eitaa logo
اَتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
729 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
774 ویدیو
22 فایل
برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی نیاز به ملت تمدن ساز داریم و ملت تمدن ساز در بستر آموزش های لازم به وجود می آیند. آموزشهایی در زمینه های اقتصاد سیاست فرهنگ و... لینک کانال👇👇 https://eitaa.com/joinchat/186318869C9e216c3ff1 پل ارتباطی @sadra59
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ شفا برای مردم !!! وَ أَوْحَى رَبُّک إِلى النَّحْلِ أَنِ اتخِذِى مِنَ الجِْبَالِ بُیُوتاً وَ مِنَ الشجَرِ وَ مِمَّا یَعْرِشونَ (68) ثمَّ کلِى مِن کلِّ الثَّمَرَتِ فَاسلُکِى سبُلَ رَبِّکِ ذُلُلاً یخْرُجُ مِن بُطونِهَا شرَابٌ مخْتَلِفٌ أَلْوَنُهُ فِیهِ شِفَاءٌ لِّلنَّاسِ إِنَّ فى ذَلِک لاَیَةً لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ (69) و پروردگار تو به زنبور عسل الهام نمود که از کوه ها و درختان و داربست هایی که مردم می سازند خانه هایی برگزین سپس از تمام ثمرات (و شیره گلها) بخور و راه هایی را که پروردگارت برای تو تعیین کرده است ، به راحتی طی کن ! از درون شکم آنها ، نوشیدنی با رنگهای مختلف خارج می شود که در آن ، شفا برای مردم است. به یقین در این امر ، نشانه روشنی است برای مردمی که فکر می کنند. سوره نحل آیه های ۶۸ و ۶۹ 🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
@atna_ir☀️ ✍سبک زندگی(تربیت فرزند) 🔷روشهای القای غیر مستقیم در تربیت دینی سوال: مقصود از روش القای غیر مستقیم در تربیت دینی کودکان و نوجوانان چیست؟ جواب: القای ارزش‏های دینی، تا حدود 6 سالگی، به طور مستقیم، ممکن است؛ زیرا کودکان تا این سن، مقاومت روانی فراوانی در مقابل آموزه‏ های دینی ندارند؛ اما از این سن به بعد با توجه به افزایش مقاومت روانی آنان، باید از شیوه‏ ی القای غیر مستقیم استفاده کرد. راهکارهای القای غیر مستقیم عبارتند از: 1. داستان: ارزش‏های دینی را می‏توان در قالب داستان (برای کودکان، قصه‏ گویی یا قصه‏ خوانی، و برای نوجوانان، هدیه‏ ی کتاب‏های داستان) ارائه کرد. این درسی است که قرآن به ما می‏دهد. خدای متعالی در قرآن کریم با داستان حضرت موسی و مرد صالح، درس تواضع و بردباری در برابر معلم؛ با داستان اصحاب لوط، درس عفت و پاکدامنی؛ با داستان آدم و حوا، آموزش دوری از شیطان، و با قصه‏ ی حضرت مریم (س)، آموزه‏ ی پاکدامنی و توکل به خدا را به ما ارائه می‏کند. 2. شعر: استفاده از شعرهای ساده و دور از صناعات پیچیده‏ ی ادبی می‏تواند راهکاری برای القای ارزش‏های دینی باشد. برای کودکان خردسال می‏توانید شعری را بگویید تا پس از حفظ، آن را زمزمه کند و ارزش‏ها به مرور برایش ملکه شود. والدین، درس‏های بسیاری از قبیل اهمیت عبادت، سپاسگزاری به درگاه الهی، ساده‏ زیستی، توکل به خدا، کمک به دیگران و... را می‏توانند در قالب شعر به کودکان بیاموزند؛ به طور مثال، برای دختری که قرار است فردا وارد 9 سالگی شود و ایام عبادتش را آغاز کند، از چنین شعری استفاده می‏کنیم: بوی بهار دارد چادر نماز مادر در دست‏های او هست یک جانماز دیگر ماه قشنگ امشب مهمان خانه‏ ی ماست‏ یک آسمان ستاره در انتظار فرداست‏ من می‏کنم دوباره رخت سفید بر تن‏ چون تا طلوع خورشید 9 ساله می‏شوم من شاعر در این شعر، از اصل تداعی ـ معانی استفاده و چادر نماز مادر را با بهار و ماه قشنگ و آسمان پر ستاره همراه کرده است که کودک به طور طبیعی آن‏ها را دوست دارد. برای آموزش ساده‏ زیستی، شکر خداوند، محبت و شادابی، از شعر دیگری بهره می‏جوییم: شش دانه قاشق شش دانه بشقاب‏ نان و نمکدان یک کاسه‏ی آب‏ دیگی پر از آش یک شام ساده‏ در دور سفره یک خانواده‏ با مهربانی با هم نشستند در سینه شادی بر چهره لبخند گفتند اول نام خدا را خوردند با هم نان و غذا را یک سفره‏ی خوب یا شام دلخواه‏ بعد از غذا هم الحمدلله مثال دیگر، درس نماز و تسبیح الهی: خورشید زیبا دوباره سر زد پرنده‏ ی شب دوباره پر زد خروس خانه ترانه سر داد وقت سحر را به من خبر داد آمدم بیرون در هوای باز وضو گرفتم برای نماز دیدم نشسته گنجشکی زیبا بر روی شاخه، آرام و تنها جیک و جیک می‏کرد در آن صبح زود گویی که او هم فکر خدا بود 3. شرح حال بزرگان: برای کودکان، از زندگی بزرگان و اندیشه‏ وران اسلامی و غیر اسلامی بگویید تا از زندگی آنان درس بگیرند. از رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‏الله خامنه‏ ای ـ حَفظـهُ الله ـ بگویید که برای کمک به پدر به جهت ضعف در بینایی، به رغم میل باطنی، قم و تحصیل در آن را رها ساخته، به مشهد عزیمت کرد و خدای بزرگ وی را به جهت توجه به پدر، به اوج عزت و عظمت رسانید. از سید رضی (ره)بگویید که جلو قبرستان غیر مسلمانان از اسب پیاده شد و فرمود: در این قبرستان شخصی دفن شده است که معلم غیر مسلمان من بود. 4. فیلم، کارتون و نمایشنامه: فیلم و کارتون به جهت جذابیت، و نمایشنامه به سبب صحنه‏پردازی‏ها و نورپردازی‏های زیبا، کودکان را جذب می‏کند و سبب تثبیت آموزه‏ های دینی و اخلاقی می‏شود؛ پس، از این شیوه‏ ی القای غیر مستقیم نیز استفاده کنید. پی نوشت ها ـ مهری ماهوتی. ـ مصطفی رحماندوست. ـ جعفر ابراهیمی (شاهد). 🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
part13.mp3
2.93M
کتاب "عاشقانه ترین کتاب شهدای مدافع حرم" 👈کتاب توصیه شده رهبر انقلاب 🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
part14.mp3
3.13M
کتاب "عاشقانه ترین کتاب شهدای مدافع حرم" 👈کتاب توصیه شده رهبر انقلاب 🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
part15.mp3
2.93M
کتاب "عاشقانه ترین کتاب شهدای مدافع حرم" 👈کتاب توصیه شده رهبر انقلاب 🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی (1) ✍ضرر­های گوشت گاو: 📗از پیامبر گرامی اسلام(ص) روایت شده است: عَلَیکُم بِأَلبانِ البَقَرِ و سُمنانها و إیّاکُم و لُحومَها فَإِنَّ ألبانها و سُمنانها دَواءٌ و شِفاءٌ و لُحومُها داءٌ؛[کنزالعمال،ج۱۰،ص۳۱] بر شما باد شیر و روغن گاو، اما از گوشت آن، حذر کنید، چراکه شیر و روغنش دارو و درمان، و گوشتش بیمارى است. 📗امام على(ع) نیز فرمودند: لُحومُ البَقَرِ داءٌ و ألبانها دَواءٌ و أسمانها شِفاءٌ؛[الکافی،ج۶،ص۳۱۱] گوشتِ گاو، درد و بیمارى، شیرش دارو، و روغنش درمان است.   🇮🇷آموزشهای تمدن ساز( روزهای شنبه در کانال اَتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ پیامبراعظم(ص)بر شما باد شیر و روغن گاو؛اما از گوشت آن حذر کنید چرا که شیر و روغنش دارو و درمان و گوشتش بیماری است 🚩کنزالمعال ج١٠ص٣١ح٢٨٢١٨ 🇮🇷کانال اَتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی ) ✍گوشت گوساله 📗وَلَقَدْ جَاءَتْ رُسُلُنَا إِبْرَاهِيمَ بِالْبُشْرَىٰ قَالُوا سَلَامًا قَالَ سَلَامٌ فَمَا لَبِثَ أَن جَاءَ بِعِجْلٍ حَنِيذٍ ﻭ ﺑﻪ ﺭﺍﺳﺘﻲ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﮔﺎﻥ ﻣﺎ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺭﺍ ﻣﮋﺩﻩ ﺁﻭﺭﺩﻩ ، ﺳﻠﺎم ﮔﻔﺘﻨﺪ ، ﺍﻭ ﻫﻢ ﮔﻔﺖ : ﺳﻠﺎم ( ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ) . ﻭ ﺩﺭﻧﮓ ﻧﻜﺮﺩ ﺗﺎ ﮔﻮﺳﺎﻟﻪ ﺍﻱ ﺑﺮﻳﺎﻥ ( ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ) ﺁﻭﺭﺩ .[سوره هود،آیه ۶۹] 🔷بین احادیث بیماری بودن گوشت گاو واین آیه نورانی می توان به اینصورت جمع کرد که: 1⃣بین گوشت گاو و گوساله فرق است ودر احادیث از گوشت گاو ذکر شده است ودر آیه قرآن گوشت گوساله آمده است 2⃣واژه حَنیذ که در آیه آمده است، به معنای کباب شده میان دو سنگ است، این کار را به این علت می کنند که از آن مایع چسبنده سرازیر شود. بنابراین می توان گفت کبابی درست کردن آن، کراهت آن را کم یا از بین می برد 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز( روزهای شنبه در کانال اَتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی (۳) ✍گوشت گاو با برگ چغندر ✅گوشت گاو بیماری است ولی در اینجا به عنوان درمان مطرح شده است و روایات آن متعدد است. در روایت امام صادق آمده است: 📗مَرَقُ‌ السِّلْقِ‌ بِلَحْمِ الْبَقَرِ يَذْهَبُ بِالْبَيَاض‌[المحاسن، برقی، ج2، ص519.] ✅یعنی خورشت برگ چغندر با گوشت گاو سفیدی را بر طرف می‌کند. 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز( روزهای شنبه در کانال اَتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی (۴) 📗در روایت دیگر آمده است: إِنَّ قَوْماً مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ أَصَابَهُمُ‌ الْبَيَاضُ‌ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَى مُوسَى ع أَنْ مُرْهُمْ أَنْ يَأْكُلُوا لَحْمَ الْبَقَرِ بِالسِّلْق‌ [ المحاسن، برقی، ج2، ص519.] یعنی قومی از بنی اسرائیل به سفیدی مبتلا شدند و خداوند به حضرت موسی وحی فرمود که به آن ها امر کند تا گوشت گاو با برگ چغندر بخورند. پ.ن:منظور از سفیدی، پیسی و بهک است که یکی از درمانهای آن خوردن گوشت گاو است 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز( روزهای شنبه در کانال اَتنا) @atna_ir
غذاهایی که با گوشت درست می شود ودر روایات آمده است👇👇
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی (۵) ✍الثرد و الترید(هر چیزی که نان خشک در آن ترید کنند) 📗عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) عَنْ آبَائِهِ (ع) قَالَ: أَوَّلُ مَنْ ثَرَدَ الثَّرِيدَ إِبْرَاهِيمُ (ع) وَ أَوَّلُ مَنْ هَشَمَ الثَّرِيدَ هَاشِمٌ.[محاسن،ج۲،ص۴۰۲] امام صادق (عليه السّلام) از پدرانش كه نخست كسى كه (آبگوشت را)به صورت درشت تريد كرد، ابراهيم (عليه السّلام) بود و نخست كسى كه تريد را ریز خورد كرد، هاشم بود. 🔷نام اصلی حضرت هاشم که جد پیامبر اکرم (صل الله علیه و اله و سلم) بودند عمرو بن عبد مناف بوده است، ظاهرا طبق گزارش تاریخ در زمانی که کلید‌داری کعبه با ایشان بوده مردم را قحطی فرا می‎رسد و حضرت هاشم کاروانی به شام می‌فرستد و از آنجا نان خشک تهیه می‎کند و شتران🐪 فربه ای را نحر کرده و می‎پزد و از آن نان‌های خشک در آن آبگوشت‌ها ریز خرد می‎کند و به مردم می‎دهد، بین مردم منتشر شد که حضرت عمرو بن عبد مناف «هشم الترید» یعنی آبگوشت با نان خشک ریز ترید شده درست کرده و به همگان می‎دهد. 🔶پس از این واقعه که مردم از قحطی نجات پیدا می‎کنند و از این رفتار انسان دوستانه حضرت عمرو بن عبد مناف خوششان می‎آید حضرت را به هاشم (خورد کنندۀ نان خشک و گوشت در آبگوشت )لقب می‎دهند.[حاشیه محاسن،ج۲،ص۴۰۲] 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز( روزهای شنبه در کانال اَتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی (۶) 🔷عن جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ الْقَدَّاحِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ أَبِيهِ ع أَنَّ النَّبِيَّ ص قَالَ: بُورِكَ لِأُمَّتِي فِي الثَّرْدِ وَ الثَّرِيدِ وَ قَالَ جَعْفَرٌ الثَّرْدُ مَا صَغُرَ وَ الثَّرِيدُ مَا كَبُرَ؛[الکافی،ج۱۲،ص۴۴۵] پيامبر اکرم (صلى اللَّه عليه و آله) فرمودند: مبارك شده براى امتم آبگوشت ترید ریز و درشت، ( ثرد ترید خرد است و ثريد ترید درشت.) 🔶عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ سَلَمَةَ بْنِ مُحْرِزٍ قَالَ قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع)‏ عَلَيْكَ بِالثَّرِيدِ فَإِنِّي لَمْ أَجِدْ شَيْئاً أَوْفَقَ مِنْهُ.[الکافی،ج۶،ص۳۱۸] امام صادق (عليه السّلام) فرمودند: بر شما باد به آبگوشت تريد زيرا من نيرو آورتر از آن براى خود نديدم 🔷عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ بُنْدَارَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ سَعْدَانَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ جَابِرٍ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَدَعَا بِالْمَائِدَةِ فَأُتِيَ بِثَرِيدٍ وَ لَحْمٍ وَ دَعَا بِزَيْتٍ وَ صَبَّهُ عَلَى اللَّحْمِ فَأَكَلْتُ مَعَهُ.[مرآه العقول،ج۲۲،ص۱۴۳] اسماعیل بن جابر می‎گوید نزد امام صادق (علیه السلام) بودم که حضرت، سفره غذا را طلب کردند، پس برای حضرت نان خرد شده و گوشت آوردند و بعد حضرت روغن زیتون طلب کردند و بر گوشت‌ها ریخته و من نیز با حضرت خوردم. 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز( روزهای شنبه در کانال اَتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی (۷) ✍ پیامبر(ص) و ائمه (ع) خودشان آبگوشت می‌خوردند و به دیگران هم اطعام می‌کردند. 📗در روایت آمده است: 🔷وَ إِذَا طَبَخْتَ قِدْراً فَأَكْثِرْ مَرَقَهَا وَ إِنْ لَمْ يُصِبْ جِيرَانُكَ مِنْ لَحْمِهَا أَصَابُوا مِنْ مَرَقِهَا لِأَنَّ الْمَرَقَ أَحَدُ اللَّحْمَيْن‌[ دعائم الاسلام، قاضی نعمان، ج2، ص164.] یعنی هنگامی که یک دیگ گوشت پختید، آب آن را زیاد کنید و اگر به همسایه از گوشت نرسد، آبگوشت برسد زیرا آبگوشت یکی از دو گوشت است. 🔶پیامبر(ص) می‌فرماید آبگوشت، گوشت محسوب می‌شود و آثار گوشت را دارد و تقویت کننده است. 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز( روزهای شنبه در کانال اَتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی ) ✍کله پاچه 📗علی بن سلیمان گفت: نزد امام رضا(ع) مشغول خوردن کله پاچه بودیم که حضرت سویق خواست. گفتم: من سیر شده‌ام. حضرت فرمود: مقداری کمی از سویق، کله پاچه را هضم می‌کند و دوای آن می‌باشد. [طبّ الإمام الرضا علیه‏السلام ، صفحه 64 و بحار الأنوار ، جلد 62 ، صفحه 321] 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز( روزهای شنبه در کانال اَتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی (۹) ✍قلوه و سیرابی 📗امام رضا علیه‏السلام در بیانی دیگر در باره مداومت به خوردن قلوه و سیرابی می فرمایند: إدمانُ أکلِ کُلَى الغَنَمِ وأجوافِها ، یَعکِسُ المَثانَةَ ؛ عادت داشتن به خوردن قلوه و شکمبه (سیرابى) گوسفند ، مثانه را دگرگون می کند. [ طبّ الإمام الرضا علیه‏السلام ، صفحه 64 و بحار الأنوار ، جلد 62 ، صفحه 321] پ.ن:مصرف زیاد قلوه و سیرابی برای مثانه خوب نیست و کسانی که بیماری مثانه دارند به هیچ عنوان نباید مصرف کنند 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز( روزهای شنبه در کانال اَتنا) @atna_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
marg30.mp3
9.08M
"تجربیاتی از عالم پس از مرگ" 📗قسمت ۳۰ 🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
marg31.mp3
8.62M
"تجربیاتی از عالم پس از مرگ" 📗قسمت ۳۱ 🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آن‌جایی که حرکت و روح جهادی وجود دارد، انسان در ایمان و آرمان و خدمت به دیگران حل می‌شود و خود را فراموش می‌کند. این روحیه را باید در جامعه تقویت کرد. ۱۳۸۲/۱۰/۱۴ 🇮🇷کانال اَتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir