#سلام_صبحتون_بخیر
🌻برخیز مثل خورشید باش
طلوع کن نور بتاب
🌻و باعث شادی دیگران شو
🌻امروزتون سرشار از
عشق و زیبایی و نشاط
🌻پر از سلامتی و موفقیت
🌻نگاه پر مهر خدا
همراه لحظه هاتون
🌻اول هفته تون پر از بهترینها
@ayeha313
💠امیرالمؤمنین (ع) : مَن كَلَّفَكَ ما لا تُطيقُ فقد أفتاكَ في عِصيانِهِ.
💎امام علی (ع) : هر كس تو را به چيزى كه توانش را ندارى مكلّف سازد، حكم نافرمانى تو از خودش را صادر كرده است.
📖منبع : غررالحكم حدیث ۹۱۳۷ ➖ پُست شماره ۲۳۸
@ayeha313
#قسمت_اول
🔰ازدواج فامیلی موفقتر است؟
🔷ازدواج باید بر مبنای شناخت طرفین از یکدیگر باشد و چنین موضوعی صحت ندارد که ازدواجهای فامیلی موفقتر هستند .
بسیاری از خانوادهها به صرف اینکه 🔷دختر و پسرشان با هم بزرگ شده اند و سالهاست همدیگر را میشناسند با ازدواج آنها موافقت میکنند و وقتی که آنها وارد زندگی میشوند تازه متوجه تفاوتها و اختلاف نظراتشان میشوند و اینجا نقطه شروع اختلافات خانوادگی است .
🔷معمولا این ازدواجها ، چشم و گوش بسته است و افراد فقط شناخت ظاهری از هم دارند اما نکته مهم این است که أنها تصور میکنند همدیگر را میشناسند .
#ادامه_دارد
@ayeha313
تعصب، چشمهای بینا را
نابینا و گوشهای شنوا را ناشنوا میکند.
۱۳ شهریور، روز بزرگداشت
ابوریحان بیرونی از بزرگترین دانشمندان و اندیشمندان قرن 4و5 هجری قمری، اخترشناس، رياضيدان،
مورخ و جغرافیدان ایرانی است.
سالروز تولد ابوریحان بیرونی
دانشمند پیشتاز علوم مهندسی و روز
مهندسی نقشه برداری گرامی باد 🌸
@ayeha313
❌ پاسخ به شبهات
مخالفان ولایت فقیه، مکرر ادعا میکنند، شیخ انصاری (از بزرگترین علمای شیعه) مخالف ولایت فقیه بوده است. این ادعا چقدر صحت دارد؟
✅ پاسخ
✍ حجتالاسلام دکتر قربانی مقدم
🔹 شیخ انصاری دو نوع ولایت قائل هست؛ یک نوع آن را که بسیار گسترده است، مخصوص امامان معصوم می داند اما نوع دیگری از ولایت که مخصوص اموری است که شرعا و عقلاً باید اقامه شود (مانند حکومت) را برای فقیه هم ثابت می داند.
ایشان در مورد دسته دوم که از آن تعبیر به «ما لایرضی الشارع بترکه أبدا ؛ یعنی باید انجام گیرد،» می کند میگوید:
هر گاه فقیه بداند امری از امور را که مربوط به شؤون امّت است میتواند به انجام رساند ؛ یعنی مشروعیّت انجام آن، منوط به حضور امام معصوم نیست، باید آن را برعهده گیرد و انجام دهد؛ شخصا یا با دستیاری کسانی که او شایسته میداند و از سوی خود، آنان را معیّن میکند.
ایشان با استناد به مقبوله عمربن حنظله، میگوید:
معنای ظاهر این حدیث آن است که تعیین فقها در دوران غیبت، مانند تعیین والیان و حاکمان در عصر رسالت و صحابه میباشد که مردم، ملزم بودند در تمامی امور مربوط به شؤون عامّه، به آنان مراجعه کنند و از آنان اطاعت نموده، پیرو نظر آنان باشند:
«المتبادر عرفا من نصب السلطان حاکما، وجوب الرجوع إلیه فی الأمور العامّه المطلوبة للسلطان.» (مکاسب، ج3، ص 554.).
سپس به روایات دیگر اشاره میکند؛ از جمله توقیع امام زمان علیه السلام (اکمال الدین صدوق، ص 484.) که درباره آن می گوید:
مقصود از «الحوادث الواقعة» مطلق اموری است که مرتبط با شؤون عامّه است و میباید از دیدگاه عُرف، عقل و شرع به مقامات مسؤول مراجعه شود و تنها، مربوط به پرسش مسائل شرعی نیست؛ زیرا ظاهر عبارت آن است که مراجعه به وی ـ فقیه جامع شرایط ـ برای آن است تا او درباره آن تصمیم بگیرد و اقدام کند، نه آن که تنها حکم شرعی آن را بیان دارد.
شاهد دیگر بر این مدّعی، تعلیلی است که در توقیع آمده است: «فإنّهم حجّتی علیکم و أنا حجّةاللّه». این میرساند که حجیّت نظر و رأی مسؤولان در تصمیمگیریها از مقام منصوب بودنشان نشأت گرفته که در جهت زعامت و سیاستمداری میباشد و گرنه باید بگوید: «فإنّهم حجج اللّه علیکم»؛ زیرا حجیّت نظر و فتوای مجتهد در مسائل شرعی فرعی، از مقام استنباط وی از کتاب و سنّت نشأت گرفته، نه از مقام منصوب بودنش از سوی امام زمان علیهالسلام.
شیخ انصاری در جمعبندی مطالب فوق مینویسد:
«و علی أیّ تقدیر فقد ظهر ممّا ذکرنا أنّ ما دلّ علیه هذه الأدلّة هو ثبوت الولایة للفقیه فی الامور الّتی تکون مشروعیّة ایجادها فی الخارج مفروغا عنه، بحیث لو فرض عدم الفقیه کان علی الناس القیام بها کفایة؛ از دلایل یاد شده روشن گردید اموری که مشروعیّت انجام آنها مفروغعنه باشد، ولایت فقیه ثابت است» (مکاسب، ج3، ص 557-554.)
عبارات شیخ انصاری در کتاب دیگر ایشان در این خصوص صریح تر است و به یک جمله در این رابطه اکتفا می شود: ایشان می نویسید:
«بیگمان، حکم فقیه جامع الشرایط در موضوعات قضایی، نافذ و حجّت است، ولی تعلیلی که امام علیهالسلام برای پذیرفتن حکم فقیه بیان داشته است، میرساند که دلیل آن، حکومت مطلقه و حجیت عامهی فقیه در تمام امور است؛ إنّ تعلیل الإمام علیهالسلام وجوب الرضا بحکومته فی الخصومات، بجعله حاکما علی الإطلاق و حجة کذلک، یدلّ علی أنّ حکمه فی الخصومات و الوقائع، من فروع حکومته المطلقة و حجیّته العامّة، فلایختص بصورة التخاصم.» (کتاب القضاء و الشهادات، ص49.)
@ayeha313
🌱آیه های زندگی🌱
#قسمت_اول 🔰ازدواج فامیلی موفقتر است؟ 🔷ازدواج باید بر مبنای شناخت طرفین از یکدیگر باشد و چنین مو
#قسمت_دوم
🔰ازدواج فامیلی موفقتر است؟
🔷چنین #تصورهای غلطی ، جوانان را از مسیر شناخت دور میکند و زمانی که وارد زندگی میشوند ، #تازه متوجه تفاوتهایشان میشوند و اختلافهایشان شروع میشود .
🔷در ضمن اكثر #ازدواج های فامیلی باعث بروز مشکلات عدیده ای برای فرزندان می شود که #علم وراثت این مساله را ثابت کرده است .
🔷مشکلی که در #ازدواجهای فامیلی زیاد دیده میشود ، این است که مشکلات زن و شوهر سريع به خانوادهها کشیده میشود و #مشکلات را دوچندان میکنند
#پایان.
@ayeha313
👇👇👇
♨️سوال:
🔰چرا امام زمان(ع) روز جمعه ظهور خواهند کرد؟
✍️پاسخ:
✅در بعضي از روايات اشاره شده است كه ظهور در روز جمعه واقع ميشود. در روايتي از امام صادق(ع) نقل شده است:
قائم ما اهل بيت، در روز جمعه ظهور ميكند. و در برخي از روايات روز شنبه به عنوان روز ظهور ذكر شده است. در روايتي از امام باقر(ع) نقل شده است: قائم(ع) در روز شنبه كه روز عاشورا است قيام ميكند.برخي از محققين گفته اند كه ممكن است اين دو روز به دو مرحله از قيام حضرت اشاره داشته باشد. و برخي روايت روز جمعه را از لحاظ سند آن معتبر تر دانسته اند.
پس در مورد «روز ظهور» روايات مختلفي وجود دارد؛ برخي روز جمعه، بعضي روز شنبه و در بعضي ديگر روز عاشورا به عنوان روز ظهور مطرح شده است.البته بعضي از روايات قابل جمع است، براي مثال روز عاشورا روز شنبه هم باشد؛ چنان كه در روايتي از امام باقر(ع) نقل شده است: «كأني بالقائم يوم عاشورا يوم السبت قائماً بين الركن و المقام»؛ «گويا قائم را ميبينيم روز عاشورا ـ كه روز شنبه است ـ بين ركن و مقام ايستاده است».(بحار الانوار، ج52، ص29، ج30).
شاید علت ظهور امام زمان در روز جمعه شرافت این روز در بین دیگر ایام هفته باشد.
از برخی روایت استفاده میشود چون پیامبر اكرم(ص) از نظر زمانی جلوتر از همه معصومان(ع) هستند، شنبه به او تعلق دارد و حضرت امام عصر(عج) عقبتر از همه است، لذا جمعه به او تعلق دارد. چون روز جمعه متعلق به آن بزرگوار است و روز بزرگی میباشد، ظهور حضرت در آن روز اتّفاق میافتد.
سیّد بن طاووس در كتاب جمال الأسبوع گفته است: ابن بابویه(ره) به طور مستند از شخصی به نام سقربن ابی دلف روایت كرده است: وقتی متوكّل عباسی، حضرت امام علی النقی(ع) را به سامرا طلبید و او را زندانی كرد رفتم كه حضرت را زیارت كنم. عرض كرد: از رسول خدا(ص) روایت شده است: یابن رسول اللَّه لا تعادوا الأیّام فتعادیكم؛ با روزها دشمنی نكنید كه با شما دشمنی خواهند كرد. معنای این حدیث را نفهمیدیم. لطفاً راهنماییام كنید.
حضرت فرمود: مراد از ایّام ما هستیم. شنبه به اسم حضرت رسول خدا است. یكشنبه امیرالمؤمنان. دوشنبه حسن و حسین(ع). سه شنبه به امام سجّاد و امام باقر و امام صادق(ع). چهارشنبه امام موسی كاظم و حضرت رضا و حضرت امام جوادالائمه و خود من. پنجشنبه به فرزندم امام حسن عسكری(ع) و جمعه متعلق به فرزند فرزندم حضرت مهدی امام زمان(عج) است.(محدث قمی، مفاتیح الجنان، ص 97، انتشارات نبوی)
@ayeha313
🏴 احیاگر پیادهروی #اربعین درگذشت.
▪️ آیتالله سید محمدسعید حکیم، از مراجع چهارگانه نجف و نوه دختری مرحوم سیدمحسن حکیم در اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت.
▪️ این عالم عالیقدر در زمان صدام و در پی راهاندازی و تقویت پیادهروی اربعین در کشور عراق به جرم احیای مشّایه اربعینی ۸ سال زندانهای رژیم بعثی را تحمل کرده بود.
@ayeha313