تقویت #روحیه_انفاق یکی از کلیدیترین راهکارها در مبارزه با فقر است.
در جامعهی اسلامی این روحیه باید به گونهای رشد یابد که هرکس در اموال خود «حقی برای محرومان» قائل باشد: «باید کاری بشود که هرکس خودش را موظف بداند که انفاق کند. آن کسانی که بیشتر درآمد دارند، نسبت انفاق را بیشتر کنند. آن کسانی که کمتر درآمد دارند، باب را نبندند؛ به همان نسبت انفاق کنند... روح انفاق و نیکوکاری بایستی در جامعه توسعه پیدا کند و جزو ایمان مردم بشود و هرکس بنا را بر این بگذارد که در اموالش - «و فی اموالهم حقّ للسّائل و المحروم» - واقعاً برای محرومان حق قائل باشد... در جامعهی اسلامی باید این را به عنوان یک فرهنگ دربیاوریم.»
۷۰/۱۲/۱۴
#فقرزدایی
🇮🇷 کانال اتنا (اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
#رهبر_معظم_انقلاب:
🔳 ...هدف اعلای اسلام عبارت است از ساخت انسان #متکامل و منطبق با #طراز_اسلامی، لکن بدون شک پیشرفت علم و پیشرفت و اعتلای اقتصادی جزو هدفهای اسلامی است؛ لذا شما ملاحظه میکنید که در #تمدن_اسلامی، اسلام در یکی از فقیرترین و عقب ماندهترین نقاط دنیا ظهور کرد؛ اما هنوز پنجاه سال از عمر آن نگذشته بود که بیش از پنجاه درصد از دنیای متمدن آن روز در زیر پرچم اسلام قرار گرفت و هنوز بیش از دو قرن از عمر این تمدن نگذشته بود که دنیای بزرگ اسلامی در آن روز، قلهی تمدن بشری از لحاظ علم و انواع دانش و پیشرفتهای مدنی و اقتصادی شد؛ این نبود مگر به برکت تعالیم اسلام. اسلام به ما نمیگوید که ما معنویت را ملاحظه کنیم، اما از متن زندگی جامعهی انسانی غافل بمانیم. ما باید برای استقلال #امت_اسلامی و برای عزت آن، همهی تدابیر لازم را به کار ببریم، که یکی از مهمترینِ آنها، مسألهی #اقتصاد است. بنابراین، تلاش برای رشد و توسعه و اعتلای جنبهی اقتصادی دنیای اسلام، از کارهایی است که بلاشک جزو هدفهای اسلامی است.
۸۳/۰۶/۲۵
🇮🇷 کانال اتنا (اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
اَتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
💠 سلسله دروس #تاریخ_تطبیقی_اسلام #استاد_طائب 📔جلسه پنجاه و هشتم 📝حوادث دوران امام سجاد (ع) «۲»
جلسه پنجاه و هشتم دوره جامع تدریس مجازی تاریخ تطبیقی اسلام⬆️⬆️
شروع جلسه پنجاه و نهم دوره جامع تدریس مجازی تاریخ تطبیقی اسلام⬇️⬇️
951106.mp3
28.75M
💠 سلسله دروس #تاریخ_تطبیقی_اسلام
#استاد_طائب
📔جلسه پنجاه و نهم
📝حوادث دوران امام سجاد (ع) «۳»
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه پنجاه و نهم(۱)
بسم الله الرحمن الرحیم
✍️قیام توابین علیه مرکزیت شام
🔷در باب حرکت توابین باید به این نکته توجه داشت که قیام آنها برای تداوم حرکت امام حسین(ع) بود. ظاهر قیام آن حضرت این بود که با یزید بیعت نکند؛ توابین هم بیعتشکنی کردند. منتهی اگر حرکت و قیام توابین در سال 65 باشد، در آن زمان یزیدی در کار نبود و مرده بود؛ پس در این صورت، قیام آنها علیه مرکزیت شام و مهرههای یزید مثل عبیدالله خواهد بود.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه پنجاه و نهم(۲)
✍️چرا توابین در کربلا حضور نداشتند؟
🔶اما در اینجا این سؤال مطرح است که چرا چنین اشخاصی در کربلا همراه حضرت نبودند؟ شخصیتها و نوع رفتار آنها نشان نمیدهد که از چیزی ترسیده باشند؛ این افراد آدمهای نترسی بودند. همین طور با توجه به شخصیتی که دارند، احتمال اینکه پول گرفته باشند تا در کربلا و سپاه حضرت حضور پیدا نکنند، وجود ندارد. همچنانکه امکان نداشت از حرکت امام حسین(ع) اطلاع نداشته باشند؛ چون خودشان در نامه به حضرت نوشتند که خدا را شکر که طاغیه(معاویه) مُرد. پس علت نیامدن اینها چیست؟
🔷گاهی به این افراد اشکال میشود که بههنگام عمل نکردند؛ یعنی مثل مردم مدینه بودند که امام حسین(ع) به آنها فرمود با یزید بیعت نکنند، ولی آنها اطاعت نکرده و بعدا متوجه شدند که بیعت کردنشان اشتباه بود. اما سخن اینجاست که توابین خودشان نامه نوشتند که ما نمیخواهیم با یزید بیعت کنیم و از طرف دیگر، عامل پول و ترس در اینها دیده نمیشد، چراکه آدمهای جنگدیدهای بودند؛ مثلا کسی مثل رِفاعه یکی از شمشیرزنهای قوی در جنگ جمل و رکاب علی(ع) و از کسانی بود که حضرت به آنها فرمود بروند و شتر را از پا دربیاورند. در صفین هم اینگونه بود. به هر حال، عامل ترس در چنین افرادی متصور نیست و تا حدودی هم به مسائل توجه داشتند؛ پس چرا در کربلا حاضر نشدند و تاریخ نیز متعرض این موضوع نشده است؟
🔶بنده یک حدسی دارم و آن این است که چون اینگونه افراد، مخالف بودند، بهخاطر همین برای آنها تاریخسازی شده است و آنچه را که در موردشان واقعیت دارد، مخفی کردند. وقتی امام حسین(ع) به کربلا رسیده بود، اینها در یک جایی گیر کرده بودند. شخصی مثل رفاعه همراه حبیب بن مُظاهر بود و از چنین افرادی به شمار میرفت؛ چگونه میشود که حبیب خودش را میرساند، ولی او نمیآید؟ در تاریخ نیست که مثلا حبیب با این فرد حرفی زده باشد. حبیببنمظاهر با رفاعه رفیق بود و میتوانست به او بگوید تا همراه او بیاید و حضرت را یاری کند. یا در جایی از تاریخ وارد نشده که حبیب او را بهخاطر نیامدنش به کربلا مورد عتاب قرار دهد و به او بگوید که تو در اشتباهی. این نشان میدهد که قسمتی از ماجرای این افراد و ماجرای کوفه عمدا در تاریخ حذف شده است؛ همچنانکه احتمال زندانی بودن اینها وجود دارد.
