eitaa logo
آموزش تخصصی قرآن الهی
11.4هزار دنبال‌کننده
515 عکس
186 ویدیو
41 فایل
" يا الله " 💎 روخوانی/تجوید/صوت و لحن/حفظ 💠 مفاهیم/تدبر/تفسیر/علوم قرآنی 📣 تدریس اساتید برتر، آفلاین و رایگان ⚠️ نظارت کارشناس ارشد تفسیر و علوم قرآنی مدیر: @Modir330 ادمین: @Admin_00_110 تبلیغات: https://eitaa.com/joinchat/2096563016C5b9ffb51d6
مشاهده در ایتا
دانلود
35.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️درس جدید: قرار، جواب، جواب جواب چیست ؟ 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d لینک دانلود 👇 https://iqna.ir/fa/news/4228667
🔵 توضیحات: تا به اینجا با اصطلاحات پایه آشنا شدیم، و الان می‌خواهیم با مفاهیم «قَرار»، «جَواب» و «جَوابِ جواب» آشنا شویم. در آموزش سنتی مقام‌ها وقتی گفته می‌شد که مثلاً قَرار بخوان، قسمت پایین یا جنس یک مقام مد نظر بود و وقتی که می‌گفتند جواب بخوان، درجه پنجم یک مقام به ذهن می‌رسید که مفهوم تنغیمی یا نغمه‌ای داشت و جوابِ جواب را اوج آن مقام می‌گفتند. حال آن که در آموزش علمی و تخصصی‌تر مقام‌ها، اینها مفاهیم صوتی هستند و لحنی نیستند. یعنی در یک اُکتاو که جلسه قبل با شما راجع به آن صحبت شد، درجه اول هر اکتاو را قرار می‌گوییم و درجه هشتم هر اکتاو، جواب است. پس فاصله بین قرار تا جواب، شش‌پرده یا همان هشت درجه بوده و صرفاً یک مفهوم صوتی است به این معنی که یک درجه، از یک آغاز و تا هشت رسیده است، پس درجه هشتم، جوابِ قَرار می‌شود. نکته بعد پیرامون جوابِ جواب است؛ در تلاوت قرآن کریم معمولاً دو اکتاو محدوده صوتی قاریان است و وقتی که این دو اکتاو را با یکدیگر تصور کنیم، درجه اول، قرار و درجه هشتم، جواب، است و درجه پانزدهم آن بالاترین درجه این دو اکتاو، جوابِ جواب یا به عبارتی، جوابِ قرار دوم می‌شود. در این دو اکتاو، درجه اول می‌شود قرار شماره یک، درجه هشتم، جواب یا قرار اکتاو دوم و درجه پانزدهم هم جوابِ جواب یا جوابِ دوم قرار دوم نام می‌گیرد. یک بار دیگر تأکید می‌کنم که اینها مفاهیمی صرفاً صوتی است و نباید با یکدیگر خلط کنیم و نکته خیلی مهم این است که بعضاً نسبت به یک مجموعه اصطلاحات، ذهنیت‌های سنتی داریم، اما در تعاریف علمی، ماهیت آنها کاملاً متفاوت است. 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚠️ پیام بسیار مهم : متاسفانه مدتی است که برخی کانال ها در ایتا در حال هک شدن هستن، اگر احیانا پیامی در این کانال همراه با لینک برای پرداخت هر نوع وام یا موارد مشابه ارسال شد، بدانید از طرف ما نبوده و کانال هک شده است، لطفا به هیچ عنوان لینک ناشناس را باز نکنید‌، تا مشکل برطرف شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حدیث روز 💠 💎 آفت بزرگ روابط انسانی 🏳 امام حسن عسکری علیه‌السلام: بِئسَ العَبدُ عَبدٌ يَكونُ ذا وَجهَينِ و ذا لِسانَينِ 🎭 چه بد بنده‌‏اى است بنده‏‌اى كه دو رو و دو زبان باشد. 📚 گزیده تحف العقول، ح ۲۷۹ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️درس جدید: واژگان ثلاثی، جنس، عقد، مقام چیست ؟ 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d لینک دانلود 👇 https://iqna.ir/fa/news/4228667
🟠 توضیحات : پیرامون اصطلاحات پایه در یادگیری مقام‌ها صحبت شد. حال به مفاهیمی چون «ثلاثی»، «جنس»، «عقد» و «مقام» می‌پردازیم. ابتدا به سراغ واژه مقام می‌رویم که به تبع آن سه تای دیگر هم مشخص خواهد شد. هر مقام یک اُکتاو است، یعنی هشت درجه‌ای که با نظم مشخصی در کنار هم قرار گرفته و یک نوا یا موسیقی خاصی را ایجاد می‌کند و فواصل هشت درجه تشکیل‌دهنده، شش پرده را شامل می‌شوند. در ادامه باید به این نکته توجه داشت که سه درجه هر مقام «ثلاثی» نامیده می‌شود و هر چهار درجه را «جنس» نامیده و درجه یک تا پنج مقام را «عقد» می‌گوییم. دانستن این اصطلاحات در یادگیری مقام‌های اصلی بسیار حائز اهمیت است. سه درجه اول یعنی «ثلاثی» مخصوص مقام «سه‌کاه» است و یا به تعبیری سه‌کاه در این سه درجه شکل می‌گیرد. درجه یک تا چهارم «جنس» نامیده می‌شود که نام دیگر «تترا‌کُرد» است و درجه یک تا پنج که پیش از این گفته شد «عقد» نامیده می‌شود، نام دیگرش «پنتاکُرد» است. این واژگان به اسامی دیگری نیز شناخته می‌شوند و مثلاً به «عقد»، «غماز» هم گفته شده و درجه اول هر مقامی را نیز با واژه «نُتِ استقرار» می‌شناسیم که به آن درجه «رُکوز» هم گفته می‌شود. 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز 💠 💎 محبوب‌ترین خلق خدا 🏳 رسول خدا صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم: الخَلقُ كُلُّهُم عِيالُ اللّه ِ و إنَّ أحَبَّهُم إلَيهِ أنفَعُهُم لِخَلقِهِ و أحسَنُهُم صَنيعا إلى عِيالِهِ ❇️ خلق، همه نانخور خدايند و محبوب‌ترينشان نزد او، سودمندترينشان نسبت به خلقش و نيكوكارترينشان نسبت به خويش است. 📚 بحارالأنوار: ۹۶ / ۱۶۰ / ۳۸ •┈┈••✾••┈┈• 📲 آخرین رویدادهای دینی و فرهنگی را در کانال رسمی خبرگزاری حوزه دنبال کنید: eitaa.com/joinchat/415432704C8ae17cca99
🔵 توضیحات : به دنبال بحث پیرامون اصطلاحات پایه که در جلسات پیش گفته شد هر مقام از هشت درجه تشکیل شده، باید به این نکته نیز اشاره کرد که برخی از این هشت درجه از باقی مهم‌تر هستند و بر این اساس درجه اول جزو درجات خیلی مهم است، همچنانکه درجه چهارم، پنجم و هشتم هر مقامی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. برای هر کدام از این‌ها نامی در نظر گرفته شده که باید آنها را ملکه ذهن کرد، چرا که برخی از آنها معادل‌سازی به زبان عربی از زبان مرجعشان که لاتین است، شده‌اند، مثلاً درجه اول در هر مقام به نام «دومینانت» معروف است که همانطور که در قسمت قبل اشاره شد به آن «رکوز» یا «نُت استقرار» گفته می‌شود یا درجه چهارم هر مقام را «تتراکورد»، دانگ یا جنس می‌نامیم و درجه پنجم را نیز براساس مرور قسمت قبل «پنتاکورد»، عقد یا غماز نامگذاری می‌کنیم و درجه هشتم هر مقام به «اُکتاو» موسوم است. نکته مهمی که مطرح است اینکه هر مقامی در سُلَّم(گام) موسیقی از نقطه‌ای شروع شده و در نهایت هشت درجه بالا می‌آید، اما در تعریف موسیقی عرب هر کدام از مقامات از جای خاصی آغاز شده و مثلاً مقام «راست» از درجه دوم شروع می‌شود. به طور مثال در موسیقی مقام بیات از درجه «ری» شروع می‌شود، اما وقتی ما در آموزش و تلاوت وقتی می‌خواهیم آن مقام را بخوانیم، آن را از درجه متعارف و معمولی که در موسیقی تعریف شده است، شروع نمی‌کنیم و اگر اندازه‌گیری صورت گیرد، متوجه می‌شویم که بیات‌ها و سه‌کاه‌ها و غالب مقامات در تلاوت به شکل مصوّر خوانده می‌شوند. در یک کلام اگر خواسته باشیم، مُصوَّرخوانی را معنا کنیم به این معناست که اجرای یک مقام غیر درجه معمول موسیقایی آن که در سُلَّم موسیقی برای آن در نظر گرفته شده است و مثلاً قاریان مقام «راست» در تلاوت قرآن کریم را به خاطر اختلاف درجات صوتی و اختلاف محدوده صوتی که در آنها وجود دارد، به شکل مصور اجرا می‌کنند، یعنی غیر درجات معمول تعریف شده آن در سلم موسیقی. بر این اساس عملاً اجرای مقام‌ها در تلاوت قرآن «مُصوَّرخوانی» است، یعنی با حفظ فواصل درجه اجرای آن از جایی شروع می‌شود که خارج از درجات تعریف شده در سلم موسیقی است و تأکید می‌کنم که اجرای مقام‌ها در غیر درجه متداول سلم موسیقی را اصطلاحاً «مصوَّرخوانی» می‌نامند. در پایان درخواست می‌کنم که به این اصطلاحات دقت ویژه ای داشته باشید، چرا که اگر در ادامه که مباحث تخصصی‌تر می‌شود، این اصطلاحات به درستی فهم نشوند، موجب سردرگمی هنرآموز خواهند شد.» 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حدیث روز 💠 💎 عادتی که نعمت‌ها را از بین می‌بَرد! 🏴 امام كاظم عليه‌السلام: مَنْ بـَذَّرَ وَ اَسـْرَفَ زالَـتْ عَنْهُ النـِّعْمَةُ ❇️ هركس ولخرجى و اسراف كند، نعـمت از دسـتش مـی‌رود. 📚 بحارالانوار، ج ۷۵ ص ۳۲۷. ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews
31.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️ درس جدید: تقسیم بندی مقامات تلاوت به دسته اصلی، فرعی، مرکب 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d لینک دانلود 👇 https://iqna.ir/fa/news/4228667
⚫️ توضیحات : بحث ما پیرامون اصطلاحات پایه در یادگیری مقام‌ها بود و در این راستا اصطلاحات بسیار مهمی را ارائه کردیم. در ادامه با همین اصطلاحات برای یادگیری مقام‌ها سر و کار داریم و باید این اصطلاحات ملکه ذهن شما شود. در این جلسه با مفهوم دیگری از مقام و انواع مقامات آشنا خواهیم شد. هر مقام سیر یک درجه است که به شکل منظم و مرتب و با فواصل معین تا درجه بعدی هم نام خودش به پیش می‌رود، پس هر مقام هشت درجه و مجموع پرده‌های آن شش پرده است. در بحث مقام‌شناسی باید به این نکته اشاره شود که مقام‌ها به شکل کلی به سه بخش مقام‌های اصلی، فرعی و مرکب تقسیم می‌شوند. برای مقام‌های اصلی تعاریف متعددی است و مثلاً گفته شده آنهایی که کثرت استعمال دارند، مقام اصلی هستند و البته برخی نیز گفتند، مقام‌هایی که ۴ درجه اول یا در برخی ۵ درجه مثل «اثرکُرد» یا سه درجه مثل «نوا اَثَر» مقام اصلی هستند، اما به شکل کلی مقام‌هایی که جنس اول آنها شخصیت خاص و منحصر به فردی دارد، مقام‌های اصلی تلقی می‌شوند. قسم دوم مقام‌ها، فرعی هستند که این قسم، مقام نیستند، چرا که اشاره شد مقام، تعریفش هشت درجه می‌شود و باید گفت که مقام‌های فرعی یک نغمه هستند؛ به این شکل که هرگاه قاری در تلاوت خود، یکی از درجات مقام را به شکل محوری استفاده کند، آن درجه‌ای که در آن قطعه بیشتر استفاده شده و تکیه و محور اجرا در آن قطعه نُت یا درجه بوده که به آن نُت شاهد گفته می‌شود، مقام فرعی را شکل می‌دهد که در واقع نغمه فرعی است و ما به آن با مسامحه مقام فرعی می‌گوییم. پس مقام‌های فرعی، مقام به معنای هشت درجه نبوده بلکه پُر‌رنگ شدن یکی از درجه‌های یک مقام را شامل می‌شوند. قسم سوم هم مقام‌های مرکب هستند، ترکیب جنس‌های اصلی بوده یا متشکل از جنس‌های مقام‌های اصلی هستند به نحوی که وقتی جاهای اینها با یکدیگر در جنس دوم تغییر کند، مقام‌های مرکب شکل می‌گیرند. در ادامه سلسله‌‌ جلسات «آموزش تنغیم» به بیان مقام‌های اصلی پرداخته و در فرصت‌های آتی به مقام‌های فرعی و مرکب ورود خواهیم داشت. 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز 💠 💎 راز خیر و برکت در خانواده 🏳 رسول خدا صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم: اِذا اَرادَ اللّه ُ بِاَهْلِ بَيْتٍ خَيْرا فَقَّهَهُمْ فِى الدّينِ وَ رَزَقَهُمُ الرِّفْقَ فى مَعيشَتِهِمْ وَ الْقَصْدَ فی شأنهم وَ وَقَّرَ صَغيرُهُمْ كَبيرَهُمْ وَ اِذا اَرادَ بِهِمْ غَيْرَ ذلِكَ تَرَكَهُمْ هَمَلاً؛ ❇️ هرگاه خداوند براى خانواده‌اى خير بخواهد، آنان را ◻️در دين دانا می‌كند و ◻️مدارا در زندگى و ميانه‌روى در خرج كردن را روزيشان مى نمايد و ◻️كوچك‌ترها، بزرگ‌ترهايشان را احترام مى‌نمايند و ◻️اگر براى آنان جز اين بخواهد، به خودشان واگذارشان مى‌نمايد. 📚 مستدرك الوسائل، ج ۸، ص ۳۹۲ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews