمایی شده امام پژوهش‌های میدانی نشان می‌دهد این دسته از دختران به جهت زیست سختی که دارند، دخترانی باعرضه، تلاشگر و خلاف چیزی هستند که اینجا به نمایش درآمده است. 🔖 صوت کامل گعده به زودی منتشر خواهد شد. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
✅آنچه در محافل اندیشه ورزی و خبری حوزه زن و خانواده گذشت؛ 📌 زن حافظ خانواده| مقام معظم رهبری 🖇 اینجا بخوانید 📌 ولایت یا تولیت؟! | محسن قنبریان 🖇 اینجا بخوانید 📌 رابطه‌ی حجاب و عفاف | احمدحسین شریفی 🖇 اینجا بخوانید 📌 بی حجابی هویتی، حجاب ابزاری | مهدی تکلو 🖇 اینجا بخوانید 📌 تلازم کار فرهنگی و الزام قانونی در مدیریت مسئله حجاب | صغری عاشوری 🖇 اینجا بخوانید 📌 امید دلیل ایمان، ایمان دلیل امید | جعفر علیان نژاد 🖇 اینجا بخوانید 📌 نگرانی جدی در رابطه با لایحه حجاب | حسین شریعتمداری 🖇 اینجا بخوانید 📌 بازنمایی اغراق آمیز از زن ایرانی | فاطمه امی 🖇 اینجا بخوانید 📌 این روزها دغدغه‌ی ذهنی من | مریم اردویی 🖇 اینجا بخوانید 📌 حضور "سپیده بابایی" نایب قهرمان کشتی آلیش آسیا در منزل شهید طهرانی مقدم 🖇 اینجا بخوانید 📌 سلبریتی‌های مدافع قاتلین| حمید رسایی 🖇 اینجا بخوانید 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
| 🗞 مرگ ازدواج پایدار 📌 بنابر گزارش خبرگزاری phys، نظرسنجی ملی جدیدی از دانشگاه دنور، توسط موسسه مطالعات خانواده منتشر شده است. روانشناسان و اساتید روانشناسی DU؛ "اسکات استنلی" و "گالن رودس" در تشریح یافته‌های این پژوهش چنین اظهار کرده اند که زندگی مشترک قبل از نامزدی (Cohabitation) احتمال داشتن یک زندگی مشترک پایدار را کاهش می‌دهد. طبق این بررسی‌ها که از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ برروی ۱۶۰۰ آمریکاییِ ازدواج کرده انجام شد، ۳۴٪ کسانی که قبل از نامزدی زندگی مشترک را آغاز کردند زندگی‌شان پایان یافت در حالی که ۲۳٪ آنانکه زندگی مشترکشان را بعد از نامزدی شروع کردند، زندگی شان پایان یافته بود.» 🔹 در عصر حاضر اشکال مختلفی از ازدواج رواج یافته‌اند که یکی از این‌ها «ازدواج سفید یا همباشی» است. در این مدل ازدواج افراد تعهد و مسئولیت رسمی در نسبت با یکدیگر به عنوان زن و شوهر ندارند؛ لذا طبیعی است که بنای این ازدواج سست باشد. شاید شما نیز گاهی در تبلیغات جواهرفروشی‌های غربی مردی را دیده باشید که جلوی یک زن باردار زانو زده و با تقدیم حلقه ازدواج از او خواستگاری رسمی می‌کند؛ درحالی که جشن تعیین جنسیت کودک را نیز گرفته اند! 🔸 شاید با خود بگویید ازدواج سفید این زن و مرد ختم به ازدواج دائم شد اگرچه که زن باردار است، اما کسی چه می‌داند این زن و مرد با چه نگرانی نسبت به خیانت شریکشان، ازدواج سفید خود را طی کردند و به ازدواج دائم رسیدند خصوصاً با وجود تعدد اخبار خیانت زنان و مردان به شریک عاطفی‌شان؟! 🔹 در کتاب «تغییرات چالش‌ها و آینده خانواده ایرانی» اثر دکتر آزادارمکی گزارش‌هایی از مصاحبه با افرادی که درگیر ازدواج سفید بودند ارائه شده بود. با دقت در مصاحبه‌ها می‌توان یک نکته مشترک را در تمام مصاحبه شوندگان یافت و آن این است: «چون اعتماد نداریم ازدواج سفید میکنیم» 🔸 این افراد ابتدای زندگیِ همباشی خود، اعتماد به صحت انتخاب شریک خود ندارند و یا به دلیل این بی اعتمادی که در نهایت مزمن می‌شود جدا می‌شوند و یا در زندگی شکاکانه‌ی خود می‌سوزند و شریک خود را می‌سوزانند! در اسلام یکی از اهداف مهم ازدواج ،کسب آرامش است آیا در زندگی cohabitation چنین هدفی ایجاد می‌شود؟ 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
| ♦️ منطق حجاب و مدیریت تمایل ✍🏼 | دکتر یاسر طاهررحیمی 🔸 انسان موجودی چند بعدی است و به لحاظ هویتی دارای لایه های مختلف فکری، روانی و معنوی است. دین اگر برنامه جامع تربیت و رشد انسان است که هست قطعا به این لایه‌های چندگانه نظر دارد. از این منظر اهمیت تربیت عواطف، تمایلات و احساسات بشر (تربیت گرایشات) از تربیت عقلی و فکری او ( تربیت بینشی) کمتر نیست. به عبارت دیگر دین به دنبال این نیست که انسان‌ها فقط چیزهایی را بفهمند و بدانند بلکه می‌خواهد انسان‌ها برخی چیزها را عمیقاً بخواهند. در این میان «عمل» نیز با ایجاد اتصال میان فکر و قلب، هم گرایشات و بینش‌ها را به منصه ظهور خارجی می‌رساند و هم آن دو را در وجود انسان تثبیت و تعمیق می‌کند. ارزش دانسته‌ها و بینش‌ها در هماهنگی با واقعیت و حقیقت است و ارزش تمایلات و خواسته در هماهنگی با فطرت و غایات واقعی زندگی بشر. 🔹 در واقع دین می‌خواهد در یک «فرایند تربیتی» تمامی ساحات وجود انسان را با «حقیقت» و «فطرت» همراه کند و موانعی که موجب «غفلت»، «جهل» یا «ضعف» او در این مسیر است را با انتخاب خود او مرتفع کند. مدیریت و تربیت «بینش‌ها»، «گرایش‌ها» و «رفتارها» کاملا در هم تنیده و به هم پیوسته است و همان طور که تغییر اندیشه‌ها به تغییر رفتار و تمایل منتهی می‌شود، تغییر تمایل و گرایش هم می‌تواند به تغییر اندیشه‌ها و بینش‌ها ختم شود. چه بسیارند اندیشه‌های معوجی که برای توجیه یک تمایل نابجا تولید شده‌اند و « ثم کان عاقبه الذین اساءوا السوای ان کذّبوا بایات الله». 🔸 به طور کلی هر اندیشه یا گرایش یا رفتاری که در انسان متولد و تثبیت می‌شود زمینه شکل‌گیری طیفی از اندیشه‌ها و رفتارها و تمایلات هم‌سنخ خود را نیز ایجاد می‌کند؛ «اِن لَم تکن حلیما فتحلّم». عدم توجه به پیوستگی عمیق این سه ساحت، بسیاری از کارهای فرهنگی ما را تک بعدی و کم ثمر می‌کند. ما در عصر دستکاری تمایلات و بازتولید ذائقه‌ها زندگی می‌کنیم، ما در جنگ تولّی و تبرّی به سر می بریم، دوران ما دوران استعمار احساس و تمایل است، زمانه فتح قلب هاست، عصر تئوریزه کردن «رهایی» است. گویی تنها قاعده زندگی بشر پست‌مدرن این است که قاعده‌ای وجود ندارد. همه چیز سیال، برساخت بشر و سلیقه‌ای است، همه چیز همه چیز! هم اندیشه‌ها هم تمایلات هم رفتارها. واقعیت مهلک نیز همین‌جاست که این رهایی افراطی (لیبرالیسم) در حوزه اندیشه، تمایل و رفتار به جایی رسیده که انسان امروز هویت جنسیتی و حتی جنسی خود را هم در گردباد یک سیالیت موهوم و احمقانه گم کرده و می پندارد می تواند به راحتی سلیقه‌های موقت فانتزی و آرزوهای مجازی خود را بر قواعد طبیعت، غریزه و فطرت که او آنها را موهوم می‌پندارد غلبه دهد و شاد و رها در عالم ماده بچرد! 🔹این فاجعه هویتی و جنسیتی و جنسی شاید بیش از آنکه محصول نسبیت در اندیشه باشد محصول رهایی و هرزگی احساس و تمایل است. اسلام در تنظیم و مدیریت تمایلات و احساسات طبیعی، غریزی و فطری انسان یک منطق روشن و متناسب با آن یک نظام رفتاری منسجم دارد. کارکرد بسیاری از احکام دین را دقیقا می‌توان از همین منظر یعنی مدیریت تمایل در انسان تحلیل کرد. برای تنظیم تمایل باید مرز گذاشت و حجاب به معنای عام آن همان مرزبندی است. شاید بتوان مدعی شد دال مرکزی حجاب به مثابه یک منطق کلی، نه صرفا یک پوشش(جلباب یا...) «مدیریت تمایل و احساس در زن و مرد نسبت به هم و حتی به لحاظ فردی است». روشن است که در یک مدیریت صحیح، هیچ تمایل طبیعی یا غریزی یا فطری نباید نادیده گرفته شده یا حتی ناقص به جوابش برسد اما هنر این است که تمایلات و گرایشات به گونه‌ای تنظیم شوند که نتیجه‌اش حداکثر «رشد» شخصیتی، جنسیتی و معنوی بشر باشد چه در زیست جمعی، چه خانوادگی و چه فردی. ♦️ ادامه یادداشت👇 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#یادداشت | #اختصاصی #پرونده_عفاف_حجاب ♦️ منطق حجاب و مدیریت تمایل ✍🏼 | دکتر یاسر طاهررحیمی 🔸 ان
♦️ 🔸 از این منظر حجاب، یک کلان پروژه است یک «رویکرد» است؛ اتخاذ یک «وضعیت» است نه صرفاً یک فعل یا یک پوشش خاص. موضوع پوشش و پوشیدگی مردان و زنان تنها یکی از قطعات پازل بزرگ «منطق حجاب» به مثابه یک رویکرد و وضعیت است. یعنی دین هم آنجا که مرزهای پوشیدگی را برای زن و مرد تعیین می‌کند از حجاب می‌گوید و هم آنجا که به زن توصیه به خودآرایی، خودنمایی و عرضه جنسی در محیط زناشویی خانواده می کند؛ هم آنجا که نسبت به نازک‌گویی و پرهیز از تبرّج در رفتار و پنهان کردن صدای خلخال می‌گوید از حجاب سخن می‌گوید هم آنجا که به مرد و زن دستور غضّ بصر می‌دهد؛ هم آنجا که به دختران توصیه می‌کند خالی از زیور نمانند از حجاب می‌گوید هم آنجا که از لزوم جدا کردن بستر فرزندان و نیز دور بودن ایشان از بستر جنسی والدین می‌گوید؛ هم وقتی سخن از محبت ویژه مردان به زنان و دختران و مراقبت عاطفی از ایشان می‌گوید یا غیرت مرد را می‌ستاید از منطق حجاب سخن گفته است هم آنجا که از استحباب پوشش سر در تنهایی یک خانم در منزل سخن گفته یا به حجاب زن در نماز دستور می‌دهد. همه این ها «مدیریت تمایل و احساس است» که سعی شده در یک نظام رفتاری ارائه شود. 🔹 حجاب با تعریف ما علاوه بر مثال‌هایی که گذشت و بیشتر به حوزه رفتار مربوط بود یک وجه درونی و قلبی هم پیدا می‌کند؛ در اینجاست که به مفاهیمی مانند «حیا» و «عفّت» که آنها هم باز به نوعی مدیریت کشش و کنش نفسانی بر می‌گردند نزدیک می‌شود به نظر می‌رسد در روایات، «عفت» عموما ابزار مدیریت ورودی‌های قلب و نفس است و «حیا» ابزار مدیریت خروجی‌های قلب و نفس. وقتی مراقبت می‌کنیم که زشتی‌ها یا نبایدها وارد حیطه نفس نشوند؛ عفّت به خرج داده ایم و وقتی از بروز یک کشش و تمایل نادرست در رفتار یا پوشش و امثال آن مراقبت می‌کنیم حیا به خرج داده ایم. این دوصفت اخلاقی منحصر در عفت و حیای جنسی نیست و در کلیّتش بین زن و مرد مشترک است اگرچه در مصادیق جنسی حیاورزی و عفت‌مندی ممکن است تفاوت‌هایی بین زن و مرد وجود داشته باشند. 🔸اساساً در منطق حجاب به مثابه یک وضعیت کلی، زن و مرد وظایف کلی مشترک اما متفاوتی دارند و این تفاوت به تمایزات جنسیتی و جنسی آنها باز می‌گردد. مثلا در موضوع پوشش، نقش و مسئولیت زن پررنگ‌تر است چون به لحاظ جنسیتی نشو و نمای زن در زینت و محبت است (یُنشّاء فی الحلیه) و به همین دلیل در مدیریت تمایل، غریزه و احساس معمولا از این ناحیه ضربه پذیرتر است؛ لذا پوشش، برای او فراگیرتر و زودتر مطرح می‌شود تا مدیریت تمایل و احساس در او بهتر و کامل‌تر شکل بگیرد و تمایلات ارزشمند زنانه و جنسیتی او در مسیری سالم به بلوغ برسد و هرز نشود همچنین ابزار حیای جنسی نیز در او قوی تر است تا به این مهم کمک کند. 🔹خلاصه آنکه؛ منطق کلان حجاب به مثابه یک «رویکرد» یا یک «وضعیت» مطلوب، فراتر از پوشش است و مجموعه‌ای از دستورات رفتاری و نیز قلبی را در بر می‌گیرد تا در نهایت یک نظم ویژه را در تمایلات و احساسات زن و مرد در زیست فردی، خانوادگی و اجتماعی رقم بزند محصول این تمایلات سامان یافته، بلوغ روانی و جنسیتی، طهارت نفس و هماهنگی طبیعت و غریزه با فطرت در این زیست‌های سه‌گانه خواهد بود. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
♦️ سلسله درس «فلسفه حجاب» جلسه ۸ 🎙 ارائه: آیت‌الله یزدان‌پناه 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@
9.MP3
17.65M
♦️ سلسله درس «فلسفه حجاب» جلسه ۹ 🎙 ارائه: آیت‌الله یزدان‌پناه 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
♦️ سلسله درس «فلسفه حجاب» جلسه ۹ 🎙 ارائه: آیت‌الله یزدان‌پناه 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@
10.MP3
17.24M
♦️ سلسله درس «فلسفه حجاب» جلسه ۱۰ 🎙 ارائه: آیت‌الله یزدان‌پناه 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
▫️هفتمین یک‌شنبه‌ی مهارتی_تحلیلی فکرت؛ 💠 گعده نویسندگان حوزوی و دانشگاهی این بار با عنوان «چگونه نثر فاخر بنویسیم؟» 🔸با حضور و مشاوره: 🔶 جواد چناری، نویسنده و مدرس ویراستاری 🌱پیشینه‌ی مهمان ویژه: نویسنده‌ی کتاب‌هایی چون درسنامه‌ی معرفت، آبشار رحمت(سی متن ادبی درباره نماز)، مجموعه شعر آزادِ «نام من گمشده» 📆 زمان: یک‌شنبه 28 خرداد، ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰ 🏢 مکان: خیابان هنرستان، بعد از خیابان شهید تراب نجف‌زاده، مؤسسه شناخت 🖌 باشگاه فکرت، تحریریه عصر زنان، کانون نویسندگان حوزوی 📣 اعلام حضور برادران به نشانی 🆔 @Aftabehazer 📣 اعلام حضور خواهران به نشانی 🆔 @mahta_sa 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
✅آنچه بر محافل اندیشه‌ورزی و خبری حوزه زنان و خانواده گذشت؛ 📌 این معیارهای طاغوتی را دور بریزید| مقام معظم رهبری 🖇 اینجا بخوانید 📌 تصویرگری کتاب کودک بدون حجاب، از حکم فردی تا فرهنگسازی اجتماعی| مقام معظم رهبری 🖇 اینجا بخوانید 📌 علوم اجتماعی اسلامی به چه معناست؟| استاد حمید پارسانیا 🖇 اینجا بخوانید 📌 لازمه تحقق اجتماعی یک نظام فکری| استاد پارسانیا 🖇 اینجا بخوانید 📌 نقد به رویکرد لایحه عفاف و حجاب| مهدی جمشیدی 🖇 اینجا بخوانید 📌 سالروز بزرگداشت بانو امین| فاطمه میری طایفه 🖇 اینجا بخوانید 📌 توهم بزرگ تاریخی| علیرضا زادبر 🖇 اینجا بخوانید 📌 آیا بدگویی از نظام خوش‌نامی می‌آورد؟| جعفر علیان نژادی 🖇 اینجا بخوانید 📌 خطرات بت پرستی مدرن را بشناسیم| دکتر رفیع‌الدین اسماعیلی 🖇 اینجا بخوانید 📌 مسئول حمایت از سبک زندگی مردم مسلمان ایران چه نهادی است؟| علی مهدیان 🖇 اینجا بخوانید 📌 من حسود نیستم| حدیثه افشار 🖇 اینجا بخوانید 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
📌 پایگاه تحلیلی عصر زنان با همکاری موسسه شناخت برگزار می‌کند: ♨️ جریان سلسله‌نشست‌های تخصصی عصر زنان ♨️ موضوع: هویت زن در جمهوری اسلامی؛ از گفتمان تا میدان ♨️ نشست پنجم ▫️دکتر فریبا علاسوند 🗓 زمان: یکشنبه ، ۲۸ خردادماه 🕰 ساعت ۱۰ ✅ پخش زنده نشست در کانال ایتای عصر زنان و بستر اسکای روم https://www.skyroom.online/ch/shenakht/jariyan ✅ امکان حضور ویژه مخاطبین تخصصی، به تعداد محدود فراهم خواهد بود. برای ثبت‌نام و اعلام حضور به آیدی زیر مراجعه فرمایید: 🔹 @Asrezanan_admin 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| ◽دومین جلسه درسگفتار ✅ دومین درسگفتار تخصصی مدرسه فکرت و با همکاری پایگاه عصر زنان ▪️با موضوع: «الگوی نظری هویت زن از منظر علامه طباطبایی» ▪️توسط حجت الاسلام دکتر محمدرضاکدخدایی دوره مقدماتی-کلیات در شش جلسه بصورت حضوری و مجازی(اسکای‌روم) ⏰شنبه‌ها ساعت ۱۷_۱۹ ۲۰و۲۷ خرداد- ۳و۱۰و۱۷و۲۴ تیر شرکت در این دوره رایگان است. جهت ثبت نام به آی‌دی زیر پیام بدهید: @madrese_fekrat 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
📌 «پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان» باهمکاری «رسانه نخبگانی بانوان» برگزار می‌کند: ♦️ سلسله‌ نشست‌های مجازی پیرامون لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب 🔻 با حضور: 🔸 دکتر سیدکمیل حسینی 🔸 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی خان‌محمدی 🔻 دبیر نشست: سرکارخانم الهه سادات شفیعی 🗓 زمان: شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۱ الی ۲۲:۳۰ 🖇 لینک ورود به نشست مجازی: https://www.skyroom.online/ch/rnb1402/rnb ▪️ رسانه نخبگانی بانوان 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| ✅ دومین جلسه درسگفتار تخصصی ▪️با موضوع: «الگوی نظری هویت زن از منظر علامه طباطبایی» ▪️توسط حجت الاسلام دکتر محمدرضاکدخدایی ▪️این درس‌گفتار درصدد است با تکیه بر دستگاه معرفتی علامه طباطبایی، به توصیف و تبیین الگوی نظری هویت زن بپردازد. الگویی بومی و مبتنی بر مبانی دینی که می‌تواند مانند نظریه‌های تجربی ابزاری برای رصد و فهم و تبیین و حل مسئله در حوزه مباحث مرتبط با زن و جنسیت باشد. این مباحث قدمی است در مسیر فعلیت بخشی به علم دینی و علوم انسانی اسلامی. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
📌 «پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان» باهمکاری «رسانه نخبگانی بانوان» برگزار می‌کند: ♦️ سلسله‌ نشست‌های
| ♦️ نشست مجازی «مساله حجاب در جمهوری اسلامی و خلاهای لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب» با همکاری پایگاه عصر زنان و رسانه نخبگانی بانوان برگزار شد. ✅ گزیده‌ای از بیانات دکتر خان‌محمدی: ▪️جامعه‌ی اسلامی ما خلاء‌هایی در رابطه با عفاف و حجاب دارد و آن این است که مدل مدنظرش را از ابتدای انقلاب تا کنون اجرایی نکرده است. ✔️ ایشان ضمن سوالاتی به نقد حوزه عفاف و حجاب پرداختند: ▪️آیا چادر مدل حجاب مدنظر حاکمیت برای زنان است یا خیر؟! چه حدودی در نظر دارد؟! اساسا حوزه عفاف و حجاب در جامعه چگونه باید تعریف و ترویج شود؟! رسانه ملی چقدر پای کار است؟! در موارد سلبی چطور باید عمل کرد؟! حجاب را نمی‌شود با مثال‌ها تعریف کرد، گاه حجاب با همین مثالها تعطیل شده است. نگاه سطحی به حجاب و عفاف خطاست! نگاه به این حوزه باید جامع باشد. نگاه ما در حوزه عفاف و حجاب دقیق نیست. ▪️خلاء مربوط به حجاب مختص دولت خاصی نیست بلکه به ابتدای تشکیل انقلاب و حاکم شدن آن باز می‌گردد. نگاه جامعی در حوزه حجاب و عفاف نیست و ضمانت اجرایی جدی برای عفاف و حجاب توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی در نظر گرفته نشده است! در دولت‌های مختلف همیشه بحث فرهنگی به واسطه مباحث اقتصادی و سیاسی ذبح می‌شد و به حاشیه می‌رفت. ▪️حجاب سیاسی است چون در تمام جلسات سیاسی و ورزشی و بین‌المللی مطرح می‌شود. کی دولت‌های مختلف اقدامات موثر و فعالانه در نسبت با حجاب انجام دادند؟! کی شورای انقلاب فرهنگی ارگانی را بابت انفعال و ترک فعل در مواجهه با خطا تنبیه نمود؟ ✅ گزیده‌ای از بیانات دکتر سیدکمیل حسینی: ▪️ حکومت اسلامی قرار نیست احکامی را بدون عقلانیت اجرا کند. مثلا قرار نیست به دلیل حکم شرعی بودن حجاب به هر قیمتی آن را اجرا کند! حکومت اسلامی باید انسان‌سازی کند و بر این اساس گاهی می‌تواند جلو برود و گاه عقب‌نشینی کند. مثل قضیه‌ی حکم سنگ‌سار. ▪️حکومت‌ها باید به ابزارها و توانمندی‌هایشان نگاه کنند زیرا اهداف‌شان برقرای «عدالت» و «هدایت» است! حجاب اصلی است برای حفظ جامعه، خانواده و زنان اما حکومت نباید ساده‌انگاری کند بلکه باید عمیق نگاه کند و اجرا کند. ▪️در مورد احکام، فقیه باید حکم کند اما برای اجرای حکم نظر فقیه دیگر مطرح نیست، زیرا فقیه به مباحث اقتصادی، سیاسی، اجتماعی آگاه نیست. با پذیرش اینکه حجاب به دستور فقیه حکم شرعی واجب است اما چگونگی اجرای حکم کار فقیه نیست! ما چیزی تحت عنوان «حق به خطا بودن» داریم که در کتاب‌های فقهی نیست. گاهی در جامعه اجازه خطا کردن به مردم نمی‌دهیم و حتی در زندگی شخصی او یا موبایلش فیلترینگ اعمال می‌کنیم. ▪️حجاب را با کدام سیستم آموزش و پرورش، با کدام سینما، با کدام سرمایه اجتماعی می‌خواهیم پیش ببریم؟ حاکمیت آنقدر ازدواج جوانان را سخت کرده است، تحصیل را طولانی کرده و موانع ازدواج از جمله سربازی را اعمال کرده است، آمار جوانان مجرد را بالا برده است که در این غلیان شهوت جوانان مجرد می‌گوید حجاب کُن! با کدام نظریه می‌خواند؟! ▪️رسانه نخبگانی بانوان: @rnb1402 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|