🔻خدای متعال برای معرفی دو نیاز همیشگی انسان، یعنی "راه" و "راهنما"، در آیه۱۱۹توبه چنین فرمود: "یَا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَ کُونُوا مَعَ الصَّادِقینَ"؛ ای کسانیکه ایمان آوردهاید، از خدا پروا کنید و همواره با راستگویان باشید.
🔹در این دستور "اتَّقُوااللهَ" برای نمایاندن راه است و "کُونُوا مَعَ الصَّادِقینَ" برای نشان دادن اسوه و الگو.
✅تقوا و پرواپیشگی در اعتقاد و اخلاق و عمل، شاهراه کمال است و بدون آن، سودای رستگاری سرابی بیش نیست و خیال خام و بندگی حاصلی جز دوزخ ندارد.
🔸از سوی دیگر، این آیه نشان میدهد که وجود راه بهتنهایی کافی نیست؛ بلکه راهنمای راه بلدی از جنس آدمیان لازم است تا حد ممکنبودن کمالیابی و تهذیب را اثبات کند و هم سرمشق بندگی باشد.
▫️آدمیبودن و انسانبودنِ فرستادهی الهی آنچنان ضروری است که خدای متعال در کتاب خود گوشزد میکند: اگر فرستادهی خداوند فرشته نیز بود، حتماً شکل و شمایل انسان داشت:
"وَ لَو جَعَلناهُ مَلَکاً لَّجَعلناهُ رَجُلاً وَ لَلَبَسنَا عَلَیهِم مَّا یَلبِسُونَ"؛ و اگر او [رسول] را فرشتهای قرار میدادیم، حتماً او را مردی قرار میدادیم و بیتردید بر او آن چیزی را میپوشاندیم که بر آنها میپوشانیم.
🔹چنین الگویی مانند پلیس سر چهارراه نیست که فقط راه را نشان دهد. او تمام راه را پیموده و بر فراز قلهی انسانیت ایستاده است و دیگران را بدانسو میخواند؛ بلکه دستگیر آنان نیز هست. این است که فرمود: "همواره با صادقان باشید" و آنی دست از دامن ایشان برنگیرید. حال، "گر گدا کاهل بُوَد، تقصیر صاحبخانه چیست؟"
👈نکتهی لطیف اینکه آنچه خداوند سبحان از مومنان خواسته است، معیّت و همراهیِ موسمی و گاهگدار نیست؛ بلکه همراهی همیشگی است. این رمز راهگشا را از واژهی "کُونُوا" میتوان فهمید.
@abolhasanmahdavi
شرح دعای22؛ جلسه8.mp3
11.83M
💠 #شرح_صحیفه_سجادیه
🔸شرح دعای۲۲؛ جلسه۸
📆 ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸
⏱مدت زمان: ۴۸دقیقه
🔻مسجد امام سجاد«علیهالسلام»
@abolhasanmahdavi
🔻وقتی انسان به اطمینان قلبی رسید که برای نیل به کمال و رستگاری در دو دنیا، چارهای جز تهذیب اخلاق ندارد، به فکر یافتن راه معالجهی تمامی اخلاقهای نیک و بد میافتد.
🔹مصفّا کردن اخلاق نیز مقدماتی دارد:
🔸یکی آنکه شخص عوامل پیدایش اخلاق خوب را فرا بگیرد. این شناخت مقدمهی عمل است و اگر آن علتها را کسب کند، معلول آن یعنی همان اخلاق حسنه را به دست میآورد.
🔸دیگر آنکه اسباب پیدایش اخلاق رذیله را بشناسد تا با از بینبردن آن عوامل، بهراحتی آن اخلاق زشت را از خود بزداید؛ درست مانند بیماری جسمانی که با شناخت عامل بیماریزا، برای از بینبردن آن میکروب سعی میکند. نتیجهی این تلاش، راندن بیماری است و بازیابی سلامتی.
@abolhasanmahdavi
🔻باید نکتهای اساسی در تهذیب اخلاق بیان شود که معمولاً از آن غفلت میشود: از علل اخلاقهای خوب و بد و نیز آثار و معلولهای آنها از طریق حضور در جلسات معرفتی و اخلاقی، خواندن کتاب، گوشدادن به صوت جلسات و راههای دیگر مفید است؛
👈ولی برای حرکت عملی، هیچ گریزی از مشورت با استاد اخلاقی نیست که خود، اخلاق علمی و عملی را گذرانده است: درست مانند مریضی که با خواندن کتاب بهداشتی، از عوامل هر بیماری و آثار و معلولهای آنها در بدن انسان اطلاع پیدا میکند؛ ولی هرگاه خواست بیماری خاصی را در خود معالجه کند، به پزشک متخصص مراجعه میکند و از او راهنمایی میخواهد؛ گرچه در معالجهی بیماریهای کوچک که اهمیت خاصی ندارد، به مراجعه نیاز نیست و با همان اطلاعات عمومیِ پزشکی موجود در کتاب، میتواند صحت خود را به دست آورد.
🔹البته این مثال و تشبیه برای نزدیککردن مطلب به ذهن بود؛ وگرنه همه میدانیم که معالجهی صفت روحی و از بین بردن عادت زشت اخلاقی و بهجای آن، تحصیل عادت خوب اخلاقی، بسیار مهمتر و سختتر از عمل جراحی قلب است.
🔸این از آنروست که بودن و نبودن هر یک از آن آثار اخلاقی، بیشتر از بودن و نبودن بیماری برای انسان ضرر و نفع دارد؛ چرا که فقط حیات محدود خاکی در گرو سلامت جسم است؛ اما سعادت ابدی اخروی دربند پالایش جان از هریک از صفاتهای زشت یا کسب هر یک از صفاتهای نیکوی اخلاقی است.
✅به همین تناسب، کار معالجهی روحی نیز خیلی مهمتر از معالجهی جسمی است؛ چنانکه اطلاعات علمی و عملی استاد اخلاق هم بیش از دو برابرِ اطلاعات پزشک متخصص است.
@abolhasanmahdavi
شرح صلوات شعبانیه؛ جلسه15.mp3
7.82M
🔻 #شرح_صلوات_شعبانیه؛ جلسه۱۵
📆 شنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸
⏰مدت زمان: ۳۲دقیقه
🔹مسجد صاحبالزمان"علیهالسلام"
@abolhasanmahdavi
✅به هر دستی نباید داد دست!
🔻برای پیداکردن استاد اخلاق، باید دقت فراوان کنیم که خدای ناکرده کسی را انتخاب نکنیم که لیاقت چنین سِمَتی ندارد؛ زیرا ضرر عملکردن به دستورهای او، سیهروزی دنیایی و آخرتی است آن هم به جهل مرکب و ندانسته.
🔹آنکه سراغ استادنما میرود، از دست او دوغ مینوشد و خیال میکند دوشاب(شیرهی انگور) است!
👈ضررِ انتخاب نادرست استاد به مراتب بیشتر از اشتباه انتخاب پزشک غیرحاذق در عمل جراحی است:
🔸اولاً نهایت آن ضرر، کشتهشدن است و مرگ فقط ضرری دنیای به حساب می.آید و نه آخرتی؛
🔸ثانیاً مُردنِ دیگران را همه میبینند و ضررش را میفهمند و به فکر دورکردنِ آن هستند؛ پس جهل مرکبی نیز وجود ندارد.
✅برای نزدیککردن ذهن به تفاوت این دو، به این مثال توجه کنید:
نسبت دنیا به آخرت مانند حجم رَحِم مادر نسبت به این دنیای پهناور مادی است که تنها در آسمانی که ما میبینیم، میلیونها کهکشان هست.
▫️بنابراین زیان دنیوی، محدود و پایانپذیر است؛ ولی خسران و اخروی نامحدود و بیانتهاست. باز از نظر کیفیت و شدت رنج نیز به هیچوجه نمیتوان آنها را مقایسه کرد.
🔹بههمین دلیل بزرگان دین، از طرفی به داشتن استاد سفارش میکنند و اینکه انسان با یافتن استاد، نصف راه را رفته است و نصف دیگرش عمل به دستورهای اوست و از طرف دیگر، به دقت و احتیاط در پیداکردن استاد سفارش میکنند و اینکه دعا کند و فراهمشدن استاد را از خدای متعال و اهلبیت معصوم"علیهمالسلام" بخواهد.
@abolhasanmahdavi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 دفتر مقام معظم رهبری: هلال ماه مبارک رمضان رؤیت نشد
🔴 فردا (دوشنبه) روز آخر ماه شعبان است
📄 متن اطلاعیه:
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹به اطلاع ملت مؤمن و شریف ایران می رساند، با توجه به اهمیت تعیین روز اول ماه مبارک رمضان گروههای زیادی در سراسر کشور به استهلال پرداختند و هیچگونه گزارش اطمینان بخشی از رؤیت هلال واصل نشد. لذا بر اساس موازین شرعی برای مقام معظّم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) رؤیت هلال در شب دوشنبه به اثبات نرسید و روز دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۸ روز آخر ماه شعبان است.
دفتر مقام معظم رهبری
🔸بنابراین مؤمنینی که مایل به درک ثواب روزه آخرین روز ماه شعبان هستند، میتوانند به عنوان روزه مستحبی و یا قضا، روزه بگیرند.
@Khamenei_ir
✅بهداشت جسم؛ جلسه۹
📆۱ اسفند ۱۳۹۷
🔻۱۱راهکار برای طولانیشدن عمر:
🔹گرممزاجی
🔹ازدواج با زنی که ازدواج اول اوست.
🔹غسلکردن با آب گرم
🔹خوابیدن بر دندهی چپ
🔹خوردن سیب در سحر یا صبح ناشتا
🔹صبح زود بلند شدن
🔹تهیه کفش مناسب
🔹سبکبودن رداء
🔹مجامعت کم با زنان
🔹میلکردن ناشتایی در صبح زود
🔹شستن دستها قبل و بعد از غذاخوردن
▫️جهت مشاهده متن اینجا👇را کلیک کنید:
http://abolhasanmahdavi.ir/special/show/6810
@abolhasanmahdavi
شرح صلوات شعبانیه؛ جلسه16.mp3
8.93M
🔻 #شرح_صلوات_شعبانیه؛ جلسه۱۶
📆 ۱شنبه، ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸
⏰مدت زمان: ۳۶دقیقه
🔹مسجد صاحبالزمان"علیهالسلام"
@abolhasanmahdavi
سیدابوالحسن مهدوی
🔻سلسله جلسات اخلاقعملی؛ کاوشی نو در مفاهیم، ریشهها و آثار 🔸با موضوع: #غیرت ⏰ظهرهای ماه مبارک رمضان
سخنرانی ظهر از فردا ۱۶ اردیبهشت مصادف با ۳۰شعبانالمعظم برگزار میگردد.
May 11
غیرت؛ جلسه1.mp3
11.89M
🔻اخلاق عملی، کاوشی نو در مفاهیم و آثار
🔹 #غیرت؛ جلسه۱
📆۲شنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
⏱مدت زمان: ۴۹دقیقه
🔸مسجد ملاعبدالله
@abolhasanmahdavi
🔻ماه مبارک رمضان ماه ضیافت الهی است. ماهی است که درهای بهشت به روی انسانهای مومن باز میشود، درهای رحمت گشوده میشود، درهای جهنم بسته میشود. شیطان به غل و زنجیر کشیده میشود و انسانها با روزه گرفتن یک نوع انقطاع روحی از دنیا پیدا میکنند.
🔹این انقطاع باعث میشود که پرواز معنویشان به راحتی انجام بشود؛ چون هرچه بار انسان سنگینتر باشد پرواز انسان سختتر است، هرچه بار کمتر شد و سبک شد بهتر بال میزند یعنی اصطلاحاً میگوییم سبکبار، سبکبال است و راحت پرواز میکند.
@abolhasanmahdavi
🔻لفظ کبیر به معنای بزرگ، فقط شایستهی خداوند متعال است؛ زیرا فقط اوست که مالک و خالق کل جهان است و اوست که بر همه چیز غلبه دارد و به هیچوجه مغلوب واقع نمیشود.
🔹او خدای واجبالوجودی است که تمام هستی فقط از آن اوست و هیچ ضعف و محدودیتی در او راه ندارد؛ در حالیکه تمام موجودات دیگر مخلوق و ممکنالوجودند و همواره در فقر و ضعف ذاتی به سر میبرند.
🔸پس فقط خدای متعال است که شایستهی بزرگی و تکبر است و اوست که تکبر مطلق دارد؛ یعنی در مقایسه با هر چیزی غیر از خودش، بزرگ است.
@abolhasanmahdavi
🔻لفظ کبیر و صغیر، هم در مادیات و محسوسات استفاده میشود و هم در معنویات و روحانیات.
🔹در مقابل آن لفظ "جلیل" که بهمعنای بزرگ است، فقط برای کسی به کار میرود که از نظر معنوی بزرگ است و بزرگیِ او به چشم دیده نمیشود. به چنین انسانی "جلیلالقدر" میگویند.
🔸برای نمونه، به چند آیه از قرآن کریم اشاره میکنیم:
✅کبر در محسوسات؛ خدای متعال در سورهی اسراء آیه ۲۳ میفرماید: "وَ قَضى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِيَّاهُ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ كِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ وَ لا تَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً كَريماً"؛ و پروردگارت حکم قطعی کرد که جز او را نپرستید و به پدر و مادر [خود] نیکی کنید. حال اگر در نزد تو، یکی از آن دو یا هردو به کهنسالی رسیدند، به آنان افّ مگو و بر آنها فریاد مزن و سخن درشت مگو و با آنان سخنی کریمانه بگوی.
👈لفظ "کِبر" در این آیه، در خصوص محسوسات یعنی سن و بزرگتر بودن سِنی والدین به کار رفته است.
✅کبر در مسائل معنوی؛ در قرآن کریم در آیهی ۳۴ سورهی نساء میخوانیم: "إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلِيًّا كَبيراً"؛ همانا خداوند بلندمرتبه و بزرگ است.
👈واژه "کبیر" در این آیه، دربارهی خود خداوند است و دربارهی معنویات بهکار رفته است؛ زیرا نه خودِ خدای متعال با چشم دیده میشود و نه صفات او.
@abolhasanmahdavi
🔻اگر خدای متعال در قرآن کریم به تکبر خود تصریح نمیکرد، ممکن بود ما انسانها دچار اشتباه شویم و خدای خود را آنگونه که هست، نشناسیم.
👈برای مثال عرض میکنم اگر، نعوذبالله، خدای متعال در قرآن تواضع به خرج میداد و میفرمود: "من کبیر نیستم! من کوچکم!" و از اینگونه تعابیر، دو ایراد داشت:
🔹ایراد اول اینکه این گفتار با واقعیت مطابقت نداشت؛ زیرا او کبیر مطلقی است که هیچکس با او مقایسه نمیشود.
🔹ایراد دوم این است که اگر اینگونه جملات از خدای متعال صادر میشد، مردم هم دچار اشتباه و اختلاف میشدند؛ بدین صورت که عدهای میگفتند خداوند شکستهنفسی میکند و بعضی این گفتار را باور میکردند. عدهای دیگر نیز آن را نشانه تواضع میپنداشتند؛ در نتیجه، او را درست نمیشناختیم.
@abolhasanmahdavi