💠 #حدیث روز 💠
💎 محبوبترین خلق خدا
🏳 رسول خدا صلياللهعليهوآلهوسلم:
الخَلقُ كُلُّهُم عِيالُ اللّه ِ و إنَّ أحَبَّهُم إلَيهِ أنفَعُهُم لِخَلقِهِ و أحسَنُهُم صَنيعا إلى عِيالِهِ
❇️ خلق، همه نانخور خدايند و محبوبترينشان نزد او، سودمندترينشان نسبت به خلقش و نيكوكارترينشان نسبت به #خانواده خويش است.
📚 بحارالأنوار: ۹۶ / ۱۶۰ / ۳۸
•┈┈••✾••┈┈•
📲 آخرین رویدادهای دینی و فرهنگی را در کانال رسمی خبرگزاری حوزه دنبال کنید:
eitaa.com/joinchat/415432704C8ae17cca99
23.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️درس جدید: مُصَوَّر خوانی چیست ؟
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
https://iqna.ir/fa/news/4228667
🔵 توضیحات :
به دنبال بحث پیرامون اصطلاحات پایه که در جلسات پیش گفته شد هر مقام از هشت درجه تشکیل شده، باید به این نکته نیز اشاره کرد که برخی از این هشت درجه از باقی مهمتر هستند و بر این اساس درجه اول جزو درجات خیلی مهم است، همچنانکه درجه چهارم، پنجم و هشتم هر مقامی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
برای هر کدام از اینها نامی در نظر گرفته شده که باید آنها را ملکه ذهن کرد، چرا که برخی از آنها معادلسازی به زبان عربی از زبان مرجعشان که لاتین است، شدهاند، مثلاً درجه اول در هر مقام به نام «دومینانت» معروف است که همانطور که در قسمت قبل اشاره شد به آن «رکوز» یا «نُت استقرار» گفته میشود یا درجه چهارم هر مقام را «تتراکورد»، دانگ یا جنس مینامیم و درجه پنجم را نیز براساس مرور قسمت قبل «پنتاکورد»، عقد یا غماز نامگذاری میکنیم و درجه هشتم هر مقام به «اُکتاو» موسوم است.
نکته مهمی که مطرح است اینکه هر مقامی در سُلَّم(گام) موسیقی از نقطهای شروع شده و در نهایت هشت درجه بالا میآید، اما در تعریف موسیقی عرب هر کدام از مقامات از جای خاصی آغاز شده و مثلاً مقام «راست» از درجه دوم شروع میشود. به طور مثال در موسیقی مقام بیات از درجه «ری» شروع میشود، اما وقتی ما در آموزش و تلاوت وقتی میخواهیم آن مقام را بخوانیم، آن را از درجه متعارف و معمولی که در موسیقی تعریف شده است، شروع نمیکنیم و اگر اندازهگیری صورت گیرد، متوجه میشویم که بیاتها و سهکاهها و غالب مقامات در تلاوت به شکل مصوّر خوانده میشوند.
در یک کلام اگر خواسته باشیم، مُصوَّرخوانی را معنا کنیم به این معناست که اجرای یک مقام غیر درجه معمول موسیقایی آن که در سُلَّم موسیقی برای آن در نظر گرفته شده است و مثلاً قاریان مقام «راست» در تلاوت قرآن کریم را به خاطر اختلاف درجات صوتی و اختلاف محدوده صوتی که در آنها وجود دارد، به شکل مصور اجرا میکنند، یعنی غیر درجات معمول تعریف شده آن در سلم موسیقی.
بر این اساس عملاً اجرای مقامها در تلاوت قرآن «مُصوَّرخوانی» است، یعنی با حفظ فواصل درجه اجرای آن از جایی شروع میشود که خارج از درجات تعریف شده در سلم موسیقی است و تأکید میکنم که اجرای مقامها در غیر درجه متداول سلم موسیقی را اصطلاحاً «مصوَّرخوانی» مینامند.
در پایان درخواست میکنم که به این اصطلاحات دقت ویژه ای داشته باشید، چرا که اگر در ادامه که مباحث تخصصیتر میشود، این اصطلاحات به درستی فهم نشوند، موجب سردرگمی هنرآموز خواهند شد.»
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
💠 حدیث روز 💠
💎 عادتی که نعمتها را از بین میبَرد!
🏴 امام كاظم عليهالسلام:
مَنْ بـَذَّرَ وَ اَسـْرَفَ زالَـتْ عَنْهُ النـِّعْمَةُ
❇️ هركس ولخرجى و اسراف كند، نعـمت از دسـتش مـیرود.
📚 بحارالانوار، ج ۷۵ ص ۳۲۷.
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
31.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️ درس جدید: تقسیم بندی مقامات تلاوت به دسته اصلی، فرعی، مرکب
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
https://iqna.ir/fa/news/4228667
⚫️ توضیحات :
بحث ما پیرامون اصطلاحات پایه در یادگیری مقامها بود و در این راستا اصطلاحات بسیار مهمی را ارائه کردیم. در ادامه با همین اصطلاحات برای یادگیری مقامها سر و کار داریم و باید این اصطلاحات ملکه ذهن شما شود. در این جلسه با مفهوم دیگری از مقام و انواع مقامات آشنا خواهیم شد.
هر مقام سیر یک درجه است که به شکل منظم و مرتب و با فواصل معین تا درجه بعدی هم نام خودش به پیش میرود، پس هر مقام هشت درجه و مجموع پردههای آن شش پرده است.
در بحث مقامشناسی باید به این نکته اشاره شود که مقامها به شکل کلی به سه بخش مقامهای اصلی، فرعی و مرکب تقسیم میشوند.
برای مقامهای اصلی تعاریف متعددی است و مثلاً گفته شده آنهایی که کثرت استعمال دارند، مقام اصلی هستند و البته برخی نیز گفتند، مقامهایی که ۴ درجه اول یا در برخی ۵ درجه مثل «اثرکُرد» یا سه درجه مثل «نوا اَثَر» مقام اصلی هستند، اما به شکل کلی مقامهایی که جنس اول آنها شخصیت خاص و منحصر به فردی دارد، مقامهای اصلی تلقی میشوند.
قسم دوم مقامها، فرعی هستند که این قسم، مقام نیستند، چرا که اشاره شد مقام، تعریفش هشت درجه میشود و باید گفت که مقامهای فرعی یک نغمه هستند؛ به این شکل که هرگاه قاری در تلاوت خود، یکی از درجات مقام را به شکل محوری استفاده کند، آن درجهای که در آن قطعه بیشتر استفاده شده و تکیه و محور اجرا در آن قطعه نُت یا درجه بوده که به آن نُت شاهد گفته میشود، مقام فرعی را شکل میدهد که در واقع نغمه فرعی است و ما به آن با مسامحه مقام فرعی میگوییم. پس مقامهای فرعی، مقام به معنای هشت درجه نبوده بلکه پُررنگ شدن یکی از درجههای یک مقام را شامل میشوند.
قسم سوم هم مقامهای مرکب هستند، ترکیب جنسهای اصلی بوده یا متشکل از جنسهای مقامهای اصلی هستند به نحوی که وقتی جاهای اینها با یکدیگر در جنس دوم تغییر کند، مقامهای مرکب شکل میگیرند.
در ادامه سلسله جلسات «آموزش تنغیم» به بیان مقامهای اصلی پرداخته و در فرصتهای آتی به مقامهای فرعی و مرکب ورود خواهیم داشت.
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d