🔷اگر این افراد نامهای به حضرت ننوشته بودند، در این صورت به مردم مدینه ملحق میشدند که به امام حسین(ع) گفتند در مورد یزید در اشتباهی؛ در حالی که چنین افرادی به حضرت گفتند ما بیعت با یزید را میشکنیم.
🔶اگر کسی فکر کند این افراد دنبال یک قیامی بودند که منجر به پیروزی شود، میگوییم از نامه آنها چنین چیزی برداشت نمیشود. البته از نامه شَبَثبنرِبعی که شخصیت چندلایهای داشت، چنین برداشتی میشد؛ چون این شخص در نامهاش خطاب به حضرت سیدالشهدا(ع) نوشته بود: بیا که الآن نهرها جاری و باغها به ثمر نشسته است؛ ولی از نامه افرادی مثل رفاعه چنین برداشتی ممکن نیست. او در نامهاش خطاب به حضرت نوشته بود که الحمدلله که طاغیه مرد و امیدواریم حق شما زنده بشود. چنین افرادی حتی قاضی شریح را هم قبول نداشتند تا گفته شود با فتوای او نظرشان عوض شده است.
🔷سؤال: جلسه قبلی بیان کردید امکان این وجود ندارد که چنین افرادی در زندان افتاده باشند؛ چراکه بعداز واقعه عاشورا گفتند ما پشیمانیم که حضرت را یاری نکردیم.
🔶پاسخ استاد: در این جلسه میخواهیم بگوییم: احتمال اینکه کلمه پشیمانی برای این افراد ساخته شده است، وجود دارد؛ به عبارتی، برای اینها تاریخسازی شده است.
🔷سؤال: این افراد قبل از جریان حضرت مسلم به زندان افتادند یا بعد از آن؟
🔶پاسخ استاد: در همان ضربهای که به مسلم خورد، اینها هم دستگیر شدند. نفوذی عبیدالله (مَعقِل) آنها را شناسایی کرد و یکمرتبه به آنها ضربه زدند.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه پنجاه و نهم(۴)
✍️کوفیان در دو نوبت به امام حسین(ع) نامه نوشتند
🔷سؤال: گفته شده این نامههایی که فرستادند، طی ده سال بوده است.
🔶پاسخ استاد: دو سری تقاضا و نامه فرستاده شد؛ یک سری زمانی است که وقتی امام مجتبی(ع) شهید شد، برای امام حسین(ع) نامه نوشتند که علت عدم قیام، برادرتان بود؛ چون ایشان قول داده بودند. ولی شما قولی ندادید؛ پس قیام را شروع کنید. حضرت به آنها گفتند تا این طاغیه زنده است، من اقدامی نمیکنم و از آن به بعد، نامهنگاریها هم قطع شد. وقتی معاویه مرد، نامهنگاریها شروع شد که شما فرمودید تا طاغیه زنده است اقدامی نمیکنم و الآن طاغیه مرده است. این هجدههزار نامه مربوط به پس از مرگ معاویه است.
🔷از طرف دیگر هم، هجدههزار نامه در کار نبود؛ بلکه هجدههزار نفر پای سیصد چهارصد نامه، امضا گذاشتند؛ بهاصطلاح، بهشکل طومار بود؛ به این صورت که در یک طومار، از یک عشیره، پنجاه امضا و از عشیره دیگر، دویست امضا و همین طور از افراد امضا گرفتند تا بگویند این نیروها وجود دارند.
🔶از طرفی، اطلاعات کافی در مورد مدل و شکل سازماندهی این 18000 نفر وجود ندارد. از رؤسای قبایل، مطلبی در تاریخ به ما نرسیده است، چه رسد به مردم. هرچه در تاریخ بررسی میکنیم، حدود چند خط است که همه، آن را تکرار کردهاند. کتاب در این زمینه زیاد است، اما به بعضی از کتب رواییِ پنجاه جلدی میمانند که وقتی همگی بررسی میشوند، معلوم میشود حدود هزار روایت بیشتر ندارد که در همگی تکرار شده است. تعداد روایات زیاد نیست؛ ولی کتب زیاد است.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir