eitaa logo
عصر زنان
3.1هزار دنبال‌کننده
463 عکس
170 ویدیو
15 فایل
📌 پایگاه تحلیلی تخصصی «عصر زنان» ✅ محفلی برای اندیشه و گفتگو پیرامون مسائل زنان، جنسیت و خانواده ✓ ادمین کانال @asrezanan_admin @charkhtabyan ✓ سردبیر @Es_shafiee 🌐 عصر زنان در اینستاگرام، روبیکا، بله: @asrezanan_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 ترجمه فارسی بیانیه دانشگاهیان خارجی ‼️صداهای یک انقلاب فمینیستی را در ایران بشنوید ♦️ روز ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲ مهسا (ژینا) امینی، یک زن ایرانی کُردِ ۲۲ساله را پلیس امنیت اخلاقی جمهوری اسلامی ایران وحشیانه کُشت. بعدِ دستگیری به‌خاطر حجاب به‌اصطلاح «نامناسب» چندین بار به سرش کوبیده بودند. ▪️این فقط یکی از انبوهِ جنایت‌های حکومتی بوده که حاکمیت مبتنی بر آپارتاید جنسیتی ایران عامدانه و ‌به‌شکلی نظام‌مند مرتکب شده. از زمان وقوع این قتل حکومتی تا همین الان، مردم بسیاری [از] شهرهای ایران درگیر اعتراضات بوده‌اند. ▪️این خیزش، خیزشی به وسعت کل کشور، علیه نه‌فقط قتل وحشیانه‌ی مهسا بلکه در مخالفت با اساس حکومت اسلامی بوده. خواسته‌ی معترضان رسا و‌ روشن است: پایان دادن به حاکمیت حکومتی مذهبی که جلوه‌ای از خشونت چندجانبه‌اش علیه به‌حاشیه‌رانده‌شدگان جامعه به‌روشنی در مرگ مهسا هویداست. ▪️در برابر این وحشت‌افکنی و سرکوب، ما شاهد انقلابی فمینیستی در ایران هستیم که جرقه‌اش را خشم از قتل مهسا (ژینا) امینی زد. معترضان با الهام از آن‌چه کُردها گفتند، شعار می‌دهند «زن، زندگی، آزادی». ▪️خیزش‌های مردمی، بدن‌های بی‌حجاب رقصان، و معترضانی که نمادهای حجاب را آتش می‌زنند به‌مدد ارتش‌هایی از ترول‌ها که حکومت پشتیبان‌شان است، قطع‌های مکرر اینترنت، گازهای اشک‌آور، دستگیری‌های گسترده، و کشتار وحشیانه با خشونت تمام سرکوب می‌شوند. اما دورتادور دنیا گروهی وسیع‌تر از دانشگاهیان و فعالان سیاسی و اجتماعی عمدتاً در برابر آن‌چه در ایران دارد می‌گذرد، هنوز ساکت‌اند. بحران ایران بین دو دیدگاه تقلیل‌دهنده اما مسلط و مستقر در رسانه‌ها و هم‌چنین جوامع دانشگاهی گیر افتاده. ▪️از یک ‌طرف تاریخ دیرپای سرکوب استعماری همپای ظهور تازه‌ی گفتمان‌های بیگانه‌هراسانه، نژادپرستانه، و ضد حقوق زنان و اقلیت‌های جنسی در غرب، مسایلی چندوجهی چون حجاب را به «مسئله‌هایی فرهنگی» تقلیل داده‌اند. مشخصاً همین قضیه مانع شده تا چهره‌هایی مترقی در کشورهای جهان‌اولی قاطع و رسا با مبارزات مردم خاورمیانه و دیگر کشورهای مسلمان همراه شوند، بی‌ترس از این‌که موضع‌گیری‌شان خوراک تبلیغاتی ایدئولوژی‌های ضد حقوق زنان و اقلیت‌های جنسی در غرب بشود. ▪️از طرف دیگر یک رویکرد به‌اصطلاح مترقی اما نوشرق‌نگرانه هم هست که آینده و عاملیت ساکنان کشورهای غیرغربی، به‌خصوص مردمان خاورمیانه و شمال افریقا را ندیده گرفته. این دیدگاه‌ها موجب شده مقاومت‌های فمینیستی و دگرباشانه‌ی ایرانیان نه مطالعه و نه از منظر سیاسی جدی گرفته شود. ▪️سرکوب لایه‌لایه و مبارزات‌شان ناشناخته مانده و به چشم نمی‌آیند مگر آن‌که مبارزات‌شان را گره بزنند به مسائل موردتوجه غربی‌ها یا خودشان را با آن‌چه نوشرق‌نگران انتظار دارند، تطبیق دهند. ♦️ علیه و ورای این گرایش‌های تقلیل‌دهنده، ما، گروهی از فعالان دانشگاهی فمینیست، از جمعیت‌های فمینیستی بین‌المللی می‌خواهیم برای ایجاد همبستگی‌ای فراملیتی با زنان و به‌حاشیه‌رانده‌شدگان در ایران به ما بپیوندند. جایگاه مبارزات خواهران ما در ایران در متن تحول تاریخی مناسبات قدرت در جوامع به‌اصطلاح اسلامی و بحران معاصر مرتبط با مناسبات بازتولید ‌اجتماعی در نظام سرمایه‌داری جهانی است. ❗️تأکید ما بر برنامه‌ای دگرباش‌فمینیست‌محور، ضدسرمایه‌داری، و ضدفاشیستی است که مبارزات هم‌پیمانان‌مان در ایران را به مسائلی مختص جوامع جهان‌اولی تقلیل نمی‌دهد. به‌عکس، ما باید این مبارزات را قطعه‌ای از یک زنجیره ببینیم و با تصدیق این‌که مبارزات ما مبارزاتی مشترک است نبرد را ادامه دهیم. لازمه‌ی ایجاد و حفظ چنین زنجیره‌ای پذیرفتن ماهیت مشترک مبارزاتی است که زنان و دیگر به‌حاشیه‌رانده‌شدگان دارند در کشورهایی چون ایران و زیر سیطره‌ی حکومت اسلامی کنونی‌اش تجربه می‌کنند. ❗️حالا حیاتی‌تر از همیشه است که همبستگی فراملیتی مؤثری نشان بدهیم‌ با زنان و دیگر به‌حاشیه‌رانده‌شدگان در ایران. 📝 جودیت‌باتلر، ژاک رانسی‌یر، سارا احمد، شیلا بن‌حبیب، اَلنکا زوپانچیچ، و صدها دانشگاهی دیگر ✍ مترجم: بهرنگ رجبی http://ble.ir/emroznevesht 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی 🌐|@asrezanan_ir|
1_1847436151.pdf
649.7K
✔️ پاسخ خانم سحر دانشور به بیانیه دانشگاهیان خارجی {ترجمه فارسی}
31.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | فصل اول: ⭕️ جمهوری اسلامی و مساله حجاب ⏯ بخش سوم: جایگاه گشت ارشاد در مسأله حجاب ⚠️ توجه: این برنامه یکماه قبل از جریانات اخیر ضبط شده است. 🔺 قانون حجاب از سال ۵۸ رسمی شده، مشخصا سوال این است که آیا قوه قهریه به اجرای این قانون کمک کرده است یا خیر؟ 🔺 اساسا با قانون پوشش در هیچ جای دنیا نمیتوان مخالفت کرد 🔺 مدیران میانی باید نظریه حجاب را فهم کنند و قوه قهریه یا گشت ارشاد باید در انتهای پله های قانون پوشش قرار بگیرد. ________________ 🔆 آونگ؛ سلسله گفتگوهای آزاد و تخصصی پیرامون مسائل و دغدغه‌های زنان 🔰کاری از گروه رسانه‌ای عصر زنان با همکاری خانه‌ی اندیشه ورزان 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی 🌐|@asrezanan_ir|
هدایت شده از فکرت
9.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویرانگی مفهوم زن در غرب 💢 دکتر سهیل اسعد با اشاره به دگرگون‌شدن مفهوم زن در تمدن غرب می‌گوید: امروز متأسفانه با تحولاتی که به صورت تحمیلی اجرا کرده‌اند و نظریه‌پردازی‌های جدیدی که مطرح کردند، در فضای آکادمیک و در فضای آموزشی- تربیتی غرب چیزی به اسم زن، تقریباً می‌شود گفت نداریم. 💢 مبلّغ دین در آمریکای لاتین می‌گوید:‌ در غرب گفته می‌شود که من انسانِ مختار خلق شدم و جزو اختیارات انسان این است که جنسیت خودش را انتخاب کند. این یعنی انقلاب ارزشی یعنی ارزش‌ها منقلب شده است. اصل توجیه‌کننده همۀ تغییرات و تحولات و برنامه‌ها اصل آزادی است. از این‌رو فضای جنسی فضای کاملا آزادی شده است. •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
| ✍ الهه سادات شفیعی 🔺کدام «زن»؟ حامیان خارج نشین از همراهی و حمایت جامعه‌ی +LGBTQ(جامعه‌ی رنگین‌کمانی) در پوست خود نمی‌گنجند؛ در حالیکه در خود در قالب این آزادی، هستیِ جنسیت «زن» را نشانه گرفته و در صدد امحای آن هستند. شاید بپرسید چگونه؟! با ارائه و برجسته‌سازی جنسیت‌های گوناگون، و تشکیک در جنسیت مرد و زن و ایجاد تزلزل در هویت جنسی افراد. تا جایی که کوییرها، بیناجنس‌گراها و بی‌جنس‌گراها (از جدید‌ترین تقسیم‌بندی‌های این جامعه) به خوبی گویای اين اضمحلال در هویت جنسی و جنسیتی افراد است. ⁉️ سوال اینجاست؛ در چنین جامعه‌ای؛ «زن» اساسا دارای کدام هویت جنسیتی مد نظر آن‌ها است؟! از ثمرات این پروژه این است که برخی افراد که تا دیروز مشکلی با جنسیت خود نداشتند امروز با ابهام به این مساله می‌نگرند و دچار بحران هویت جنسی هستند. 🔺کدام «آزادی»؟ شاید برخی در داخل نیز ساده انگارانه خط آزادی در شعار را جدا از این مسیر بدانند و چنین فضایی را در ایران متصور نشوند؛ ولی آنچه ‌که امروز در حال وقوع است به دست هواداران این تفکرات شکل گرفته و به پیش می‌رود و در فقدان معیاری برای آزادی، هرگونه چارچوب‌مندی آن را نفی می‌کند! 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی 🌐|@asrezanan_ir|
سلبریتی های ایرانی و مدیریت روایت‌ها.mp3
9.24M
🔺 سلبریتی ایرانی و مدیریت روایت‌ها 🎤️ دکتر ≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈ 🔹روایت نسبت جدی دارد با کسی که روایت می‌کند. 🔹 غالبا دو رویکرد وجود دارد: رویکرد انقلابی که امنیتی، سیاسی و ایدیولوژیک است، رویکرد رقیب که فرهنگی، مردمی و عاطفی است. 🔹 سلبریتی رویکرد فرهنگی و‌ مردمی را انتخاب می‌کند هرچند توسط رویکرد انقلابی تامین میشود. 🔸 راهکار: ایجاد اکوسیستم فرهنگ سلبریتی 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺‏این نه «زن» است نه «زندگی» است نه «آزادی» این نتیجه‌ی توهمات و شایعات بی‌سند است این نتیجه‌ی جنبش بی‌مبنا و بی‌پایه است این نتیجه سواری‌دادنِ هشتگی به رجویست‌ها و تروریست‌هاست هشتگ بزنید و ببینید نتیجه‌ی توهماتِ دور از واقعیت تان را ‎ ✍️ @fatemedadashi_arani
💢 هر چند سخن رهبری واضح و مبیّن است ولی توجه بیشتر به چند نکته در سخنان ایشان خالی از لطف نیست. ▪️حمله به شاهچراغ تلنگری بود برای هر آنکه تا دیروز چشم‌هایش را بسته بود و گوش‌هایش را گرفته بود، تا اکنون ببیند و بشنود که به بهانه‌ی حجاب یا هر چیز دیگر، هم‌داستان شدن با افرادی که به پشتوانه‌ی دشمنان دیرینه‌ی ایران و اسلام حرکت می‌کنند، چه تبعاتی به همراه دارد. ▪️اما دیگر خود را به بیراهه و نافهمی زدن راه به جایی نمی‌برد. آن‌کس که واقعا دلسوز ایران و ایرانی باشد با دست خودش هموطنانش را به منجلابی که دشمنان برایشان تدارک دیده‌اند نمی‌کشاند، مگر اینکه یا خائن به هم‌وطنانش باشد و یا غافل و جاهل. ❗️اگر خائن باشد که وظیفه‌ی قوای سه‌گانه است که با بررسی و اقدام قاطع دست خیانتکارشان را کوتاه کنند و اگر غافل یا جاهل هستند وظیفه‌ی تک‌تک افراد ناظر به صحنه و آگاه و نهادهای تبلیغی و فرهنگی‌ست که تلاش کنند ایشان را از خواب غفلت بیدار کنند تا صف خود را از افراد خائن و معاندین جدا کنند. ✅ قطعا در این صورت عاقبت امر ختم به خیر خواهد شد، چرا که و این همان است. ✍🏼 | گروه رسانه‌ای عصر زنان 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | ✍🏼|محمدامین حسام ✔️ یکم این تجمع دیروز ایرانیان ساکن در لندن است. فرد هیجان‌زده، حس لیدری بهش دست داده و برای تهییج حاضرین داد می‌زند: برای ناموسمون باید فلان کار را بکنیم! به لحظه نکشیده، فحش می‌خورد که چرا از کلمه استفاده می‌کند. ✔️ دوم از منظر ها، از دل کلماتی مثل ، ناموس، و...؛ آزادی که مدنظر فمینیست‌ها هست در نمی‌آید و احساس تسخیرشدگی می‌کنند. ازقضا این همان چیزی است که سرمایه‌داری می‌خواهد. یک نیروی ارزان و مطیعی برای تولید و کالای پرمشتری برای فروش به نام ! اما نه زنی که برای خودش قید و بندی متصور است؛ زنی که از محوریت خانواده خارج شده و دنبال کنشگری بدون هیچ شرطی است. و کلیدواژه رسیدن به این افق یک چیز است و آن هم ! ✔️ سوم بزرگترین چالش معترضین کنونی این است که می دانند چه نمی‌خواهند، اما نمی‌دانند چه می‌خواهند! اعتراضشان نه تئورایز شده است و نه رهبری دارد. علینژاد و اسماعیلیون و پهلوی و رجوی به رقابت پنهانی باهم افتاده‌اند و به اسم نافرمانی مدنی یک الگوی دور از منطق و متوحش ارائه می‌دهند و نتیجه‌اش شده است توده‌ای عربده‌کش مجازی و حقیقی که همانطور که در فیلم‌های این‌چنینی می‌بینید حتی قادر به تحلیل مطلب یا برقراری دیالوگ با مخالفین فکری‌شان نیستند! 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی 🌐|@asrezanan_ir|