eitaa logo
هر صبح یک آیه
897 دنبال‌کننده
660 عکس
128 ویدیو
15 فایل
هر روز صبح یک آیه و تفسیر و صوت همان آیه را بخوانیم و بشنویم... ارتباط با مدیر کانال در ایتا: @shahed لینک کانال در پیام رسان #سروش #گپ #ایتا و #بله: @ayehsobh
مشاهده در ایتا
دانلود
❇ تفســــــیر رسولان پروردگار فوراً او را از این تعجب در آوردند و سوابق نعمت هاى فوق العاده الهى را بر این خانواده و نجات معجزآسایشان را از چنگال حوادث یادآور شدند و به او گفتند: آیا از فرمان خداوند تعجب مى کنى؟ (قالُوا أَ تَعْجَبینَ مِنْ أَمْرِ اللّهِ). در حالى که رحمت خدا و برکاتش بر شما اهل بیت بوده و هست (رَحْمَتُ اللّهِ وَ بَرَکاتُهُ عَلَیْکُمْ أَهْلَ الْبَیْتِ). همان خدائى که ابراهیم(علیه السلام) را از چنگال نمرود ستمگر رهائى بخشید و در دل آتش سالم نگاه داشت، همان خدائى که ابراهیم، قهرمان بت شکن را که یک تنه بر همه طاغوت ها تاخت، قدرت و استقامت و بینش داد. این رحمت و برکت الهى، تنها آن روز و آن زمان نبود، بلکه در این خاندان همچنان ادامه داشته و دارد. چه برکتى بالاتر از وجود پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) و امامان معصوم(علیهم السلام) که در این خاندان آشکار شده اند. بعضى از مفسران، به این آیه استدلال کرده اند که همسر انسان نیز در عنوان أَهْلُ الْبَیْت وارد است و این عنوان، مخصوص به فرزندان و پدر و مادر نیست، البته این استدلال صحیح است، و حتى اگر این آیه هم نبود، از نظر محتواى کلمه أَهْل این معنى درست بود، اما، هیچ مانعى ندارد کسانى جزء اهل بیت پیامبرى همچون پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) باشند، و بر اثر جدا کردن مکتب خود از نظر معنوى از اهل بیت خارج شوند. 🌼🌼🌼 و در پایان آیه، براى تأکید بیشتر، فرشتگان گفتند: او خدائى است که حمید و مجید است (إِنَّهُ حَمیدٌ مَجیدٌ). در واقع، ذکر این دو صفت پروردگار دلیلى است براى جمله قبل; زیرا حمید به معنى کسى است که اعمال او ستوده است، این نام خدا اشاره اى به نعمت هاى فراوانى است که او بر بندگانش دارد که در مقابل آن حمدش را مى کنند و مجید به کسى گفته مى شود که حتى قبل از استحقاق، نعمت مى بخشد، آیا از خداوندى که داراى این صفات است، عجیب مى آید که چنین نعمتى (یعنى فرزندهاى برومند) به خاندان پیامبرش بدهد؟! (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۷۳ سوره مبارکه هود) @ayehsobh
202030_111703140.mp3
زمان: حجم: 2.9M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه آیه: ۷۲_۷۳ سوره مبارکه: هود @ayehsobh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با سلام ♦️ بر آن شدیم إن شاءالله مانند سال گذشته به مناسبت عید غدیر اطعام روز غدیر برای توزیع بین نیازمندان داشته باشیم که امام رضا علیه‌السلام فرمود:« کسی که در روز عید غدیر، مؤمنی را اطعام دهد؛ مانند کسی است که همه پیامبران و صدیقان را اطعام کرده است.» ♻️ لذا درخواست می‌شود کمک‌های نقدی خود به منظور تهیه و توزیع بین نیازمندان در روز را تا ۴ مرداد ۱۴۰۰ به شماره کارت زیر واریز فرمایید: ۶۰۳۷ ۹۹۷۴ ۵۲۸۸ ۲۰۶۲ (بانک ملی/ امیری) با تشکر و التماس دعا🤲 ارتباط با مدیر کانال: @shahed @rahrovanraheqoran
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «فَلَمَّا ذَهَبَ عَنْ إِبْرَاهِيمَ الرَّوْعُ وَجَاءَتْهُ الْبُشْرَىٰ يُجَادِلُنَا فِي قَوْمِ لُوطٍ» هنگامى که ترس ابراهیم فرو نشست، و بشارت به او رسید، درباره قوم لوط با ما مجادله مى کرد. (و تقاضاى عفو آنان را داشت) (سوره مبارکه هود/ آیه ۷۴) @ayehsobh
❇ تفســــــیر در آیات گذشته دیدیم ابراهیم به زودى دریافت که میهمان هاى تازه وارد، افراد خطرناک و مزاحمى نیستند، بلکه رسولان پروردگارند، که به گفته خودشان، براى انجام مأموریتى به سوى قوم لوط مى روند. هنگامى که وحشت ابراهیم(علیه السلام) از آنها زائل شد، و از طرفى بشارت فرزند و جانشین برومندى به او دادند، فوراً به فکر قوم لوط(علیه السلام) که آن رسولان مأمور نابودى آنها بودند افتاد و شروع به مجادله و گفتگو در این باره با آنها کرد (فَلَمّا ذَهَبَ عَنْ إِبْراهیمَ الرَّوْعُ وَ جاءَتْهُ الْبُشْرى یُجادِلُنا فی قَوْمِ لُوط). (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۷۴ سوره مبارکه هود) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «إِنَّ إِبْرَاهِيمَ لَحَلِيمٌ أَوَّاهٌ مُّنِيبٌ» چرا که ابراهیم، بردبار و دلسوز و همواره رجوع کننده (به سوى خدا) بود. (سوره مبارکه هود/ آیه ۷۵) @ayehsobh
❇ تفســــــیر لذا، قرآن بلافاصله در آیه بعد مى گوید: ابراهیم بردبار، بسیار مهربان و متوکّل بر خدا و بازگشت کننده به سوى او بود (إِنَّ إِبْراهیمَ لَحَلیمٌ أَوّاهٌ مُنیبٌ). در واقع، با این سه جمله پاسخ سربسته و کوتاهى به این سؤال داده شده است. 🌼🌼🌼 توضیح این که ذکر این صفات براى ابراهیم(علیه السلام) به خوبى نشان مى دهد که مجادله او مجادله ممدوحى بوده است و این به خاطر آن است که براى ابراهیم روشن نبود فرمان عذاب به طور قطع از ناحیه خداوند صادر شده، بلکه این احتمال را مى داد هنوز روزنه امیدى براى نجات این قوم باقى است و احتمال بیدارشدن درباره آنها مى رود. و به همین دلیل، هنوز جائى براى شفاعت وجود دارد. لذا خواستار تأخیر این مجازات و کیفر بود; چرا که او حلیم و بردبار، و نیز بسیار مهربان بود، و نیز در همه جا به خدا رجوع مى کرد. بنابراین، این که بعضى گفته اند: اگر مجادله ابراهیم با خدا بود که معنى ندارد و اگر با فرستادگان او بود آنها نیز از پیش خود نمى توانستند کارى انجام دهند، پس در هر صورت این مجادله نمى توانست صحیح باشد؟ پاسخ این است: در برابر یک حکم قطعى نمى توان گفتگو کرد، اما فرمان هاى غیر قطعى را با تغییر شرائط و اوضاع مى توان تغییر داد; چرا که راه بازگشت در آن بسته نیست، و به تعبیر دیگر، فرمان هائى است مشروط نه مطلق. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۷۵ سوره مبارکه هود) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «يَا إِبْرَاهِيمُ أَعْرِضْ عَنْ هَٰذَا ۖ إِنَّهُ قَدْ جَاءَ أَمْرُ رَبِّكَ ۖ وَإِنَّهُمْ آتِيهِمْ عَذَابٌ غَيْرُ مَرْدُودٍ» (گفتیم:) اى ابراهیم! از این (درخواست) صرف نظر کن، که فرمان پروردگارت فرا رسیده و به یقین عذاب بدون بازگشت (الهى) به سراغ آنها مى آید. (سوره مبارکه هود/ آیه ۷۶) @ayehsobh
❇ تفســــــیر در آیه بعد، مى فرماید: رسولان به زودى به ابراهیم گفتند: اى ابراهیم از این پیشنهاد صرف نظر کن و شفاعت را کنار بگذار که جاى آن نیست (یا إِبْراهیمُ أَعْرِضْ عَنْ هذا). چرا که فرمان حتمى پروردگارت فرا رسیده (إِنَّهُ قَدْ جاءَ أَمْرُ رَبِّکَ). و عذاب خداوند، بدون گفتگو به سراغ آنها خواهد آمد (وَ إِنَّهُمْ آتیهِمْ عَذابٌ غَیْرُ مَرْدُود). 🌼🌼🌼 تعبیر به رَبِّک (پروردگارت) نشان مى دهد این عذاب، نه تنها جنبه انتقامى نداشته، بلکه از صفت ربوبیت پروردگار که نشانه تربیت و پرورش بندگان و اصلاح مجتمع انسانى است، سرچشمه گرفته!. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۷۶ سوره مبارکه هود) @ayehsobh