eitaa logo
اَتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
718 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
774 ویدیو
22 فایل
برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی نیاز به ملت تمدن ساز داریم و ملت تمدن ساز در بستر آموزش های لازم به وجود می آیند. آموزشهایی در زمینه های اقتصاد سیاست فرهنگ و... لینک کانال👇👇 https://eitaa.com/joinchat/186318869C9e216c3ff1 پل ارتباطی @sadra59
مشاهده در ایتا
دانلود
تقویت یکی از کلیدی‌ترین راهکارها در مبارزه با فقر است. در جامعه‌ی اسلامی این روحیه باید به گونه‌ای رشد یابد که هرکس در اموال خود «حقی برای محرومان» قائل باشد: «باید کاری بشود که هرکس خودش را موظف بداند که انفاق کند. آن کسانی که بیشتر درآمد دارند، نسبت انفاق را بیشتر کنند. آن کسانی که کمتر درآمد دارند، باب را نبندند؛ به همان نسبت انفاق کنند... روح انفاق و نیکوکاری بایستی در جامعه توسعه پیدا کند و جزو ایمان مردم بشود و هرکس بنا را بر این بگذارد که در اموالش - «و فی اموالهم حقّ للسّائل و المحروم» - واقعاً برای محرومان حق قائل باشد... در جامعه‌ی اسلامی باید این را به عنوان یک فرهنگ دربیاوریم.» ۷۰/۱۲/۱۴ 🇮🇷 کانال اتنا (اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: 🔳 ...هدف اعلای اسلام عبارت است از ساخت انسان و منطبق با ، لکن بدون شک پیشرفت علم و پیشرفت و اعتلای اقتصادی جزو هدف‌های اسلامی است؛ لذا شما ملاحظه می‏‌کنید که در ، اسلام در یکی از فقیرترین و عقب‏ مانده‏‌ترین نقاط دنیا ظهور کرد؛ اما هنوز پنجاه سال از عمر آن نگذشته بود که بیش از پنجاه درصد از دنیای متمدن آن روز در زیر پرچم اسلام قرار گرفت و هنوز بیش از دو قرن از عمر این تمدن نگذشته بود که دنیای بزرگ اسلامی در آن روز، قله‏‌ی تمدن بشری از لحاظ علم و انواع دانش و پیشرفت‌های مدنی و اقتصادی شد؛ این نبود مگر به برکت تعالیم اسلام. اسلام به ما نمی‏‌گوید که ما معنویت را ملاحظه کنیم، اما از متن زندگی جامعه‏‌ی انسانی غافل بمانیم. ما باید برای استقلال و برای عزت آن، همه‏‌ی تدابیر لازم را به کار ببریم، که یکی از مهم‏‌ترینِ آن‏‌ها، مسأله‏‌ی است. بنابراین، تلاش برای رشد و توسعه و اعتلای جنبه‏‌ی اقتصادی دنیای اسلام، از کارهایی است که بلاشک جزو هدف‌های اسلامی است. ۸۳/۰۶/۲۵ 🇮🇷 کانال اتنا (اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
شروع جلسه پنجاه و نهم دوره جامع تدریس مجازی تاریخ تطبیقی اسلام⬇️⬇️
951106.mp3
28.75M
💠 سلسله دروس 📔جلسه پنجاه و نهم 📝حوادث دوران امام سجاد (ع) «۳» 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی جلسه پنجاه و نهم(۱) بسم الله الرحمن الرحیم ✍️قیام توابین علیه مرکزیت شام 🔷در باب حرکت توابین باید به این نکته توجه داشت که قیام آنها برای تداوم حرکت امام حسین(ع) بود. ظاهر قیام آن حضرت این بود که با یزید بیعت نکند؛ توابین هم بیعت‌شکنی کردند. منتهی اگر حرکت و قیام توابین در سال 65 باشد، در آن زمان یزیدی در کار نبود و مرده بود؛ پس در این صورت، قیام آنها علیه مرکزیت شام و مهره­های یزید مثل عبیدالله خواهد بود. 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی جلسه پنجاه و نهم(۲) ✍️چرا توابین در کربلا حضور نداشتند؟ 🔶اما در این‌جا این سؤال مطرح است که چرا چنین اشخاصی در کربلا همراه حضرت نبودند؟ شخصیت­ها و نوع رفتار آنها نشان نمی­دهد که از چیزی ترسیده باشند؛ این افراد آدم­های نترسی بودند. همین طور با توجه به شخصیتی که دارند، احتمال اینکه پول گرفته باشند تا در کربلا و سپاه حضرت حضور پیدا نکنند، وجود ندارد. همچنان‌که امکان نداشت از حرکت امام حسین(ع) اطلاع نداشته باشند؛ چون خودشان در نامه‌ به حضرت نوشتند که خدا را شکر که طاغیه(معاویه) مُرد. پس علت نیامدن اینها چیست؟ 🔷گاهی به این افراد اشکال می­­شود که به‌هنگام عمل نکردند؛ یعنی مثل مردم مدینه بودند که امام حسین(ع) به آنها فرمود با یزید بیعت نکنند، ولی آنها اطاعت نکرده و بعدا متوجه شدند که بیعت کردن‌شان اشتباه بود. اما سخن این‌جاست که توابین خودشان نامه نوشتند که ما نمی‌خواهیم با یزید بیعت کنیم و از طرف دیگر، عامل پول و ترس در اینها دیده نمی­شد، چراکه آدم­های جنگ­‌دیده­ای بودند؛ مثلا کسی مثل رِفاعه یکی از شمشیرزن­های قوی در جنگ جمل و رکاب علی(ع) و از کسانی بود که حضرت به آنها فرمود بروند و شتر را از پا دربیاورند. در صفین هم این‌گونه بود. به هر حال، عامل ترس در چنین افرادی متصور نیست و تا حدودی هم به مسائل توجه داشتند؛ پس چرا در کربلا حاضر نشدند و تاریخ نیز متعرض این موضوع نشده است؟ 🔶بنده یک حدسی دارم و آن این است که چون این‌گونه افراد، مخالف بودند، به‌خاطر همین برای آنها تاریخ‌سازی شده است و آنچه را که در موردشان واقعیت دارد، مخفی کردند. وقتی امام حسین(ع) به کربلا رسیده بود، اینها در یک جایی گیر کرده بودند. شخصی مثل رفاعه همراه حبیب­ بن­ مُظاهر بود و از چنین افرادی به شمار می­رفت؛ چگونه می­شود که حبیب خودش را می­رساند، ولی او نمی­آید؟ در تاریخ نیست که مثلا حبیب با این فرد حرفی زده باشد. حبیب‌بن‌مظاهر با رفاعه رفیق بود و می­توانست به او بگوید تا همراه او بیاید و حضرت را یاری کند. یا در جایی از تاریخ وارد نشده که حبیب او را به‌خاطر نیامدنش به کربلا مورد عتاب قرار دهد و به او بگوید که تو در اشتباهی. این نشان می­دهد که قسمتی از ماجرای این افراد و ماجرای کوفه عمدا در تاریخ حذف شده است؛ همچنان‌که احتمال زندانی بودن اینها وجود دارد. 🔷اگر این افراد نامه­ای به حضرت ننوشته بودند، در این صورت به مردم مدینه ملحق می­شدند که به امام حسین(ع) گفتند در مورد یزید در اشتباهی؛ در حالی که چنین افرادی به حضرت گفتند ما بیعت با یزید را می­شکنیم. 🔶اگر کسی فکر کند این افراد دنبال یک قیامی بودند که منجر به پیروزی شود، می­گوییم از نامه آنها چنین چیزی برداشت نمی­شود. البته از نامه شَبَث­بن­رِبعی که شخصیت چندلایه­ای داشت، چنین برداشتی می­شد؛ چون این شخص در نامه‌اش خطاب به حضرت سیدالشهدا(ع) نوشته بود: بیا که الآن نهرها جاری و باغ­ها به ثمر نشسته است؛ ولی از نامه افرادی مثل رفاعه چنین برداشتی ممکن نیست. او در نامه‌اش خطاب به حضرت نوشته بود که الحمدلله که طاغیه مرد و امیدواریم حق شما زنده بشود. چنین افرادی حتی قاضی شریح را هم قبول نداشتند تا گفته شود با فتوای او نظرشان عوض شده است. 🔷سؤال: جلسه قبلی بیان کردید امکان این وجود ندارد که چنین افرادی در زندان افتاده باشند؛ چراکه بعداز واقعه عاشورا گفتند ما پشیمانیم که حضرت را یاری نکردیم. 🔶پاسخ استاد: در این جلسه می­خواهیم بگوییم: احتمال اینکه کلمه پشیمانی برای این افراد ساخته شده است، وجود دارد؛ به عبارتی، برای اینها تاریخ‌سازی شده است. 🔷سؤال: این افراد قبل از جریان حضرت مسلم به زندان افتادند یا بعد از آن؟ 🔶پاسخ استاد: در همان ضربه­ای که به مسلم خورد، اینها هم دستگیر شدند. نفوذی عبیدالله (مَعقِل) آنها را شناسایی کرد و یک‌مرتبه به آنها ضربه زدند. 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی جلسه پنجاه و نهم(۴) ✍️کوفیان در دو نوبت به امام حسین(ع) نامه نوشتند 🔷سؤال: گفته شده این نامه­هایی که فرستادند، طی ده سال بوده است. 🔶پاسخ استاد: دو سری تقاضا و نامه فرستاده شد؛ یک سری زمانی است که وقتی امام مجتبی(ع) شهید شد، برای امام حسین(ع) نامه نوشتند که علت عدم قیام، برادرتان بود؛ چون ایشان قول داده بودند. ولی شما قولی ندادید؛ پس قیام را شروع کنید. حضرت به آنها گفتند تا این طاغیه زنده است، من اقدامی نمی­کنم و از آن به بعد، نامه‌نگاری­ها هم قطع شد. وقتی معاویه مرد، نامه­نگاری­ها شروع شد که شما فرمودید تا طاغیه زنده است اقدامی نمی­کنم و الآن طاغیه مرده است. این هجده­هزار نامه مربوط به پس از مرگ معاویه است. 🔷از طرف دیگر هم، هجده­هزار نامه در کار نبود؛ بلکه هجده‌هزار نفر پای سیصد چهارصد نامه، امضا گذاشتند؛ به‌اصطلاح، به‌شکل طومار بود؛ به این صورت که در یک طومار، از یک عشیره، پنجاه امضا و از عشیره دیگر، دویست امضا و همین طور از افراد امضا گرفتند تا بگویند این نیروها وجود دارند. 🔶از طرفی، اطلاعات کافی در مورد مدل و شکل سازماندهی این 18000 نفر وجود ندارد. از رؤسای قبایل، مطلبی در تاریخ به ما نرسیده است، چه رسد به مردم. هرچه در تاریخ بررسی می­کنیم، حدود چند خط است که همه، آن را تکرار کرده‌اند. کتاب در این زمینه زیاد است، اما به بعضی از کتب رواییِ پنجاه جلدی می‌مانند که وقتی همگی بررسی می­شوند، معلوم می­شود حدود هزار روایت بیشتر ندارد که در همگی تکرار شده است. تعداد روایات زیاد نیست؛ ولی کتب زیاد است. 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir