202030_370803651.mp3
زمان:
حجم:
2.79M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه: یوسف
آیه: ۶
@ayehsobh
هدایت شده از معصومه معصومیان
🔴 مجمع حافظان قرآن کریم کاشمر برگزار میکند 🔴
✨ مسابقه عظیم فرهنگی «شعور عاشورایی» ✨
❇️ جوایز ارزندهی این مسابقه:
🎁 ۴۰ کارت هدیه پانصد هزار تومانی برای نفرات برتر
🎁 ۱۰ کارت هدیه ۱۵۰ هزار تومانی به قیدقرعه به کسانی که بیش از نیمی از نمره آزمون را کسب کنند
📆 تاریخ برگزاری مسابقه: ۲۳ مهر ماه
#فرایندی_کاملا_رایگان
🌐 ثبتنام در مسابقه، دسترسی به مجموعه پیامهای مکتب عاشورا و عضویت در کانال اطلاعرسانی از طریق لینک زیر:
🆔 zil.ink/ashoora_test
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«لَّقَدْ كَانَ فِي يُوسُفَ وَإِخْوَتِهِ آيَاتٌ لِّلسَّائِلِينَ»
به یقین در (داستان) یوسف و برادرانش، نشانه ها(ى هدایت) براى سؤال کنندگان بود.
(سوره مبارکه یوسف/ آیه ۷)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
نقشه نهائى
از اینجا جریان درگیرى برادران یوسف با یوسف (علیه السلام) شروع مى شود:
آیه، اشاره به درس هاى آموزنده فراوان این داستان کرده، مى گوید: به یقین در سرگذشت یوسف و برادرانش، نشانه هائى براى سؤال کنندگان بود (لَقَدْ کانَ فی یُوسُفَ وَ إِخْوَتِهِ آیاتٌ لِلسّائِلینَ).
در این که منظور از این سؤال کنندگان چه اشخاصى هستند؟ بعضى از مفسران (مانند قرطبى در تفسیر الجامع و غیر او) گفته اند: این سؤال کنندگان جمعى از یهود مدینه بودند، که در این زمینه پرسش هائى از پیامبر(صلى الله علیه وآله)مى کردند.
ولى ظاهر آیه مطلق است و مى گوید: براى همه افراد جستجوگر آیات و نشانه ها و درس هائى در این داستان نهفته است .
چه درسى از این برتر که گروهى از افراد نیرومند، با نقشه هاى حساب شده اى که از حسادت سرچشمه گرفته، براى نابودى یک فرد ظاهراً ضعیف و تنها، تمام کوشش خود را به کار گیرند.
اما با همین کار بدون توجه، او را بر تخت قدرت بنشانند و فرمانرواى کشور پهناورى کنند و در پایان همگى در برابر او سر تعظیم فرود آورند.
🌼🌼🌼
این نشان مى دهد وقتى خدا کارى را اراده کند مى تواند آن را ـ حتى به دست مخالفین آن کار ـ پیاده کند، تا روشن شود که یک انسان پاک و باایمان تنها نیست و اگر تمام جهان به نابودى او کمر بندند، اما خدا نخواهد، تار موئى از سر او کم نخواهند کرد!.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۷ سوره مبارکه یوسف)
@ayehsobh
202030_1882798397.mp3
زمان:
حجم:
1.47M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه: یوسف
آیه: ۷
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«إِذْ قَالُوا لَيُوسُفُ وَأَخُوهُ أَحَبُّ إِلَىٰ أَبِينَا مِنَّا وَنَحْنُ عُصْبَةٌ إِنَّ أَبَانَا لَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ»
هنگامى که (برادران) گفتند: «یوسف و برادرش (بنیامین) نزد پدر، از ما محبوبترند. در حالى که ما مردان نیرومندى هستیم. مسلّماً پدر ما، در گمراهى آشکارى است.
(سوره مبارکه یوسف/ آیه ۸)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
یعقوب دوازده پسر داشت که دو نفر از آنها یوسف و بنیامین از یک مادر بودند که راحیل نام داشت.
یعقوب نسبت به این دو پسر مخصوصاً یوسف، محبت بیشترى نشان مى داد، زیرا:
اولاً، کوچکترین فرزندان او محسوب مى شدند و طبعاً نیاز به حمایت و محبت بیشترى داشتند.
ثانیاً، طبق بعضى از روایات مادر آنها راحیل از دنیا رفته بود و به این جهت نیز به محبت بیشترى محتاج بودند. از آن گذشته مخصوصاً در یوسف (علیه السلام)، آثار نبوغ و فوق العادگى نمایان بود. مجموع این جهات سبب شد که یعقوب آشکارا نسبت به آنها ابراز علاقه بیشترى کند.
برادران حسود، بدون توجه به این جهات از این موضوع سخت ناراحت شدند، به خصوص که شاید بر اثر جدائى مادرها، رقابتى نیز در میانشان طبعاً وجود داشت، لذا دور هم نشسته گفتند: یوسف و برادرش نزد پدر از ما محبوبترند، با این که ما جمعیتى نیرومند و کارساز هستیم و زندگى پدر را به خوبى اداره مى کنیم. به همین دلیل، باید علاقه او به ما بیش از این فرزندان خردسال باشد که کارى از آنها ساخته نیست (إِذْ قالُوا لَیُوسُفُ وَ أَخُوهُ أَحَبُّ إِلى أَبینا مِنّا وَ نَحْنُ عُصْبَةٌ).
🌼🌼🌼
و به این ترتیب، با قضاوت یک جانبه خود پدر را محکوم ساختند و گفتند: به طور قطع پدر ما در گمراهى آشکارى است! (إِنَّ أَبانا لَفی ضَلال مُبین).
آتش حقد و حسد به آنها اجازه نمى داد در تمام جوانب کار بیندیشند، دلائل اظهار علاقه پدر را نسبت به این دو کودک بدانند; چرا که همیشه منافع خاص هر کس، حجابى بر روى افکار او مى افکند، و به قضاوت هائى یک جانبه که نتیجه آن گمراهى از جاده حق و عدالت است وا مى دارد.
البته، منظور آنها گمراهى دینى و مذهبى نبود; چرا که آیات آینده نشان مى دهد آنها به بزرگى و نبوت پدر اعتقاد داشتند، و تنها در زمینه طرز معاشرت به او ایراد مى گرفتند.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۸ سوره مبارکه یوسف)
@ayehsobh
202030_1661106827.mp3
زمان:
حجم:
3.07M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه: یوسف
آیه: ۸
@ayehsobh
هدایت شده از جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی
7.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ یک حرکت خوب از آموزشوپرورش که متاسفانه دانشآموزان و اولیا و معلمان کمتر از آن اطلاع دارند!
⚠️🛑 دستبهدست کنید تا دانشآموزان و معلمان استفاده کنند!
#⃣ #صیانت_از_کودکان
🇮🇷 جبههٔ #انقلاب اسلامی در فضای مجازی
✊🏻 @jebheh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«اقْتُلُوا يُوسُفَ أَوِ اطْرَحُوهُ أَرْضًا يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ وَتَكُونُوا مِن بَعْدِهِ قَوْمًا صَالِحِينَ»
یوسف را به قتل رسانید. یا او را به سرزمین دوردستى بیفکنید تا توجّه پدرتان، فقط به شما باشد. و بعد از آن، (از گناه خود توبه مى کنید. و)افراد صالحى خواهید بود.»
(سوره مبارکه یوسف/ آیه ۹)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
حس حسادت، سرانجام برادران را به طرح نقشه اى وادار ساخت: گرد هم جمع شدند و دو پیشنهاد را مطرح ساختند گفتند: یا یوسف را بکشید و یا او را به سرزمین دوردستى بیفکنید، تا محبت پدر یکپارچه متوجه شما بشود! (اقْتُلُوا یُوسُفَ أَوِ اطْرَحُوهُ أَرْضاً یَخْلُ لَکُمْ وَجْهُ أَبیکُمْ).
درست است که با این کار احساس گناه و شرمندگى وجدان خواهید کرد، چرا که با برادر کوچک خود این جنایت را روا داشته اید، ولى، جبران این گناه ممکن است; توبه خواهید کرد و پس از آن جمعیت صالحى خواهید شد ! (وَ تَکُونُوا مِنْ بَعْدِهِ قَوْماً صالِحینَ).
این جمله، دلیل بر آن است که آنها با این عمل احساس گناه مى کردند، و در اعماق دل خود کمى از خدا ترس داشتند و به همین دلیل، پیشنهاد توبه بعد از انجام این گناه مى کردند.
🌼🌼🌼
ولى مسأله مهم اینجاست که سخن از توبه قبل از انجام جرم در واقع براى فریب وجدان و گشودن راه به سوى گناه است، و به هیچ وجه دلیل بر پشیمانى و ندامت نمى باشد.
به تعبیر دیگر، توبه واقعى آن است که بعد از گناه، حالت ندامت و شرمسارى براى انسان پیدا شود، اما گفتگو از توبه، قبل از گناه، توبه نیست.
توضیح این که بسیار مى شود انسان به هنگام تصمیم بر گناه، با مخالفت وجدان روبرو مى گردد و یا اعتقادات مذهبى در برابر او سدى ایجاد مى کند و از پیشروى به سوى گناه ممانعت به عمل مى آورد. او براى این که از این سد به آسانى بگذرد و راه خود را به سوى گناه باز کند، وجدان و عقیده خود را با این سخن مى فریبد که من پس از انجام گناه بلا فاصله در مقام جبران بر مى آیم، چنان نیست که دست روى دست بگذارم و بنشینم بلکه توبه مى کنم، به در خانه خدا مى روم، اعمال صالح انجام مى دهم و سرانجام آثار گناه را مى شویم!.
یعنى همان گونه که نقشه شیطانى براى انجام گناه مى کشد، یک نقشه شیطانى هم براى فریب وجدان و تسلط بر عقائد مذهبى خود طرح مى کند.
برادران یوسف(علیه السلام) نیز از همین راه وارد شدند.
نکته دیگر این که آنها گفتند: پس از دور ساختن یوسف(علیه السلام)، توجه پدر و نگاه او به سوى شما خواهد شد (یَخْلُ لَکُمْ وَجْهُ أَبیکُمْ) و نگفتند: قلب پدر در اختیار شما خواهد آمد (یَخْلُ لَکُمْ قَلْبُ أَبیکُمْ); چرا که اطمینان نداشتند پدر به زودى فرزندش یوسف (علیه السلام) را فراموش کند، همین اندازه که توجه ظاهرى پدر به آنها باشد کافى است.
این احتمال نیز وجود دارد که چون صورت و چشم دریچه قلب است، هنگامى که نگاه پدر متوجه آنها شد، تدریجاً قلب او هم متوجه خواهد شد.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۹ سوره مبارکه یوسف)
@ayehsobh
202030_1208061004.mp3
زمان:
حجم:
2.31M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه: یوسف
آیه: ۹
@ayehsobh