eitaa logo
اَتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
710 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
774 ویدیو
22 فایل
برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی نیاز به ملت تمدن ساز داریم و ملت تمدن ساز در بستر آموزش های لازم به وجود می آیند. آموزشهایی در زمینه های اقتصاد سیاست فرهنگ و... لینک کانال👇👇 https://eitaa.com/joinchat/186318869C9e216c3ff1 پل ارتباطی @sadra59
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: 🔳 ...هدف اعلای اسلام عبارت است از ساخت انسان و منطبق با ، لکن بدون شک پیشرفت علم و پیشرفت و اعتلای اقتصادی جزو هدف‌های اسلامی است؛ لذا شما ملاحظه می‏‌کنید که در ، اسلام در یکی از فقیرترین و عقب‏ مانده‏‌ترین نقاط دنیا ظهور کرد؛ اما هنوز پنجاه سال از عمر آن نگذشته بود که بیش از پنجاه درصد از دنیای متمدن آن روز در زیر پرچم اسلام قرار گرفت و هنوز بیش از دو قرن از عمر این تمدن نگذشته بود که دنیای بزرگ اسلامی در آن روز، قله‏‌ی تمدن بشری از لحاظ علم و انواع دانش و پیشرفت‌های مدنی و اقتصادی شد؛ این نبود مگر به برکت تعالیم اسلام. اسلام به ما نمی‏‌گوید که ما معنویت را ملاحظه کنیم، اما از متن زندگی جامعه‏‌ی انسانی غافل بمانیم. ما باید برای استقلال و برای عزت آن، همه‏‌ی تدابیر لازم را به کار ببریم، که یکی از مهم‏‌ترینِ آن‏‌ها، مسأله‏‌ی است. بنابراین، تلاش برای رشد و توسعه و اعتلای جنبه‏‌ی اقتصادی دنیای اسلام، از کارهایی است که بلاشک جزو هدف‌های اسلامی است. ۸۳/۰۶/۲۵ 🇮🇷 کانال اتنا (اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
شروع جلسه پنجاه و نهم دوره جامع تدریس مجازی تاریخ تطبیقی اسلام⬇️⬇️
951106.mp3
28.75M
💠 سلسله دروس 📔جلسه پنجاه و نهم 📝حوادث دوران امام سجاد (ع) «۳» 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی جلسه پنجاه و نهم(۱) بسم الله الرحمن الرحیم ✍️قیام توابین علیه مرکزیت شام 🔷در باب حرکت توابین باید به این نکته توجه داشت که قیام آنها برای تداوم حرکت امام حسین(ع) بود. ظاهر قیام آن حضرت این بود که با یزید بیعت نکند؛ توابین هم بیعت‌شکنی کردند. منتهی اگر حرکت و قیام توابین در سال 65 باشد، در آن زمان یزیدی در کار نبود و مرده بود؛ پس در این صورت، قیام آنها علیه مرکزیت شام و مهره­های یزید مثل عبیدالله خواهد بود. 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی جلسه پنجاه و نهم(۲) ✍️چرا توابین در کربلا حضور نداشتند؟ 🔶اما در این‌جا این سؤال مطرح است که چرا چنین اشخاصی در کربلا همراه حضرت نبودند؟ شخصیت­ها و نوع رفتار آنها نشان نمی­دهد که از چیزی ترسیده باشند؛ این افراد آدم­های نترسی بودند. همین طور با توجه به شخصیتی که دارند، احتمال اینکه پول گرفته باشند تا در کربلا و سپاه حضرت حضور پیدا نکنند، وجود ندارد. همچنان‌که امکان نداشت از حرکت امام حسین(ع) اطلاع نداشته باشند؛ چون خودشان در نامه‌ به حضرت نوشتند که خدا را شکر که طاغیه(معاویه) مُرد. پس علت نیامدن اینها چیست؟ 🔷گاهی به این افراد اشکال می­­شود که به‌هنگام عمل نکردند؛ یعنی مثل مردم مدینه بودند که امام حسین(ع) به آنها فرمود با یزید بیعت نکنند، ولی آنها اطاعت نکرده و بعدا متوجه شدند که بیعت کردن‌شان اشتباه بود. اما سخن این‌جاست که توابین خودشان نامه نوشتند که ما نمی‌خواهیم با یزید بیعت کنیم و از طرف دیگر، عامل پول و ترس در اینها دیده نمی­شد، چراکه آدم­های جنگ­‌دیده­ای بودند؛ مثلا کسی مثل رِفاعه یکی از شمشیرزن­های قوی در جنگ جمل و رکاب علی(ع) و از کسانی بود که حضرت به آنها فرمود بروند و شتر را از پا دربیاورند. در صفین هم این‌گونه بود. به هر حال، عامل ترس در چنین افرادی متصور نیست و تا حدودی هم به مسائل توجه داشتند؛ پس چرا در کربلا حاضر نشدند و تاریخ نیز متعرض این موضوع نشده است؟ 🔶بنده یک حدسی دارم و آن این است که چون این‌گونه افراد، مخالف بودند، به‌خاطر همین برای آنها تاریخ‌سازی شده است و آنچه را که در موردشان واقعیت دارد، مخفی کردند. وقتی امام حسین(ع) به کربلا رسیده بود، اینها در یک جایی گیر کرده بودند. شخصی مثل رفاعه همراه حبیب­ بن­ مُظاهر بود و از چنین افرادی به شمار می­رفت؛ چگونه می­شود که حبیب خودش را می­رساند، ولی او نمی­آید؟ در تاریخ نیست که مثلا حبیب با این فرد حرفی زده باشد. حبیب‌بن‌مظاهر با رفاعه رفیق بود و می­توانست به او بگوید تا همراه او بیاید و حضرت را یاری کند. یا در جایی از تاریخ وارد نشده که حبیب او را به‌خاطر نیامدنش به کربلا مورد عتاب قرار دهد و به او بگوید که تو در اشتباهی. این نشان می­دهد که قسمتی از ماجرای این افراد و ماجرای کوفه عمدا در تاریخ حذف شده است؛ همچنان‌که احتمال زندانی بودن اینها وجود دارد. 🔷اگر این افراد نامه­ای به حضرت ننوشته بودند، در این صورت به مردم مدینه ملحق می­شدند که به امام حسین(ع) گفتند در مورد یزید در اشتباهی؛ در حالی که چنین افرادی به حضرت گفتند ما بیعت با یزید را می­شکنیم. 🔶اگر کسی فکر کند این افراد دنبال یک قیامی بودند که منجر به پیروزی شود، می­گوییم از نامه آنها چنین چیزی برداشت نمی­شود. البته از نامه شَبَث­بن­رِبعی که شخصیت چندلایه­ای داشت، چنین برداشتی می­شد؛ چون این شخص در نامه‌اش خطاب به حضرت سیدالشهدا(ع) نوشته بود: بیا که الآن نهرها جاری و باغ­ها به ثمر نشسته است؛ ولی از نامه افرادی مثل رفاعه چنین برداشتی ممکن نیست. او در نامه‌اش خطاب به حضرت نوشته بود که الحمدلله که طاغیه مرد و امیدواریم حق شما زنده بشود. چنین افرادی حتی قاضی شریح را هم قبول نداشتند تا گفته شود با فتوای او نظرشان عوض شده است. 🔷سؤال: جلسه قبلی بیان کردید امکان این وجود ندارد که چنین افرادی در زندان افتاده باشند؛ چراکه بعداز واقعه عاشورا گفتند ما پشیمانیم که حضرت را یاری نکردیم. 🔶پاسخ استاد: در این جلسه می­خواهیم بگوییم: احتمال اینکه کلمه پشیمانی برای این افراد ساخته شده است، وجود دارد؛ به عبارتی، برای اینها تاریخ‌سازی شده است. 🔷سؤال: این افراد قبل از جریان حضرت مسلم به زندان افتادند یا بعد از آن؟ 🔶پاسخ استاد: در همان ضربه­ای که به مسلم خورد، اینها هم دستگیر شدند. نفوذی عبیدالله (مَعقِل) آنها را شناسایی کرد و یک‌مرتبه به آنها ضربه زدند. 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی جلسه پنجاه و نهم(۴) ✍️کوفیان در دو نوبت به امام حسین(ع) نامه نوشتند 🔷سؤال: گفته شده این نامه­هایی که فرستادند، طی ده سال بوده است. 🔶پاسخ استاد: دو سری تقاضا و نامه فرستاده شد؛ یک سری زمانی است که وقتی امام مجتبی(ع) شهید شد، برای امام حسین(ع) نامه نوشتند که علت عدم قیام، برادرتان بود؛ چون ایشان قول داده بودند. ولی شما قولی ندادید؛ پس قیام را شروع کنید. حضرت به آنها گفتند تا این طاغیه زنده است، من اقدامی نمی­کنم و از آن به بعد، نامه‌نگاری­ها هم قطع شد. وقتی معاویه مرد، نامه­نگاری­ها شروع شد که شما فرمودید تا طاغیه زنده است اقدامی نمی­کنم و الآن طاغیه مرده است. این هجده­هزار نامه مربوط به پس از مرگ معاویه است. 🔷از طرف دیگر هم، هجده­هزار نامه در کار نبود؛ بلکه هجده‌هزار نفر پای سیصد چهارصد نامه، امضا گذاشتند؛ به‌اصطلاح، به‌شکل طومار بود؛ به این صورت که در یک طومار، از یک عشیره، پنجاه امضا و از عشیره دیگر، دویست امضا و همین طور از افراد امضا گرفتند تا بگویند این نیروها وجود دارند. 🔶از طرفی، اطلاعات کافی در مورد مدل و شکل سازماندهی این 18000 نفر وجود ندارد. از رؤسای قبایل، مطلبی در تاریخ به ما نرسیده است، چه رسد به مردم. هرچه در تاریخ بررسی می­کنیم، حدود چند خط است که همه، آن را تکرار کرده‌اند. کتاب در این زمینه زیاد است، اما به بعضی از کتب رواییِ پنجاه جلدی می‌مانند که وقتی همگی بررسی می­شوند، معلوم می­شود حدود هزار روایت بیشتر ندارد که در همگی تکرار شده است. تعداد روایات زیاد نیست؛ ولی کتب زیاد است. 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی جلسه پنجاه و نهم(۳) ✍️آیا امثال حبیب‌بن‌مظاهر، جناب مسلم را تنها گذاشتند؟ 🔷سؤال: پس چرا حبیب­بن­مظاهر و مسلم­ بن­ عوسجه را دستگیر نکردند؟ 🔶پاسخ استاد: چون نتوانستند جای آن دو را پیدا کنند و حبیب فرار کرد. حبیب­بن­مظاهر همراه حضرت مسلم نبود، والّا همان زمان کشته می­شد. کسی که با مسلم(ع) بود، نمی­توانست خودش را به کربلا برساند. مگر اینکه امثال حبیب وقتی خودشان را به حضرت مسلم رساندند، حضرت مسلم به آنها گفته باشد که بروید؛ اما اگر چنین چیری را نگفته باشد، می­بایست با او همراه می­شدند تا شهید شوند. 🔷سؤال: آیا امثال حبیب اشتباه نکردند که مسلم را تنها گذاشتند؟ 🔶پاسخ استاد: در این زمینه، حتی یک اشتباه هم در مورد حبیب دیده نمی­شود؛ والّا وقتی به کربلا رسیدند، امام حسین(ع) آنها را مورد عتاب قرار داده و می­فرمود که چرا مسلم را تنها گذاشتید. جایی در تاریخ نیامده که حبیب به امام حسین(ع) گفته باشد که در مورد مسلم اشتباه کردیم و حالا آمدیم جبران کنیم! حبیب از کسانی بود که کار اشتباه نمی­کرد. 🔷سؤال: حضرت مسلم چند شبانه‌روز در کوفه بودند؛ در این مدت، چرا این افراد به مسلم ملحق نشدند؟ 🔶پاسخ استاد: قبلا هم یبان شد که کار مسلم در کوفه علنی نبود. اگر کار ایشان علنی بود، حبیب هم در تله می­افتاد. مسلم در کوفه­ای وارد شدند که تحت امر یزید است. 🔷سؤال: چگونه است که گفته‌اند چندین هزار نفر پشت سر حضرت مسلم نماز می­خواندند؟ 🔶پاسخ استاد: این‌گونه نیست. نماز جماعت ما با جماعت عامه فرق دارد؛ در نماز جماعت شیعه، باید امام جماعت را شناخت تا علم به عدالت او پیدا شود؛ اما در جماعت عامه این‌گونه نیست و آنها به هرکس که امام جماعت باشد، اقتدا می­کنند و کاری به وضو داشتن و نداشتن امام ندارند. 🔷این طور نبود که مردم پشت‌سر مسلم، یاوران او باشند. مسلم با یک‌تعداد از افراد قبیله هانی آمده بود و آنها هم نه اینکه نیروی مسلم باشند؛ بلکه قبیله هانی بودند. قبیله هانی به‌خاطر هانی آمده بودند، نه به‌خاطر مسلم؛ و مسلم هم آمده بود تا هانی را نجات بدهد. 🔶به هر حال، اینکه حبیب و امثال او اینجا هستند، محل بحث است؛ چون قبل از اینکه آنها سراغ مسلم بروند، عبیدالله جای او را فهمیده و شروع کرده بود به منهدم کردن این گروه. امثال حبیب به‌صورت پلکانی با مسلم‌بن‌عقیل ارتباط داشتند. عبیدالله دنبال چه‌چیز بود و چرا هانی را شکنجه کرد؟ عبیدالله به‌دنبال این بود که از طریق هانی، جای مسلم را کشف کند؛ لذا هانی به عبیدالله گفت: خودت را خسته نکن؛ اگر مسلم در زیرپای من باشد، پایم را برنمی­دارم و او را لو نمی­دهم. هانی در حالی این حرف را می­زند که به‌طرز وحشتناکی توسط عبیدالله شکنجه شده بود. 🔷پس یک شبکه­ای به‌صورت پلکانی است و این شبکه توسط مَعقِل لو می­رود؛ چون معقل نفوذی بود و همه گزارشات را به عبیدالله داده بود. عبیدالله هم زیرک است و یک‌مرتبه به سازمان ضربه زده و هانی را اسیر می­کند و این یعنی اینکه عبیدالله رتبه­های پلکانی پایین­تر را می­دانست و فقط جای مسلم را نمی­دانست. آیا حبیب و عابس در رده مسلم و در همان خانه بودند یا اینکه از هانی پایین­تر هستند؟ اگر پایین­تر از هانی باشند، قطعا ضربه خوردند؛ چون نفوذی عبیدالله(معقل) تا رده هانی را کشف کرده بود و از هانی به مسلم را متوجه نشده بود. مسلم در خانه هانی نبود؛ والّا توسط معقل شناسایی می­شد و او هم، همزمان با هانی دستگیر می­شد. مسلم جایش را عوض کرد و به همین جهت، عبیدالله محل اختفای مسلم را از هانی می­پرسید. 🔶سؤال: آیا شما این سند تاریخی را قبول دارید که اکثر شیعیان در فتنه عبیدالله‌بن‌زیاد دستگیر شدند؟ 🔷پاسخ استاد: مراد از شیعه، آن چیزی نیست که امروزه مصطلح است. البته رؤسا دستگیر شده و به زندان افتادند؛ یعنی کسانی که مثل مُسَیَّب­بن­نَجَبه سرشاخه بودند. 🔶باور سه مطلب از تاریخ در مورد امثال مسیب­بن­نجبه سخت است؛ یکی اینکه ترسیده باشند و دوم اینکه پول گرفته باشند تا به کربلا نیایند و سوم اینکه حق را نفهمیده باشند؛ چون نفهمیدن آنها با نامه­ای که به حضرت نوشتند منافات دارد. 🔷سؤال: آیا ممکن است شرایط زمان به‌گونه­ای رقم بخورد که اینها عوض شوند؟ 🔶پاسخ استاد: در عرض ده روز که انسان عوض نمی­شود. آن­ چیزی که شما می­گویید، در صورتی است که چند سال بگذرد. اینها به حضرت نامه نوشتند تا ایشان بیاید و گفتند که معاویه مرد و یزید هم فاسد است. امام حسین(ع) نماینده خود(مسلم) را می­فرستد و اینها جزء گروه مسلم می­شوند. 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir