eitaa logo
هر صبح یک آیه
901 دنبال‌کننده
660 عکس
128 ویدیو
15 فایل
هر روز صبح یک آیه و تفسیر و صوت همان آیه را بخوانیم و بشنویم... ارتباط با مدیر کانال در ایتا: @shahed لینک کانال در پیام رسان #سروش #گپ #ایتا و #بله: @ayehsobh
مشاهده در ایتا
دانلود
تفسیر: بعد از آن که در آیات گذشته به قسمتى از پاداش هاى اخروى مؤمنان صالح اشاره شد، در دو آیه بعد، به یکى از روشن ترین پاداش هاى دنیوى آن‌ها که حکومت روى زمین است با بیان شیوائى اشاره کرده مى گوید: در زبور بعد از ذکر چنین نوشتیم که سرانجام بندگان صالح من (حکومت) زمین را به ارث خواهند برد (وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الاْ َرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصّالِحُونَ). أرْض به مجموع کره زمین گفته مى شود و سراسر جهان را شامل مى گردد مگر این که قرینه خاصى در کار باشد، گر چه بعضى احتمال داده اند مراد وارث شدن سراسر زمین در قیامت است، ولى ظاهر کلمه أرض هنگامى که به طور مطلق گفته مى شود، زمین این جهان است. واژه ارث، به معنى چیزى است که بدون معامله و دادوستد به کسى انتقال مى یابد، و گاهى در قرآن کریم، ارث به تسلط و پیروزى یک قوم صالح بر قوم ناصالح و در اختیار گرفتن مواهب و امکانات آن‌ها گفته شده است، چنان که در آیه 137 سوره اعراف درباره بنى اسرائیل و پیروزیشان بر فرعونیان چنین مى خوانیم: وَ أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِینَ کانُوا یُسْتَضْعَفُونَ مَشارِقَ الاْ َرْضِ وَ مَغارِبَها: ما شرق و غرب زمین را به ارث به آن قوم مستضعف دادیم . گر چه زبور در اصل، به معنى هر گونه کتاب و نوشته است، ولى در قرآن مجید، در دو مورد از سه موردى که این کلمه به کار رفته، اشاره به زبور داود است و بعید به نظر نمى رسد که مورد سوم یعنى آیه مورد بحث نیز به همین معنى باشد. زبور داود یا به تعبیرى که در کتب عهد قدیم آمده مزامیر داود عبارت است از مجموعه اى از مناجات ها، نیایش ها و اندرزهاى داود(علیه السلام) پیامبر. در اینجا این سؤال پیش مى آید: چرا در میان کتب آسمانى، تنها از این دو کتاب نام، برده شده است؟ پاسخ این است که این تعبیر، ممکن است به خاطر آن باشد که داود، یکى از بزرگترین پیامبرانى بود که تشکیل حکومت حق و عدالت داد، و بنى اسرائیل نیز مصداق روشن قوم مستضعفى بودند که بر ضد مستکبران قیام کردند، و دستگاه آن‌ها را در هم پیچیدند و وارث حکومت و سرزمین آن‌ها شدند... (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۰۵ سوره‌ مبارکه انبیاء)
💐💐💐💐💐💐💐💐💐 با سلام و تبریک حلول ماه ذی‌حجه و با تشکر از کمک‌های مردمی شما خوبان در مراحل قبلی به مناسبت لطفاً از ۵ هزار تومان تا هر مقداری که در توان دارید؛ تا پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳، به شماره کارت زیر، جهت تهیه بسته‌ی معیشتی برای کمک به نیازمندان، واریز فرمائید. با تشکر از دستان پر مِهر شما🙏 💐💐💐💐💐💐💐💐💐 💳 شماره کارت: ۵۸۵۹۸۳۱۱۵۷۳۹۳۹۵۹ (امیری) 🆔 @shahed 📱 ۰۹۱۰۶۴۲۹۳۰۰ @shohadagomnamk
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «إِنَّ فِي هَذَا لَبَلَاغًا لِّقَوْمٍ عَابِدِينَ» در این، ابلاغ روشنی است برای جمعیّت عبادت‌کنندگان! (سوره مبارکه انبیاء/ آیه ۱۰۶ ) @ayehsobh
تفسیر: و لذا در آیه بعد، به عنوان تأکید بیشتر مى گوید: در این سخن ابلاغ روشنى است براى گروهى که خدا را با اخلاص پرستش مى‌کنند (إِنَّ فِی هذا لَبَلاغاً لِقَوْم عابِدِینَ). بعضى از مفسران، هذا را اشاره به تمام وعد و وعیدهائى که در این سوره و یا در تمام قرآن آمده است، دانسته اند که موضوع بحث ما نیز در این مفهوم کلى وارد است. 🌺🌺🌺 اما ظاهر آیه این است که هذا اشاره به همان وعده اى است که در آیه قبل به بندگان صالح خود در مورد حکومت روى زمین، داده شده است. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۰۶ سوره‌ مبارکه انبیاء)
495066880_-1903792303.mp3
زمان: حجم: 2.49M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه انبیاء آیه: ۱۰۵_۱۰۶ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ» ما تو را جز برای رحمت جهانیان نفرستادیم. (سوره مبارکه انبیاء/ آیه ۱۰۷ ) @ayehsobh
تفسیر: از آنجا که آیات گذشته، بشارت حکومت روى زمین را به بندگان صالح مى داد و چنین حکومتى مایه رحمت براى همه مردم جهان است در آیه مورد بحث، به رحمت عامه وجود پیامبر(صلى الله علیه وآله) اشاره کرده مى گوید: ما تو را جز براى رحمت جهانیان نفرستادیم (وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاّ رَحْمَةً لِلْعالَمِینَ). عموم مردم دنیا، اعم از مؤمن و کافر همه، مرهون رحمت تو هستند; چرا که نشر آئینى را بر عهده گرفته اى که سبب نجات همگان است، حال، اگر گروهى از آن استفاده کردند و گروهى نکردند این مربوط به خودشان است و تأثیرى بر عمومى بودن رحمت نمى گذارد. این درست به آن مى ماند که بیمارستان مجهزى براى درمان همه دردها با پزشکان حاذق و انواع داروها تأسیس کنند و درهاى آن را به روى همه مردم بدون تفاوت بگشایند، آیا این وسیله رحمت براى همه افراد آن اجتماع نیست؟ اما اگر بعضى از بیماران لجوج خودشان از قبول این فیض عام امتناع کنند، تأثیرى بر عمومى بودن آن نخواهد داشت. و به تعبیر دیگر، رحمت بودن وجود پیامبر(صلى الله علیه وآله) براى همه جهانیان، جنبه مقتضى و فاعلیت فاعل دارد، و مسلماً فعلیت نتیجه، بستگى به قابلیت قابل نیز دارد. 🌺🌺🌺 تعبیر به: عالَمین: جهانیان، آن چنان مفهوم وسیعى دارد که تمام انسان‌ها را در تمام اعصار و قرون، شامل مى شود و لذا این آیه را اشاره اى بر خاتمیت پیامبر اسلام مى دانند; چرا که وجودش براى همه انسان هاى آینده تا پایان جهان، رحمت و رهبر و پیشوا و مقتدا است، حتى این رحمت، از یک نظر شامل فرشتگان نیز مى شود... (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۰۷ سوره‌ مبارکه انبیاء)
1242308353_-1222979711.mp3
زمان: حجم: 2.81M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه انبیاء آیه: ۱۰۷ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «قُلْ إِنَّمَا يُوحَىَ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَهَلْ أَنتُم مُّسْلِمُونَ» بگو: «تنها چیزی که به من وحی می‌شود این است که معبود شما خدای یگانه است؛ آیا (با این حال) تسلیم (حقّ) می‌شوید؟ (و بت‌ها را کنار می‌گذارید؟)» (سوره مبارکه انبیاء/ آیه ۱۰۸ ) @ayehsobh
تفسیر: و از آنجا که مهم ترین مظهر رحمت و محکم ترین پایه و اساس آن، توحید و جلوه هاى آن است، در آیه بعد، چنین مى گوید: به آن‌ها بگو تنها چیزى که بر من وحى مى شود این است که: معبود شما معبود واحدى است (قُلْ إِنَّما یُوحى إِلَیَّ أَنَّما إِلهُکُمْ إِلهٌ واحِدٌ). آیا شما حاضر هستید در برابر همین اصل اساسى توحید، تسلیم شوید و بت ها را کنار بگذارید؟! (فَهَلْ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ). 🌺🌺🌺 در واقع در این آیه، سه نکته بنیادى مطرح شده است: نخست این که پایه اصلى رحمت، توحید است و به راستى هر چه بیشتر بیندیشیم وجود این رابطه نیرومند روشن تر مى شود، توحید در اعتقاد، در عمل، توحید در کلمه، توحید صفوف، و توحید در قانون و در همه چیز. نکته دیگر این که به مقتضاى کلمه إِنَّما که دلیل بر حصر است، تمام دعوت پیامبران اسلام(صلى الله علیه وآله) در اصل توحید خلاصه مى شود، مطالعات دقیق نیز نشان مى دهد اصول و حتى فروع و احکام نیز، در پایان، به اصل توحید بازمى گردد، و به همین دلیل، توحید تنها یک اصل از اصول دین نیست، بلکه همچون رشته محکمى است که دانه هاى یک تسبیح را به هم پیوند مى دهد و یا صحیح تر روحى است که در کالبد دین دمیده شده. و آخرین نکته این که مشکل اصلى تمام جوامع و ملل، آلودگى به شرک در اشکال مختلف است; زیرا جمله: فَهَلْ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ: آیا تسلیم در برابر این اصل مى شوید؟ مى رساند که مشکل اصلى، بیرون آمدن از شرک و مظاهر آن و بالا زدن آستین براى شکستن بت‌ها است، نه فقط بت هاى سنگى و چوبى، که بت ها از هر نوع مخصوصاً طاغوت هاى انسانى! (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۰۸ سوره‌ مبارکه انبیاء)
💐💐💐💐💐💐💐💐💐 با سلام و تبریک حلول ماه ذی‌حجه و با تشکر از کمک‌های مردمی شما خوبان در مراحل قبلی به مناسبت لطفاً از ۵ هزار تومان تا هر مقداری که در توان دارید؛ تا پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳، به شماره کارت زیر، جهت تهیه بسته‌ی معیشتی برای کمک به نیازمندان، واریز فرمائید. با تشکر از دستان پر مِهر شما🙏 💐💐💐💐💐💐💐💐💐 💳 شماره کارت: ۵۸۵۹۸۳۱۱۵۷۳۹۳۹۵۹ (امیری) 🆔 @shahed 📱 ۰۹۱۰۶۴۲۹۳۰۰ @shohadagomnamk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا