eitaa logo
کانون فرهنگی امامزاده حسین(ع)
169 دنبال‌کننده
287 عکس
25 ویدیو
0 فایل
السلام علیک یا صاحب الزّمان
مشاهده در ایتا
دانلود
مولاجان[روحی لک الفداء] به جان دوست شبی نیست بی‌گُل رویت که چشم‌های من آیینه‌زار شبنم نیست در انزوای غم انگیز و سرد تنهایی اگر که آتش یاد تو باشدم غم نیست
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
"بسم‌الله الرّحمن الرّحيم " ✨بیا باهم نهج‌البلاغه بخوانیم✨ 🔷ادامه خطبه ۱ [و من خطبة له عليه‌السلام يذكر فيها ابتداء خلق السماء و الأرض و خلق آدم] : فَمَنْ وَصَفَ اَللَّهَ سُبْحَانَهُ فَقَدْ قَرَنَهُ وَ مَنْ قَرَنَهُ فَقَدْ ثَنَّاهُ وَ مَنْ ثَنَّاهُ فَقَدْ جَزَّأَهُ وَ مَنْ جَزَّأَهُ فَقَدْ جَهِلَهُ پس كسى كه خدا را با صفت مخلوقات تعريف كند او را به چيزى نزديك كرده،و با نزديك كردن خدا به چيزى، دو خدا مطرح شده؛و با طرح شدن دو خدا، اجزايى براى او تصوّر نموده؛و با تصّور اجزا براى خدا، او را نشناخته است. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🔶شرح: ‮سپس در ادامۀ سخن و تكميل آن، جمله‌هايى بسيار كوتاه و پرمعنى بر آن مى‌افزايد و مى‌فرمايد: «هر كس خداوند سبحان را (با صفاتى همچون صفات مخلوقات) توصيف كند، او را با امور ديگرى قرين دانسته و آن كس كه او را با چيز ديگرى قرين كند، دوگانگى در ذات او قائل شده و كسى كه دوگانگى براى او قائل شود، اجزايى براى او پنداشته و هر كس براى او اجزايى قائل شود، به راستى او را نشناخته است!». در واقع كلام امام (ع) ناظر به اين معنى است كه اثبات صفاتى همانند مخلوقات، براى خدا لازمه‌اش تركيب در وجود مقدّس اوست، يعنى همان گونه كه انسان تركيبى از ذات و صفات است او نيز بايد چنين باشد و اين معنى با واجب الوجود بودن سازگار نيست زيرا هر مركّبى نياز به اجزاى خود دارد و نياز داشتن (فقر) با واجب الوجود بودن سازگار نمى‌باشد. براى اين عبارت دو تفسير ديگر نيز گفته شده است: نخست اين كه هر گاه صفات او را غير از ذات او بدانيم طبعا ذات او نيز مركب خواهد شد چرا كه ذات و صفات در فرض دوگانگى حتما جهت مشتركى دارند و جهت امتيازى (كه از آن به «ما به الاشتراك» و «ما به الامتياز» تعبير مى‌شود) زيرا هر دو در وجود و هستى شريكند و در عين حال از هم جدا هستند و در اين صورت بايد ذات او را نيز مركب از آن دو جنبۀ مختلف بدانيم. ديگر اين كه مى‌دانيم وحدت ذات خداوند به معنى وحدت عددى نيست بلكه مفهوم وحدت دربارۀ ذات پاك خدا اين است كه شبيه و نظير و مانند ندارد. اصولا يك وجود بى‌نهايت از هر جهت، نمى‌تواند شبيه و مانندى داشته باشد و اگر صفات خدا را مانند ذات او ازلى و ابدى و بى‌نهايت بدانيم هم او را محدود كرده‌ايم و هم شبيه و مانندى براى او قائل شده‌ايم. 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حضرت صادق(عليه السّلام)روايت است كه فرموند: هنگامى كه قائم بپاخيزد مردم را بار ديگر به اسلام دعوت كند و آن‌ها را به امرى كه از بين رفته و عموم مردم از آن جدا گشته و به گمراهى افتاده‌اند، هدايت فرمايد. براى اين جهت حضرت قائم عليه السّلام را مهدى ناميده‌اند كه به امرى كه از آن وامانده‌اند، هدايت مى‌كند، و بدين سبب او را قائم ناميده‌اند كه به حقّ قيام مى‌كند. بحارالانوار، جلد ۵۱، صفحه ۳۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
══• •✠•❀ 🌞🌸 ❀•✠ • •══ یا علی حب شما شیره‌ی ایمان من است سیره و سنت تو معنی قرآن من است من گدایی، ز گدایان تو هستم آقا خاک نعلین شما سرمه‌ی چشمان من است 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 جشنآغوش ݐـدرانه ولادٺ ✨اميرالمؤمنين «؏»✨ بࢪنامه‌ای به همراه مادران عزیز در سالروز‌ ولادت‌ پدر جهانیان‌ حضرت‌علی‌‌(ع)❤️ 🌼زمان: ۱۴۰۳/۱۰/۲۵ مصادف با۱۳رجب۱۴۴۶ 🌸ساعت ۱۴:۳۰الی‌۱۷🕔 🌺نشانی:‌ آستان مقدس‌ امامزاده‌حسین‌(ع)، حسینیه‌دوم 🦋 ..🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
"بسم‌الله الرّحمن الرّحيم " ✨بیا باهم نهج‌البلاغه بخوانیم✨ 🔷ادامه خطبه ۱ [و من خطبة له عليه‌السلام يذكر فيها ابتداء خلق السماء و الأرض و خلق آدم] : وَ مَنْ جَهِلَهُ فَقَدْ أَشَارَ إِلَيْهِ وَ مَنْ أَشَارَ إِلَيْهِ فَقَدْ حَدَّهُ وَ مَنْ حَدَّهُ فَقَدْ عَدَّهُ و كسى كه خدا را نشناسد به سوى او اشاره مى‌كند و هر كس به سوى خدا اشاره كند، او را محدود كرده، به شمارش آورده. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🔶شرح: ‮در ادامۀ اين سخن و تكميل آن مى‌فرمايد: «كسى كه خدا را نشناسد به او اشاره مى‌كند و هر كس به سوى او اشاره كند او را محدود شمرده و هر كس او را محدود بداند او را به شمارش در آورده است و در وادى شرك سرگردان شده است». در اينكه منظور از «اشاره به سوى خدا» در اين جا چيست دو احتمال وجود دارد: نخست اين كه منظور اشارۀ عقلى باشد و ديگر اين كه هم اشارۀ عقلى را شامل بشود و هم اشارۀ حسّى را. توضيح اينكه هنگامى كه انسان خدا را با آن حقيقت نامحدود و بيكران و نامتناهيش نشناسد، در ذهن خود مفهوم محدود خاصّى براى وى در نظر مى‌گيرد و به تعبير ديگر با اشارۀ عقلى به او اشاره مى‌كند، در اين حالت طبعا او را محدود دانسته چرا كه نامحدود و نامتناهى براى انسانى كه خود محدود و متناهى است قابل درك و تصوّر نيست. انسان چيزى را درك مى‌كند كه به آن احاطه پيدا كند و در فكر محدود او بگنجد و چنين چيزى حتما موجود محدودى است. در اين حال خداوند در رديف معدودات و اشياء قابل شمارش قرار مى‌گيرد، زيرا لازمۀ محدود بودن، امكان تصوّر موجود ديگرى در جايى ديگر، همانند اوست. تنها نامحدود از جميع جهات است كه دوّمى ندارد و در عدد و شمارش نمى‌گنجد. به اين ترتيب «مولى الموحّدين» حقيقت توحيد را در اين عبارت كوتاه و به تمام معنا منطقى، منعكس ساخته و خداوند را برتر از خيال و قياس و گمان و وهم معرفى نموده است. اين همان چيزى است كه با تعبير زيباى ديگرى در كلام امام باقر (ع) آمده است كه مى‌فرمايد: «كلّ‌ ما ميّزتموه بأوهامكم فى ادقّ‌ معانيه مخلوق مصنوع مثلكم مردود اليكم، هر چيزى را كه در وهم و گمان و فكر خود تصوّر كنيد هر قدر دقيق و ظريف باشد مخلوق شماست و به شما باز مى‌گردد (و ساخته و پرداختۀ خود شما و هماهنگ با وجود شماست و خدا برتر از آن است كه هماهنگ مخلوقى باشد)» 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا