💠دعای هر روز ماه صفر
✅در مفاتیح الجنان آمده است که اگر کسی خواهد که محفوظ ماند از بلاهای نازله در این ماه در هر روز ده مرتبه این دعا را بخواند
🔹يا شَدِيدَ الْقُوىٰ وَ يَا شَدِيدَ الْمِحالِ، يَا عَزِيزُ يَا عَزِيزُ يَا عَزِيزُ، ذَلَّتْ بِعَظَمَتِكَ جَمِيعُ خَلْقِكَ فَاكْفِنِى شَرَّ خَلْقِكَ، يَا مُحْسِنُ يَا مُجْمِلُ يَا مُنْعِمُ يَا مُفْضِلُ، يَا لَاإِلٰهَ إِلّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّى كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَنَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذٰلِكَ نُنْجِى الْمُؤْمِنِينَ، وَصَلَّى اللّٰهُ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ
@ahlolbait
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔹 باید بدانیم که تمام نتیجه و تمام سعادت در این است که ما موفق باشیم که عزم ثابتِ مستمر بر ترک معصیت، در اعتقادیات و در عملیات داشته باشیم.
🔹 باید همین را هم از خدا و از مقربین خدا و از انبیا و اوصیا و وصیّ وقت [امام زمان علیهالسلام] بخواهیم [که] از خدا بخواهند که ما موفق باشیم به اینکه در هر آن، هرجا باشیم، فقط و فقط رضای خدا را در نظر داشته باشیم. بخواهد، حرکت کنیم؛ بخواهد، ساکن باشیم. نباید آنی غفلت از همین یک کلمه داشته باشیم. تمام تشریفات [از] اول دین تا آخر دین، برای همین بندگی خداست.
🔹 باید بدانیم [که] مطلب فقط یکی است، آن چیست؟ بندگی خدا. بندگی خدا، در طاعتِ خداست [و] طاعت خدا در [گرو] ترک معصیتِ خدا است؛ هم در اعتقاد و هم در عمل.
🔴 تمام تشریفات [از] اول دین تا آخر دین، برای همین بندگی خداست.
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
▫️ بُکاء بر مصائب اهلالبیت علیهمالسلام و بهخصوص سیدالشهدا علیهالسلام شاید از آن قبیل مستحباتی باشد که مستحبّی افضل از آن نیست! «بکاء مِن خَشیَةِ الله: گریه از ترس خداوند»، هم همین جور است، شاید افضل از آن نباشد!
📚 نکتههای ناب، ص٦٣
🔹 شهادت حضرت رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله؛ ١١ق. (تعطیل)
🔹 شهادت حضرت امام حسن مجتبی علیهالسلام؛ ۵٠ق.شهادت حضرت امام رضا علیه السلام تسلیت باد.
ویژه نامه امام الرئوف.pdf
492.2K
#ویژه_نامه "امام الرئوف"
🔸 گزیده بیانات حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری؛ درباره #امام_رضا علیه السلام
🔺 @avaymarefat
سوره حجّ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ
سورهٔ حجّ با مطلعی آغاز میشود که به حق، از متأثرکنندهترین و کوبندهترین آیات قرآن است. وقتی این آیات نازل شد و پیامبر(ص) آنها را برای مسلمانان خواند، شوری در ایشان افتاد و فریاد گریه و شیون برخواست: َیا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَيْءٌ عَظِيمٌ يَوْمَ تَرَوْنَهَا تَذْهَلُ کُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ...
سپس به خلقت انسان از خاک و نطفه و علقه و مضغه اشاره میکند و روزگار پیری انسان را به او یادآور میشود، روزیکه از قدرت فهم و درک او کاسته میگردد. سپس قیامت انسان و لزوم پاسخگویی به آنچه کرده را یادآوری میکند.
سپس به دشمنانی که ایمان مردم را هدف گرفتهاند و با ژستهای علمی و روشنفکری، در دین خدا شبهه میافکنند تا به خیال خود، آنرا سست نشان دهند، وَعید خواری در دنیا و آخرت داده است.
برای آنها هم که در دین خود سستاند و دینداریشان ادعایی و فقط در حرف است، و در دین، بدنبال دنیایند، خط و نشان کشیده و آنها را خسرالدنیا و الآخره دانسته. و توجّه داده که امید بستن به غیر خدا بیفایده بلکه ذوضرر است.
در برابر، مؤمنین را وعدهٔ نصرت داده و آنهایی را که از نصرت شدن مؤمنان خشمگین میشوند، به طعنه گفته: از خشم بمیرید!
سپس به تفاوتهای ادیان از جمله اسلام و مسیحیت و یهودیت و صابئیت و دین زرتشت اشاره میکند و تلویحاً آن اختلافها را به جعل الهی میداند اما حوزهٔ اختلاف را مربوط به مناسک میداند نه غایت مناسک که یاد خداست. یعنی، یاد و تعظیم خدا و تسلیم در برابر او، نقطهٔ مشترک و هدف تربیتی تمام ادیان الهی است. سپس اشاره میکند که تمام هستی، در برابر حضرت حق تسلیم و در سجود است؛ افسوس که برخی آدمیانِ چموش از زیادی اختیاری که به بنیآدم داده شده، سوء استفاده کرده و خود را از فیض این سجدهٔ فراگیر محروم ساختهاند.
سپس بیان میدارد که تخاصم میان اهل ایمان و اهل کفر تا ابد هست و با قیام قیامت، هر طایفه به عاقبتش میرسد و کافران در عذاب و مؤمنان در رحمتِ محض واقع میشوند.
سپس به ادامهٔ سیر بهشتیان در بهشت و تعالی ابدی آنها در قالب صراط حمید اشاره میکند.
بخش دوم سوره که وجه تسمیهٔ آنست راجع به حجّ است. تذکّر میدهد که کعبه و مسجدالحرام که کعبه را چون نگینی در برگرفته، متعلّق به خاندانِ قریش نیست و مِلک خداست. خداوند این خانه را بنا نهاده تا تمام مردم از اقصینقاط گیتی بسویش بشتابند و از منافع معنوی سرشارِ این حضور در قالب حجّ و عمره بهرهمند گردند. تجدید بنای این بیتِ عتیق(کهنه) هم برای همین بوده و برای همین خداوند خلیلش ابراهیم را مأمور تعمیر و تطهیر آن مکان و آمادهسازیاش برای نمازگزاران و طواف کنندگان نموده. سپس به مناسک حجّ از جمله مراسم قربانی و تقصیر و تغسیل روز دهم ذیحجّه و وقوف در أیّام معدودات یعنی آنروز و دو روز بعدش در درّهٔ منا اشاره میکند و توصیه میکند که حاجیان این ایّام را به ذکر خدا سر کنند نه صحبتهای متفرقه و توصیه میکند که اعمال حجّ را خالصانه بجا آورند و شعائر الهی را با حفظ حضور قلب حین إتیانش، تعظیم نمایند که تقوی حقیقتش همین است.
سپس میگوید هر ملّتی مناسکی دارد تا ضمن آن به خداوند تقرّب بجوید، اینها هم مناسک شماست؛ پس با تواضع آنها را بجا آورید و روح تسلیم را در خود زنده کنید و عاشق پروردگار شوید که عاشقان(مُخبتین) را بشارتهاست. آنها که وقتی یاد خدا میکنند سر از پا نمیشناسند و به وجد میآیند، آنها که اهل نماز و نیازند و از صبر مدد میگیرند.
سپس تذکّر میدهد که خون و گوشت قربانی به خدا نمیرسد بلکه تقوای شماست که او خریدار آنست یعنی روح اعمال که تعظیمِ خداست را بدقّت مراقبت کنید، چون اَعمال بیروح، بیارزش است.
بخش بعدی سوره اجازهٔ دفاع مسلحانه به مسلمین میدهد و یازدهماه پس از هجرت نازل شده. اجازهٔ دفاع به این دلیل است که ظالمانه و پیوسته به آنها تعدّی میشده. پس، اکنون دست به اسلحه ببرند و مجاهده کنند و از خود دفاع نمایند؛ خدا هم کمکشان میکند. سپس اشاره میکند که اگر خدا به مؤمنینِ ادیان، اجازهٔ دفاع نمیداد تمام کنیسهها و کلیساها و مساجد ویران شده بود. جاهایی که خدا دوستشان دارد چون یاد خدا در آنها میشود.
سپس مدح میکند مؤمنین را که بمحض اینکه در زمین قدرت بدست میآورند، بساط عبادت حق و عدالت برای خلق را گسترش میدهند و به نیکی دعوت میکنند و از بدی نهی مینمایند.
در بخش بعدی، ذکری از انبیاءست و اینکه جملگی تکذیب شدند و مکذّبان، جملگی هلاک گشتند. تکذیبگرانِ تو نیز صبور باشند! هلاکِ ایشان هم خواهد رسید؛ شاید فردا. فردا پیش خدا، هزارسال بعدِ شماست.
ادامه👇👇
سپس میگوید هر پیامبری آمد و هرطرحی برای هدایت مردمش ریخت، شیطان به مخالفت برخواست و سنگ انداخت. امّا بهتدریج دین خدا حاکم و کید شیطان باطل گشت. در این بین منافقانِ ضعیفالنفس و جبّارانِ اسیر نفس، باختند و مؤمنانی که دلشان به نور علمِ خدا روشن گشته بود، نجات یافتند. تا بوده چنین بوده، تا باد چنین بادا!
رگ رگ است این آب شیرین آب شور؛ در خلائق میرود تا نفخ صور.
سپس به اهمیت هجرت در راه خدا اشاره میکند و مهاجر را چون شهید و از روزی کریم بهرهمندش میداند.
سپس آیاتی راجع به عجائب خلقت هست و در پایان میگوید بجای جرّ و بحث بر سر مناسک، به آنها عمل کنید.
سپس شرک را مساوی نکبت و ضعف و بدبختی میداند و مشرکان و آنچه به آن پناه میبرند را ضعیفتر از مگس عنوان میکند و افسوس میخورد بر بنیآدم که خدا را نشناخت و به قدرت خدا ملتجی نگشت.
در پایان، مؤمنان را وصیت میکند به بندگی در قالب رکوع و سجود و عبادتِ بسیار و خدمت خالصانه به خلق؛ باشد که رستگار شوند.
و نیز وصیت میکند به تلاش بسیار در راه خدا و اعتصام به قدرت خدایی که بهترین مولا برای مؤمنان و بهترین دوست برای آنهاست.
ثوابالاعمال از امام صادق(ع) روایت میکند که هرکس هر سه روز یکبار سورهٔ حج را بخواند در همان سال به زیارت خانهٔ خدا خواهد رفت.
مستدرک از رسول خدا(ص) روایت میکند که قرائت کنندهٔ سورهٔ حج، در ثوابِ همهٔ کسانی که حج به جا میآورند شریک است.
*** @avaymarefat
🌺. الإمام الرِّضا علیه السلام :لا یَعدَمُ المرءُ دائرةَ السّوءِ مَعَ نَکثِ الصَّفقةِ.
امام رضا علیه السلام فرمودند: آدم پيمان شكن از پيشامد بد در امان نيست .
🌹. الإمام الرّضا علیه السلام :یا عبدَالعظیمِ، أبلِغ عنّی أولیائی السّلامَ، و مُرهُم بالسُّکوتِ و ترکِ الجِدالِ فیما لا یَعنیهِم.
امام رضا علیه السلام فرمودند: اى عبدالعظيم ! دوستان مرا سلام برسان و به کم سخنی فراخوانشان و بگو در امورى كه به آنها مربوط نمى شود مجادله نكنند.
🌸. الإمامُالرِّضا علیه السلام : إِنَ امْرَأَةً سَأَلَتْ أَبَا جَعْفَر علیه السلام فَقَالَتْ: أَصْلَحَكَ اللَّهُ، إِنِّي مُتَبَتِّلَةٌ، فَقَالَ لَهَا: وَ مَا التَّبَتُّلُ عِنْدَكِ؟ قَالَتْ: لَا أُرِيدُ التَّزْوِيجَ أَبَداً، قَالَ: وَ لِمَ؟ قَالَتْ: أَلْتَمِسُ فِي ذَلِكَ الْفَضْلَ، فَقَالَ: انْصَرِفِي فَلَوْ كَانَ فِي ذَلِكَ فَضْلٌ لَكَانَتْ فَاطِمَةُ علیه السلام أَحَقَّ بِهِ مِنْك.
امام رضا علیه السلام : زني به امامباقر علیه السلام عرض كرد: خدايت نيكو گرداند، من زني تارك دنيا هستم. حضرت فرمود: منظورت از ترك دنيا چيست؟ عرض كرد: نميخواهم هرگز ازدواج كنم. حضرت پرسيد: چرا؟ عرض كرد: دنبال كسب فضيلت هستم. حضرت فرمود: دست بردار، اگر در اين كار فضيلتي بود فاطمه علیه السلام از تو سزاوارتر به آن بود.
💐. الإمامُ الرّضا علیه السلام : إِنَ لِكُلِ إِمَامٍ عَهْداً فِي عُنُقِ أَوْلِيَائِهِ وَ شِيعَتِهِ، وَ إِنَّ مِنْ تَمَامِ الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ وَ حُسْنِ الْأَدَاءِ زِيَارَةَ قُبُورِهِم.
امام رضا علیه السلام : هر امامي به گردن دوستان و شيعيان خود عهدي دارد كه با زيارت قبور آنان، وفاي به اين عهد كامل ميگردد و به جا گزارده ميشود.
*از نرم افزار احادیث معنوی
👉 @avaymarefat
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
انسان اگر هر یک از مشاهد مشرفه را طواف کند، همۀ مشاهد را در همهجا زیارت کرده است و برای او مفید است.
آنها «أَحْیاءٌ عِندَ رَبِهِمْ یُرْزَقُونَ» (زندهاند و نزد خدا روزی داده میشوند؛ آل عمران، ١۶٩) هستند و با دیگران قابل قیاس نیستند. هرجا هستیم، میتوانیم به هرکدام از آنها متوسل شویم.
📚 رحمت واسعه، ص٢٢٢(مجموعه فرمایشات حضرت آیتالله بهجت پیرامون حضرت سیدالشهدا علیهالسلام و اصحاب و یاران آن حضرت)
🌐@gharar_a
🔴 هدیه ارزشمند رهبرمعظم انقلاب به افشین علا
♦️افشین علا یکی از شاعران اصلاحطلب کشور، روز ۲۶ مردادماه سال جاری، قصیدهای را در نقد و مذمت حاکمان سازشکار عرب سروده بود که مورد تمجید رهبرمعظم انقلاب قرار گرفته است. ایشان در پیام خود به علا فرمودند که «شعری که خطاب به حاکمان عرب سرودید، بسیار بجا و به موقع بود. دست شما درد نکند.» به تازگی انگشتری از سوی ایشان به عنوان صله برای این شاعر ارسال شده است.
متن شعر افشین علا بدین شرح است:
به حاکمان عرب
شیری که برازنده فخر است و مباهات
سید حسن است آیا یا شیخ امارات؟
این داده چو قواده به عشرتکده، رونق
آن گشته ولی قائد احرار به شامات
آن پخته سخن گوید با تکیه به قرآن
این خام ولی چون شتران، حامل تورات
آن لرزه درافکنده به ارکان تل آویو
این با تن لرزان شده پنهان به عمارات
ای شیخ! کنی تکیه به قومی که خداوند
از دوستیاش کرده تو را نهی به آیات؟
این نهی، ندیدی و نخواندی تو به قرآن؟
یا خواندهای از وحی، فقط لفظ و عبارات؟
هش دار و بپرهیز، از این غده ی بدخیم
جز ننگ چه بخشید مناخیم به سادات؟
سید حسن از چیست که بی سلطنت و کاخ
خورشید عرب گشته و حکام چو ذرات
زیر قدمش له شده است ارتش صهیون
با آن همه جنگنده و آلات و مهمات
آیا نکنی شرم ز لبنان و فلسطین؟
آیا نشنیدی تو ز آیات و روایات؟
ایران چه بدی کرد به اعراب و به اسلام؟
کز کینه او کور شدی، کور به کرات!
بحرین و عراق و یمن و شام چرا سوخت؟
در آتش بدخواهیات ای شیخک بدذات!
آیا نرهاندند نوامیس عرب را
سید حسن و قاسم و یاران ز بلیات؟
خنجر زدی از پشت به اعراب و نشستی
با مرتکب آن همه کشتار و جنایات
با قاتل کودک کش صبرا و شتیلا
با جانی نفرین شده در ارض و سماوات
یکباره عقال از سر بی عقل بیفکن
خو کن چو جهودان به عرق چین و کراوات
بیهوده مکش فیل دبی را به رخ ای شاه!
وقتی که ز سرباز یمن هم شدهای مات
حیثیت خود دادی چون با ثمن بخس
حقانیت فارس شد از خبث تو اثبات
شاهان عرب، طایفه ی لوط و ثمودند
هم بنده ی عزی و منات و هبل و لات
خون عرب است آیا ای مردنمایان!
این ننگ که بر دامن تان مانده ز عادات؟
هم قدس ز کف داده و هم مکه و یثرب
جز غرب ندارید دگر قبله حاجات
در عقد تل آویو در آیید از این پس
بودید چو یک عمر، عیالات ایالات
ای قوم عرب! غیرت اجدادی تان کو؟
بودند نیاکان شما اهل فتوحات
تکرار مبادا شود اندوه فلسطین
تا چند برد غرب، از این منطقه، سوغات؟
دزد است در این قافله، تا چند تغافل؟
موش است در این مزرعه، تا چند مماشات؟
تند است چرا این همه توفان تجاوز؟
کند است چرا این همه شمشیر مجازات؟
خواند همه را قدس به یاری، ز چه خوابید؟
اقلیم عرب گشته چرا خانه ی اموات؟
با این همه، ای غرب! بپرهیز که دارد
این بادیه، بس خار مغیلان و نخیلات
دل خوش مکن ای خصم به ویرانی بیروت
مکرون! مکن از مکر، گذر سوی خرابات
لبنان نکند روی خود از پارس به پاریس
چون دیده از او خیر فراوان، ز تو آفات
سوزنده قانا شده دلسوز شهیدان!
غارتگر شبعا شده همدرد جراحات!
ای ننگ به هر کس که شود خام تو ای خصم
ای وای به شیخی که کند با تو ملاقات
قوم عرب و اهل خلیج کهن فارس
هیهات که ذلت بپذیرد ز تو، هیهات
آینده از آن یمن و غزه و قدس است
ای غرب به هش باش! رسد روز مکافات...
🌍 @avaymarefat
💥 واکنشهای رهبر انقلاب به تعابیر مبالغه آمیز نسبت به ایشان چیست❓
👈 نسبت به تعبیر: ناخدای کشتی ولایت و نوح ما
🎙 «به همه این را میگویم و گفتهام و تکرار میکنم: مبادا آن صفاتی، خصالی، مناقبی که متناسب با وجود ولی عصر ارواحنافداه هست، اینها را تنزل بدهیم در سطح انسانهای کوچک و ناقصی مثل این حقیر و امثال این حقیر... این نوح، امام زمان است... وجود مقدس خاتمالانبیاء نوحِ کشتیبان این امت است.»۸ شهریور ۹۱:
👈نسبت به تعبیر: جانم فدای رهبر
🎙 «نه خدا راضی است، نه احکام اسلام اجازه میدهد که ما بگوییم ارتش ما، یا نیروهای مسلح ما، یا عناصر ما، برای خاطر فلان آدم بمیرند؛ نه. بله، برای خاطر اسلام همه بمیرند؛ فلان آدم هم برای خاطر اسلام بمیرد.» پس از این بیانات و در دیگر مراسم رسمی نظامی بعدی، این شعار حذف شد. ۷اردیبهشت ۹۱
👈نسبت به: علی زمان
🎙 «وقتی کسانی اسم مبارک امیرالمؤمنین علیهالسلام یا اسم مبارک ولی عصر روحیفداه را میآورند، بعد اسم ما را هم دنبالش میآورند، بنده تنم می لرزد... ما گیاه همین فضای آلوده دنیای امروزیم؛ ما کجا، کمترین و کوچک ترین شاگردان آنها کجا؟ ما کجا و قنبرِ آنها کجا؟ ما کجا و آن غلام حبشیِ فداشده در کربلای امام حسین علیهالسلام کجا؟ ما خاک پای آن غلام هم محسوب نمی شویم...» ۲ آبان ۸۰.
👈 جشن تولد برای رهبری
🎙«این کار غلط است، این تولد و امثال آن هیچ جشنی ندارد، برگزارکنندگان مسئول وقت و عمر و اموالی هستند که در این کار صرف و ضایع میشود. من از کسی که برای تولد من جشن میگیرد به هیچ وجه متشکر نمیشوم و او را مسئول زیانهای این کار هم میشناسم.»4 تیر ۸۶.
👈نسبت به: ذوب در ولایت
🎙واکنش نسبت به تعبیر ذوب در رهبری: «بنده این حرف را از آدمهای حسابی کمتر شنیدهام. ذوب در ولایت یعنی چه؟ باید ذوب در اسلام شد. خود ولایت هم ذوب در اسلام است... ذوب در رهبری، ذوب در شخص است؛ این اصلاً معنا ندارد. رهبری مگر کیست؟ رهبری هم باید ذوب در اسلام باشد تا احترام داشته باشد.»3 خرداد ۸۳.
👈نسبت به: نصب بنر در سفر کرمانشاه
🎙 «چند روز است منتظر فرصتی بودم که این گلایه را هم عرض بکنم. من وقتی توی خیابانهای کرمانشاه رفتم، دیدم به شکل غیر متعارفی عکسهای بزرگی از چهره این حقیر در مسیر نصب شده... این کار چند تا اشکال دارد: یکی اینکه کاری است کاملاً غیر لازم، با هزینه سنگین؛ این توجیهی ندارد. ثانیاً این تبلیغهای اینجوری، مناسب وضع ما و شأن نظام جمهوری اسلامی و شأن طلبگی ما نیست؛ کار ما بایستی با بساطت و سادگی پیش برود.»۶مهر ۹۰:
👈نسبت به: سرور ما #خامنهای
🎙«من خواهش می کنم که الفاظ این اشعار و سرودها را از کلمات مبالغهآمیز خالی کنید. بنده افتخارم به این است که بتوانم خدمت گزار شما و مردم باشم. «سَروَر» فقط خدای متعال است... ما بندگانی ناقص، نارسا و ضعیف هستیم.»1شهریور ۷۷.
#رهبرانقلاب
#ولایت_فقیه
# مدرسه انقلاب
@avaymarefat
علامه طباطبائی - بالاترین نصیحت اسلام.mp3
2.24M
📌بالاترین نصیحت اسلام این است که خدا را فراموش نکنید.
🔰علامه طباطبایی
🔅پند و اندرزی که برای بنده و جنابعالی و همه دوستان ما لازم است و هیچ مسامحه ای در آن نباید کرد، این است که "خدا را نباید فراموش کرد" و برای همه لازم است که این حقیقت را انجام بدهند و همیشه مدنظرشان باشد. در خواب، در بیداری، در همه حال و در هر حالی که فرض بشود، این معنا در نظرشان باشد که "خدا را نباید فراموش کرد" و اسلام هم بالاتر از این نصیحت ندارد.
#اخلاق_و_عرفان #مراقبه #در_محضر_علامه
@avaymarefat
#تشرف #امام_زمان
💠 سنخیت با امام زمان ارواحنا فداه
🔻 ما میلیاردها سال باید راه برویم تا به قطب عالم برسیم، آنوقت دیدن امام زمان علیه السلام که می گویند سخت است یعنی درک کردن حضرت به این نحو [که حضرت را بشناسی و باطنا به او ایمان کامل پیدا کرده باشی]
🔸 و الا صرف ملاقات ظاهری خیلی وقتها دردی را دوا نمی کرده است و انسان باید در فکر همرنگ شدن با حضرت باشد. اول باید با حضرت همرنگ شد تا زمینه برای بهره بردن فراهم شود.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
👉🏻 @avaymarefat
🔴سبک زندگي پيامبر اکرم(ص)
🖊احمدحسين شريفي
🔸سيرة #پيامبر_اکرم اينگونه بود که با اهانتها و بياخلاقيهايي که نسبت به شخص خودشان ميشد، کريمانه برخورد ميکرد. اين برخورد کريمانه و نرم و منعطف، تا جايي است که تمجيد و تحسين الهي را در پي داشته است. اخلاق پيامبر از سوي خداي متعال به عنوان اخلاق عظيم ياد شده است:«وَ إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظيم (قلم، آيه 4)»
🔸در توصيفي که هند بن ابي هاله، براي #امام_حسن از سبک زندگي پيامبر اکرم کردند، چنين ميخوانيم که:
🌹«كَانَ دَائِمَ الْبِشْرِ سَهْلَ الْخُلُقِ لَيِّنَ الْجَانِبِ لَيْسَ بِفَظٍّ وَ لَا غَلِيظٍ؛ دائماً بشاش و خندهرو بود؛ اخلاقي ساده داشت؛ نرم و مهربان بود؛ خشن و سنگدل نبود.»
🔸اما وقتي که مقررات و قوانين اسلامي و اجتماعي اسلام ناديده گرفته ميشد، به هيچ وجه اغماض نميکرد. هيچ نوع قانونشکني و تخلفي را ناديده نميگرفت. چنين نبود که مثلاً اگر ثابت ميشد که کسي شراب خورده يا دزدي کرده است، خلق عظيم پيامبر و نرمخويي و محبتش به خلق خدا موجب شود اين جرم را ناديده بگيرد و حد الهي را دربارة او جاري نکند! پيامبر اکرم به شدت با نقض مقررات اسلامي برخورد ميکرد. هيچ واسطه و شفيعي را براي اجراي حدود الهي نميپذيرفت. هند بن ابي هاله در ضمن توصيفاتي که از #سبک_زندگي پيامبر اکرم دارد دربارة چگونگي برخورد آن حضرت با حقکشيها و ظلمها ميگويد:
🌹و لَا تُغْضِبُهُ الدُّنْيَا وَ مَا كَانَ لَهَا فَإِذَا تُعُوطِيَ الْحَقَّ لَمْ يَعْرِفْهُ أَحَدٌ وَ لَمْ يَقُمْ لِغَضَبِهِ شَيْءٌ حَتَّى يُنْتَصَرَ لَهُ؛ دنيا و ناملايمات آن هرگز او را به خشم در نميآورد، و وقتي که حقي پايمال ميشد از شدت خشم کسي او را نميشناخت و از هيچ چيزي پروا نداشت تا آنکه حق را ياري ميکرد و احقاق حق مينمود. [احمدحسين شريفي، کتاب #سبک_زندگي_اسلامي_ايراني]
@avaymarefat
#باور #یقین #تبلیغ #تفقه #انذار #شیخ_محمدجواد_شکرین
💠 راه سخن موثر
🔻 خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید: «فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُون؛ چرا از هر گروه از ايشان، دسته اى سفر نمیكنند تا در كار دين، تفقه کنند و چون بازگشتند قوم خويش را بيم دهند، تا آنان حذر کنند. سوره توبه، آیه ۱۲۲».
🔸 انذار قوم، بعد از بازگشت به سوی قوم است. کسی كه این راه را طی نکرده است، نمیتواند سخنى مؤثر بگوید؛ چون اطلاعاتى كه در سلولهاى مغزى گوینده هست، در سلولهای مغزی دیگری نیز هست، اگر دل گوینده، بيدار باشد، مطلبی براى ارائه دارد؛ اما اگر مى خواهد با اطلاعات سلولهاى مغزى ـ كه وقتى او را در قبر مى گذارند، آن سلولها میپوسند و اطلاعات از بین مى روند ـ با مردم سخن بگوید، فایدهای ندارد.
🔹 علم بايد به جان، سرايت كرده و جزو باورهاي انسان شده باشد تا در قبر از بین نرود. معرفت و باور، غير از دانستنى ها است. خداوند متعال و اهل بیت ـ علیهم السلام ـ از انسان در سیر توحيد و ولايت، باور میخواهند؛ خدا باورى غير از كتاب نوشتن است.
ادامه دارد...
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @avaymarefat
ادامه مطلب قبل...
🔻 انذار، كار هر كسى نيست؛ کسی که خودش انذار نشده باشد اگر خودش را در انذار دیگران تلف هم کند، کسی تكان نمى خورد و انذار نمیشود.
🔸 انذارِ کسی تأثیرگذار است كه در مرحله اول، خودش انذار شده باشد و تفقّه در دین كرده باشد. خداوند متعال در قرآن کریم اين كلمات را بى حساب و كتاب به كار نمى برد.
🔹 در کلام عربی، الفاظ مشابه، زیاد است؛ ولی خداوند متعال، واژه تفقّه را در این آیه شریفه به کار برده است: «لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ»؛ یعنی در دين تفقّه كرده و به بصيرت رسيده باشد، بعد هم میفرماید: «وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ»؛ یعنی قبل از انذار، تفقه در دین، لازم است.
🔸 خداوند شيخ محمد جواد شکرین را رحمت كند. حجره این پیرمرد در مدرسه صدر بود. ایشان میفرمود: «حرکت برگ اين درخت را نگاه كن، خدا آن را حرکت مى دهد؛ نسيمى كه میوزد و آن برگ را حرکت میدهد، به فرمان خداست».
🔹 ايشان، این کلام را به صورتی بیان مى فرمود كه انسان باور مى كرد؛ چون خود ایشان به این باور رسیده بود. اگر انسان این باور را به دست آورد، خداوند بركت مى دهد؛ چون خداوند، شكور است.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
👉🏻 @avaymarefat
✅ #سیره_اخلاقی_آقا
🚨در حالی که چشمهایشان پر از اشک بود، با دقت دستمال را تا کردند و در جیب خود گذاشتند ...
💠هنگام #غبار_روبی مرقد مطهر حضرت #امام_رضا علیه السلام خدام حرم دستمالهای سفید آغشته به گلاب ناب رابرای غبارروبی به افراد میدهند. #مقام_معظم_رهبری پس از مقداری غبارروبی، دستمال را به سر و صورت خود میکشند. ایشان در یکی از غبارروبیها به آقای #واعظ_طبسی (تولیت اسبق آستان قدس رضوی) فرمودند: آیا میتوانم این دستمال متبرک را برای خود بردارم؟»
با اینکه انتصاب و تغییر تولیت آستان قدس رضوی بدست مقام معظم رهبری است ولی با این حال، برای برداشتن پارچه #متبرک به غبار #ضریح امام رضا (ع) ، از او اجازه میگیرند. #احترام مقام معظم رهبری به #قانون ، برای همه ما درس است.
ایشان پس از کسب اجازه از واعظ طبسی در حالی که چشمهایشان پر از #اشک بود و به راز و نیاز مشغول بودند، با دقت، #دستمال را تا کردند و در جیب خود گذاشتند. برای ما خیلی زیبا بود که آقا در آن حال، این همه توجه دارند که #دستمال_متبرک را تا کنند و با نظم کامل در جیب خود قرار دهند.
🌐 گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از حجت الاسلام والمسلمین حقانی
🆔 @avaymarefat
جلد هفتاد و دوم بحارالأنوار از امام صادق(ع) روایت میکند که خداوند در سه مورد استثنا را قبول نکرده: پدر و مادر که حتی اگر بدی کنند، تو باید احسان کنی. وفا به عهد حتی اگر طرف تو کافر و فاجر باشد. پس دادن امانت حتی اگر طرف تو کافر و فاجر باشد.
مستدرک از امام صادق(ع) روایت میکند که هیچ طاعتی مثل احسان به والدین نیست اما اگر تو را به بیدینی یا شک در دین یا امری که مرضی خدا نیست، یا به کسب دنیا و وانهادن آخرت دعوت کردند، نافرمانیشان طاعت خداست و اطاعتکردنشان معصیت است. اما با اینحال با آنها تا جایی که میشود خوشرفتار باش و مدارا کن. به عوض زحمتی که در کودکی برای تو کشیدهاند.
نورالثقلین از امام صادق(ع) روایت میکند که دو پدر معنوی هرکس رسول خدا(ص) و امیرمؤمنان(ع) اند و اگر با عمل به فرامین آنها، حقشان را ادا کند و با بجا آوردن طاعات به آنها احسان کند، کاستیهایی که در احسان به والدین صُلبی داشته، جبران میشود و بقدر فضل پیامبر بر والدین صُلبی، ثواب کسب میکند.
جلد دهم بحارالأنوار از امیرمؤمنان(ع) روایت میکند که عبارت "لَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ" نسبت به دوستان ایمانی نیز برقرار است. پس اگر کسی به برادر مؤمنش اُف بگوید، رشتهٔ برادری میانشان سست میگردد
@avaymarefat
به یاد او
۱۰۰ مورد از سبک زندگی پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم).
به روایت از کتاب سنن النبی علامه طباطبایی رحمت الله علیه :
۱- هنگام راه رفتن با آرامی و وقار راه می رفت
۲- در راه رفتن قدم ها را بر زمین نمی کشید.
۳- نگاهش پیوسته به زیر افتاده و بر زمین دوخته بود.
۴-هرکه را می دید مبادرت به سلام می کرد و کسی در سلام بر او سبقت نگرفت.
۵-وقتی با کسی دست می داد دست خود را زودتر از دست او بیرون نمی کشید.
۶-با مردم چنان معاشرت می کرد که هرکس گمان می کرد عزیزترین فرد نزد آن حضرت است.
۷-هرگاه به کسی می نگریست به روش ارباب دولت با گوشه چشم نظر نمی کرد.
۸-هرگز به روی مردم چشم نمی دوخت و خیره نگاه نمی کرد.
۹-چون اشاره می کرد با دست اشاره می کرد نه با چشم و ابرو.
۱۰-سکوتی طولانی داشت و تا نیاز نمی شد لب به سخن نمی گشود.
۱۱-هرگاه با کسی، هم صحبت می شد به سخنان او خوب گوش فرا می داد.
۱۲-چون با کسی سخن می گفت کاملا برمی گشت و رو به او می نشست.
۱۳-با هرکه می نشست تا او اراده برخاستن نمی کرد آن حضرت برنمی خاست.
۱۴-در مجلسی نمی نشست و برنمی خاست مگر با یاد خدا.
۱۵-هنگام ورود به مجلسی در آخر و نزدیک درب می نشست نه در صدر آن.
۱۶-در مجلس جای خاصی را به خود اختصاص نمی داد و از آن نهی می کرد.
۱۷- هرگز در حضور مردم تکیه نمی زد.
۱۸- اکثر نشستن آن حضرت رو به قبله بود.
۱۹-اگر در محضر او چیزی رخ می داد که ناپسند وی بود نادیده می گرفت.
۲۰-اگر از کسی خطایی صادر می گشت آن را نقل نمی کرد.
۲۱-کسی را برای لغزش و خطای در سخن مواخذه نمی کرد.
۲۲-هرگز با کسی جدل و منازعه نمی کرد.
ادامه در پست بعدی 👇👇
۲۳-هرگز سخن کسی را قطع نمی کرد مگر آنکه حرف لغو و باطل بگوید.
۲۴- در پاسخ به سوال دقت می کرد تا جوابش بر شنونده مشتبه نشود.
۲۵-چون سخن ناصواب از کسی می شنید. نمی فرمود « چرا فلانی چنین گفت» بلکه می فرمود « بعضی مردم را چه می شود که چنین می گویند؟»
۲۶-با فقرا زیاد نشست و برخاست می کرد و با آنان هم غذا می شد.
۲۷-دعوت بندگان و غلامان را می پذیرفت.
۲۸-هدیه را قبول می کرد اگرچه به اندازه یک جرعه شیر بود.
۲۹- بیش از همه صله رحم به جا می آورد.
۳۰- به خویشاوندان خود احسان می کرد بی آنکه آنان را بر دیگران برتری دهد.
۳۱- کار نیک را تحسین و تشویق می فرمود و کار بد را تقبیح می نمود و از آن نهی می کرد.
۳۲- آنچه موجب صلاح دین و دنیای مردم بود به آنان می فرمود و مکرر میگفت هرآنچه حاضران از من می شنوند به غایبان برسانند.
۳۳- هرکه عذر می آورد عذر او را قبول می کرد.
۳۴- هرگز کسی را حقیر نمی شمرد.
۳۵- هرگز کسی را دشنام نداد و یا به لقب های بد نخواند.
۳۶- هرگز کسی از اطرافیان و بستگان خود را نفرین نکرد.
۳۷- هرگز عیب مردم را جستجو نمی کرد.
۳۸- از شر مردم برحذر بود ولی از آنان کناره نمی گرفت و با همه خوشخو بود.
۳۹- هرگز مذمت مردم را نمی کرد و بسیار مدح آنان نمی گفت.
۴۰- بر جسارت دیگران صبر می فرمود و بدی را به نیکی جزا می داد.
۴۱- از بیماران عیادت می کرد اگرچه دور افتاده ترین نقطه مدینه بود.
۴۲- سراغ اصحاب خود را می گرفت و همواره جویای حال آنان می شد.
۴۳- اصحاب را به بهترین نام هایشان صدا می زد.
۴۴- با اصحابش در کارها بسیار مشورت می کرد و بر آن تاکید می فرمود.
۴۵-در جمع یارانش دایره وار می نشست و اگر غریبه ای بر آنان وارد می شد نمی توانست تشخیص دهد که پیامبر کدامیک از ایشان است.
۴۶-میان یارانش انس و الفت برقرار می کرد.
۴۷-وفادارترین مردم به عهد و پیمان بود.
۴۸-هرگاه چیزی به فقیر می بخشید به دست خودش می داد و به کسی حواله نمی کرد.
۴۹-اگر در حال نماز بود و کسی پیش او می آمد نمازش را کوتاه می کرد.
۵۰-اگر در حال نماز بود و کودکی گریه می کرد نمازش را کوتاه می کرد.
۵۱-عزیزترین افراد نزد او کسی بود که خیرش بیشتر به دیگران می رسید.
۵۲-احدی از محضر او نا امید نبود و می فرمود « برسانید به من حاجت کسی را که نمی تواند حاجتش را به من برساند.»
۵۳- هرگاه کسی از او حاجتی می خواست اگر مقدور بود روا می فرمود و گرنه با سخنی خوش و با وعده ای نیکو او را راضی می کرد.
۵۴- هرگز جواب رد به درخواست کسی نداد مگر آنکه برای معصیت باشد.
۵۵- پیران را بسیار اکرام می کرد و با کودکان بسیار مهربان بود.
۵۶-غریبان را خیلی مراعات می کرد.
۵۷-با نیکی به شروران، دل آنان را به دست می آورد و مجذوب خود می کرد.
۵۸-همواره متبسم بود و در عین حال خوف زیادی از خدا بردل داشت .
۵۹-چون شاد می شد چشم ها را بر هم می گذاشت و خیلی اظهار فرح نمی کرد.
۶۰-اکثر خندیدن آن حضرت تبسم بود و صدایش به خنده بلند نمی شد .
۶۱-مزاح می کرد اما به بهانه مزاح و خنداندن، حرف لغو و باطل نمی زد.
۶۲-نام بد را تغییر می داد و به جای آن نام نیک می گذاشت.
۶۳-بردباری اش همواره بر خشم او سبقت می گرفت.
ادامه در پست بعدی👇👇
۶۴- برای امور دنیوی ناراحت نمی شد و یا به خشم نمی آمد
۶۵- برای خدا چنان به خشم می آمد که دیگر کسی او را نمی شناخت
۶۶-هرگز برای خودش انتقام نگرفت
مگر آنکه حریم حق شکسته شود.
۶۷-هیچ خصلتی نزد آن حضرت منفورتر از دروغگویی نبود.
۶۸-در حال خشنودی و نا خشنودی جز یاد حق بر زبان نداشت.
۶۹- ثروت نزد خود پس انداز نکرد .
۷۰-در خوراک و پوشاک چیزی زیادتر از خدمتکارانش نداشت.
۷۱-روی خاک می نشست و روی خاک غذا می خورد.
۷۲- روی زمین می خوابید.
۷۳-کفش و لباس را خودش وصله می کرد.
۷۴-با دست خودش شیر می دوشید و پای شتر ش را خودش می بست.
۷۵-هر مرکبی برایش مهیا بود سوار می شد و برایش فرقی نمی کرد.
۷۶-هرجا می رفت عبایی که داشت به عنوان زیر انداز خود استفاده می کرد.
۷۷-اکثر جامه های آن حضرت سفید بود.
۷۸-چون جامه نو می پوشید جامه قبلی خود را به فقیری می بخشید.
۷۹-جامه فاخری که داشت مخصوص روز جمعه بود.
۸۰-در کفش و لباس پوشیدن بسیار مراعات فقرا می کرد.
۸۱-ژولیده مو و بی نظم و نامرتب بودن را کراهت می دانست.
۸۲-همیشه خوشبو بود و بیشترین مخارج آن حضرت برای خریدن عطر بود.
۸۳-همیشه با وضو بود و هنگام وضو گرفتن مسواک می زد.
۸۴-نور چشم او در نماز بود و آسایش و آرامش خود را در نماز می یافت.
۸۵-ایام سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم هرماه را روزه می داشت.
۸۶-هرگز نعمتی را مذمت نکرد.
۸۷-اندک نعمت خداوند را بزرگ می شمرد.
۸۸-هرگز از غذایی زیاد تعریف نکرد یا بد نگفت.
۸۹-موقع غذا هرچه حاضر می کردند میل می فرمود.
۹۰-در سر سفره از جلوی خود غذا تناول می فرمود.
۹۱-بر سر غذا از همه زودتر حاضر می شد و از همه دیرتر دست می کشید.
۹۲-تا گرسنه نمی شد غذا میل نمی کرد و قبل از سیر شدن منصرف می شد.
۹۳- معده اش هیچ گاه دو غذا را در خود جمع نکرد.
۹۴-در غذا هرگز آروغ نزد.
۹۵-تا آنجا که امکان داشت تنها غذا نمی خورد.
۹۶-بعد از غذا دستها را می شست و روی خود می کشید.
۹۷-وقت آشامیدن سه جرعه آب می نوشید؛ اول آنها بسم الله و آخر آنها الحمدلله.
۹۸- از دوشیزگان پرده نشین با حیاتر بود
۹۹- چون می خواست به منزل وارد شود سه بار اجازه می خواست.
۱۰۰-اوقات داخل منزل را به سه بخش تقسیم می کرد: بخشی برای خدا، بخشی برای خانواده و بخشی برای خودش بود و وقت خودش را نیز با مردم قسمت می کرد.
🥀منبع:سنن النبی،مرحوم علامه طباطبایی قدس سره
🌹@avaymarefat🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عمیق ترین متنی که علامه طباطبایی(قدس سره) خوانده بودند.!!!؟؟؟
🌹@avaymarefat
آوای معرفت
عمیق ترین متنی که علامه طباطبایی(قدس سره) خوانده بودند.!!!؟؟؟ 🌹@avaymarefat
شناخت توهمات و خیالات موجود در ذهن انسان، و فهم نقش عجیب آن در سرنوشت زندگی دنیوی و اخروی انسان، قسمت مهمی از معرفت نفس و خودشناسی است. و کلید حل بسیاری از رذائل نفسانی است.
