❇ تفســــــیر
سپس، از گروهى که از مکتب انسان ساز انبیاء جدا شدند و پیروانى ناخلف از آب در آمدند، سخن مى گوید و قسمتى از اعمال زشت آنها را بر شمرده مى گوید: بعد از آنها فرزندان ناشایستهاى روى کار آمدند که نماز را ضایع کردند و از شهوات پیروى نمودند که به زودى مجازات گمراهى خود را خواهند دید (فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضاعُوا الصَّلاةَ وَ اتَّبَعُوا الشَّهَواتِ فَسَوْفَ یَلْقَوْنَ غَیّاً).
🌺🌺🌺
خَلْف (بر وزن برف) به معنى فرزندان ناصالح و به اصطلاح ناخلف است در حالى که خَلَف (بر وزن صدف) به معنى فرزند صالح است.
این جمله ممکن است اشاره به گروهى از بنى اسرائیل باشد که در طریق گمراهى گام نهاده، خدا را فراموش کردند، پیروى از شهوات را بر ذکر خدا ترجیح دادند، جهان را پر از فساد نمودند و سرانجام به نتیجه اعمال سوء خود در دنیا رسیدند و در آخرت نیز خواهند رسید.
در این که منظور از اضاعه صلاة در اینجا ترک نماز است و یا تأخیر از وقت آن؟ و یا انجام اعمالى که نماز را در جامعه ضایع کند؟ مفسران احتمالات مختلفى داده اند، ولى معنى اخیر، صحیح تر به نظر مى رسد.
اما چرا از میان تمام عبادات، روى نماز انگشت گذارده شده؟ شاید دلیل آن این باشد که نماز چنان که مى دانیم سدّى است در میان انسان و گناهان، هنگامى که این سدّ شکسته شد، غوطهور شدن در شهوات، نتیجه قطعى آن است.
و به تعبیر دیگر، همان گونه که پیامبران، ارتقاء مقام خود را از یاد خدا شروع کردند و به هنگامى که آیات خدا بر آنها خوانده مى شد به خاک مى افتادند و گریه مى کردند، این پیروان ناخلف سقوط و انحرافشان از فراموش کردن یاد خدا شروع شد.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۵۹ سوره مبارکه مریم)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
«إِلَّا مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَأُولَئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا يُظْلَمُونَ شَيْئًا»
مگر آنان که توبه کنند و ایمان بیاورند و کار شایسته انجام دهند؛ چنین کسانی داخل بهشت میشوند، و کمترین ستمی به آنان نخواهد شد.
(سوره مبارکه مریم/ آیه ۶۰)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
از آنجا که برنامه قرآن در همه جا این است که راه بازگشت به سوى ایمان و حق را باز بگذارد؛ در اینجا نیز بعد از ذکر سرنوشت نسلهاى ناخلف چنین مى گوید: مگر آنها که توبه کنند، ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند، آنها داخل بهشت مىشوند و کمترین ظلمى به آنها نخواهد شد (إِلاّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً فَأُولئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَ لایُظْلَمُونَ شَیْئاً).
🌺🌺🌺
بنابراین، چنان نیست که اگر کسى یک روز در شهوات غوطهور شود براى همیشه مُهر یأس و نومیدى از رحمت خدا بر پیشانى او کوفته شود، بلکه تا نفسى باقى است و انسان در قید حیات دنیا است، راه بازگشت و توبه باز است.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۰ سوره مبارکه مریم)
@ayehsobh
2_144189955875709629.mp3
2.82M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه مریم
آیه: ۵۹_۶۰
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
«جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتِي وَعَدَ الرَّحْمَنُ عِبَادَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّهُ كَانَ وَعْدُهُ مَأْتِيًّا»
وارد باغهایی جاودانی میشوند که خداوند رحمان بندگانش را به آن وعده داده است؛ هر چند آن را ندیدهاند. مسلماً وعدهی خدا تحقق یافتنی است!
(سوره مبارکه مریم/ آیه ۶۱)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
در این آیات، توصیف بهشت و نعمتهاى بهشتى شده است که در آیات گذشته از آن یاد شده بود.
نخست بهشت موعود را چنین توصیف مى کند: باغهائى است جاودانى که خداوند رحمان، بندگانش را به آن وعده داده است و آنها آن را ندیده اند (ولى به آن ایمان دارند) (جَنّاتِ عَدْن الَّتِی وَعَدَ الرَّحْمنُ عِبادَهُ بِالْغَیْبِ).
وعده خدا حتماً تحقق یافتنى است (إِنَّهُ کانَ وَعْدُهُ مَأْتِیّاً).
🌺🌺🌺
قابل توجه این که در آیات گذشته که سخن از توبه، ایمان و عمل صالح بود و به دنبال آن وعده بهشت، جَنَّت به صورت مفرد آمده بود، اما در اینجا به صورت جمع (جَنّات); زیرا بهشت در حقیقت مرکب از باغهاى متعدد و فوق العاده پر نعمتى است که در اختیار مؤمنان صالح قرار دارد.
توصیف به عَدْن، که به معنى همیشگى و جاودانى است، دلیل بر این است که بهشت همچون باغها و نعمتهاى این جهان نیست که زائل شدنى باشد; زیرا چیزى که انسان را در رابطه با نعمتهاى بزرگ این جهان نگران مى سازد، این است که همه آنها سرانجام زوال پذیرند، اما این نگرانى در مورد نعمتهاى بهشتى وجود ندارد.
کلمه عِبادَهُ به معنى بندگان مؤمن خداوند است نه همه بندگان، و تعبیر بِالْغَیْب که بعد از آن گفته شده است، یعنى از دیده هاى آنها پنهان است و به آن ایمان دارند.
این احتمال نیز، در معنى بِالْغَیْب وجود دارد که نعمتهاى بهشتى آن چنان است که هیچ چشمى ندیده و هیچ گوشى نشنیده و حتى به مغزهاى انسانها، خطور نکرده است، و به کلى از حس و درک ما غائب است. جهانى است برتر، وسیعتر و مافوق این جهان که ما تنها شبحى از آن را از دور با چشم جان مى بینیم.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۱ سوره مبارکه مریم)
@ayehsobh
926_20558557025998.mp3
2.18M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه مریم
آیه: ۶۱
@ayehsobh
هدایت شده از کانون شهدای گمنام مسجدالرسول ص مبارکه
🖤🖤🖤🖤🖤🖤
با سلام و عرض تسلیت به مناسبت ایام #اربعین حسینی و با توجه به در پیش بودن آغاز سال تحصیلی جدید و با تشکر از کمکهای مردمی شما خوبان در مراحل قبلی، لطفاً به نیت فرج امام زمان عج و به نیابت از پدران و مادران آسمانی، از هزار تومان تا هر چه در توان دارید؛ تا ۲۵ شهریور ۱۴۰۲/مصادف با شهادت امام رضا علیهالسلام، به شماره کارت زیر، جهت کمک به دانشآموزان نیازمند و تهیهی #لوازم_التحریر برای ایشان، واریز فرمائید.
با تشکر از دستان پر مِهر شما🙏
💐💐💐💐💐💐💐💐💐
💳 شماره کارت:
۶۰۳۷۹۹۷۴۵۲۸۸۲۰۶۲
(بانک ملی/ امیری)
🆔 @shahed
📱 ۰۹۱۰۶۴۲۹۳۰۰
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
« لَّا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا إِلَّا سَلَامًا وَلَهُمْ رِزْقُهُمْ فِيهَا بُكْرَةً وَعَشِيًّا»
در آنجا هرگز گفتار لغو و بیهودهای نمیشنوند؛ و جز سلام در آنجا سخنی نیست؛ و هر صبح و شام، روزی آنان در بهشت مقرّر است.
(سوره مبارکه مریم/ آیه ۶۲)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
پس از آن، به یکى دیگر از بزرگترین نعمتهاى بهشتى اشاره کرده، مى گوید: آنها هرگز در آنجا سخن لغو و بیهودهاى نمىشنوند (لایَسْمَعُونَ فِیها لَغْواً).
نه دروغى، نه دشنامى، نه تهمتى، نه زخم زبانى و نه حتى سخن بیهودهاى.
🌺🌺🌺
تنها چیزى که در آنجا مرتباً به گوش مى خورد، سلام است (إِلاّ سَلاماً).
سَلام به معنى وسیع کلمه که دلالت بر سلامت روح، فکر، زبان، رفتار و کردار بهشتیان دارد.
سلامى که آن محیط را، بهشتى کرده و هر گونه اذیت و ایذاء از آن برچیده شده است.
سلامى که نشانه یک محیط امن و امان، یک محیط مملوّ از صفا، صمیمیت، پاکى، تقوا، صلح و آرامش است.
و به دنبال این نعمت، به نعمت دیگرى اشاره مى کند، مى گوید: هر صبح و شام روزى آنها در بهشت در انتظارشان است ( وَ لَهُمْ رِزْقُهُمْ فِیها بُکْرَةً وَ عَشِیّاً).
این جمله دو سؤال را برمى انگیزد:
نخست این که مگر در بهشت صبح و شامى وجود دارد؟
پاسخ این سؤال در روایات اسلامى آمده: گرچه در بهشت همواره نور و روشنائى است اما بهشتیان از کم و زیاد شدن نور و نوسان آن شب و روز را تشخیص مىدهند.
سؤال دیگر این که از آیات قرآن به خوبى استفاده مى شود که بهشتیان هر چه بخواهند از مواهب و روزى ها در اختیارشان همیشه و در هر ساعت وجود دارد، این چه رزقى است که فقط صبح و شام به سراغ آنها مى آید؟
پاسخ این سؤال را از حدیث لطیفى که از پیامبر(صلى الله علیه وآله) نقل شده، مى توان دریافت آنجا که مى فرماید:
هدایاى جالب و نخبه از سوى خداوند بزرگ در اوقاتى که در این دنیا نماز مىخواندند، به آنها در بهشت مىرسد.
از این حدیث، استفاده مى شود این هدایاى ممتاز که به هیچ وجه نمى توان ماهیت آن را حتى با حدس و تخمین بیان کرد، نعمت هائى است بسیار پرارزش که علاوه بر نعمت هاى معمول بهشتى، صبح و شام به آنها اهدا مى گردد.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۲ سوره مبارکه مریم)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
«تِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتِي نُورِثُ مِنْ عِبَادِنَا مَن كَانَ تَقِيًّا»
این همان بهشتی است که به بندگان پرهیزکار خود، به ارث میدهیم.
(سوره مبارکه مریم/ آیه ۶۳)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh