eitaa logo
آوای معرفت
380 دنبال‌کننده
981 عکس
762 ویدیو
263 فایل
مباحثی معرفتی درباره خودشناسی و خودسازی، زمینه ساز تحقق بندگی برای فرج و ظهور و قیامت شخصی و ورود به بهشت لقای الهی ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺️روایت باهتوهم در نگاه بزرگان(۴): «اینی که اصلاً این کار [غیبت] جایز است یا جایز نیست ولو به قصد اصلاح باشد، این را نمیشود به طور مطلق یک چنین چیزی را پابند شد؛ که ما بگوئیم ما چون میخواهیم در امر جامعه اصلاح کنیم، پس زیدی را، عمروی را یا یک جریانی را به طور مطلق مورد تهاجم قرار بدهیم، غیبت کنیم؛ حالا آن کسانی که این کارها را میکنند، خیلی اوقات به غیبت هم اکتفاء نمیکنند؛ خب، ملاحظه میکنید دیگر. گاهی چیزهائی را می‌آورند که معلوم نیست حدِّ غیبت بر او صادق باشد؛ شاید مصداق تهمت است، مصداق افتراء است، مصداق قول به غیر علم است، مصداق سبّ و شتم است؛ نمیشود این را گفت که اگر طرف قصد اصلاح دارد، پس بنابراین این جایز است برای او، نه؛ موارد استثناء همان مواردی است که [در کتب فقهی] ذکر شده است...البته انتقاد منطقی، گفتن حرف صحیح اینقدر حرف‌های آشکار وجود دارد که انسان اگر ذکر آنها را بکند، اصلاً هم غیبت نیست، و می‌تواند انسان نقد بکند. بله مسلّم است، امروز یک جریان صحیح و حقّی در جامعه‌ی ما وجود دارد، جریان‌های باطلی هم وجود دارد که به انواع و اقسام طرق می‌خواهند جامعه را خراب کنند، انقلاب را منحرف کنند؛ در این شکی نیست. آدم‌هائی هم در رأس این جریانات هستند. چه لزومی دارد که انسان به این آدمها تهمت بزند. چه لزومی دارد که غیبت اینها را بکند. حرف آشکار اینقدر دارند؛ همان حرف‌های آشکار را بیان بکنند، تبیین بکنند، توضیح بدهند، مطلب روشن خواهد شد؛ هیچ نیازی به غیبت کردن نیست که آدم بگوید حالا ما برای اصلاح مثلاً غیبت میکنیم. 🎤 معظم انقلاب ۱۳۸۹/۱۰/۰۷ منبع👉
9.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عجب جلسه خاطره انگیزه‌ای عجب منبر زیبایی این کلیپ را دست به دست کنید همه ببینند. ╭❀🕊🌼🍃❀╮ ╰❀🍃🌼🕊❀╯
سلام علیکم و رحمة الله. أسعد الله أیامکم.💐💐💐 خورشید، محمد است و صادق ماه است خورشیــد همیشـه با قمــر همـراه است یعنی کـه ولادت امام صــادق در روز ولادت رسول الله است 👌أشبه الناس به پیامبر 😍 💠 می‌فرماید: ❇️ صلی الله علیه و آله فرمود: ✅ أَ لَاأُخْبِرُكُمْ بِأَشْبَهِكُمْ بِي؟ قَالُوا: بَلى‏ يَا رَسُولَ اللَّهِ. ✅ قَالَ: أَحْسَنُكُمْ خُلُقاً، وَ أَلْيَنُكُمْ كَنَفاً، وَ أَبَرُّكُمْ بِقَرَابَتِهِ، وَ أَشَدُّكُمْ حُبّاً لِإِخْوَانِهِ فِي دِينِهِ، وَ أَصْبَرُكُمْ عَلَى الْحَقِّ، وَ أَكْظَمُكُمْ لِلْغَيْظِ، وَ أَحْسَنُكُمْ عَفْواً، وَ أَشَدُّكُمْ مِنْ نَفْسِهِ إِنْصَافاً فِي الرِّضَا وَ الْغَضَبِ». 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 ✅ آیا شما را از شبیه ترینتان به خودم با خبر نسازم؟ گفتند: آرى اى رسول خدا! ✅ایشان فرمودند: ✳️ کسی است که: 1⃣ خوش اخلاق تر، 2⃣ و مهربانتر، 3⃣ و به خویشانش نیکوکارتر، 4⃣ و نسبت به دیگران دوستدارتر، 5⃣ و بر حق شکیباتر، 6⃣ و در خشم صبورتر، 7⃣ و با گذشت‌تر، 8⃣ و درخرسندى و خشم با انصاف‌تر باشد، (این شخص، شبیه ترین شما به من است). 📚منابع: الکافي، ج۳، ص۶۱۰، ح۳۵؛ تحف العقول، ص۴۸؛ من لا يحضره الفقيه، ج۴، ص۳۷۰؛ معدن الجواهر، ص۶۲؛ کنز الفوائد، ج۲، ص۱۱؛ مشکاة الأنوار، ص۲۳۸؛ أعلام الدین، ص۱۱۹؛ الوافي، ج۴، ص۱۶۷؛ وسائل‌ الشيعة، ج۱۵، ص۱۹۳؛ بحار الأنوار، ج۶۶، ص۳۰۶
الآن در خیابان این را دیدم عکس گرفتم. هدیه به طلاب عزیز. کسی مشتاق امام رضا علیه السلام است بسم الله
5.64M
امروز داشتم درمورد ظلم و ستم روایات رو مطالعه می‌کردم. یک عده روایات می‌گفتند انسان نباید در برابر ظلم سکوت کند نباید ظلم پذیر باشد باید بر علیه ظالم اقدام کرد خلاصه در مذمت انظلام و ظلم پذیری بود باز یک عده روایات در مدح بخشش کسی که به تو ستم کرده بود به عنوان مثال رسول الله می‌فرمایند یکی از سفارشات خدا به من این است که نسبت به کسی که به من ظلم کرده عفو کنم. چطور این روایات با هم جمع می‌شوند؟ یک عده میگه ظالم رو ببخش یک عده میگه نبخش، ظلم پذیر نباش و بر علیه اون اقدام کن. این سوالات در صوت آمده. 👆
شیخ ابن فَهد در کتاب «عدّة الدّاعی» از امام رضا(علیه‌السلام) روایت کرده: هرکس پس از نماز صبح این کلمات را بر زبان جاری کند، حاجتی نخواهد مگر آنکه برایش فراهم شود و خداوند آنچه برای او اهمیت دارد برایش آماده سازد و آن کلمات این است: بِسْمِ اللّٰهِ وَصَلَّى اللّٰهُ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ، ﴿وَأُفَوِّضُ أَمْرِى إِلَى اللّٰهِ إِنَّ اللّٰهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ، فَوَقَاهُ اللّٰهُ سَيِّئاتِ مَا مَكَرُوا﴾، ﴿لَاإِلٰهَ إِلّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّى كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ، فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنْجِى الْمُؤْمِنِينَ﴾. ﴿حَسْبُنَا اللّٰهُ وَنِعْمَ الْوَكيلُ، فَانْقَلَبُوا بِنِعْمةٍ مِنَ اللّٰهِ وَفَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ﴾، مَا شَاءَ اللّٰهُ لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلّا بِاللّٰهِ، مَا شَاءَ اللّٰهُ لَامَا شَاءَ النَّاسُ؛ مَا شَاءَ اللّٰهُ وَإِنْ كَرِهَ النَّاسُ، حَسْبِىَ الرَّبُّ مِنَ الْمَرْبُوبِينَ، حَسْبِىَ الْخالِقُ مِنَ الْمَخْلُوقِينَ، حَسْبِىَ الرَّازِقُ مِنَ الْمَرْزُوقِينَ، حَسْبِىَ اللّٰهُ رَبُّ الْعالَمِينَ، حَسْبِى مَنْ هُوَ حَسْبِى، حَسْبِى مَنْ لَمْ يَزَلْ حَسْبِى، حَسْبِى مَنْ كَانَ مُذْ كُنْتُ لَمْ يَزَلْ حَسْبِى، حَسْبِىَ اللّٰهُ، لَاإِلٰهَ إِلّا هُوَ، عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ، وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ. به نام خدا، درود خدا بر محمد و خاندانش، «من کارم را به خداوند وامی گذارم؛ زیرا خداوند به بندگان بیناست؛ پس [در نتیجۀ واگذاری کارش به خداوند] خداوند او را از نقشه های شوم آنان [که می خواستند بر ضد وی به کار گیرند] حفظ کرد»، «معبودی جز تو نیست، تو [از هر عیب و نقصی] منزّهی، همانا من [به سبب کناره گیری از قومم بدون اِذن تو،] از ستمکاران بر خود هستم؛ پس دعایش را مستجاب کردیم و از اندوه نجاتش دادیم و مؤمنان را این گونه نجات می دهیم»، «خداوند برای ما بس است و او نیکو کارسازی است؛ [آنان بدون توجه به سخنان منافقان و عوامل نفوذی در جنگ «حَمراءُ الاَسَد» شرکت کردند]، پس با نعمت و احسانی بزرگ از سوی خدا [از جبهۀ جنگ] بازگشتند درحالی که هیچ آسیبی به آنان نرسیده بود» آنچه خدا بخواهد همان می‌شود، هیچ نیرو و توانی نیست جز به خدای [بلندمرتبه بزرگ]؛ آنچه خدا بخواهد آن می‌شود نه آنچه مردمان بخواهند؛ آنچه خدا بخواهد خواهد شد گرچه مردمان خوش ندارند، کفایت می‌کند پروردگار مرا از یاری پروردگان، آفریدگار مرا از کمک آفریده‌ها، روزی دهنده مرا از لطف روزی‌خواران، خدای یکتا پروردگار جهانیان کفایتم می‌کند، مرا بس است آن‌که به‌حقیقت مرا بس است، مرا بس است آن‌که همواره مرا بس است، مرا بس است آن‌که همواره از آنگاه‌که بوده‌ام مرا بس بوده است، مرا بس است خدایی که معبودی جز او نیست، بر او توکل نمودم و اوست پروردگار عرش بزرگ. ━━💠🍃🌺🍃💠━━ معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد @tahzib_yazd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر معظم انقلاب در دانشگاه افسری امام علی علیه‌السلام: زلزله ویرانگر ۱۵ مهر یک شکست اطلاعاتی و نظامی برای رژیم صهیونیستی است حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: در این قضیه ۱۵ مهر به این طرف، رژیم غاصب صهیونیستی هم از لحاظ نظامی هم از لحاظ اطلاعاتی یک شکست غیر قابل ترمیم خورده. شکست را همه گفتند، من تأکیدم به غیرقابل ترمیم بودن است من میگویم این زلزله ویرانگر توانسته است بعضی از سازه‌های اصلی حاکمیت رژیم غاصب را ویران کند که تجدید بنای آن سازه‌ها به این آسانی امکان‌پذیر نیست. ۱۴۰۲/۷/۱۸
* 🔻اگر عظمت اسماء خدا و هم آغوشى با اسماء اللّه‏ را به ما بفهمانند و بچشانند باب جديدى برايمان باز مى‏‌شود. ما به اشتباه اسماء الهی را خيلى مرده تصور كرده‌ايم. ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
خدا رحمت کند مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی را او از تفسیر آیه 14 سوره حشر لاَ یُقَاتِلُونَکُمْ‌ جَمِیعاً إِلاَّ فِی‌ قُرًى‌ مُحَصَّنَةٍ أَوْ مِنْ‌ وَرَاءِ جُدُرٍ بَأْسُهُمْ‌ بَیْنَهُمْ‌ شَدِیدٌ تَحْسَبُهُمْ‌ جَمِیعاً وَ قُلُوبُهُمْ‌ شَتَّى‌ ذلِکَ‌ بِأَنَّهُمْ‌ قَوْمٌ‌ لاَ یَعْقِلُونَ‌ یک راهبرد قرآنی برای مبارزه صهیونیسم استخراج کرد و آن «ورود به حصار» بود، رزمندگان فلسطینی از این راهبرد فتح و پیروزی عملیات طوفان الاقصی را خلق کردند. قرآن می گوید؛ «تو قلعه را بشکن وارد حصار آنان بشو آنها دست‌ها را بالا می‌برند آنها محال است قتال کنند مگر اینکه پشت دیوار باشند تو دیوار را خراب کن آنها تسلیم خواهند شد».
❓آیا مراد از "تحت" در آیات "جنات تجری من تحتها الانهار" و آیه شریفه "تجری من تحتهم الانهار" یکی است؟ ✍جواب آیت الله الهی قمی: تفاسیری بیان شده است ولی اینگونه است که "تحتها" در آیه شریفه وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَنُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا(نساء، 122) به معنای کف جنت و روی زمین آن است نه زیر جنت و از آن جهت که پایین درختان جنت است تحتها گفته شده است یعنی تحت اشجارها و "تحت" در تحتهم الانهار به معنای آن است که در منظر و معرض دید بهشتیان هست به گونه ای که این نهرها در مقابل دید آنهاست تحتهم أی بین أیدیهم و شبيه همین معنا در آیه شریفه أَلَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ وَهَٰذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِي مِنْ تَحْتِي(زخرف، 51) می باشد یعنی اینکه رود نیل تحت اشراف و در معرض دید و مقابل فرعون بوده  همان "بین یدی" و لکن سلطه و اشراف هم در آن لحاظ شده است و لذا وقتی گهواره موسی نزدیک شد فرعون از کاخ خود که اشراف بر نیل داشت او را نظاره کرد تا به کاخ رسید و همچنین شبیه این معناست در مورد حضرت مریم سلام الله علیها که فرمود قَدْ جَعَلَ رَبُّکِ تَحْتَکِ سَرِیّا(مریم، 24) یعنی در مقابل او و بين يديها.
🔸مرا مغنی اللبیبی بود روزی / فقاهت را امیدی بود روزی 🔸چرا موج فتن در ما اثر کرد / مطولهای ما را مختصر کرد 🔸معالم نردبان آسمان بود / چراغ راه استنباطیان بود 🔸چرا برداشتند این نردبان را / چرا بستند راه آسمان را 🔸کتاب علم را تلخیص کردند / به ما بیچارگان تدریس کردند 🔸صرف میر و امثله یادش بخیر / صیغه های مشکله یادش بخیر 🔸حجره تاریک و تنگی داشتیم / سفره بی آب و رنگی داشتیم 🔸بحث، ما را عاشق خود کرده بود / لمعه ما را لایق خود کرده بود 🔸نفرت از هر خودستایی داشتیم /خلق و خوی روستایی داشتیم 🔸راه و رسم بندگی یادش بخیر/ روزگار سادگی یادش بخیر 🔸کجا رفت آیین صوم و سکوت / ابو حمزه خواندن هنگام قنوت 🔸کجایند مردان کشف و شهود / سرایر نشینان یوم الخلود 🔸کجایند مردان شب زنده دار/خدایان اخلاص و علم و وقار 🔸ما به بزم علم نامحرم شدیم / زهر نوشیدیم و بی مرهم شدیم 🔸بس که بر خوان شکم بنشسته ایم/شاهراه علم بر خود بسته ایم 🔸ما که سنگ علم بر سر می زنیم / در سراب "نمره" پر پر می زنیم 🔸به نام امتحان معتاد گشتیم / سراغ علم در خرداد گشتیم 🔸درد مرشد داشتن کمرنگ شد / قلب برخی بهر منصب تنگ شد 🔸گر ز ارزشهای خود غفلت کنیم / خویش را بی ارج و بی قیمت کنیم 🔸ما کجا آسایش و آسودگی/ ما کجا دنیا و این آلودگی 🔸هر که از جا برنخیزد مرد نیست / هر که از میدان گریزد مرد نیست 🔸خدایا دارم از شورا گلایه / شده این حوزه ها عین اداره 🔸چرا پنجشنبه ها تعطیل هستیم؟ / چنین شد راه بر تحصیل بستیم 🔸به حوزه این همه تعطیل ننگ است / الاغ درس و تحصیلات لنگ است 🔸اگر چه سالها در حوزه هستیم /هنوز اندر خم یه کوچه هستیم 🔸ز بهر نمره ما تحصیل کردیم / تجمل را به خود تحمیل کردیم 🔸خداوندا چه علم این چه علم است؟ / که بهر نمره و پاس دو ترم است 🔸ما به خورد و خواب عادت کرده ایم / تکیه بر آرنج راحت کرده ایم 🔸غم برای نوع عنوان می خوریم/ غصه آب و غم نان می خوریم 🔸گفت عالم در کجا گردد هلاک / گفتمش در لقمه های شبهه ناک 🔸شبهه خوارانند بی سوز و گداز / بی نصیب از لذت راز و نیاز 🔸می کنم در عالم آن روز سیر / یاد آن طلاب باهمت بخیر 🔸عادت هر روزشان ایثار بود / قلبشان از نور حق سرشار بود 🔸از چه رو ما خود فریبی می کنیم / با هم احساس غریبی می کنیم 🔸شیوه همسایگی در پیش بود/ حرفهاشان واقعا بی نیش بود 🔸ما چرا این راه را گم کرده ایم / اکثرا در نمره دربست برده ایم 🔸نمره ها ما را اسیر خویش کرد / خلق را یکباره بی تشویش کرد 🔸طفل تحقیق و تعلم خار شد / بحث کردن از عقاید عار شد 🔸از حضور عالمان دین جدا / شد لباس پاک روحانی دو تا 🔸ساعتی از روز را روحانی اند / ساعتی دیگر کت و شلواریند 🔸خلق را در اشتباه انداختند / عزت خود را به چاه انداختند 🔸شده اصل ملاک درس ما بیست / ز درس شیخ طوسی ها خبر نیست 🔸ز مرشدهای رهرو کم خبر هست / که دستورات بعضی کم اثر است 🔸خداوندا چه درد است این چه درد است / که فولاد دلم را آب کرده است 🔸مرا ای دوست، درد طـَلْبگی کشت / چه درد است این، مرا شرمندگی کشت 🔸شان ما بالاتر از این حرفهاست / عزت یک حوزه فوق جمله هاست 🔸ما که باید صاف و مولایی شویم / ننگمان باشد که دنیایی شویم منبع: نشریه حجره، شماره13و14، مهر و آبان1383