eitaa logo
آوای معرفت
365 دنبال‌کننده
960 عکس
716 ویدیو
251 فایل
مباحثی معرفتی درباره خودشناسی و خودسازی، زمینه ساز تحقق بندگی برای فرج و ظهور و قیامت شخصی و ورود به بهشت لقای الهی ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 مادر و فرزند در بیمارستان المعمدانی😭 فریادِ عطش...، سوختنِ چلچله‌ها افتاده میان سر و تن، فاصله‌ها می‌گفت گلوسوخته بیمارستان: این حرمله‌ها، حرمله‌ها، حرمله‌ها... 📝 | عضو شوید https://eitaa.com/joinchat/525729794C288420984e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 برادر دارد به خواهرش که در حال شهادت است، شهادتین را القاء می‌کند. 😭 خبر از قتلِ طفلِ بی پناه است خبر از خون، خبر از قتلگاه است صدای ناله‌ی مظلوم برخاست (اگر خاموش بنشینی گناه است) 📝 | عضو شوید https://eitaa.com/joinchat/525729794C288420984e
🗂 | پیوند سلسله درس‌گفتار‌های مبانی اندیشه اسلامی (طرح ولایت) مباحث مبانی اندیشه اسلامی (طرح ولایت) را به صورت موضوعی بشنوید. 👇 ♨️لیست دسته بندی شده اساتید و دروس 1⃣ معرفت‌شناسی 2⃣ خداشناسی 3⃣ انسان‌شناسی 4⃣ فلسفه اخلاق 5⃣ فلسفه حقوق 6⃣ فلسفه سیاست ┏━━ 🎵 ━┓ 🆔 @sot_enghelabi ┗━━ 🎵 ━┛
‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
🔻 مقصد و مقصود از این همه امکاناتی که در عالم ایجاد شده است، انسان موحّد است. این همه فضاها از دست می‌رود که یکی از آن‌ها، نطفه است و از میان صدها میلیون [سلول] که هربار بخواهد منعقد شود، تنها یکی منعقد می‌شود. 🔸 شما در عالم، انتخاب شده‌ای و مبادا ارزان بدهی! این، نیمی از قضیّه است و نیمه‌ی دوم، از اینجا شروع می‌شود که من حالا چکار کنم؟ حالا باید بگردی و خودت را پیدا کنی تا مثل گمشده‌ها، حرکت نکنی. 🔹 حالا باید مثل بقیه‌ی اهل دنیا، اصالت را به امور مالی ندهی و از جهت باطنی هم، دنیا و دنیا و دنیا را بزرگ نشماری. مبادا نمازت و روزه‌ات و رفاقتت هم برای دنیا باشد! اینطور نمی‌شود. 🔸 تو، یک وجود ارزشمند هستی و دنیا، ارزشی ندارد. الگوها و نمونه‌های قرآنی را نگاه کنید. کلید درِ گنج‌های قارون، بی‌حد و بی‌حساب بود! ولی عاقبتش چه شد؟ کد ۲۳۹۴۱ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
🔻 باید سعی، تلاش، عزم، نظم و برنامه‌ریزی برای امور دینی و رشدمان داشته باشیم. 🔸 مسیر بهره‌وری بیشتر، [به طور مختصر، عبارت است از] نظم. دیگر چه؟ عزم؛ یعنی تصمیم بگیر و برنامه‌هایت را هم سامان بده. دیگر چه؟ توجّه به قرآن. دیگر چه؟ توسّل به آقا بقیةالله علیه‌السلام. 🔹 برخی می‌گویند که همه‌ نوع توسّلاتی را انجام داده‌ام. به آنان باید گفت که وقتی می‌گویی توسّلات انجام داده‌ام، توسّل دو بخش دارد: یکی بخش فیزیکی کار است که این دعا را بخوانی، این سلام را بدهی و رو به قبله بنشینی و بخش دیگرش، این است که ذهنت را از پراکندگی‌ها، خالی کنی و متوجّه آقا باشی. بخش محتوایی‌اش، مهم است. کد ۲۳۹۴۱ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
🔻 در همین بازه‌ی زمانی حدودِ صد یا دویست سال قبل در اصفهان، خدا می‌داند که در این تخت‌فولاد، تکه به تکه‌اش از جهت معنوی، چه خبر بوده است! 🔸 در تاریخ نوشته‌اند که مردم از اصفهان کنده می‌شدند و به سمت تکایای مختلف تخت‌فولاد، هجوم می‌آوردند. به آنجا می‌رفتند و نماز شبشان را می‌خواندند و علمایی که در تکایای مختلف بودند، دعای کمیل می‌خواندند و صدای العفو، از تمام این تخت‌فولاد، بلند می‌شد. 🔹 برخی، نماز شبشان را هم در آنجا می‌خواندند و برخی بعدش هم می‌ماندند و صبح جمعه، دعای ندبه را هم می‌خواندند و فردا، ‌بانشاط برمی‌گشتند. 🔸 اصفهان، روحی داشت؛ علما و بزرگانی در قسمت به قسمت شهر بودند که بالاخره روح اصفهان بودند و دعای مستجاب داشتند. چقدر مردم، اعتقاد داشتند! 🔹 در بازار، شخصی می‌گفت که آقا سید! اول هر ماه به مغازه‌ی من بیا و یک «یا حسین» علیه‌السلام بگو و برو. مردم، با این سبک زندگی، خودشان، زندگی‌شان، حیاتشان و فرزندانشان را تأمین و تضمین می‌کردند. 🔸 همیشه، این بوده است و این سفره‌ی احسان الهی در نشر معارف، برای انبیا پهن می‌شده است. ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
نکاتی مهم درباره و قسمت اول: مجموعه «وساطت ازدواج آدم و حوا» با محوریت خانواده و ازدواج، در راستای گام دوم انقلاب اسلامی و با نگاهی تمدنی به حوزه خانواده و ازدواج، سعی بر اصلاح فضای این بنیان مقدس دارد. این سامانه زیرمجموعه جمعیت امام رضایی‌ها است و با انجام پنج خدمت مدون 1-همسان‌گزینی و واسطه‌گری 2-آموزش 3-مشاوره‌ 4- تسهیل‌گری 5- شبکه‌سازی واسطین ازدواج ،سعی بر اثرگذاری در امر ازدواج و تشکیل بنیان خانواده در طولانی مدت را دارد. « محمدحسین اصغری» کارشناسIT ،کارشناس ارشد امنیت و دارای تحصیلات حوزوی، مسئول این سامانه است. در یک سال گذشته چیزی در حدود ۶۰_۷۰ هزار کاربر و ۱۰_۱۲ هزار فرم فعال تهیه و با وجود تمام سخت‌گیری‌ها با تمام مدارک و احراز کامل ثبت‌شده است. هرروز به خانم‌های متقاضی ازدواج افزوده و از تعداد آقایان کم می‌شود و نمودارها دقیقاً این مسئله را اثبات می‌کنند و متأسفانه با این روند سن خانم‌های متقاضی روزبه‌روز بالاتر می‌رود. همین‌طور خانم‌هایی که از تأخیر در ازدواج خود به‌شدت پشیمانند و بعضاً در این مورد از پدر و مادرهایشان گلایه‌مند که به بهانه درس خواندن و مواردی از این قبیل ازدواج آن‌ها را به تأخیر انداخته اند و درنتیجه این دختران فرصت‌هایشان را برای انتخاب شریک مناسب برای زندگی و تشکیل خانواده از دست داده‌اند. سال گذشته با افزایش تقاضای کاربرها برای ثبت نام در سامانه، با نظرسنجی های مختلف و مشاوره‌های مکرر اساتید به این نتیجه رسیدیم که بالای ۹۰ درصد مشکلات ازدواج در جامعه بر سر مسائل فرهنگی، عدم آگاهی و عدم تزریق نگاه درست به زندگی است و متأسفانه افراد به‌جای حق محوری، خودمحور می‌شوند. باید بپذیریم بالاخره کسی که گندم می کارد نباید انتظار داشته باشد جو برداشت کند! ما در آموزش‌وپرورش دوازده سال انواع و اقسام درس‌ها و محتواهایی را به فرزندانمان آموزش می‌دهیم که شاید حتی در طول زندگی آن‌ها کوچکترین کاربردی نداشته باشد اما محض رضای خداوند دو کلاس همسرداری، مسئولیت‌پذیری و درس زندگی به فرزندانمان یاد نمی‌دهیم. آن‌وقت می‌بینیم که بدیهی‌ترین مسائل و آداب زندگی را نمی‌دانند و این در مرحله خواستگاری با رفتارهایی ناآگاهانه و بعضاً به دور از ادب نمود دارد که ما هم مجبور می‌شویم در سامانه آدم و حوا الزام کنیم افراد دوره «آداب‌ورسوم خواستگاری» را بگذرانند. چیزی که در دانشگاه‌های ما خصوصاً رشته روان‌شناسی مفقود شده‌است. این طور که می بینیم همه چیز بر مبنای آن‌چه که می‌خواهی است. آن‌چه که تو را خوشحال می‌کند. چه طور راحت‌تری؟ خودت را گول نزن؟ برخلاف نگاه توحیدی که می‌گوید باید از خودت بگذری، نگاهت ایثار باشد. نگاهت به خدا باشد... دو جبهه کاملاً متقابل ! متأسفانه به آمارها که نگاه می‌کنیم هر چه رشته روان‌شناسی و بحث مشاوره بیشتر و داغ‌تر می‌شود، آمار جدایی نیز بیشتر می‌شود. سوال اینجاست! پس این‌ها دارند چه‌کار می‌کنند؟ بنابراین موسسه آدم و حوا وارد فرایند تربیت مشاور با نگاه توحیدی و ایثارگری نه خودخواهی و خودمحوری می شود تا بتواند از این مسیر منحط کمی فاصله بگیرد. ادامه👇
👆 قسمت دوم: متأسفانه ما یک فضای ولنگار مجازی داریم؛ داخلی و خارجی، در این فضای مجازی دائماً با کلیپ‌های فانتزی، آهنگ‌های به‌شدت عاشقانه و احساسی و... روبرو هستیم. اشخاصی که سازنده این کلیپ ها هستند روابط فوق‌العاده عاشقانه و احساسی را بین خودشان نمایش می‌دهند در صورتی که در زندگی واقعیشان این عشق و علاقه وجود ندارد و افزایش تعداد فالوور را به همه چیز ترجیح می دهند. من از مخاطبان این مصاحبه درخواست می‌کنم مستند «» را ببینند تا با دیدن این مستند کمی آگاهانه‌تر به فضای مجازی و فواید و مضرات آن توجه کنند. متأسفانه اختصاص درصد بالای خروجی دانشگاه‌ها به دختران و ایجاد این عدم تعادل در تحصیلات، مسئله ازدواج و تشکیل خانواده را با مشکل مواجه می‌کند و ما دریک دور باطل می‌افتیم. خانم‌هایی هستند که به‌دلیل داشتن تحصیلات بالا، طبعاً شغل می‌خواهند و انتظاراتی دارند. وقتی‌که تعداد خانم‌های شاغل بیشتر می‌شود درنتیجه متقاضی ازدواج در آقایان که می‌خواهند نان‌آور خانواده باشند کم‌تر خواهد شد و با این حساب بسیاری از آقایان از ازدواج فراری می‌شوند و ضررش متوجه خانم ها خواهد بود و این دور باطل مکرر در فرم‌های آدم و حوا نیز دیده می‌شود. از تعداد قابل‌توجهی از خانم‌ها بعد از طلاق نظرسنجی کردند. در بازه 3_6 ماهه اول در حدود هفتاد درصد راضی بودند و عده ای هم پشیمان. اما وقتی به دو سال رسید حدود 80-90 درصد اظهار پشیمانی می‌کنند. ادامه👇
👆 قسمت سوم: نیازها می‌تواند کاذب باشد نیازهایی که از طرف شبکه‌های اجتماعی، دوستان، فامیل و دیگران آن‌چنان به ذهن فرد القا می‌شود که واقعاً آن خانم و یا آقا فکر می‌کنند که این نیاز در آن‌ها حقیقی است و طرف مقابلشان نقص دارد لذا تصمیم به طلاق می گیرد. این‌ها کی اصلاح می‌شود؟ وقتی آگاهی فرد بالا برود و بداند این نیازی که دارد او را به سمتی می‌برد که از مسیر واقعی انسانیت خارج می‌شود. با بالا رفتن آگاهی نیازهای کاذب روی انسان‌ها اثر نمی‌گذارد و زندگی‌ پا بر جا می ماند، درغیراین‌صورت فرد مدام احساس می‌کند خسارت زده است برای همین در گذشته تأکید بر سازش بود. افراد نیازهایی داشتند اما واقعی بود. کنار آن‌ها ایثار و نگاه‌های معنوی داشتند. درنتیجه درمجموع سود می‌کردند و به جلو پیش می‌رفتند. در سیره اهل بیت(ع) می خوانیم وقتی رسول‌الله از امیرالمؤمنین سؤال می‌کنند که فاطمه برای تو چگونه زنی بود ایشان می‌فرمایند:« نعم العون علی طاعت الله» یعنی بهترین یاور در عبادت خداوند. یعنی هدف از ازدواج بندگی و طاعت خداست اما در نگاه امروز خودمحوری نقش دارد با توجه به اینکه خانواده نهاد اصلی یک جامعه و زیربناست ما به یک جنبش آموزشی نیز در حوزه ازدواج نیاز داریم. مطالعه چند کتاب در این زمینه فوق‌العاده راه‌گشاست و ما همیشه به زوج‌ها توصیه می‌کنیم.کتاب «الله شناسی» اثر مرحوم «علامه محمد حسین حسینی طهرانی»، کتاب «زن» اثر استاد «حاج شیخ محمدحسن وکیلی»، «نیمه دیگرم» و مجموعه‌ی هفت‌جلدی «طعم شیرین خدا» اثر استاد «عباسی ولدی» که فانتزی‌های ذهنی را تنظیم می‌کند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 تصاویر هوایی جدید از تظاهرات حامیان فلسطین در نیویورک
✅ جایگاه محکم و متشابه در معارف دینی: نظام حاکم بر عوالم ماقبل الدنیا،مابعد الدنیا و ذات و صفات و افعال الهی،فرشتگان،شیاطین،قضا و قدر،برزخ و قیامت...با نظام حاکم بر دنیا متفاوت است و بشر مأنوس با عالم دنیا و ماده هیچ تصوری از حقایق ماورای ماده ندارد پس اگر بحث از حقایق ماورایی را تعطیل کنیم باب معارف به روی بشر بسته می شود و اگر بخواهیم حقیقت آنرا بیان کنیم امکانپذیر نیست تنها راه ممکن استفاده از روش تشبیه و تنزیه(محکم و متشابه)است البته تشبیهات متعدد تا وجه شبه و روح معنا منتقل شود.[واحد لا بالعدد،شیء لا کالاشیاء،له علم لا کعلومنا،لیس کمثله شیء،شیء بحقیقةالشیئیة...]پس باید الفاظ قرآنی درباره حقایق ماورای ماده را به صورت کنایی و تشبیهی و حضوری و غیرمادی معنا کنیم نه حقیقی مادی حصولی. پس معاد قرآن تشبیهی است نه تحقیقی،اصل معاد به صورت مادی که محسوس و مأنوس بشر است بیان شده تا در تربیت انسان تأثیرگذار باشد و حقیقت معاد بیان نشده مگر در حد تنزیه و محکم گویی های قرآنی،معاد در قرآن کاملا مادی تصویر شده ولی با توجه به محکمات می فهمیم مادی نیست پس برداشت مادی از معاد توسط مخالفان فلسفه صحیح است اگر فقط آیات متشابه معاد را ملاحظه کنیم ولی توجه به این مطلب که تصویر مادی از معاد در قرآن تشبیه است نه تحقیق،موجب می شود حرف نهایی فیلسوفان درباره حقیقت غیرمادی معاد را بپذیریم )(انا معاشر الانبیا نکلم الناس علی قدر عقولهم) ✅ مبنای لغت شناسی علامه در المیزان کنایی و غرض محور است یعنی بر مبنای اعتباریات است که از طریق تشبیهات متعدد انتقال به روح معنا و وجه شبه پیدا می کند و آن روح معنا معنای اصلی کلمه است که از آن تعبیر به معنای کنایی می کنیم مثال واضح آن عرش و کرسی و ید است) ✅ آیات و روایات مربوط به خلقت انسان قبل الدنیا تشبیهات گوناگون است(آیه خلافت،ذر،عرض امانت،روایات عقل و جهل..) ✅ آیا امر به سجده شیطان بر انسان امر تکوینی است یا امر تشریعی؟(جواب: هیچکدام،یک حقیقت و ارتباط سه گانه تکوینی است که به لسان تشبیه در قالب تشریع بیان شده،از باب تشبیه عالم امر به عالم خلق،تشبیه عالم حقیقت به اعتبار، تشبیه ملکوت به ملک،تشبیه عالم حضور به حصول،تشبیه قضا و حتمیت به قدر و غیر حتمیت،تشبیه دفعیات به تدریجیات،تشبیه وحدت به کثرت،تشبیه مجرد به مادی،تشبیه غیب به شهادت،تشبیه معقول به محسوس، تشبیه نامحدود به محدود،لذا با تعابیر دنیایی ثمّ، اذا، اذ، ماضی، مضارع، امر، نهی.. بیان شده) ✅ روایات حقیقت عقل و جهل اصول کافی متشابه است و عبارت دیگری از همان آیات خلقت انسان و شیطان و ملائکه است. ✅ تشریع و شریعت بازسازی حقیقت است.(شریعت و حقیقت) اذکار و ادعیه بازسازی عالم ذر است اعداد در اذکار مقدمه باور به حقیقت است و جنبه منظم کردن سالک برای توجه به حقیقت دارد و مصلحت نفس الامری ندارد لذا کم و زیاد شدن عدد اذکار در مقام عمل مادامی که نظم عبادی را مختل نکند اشکال ندارد ولی در عین حال عبادات و اعداد اذکار توقیفی است و غیر قابل تغییر تا حکمت جعل و تشریع آن از بین نرود، شببه بحث قبله که حکمت تشریع قبله توجه دادن روح و قلب به حقیقت همه جایی خداست [اینما تولّوا فثمّ وجه الله،هو معکم اینما کنتم] ولی اگر این توجه قلبی در یک قالب مادی مشخص[توجه جسمانی به سمت قبله] مجسم نشود تثبیت نمی شود پس باید قالب تشریع را ثابت حفظ کنیم و در آن دخل و تصرف نکنیم. پس در خود عبادات[جزییات، شرایط، اعداد..] مصلحت نفس الامری نداریم بلکه یک مصلحت نفس الامری حقیقی واحد در حقیقت ماورایی نهفته است و این عبادت و تشریع مقدمه باور و یقین به آن حقیقت و وصول به آن است.[فاقم وجهک للدین فطرت الله... ذلک الدین القیّم،بلی من اسلم وجهه لله،لله المشرق و المغرب اینما تولوا فثمّ وجه الله،، اقم الصلاة لذکری، ان الصلاة تنهی عن الفحشاء و المنکر و لذکرالله اکبر،القَصدُ إلَى اللّه تعالى بالقُلوبِ أبلَغُ مِن إتعابِ الجَوارحِ بالأعمالِ] ✅ گفتمان آیات و روایات، تربیتی،انگیزشی،عملی و حضوری است و متناسب با فضای حضوری عالم ذر است(نه علمی حصولی نظامند مرزبندی شده) چون حکمت نزول آیات و روایات تذکر و توجه به فطرت و عالم ذر است و بنابر یادآوری و بازسازی آن عالم است لذا فضای گفتگو و مخاطبه حضوری دارد و سرشار از التفات و تغییر دیالوگ. ✅زیارت نامه های اهلبیت(علبهم السلام)هم تماما بازسازی فضای حضور و شهود عالم ذر و الست ازلی است. اگر در عالم ذر صحبت از (اشهدهم علی انفسهم الست بربکم قالوا بلی شهدنا-سوره اعراف، آیه 172-) است در زیارت نامه ها و نماز ها هم صحبت از (اشهد ان لا اله الا الله،اشهد انّ محمدا رسول الله، اشهد انّ علیا ولی الله)در اذان و اقامه و تشهد و متن زیارات است. نگاهی جامع به متن زیارت جامعه کبیره، دعای کمیل،توسل، مناجات شعبانیه، دعای عرفه، دعای ندبه،خطبه 222 نهج البلاغه... گویای این مطلب است.
احادیثی از امام حسن عسکری علیه السلام.m4a
10.94M
احادیثی از امام حسن عسکری(علیه السلام) ✅ کرامتی از امام ✅ حقیقت ولایت اهلبیت،
قال الحسن العسکری (علیه السلام)- إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ قَدْ فَضَّلَ مُحَمَّداً (صلی الله علیه و آله) بِفَاتِحَةِ الْکِتَابِ عَلَی جَمِیعِ النَّبِیِّینَ (علیهم السلام) مَا أَعْطَاهَا أَحَدٌ قَبْلَهُ إِلَّا مَا أَعْطَی سُلَیْمَانَ‌بْنَ‌دَاوُدَ (علیه السلام) مِنْ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ فَرَآهَا أَشْرَفَ مِنْ جَمِیعِ مَمَالِکِهِ الَّتِی أَعْطَاهَا. فَقَالَ: یَا رَبِّ مَا أَشْرَفَهَا مِنْ کَلِمَاتٍ إِنَّهَا لَآثَرُ عِنْدِی مِنْ جَمِیعِ مَمَالِکِیَ الَّتِی وَهَبْتَهَا لِی. قَالَ اللَّهُ تَعَالَی: یَا سُلَیْمَانُ وَ کَیْفَ لَا یَکُونُ کَذَلِکَ وَ مَا مِنْ عَبْدٍ وَ لَا أَمَهًٍْ سَمَّانِی بِهَا إِلَّا أَوْجَبْتُ لَهُ مِنَ الثَّوَابِ أَلْفَ ضِعْفِ مَا أُوْجِبُ لِمَنْ تَصَدَّقَ بِأَلْفِ ضِعْفِ مَمَالِکِکَ یَا سُلَیْمَانُ هَذَا سَبْعٌ مَا أَهَبُهُ إِلَّا لِمُحَمَّدٍ سَیِّدِ الْمُرْسَلِینَ تَمَامَ فَاتِحَهًِْ الْکِتَابِ. امام عسکری (علیه السلام) فرمودند: خداوند با عنایت‌کردن سوره‌ی حمد به پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله)؛ فضیلتی به آن جناب بخشید که به هیچ‌یک از پیامبران (علیهم السلام) پیشین نداده، مگر سلیمان‌بن‌داود (علیه السلام)؛ که فقط بِسْمِ الله الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ را از این سوره دارد. [و سلیمان (علیه السلام)] این آیه را از تمام سلطنت و قدرتی که خدا به او عنایت کرده بود برتر می‌شمرد [و] می‌گفت: «خدایا! چه کلمات عالی و باارزشی است، من این کلمات را از تمام مملکتی که [به من] عنایت کرده‌ای باارزشتر می‌دانم». خداوند به او خطاب کرد: ای سلیمان! چگونه با ارزشتر نباشد و حال اینکه هر بنده‌ی من چه زن و چه مرد مرا با این کلمات بخواند ثوابی هزار برابر مملکت تو را صدقه بدهد به او عنایت می‌کنم. این یک‌هفتم از تمام آن سوره‌ایست که به محمّد (صلی الله علیه و آله) سرور انبیاء (علیهم السلام) داده‌ام (سوره‌ی فاتحة الکتاب). تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۱۰ بحارالأنوار، ج۸۹، ص۲۵۷
🔰نجات از مرگ یا رفع شبهه؟ 🔶 شخصي نزد امام حسن عسکري(عليه السلام) آمد و گفت: اي آقاي ما، اگر يکي از برادران شيعه ما در دست کفار اسير شده، جانش در خطر باشد؛ از سويي ديگر شخصي از شيعيان گرفتار يک فرد بد‌انديش و گمراه شده که البته نمي‌خواهد او را بکشد، ولي شبهه‌هايي القا مي‌کند که ايمانش ضعيف شود، نجات دادن کدام يک ارزش بيشتري دارد؟ گرچه شايد براي رهايي شخص اول خود به خطر افتاده، کشته شوم، رهايي شخص دوم تنها نيازمند فرصت و نيرويي است که نگذارم عقيده‌اش دگرگون و ايمانش زايل شود، با آنکه خودش سالم و حتي به دور از زيان مالي و جاني است. امام در پاسخ فرمودند: آيا مي‌داني اين دو قلمرو چقدر با هم تفاوت دارند؟ آن مرد گفت: ‌آمده‌ام از شما بپرسم در ميان اين دو راه تکليفم چيست. 🔶 امام(عليه السلام) فرمودند: در کنار دريايي ايستاده‌اي، گنجشکي در دريا افتاده و در حال غرق شدن است؛ در کنارش هم مؤمني شريف و ارزشمند در آب غوطه مي‌خورد و هر لحظه امکان دارد در آب غرق شود. بايد کدام را نجات دهي؟ ثواب کدام بيشتر و نجات کدام مقدم است؟ اگر آن پرنده را برهاني، آن ديگري که انساني شريف است خفه مي‌شود. مرد پاسخ داد: بسيار روشن است. البته بايد آن شخص را نجات ‌دهم؛ زيرا آن پرنده در برابر چنين انساني ارزشي اندک دارد. امام فرمودند: به همان اندازه‌ که نجات آن مؤمن بر نجات آن پرنده کوچک برتري دارد، حفظ ايمان يک انسان از امواج شبهه‌ها بر نجات مسلماني که تنها از نظر بدني و جاني در دست کفار اسير است و هر لحظه امکان دارد کشته شود، برتري دارد. 📚 آفتاب مطهر؛ آیت الله مصباح یزدی ص ۱٣۴ و ۱٣۵
‌‌‌ابن‌الشیخ در کتاب مجالس از قول راوی از امام عسکری (ع) نقل کرده که در ضمن حدیثی گفته است: من به آن حضرت عرضه داشتم:‌‌‌ای سید من در بیشتر این ایام به خاطر آن نحوستها که دارند، و برای دفع وحشتی که انسان از این روزها دارد، و این نحوست و وحشت نمی‌گذارد انسان به مقاصد خود برسد، چه کند؟ لطفا مرا به چیزی که رفع این نگرانی کند دلالت بفرما، برای اینکه گاهی حاجتی ضروری پیش می‌آید، که باید فورا در رفع آن اقدام کرد، و وحشت از نحوست، دست و پا گیر آدم است، چه باید کرد؟ به من فرمود:‌‌‌ای سهل!شیعیان ما همان ولایتی که از ما در دل دارند حرز و حصنشان است، آنها اگر در لجه دریاهای بی‌کران و یا وسط بیابانهای بی سر و ته و یا در بین درندگان و گرگان و دشمنان جنی و انسی قرار گیرند از خطر آنها ایمنند، به خاطر اینکه ولایت ما را در دل دارند، پس بر تو باد که به خدای عز و جل اعتماد کنی و ولایت خود را نسبت به امامان طاهرینت خالص گردانی، آن وقت هر جا که خواستی برو، و هر چه خواستی بکن. سپس در آخر او را دستور می‌دهد به خواندن مقداری از ‌‌‌‌قرآن و دعا، تا به این وسیله نحوست و شومی را از خود دفع نموده، به دنبال هر هدفی می‌خواهد برود. گوییم: پس نحوست ایام بر ‌‌‌مؤمنان بغایت کم اثر است. بخصوص وقتی اهل ذکر و تذکر باشند.
🔰اشتباه رایج درباره خلخال پای زن یهودی مشهور شده که امیرالمؤمنین علی علیه السلام به خاطر کندن خلخال و زیور آلات یک زن یهودی فرمودند: اگر انسان غیرتمند از شنیدن این حادثه بمیرد سزاوار است. و بعد کسانی با این بیان ناقص با آب و تاب درباره وظایف حاکمیت و... درباره غیر مسلمانان داد انتقاد سر می دهند. اما این همه ماجرا نیست: اولا در کلام امیرالمؤمنین علیه السلام هم غارت زن مسلمان ذکر شده هم غارت زن یهودی(ادامه همین متن کامل آمده) ثانیا امیرالمؤمنین علیه السلام به خاطر غارت نفرمودند انسان دق کند و بمیرد بلکه کلام حضرت ادامه دارد: حضرت فرمودند: آن غارت گران رفتند مسلمانان با آنها نجنگیدند آنها سالم و بدون زخم از آن شهر اسلامی خارج شدند! انسان از شنیدن این خبر بمیرد سزاوار است! یعنی حضرت به خاطر غارت کردن نفرمودند اگر کسی بمیرد سزاوار است بلکه به خاطر مقاومت نکردن و نجنگیدن مسلمانان فرمودند: اگر کسی از شنیدنش بمیرد، سزاوار است. 🔹️متن عربی  وَ لَقَدْ بَلَغَنِي أَنَّ الرَّجُلَ مِنْهُمْ كَانَ يَدْخُلُ عَلَى الْمَرْأَةِ الْمُسْلِمَةِ وَ الْأُخْرَى الْمُعَاهِدَةِ، فَيَنْتَزِعُ حِجْلَهَا وَ قُلُبَهَا وَ قَلَائِدَهَا وَ رُعُثَهَا مَا تَمْتَنِعُ مِنْهُ إِلَّا بِالاسْتِرْجَاعِ وَ الِاسْتِرْحَامِ، 👈ثُمَّ انْصَرَفُوا وَافِرِينَ مَا نَالَ رَجُلًا مِنْهُمْ كَلْمٌ وَ لَا أُرِيقَ لَهُمْ دَمٌ. فَلَوْ أَنَّ امْرَأً مُسْلِماً مَاتَ مِنْ بَعْدِ هَذَا أَسَفاً مَا كَانَ بِهِ مَلُوماً بَلْ كَانَ بِهِ عِنْدِي جَدِيراً. 🔹️ترجمه: به من خبر رسيده كه مردى از لشكر شام به خانه زنى مسلمان و زنى غير مسلمان كه در پناه حكومت اسلام بوده وارد شده، و خلخال و دستبند و گردن بند و گوشواره هاى آنها را به غارت برده، در حالى كه هيچ وسيله اى براى دفاع، جز گريه و التماس كردن، نداشته اند. 👈لشكريان شام با غنيمت فراوان رفتند بدون اين كه حتّى يك نفر آنان، زخمى بردارد، و يا قطره خونى از او ريخته شود، اگر براى اين حادثه تلخ، مسلمانى از روى تأسّف بميرد، ملامت نخواهد شد، و از نظر من سزاوار است. خطبه 27 نهج البلاغه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معرفی سایت ثبت نام برای ازدواج وابسته به موسسه امام رضایی ها وحاج حسین یکتا لطفا منتشر کنید تا دست به دست در سطح جامعه بچرخه وهمه مجردهای عزیز ثبت نام کنند تا خانواده های امام زمانی بیشتری تشکیل بشه ونسل مولا علی ع هرروز بیشتر وبابرکت تر بشن به مدد مولا ✅ لطفا داخل گروهها تون نشر بدید 👆 شما هم درثوابش شریک خواهیدشد مجموعه وساطت ازدواج آدم و حوا – ازدواج 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 https://adamvahava.org/ در سایت حتماً ثبت نام کنید. ✾ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
قضیه غزه، قضیه مظلومیت و اقتدار است رهبر معظم انقلاب، صبح امروز: قضیه‌ی غزه از یک سو قضیه‌ی مظلومیت است، از یک سو قضیه‌ی اقتدار است. بله مردم غزه واقعاً مظلومند و این دشمن ددمنش و خون‌خوار، رژیم تروریستی غاصب، حدّی برای جنایت نمی‌شناسد. در یک بمباران هزار نفر را شهید میکند، اینجوری است، حدّی نمی‌شناسد. مظلومیت مردم این‌جوری ظاهر میشود. اما در کنار این مظلومیت دو نقطه‌ی مهم وجود دارد: یک نقطه صبوری این مردم است، توکل این مردم است. این مردم صبوری به خرج دادند انصافاً. در کنار این، نکته‌ی مهم دیگری که وجود دارد این است که ضربه‌ای که در این حادثه در این حمله رزمندگان فلسطینی به رژیم غاصب وارد شد یک ضربه تعیین‌کننده است. تاکنون چنین ضربه‌ای به این رژیم وارد نشده و همان‌طور که ما اول هم عرض کردیم قابل ترمیم نیست. هر چه می‌گذرد بیشتر معلوم میشود که قابل ترمیم نیست.
| ریشه‌یابی رهبر معظم انقلاب: ‏اگر خطر نابودی رژیم غاصب را تهدید نمیکرد، سران آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، این اشرار عالم، خودشان را محتاج نمی‌دیدند که پشت سرهم به فلسطین اشغالی بیایند و اظهار همبستگی کنند. این نشان میدهد ضربه،بسیار محکم و تعیین کننده بوده و رژیمِ از پاافتاده را بزور دارند سرپا نگه میدارند.
امام عسکری (علیه السلام) فرمودند: خداوند با عنایت‌کردن سوره‌ی حمد به پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله)؛ فضیلتی به آن جناب بخشید که به هیچ‌یک از پیامبران (علیهم السلام) پیشین نداده، مگر سلیمان‌بن‌داود (علیه السلام)؛ که فقط "بِسْمِ الله الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ "را از این سوره دارد. [و سلیمان (علیه السلام)] این آیه را از تمام سلطنت و قدرتی که خدا به او عنایت کرده بود برتر می‌شمرد [و] می‌گفت: «خدایا! چه کلمات عالی و باارزشی است، من این کلمات را از تمام مملکتی که [به من] عنایت کرده‌ای باارزشتر می‌دانم». خداوند به او خطاب کرد: ای سلیمان! چگونه با ارزشتر نباشد و حال اینکه هر بنده‌ی من چه زن و چه مرد مرا با این کلمات بخواند ثوابی هزار برابر مملکت تو را صدقه بدهد به او عنایت می‌کنم. این یک‌هفتم از تمام آن سوره‌ایست که به محمّد (صلی الله علیه و آله) سرور انبیاء (علیهم السلام) داده‌ام (سوره‌ی فاتحة الکتاب). تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۱۰ بحارالأنوار، ج۸۹، ص نکته:ارزش و و آن از این حدیث معلوم می شود.
از جگر سوختگان آهِ شرربار ببین خیز از طوس و بیا حال مرا زار ببین کاش می‌شد که دل سیر تماشات کنم یار گمگشته! تو برگردی و پیدات کنم چقدَر کوه و کمر را پی تو آمده‌ام به تمنای رُخت ناله‌ی هجران زده‌ام چندماه است که آوارگی اقبال من است چادر خاکی من شاهد احوال من است منِ معصومه کجا رنج بیابان گردی؟! کاش یک‌بار به این خسته نظر می‌کردی خبری باد صبا از تو نیاورد آخر دست تقدیر مرا راهی قم کرد آخر پیِ تکریمِ منِ پرده نشینِ بدحال سربه زیر آمده بودند همه استقبال سر هر کوچه که رفتیم سلامم کردند مثل پروانه همه دور و برم می‌گردند دور بودم همه جا از نظر بیگانه خانه‌ام خانه‌ی نور است؛ نه یک ویرانه گریه کردیم ولی حین مناجات فقط کوچه رفتیم ولی کوچه‌ی سادات فقط کاش بودی که ببینی چقدر تب کردم من در این شهر فقط گریه به زینب کردم کاش می‌شد بنویسند دروغ است دروغ... رفتن عمه‌ی ما بر سر بازار شلوغ چه کسی داشت گمان از سر ایوان بلند... عده ای بی سر و پا سنگ به زینب بزنند! فکر کن‌ دور نوامیس خدا معرکه بود فکر کن چادر ناموس خدا دست که بود؟! ✍ 📝 | عضو شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/525729794C288420984e
از هرکسی به غیر شما رو گرفته‌ایم برگیم و با نسیم حرم خو گرفته‌ایم هوهوی باد در حرمت موج می‌زند او را به خدمت تو اذان‌گو گرفته‌ایم گرد و غبار از دل خود پاک می‌کنیم در صحن اگر که دست به جارو گرفته‌ایم بر شانه‌ی رواقت اگر گریه می‌کنیم از ابرهای صحن تو الگو گرفته‌ایم ای ساحل امید! کنار ضریح تو هربار یاد کشتی پهلو گرفته‌ایم مهر تو را که ضامن ما روز محشر است از آستان ضامن آهو گرفته‌ایم ✍ 📝 | عضو شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/525729794C288420984e
در يكی از يادداشت‌های (رضوان الله تعالی علیه) آمده است: «هنگامی كه در قم سكونت كردم، صبح‌ها در حرم عليها السلام اقامه و من تنها كسی بودم كه اين سنّت را آنجا رواج دادم و از ۶۰ سال پيش به اين طرف، صبح زود و پيش از باز شدن درهای حرم مطهر و زودتر از ديگران می‌رفتم و منتظر می‌ايستادم. اين انتظار گاهی يک ساعت قبل از طلوع فجر بود تا خدام درها را باز كنند، زمستان و تابستان نداشت. در زمستان‌ها هنگامی كه برف همه جا را می‌پوشاند، كوچك به دست می‌گرفتم و راه خود را به طرف صحن باز می‌كردم تا خود را به حرم مطهر برسانم. در آغاز خود به نماز می‌خواندم تا پس از مدتی يک نفر به من اقتدا كرد و پس از آن كم كم افراد ديگر اقتدا كردند و به اين ترتيب، نماز جماعت را در حرم مطهر آغاز كردم و تا امروز كه ۶۰ سال از آن تاريخ می‌گذرد، ادامه دارد. آهسته آهسته، و نيز اضافه شد و از آن پس، روزی سه بار در مسجد بالاسر حضرت معصومه عليها السلام و صحن شريف نماز می‌خواندم» @avaymarefat