eitaa logo
هر صبح یک آیه
858 دنبال‌کننده
607 عکس
127 ویدیو
12 فایل
هر روز صبح یک آیه و تفسیر و صوت همان آیه را بخوانیم و بشنویم... ارتباط با مدیر کانال در ایتا: @shahed لینک کانال در پیام رسان #سروش #گپ #ایتا #روبیکا و #بله: @ayehsobh
مشاهده در ایتا
دانلود
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «ثُمَّ لَنَحْنُ أَعْلَمُ بِالَّذِينَ هُمْ أَوْلَىَ بِهَا صِلِيًّا» بعد از آن، ما بخوبی از کسانی که برای سوختن در آتش سزاوارترند، آگاهتریم! (سوره مبارکه مریم/ آیه ۷۰) @ayehsobh
❇ تفســــــیر باز روى این معنى تأکید کرده مى‌گوید: ما به خوبى از کسانى که براى سوختن در آتش اولویت دارند آگاهیم (ثُمَّ لَنَحْنُ أَعْلَمُ بِالَّذِینَ هُمْ أَوْلى بِها صِلِیّاً). 🌺🌺🌺 دقیقاً آن‌ها را انتخاب مى‌کنیم و در این انتخاب هیچ گونه اشتباهى رخ نخواهد داد. صِلِىّ مصدر است که هم به معنى روشن کردن آتش، و هم چیزى را که با آتش مى سوزانند آمده است. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۷۰ سوره مبارکه مریم) @ayehsobh
915_20922922547967.mp3
1.68M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه مریم آیه: ۶۹_۷۰ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «وَإِن مِّنكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا كَانَ عَلَىَ رَبِّكَ حَتْمًا مَّقْضِيًّا» و همه شما (بدون استثنا) وارد جهنم می‌شوید؛ این امری است حتمی و قطعی بر پروردگارت! (سوره مبارکه مریم/ آیه ۷۱) @ayehsobh
❇ تفســــــیر آیات بعدی نیز، ادامه بحث در ویژگى‌هاى رستاخیز و پاداش و کیفر است. نخست، به مطلبى که شاید شنیدنش براى غالب مردم شگفت انگیز باشد اشاره کرده مى گوید: همه شما بدون استثنا وارد جهنم مى شوید (وَ إِنْ مِنْکُمْ إِلاّ وارِدُها). این امرى است حتمى و فرمانى است قطعى از پروردگارتان (کانَ عَلى رَبِّکَ حَتْماً مَقْضِیّاً). (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۷۱ سوره مبارکه مریم) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «ثُمَّ نُنَجِّي الَّذِينَ اتَّقَوا وَّنَذَرُ الظَّالِمِينَ فِيهَا جِثِيًّا» سپس آن‌ها را که تقوا پیشه کردند از آن رهایی می‌بخشیم؛ و ظالمان را -در حالی که (از ضعف و ذلّت) به زانو درآمده‌اند- در آن رها می‌سازیم. (سوره مبارکه مریم/ آیه ۷۲) @ayehsobh
❇ تفســــــیر سپس آن‌ها که تقوا پیشه کردند را از آن نجات مى دهیم، و ظالمان و ستمگران را در حالى که از ضعف و ذلت به زانو در آمده اند در آن رها مى کنیم (ثُمَّ نُنَجِّی الَّذِینَ اتَّقَوْا وَ نَذَرُ الظّالِمِینَ فِیها جِثِیّاً). 🌺🌺🌺 در تفسیر این دو آیه میان مفسران گفتگوى دامنه دارى است. بر اساس این که منظور از ورود در جمله وَ إِنْ مِنْکُمْ إِلاّ وارِدُها چیست؟ بعضى از مفسران معتقدند ورود در اینجا به معنى نزدیک شدن و اشراف پیدا کردن است، یعنى همه مردم، خوبان و بدان، بدون استثنا براى حسابرسى یا براى مشاهده سرنوشت نهائى بدکاران، به کنار جهنم مى آیند، سپس خداوند پرهیزگاران را رهائى مى بخشد و ستمگران را در آن رها مى کند. تفسیر دومى که اکثر مفسران آن را انتخاب کرده اند این است که ورود در اینجا به معنى دخول است و به این ترتیب، همه انسان‌ها بدون استثناء، نیک و بد، وارد جهنم مى شوند، منتها دوزخ بر نیکان سرد و سالم خواهد بود همان گونه که آتش نمرود بر ابراهیم(علیه السلام) (یا نارُ کُونِى بَرْداً وَ سَلاماً عَلى إِبْراهِیْمَ); چرا که آتش با آنها سنخیت ندارد، گوئى از آنان دور مى شود و فرار مى کند، و هر جا آنها قرار مى گیرند خاموش مى گردد، ولى دوزخیان که تناسب با آتش دوزخ دارند همچون ماده قابل اشتعالى که به آتش برسد، فوراً شعله‌ور مى شوند. قطع نظر از این که فلسفه این کار چیست که بعداً به خواست خدا شرح خواهیم داد، بدون شک ظاهر آیه فوق، با تفسیر دوم هماهنگ است; زیرا معنى اصلى ورود، دخول است، و غیر آن نیاز به قرینه دارد. علاوه بر این، جمله: ثُمَّ نُنَجِّی الَّذِینَ اتَّقَوْا: سپس پرهیزگاران را نجات مى دهیم همچون جمله: نَذَرُ الظّالِمِینَ فِیها: ستمگران را در آن وا مى گذاریم؛ همه، شاهد براى این معنى است. تعبیر پر معنائى که درباره پل صراط در روایات آمده که آن بر روى جهنم کشیده شده، از مو باریک تر و از شمشیر تیزتر است نیز شاهد و گواه دیگرى بر این تفسیر است. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۷۲ سوره مبارکه مریم) @ayehsobh
2_144189955911601198.mp3
1.65M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه مریم آیه: ۷۱_۷۲ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «وَإِذَا تُتْلَىَ عَلَيْهِمْ آيَاتُنَا بَيِّنَاتٍ قَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِلَّذِينَ آمَنُوا أَيُّ الْفَرِيقَيْنِ خَيْرٌ مَّقَامًا وَأَحْسَنُ نَدِيًّا» و هنگامی که آیات روشن ما بر آنان خوانده می‌شود، کافران به مؤمنان می‌گویند: «کدام یک از دو گروه [= ما و شما] جایگاهش بهتر، و جلسات انس و مشورتش زیباتر، و بخشش او بیشتر است؟!» (سوره مبارکه مریم/ آیه ۷۳) @ayehsobh
❇ تفســــــیر به دنبال بحثى که در آیات قبل، پیرامون ظالمان بى ایمان شد، در آیات بعد، گوشه‌اى از منطق و سرنوشت آن‌ها را شرح مى‌دهد. مى دانیم نخستین گروهى که به پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) ایمان آوردند، مستضعفان پاکدلى بودند که دستشان از مال و منال دنیا تهى بود، همان گروه محروم و مظلومى که آئین هاى الهى براى نجات آنان، از چنگال ظالمان و ستمگران آمده، مردان و زنان بلند همت و با ایمانى همچون بلال، سلمان، عمار، خَبّاب، سمیه و امثال آنها. از آنجا که معیار ارزش در جامعه جاهلى آن زمان ـ همچون هر جامعه جاهلى دیگر ـ همان زر و زیور و پول و مقام و هیأت ظاهر بود، ثروتمندان ستمکار همچون نضر بن حارث و امثال وى، بر گروه مؤمنان فقیر، فخرفروشى کرده، مى گفتند: نشانه شخصیت ما با ما است، و نشانه عدم شخصیت شما همان فقر و محرومیتتان است!. این خود دلیل بر حقانیت ما، و عدم حقانیت شما است!. 🌺🌺🌺 چنان که قرآن در آیه مورد بحث، مى گوید: هنگامى که آیات روشن ما بر آن‌ها خوانده شود، کافران مغرور و ستمگر، به کسانى که ایمان آورده اند مى گویند: کدام یک از دو گروه ما و شما، جایگاهش بهتر، جلسات انس و مشورتش زیباتر، و بذل و بخشش او بیشتر است؟ (وَ إِذا تُتْلى عَلَیْهِمْ آیاتُنا بَیِّنات قالَ الَّذِینَ کَفَرُوا لِلَّذِینَ آمَنُوا أَیُّ الْفَرِیقَیْنِ خَیْرٌ مَقاماً وَ أَحْسَنُ نَدِیّاً). مخصوصاً در روایات اسلامى مى خوانیم: این گروه اشرافى و مترف، زیباترین لباس هایشان را مى پوشیدند و زینت مى کردند، جلو یاران رسول اللّه(صلى الله علیه وآله) راه مى رفتند، و نگاه تحقیر و تمسخرآمیز به آنها مى کردند، آرى، این است راه و رسم این طبقه در هر عصر و زمان. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۷۳ سوره مبارکه مریم) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «وَكَمْ أَهْلَكْنَا قَبْلَهُم مِّن قَرْنٍ هُمْ أَحْسَنُ أَثَاثًا وَرِءْيًا» چه بسیار اقوامی را پیش از آنان نابود کردیم که هم مال و ثروتشان از آن‌ها بهتر بود و هم ظاهرشان آراسته‌تر! (سوره مبارکه مریم/ آیه ۷۴) @ayehsobh
❇ تفســــــیر ولى قرآن با بیانى کاملاً مستدل، و در عین حال قاطع و کوبنده، به آن‌ها چنین پاسخ مى گوید: اینها گویا تاریخ گذشته بشر را فراموش کرده اند. اقوام بى شمارى پیش از آن‌ها بود که هم مال، ثروت و وسائل زندگانیشان از این‌ها بهتر بود و هم منظره و ظاهرشان آراسته تر، اما ما این گروه ستمکار را نابود کردیم و از میان برداشتیم (وَ کَمْ أَهْلَکْنا قَبْلَهُمْ مِنْ قَرْن هُمْ أَحْسَنُ أَثاثاً وَ رِءْیاً). 🌺🌺🌺 آیا پول و ثروت آن‌ها و مجالس پر زرق و برق، لباس‌هاى فاخر و چهره‌هاى زیبایشان توانست، جلو عذاب الهى را بگیرد؟ اگر این‌ها دلیل بر شخصیت و مقامشان در پیشگاه خدا بود، چرا به چنان سرنوشت شومى گرفتار شدند؟! زرق و برق دنیا آن چنان ناپایدار است که با نسیم مختصرى نه تنها دفترش به هم مى خورد، بلکه گاهى طومارش درهم پیچیده مى شود. قَرْن، معمولاً به معنى یک زمان طولانى است، ولى چون از ماده اقتران به معنى نزدیکى گرفته شده است، به قوم و جمعیتى که در یک زمان جمع اند نیز گفته مى شود. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۷۴ سوره مبارکه مریم) @ayehsobh
2_144189955917368031.mp3
2.71M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه مریم آیه: ۷۳_۷۴ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «قُلْ مَن كَانَ فِي الضَّلَالَةِ فَلْيَمْدُدْ لَهُ الرَّحْمَنُ مَدًّا حَتَّىَ إِذَا رَأَوْا مَا يُوعَدُونَ إِمَّا الْعَذَابَ وَإِمَّا السَّاعَةَ فَسَيَعْلَمُونَ مَنْ هُوَ شَرٌّ مَّكَانًا وَأَضْعَفُ جُندًا» بگو: «کسی که در گمراهی است، باید خداوند به او مهلت دهد تا زمانی که وعده الهی را با چشم خود ببینند: یا عذاب (این دنیا)، یا (عذاب) قیامت! (آن روز) خواهند دانست چه کسی جایش بدتر، و لشکرش ناتوانتر است!» (سوره مبارکه مریم/ آیه ۷۵) @ayehsobh
❇ تفســــــیر سپس هشدار دیگرى به آنها مى دهد: به آنها بگو گمان نکنید اى ستمگران بى ایمان، این مال و ثروت شما مایه رحمت است، بلکه چه بسا، این دلیل عذاب الهى باشد. کسى که در گمراهى است و اصرار بر ادامه این راه دارد، خداوند به او مهلت مى دهد، و این زندگى مرفه همچنان ادامه مى یابد (قُلْ مَنْ کانَ فِی الضَّلالَةِ فَلْیَمْدُدْ لَهُ الرَّحْمنُ مَدّاً). تا زمانى که وعده هاى الهى را با چشم خود ببینند: یا عذاب این دنیا یا عذاب آخرت (حَتّى إِذا رَأَوْا ما یُوعَدُونَ إِمَّا الْعَذابَ وَ إِمَّا السّاعَةَ). آن روز است که خواهند دانست، چه کسى مکان و مجلسش بدتر و چه کسى لشکرش ناتوان تر است (فَسَیَعْلَمُونَ مَنْ هُوَ شَرٌّ مَکاناً وَ أَضْعَفُ جُنْداً). در حقیقت این گونه افراد منحرف، که دیگر قابل هدایت نیستند (توجه داشته باشید، قرآن مى گوید: مَنْ کانَ فِی الضَّلالَةِ که اشاره به استمرار در گمراهى است) براى این که دردناکترین مجازات الهى را ببینند، گاهى خداوند آنها را در نعمت ها غوطهور مى سازد، که هم مایه غرور و غفلتشان مى شود، و هم عذاب الهى سلب نعمت ها را دردناکتر مى کند، این همان چیزى است که در بعضى از آیات قرآن، به عنوان مجازات استدراج ذکر شده است. جمله فَلْیَمْدُدْ لَهُ الرَّحْمنُ مَدّاً گر چه به صورت امر است، ولى در معنى خبر مى باشد، و مفهوم آن این است که: خداوند به آنها مهلت و ادامه نعمت مى دهد. 🌺🌺🌺 کلمه عذاب در آیه فوق، به قرینه این که در مقابل الساعة قرار گرفته اشاره به مجازات هاى الهى در عالم دنیا است، مجازات هائى همچون طوفان نوح، زلزله و سنگ هاى آسمانى که بر قوم لوط نازل شد، یا مجازات هائى که به وسیله مؤمنان و رزمندگان جبهه حق، بر سر آنان فرود مى آید، چنان که در سوره توبه آیه 14 مى خوانیم: قاتِلُوهُمْ یُعَذِّبْهُمُ اللّهُ بِأَیْدِیکُمْ: با آنان پیکار کنید که خداوند آنها را با دست شما مجازات مى کند . و الساعة در اینجا یا به معنى پایان دنیا است، یا عذاب الهى در قیامت (معنى دوم مناسب تر به نظر مى رسد). (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۷۵ سوره مبارکه مریم) @ayehsobh
2_144189955920301784.mp3
3.11M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه مریم آیه: ۷۵ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «وَيَزِيدُ اللَّهُ الَّذِينَ اهْتَدَوْا هُدًى وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِندَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ مَّرَدًّا» (امّا) کسانی که در راه هدایت گام نهادند، خداوند بر هدایتشان می‌افزاید و آثار شایسته‌ای که (از انسان) باقی می‌ماند، ثوابش در پیشگاه پروردگارت بهتر، و عاقبتش خوبتر است! (سوره مبارکه مریم/ آیه ۷۶) @ayehsobh
❇ تفســــــیر این عاقبت و سرنوشت ستمگران و فریفته گان زرق و برق و لذات دنیا است؛ اما کسانى که در راه هدایت گام نهادند خداوند بر هدایتشان مى افزاید (وَ یَزِیدُ اللّهُ الَّذِینَ اهْتَدَوْا هُدىً). بدیهى است هدایت درجاتى دارد، هنگامى که درجات نخستین آن به وسیله انسان پیموده شود، خداوند دست او را مى گیرد، و به درجات عالى تر مى برد، و همچون درخت بارورى که هر روز مرحله تازه اى از رشد و تکامل را مى پیماید، این هدایت یافتگان نیز در پرتو ایمان و اعمال صالحشان هر روز به مراحل بالاترى گام مى نهند. 🌺🌺🌺 در پایان آیه، به آن‌ها که بر زیورهاى زودگذرشان در دنیا تکیه کرده، و آن را وسیله تفاخر بر دیگران قرار داده اند، پاسخ مى دهد که آثار و اعمال صالحى که از انسان باقى مى ماند، در پیشگاه پروردگار تو، ثوابش بیشتر و عاقبتش ارزشمندتر است (وَ الْباقِیاتُ الصّالِحاتُ خَیْرٌ عِنْدَ رَبِّکَ ثَواباً وَ خَیْرٌ مَرَدّاً). (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۷۶ سوره مبارکه مریم) @ayehsobh
449_22167173191938.mp3
2.16M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه مریم آیه: ۷۶ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «أَفَرَأَيْتَ الَّذِي كَفَرَ بِآيَاتِنَا وَقَالَ لَأُوتَيَنَّ مَالًا وَوَلَدًا» آیا دیدی کسی را که به آیات ما کافر شد، و گفت: «اموال و فرزندان فراوانی به من داده خواهد شد»؟! (سوره مبارکه مریم/ آیه ۷۷) @ayehsobh
❇ تفســــــیر بعضى از مردم، معتقدند ایمان، پاکى و تقوا با آن‌ها سازگار نیست! و سبب مى شود که دنیا به آن‌ها پشت کند، در حالى که با بیرون رفتن از محیط ایمان و تقوا، دنیا به آنها رو خواهد کرد، و مال و ثروت آنها زیاد مى شود!. این طرز فکر، خواه بر اثر ساده لوحى و پیروى خرافات باشد، و خواه پوششى براى فرار از زیر بار مسئولیت ها و تعهدهاى الهى، هر چه باشد، یک طرز تفکر خطرناک است. گاه، دیده ایم این موهوم پرستان، مال و ثروت بعضى افراد بى ایمان، و فقر و محرومیت گروهى از مؤمنان را مستمسکى براى اثبات این خرافه قرار مى دهند، در حالى که مى دانیم، نه اموالى که از طریق ظلم و کفر و ترک مبانى تقوا به انسان مى رسد مایه افتخار است، و نه هرگز، ایمان و پرهیزکارى سدى بر سر راه فعالیت هاى مشروع و مباح مى باشد. به هر حال، در عصر و زمان پیامبر(صلى الله علیه وآله) ـ همچون عصر ما ـ افراد نادانى بودند که چنین پندارى داشتند و یا لااقل تظاهر به آن مى کردند. قرآن، در آیات مورد بحث ـ به تناسب بحثى که قبلاً پیرامون سرنوشت کفار و ظالمان بیان شد ـ از این طرز فکر و عاقبت آن سخن مى گوید. 🌺🌺🌺 در نخستین آیه، مى فرماید: آیا ندیدى کسى را که آیات ما را انکار کرد و به آن کفر ورزید؟ و گفت: مسلماً اموال و فرزندان فراوانى نصیبم خواهد شد ! (أَ فَرَأَیْتَ الَّذِی کَفَرَ بِآیاتِنا وَ قالَ لاَ ُوتَیَنَّ مالاً وَ وَلَداً). (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۷۷ سوره مبارکه مریم) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «أَطَّلَعَ الْغَيْبَ أَمِ اتَّخَذَ عِندَ الرَّحْمَنِ عَهْدًا» آیا او از غیب آگاه گشته، یا نزد خدا عهد و پیمانی گرفته است؟! (سوره مبارکه مریم/ آیه ۷۸) @ayehsobh
❇ تفســــــیر پس از آن قرآن به آن‌ها چنین پاسخ مى گوید: آیا او از اسرار غیب آگاه شده؟ یا از خدا عهد و پیمانى در این زمینه گرفته است ؟! (أَطَّلَعَ الْغَیْبَ أَمِ اتَّخَذَ عِنْدَ الرَّحْمنِ عَهْداً). 🌺🌺🌺 کسى مى تواند چنین پیشگوئى کند، و رابطه اى میان کفر، دارا شدن مال و فرزندان قائل شود که آگاه بر غیب باشد; زیرا هیچ رابطه اى میان این دو، ما نمى‌بینیم، و یا عهد و پیمانى از خدا گرفته باشد، که چنین سخنى نیز بى معنى است. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۷۸ سوره مبارکه مریم) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «كَلَّا سَنَكْتُبُ مَا يَقُولُ وَنَمُدُّ لَهُ مِنَ الْعَذَابِ مَدًّا» هرگز چنین نیست! ما بزودی آنچه را می‌گوید می‌نویسیم و عذاب را بر او مستمرّ خواهیم داشت! (سوره مبارکه مریم/ آیه ۷۹) @ayehsobh
❇ تفســــــیر در آیه بعد، با لحن قاطع اضافه مى‌کند: این چنین نیست (هرگز کفر و بى ایمانى مایه فزونى مال و فرزند کسى نخواهد شد) ما به زودى آنچه را مى گوید، مى نویسم (کَلاّ سَنَکْتُبُ ما یَقُولُ). آرى، این سخنان بى پایه که ممکن است مایه انحراف بعضى از ساده لوحان گردد، همه در پرونده اعمال آن‌ها ثبت خواهد شد. 🌺🌺🌺 و ما عذاب خود را بر او مستمر خواهیم داشت (عذاب هائى پى درپى و یکى بالاى دیگر) (وَ نَمُدُّ لَهُ مِنَ الْعَذابِ مَدّاً). این جمله، ممکن است اشاره به عذاب مستمر و جاویدان آخرت بوده باشد، و نیز ممکن است اشاره به عذاب هائى باشد که بر اثر کفر و بى ایمانى در این دنیا دامن‌گیر آن‌ها مى شود، این احتمال نیز قابل ملاحظه است که این مال و فرزندان که مایه غرور و گمراهى است، خود عذابى است مستمر براى آن‌ها!. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۷۹ سوره مبارکه مریم) @ayehsobh