eitaa logo
آوای معرفت
373 دنبال‌کننده
980 عکس
761 ویدیو
263 فایل
مباحثی معرفتی درباره خودشناسی و خودسازی، زمینه ساز تحقق بندگی برای فرج و ظهور و قیامت شخصی و ورود به بهشت لقای الهی ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
👤جناب شیخ رجبعلی نکوگویان (خیاط) رحمت الله علیه: 🔻انسان کسی را که دوست داشته باشد برایش پول خرج می کند. ما هم اگر می گوییم خدا را دوست داریم، باید در راه او خرج کنیم... ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🌾 و اما مسأله اینکه زکات بده! شارع می‌داند که عینک‌های ما آلوده است. ما نمی‌توانیم این مطلب را تشخیص دهیم که زکات دادن، تنمیه [و رشد] مال است، مبارک کردن مال است. 🌺 می‌دانیم از لطف و احسان است که شارع فرمود: [با زکات و صدقات] تهذیب بکنید مالتان را، زیاد می‌شود! «استنزلوا الرزّق بالصدّقه[۱]؛ روزی را با صدقه نازل کنید.» ✨به‌ مقدار قابل‌توجه‌ای دارد کیسه‌اش را خالی می‌کند. «استنزلوا الرزق»! [ولی گویا خداوند برخلاف ظاهر امر می‌فرماید:] پرکن! [چگونه می‌شود؟!] بابا! [من که] دارم خالی می‌کنم؟! 🍃 آخر عقلت نمی‌رسد! تو چه می‌فهمی که فردا چه می‌شود‌؟! فردا یک قِران هم اگر گیرت بیاید از این دَه قِرانی -که الان داری می‌دهی- مبارک‌تر می‌شود برای تو! ✅ همچنین صرف اوقات در نمازهای پنج‌گانه [هم همینطور است، برخی می‌گویند: «[چرا] اوقات مردم را [با نماز تلف می‌کنید؟] آخر [کسانیکه] می‌روند کارخانه اینقدر کار می‌کنند اینقدر اروپایی‌ها می‌روند از شهری به شهری برای [کار در] کارخانه، و [در] ساعات [حضورشان]، لیره‌های زیادی کار می‌کنند. [ولی] شما می‌گویید نماز! خب نماز، این بیست دقیقه را ـ که برای خواند نماز لازم است ـ همه را جمع می‌کند و آخر کاری وقتی آمد در خانه‌اش، برمی‌دارد [یکجا] می‌خواند. چرا مزاحم با وقت کارش باشد که تمامش استفاده است؟!» ❇️ [حقیقتا در پاسخ به این افراد] چکار بکنیم؟! مثل یک بچه‌‌ای که خبر از جایی ندارد، چطور آدم به او بفهماند که بابا! این دوای تلخ[پرداخت زکات و خواندن نماز اول وقت]، صحت و عافیت است در آن! این نقص فعلی محسوس [با پرداخت زکات، نقص نیست] ازدیاد است، تنزیل رزق است، استنزال رزق است. 🌿 وقتی این‌ها را ملاحظه کنیم می‌فهمیم که [خدا] برای این واجبات بر ما منّت گذاشته است نه این که ما طلبکار باشیم. خیلی منّت گذاشته است به‌خاطر این آثار و [برکات]. ✨[آیا این آثار و برکات] با آنچه به واسطه صرف وقت[برای نماز] یا خالی کردن کیف(جیب) در اینجاها(پرداخت زکات)! [از انسان فوت می‌شود،] قابل قیاس است؟ 🔻پی‌نوشت: ١. الکافی، ج۴، ص۳.
💕امام صادق "عليه السلام": ‌ 🌸إنَّ مِنْ تَمَامِ الصَّوْمِ إِعْطَاءُ الزَّكَاةِ يَعْنِي الْفِطْرَةَ كَمَا أَنَّ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ (صلی الله علیه و آله) مِنْ تَمَامِ الصَّلَاةِ لِأَنَّهُ مَنْ صَامَ وَ لَمْ يُؤَدِّ الزَّكَاةَ فَلَا صَوْمَ لَهُ إِذَا تَرَكَهَا مُتَعَمِّداً وَ لَا صَلَاةَ لَهُ إِذَا تَرَكَ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ" صلی الله علیه و آله"🍃 ‌‌ 🌹کامل کردن روزه به پرداخت زکات فطره است، همانطور که صلوات بر پیامبر" صلی الله علیه و آله" کمال نماز است. ‌ همانا کسی که روزه بگیرد و زکات ندهد روزه‌ای برای او نیست هنگامی که عمدا ترک کند و نماز نیست هنگامی که صلوات بر پیامبر را ترک کند.🌺 ‌ 📚من‌لایحضره الفقیه، ج۲، ص۱۱۹
🔹نهی از مجادله 📚سلوکنامه ، تالیف مصطفی نیک اقبال
🔻 در ادبیات عرب نکات و دقائق بسیاری هست. واقعاً علوم ادبی قبلا در بین ما خیلی زیاد مطرح بوده ولی الان متأسفانه از دست ما رفته است. 🔸 یک بخشی از اعجاز قرآن، اعجاز لفظی و چینشی قرآن و حتی نحوه تعلق الفاظ به محتوا و کیفیت استخدام محتوا در قالب الفاظی خاص است که در این‌ها صدها نوع از ظرافت‌های ادبی مراعات شده است؛ 🔹 مثلا یکی از صنایع ادبی صنعت تقابل است. تقابل هم انواع دارد. تقابل در کلمه داریم، تقابل در جمله داریم؛ مثلا در ابتدای سوره هود فرمود «وَ أَنِ اسْتَغْفِرُواْ رَبَّكمْ ثمَّ تُوبُواْ إِلَيْهِ يُمَتِّعْكُم مَّتَاعًا حَسَنًا إِلىَ أَجَلٍ مُّسَمًّى وَ يُؤْتِ كلَّ ذِى فَضْلٍ فَضْلَه‏؛ و ديگر اين كه از پروردگارتان آمرزش بخواهيد سپس به درگاه او روى كنيد تا شما را از بهره‏اى نيكو تا مدتى معين بهره‏مند سازد و به هر صاحب فضيلتى فضل او را عطا كند (هود، ۳). 🔸 در این آیه با یک «ثم» بین استغفار و توبه تفاوت گذاشت تا معلوم شود استغفار و توبه دو تا مسئله هستند. در این آیه شاید یک تقابل ادبی ارائه شده است. 🔹 این طرف فرمود: «اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيهِ»، این دو را داشته باشید؛ آن طرف ترازو را ببینید که فرمود: «يمَتِّعْكُمْ مَتَاعًا حَسَنًا إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى»، به تعبیری این می‌تواند جزای استغفار باشد، و دومی این است «وَيؤْتِ كُلَّ ذِي فَضْلٍ فَضْلَهُ»، این جزای توبه است؛ یعنی توبه است که استعداد را به فعلیت می‌رساند. 🔸 اگر به فعلیت رسیدن تمام استعدادهایت را می خواهی باید تا آخرین حد توبه را بروی. اگر تمتع از نعمت‌ها را می‌خواهی، این کار از استغفار می‌آید و در واقع از استغفار شروع می‌شود. 🔹 همچنین شاید اگر توبه خواستید انجام دهید، باید از استغفار شروع کنید. استغفار هم باید با شرایط باشد، بعد توبه حاصل می شود. در نتیجه رسیدن به آثار استغفار که در قرآن بیان شده است مانند رسیدن به متاع دنیا و مال و فرزند و ازدیاد قوت و ... این‌ها خواص استغفار است. 🔸 منتهی کسی بیشتر می‌خواهد «وَيؤْتِ كُلَّ ذِي فَضْلٍ فَضْلَهُ»، این برکات نتیجه توبه و بازگشت به خداست.‌ ‌ ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری 🔹 @avaymarefat
🔰هشتم شوال سالروز تخریب ظالمانه بر تمام شیعیان تسلیت و تعزیت باد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب: خاکساری در مقابل طاغوت‌های زنده را شرک نمی‌دانند، اما احترام به بزرگان را شرک می‌دانند!
👤شعری از میرزا علی اکبر خرم : عشق را افسانه کردی یاحسین عقل را دیوانه کردی یاحسین در ره معبود بی همتای خویش همّتی مردانه کردی یاحسین تا قیامت در دل اهل ولا منزل و کاشانه کردی یاحسین گِرد شمع بی زوال خویشتن عالمی پروانه کردی یاحسین جان و مال و هستی خود را فدا در ره جانانه کردی یاحسین جُرعه نوشانِ میِ توحید را سرخوش از پیمانه کردی یاحسین خویشتن را بهر صهبای شهود ساقی میخانه کردی یاحسین کاکُل اکبر به هنگام وداع از محبّت شانه کردی یاحسین اصغر شیرین زبانت را چو گل هدیۀ جانانه کردی یاحسین العطش گویان طفلان از قفا گوش کردی یا نه کردی یاحسین از برای شامیان بی وفا گنج در ویرانه کردی یاحسین ذکر یارب یارب اندر فتلگاه با خدا مستانه کردی یاحسین عالمی را در عزای خویشتن تا ابد غمخانه کردی یاحسین در فراقت خرّم دلخسته را اُستُن حنّانه کردی یاحسین @shia12t
با سلام خدمت عزیزان قرآنی. لینکی که در زیر تقدیم میشه، کاری است از *مؤسسه پیامبر نور و رحمت* که زحمت زیادی برای تهیه و تولید آن کشیده شده. تمام سوره های قرآن رو با تصاویر زیبا و ترجمه های داستانی همراه کرده اند . آيات با صوت دلنشین و تصاویر داستانی و گوینده فارسی ترکیب کرده و یک اثر جذاب ایجاد کرده اند. https://www.masoudriaei.com/index.php/quranv/ لطفا به دیگران هم معرفی کنید
🔻 انسان چطور می‌تواند خودش را پیدا کند؟ این مربوط به وقتی است که نفس به تجرّد می‌رسد و انسان در آنجا خودش را پیدا می‌کند، نه در ابتدا، نه در ذکر اولیه. 🔸 اعمالی خاص هم احیاناً هست؛ مثلا روزه خیلی مؤثر است. قرآن نیمه شب خیلی مؤثر است. عدم اشتغال به امور نهی شده که صبغه زخارف دنیایی‌ دارد مهم است. 🔹 در آنجا برخی بعد از ده پانزده سال _ بسته به اینکه چگونه بروند _ تازه می‌بینند که خودشان را یافتند؛ اما همان خود، ممکن است حتی مجرّد شود و خیلی نقیصه داشته باشد. از افراد موجودِ اطراف، ممکن است ممتاز و بهتر باشد ولی هنوز خیلی نقیصه دارد. 🔸 منتهی دیگر آن سیر، سیر انفسی است. از اینجا مسائل شفاف می‌شود، جنس عوالم را می‌بیند؛ مثلا می‌بیند که اگر غذا نخورد یا غذا زیاد خورد و سحرش از دست رفت، چه اتفاقی در آن طرف افتاد؟ و آن طرف اصلاً کجاست؟ تمام «من» همین است که در اینجا زندگی می‌کند؟ و بعد من را در قبر می‌گذارند؟ و بعد من را در قیامت در باغی می‌اندازند؟! اینطور نیست. 🔹 همین الان همه چیز حیّ و حاضر است، همه عوالم زنده است و در آنجا هم قضایا اتفاق می‌افتد. 🔸 تجسم اعمال از ضروریات مذهب ماست؛ یعنی وقتی دو رکعت نماز خواندی، این نماز از بین نمی‌رود، مجسم می‌شود. حالا در کجا مجسم می‌شود؟ چرا ما نمی‌بینیم؟ با چه دوربینی دیده می‌شود؟ با چشم بصیرت دیده می‌شود. کجا می‌رود؟ به همان‌جایی که درست کردی، می‌رود. کجا درست کردی؟ ادامه دارد... ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔹 تلگرام و ایتا: @nasery_ir 🔸 واتساپ: wa.me/989338010649 ‌ ‌ ‌ ‌
📝آغاز پیش ثبت نام کاروان پیاده امام رضا علیه السلام یزد | سفر ششم آغاز شد (تابستان 1401) 📆 زمان حرکت : 16 تیر ماه سال 1401 ⏳مدت زمان سفر : 24 شبانه روز 🌐 ثبت نام اینترنتی : http://mohebbinyazd.ir 📞 ثبت نام تلفنی : 09103344105 09103344106
💢 پیام تسلیت رهبرانقلاب در پی درگذشت آیت الله سیّد عبدالله فاطمی‌نیا بسم الله الرحمن الرحیم 🔹درگذشت عالمِ واعظِ درس آموز، جناب حجت‌الاسلام آقای حاج سیّد عبدالله فاطمی‌نیا رضوان‌الله‌علیه را به خاندان گرامی و همه‌ی صاحبان عزا و ارادتمندان و مستفیدان ایشان تسلیت عرض میکنم. 🔹 اطلاعات گسترده و بیان جذاب و لحن شیرین این عالم محترم، منبعی پر فیض برای جمع زیادی از جوانان و راهجویان بود و فقدان آن مایه‌ی تاسف و اندوه است. از خداوند متعال مسئلت میکنم که رحمت و غفران خود را شامل حال ایشان فرماید و پاداش وافر به ایشان عنایت کند. سیّد علی خامنه‌ای ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