سؤال:
منکَر یعنی چه؟
چرا باید از آن نهی کرد؟
جواب آیت الله جوادی آملی:
تبه كاري ها وزشتي ها، كه خدا، انبيا، جان سالم و عقل بيدار آنها را نمي پسندد و آن ها را نمي شناسد «منكر» و نا شناس است تو هم آن را نشناس و اهل آن نباش. چون دين، آن را بيگانه دانسته است، با دست و زبان جلوي زشتي ها را بگير؛ بكوش تا زشتي را از خانواده و جامعه ريشه كن كني.
@avaymarefat
✅ درس اخلاق آیت اللَّه خوشوقت
❓نظر شما درباره دختری که #چادر ندارد و #مانتویی است، ولی حجاب درست و ساده ای دارد و مقید به اعمالی همچون نماز و غیره است، چیست؟
✅ کمکم همه را از دست میدهد.
او یک پله مانده تا بیحجابی،
یک پله رفته و پله دوم، بیحجابی است. #چادر بهترین پوشش اسلامی است.
❓ اخیرا مدلهای جدید چادر هم آمده که راحت تر است ...؟
✅ هیچکدام خوب نیست. همه اینها، ملّی مذهبی است و به درد ما نمیخورد. اینها فاصله شان با بیحجابی خیلی کمتر است. اما چادر اصلی اینجور نیست.
همان چادر، قرنها زنها را نگه داشته است و بعد هم نگه میدارد. اگر به این دست بزنید، به طرف بیحجابی رفته ایم.
@ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
۱-شبهات شفاعت
@avaymarefat
در گلستان سعدی حکایت یکی از وزیران آمده است که فرزند کُودنش را برای تربیت نزد دانشمندی فرستاده بود به امید آن که بر سر عقل آید. مرد دانشمند مدتی او را تعلیم کرد ولی سودی نداشت به ناچار پیامی برای پدرش فرستاد که: «این عاقل نمیشود و مرا دیوانه کرد»!
چون بُوَد اصل گوهری قابل
تربیت را در او اثر باشد
هیچ صیقل نکو نداند کرد
آهنی را که بد گهر باشد
سگ به دریای هفتگانه مشوی
که چو تر شد پلیدتر باشد
خر عیسی گرش به مکه برند
چون بیاید هنوز خر باشد.
@avaymarefat
1-ادب توحیدی انبیاء در قرآن.m4a
29.79M
ادب توحیدی انبیاء الهی در قرآن
ادب یعنی زیبایی در باور، عمل و اخلاق
معیار تشخیص ادب چیست؟
تفاوت ادب دنیایی مادی با ادب الهی توحیدی
شرکت های اخلاقی دنیایی و مادی در جهان معاصر
@avaymarefat
۳-ادب_توحیدی_انبیاء.حسن_تکوینی_و_تشریعی،توحیدمصداق.m4a
26.94M
۳-ادب توحیدی انبیاء
حسن تکوینی و تشریعی،
توحیدمصداقی
#جواب:
اسطوره ها بستری برای بیان حقایقِ غامض و پیچیده می باشند .
هنگامی که یک حقیقت بیانش مشکل باشد باید صُوَر و صورتهایی برای آن تعریف نمود تا حقیقت را پیچیده در ملحفه ای از استعارات و کنایات و تشبیهات و تمثیلات ؛ قابل هضم و جذب برای ذهن ما باشد .
ذهن بشر عادت ندارد که حقایق را عور و عریان و بگونه مطلق ادراک نماید لذا نیاز به صورت و قالبی دارد تا آنرا در یک هیئت و قالب ببیند و بپذیرد.
نمادها و کهن الگوها؛ توتم ها و اسطوره ها و تشبیهات بیان کننده یک حقیقت متعال هستند نه پنهان کننده و تحریف کننده آن .
ما با پردازش یک داستان اسطوره ای میخواهیم حقیقت را ملموس نمائیم نه اینکه آنرا تحریف کنیم و یا اینکه پنهان نمائیم .
چون تفاوت درک و فرهنگ داریم (نظام حاکم بر حقایق ماورای دنیا و حس و ماده با نظام حاکم بر دنیا و ماده و محسوسات متفاوت است) و حقایق لخت و ذات بدون صورت به مذاق ما جور نیست .
چه کسی میتواند پروتئین یا ویتامین را همین جوری در طبیعت بخورد؟
اما پروتئین در حبوبات و گوشت و ویتامین در سبزیجات و میوه پنهان است .
حال به مذاق ما برای جذب مناسب است .
اسطوره ها همانند یک سیب حقایق را پوشش میدهند همانگونه که سیب ویتامین را در نهاد خود دارد.
اگر حقیقت ذات حق بدون صورت و صور عرضه گردد ادراک نمیگردد اما وقتی میگوئیم رحمان یعنی مهربان مثل مادر آنگاه درک میگردد چون به ذهن نزدیک میگردد.و...
خداوند در مقام وحدت ذاتی خویش برای هیچ کس قابل درک نیست مگر اینکه در عالم کثرت اسماء و صفات و افعال تجلی و تنزل کرده و اسماء خویش را در صورت اشیاء ملکوتی و ملکی ظهور و بروز دهد.(کنت کنزاً مخفیاً فاحببت ان اعرف فخلقت الخلق لکی اعرف)(سنریهم آیاتنا فی الآفاق و الأنفس حتی یتبیّن لهم انّه الحقّ)
امیدوارم با این مثالها توانسته باشم مطلب را واضح نموده باشم.سرّ وجود آیات متشابه و تمثیلات در قرآن و روایات همین است.(و هذا باب ینفتح منه الابواب)تمام اختلافات بین مخالفان و موافقان فلسفه و عرفان نظری ناشی از وجود آیات و روایات متشابه است یعنی موافقان تمام این آیات را صوری می دانند که حقیقت را باید از دل آن با کنایه فهمید نه اینکه هر چه ظاهر آن گفت همان را حقیقت تلقی کرد.
اما مخالفان مباحث فلسفه و عرفان نظری،تمام این آیات و روایات متشابه را صریح در بیان حقایق و نظام حقایق گرفته و ظاهر آنرا بدون هیچ گونه تأویلی می پذیرند.
حق یارو یاورتان
@ejtehadjame
#سؤال:
ذهن انسان بیشتر تشبیه پذیر، تجسم پذیر، قالب پذیر(صورت ظاهری) و اسطوره پذیر است تا حقیقت پذیر(باطنی)! و اسطوره توانسته درسالهای دراز حقیقت را در میان خود حفظ کند. حال چگونه ذهن باید اسطوره را از حقیقت جدا کند
مثل تعزیه ها، داستانها و روایتها و اسطوره ها و نمادها و شعائر دینی و آیات متشابه و تمثیلات قرآنی و روایی در بیان حقایق ماورای دنیا مثل بهشت و جهنم،حساب و کتاب و..
من چگونه ذهنم را حقیقت پذیر کنم؟
👇👇
#جواب:
اسطوره ها بستری برای بیان حقایقِ غامض و پیچیده می باشند .
هنگامی که یک حقیقت بیانش مشکل باشد باید صُوَر و صورتهایی برای آن تعریف نمود تا حقیقت را پیچیده در ملحفه ای از استعارات و کنایات و تشبیهات و تمثیلات ؛ قابل هضم و جذب برای ذهن ما باشد .
ذهن بشر عادت ندارد که حقایق را عور و عریان و بگونه مطلق ادراک نماید لذا نیاز به صورت و قالبی دارد تا آنرا در یک هیئت و قالب ببیند و بپذیرد.
نمادها و کهن الگوها؛ توتم ها و اسطوره ها و تشبیهات بیان کننده یک حقیقت متعال هستند نه پنهان کننده و تحریف کننده آن .
ما با پردازش یک داستان اسطوره ای میخواهیم حقیقت را ملموس نمائیم نه اینکه آنرا تحریف کنیم و یا اینکه پنهان نمائیم .
چون تفاوت درک و فرهنگ داریم (نظام حاکم بر حقایق ماورای دنیا و حس و ماده با نظام حاکم بر دنیا و ماده و محسوسات متفاوت است) و حقایق لخت و ذات بدون صورت به مذاق ما جور نیست .
چه کسی میتواند پروتئین یا ویتامین را همین جوری در طبیعت بخورد؟
اما پروتئین در حبوبات و گوشت و ویتامین در سبزیجات و میوه پنهان است .
حال به مذاق ما برای جذب مناسب است .
اسطوره ها همانند یک سیب حقایق را پوشش میدهند همانگونه که سیب ویتامین را در نهاد خود دارد.
اگر حقیقت ذات حق بدون صورت و صور عرضه گردد ادراک نمیگردد اما وقتی میگوئیم رحمان یعنی مهربان مثل مادر آنگاه درک میگردد چون به ذهن نزدیک میگردد.و...
خداوند در مقام وحدت ذاتی خویش برای هیچ کس قابل درک نیست مگر اینکه در عالم کثرت اسماء و صفات و افعال تجلی و تنزل کرده و اسماء خویش را در صورت اشیاء ملکوتی و ملکی ظهور و بروز دهد.(کنت کنزاً مخفیاً فاحببت ان اعرف فخلقت الخلق لکی اعرف)(سنریهم آیاتنا فی الآفاق و الأنفس حتی یتبیّن لهم انّه الحقّ)
امیدوارم با این مثالها توانسته باشم مطلب را واضح نموده باشم.سرّ وجود آیات متشابه و تمثیلات در قرآن و روایات همین است.(و هذا باب ینفتح منه الابواب)تمام اختلافات بین مخالفان و موافقان فلسفه و عرفان نظری ناشی از وجود آیات و روایات متشابه است یعنی موافقان تمام این آیات را صوری می دانند که حقیقت را باید از دل آن با کنایه فهمید نه اینکه هر چه ظاهر آن گفت همان را حقیقت تلقی کرد.
اما مخالفان مباحث فلسفه و عرفان نظری،تمام این آیات و روایات متشابه را صریح در بیان حقایق و نظام حقایق گرفته و ظاهر آنرا بدون هیچ گونه تأویلی می پذیرند.
حق یارو یاورتان
@ejtehadjame
🌹 #احادیث_معنوی 46🌹
✅ رسولخدا(صلی الله علیه وآله) فرمود: هرکس سوره زلزال را چهار بار بخواند، مانند این است که قران را ختم کرده.هرکس حین خواب سوره تکاثر را بخواند از فتنههای قبر در امان است.اگر نمیتوانید هر روز هزار آیه قرآن بخوانید پس هر روز سوره تکاثر را بخوانید.
✅ امامصادق علیه السلام فرمود: هرکس بر خواندن سوره عادیات مداومت کند با علی علیه السلام محشور گردد.
✅ امامصادق علیه السلام فرمود: در برابر دشمنت سوره فیل را بخوان.
✅ امامصادق علیه السلام فرمود: کسی که سوره نصر را بخواند خداوند بر جمیع دشمنانش نصرت دهد و کفایتش کند.
نکته مهم:
از این روایات و دیگر احادیث فهمیده می شود که اثر و خاصیت هر سوره ای در خود سوره نهفته است یعنی اثر معنوی هر سوره ای خود سوره و محتوای سوره است انس زیاد با یک سوره در بلندمدت محتوای سوره را در جان و قلب و ذهن و زندگی انسان تحقق می دهد.
مثلا محتوای سوره نصر،نصرت می آورد.
سوره قدر،تقدیرات خوب می آورد.
سوره تکاثر، توجه به قبر و برزخ و قیامت و فشار قبر و چشم برزخی.. است.
سوره توحید، تقویت توحید است.
سوره ذاریات افزایش رزق و روزی است.
🌹نقل از نرم افزار احادیث معنوی🌹
🌹 #احادیث_معنوی 47🌹
✅ رسولخدا(صلی الله علیه وآله) فرمود: هرکس سوره زلزال را چهار بار بخواند، مانند این است که قران را ختم کرده.هرکس حین خواب سوره تکاثر را بخواند از فتنههای قبر در امان است.اگر نمیتوانید هر روز هزار آیه قرآن بخوانید پس هر روز سوره تکاثر را بخوانید.
✅ امامصادق علیه السلام فرمود: هرکس بر خواندن سوره عادیات مداومت کند با علی علیه السلام محشور گردد.
✅ امامصادق علیه السلام فرمود: در برابر دشمنت سوره فیل را بخوان.
✅ امامصادق علیه السلام فرمود: کسی که سوره نصر را بخواند خداوند بر جمیع دشمنانش نصرت دهد و کفایتش کند.
نکته مهم:
از این روایات و دیگر احادیث فهمیده می شود که اثر و خاصیت هر سوره ای در خود سوره نهفته است یعنی اثر معنوی هر سوره ای خود سوره و محتوای سوره است انس زیاد با یک سوره در بلندمدت محتوای سوره را در جان و قلب و ذهن و زندگی انسان تحقق می دهد.
مثلا محتوای سوره نصر،نصرت می آورد.
سوره قدر،تقدیرات خوب می آورد.
سوره تکاثر، توجه به قبر و برزخ و قیامت و فشار قبر و چشم برزخی.. است.
سوره توحید، تقویت توحید است.
سوره ذاریات افزایش رزق و روزی است.
🌹نقل از نرم افزار احادیث معنوی🌹
نکته ای از جلسات علامه طباطبایی و هانری کربن فرانسوی درباره #شجره_ممنوعه:
دکتر داریوش شایگان در تکنگاری مهم خود درباره هانری کربن، درباره محتوای یک شب از آن جلسات نوشته است: «از مایههای عرفان نظری سخن میگفتیم که میبایست موضوع گفتوگوهایمان در آن سال باشد… یادم میآید کربن آن شب به موضوع نخستین گناه آدمی، به هبوط بشر پرداخت و از طرح این مشکل در قالب مسیحیت از علامه طباطبایی پرسید: «آیا عرفان اسلامی نیز به گناه آغازین معتقد است؟» سپس با نقل قولی از یک مولف فرانسوی افزود: «دو هزار سالی که از آن گناه آغازین میگذرد، کارمان را به جایی رسانده که دیگر از گناه بدمان نمیآید.»… علامه طباطبایی با صدای آرامی که بهدشواری شنیده میشد در پاسخ گفت: «هبوط بشر، نقص یا عیب نیست. پس آنقدرها گناه هم نیست. اگر میوه ممنوع نبود، امکانات بیکران وجود هرگز به منصه ظهور نمیرسید.» لبخند ستایشگر و تایید کننده کربن هرگز یادم نمیرود. (کربن: آفاق تفکر معنوی در اسلام ایرانی، ص 43)
t-135.pdf
1.35M
#معرفی_کتاب
📘معادله الزام و اختیار در تربیت
✍️نویسنده: محمد عالم زاده نوری
🔹این کتاب در 126 صفحه به موضوع حد و مرز الزام و اختیار در تربیت می پردازد. در مراکز آموزشی و تربیتی، حداقل دو سبک کلان مدیریتی تربیتی شیوع دارد که این کتاب به بررسی آن می پردازد. سبک اول با استفاده از همه ابزارات الزام و قرار دادن مخاطبان در سختی و فشار، قائل به شکوفایی و رشد حداکثری مخاطبین است و در مقابل سبک دوم از طریق معرفت بخشی و فرهنگ سازی و درونی سازی احساس مسئولیت، مخاطبین را به رشد، تشویق و رهنمود می سازد. طبیعتا هر دو سبک، دلایل زیادی به در تایید روش خود و نیز ضعف هایی بر طیف مقابل، روا می دارند. ابتکار جالب این کتاب، روش پرداخت به این دلایل است که آن را طی 14 گفتگو به صورت رفت و برگشت در 30 صفحه با قلمی روان، استدلالات و اشکالات و پاسخ های هر سبک به طیف مقابل را مطرح می کند.
@avaymarefat
نوشته حکاکی شده روی انگشتر رهبر انقلاب هنگام بازدید از نمایشگاه دستاوردهای هوا فضای سپاه:
«شهید آل الله سلیمانی: ما ملت امام حسینیم»
@avaymarefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
💠 مقطعی بسیار زیبا و ماندگار 🌸
👈 استاد محمد اللیثی
📖 سوره آل عمران آیات ۱۹۳ و ۱۹۴
بسیار آرامش بخش هست
پیشنهاد میدم بارها بشنوید👌
#قطعه_تلاوت
#تلاوت
قرائت آل عمران استاد الليثي.m4a
12.31M
به نام، یاد و توکل بر او
سلام و🌹ماندگارترین شاهکار قرائت
🍏مستند صوتی برجسته ترین و ماندگارترین شاهکار قرآئت قرآن کریم در جهان اسلام که هزاران بار پخش شده و هزاران بار پخش خواهد شد :
👈قرائت قاری مصری
استاد "محمد اَللَّیْثی" در دانشگاه علوم و فنون فارابی ارتش جمهوری اسلامی ایران.
👈این تلاوت با لحن دشتی و الهام گرفته از مصائب امام حسین علیه السلام میباشد.
استاد وقتی وارد سالن شد گفت :
👈"من نمیخوانم"😳.
استاد موسوی به آقای فراهانی گفت : اینها لحن های عربی زیاد شنیدند؛ اگه ممکنه مداحی ات با لحن دشتی بخوان.(لحن دشتستانی).
السلام علیک یا اباعبدالله
داداش،
دل من بیشتر می سوخت اگر قرآن نمیخواندی
که تهمت میزدند و صبر با خون جگر کردم.
🏴سالن یکپارچه گریه میکرد.
استاد اللیثی پرسید :
چی میخونه؟
گفتم : مصیبت الحسین علیه السلام.
استاد بشدت گریه کرد. با صدای بلند و شانه هایش تکان میخورد😭.
آقای فراهانی ادامه داد : من یک قاری میشناسم که وقتی میخواند، سنگش میزدند.
یک دفعه استاد محمد اللیثی گفت : "من میخواهم بخوانم".
با صدای بغض کرده تلاوت را شروع کرد.
💐آیات پایانی سوره آل عمران :
🌹... رَبَّنَا إنَّنَا سَمِعنَا مُنَادِياً يُنَادي لِلاِيمَانِ اَن آمِنُوا بِرَبِّكُم فَآمَنَّا...
من خیلی گریه کردم.
بعد از قرائت برای استراحت ميرفتيم.
در ماشین استاد محمد اللیثی هی میزد روی پاهایش و می گفت :
🌹اَمانَکَ یَا حُسَین😭.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و فرجنا بهم و بحقهم
1_1410666287.mp3
2.79M
✅ تلاوتی عجیب که باید یکبار در عمرتان گوش کنید
تلاوتی استثنایی پس از مجلس امام حسین علیه السلام
استاد محمد اللیثی
سوره مبارکه #آل_عمران
🎶مقام : #بیات
🔆رَبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِيًا يُنَادِي لِلْإِيمَانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا ۚ رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَكَفِّرْ عَنَّا سَيِّئَاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ
رَبَّنَا وَآتِنَا مَا وَعَدْتَنَا عَلَىٰ رُسُلِكَ وَلَا تُخْزِنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۗ إِنَّكَ لَا تُخْلِفُ الْمِيعَادَ
🔅خدایا، ما شنیدیم نِدای کسی را که اینطور به ایمان دعوت میکرد: ’به صاحباختیارتان ایمان بیاورید.‘ ما هم ایمان آوردیم. خدایا، گناهان ما را بپوشان و بدیهایمان را محو کن و کاری کن که وقت مرگ، همردیف خوبان باشیم.
خدایا، پاداشی را که از زبان پیامبرانت به ما وعده دادهای، به ما بده و روز قیامت خواروزارمان نکن. آخر، تو برخلاف وعدهات عمل نمیکنی.»
#تولید_جهل
تولید جهل بیشترین و مهم ترین کار جبهه رسانه ای استکبار جهانی است برای افزایش مطالبات فرعی و انحرافی و غلط مردم و به حاشیه بردن مطالبات اصلی
⚠️ معلومات ناقص موجب امور خطرناک می شود.
⚠️کسانی که مهارت خواندن ندارند، مهارت اندیشیدن هم ندارند
💯با دقت بخوانید💯
🔹 انسانها در خواندن متنهای طولانی به مشکل خوردهاند.
🔸 خواندنِ دیجیتال در حال تخریب عادتِ «خواندن عمیق» در میان ماست.
🔹دستگاههای دیجیتال باعث شدهاند انسانهای امروزی، «بیشتر» از هر دورۀ دیگری بخوانند. اما آنها دیگر مثل قبل نمیخوانند. خواندنِ دیجیتال، به شکلی روزافزون، به تجربهای تکهتکه، کوتاهمدت، سطحی و گذرا تبدیل شده است. درک متنی طولانی نیازمند مهارتهای «خواندن عمیق» است.
🔸خواندن عمیق نقشی حیاتی در تمدن بشری داشته است.
🔸 رسانه برای خواندنِ عمیق طراحی نشده است.
🔹خواندن دیجیتال از دلایل مهم رواج «سادهگرایی» در دنیای امروز است. سادهگرایی یعنی تمایل به سادهکردن هر چیز پیچیده. اظهارنظرها و موضعگیریهای یکخطی، شفاف و سرراست و فرارکردن از درک عمیق و چندوجهی مسائل.
لازمه این رویکرد، داشتن اطلاعات حداقلی و ناقص از موضوعات مختلف تخصصی(دینی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، نظامی، اجرایی، قضایی...) است که موجب اظهار نظر به ظاهر تخصصی در این موضوعات است که بسیار خطرناک است.
باید با فرهنگ سازی جلوی اظهارنظرهای غیرتخصصی را گرفت و گر نه جامعه دچار هرج و مرج می شود.
@avaymarefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 عنوان:
(گزیدهای از قسمت بیست و هفتم فصل اول)
🔸️ یکدفعه دیدم انگار همه چیز برایم تغییر کرد اینقدر احساس راحتی، سرخوشی، پرواز، رضایت و از نظر جسمی که بخواهیم تعریف کنیم حرارت ملایم و مطبوعی بود
🔸️ من با تمام آگاهی اطراف خود رو حس و اطلاعاتی دریافت میکردم و آن موقع خودم رو در فاصلهی نزدیک از سقف اتاق عمل قرار دیدم و به تمام موضوعات احاطه کامل پیدا کرده بودم.
🎬 با کیفیت بالاتر از اینجـا در آپــــارات ببینید:
https://aparat.com/v/w0Zax
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
#زندگی_پس_از_زندگی
#عباس_موزون
#فصل_۱_قسمت_۲۷
#محمد_زمانیقلعه
#تجربه_نزدیک_به_مرگ
🆔 @abbas_mowzoon
🆔 @abbas_mowzoon_links