41.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️درس جدید: انتخاب تعداد و ترتیب درجات مقامات
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
https://iqna.ir/fa/news/4228667
🟠 توضیحات :
استاد محترم در این جلسه از این مجموعه با یادآوری مباحث طرح شده پیرامون مقام «بیات» که از دو جنس بیات در پایین و نهاوند در بالا به شکل متصل تشکیل شده است، مبتنی بر پخش نمونه هایی از تلاوت و همچنین اجرای اذان، نکاتی دیگر در مورد این مقام و سایر خصایص مربوط به مقامهای تلاوت را متذکر می شود.
ایشان مقام بیات را از جمله رایج ترین موارد در اجرای اذان دانسته و در ادامه این نکته را تأکید کرد که هر قاری یا مؤذن یا حتی مرتّلی که قصد اجرای مقام بیات را دارد، الزاماً نباید هر هشت درجه آن را اجرا کند.( توضیح اینکه در قسمتهای پیشین اشاره شد، هر مقام از هشت درجه و شش پرده تشکیل شده است. )
این حافظ کل قرآن به کار بردن درجات در هر مقام در تلاوت قرآن یا اجرای اذان را منوط به اختیار قاری، مؤذن و مرتّل قرآن دانسته و به این نکته اشاره میکند که یک قاری قرآن ممکن است در تلاوت خود بخواهد از چهار درجه، پنج درجه یا بیشتر یا حتی هر هشت درجه استفاده کند.
وی در ادامه این قسمت با پخش تلاوت آیه ۴۳ سوره احزاب با صدای محمود علیالبناء که مخاطبان میتوانند در فیلم این قسمت آن را مشاهده کنند، نمونهای را ارائه و در آن قاری از هفت درجه در مقام بیات استفاده میکند یا با پخش تلاوت آیه ۷ سوره «حجرات» با صدای «طهالفشنی» نمونهای دیگر را شاهد مثال میآورد که در آن قاری از هشت درجه موجود در مقام بیات استفاده کرده است.
استاد بزرگوار، همچنین به این مورد متذکر میشود که قاری قرآن حتماً نباید در تلاوت خود ترتیب خاصی را در درجات هر مقام رعایت کند، همچنانکه در تلاوتی ممکن است به جای شروع درجات از «سیکاه» تا مثلاً «محیر»، از درجه محیر شروع کرده و تلاوت خود را به درجه «دوکاه» ختم نماید، چرا که ترتیب درجات هر مقام تلاوت صرفاً برای نظمبخشی به منظور بیان مباحث آموزشی است و در اجرا یا تلاوت قرآن، قاریان این اختیار را دارند تا از هر درجهای تلاوت خود را آغاز و به هر درجهای آن را ختم کنند.
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
💠 حدیث روز 💠
💎 غفلتزدگان دنیا، حسرتزدگان آخرت
🏳 امام حسن مجتبي عليهالسلام:
النّاسُ فِي دارِ سَهْوٍ وَ غَفْلَةٍ يَعْمَلُونَ وَلا يَعْلَمُونَ فَاِذا صارُوا إلى الآخِرَةِ صارُوا اِلى دارِ يَقينٍ يَعْلَمُونَ وَ لا يَعْمَلُونَ
❇️ مردم [در اين دنيا] در خانه بىخبرى و غفلت بهسر مىبرند؛ پس هر كارى را انجام مىدهند، نمىدانند [ثمرش را] و چون به خانه آخرت روند، به وادى يقين درآيند و همه چيز را بدانند و لكن نتوانند عمل سودمندى را در آنجا براى خويش انجام دهند.
📚 مصابيح الانوار، ج ۲، ص ۲۷۱
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ درس جدید: نکات مقام حجاز
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
https://iqna.ir/fa/news/4228667
🟡 توضیحات :
استاد گرامی در این قسمت که کلیپ آن در ادامه از نظر میگذرد، مقام حجاز را با استفاده از تصویر معرفی کرد و به این نکته اشاره میکند که این مقام متشکل از دو جنس متصل حجاز در پایین و راست در بالاست.
وی همچنین این نکته را متذکر میشود که شکل تزولی این مقام به نسبت شکل صعودی آن متفاوت است به این معنی که شکل صعودی حجاز، راست است و شکل نزولی آن از فضای نهاوند تشکیل شده است.
این مدرس قرآن فواصل مقام حجاز را نیم، یک و نیم، نیم برشمرده که این فواصل جنس حجاز است و یک سهچهارم، سهچهارم که این فواصل نیز مربوط به جنس راست است و نهایتاً یک فاصله طنینی هم بالای آن قرار دارد که به این واسطه در مجموع شش پرده را تشکیل میدهد.
ایشان با اشاره به اینکه درجه «رکوز» مقام حجاز از درجه «ر» است، در ادامه فیلم، شکل آوایی این مقام را مجدد به مخاطبان ارائه میکند و این نکته را نیز یادآور میشود که تنها شنیدن یک بار شکل آوایی آن و هر مقام دیگر نمیتواند تضمینی برای تسلط کامل بر روی آنها باشد و این آواها باید مکرر شنیده و حفظ شود.
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
💠 #حدیث روز 💠
💎 سه ثمره قرائت قرآن
🏳 پيامبرخـدا صلىالله عليهوآلهوسلم:
علَيكَ بقِراءةِ القرآنِ؛ فإنّ قِراءتَهُ كَفّارةٌ للذُّنوبِ، و سَترٌ في النارِ و أمانٌ مِن العذابِ.
❇️ بر تو باد خواندن قرآن؛
زيرا خواندن آن كفّاره گناهان است و
پردهاى در برابر آتش و
موجب ايمنى از عذاب.
📚 بحارالأنوار، ج۹۲، ص۱۷، ح۱۸
@HawzahNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ درس جدید: کاربرد مقام رست در تلاوت قاریان مکتب شرقیه
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
https://iqna.ir/fa/news/4228667
🟠 توضیحات:
استاد محترم در این قسمت که فیلم آن در ادامه از نظر میگذرد، مبتنی بر تصویر به این نکته تأکید دارد که مقام «راست» متشکل از دو جنس منفصل و جدای از هم است که شامل «راست» در بالا و «راست» در پایین میشود. ضمن آن که درجه «رکوز» یا نُت استقرار این مقام نیز در درجه دو آن واقع شده است.
مخاطبان در ادامه این قسمت با فواصل درجات مقام راست آشنا میشوند که تأکید مدرس «آموزش تنغیم» آن است که حتماً با تکرار زیاد، علاقهمندان سعی در حفظ این فواصل داشته باشند که شامل (یک، سهچهارم، سهچهارم) و مجدد (یک، سهچهارم و سهچهارم) است و شکل آوایی مقام «راست» نیز در ادامه برای یادآوری مخاطبان ارائه میشود.
از جمله نکات مهم دیگری که ایشان در این قسمت از «آموزش تنغیم» به آن میپردازد، متفاوت بودن شکل صعودی و شکل نزولی مقام «راست» است که شکل صعودی آن «راست، راست» و شکل نزولی آن «راست، نهاوند» است که بنا بر اشاره وی در مباحث مربوط به مقامهای ترکیبی که در آینده به آن پرداخته خواهد شد، از آن به مقام «سوز دل آرا» تعبیر میشود.
بنا به گفته ایشان، در این قسمت از «آموش تنغیم» مقام «راست» از جمله مقامهای پُرکاربرد در تلاوت قرآن کریم به ویژه در تلاوت قاریان مکتب شرقیه همچون شحات محمد انور، احمد شبیب، متولی عبدالعال و عبدالفتاح طاروطی است که به این واسطه به این مقام «ابوالنغمات» نیز گفته میشود.
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
مخاطبین محترم : سلام و عرض ادب
🟢 فهرست مطالب :👇
فهرست اول : روخوانی
فهرست دوم : تجوید مقدماتی
فهرست سوم : تجوید تکمیلی
فهرست چهارم : تجوید تکمیلی
فهرست پنجم : ترتیل
فهرست ششم : ترتیل
⚠️کپی و انتقال مطالب این کانال به سایر گروه ها و کانالها با ذكر لينک اين كانال جایز است .
🔷️ کانال آموزش تخصصی قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d