eitaa logo
هر صبح یک آیه
894 دنبال‌کننده
613 عکس
127 ویدیو
13 فایل
هر روز صبح یک آیه و تفسیر و صوت همان آیه را بخوانیم و بشنویم... ارتباط با مدیر کانال در ایتا: @shahed لینک کانال در پیام رسان #سروش #گپ #ایتا #روبیکا و #بله: @ayehsobh
مشاهده در ایتا
دانلود
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺 «وَالَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا سَنَسْتَدْرِجُهُم مِّنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ» و کسانى که آیات ما را تکذیب کردند، ما آنان را از جایى که نمى دانند، به تدریج به سوى عذاب پیش مى بریم. (سوره مبارکه اعراف/ آیه ۱۸۲) @ayehsobh
007182.mp3
71.8K
آیه ۱۸۲ سوره مبارکه اعراف استاد پرهیزگار @ayehsobh
❇ تفســــــیر ❇ در این دو آیه یکى از مجازات هاى الهى را که به صورت یک سنت درباره بسیارى از گنهکاران سرکش اجرا مى شود، بیان شده و آن همان چیزى است که از آن به عذاب استدراج تعبیر مى شود. استدراج در دو مورد از قرآن مجید آمده است: یکى در آیه مورد بحث. و دیگر آیه ۴۴ سوره قلم و هر دو مورد درباره انکار کنندگان آیات الهى است. 🌼🌼🌼 به طورى که اهل لغت گفته اند، استدراج دو معنى دارد: یکى این که چیزى را تدریجاً بگیرند; زیرا اصل این ماده از درجه گرفته شده که به معنى پله است، همان گونه که انسان در صعود و نزول از طبقات پائین عمارت به بالا، یا به عکس، از پله ها استفاده مى کند، همچنین هر گاه چیزى را تدریجاً و مرحله به مرحله بگیرند یا گرفتار سازند به این عمل استدراج گفته مى شود. معنى دیگر استدراج، پیچیدن است. همان گونه که یک طومار را به هم مى پیچند (این دو معنى را راغب در کتاب مفردات نیز آورده است). ولى با دقت روشن مى شود که هر دو به یک مفهوم کلى و جامع یعنى انجام تدریجى باز مى گردند. پس از روشن شدن معنى استدراج به تفسیر آیه باز مى گردیم: خداوند در آیه مورد بحث مى فرماید: آنها که آیات ما را تکذیب و انکار کردند، تدریجاً و مرحله به مرحله، از راهى که نمى دانند، در دام مجازات گرفتارشان مى کنیم و زندگى آنها را در هم مى پیچیم (وَ الَّذینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَیْثُ لا یَعْلَمُونَ). (تفسیر نمونه، ذیل آیه ۱۸۲، سوره مبارکه اعراف) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺 «وَأُمْلِي لَهُمْ ۚ إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ» و به آنها مهلت مى دهم (تا مجازاتشان دردناکتر باشد). زیرا تدبیر من، قوى و متین است. (و هیچ کس را قدرت فرار از آن نیست.) (سوره مبارکه اعراف/ آیه ۱۸۳) @ayehsobh
007183.mp3
45.2K
آیه ۱۸۳ سوره مبارکه اعراف استاد پرهیزگار @ayehsobh
❇ تفســــــیر ❇ در این آیه، همان مطلب را به این صورت تأکید مى کند: چنان نیست که با شتابزدگى چنین کسانى را فوراً مجازات کنم، بلکه به آنها مهلت و فرصت کافى براى تنبه و بیدارى مى دهم (وَ أُمْلی لَهُمْ) و هنگامى که بیدار نشدند، گرفتارشان مى سازیم؛ زیرا شتاب و عجله مال کسانى است که قدرت کافى ندارند و مى ترسند فرصت از دستشان برود؛ ولى نقشه من و مجازات هایم آن چنان قوى و حساب شده است که هیچ کس را قدرت فرار از آن نیست (إِنَّ کَیْدی مَتینٌ). 