دو کتاب «قدرت نیروی حال» و «زمینی نو» از نویسنده عارف مسلک آلمانی معاصر آقای اکهارت تول به صورت خیلی هنرمندانه و عالمانه و با مثال های کاربردی زوایای جالب و پنهان این بحث را واکاوی کرده، امید است خوانندگان گرامی از مطالب بسیارمفید آن بهره مند شوند.مطالب این دو کتاب الهام گرفته از کتاب «تائو تِ چینگ» و «اوپانیشادها» است که بسیار مورد تمجید مرحوم علامه طباطبایی است و در بحث مراقبه و...در سلوک و عرفان اسلامی خیلی به آن توجه شده.
@avaymarefat
#وهم #حقیقت #سلوک
💠 محو موهوم
🔻 سعی و کوشش در مسیر معنویت و رشد اخلاقی مثل ذکر گفتن و عبادات، تمامش باید مقدمه برای محو موهوم باشد.
🔸 در هر فردی به یک نحو، موهوم محو میشود که اقرب طرق الی الله هرکسی با دیگری فرق دارد، حال موهوم چیست؟ اکثر قضایای عالم امور وهمی و اعتباری است.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
👉🏻 @avaymarefat
📝📝📝
🔰 میگویند این نوشته بر روی سنگ مزار یک اسقف انگلیکان در Westminster Abbey انگلستان نوشته شده است.
📌 وقتی جوان بودم و تخیلم بیحد و مرز بود، آرزو داشتم دنیا را تغییر دهم. وقتی بزرگتر و عاقلتر شدم، کشف کردم که جهان تغییر نخواهد کرد. بنابراین من آرزویم را محدود کردم و تصمیم گرفتم فقط انگلستان را تغییر دهم، اما آن هم بعد از مدتی غیرممکن به نظر می رسید. وقتی به سالخوردگی رسیدم در آخرین تلاش نا امیدانهام، فقط به تغییر خانوادهام رضایت دادم. و اکنون که در بستر مرگ هستم، درک کردهام که اگر ابتدا فقط خودم را تغییر میدادم، ممکن بود بتوانم خانوادهام را تغییر بدهم، و با الهام و تشویق آنها میتوانستم کشورم را به جای بهتری تبدیل کنم و کی میداند، شاید میتوانستم بعد از آن دنیا را هم تغییر بدهم!
💫 @avaymarefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺کشف پیکر شهید به همراه نوشتهای از نام مبارک پیامبر اکرم که سالم مانده است
🔹روایت سردار باقرزاده از تفحص پیکر مطهر شهید در منطقه چنگوله مهران به همراه دفترچه یادداشتی که بر روی آن نوشتهای به طرز معجزهآسایی سالم مانده بود.
🍂@avaymarefat
✅ #سیره_علمی_آقا
✅ #سیره_اخلاقی_آقا
☑️🚨 برنامه روزانه رهبر انقلاب
غلام شاه پسندی از #محافظان رهبری :
💠ایشان حدود یک تا یکونیم ساعت پیش از اذان صبح بیدارند که تهجد و #عبادت شخصی ایشان است که روزهایش هم با هم فرق میکند و شبیه به هم نیست. ایام هفته فرق میکند. یک روز آقا بیشتر نماز میخوانند، یک روز بیشتر قرآن میخوانند، یک روز بیشتر دعا میخوانند، یک روز بیشتر ذکر میگویند ...
سپس نماز صبح را میخوانند ، ایشان نماز صبح را به جماعت میخوانند و کمترین جماعتشان، آن شخصی است که همراه ایشان است و بیشترینشان هم هر کسی که توی آن ساختمان است، میآید. ایشان در دفتر کارشان نماز میخوانند و همه کسانی که صبح در محل کار هستند ـ اعم از پاسدارها و دفتریهایی که آنجا هستند ـ نمازشان را با آقا میخوانند.
💠بعد از نماز صبح، ایشان هفتهای سه روز را #کوهنوردی میکنند و حداقل بین چهلوپنج تا شصت دقیقه به سمت بالا حرکت میکنند. این مسیر را حدود نیم ساعت تا چهلوپنج دقیقه برمیگردند.
بعضی از مواقع کوههایی دورتر هستند و برای اینکه به وضعیت کار ایشان لطمه نزند، آقا آن ساعت که باید تهجد و نماز و عبادت شخصی خودشان باشد را میآیند بیرون و در طول مسیر عبادتشان را انجام میدهند. پای کوه که میرسیم، نماز را آنجا میخوانیم. هنوز تاریک است و کسی بیدار نیست. یک ساعتی که بالا میرویم، هنوز آفتاب نزده است.
آن سه روز کوهنوردی وقتی از کوه پائین میآیند، بعد وقت اداری کار ایشان است و آن چهار روز دیگر را در خانه ورزش میکنند.
پس از ورزششان از ساعت هفت، هفتونیم، ایشان در محل کار حاضر میشوند. اگر ملاقات خاصی نداشته باشند میروند منزل و #صبحانه را در منزل با #خانواده میخورند و بعد از صبحانه میآیند دفتر، کارشان انجام میشود.
اگر ملاقات داشته باشند، ملاقات با صبحانه شروع میشود. وقتی هفت صبح با آقا ملاقات هست، صبحانهشان را هم با آقا میخورند. بعد از خوردن صبحانه و کار اداری، تا نماز ظهر، آقا در دفتر می ماند.
اذان که گفته بشود، هر کاری که وجود داشته باشد، وسط سخنرانی هم که باشد، آقا قطع میکنند، میگویند #نماز_اول_وقت را بخوانیم بعد بیاییم .
بعد از نماز، ادامه کار. اگر جلسات ادامه داشته باشد، نهار را آقا با آن افراد جلسه، توی دفتر میل میکنند. اگر توی دفتر، ملاقاتی نبود، بین ساعت نماز تا یکی دو ساعت بعد از نماز، چون فاصله بین منزل آقا و دفتر به اندازه ده، بیست قدم است، در منزل غذایشان را میخورند و استراحتشان را میکنند، مجدد اولین برنامهای که دارند ساعت سه بعد از ظهر، چهار بعدازظهر است. ایشان میآیند در داخل دفتر هستند و مواقعی که بعدازظهر جلسه خاصی نباشد، ایشان در #کتابخانه شخصیشان به #مطالعه میپردازند.
📚یک روز با رهبری،ماهنامه امتداد،شماره۶۴، ص ۱۶
🆔 @avaymarefat