فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عجب جلسه خاطره انگیزهای
عجب منبر زیبایی
این کلیپ را دست به دست کنید همه ببینند.
╭❀🕊🌼🍃❀╮
╰❀🍃🌼🕊❀╯
#حدیث
#أحاديث_نبوي
#مواعظ_عددیه
سلام علیکم و رحمة الله.
أسعد الله أیامکم.💐💐💐
خورشید، محمد است و صادق ماه است
خورشیــد همیشـه با قمــر همـراه است
یعنی کـه ولادت امام صــادق
در روز ولادت رسول الله است
👌أشبه الناس به پیامبر 😍
💠 #امام_صادق_علیهالسلام میفرماید:
❇️ #پیامبر_خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
✅ أَ لَاأُخْبِرُكُمْ بِأَشْبَهِكُمْ بِي؟
قَالُوا: بَلى يَا رَسُولَ اللَّهِ.
✅ قَالَ: أَحْسَنُكُمْ خُلُقاً، وَ أَلْيَنُكُمْ كَنَفاً، وَ أَبَرُّكُمْ بِقَرَابَتِهِ، وَ أَشَدُّكُمْ حُبّاً لِإِخْوَانِهِ فِي دِينِهِ، وَ أَصْبَرُكُمْ عَلَى الْحَقِّ، وَ أَكْظَمُكُمْ لِلْغَيْظِ، وَ أَحْسَنُكُمْ عَفْواً، وَ أَشَدُّكُمْ مِنْ نَفْسِهِ إِنْصَافاً فِي الرِّضَا وَ الْغَضَبِ».
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
✅ آیا شما را از شبیه ترینتان به خودم با خبر نسازم؟
گفتند: آرى اى رسول خدا!
✅ایشان فرمودند:
✳️ کسی است که:
1⃣ خوش اخلاق تر،
2⃣ و مهربانتر،
3⃣ و به خویشانش نیکوکارتر،
4⃣ و نسبت به دیگران دوستدارتر،
5⃣ و بر حق شکیباتر،
6⃣ و در خشم صبورتر،
7⃣ و با گذشتتر،
8⃣ و درخرسندى و خشم با انصافتر باشد، (این شخص، شبیه ترین شما به من است).
📚منابع:
الکافي، ج۳، ص۶۱۰، ح۳۵؛
تحف العقول، ص۴۸؛
من لا يحضره الفقيه، ج۴، ص۳۷۰؛
معدن الجواهر، ص۶۲؛
کنز الفوائد، ج۲، ص۱۱؛
مشکاة الأنوار، ص۲۳۸؛
أعلام الدین، ص۱۱۹؛
الوافي، ج۴، ص۱۶۷؛
وسائل الشيعة، ج۱۵، ص۱۹۳؛
بحار الأنوار، ج۶۶، ص۳۰۶
5.64M
#سوال
امروز داشتم درمورد ظلم و ستم روایات رو مطالعه میکردم.
یک عده روایات میگفتند انسان نباید در برابر ظلم سکوت کند
نباید ظلم پذیر باشد
باید بر علیه ظالم اقدام کرد
خلاصه در مذمت انظلام و ظلم پذیری بود
باز یک عده روایات
در مدح بخشش کسی که به تو ستم کرده بود
به عنوان مثال رسول الله میفرمایند یکی از سفارشات خدا به من این است که نسبت به کسی که به من ظلم کرده عفو کنم.
چطور این روایات با هم جمع میشوند؟
یک عده میگه ظالم رو ببخش
یک عده میگه نبخش، ظلم پذیر نباش و بر علیه اون اقدام کن.
#جواب این سوالات در صوت آمده. 👆
شیخ ابن فَهد در کتاب «عدّة الدّاعی» از امام رضا(علیهالسلام) روایت کرده:
هرکس پس از نماز صبح این کلمات را بر زبان جاری کند، حاجتی نخواهد مگر آنکه برایش فراهم شود و خداوند آنچه برای او اهمیت دارد برایش آماده سازد و آن کلمات این است:
بِسْمِ اللّٰهِ وَصَلَّى اللّٰهُ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ، ﴿وَأُفَوِّضُ أَمْرِى إِلَى اللّٰهِ إِنَّ اللّٰهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ، فَوَقَاهُ اللّٰهُ سَيِّئاتِ مَا مَكَرُوا﴾، ﴿لَاإِلٰهَ إِلّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّى كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ، فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنْجِى الْمُؤْمِنِينَ﴾. ﴿حَسْبُنَا اللّٰهُ وَنِعْمَ الْوَكيلُ، فَانْقَلَبُوا بِنِعْمةٍ مِنَ اللّٰهِ وَفَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ﴾، مَا شَاءَ اللّٰهُ لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلّا بِاللّٰهِ، مَا شَاءَ اللّٰهُ لَامَا شَاءَ النَّاسُ؛
مَا شَاءَ اللّٰهُ وَإِنْ كَرِهَ النَّاسُ، حَسْبِىَ الرَّبُّ مِنَ الْمَرْبُوبِينَ، حَسْبِىَ الْخالِقُ مِنَ الْمَخْلُوقِينَ، حَسْبِىَ الرَّازِقُ مِنَ الْمَرْزُوقِينَ، حَسْبِىَ اللّٰهُ رَبُّ الْعالَمِينَ، حَسْبِى مَنْ هُوَ حَسْبِى، حَسْبِى مَنْ لَمْ يَزَلْ حَسْبِى، حَسْبِى مَنْ كَانَ مُذْ كُنْتُ لَمْ يَزَلْ حَسْبِى، حَسْبِىَ اللّٰهُ، لَاإِلٰهَ إِلّا هُوَ، عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ، وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ.
به نام خدا، درود خدا بر محمد و خاندانش، «من کارم را به خداوند وامی گذارم؛ زیرا خداوند به بندگان بیناست؛ پس [در نتیجۀ واگذاری کارش به خداوند] خداوند او را از نقشه های شوم آنان [که می خواستند بر ضد وی به کار گیرند] حفظ کرد»، «معبودی جز تو نیست، تو [از هر عیب و نقصی] منزّهی، همانا من [به سبب کناره گیری از قومم بدون اِذن تو،] از ستمکاران بر خود هستم؛ پس دعایش را مستجاب کردیم و از اندوه نجاتش دادیم و مؤمنان را این گونه نجات می دهیم»، «خداوند برای ما بس است و او نیکو کارسازی است؛ [آنان بدون توجه به سخنان منافقان و عوامل نفوذی در جنگ «حَمراءُ الاَسَد» شرکت کردند]، پس با نعمت و احسانی بزرگ از سوی خدا [از جبهۀ جنگ] بازگشتند درحالی که هیچ آسیبی به آنان نرسیده بود» آنچه خدا بخواهد همان میشود، هیچ نیرو و توانی نیست جز به خدای [بلندمرتبه بزرگ]؛ آنچه خدا بخواهد آن میشود نه آنچه مردمان بخواهند؛ آنچه خدا بخواهد خواهد شد گرچه مردمان خوش ندارند، کفایت میکند پروردگار مرا از یاری پروردگان، آفریدگار مرا از کمک آفریدهها، روزی دهنده مرا از لطف روزیخواران، خدای یکتا پروردگار جهانیان کفایتم میکند، مرا بس است آنکه بهحقیقت مرا بس است، مرا بس است آنکه همواره مرا بس است، مرا بس است آنکه همواره از آنگاهکه بودهام مرا بس بوده است، مرا بس است خدایی که معبودی جز او نیست، بر او توکل نمودم و اوست پروردگار عرش بزرگ.
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا امام رضا(علیه السلام)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر معظم انقلاب در دانشگاه افسری امام علی علیهالسلام: زلزله ویرانگر ۱۵ مهر یک شکست اطلاعاتی و نظامی #غیرقابل_ترمیم برای رژیم صهیونیستی است
حضرت آیتالله خامنهای: در این قضیه ۱۵ مهر به این طرف، رژیم غاصب صهیونیستی هم از لحاظ نظامی هم از لحاظ اطلاعاتی یک شکست غیر قابل ترمیم خورده. شکست را همه گفتند، من تأکیدم به غیرقابل ترمیم بودن است
من میگویم این زلزله ویرانگر توانسته است بعضی از سازههای اصلی حاکمیت رژیم غاصب را ویران کند که تجدید بنای آن سازهها به این آسانی امکانپذیر نیست. ۱۴۰۲/۷/۱۸
* #ذکر
🔻اگر عظمت اسماء خدا و هم آغوشى با اسماء اللّه را به ما بفهمانند و بچشانند باب جديدى برايمان باز مىشود. ما به اشتباه اسماء الهی را خيلى مرده تصور كردهايم.
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
خدا رحمت کند مرحوم آیتالله حائری شیرازی را او از تفسیر آیه 14 سوره حشر لاَ یُقَاتِلُونَکُمْ جَمِیعاً إِلاَّ فِی قُرًى مُحَصَّنَةٍ أَوْ مِنْ وَرَاءِ جُدُرٍ بَأْسُهُمْ بَیْنَهُمْ شَدِیدٌ تَحْسَبُهُمْ جَمِیعاً وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّى ذلِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لاَ یَعْقِلُونَ
یک راهبرد قرآنی برای مبارزه صهیونیسم استخراج کرد و آن «ورود به حصار» بود، رزمندگان فلسطینی از این راهبرد فتح و پیروزی عملیات طوفان الاقصی را خلق کردند.