🌼🌼🌼 مَتین به معنى قوى و شدید است و اصل آن از مَتْن گرفته شده که به معناى عضله محکمى است که در پشت قرار دارد. کَیْد با مَکْر از نظر معنى همسان است و همان گونه که در ذیل آیه ۵۴ سوره آل عمران، گفته ایم: مکر در اصل لغت به معنى چاره جوئى و جلوگیرى کردن کسى از رسیدن به مقصود طرف مخالف است، و معنى نقشه هاى موذیانه که در مفهوم فارسى امروز آن افتاده، در مفهوم عربى آن نیست. (تفسیر نمونه، ذیل آیه ۱۸۳، سوره مبارکه اعراف) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺 «أَوَلَمْ يَتَفَكَّرُوا ۗ مَا بِصَاحِبِهِم مِّن جِنَّةٍ ۚ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِيرٌ مُّبِينٌ» آیا فکر نکردند که همنشین آنها [= پیامبر ] هیچ گونه (اثرى از) جنون ندارد؟! (پس چگونه چنین نسبت ناروایى به او مى دهند؟!) او فقط بیم دهنده اى روشنگر است. (که مردم را متوجّه وظایفشان مى سازد). (سوره مبارکه اعراف/ آیه ۱۸۴) @ayehsobh
007184.mp3
96.4K
آیه ۱۸۴ سوره مبارکه اعراف استاد پرهیزگار @ayehsobh
❇ تفســــــیر ❇ شأن نزول: مفسران اسلامى چنین نقل کرده اند: پیامبر(صلى الله علیه وآله) هنگامى که در مکّه بود، شبى بر کوه صفا آمد و مردم را به سوى توحید و یکتاپرستى دعوت نمود، مخصوصاً تمامى طوائف قریش را صدا زد و آنها را از مجازات الهى برحذر داشت، تا مقدار زیادى از شب گذشت، بت پرستان مکّه گفتند: اِنَّ صاحِبُنا قَدْ جُنَّ باتَ لَیْلاً یَصُوتُ اِلَى الصَّباحِ!: رفیق ما دیوانه شده، از شب تا صبح نعره مى کشید! در این موقع آیه فوق نازل شد و به آنها در این زمینه پاسخ دندان شکنى داد. 🌼🌼🌼 با این که آیه شأن نزول خاصى دارد، در عین حال چون دعوت به شناخت پیامبر(صلى الله علیه وآله) و هدف آفرینش و آمادگى براى زندگى دیگر مى کند، با بحث هاى گذشته که پیرامون گروه دوزخى و بهشتى سخن مى گفت، پیوند روشنى دارد. تفسیر: تهمت ها و بهانه ها در این آیه نخست، خداوند به گفتار بى اساس بت پرستان دائر به جنون پیامبر(صلى الله علیه وآله) چنین پاسخ مى گوید: آیا آنها فکر و اندیشه خود را به کار نینداختند که بدانند همنشین آنها (پیامبر) هیچ گونه آثارى از جنون ندارد (أَ وَ لَمْ یَتَفَکَّرُوا ما بِصاحِبِهِمْ مِنْ جِنَّة). اشاره به این که پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) شخص ناشناخته اى در میان آنها نبود و به تعبیر خودشان صاحب یعنى دوست و همنشینشان محسوب مى شد، بیش از چهل سال در میان آنها رفت و آمد داشته، و همواره فکر و تدبیرش را دیده اند و آثار نبوغ را در وى مشاهده کرده اند. کسى که قبل از این دعوت، از عقلاى بزرگ آن جامعه محسوب مى شد، چگونه یک باره چنین وصله اى را به وى چسباندند؟! آیا بهتر نبود به جاى چنین نسبت ناروایی در این فکر فرو روند که ممکن است دعوت او حق باشد، و مأموریتى از طرف پروردگار یافته باشد؟! آن چنان که قرآن به دنبال این جمله مى گوید: او فقط بیم دهنده آشکارى است که جامعه خویش را از خطراتى که با آن رو به رو است بر حذر مى دارد (إِنْ هُوَ إِلاّ نَذیرٌ مُبینٌ). (تفسیر نمونه، ذیل آیه ۱۸۴، سوره مبارکه اعراف) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺 «أَوَلَمْ يَنظُرُوا فِي مَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا خَلَقَ اللَّهُ مِن شَيْءٍ وَأَنْ عَسَىٰ أَن يَكُونَ قَدِ اقْتَرَبَ أَجَلُهُمْ ۖ فَبِأَيِّ حَدِيثٍ بَعْدَهُ يُؤْمِنُونَ» آیا در ملکوت آسمانها و زمین (و حاکمیت مطلق خداوند بر آنها) و آنچه خدا آفریده است (از روى دقّت و عبرت) نظر نیفکندند؟! (و آیا در این نیز اندیشه نکردند که) شاید پایان زندگى آنها نزدیک شده باشد؟! (اگر به این کتاب آسمانى روشن ایمان نیاورند،)بعد از آن به کدام سخن ایمان خواهند آورد؟! (سوره مبارکه اعراف/ آیه ۱۸۵) @ayehsobh