#یادتوآرامشجانمناست
#نامتوذکرسحرگاهمناست
از امام صادق(عليه السّلام) روايت شده است فرمود:
هرگاه روز قيامت شود خداوند حساب شيعيان ما را بر ما قرار مىدهد، پس آنچه از گناهان بين آنها و بين خدا باشد، محمد(صلّى اللّه عليه و آله) از درگاه الهى برايشان طلب بخشش مىكند و آنچه بين آنها و بين مردم بوده باشد از مظالم، محمد(صلّى اللّه عليه و آله) آن را از طرف ايشان ادا خواهد ساخت و آنچه بين آنها با ما باشد ما به آنها مىبخشيم تا بدون حساب وارد بهشت شوند.
بحارالانوار، جلد ۷، صفحه ۲۷۴
کاش واقعا شیعهی شما باشم مولاجان
#اللّٰھُمَعجلْلِّوَلیڪَالفرَج
#اَللّٰهُمَّالْعَنِالْجِبْتَوَالطّٰاغُوتَوَالنَعثل
#اَللّٰهُمَّالْعَنِالْجِبْتَوَالطّٰاغُوتَوَالنَعثل
مولاجان[روحی لک الفداء]
به جان دوست شبی نیست بیگُل رویت
که چشمهای من آیینهزار شبنم نیست
در انزوای غم انگیز و سرد تنهایی
اگر که آتش یاد تو باشدم غم نیست
#وَامْنُنْعَلَیْنَابِرِضَاهُ
"بسمالله الرّحمن الرّحيم "
✨بیا باهم نهجالبلاغه بخوانیم✨
🔷ادامه خطبه ۱ [و من خطبة له عليهالسلام يذكر فيها ابتداء خلق السماء و الأرض و خلق آدم]
#مولامیفرمایند: فَمَنْ وَصَفَ اَللَّهَ سُبْحَانَهُ فَقَدْ قَرَنَهُ وَ مَنْ قَرَنَهُ فَقَدْ ثَنَّاهُ وَ مَنْ ثَنَّاهُ فَقَدْ جَزَّأَهُ وَ مَنْ جَزَّأَهُ فَقَدْ جَهِلَهُ
پس كسى كه خدا را با صفت مخلوقات تعريف كند او را به چيزى نزديك كرده،و با نزديك كردن خدا به چيزى، دو خدا مطرح شده؛و با طرح شدن دو خدا، اجزايى براى او تصوّر نموده؛و با تصّور اجزا براى خدا، او را نشناخته است.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🔶شرح:
سپس در ادامۀ سخن و تكميل آن، جملههايى بسيار كوتاه و پرمعنى بر آن مىافزايد و مىفرمايد: «هر كس خداوند سبحان را (با صفاتى همچون صفات مخلوقات) توصيف كند، او را با امور ديگرى قرين دانسته و آن كس كه او را با چيز ديگرى قرين كند، دوگانگى در ذات او قائل شده و كسى كه دوگانگى براى او قائل شود، اجزايى براى او پنداشته و هر كس براى او اجزايى قائل شود، به راستى او را نشناخته است!».
در واقع كلام امام (ع) ناظر به اين معنى است كه اثبات صفاتى همانند مخلوقات، براى خدا لازمهاش تركيب در وجود مقدّس اوست، يعنى همان گونه كه انسان تركيبى از ذات و صفات است او نيز بايد چنين باشد و اين معنى با واجب الوجود بودن سازگار نيست زيرا هر مركّبى نياز به اجزاى خود دارد و نياز داشتن (فقر) با واجب الوجود بودن سازگار نمىباشد. براى اين عبارت دو تفسير ديگر نيز گفته شده است:
نخست اين كه هر گاه صفات او را غير از ذات او بدانيم طبعا ذات او نيز مركب خواهد شد چرا كه ذات و صفات در فرض دوگانگى حتما جهت مشتركى دارند و جهت امتيازى (كه از آن به «ما به الاشتراك» و «ما به الامتياز» تعبير مىشود) زيرا هر دو در وجود و هستى شريكند و در عين حال از هم جدا هستند و در اين صورت بايد ذات او را نيز مركب از آن دو جنبۀ مختلف بدانيم.
ديگر اين كه مىدانيم وحدت ذات خداوند به معنى وحدت عددى نيست بلكه مفهوم وحدت دربارۀ ذات پاك خدا اين است كه شبيه و نظير و مانند ندارد. اصولا يك وجود بىنهايت از هر جهت، نمىتواند شبيه و مانندى داشته باشد و اگر صفات خدا را مانند ذات او ازلى و ابدى و بىنهايت بدانيم هم او را محدود كردهايم و هم شبيه و مانندى براى او قائل شدهايم.
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
#کلامامیر
#نهجالبلاغهخوانی
#اللّٰھُمَعجلْلِّوَلیڪَالفرَج
#اَللّٰهُمَّالْعَنِالْجِبْتَوَالطّٰاغُوتَوَالنَعثل
#یادتوآرامشجانمناست
#نامتوذکرسحرگاهمناست
حضرت صادق(عليه السّلام)روايت است كه فرموند:
هنگامى كه قائم بپاخيزد مردم را بار ديگر به اسلام دعوت كند و آنها را به امرى كه از بين رفته و عموم مردم از آن جدا گشته و به گمراهى افتادهاند، هدايت فرمايد. براى اين جهت حضرت قائم عليه السّلام را مهدى ناميدهاند كه به امرى كه از آن واماندهاند، هدايت مىكند، و بدين سبب او را قائم ناميدهاند كه به حقّ قيام مىكند.
بحارالانوار، جلد ۵۱، صفحه ۳۰
#اللّٰھُمَعجلْلِّوَلیڪَالفرَج
#اَللّٰهُمَّالْعَنِالْجِبْتَوَالطّٰاغُوتَوَالنَعثل