💠 #عکس_نوشت
به جمهوری اسلامی گفته ایم «آری»...
🔷🔸💠🔸🔷
کانال معارفی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
https://eitaa.com/joinchat/4045733908C710c8085de
#روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «اسلام و سیزدهبهدر»
روز شنبه،١۴٠١/٠١/١٣
✍️ مناسبت روز:سیزدهم فروردین ماه هر سال، روز پایان جشنهای نوروزی است، که مردم بنا بر سنتی دیرینه، از خانهها بیرون میآیند و به دشت و صحرا و باغ میروند تا آخرین روز عید را در طبیعت، ودر کنار سبزه و گیاه و آب روان چشمهها و جویبارها بگذرانند؛ در تقویمهای رسمیِ ایران نیز، بعد از انقلاب اسلامی، این روز، بهعنوان «روز طبیعت» نامگذاری شده و از تعطیلات رسمی کشور است؛
در تاریخ آمده که ایرانیان باستان در آغاز سال نو، پس از دوازده روز جشن شکرگزاری به دلیل آفرینش دوازده ماه سال، روز سیزدهم نوروز را در باغ و صحرا سپری میکردند تا با آمادگی کامل، کار و تلاش در سال جدید را آغاز نمایند، لذا به همین مناسبت در روزبرگ امروز رسم «سیزدهبهدر» را از دیدگاه اسلام بررسی مینمائیم؛
برخی از مردم بر این باورند که عدد سیزده و سیزدهمین روز سال، «نحس» است و باید نحسی آن را در طبیعت از وجود خود، دور کنند! و در مقابل، افرادی نیز سیزدهبهدر را برگرفته از خرافات و جهالت میدانند و کاملاً آن را نفی و نهی میکنند؛ اما دین مترقی اسلام که دین اعتدال است، همواره با هرگونه افراط و تفریط در عقیده و عمل، مخالف بوده و رویکرد بزرگان دینی ما نیز در برخورد با سنتهای پیشینیان هر قوم، در صورتیکه مخالف اصول و احکام دینی نباشد، هیچ گاه نفی و نهی کامل نبوده است!
✍️لذا در اسلام باید «سیزدهبهدر» را از دو زاویه متفاوت بررسی کرد:
1️⃣ «سیزدهبهدر نحس!»
در قرآن کریم، دو بار کلمهی «نحس» آمده و هر دو هم در مورد قوم عاد است و جالب آن که هردو نیز درباره روز و ایام، به کار برده شده است: «فِي يَوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِرٍّ» (قمر/١٩) و «فِي أَيَّامٍ نَحِسَاتٍ» (فصلت/١۶)؛ پس اسلام، طبق ظاهر این آیات، وجود نحسی در برخی از ایام را تأیید کرده است!
اما درباره معنای کلمه «نحس» در این آیات، در میان مفسران، اختلاف نظر وجود دارد؛ برخی آن را «روز پر باد و غبار»، و برخی دیگر به معنای «شومی روز»، و گروهی نیز به معنای «روز ترسناک و سخت» تفسیر نمودهاند؛
اما با نگاه دقیقتر به این آیات، درمییابیم که در آنها تصریح شده که روزی که قوم گنهکار عاد به کیفر اعمال زشت خود برسند، آن روز برایشان نحس، شوم و ترسناک است! لذا بر این مبنا، منشأ و علت نحوست و شومی، مربوط به اعداد و روز و ایام نیست! بلکه به واسطه اعمال زشت و ناپسند انسانهاست!
در روایات نیز بر این موضوع تأکید گردیده، چنانچه یکی از اصحاب امام هادی (ع) قصد زیارت امام (ع) را کرد، در راه، با سواری برخورد کرد و کتفش مجروح و لباسش پاره شد؛ هنگامی که به محضر امام رسید، عرضه داشت: این روز، چه روز بدی است، خداوند مرا از شرّ آن حفظ فرماید!
حضرت در جواب فرمودند: «چرا اشتباه خودت را بر عهده روز میگذاری که هیچ گناهی ندارد!» و اضافه فرمودند: «آنچه به بشر میرسد، نتیجه اعمال خود اوست، گناه ایام چیست که روزها را متهم میکنید؟»
بر این اساس، آنچه باید بشر آن را نحس بداند و از آن اجتناب نماید، اعمال زشت و ناپسند آدمی است که بالاخره هم روزی، گریبان او را خواهد گرفت! وگرنه ایام و اعداد، هرگز در ذاتشان نحوستی ندارند!
2️⃣ «روز طبیعت»
اما اگر مراسم سیزدهبهدر، به عنوان «روز طبیعت» و خارج شدن از فضای آلوده شهر و پناه بردن به دل طبیعت و استفاده از نعمتها و زیباییهای هستی و هوای پاکیزه، و تفریح و استراحت سالم و بدون گناه باشد، از نظر اسلام، رسم بسیار پسندیده و خوبی است! به خصوص اگر این کار، همراه با تفکر و اندیشه در زنده شدن مجدد درختان و گیاهان، و ذکر عظمت و قدرت نامحدود خالق یکتا باشد! چنانچه خداوند در آیه ٢٠ سوره عنکبوت میفرماید: «قُلْ سِیرُواْ فِى الْأَرْضِ فَانظُرُواْ کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ...»: «بگو در زمین سِیر کنید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است...»
همچنین در روایات نیز بر تفریح سالم و بهرهمندی از نعمتهای حلال الهی تأکید گردیده، چنانچه پیامبر گرامی اسلام فرمودند: «انسان عاقل، ایام خود را به چهار بخش تقسیم می کند...و بخشی از ساعات را برای تفریح و بهرهمندی از نعمتهای حلال خداوند میگذارد!» (وسایل الشیعه ج۱۶ ص۹۷)؛
همچنين در روایتی دیگر فرمودند: «تفریح داشته باشید، همانا من ناراحتم که در دین شما خستگی و بینشاطی به وجود آید!» (نهج الفصاحه ص۲۵۹)؛
✍️ در پایان بديهی است که تکمیل کننده این تفریح سالم، دوری از خرافاتی مانند «گره زدن سبزه» و همچنین دوری از هرگونه گناه و معصیت است که مسلماً آلوده نمودن و تخریب و آسیب رساندن به فضاهای سبز و درختان و محیط زیست از جمله همین گناهان است!
@astanfatemi
احکام محيط زيست... .mp3
4M
🔰 «#گلبرگ_احکام»
مناسبت: «روز طبیعت»
موضوع: «احکام_محیط زیست»
❓شکستن شاخهی درختان چه حکمی دارد؟
✅ بیجهت نباید شاخهی درختان را شکست! و اگر درخت متعلق به مردم یا اموال بیتالمال باشد، این کار حرام شرعی است...
❓آیا شرعاً باید افراد را از ریختن زباله در فضای عمومی و لطمهزدن به محیط زیست نهی کنیم؟
✅ اگر ما معنای منکر را بدانیم، میفهمیم که این کار (قطعاً) نهی از منکر است...؛ از نظر فقهی به هر کار ناپسند، منکر میگویند؛ حالا ممکن است مکروه باشد یا حرام! نهی دیگران از کار حرام، واجب است و نهی از کار مکروه، مستحب است! بنابراین اگر حتی نگوییم که ریختن زباله در مکانهای عمومی حرام است! «که در مواردی قطعاً ریختن زباله و لطمهزدن به محیط زیست حرام است!»، نهی کردن دیگران از این کار، مصداق نهی از منکر واجب يا (حداقل) مستحب است! لذا ما باید از لطمهزدن به محیط زیست (خودداری و) جلوگیری کنیم.
❓تکلیف ما دربارهی آداب چمن گرهزدن در روز طبیعت چیست؟
✅ اصل این مسئله مبنایی ندارد و از نظر دینی هم تأیید نشده است و اثر و فایدهای هم برای آن غرضی که افراد چمن را گره میزنند ندارد؛ علاوه بر اینکه اگر چمن متعلق به فضاهای عمومی باشد گاهی اصلاً این کار جایز نیست که وارد بشوید و اگر زمین کاشتهشدهی مردم هست، نباید وارد آن بشوید و اگر صاحب زمین راضی نباشد مرتکب حرام شدهاید و اگر خسارتی هم وارد شود، باید جبران کنید.
❓آیا انجام مراسم روز سیزدهم فروردین (سیزده بدر) اشکال دارد؟
✅ فی نفسه حرام نیست؛ هر چند چنین چیزی مبنای شرعی ندارد.
📚 farsi.khamenei.ir
@astanfatemi
اسلام و سیزدهبهدر.mp3
10.41M
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: «روز طبیعت»
موضوع: «اسلام و سیزدهبهدر»
روز شنبه، ١۴٠١/٠١/١٣
@astanfatemi
💠 #عکس_نوشت
تمام عمر حواست به حال و روزم بود
تمام عمر خودم را زدم به خواب ببخش...
🔷🔸💠🔸🔷
کانال معارفی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
https://eitaa.com/joinchat/4045733908C710c8085de
📿 #اعمال_عبادی
💠 اعمال مشترک ماه مبارک رمضان
#ماه_رمضان
🔷🔸💠🔸🔷
کانال معارفی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
🆔 @astanfatemi
#روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «رمضان، بهار قرآن و مهدویت»
روز یکشنبه، ١۴٠١/٠١/١۴
✍️ مناسبت روز: امروز اولین روز از ماه مبارک رمضان است، ماه بزرگی که طبق روایات، «ماه نزول قرآن»، «ماه بهار قرآن»، «ماه اُنس با قرآن» و همچنین ماه شناخت و بهره بردارى فکرى و عملى از آیات نورانی قرآن است!
ماهى که در شب قدرش، قرآن از لوح محفوظ بر قلب وسیع و نورانى خاتم الانبیاء (ص) تابید؛
ماهى که همه مسلمانان در پرتو آثار پربرکت روزه خالص، و عبادات همراه آن، رابطه خود را با کتاب خدا، نزدیکتر، استوارتر و محکمتر مینمایند؛
هرچند در ماه مبارک رمضان، «روزه»، به عنوان عبادت ویژه این ماه، بر مسلمانان واجب شده و دارای ثواب بسیار است؛ اما با استفاده از آیات و روایات، به روشنی ثابت می شود که روزه، در این ماه، مقدمهای برای رسیدن به تقوای الهی است: «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا کتِبَ عَلَیکمُ الصِّیامُ کما کتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکمْ لَعَلَّکمْ تَتَّقُونَ»: «ای کسانی که ایمان آورده اید! روزه بر شما مقرر شده، همان گونه که بر کسانی که پیش از شما [بودند] مقرر شده بود، باشد تا کسب تقوا و پرهیزگاری نمایید»؛ [بقره، آيه ١٨٣]
همچنین طبق آیات قرآن، آنچه مایه هدایت انسانهای متقی و پرهیزگار میشود، مقدار بهرهمندی آنها از کتاب الهی است: «الم، ذلِک الْکتابُ لا رَیبَ فِیهِ هُدی لِلْمُتَّقِینَ»: «الم، این کتابی است که در [حقانیت] آن هیچ تردیدی نیست [و] مایه هدایت تقواپیشگان است»؛ [بقره، آيه ١ و ٢]
و نزول قرآن کریم نیز طبق آیه ٨۵ سوره بقره به عنوانِ یکی از فضائل بزرگ ماه مبارک رمضان است: «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدی لِلنَّاسِ»: «ماه رمضان [همان ماه] است که در آن، قرآن فرو فرستاده شده است که برای مردم، راهبر و هدایتگر باشد...»؛
در روایات اسلامی نیز، همواره به ما تأکید شده که در ماه خدا با قرآن مأنوس شویم، چنانچه پیامبر رحمت (ص) برای تشویق روزهداران به خواندن هرچه بیشتر قرآن و تدبر در آن، فرمودند: «خواندن یک آیه از قرآن کریم در ماه رمضان، معادل با ثواب یک ختم قرآن، در ماههای دیگر است!» [عيون اخبار الرضا، ج ٢، ص ٢۶۶]
✍️ از طرف دیگر، طبق روایات اسلامی، ماه رمضان با این همه فضیلت و حرمت، مقدمه شبهای قدر است، و در این شبهای پر عظمت، تمامی ملائکه الهی و «روح الامین» بزرگ ملائکه، به حجت حَیِّ الهی نازل میشوند: «تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ» لذا هر چه معرفت ما نسبت به امام زمان (عج) بیشتر شود، بهره و فیض ما از شبهای قدر هم بیشتر خواهد شد!
بنابراین با جمعبندی روایات فوقالذکر میتوان بالاترین فضیلت در ماه مبارک رمضان را، افزایش شناخت و معرفت نسبت به «امام عصر (عج) از دیدگاه قرآن کریم» دانست! لذا زیبنده است که در ایام این ماه مبارک، هرروز، علاوه بر تلاوت حداقل یک جزء قرآن کریم، در یکی از آیات مهدوی نیز تدبّر نمائیم، آیاتی که مفسرین، با بهرهگیری از روایات تفسیری و تبیینی اهلبیت عصمت و طهارت (ع)، آنها را ناظر به موضوع مهدویت و به عنوان تأییدات و مصادیق آن ذکر نموده و به اصطلاح «آیات المهدی» نامیدهاند!
✅ بر همین اساس، انشاالله با استمداد از حضرت ولی عصر (عج)، امسال در طول ماه مبارک رمضان، هر روز تفسیر یکی از «آیات المهدی» را به محضر گرامی شما عزیزان تقدیم مینمائیم؛ و شما گرامیان نیز میتوانید با ترویج این مطالب ارزشمند در جمع خانواده و همکاران و همچنین ارسال آنها در فضای مجازی، در گسترش و ترویج معارف قرآن و مهدویت، در این ماه مبارک، مشارکت نمایند، تا انشاالله، رمضان ما، به نور و عطر ثقلین (کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی)، منور و معطَّر و معرفتمان دربارهٔ این دو گوهر و امانت الهی افزون گردد!
@astanfatemi
بهار قرآن و مهدویت.mp3
8.57M
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: «آغاز ماه مبارک رمضان»
موضوع: «رمضان، بهار قرآن و مهدویت»
روز یکشنبه، ١۴٠١/٠١/١۴
@astanfatemi