قرآن می گوید؛ «تو قلعه را بشکن وارد حصار آنان بشو آنها دستها را بالا میبرند آنها محال است قتال کنند مگر اینکه پشت دیوار باشند تو دیوار را خراب کن آنها تسلیم خواهند شد».
❓آیا مراد از "تحت" در آیات "جنات تجری من تحتها الانهار" و آیه شریفه "تجری من تحتهم الانهار" یکی است؟
✍جواب آیت الله الهی قمی:
تفاسیری بیان شده است ولی اینگونه است که "تحتها" در آیه شریفه وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَنُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا(نساء، 122) به معنای کف جنت و روی زمین آن است نه زیر جنت و از آن جهت که پایین درختان جنت است تحتها گفته شده است یعنی تحت اشجارها و "تحت" در تحتهم الانهار به معنای آن است که در منظر و معرض دید بهشتیان هست به گونه ای که این نهرها در مقابل دید آنهاست تحتهم أی بین أیدیهم و شبيه همین معنا در آیه شریفه أَلَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ وَهَٰذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِي مِنْ تَحْتِي(زخرف، 51) می باشد یعنی اینکه رود نیل تحت اشراف و در معرض دید و مقابل فرعون بوده همان "بین یدی" و لکن سلطه و اشراف هم در آن لحاظ شده است و لذا وقتی گهواره موسی نزدیک شد فرعون از کاخ خود که اشراف بر نیل داشت او را نظاره کرد تا به کاخ رسید و همچنین شبیه این معناست در مورد حضرت مریم سلام الله علیها که فرمود قَدْ جَعَلَ رَبُّکِ تَحْتَکِ سَرِیّا(مریم، 24) یعنی در مقابل او و بين يديها.
🔸مرا مغنی اللبیبی بود روزی / فقاهت را امیدی بود روزی
🔸چرا موج فتن در ما اثر کرد / مطولهای ما را مختصر کرد
🔸معالم نردبان آسمان بود / چراغ راه استنباطیان بود
🔸چرا برداشتند این نردبان را / چرا بستند راه آسمان را
🔸کتاب علم را تلخیص کردند / به ما بیچارگان تدریس کردند
🔸صرف میر و امثله یادش بخیر / صیغه های مشکله یادش بخیر
🔸حجره تاریک و تنگی داشتیم / سفره بی آب و رنگی داشتیم
🔸بحث، ما را عاشق خود کرده بود / لمعه ما را لایق خود کرده بود
🔸نفرت از هر خودستایی داشتیم /خلق و خوی روستایی داشتیم
🔸راه و رسم بندگی یادش بخیر/ روزگار سادگی یادش بخیر
🔸کجا رفت آیین صوم و سکوت / ابو حمزه خواندن هنگام قنوت
🔸کجایند مردان کشف و شهود / سرایر نشینان یوم الخلود
🔸کجایند مردان شب زنده دار/خدایان اخلاص و علم و وقار
🔸ما به بزم علم نامحرم شدیم / زهر نوشیدیم و بی مرهم شدیم
🔸بس که بر خوان شکم بنشسته ایم/شاهراه علم بر خود بسته ایم
🔸ما که سنگ علم بر سر می زنیم / در سراب "نمره" پر پر می زنیم
🔸به نام امتحان معتاد گشتیم / سراغ علم در خرداد گشتیم
🔸درد مرشد داشتن کمرنگ شد / قلب برخی بهر منصب تنگ شد
🔸گر ز ارزشهای خود غفلت کنیم / خویش را بی ارج و بی قیمت کنیم
🔸ما کجا آسایش و آسودگی/ ما کجا دنیا و این آلودگی
🔸هر که از جا برنخیزد مرد نیست / هر که از میدان گریزد مرد نیست
🔸خدایا دارم از شورا گلایه / شده این حوزه ها عین اداره
🔸چرا پنجشنبه ها تعطیل هستیم؟ / چنین شد راه بر تحصیل بستیم
🔸به حوزه این همه تعطیل ننگ است / الاغ درس و تحصیلات لنگ است
🔸اگر چه سالها در حوزه هستیم /هنوز اندر خم یه کوچه هستیم
🔸ز بهر نمره ما تحصیل کردیم / تجمل را به خود تحمیل کردیم
🔸خداوندا چه علم این چه علم است؟ / که بهر نمره و پاس دو ترم است
🔸ما به خورد و خواب عادت کرده ایم / تکیه بر آرنج راحت کرده ایم
🔸غم برای نوع عنوان می خوریم/ غصه آب و غم نان می خوریم
🔸گفت عالم در کجا گردد هلاک / گفتمش در لقمه های شبهه ناک
🔸شبهه خوارانند بی سوز و گداز / بی نصیب از لذت راز و نیاز
🔸می کنم در عالم آن روز سیر / یاد آن طلاب باهمت بخیر
🔸عادت هر روزشان ایثار بود / قلبشان از نور حق سرشار بود
🔸از چه رو ما خود فریبی می کنیم / با هم احساس غریبی می کنیم
🔸شیوه همسایگی در پیش بود/ حرفهاشان واقعا بی نیش بود
🔸ما چرا این راه را گم کرده ایم / اکثرا در نمره دربست برده ایم
🔸نمره ها ما را اسیر خویش کرد / خلق را یکباره بی تشویش کرد
🔸طفل تحقیق و تعلم خار شد / بحث کردن از عقاید عار شد
🔸از حضور عالمان دین جدا / شد لباس پاک روحانی دو تا
🔸ساعتی از روز را روحانی اند / ساعتی دیگر کت و شلواریند
🔸خلق را در اشتباه انداختند / عزت خود را به چاه انداختند
🔸شده اصل ملاک درس ما بیست / ز درس شیخ طوسی ها خبر نیست
🔸ز مرشدهای رهرو کم خبر هست / که دستورات بعضی کم اثر است
🔸خداوندا چه درد است این چه درد است / که فولاد دلم را آب کرده است
🔸مرا ای دوست، درد طـَلْبگی کشت / چه درد است این، مرا شرمندگی کشت
🔸شان ما بالاتر از این حرفهاست / عزت یک حوزه فوق جمله هاست
🔸ما که باید صاف و مولایی شویم / ننگمان باشد که دنیایی شویم
منبع: نشریه حجره، شماره13و14، مهر و آبان1383
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 مادر و فرزند در بیمارستان المعمدانی😭
فریادِ عطش...، سوختنِ چلچلهها
افتاده میان سر و تن، فاصلهها
میگفت گلوسوخته بیمارستان:
این حرملهها، حرملهها، حرملهها...
✍ #میلاد_عرفان_پور
📝 #اشعار_آیینی_حسینیه | عضو شوید
https://eitaa.com/joinchat/525729794C288420984e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 برادر دارد به خواهرش که در حال شهادت است، شهادتین را القاء میکند. 😭
خبر از قتلِ طفلِ بی پناه است
خبر از خون، خبر از قتلگاه است
صدای نالهی مظلوم برخاست
(اگر خاموش بنشینی گناه است)
✍ #میثم_مومنی_نژاد
📝 #اشعار_آیینی_حسینیه | عضو شوید
https://eitaa.com/joinchat/525729794C288420984e
🗂 #پرونده_ویژه | پیوند سلسله درسگفتارهای مبانی اندیشه اسلامی (طرح ولایت)
مباحث مبانی اندیشه اسلامی (طرح ولایت) را به صورت موضوعی بشنوید. 👇
♨️لیست دسته بندی شده اساتید و دروس
1⃣ معرفتشناسی
2⃣ خداشناسی
3⃣ انسانشناسی
4⃣ فلسفه اخلاق
5⃣ فلسفه حقوق
6⃣ فلسفه سیاست
┏━━ 🎵 ━┓
🆔 @sot_enghelabi
┗━━ 🎵 ━┛
#سلوک #تلاش
🔻 مقصد و مقصود از این همه امکاناتی که در عالم ایجاد شده است، انسان موحّد است. این همه فضاها از دست میرود که یکی از آنها، نطفه است و از میان صدها میلیون [سلول] که هربار بخواهد منعقد شود، تنها یکی منعقد میشود.
🔸 شما در عالم، انتخاب شدهای و مبادا ارزان بدهی! این، نیمی از قضیّه است و نیمهی دوم، از اینجا شروع میشود که من حالا چکار کنم؟ حالا باید بگردی و خودت را پیدا کنی تا مثل گمشدهها، حرکت نکنی.
🔹 حالا باید مثل بقیهی اهل دنیا، اصالت را به امور مالی ندهی و از جهت باطنی هم، دنیا و دنیا و دنیا را بزرگ نشماری. مبادا نمازت و روزهات و رفاقتت هم برای دنیا باشد! اینطور نمیشود.
🔸 تو، یک وجود ارزشمند هستی و دنیا، ارزشی ندارد. الگوها و نمونههای قرآنی را نگاه کنید. کلید درِ گنجهای قارون، بیحد و بیحساب بود! ولی عاقبتش چه شد؟
کد ۲۳۹۴۱
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری