eitaa logo
هر صبح یک آیه
857 دنبال‌کننده
607 عکس
127 ویدیو
12 فایل
هر روز صبح یک آیه و تفسیر و صوت همان آیه را بخوانیم و بشنویم... ارتباط با مدیر کانال در ایتا: @shahed لینک کانال در پیام رسان #سروش #گپ #ایتا #روبیکا و #بله: @ayehsobh
مشاهده در ایتا
دانلود
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ» و آن‌ها که از لغو و بیهودگی روی‌گردانند؛ (سوره مبارکه مؤمنون، آیه ۳) @ayehsobh
تفسیر: دومین صفتى را که بعد از صفت خشوع، براى مؤمنان بیان مى کند این است که آن‌ها از هر گونه لغو و بیهودگى روى گردانند (وَ الَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ). در واقع، تمام حرکات و خطوط زندگى آنان هدفى را دنبال مى کند، هدفى مفید و سازنده; چرا که لغو به معنى کارهاى بى هدف و بدون نتیجه مفید است. 🌺🌺🌺 در حقیقت لغو همان گونه که بعضى از مفسران بزرگ گفته اند، هر گفتار و عملى است که فایده قابل ملاحظه اى نداشته باشد، و اگر مى بینیم بعضى از مفسران آن را به باطل تفسیر کرده اند؛ بعضى به معنى همه گناهان است. بعضى به معنى دروغ. بعضى به معنى دشنام یا مقابله دشنام به دشنام. بعضى به معنى غنا و لهو و لعب. و بالاخره، بعضى به معنى شرک، همه این‌ها مصداق هاى آن مفهوم جامع و کلى است. البته لغو، تنها شامل سخنان و افعال بیهوده نمى شود، بلکه افکار بیهوده و بى پایه اى که انسان را از یاد خدا غافل و از تفکر در آنچه مفید و سازنده است به خود مشغول مى دارد، همه در مفهوم لغو جمع است. در واقع، مؤمنان آنچنان ساخته شده اند که نه تنها به اندیشه هاى باطل و سخنان بى اساس و کارهاى بیهوده دست نمى زنند، بلکه به تعبیر قرآن از آن معرض و روى گردانند. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۳ سوره‌ مبارکه مؤمنون)
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ» و آن‌ها که زکات را می‌پردازند؛ (سوره مبارکه مؤمنون، آیه ۴) @ayehsobh
تفسیر: در آیه بعد، به سومین صفت مؤمنان راستین که جنبه اجتماعى و مالى دارد اشاره کرده مى گوید: آن‌ها کسانى هستند که زکات را انجام مى دهند (وَ الَّذِینَ هُمْ لِلزَّکاةِ فاعِلُونَ). و از آنجا که این سوره ـ همان گونه که قبلاً نیز گفتیم ـ از سوره هائى است که در مکّه نازل شده و در آن هنگام، حکم زکات معمولى نازل نگردیده بود، مفسران، در تفسیر این آیه گفتگوهاى مختلفى دارند. آنچه صحیح تر به نظر مى رسد این است که زکات منحصر، به معنى زکات واجب نیست، بلکه زکات‌هاى مستحب در شرع اسلام فراوان است، آنچه در مدینه نازل شد، زکات واجب بود ولى زکات مستحب، قبلاً نیز بوده است. 🌺🌺🌺 بعضى از مفسران نیز این احتمال را داده اند که زکات به صورت یک حکم وجوبى اما بدون حدّ و حدود در مکّه بوده است، یعنى مسلمانان موظف بودند مقدارى از اموال خود را به نیازمندان بپردازند، ولى بعد از تشکیل حکومت اسلامى، و تأسیس بیت المال، زکات تحت برنامه مشخصى قرار گرفت و نصاب‌ها و مقدارهاى معینى براى آن قرار داده شد، و مأمورین جمع زکات از طرف پیامبر(صلى الله علیه وآله) به هر سو اعزام شدند. اما این که بعضى از مفسران مانند فخر رازى و آلوسى در روح المعانى و راغب در مفردات نقل کرده اند: زکات در اینجا به معنى هر گونه کار نیک و یا تزکیه و پاکسازى روح و جان است، بسیار بعید به نظر مى رسد; زیرا در قرآن مجید هر جا نماز و زکات همراه با هم ذکر مى شود، زکات به همان معنى انفاق مالى است، و استفاده معنى دیگر نیاز به قرینه روشنى دارد که در اینجا نیست. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۴ سوره‌ مبارکه مؤمنون)
519118593_-1058918457.mp3
3.37M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه مؤمنون آیه: ۱_۲ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ» و آن‌ها که دامان خود را (از آلوده‌شدن به بی‌عفتی) حفظ می‌کنند؛ «إِلَّا عَلَىَ أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ» تنها آمیزش جنسی با همسران و کنیزانشان دارند، که در بهره‌گیری از آنان ملامت نمی‌شوند؛ (سوره مبارکه مؤمنون، آیه ۵_۶) @ayehsobh
تفسیر: چهارمین ویژگى مؤمنان را مسأله پاکدامنى و عفت به طور کامل، و پرهیز از هر گونه آلودگى جنسى قرار داده، چنین مى گوید: آن‌ها کسانى هستند که فروج خویش را از بى عفتى حفظ مى کنند (وَ الَّذِینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ). 🌺🌺🌺 مگر نسبت به همسران و کنیزانشان که در بهره گیرى از آن‌ها هیچ‌گونه ملامت و سرزنش ندارند (إِلاّ عَلى أَزْواجِهِمْ أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَیْرُ مَلُومِینَ). تنها دو گروه از زنان بر مردان حلال هستند: نخست همسران، و دیگر کنیزان (با شرائط مخصوص) و به همین جهت، این آیه در کتب فقهیه در بحث هاى نکاح در موارد بسیارى مورد استناد قرار گرفته است. جمعى از مفسران و فقهاى اهل سنت، خواسته اند از این آیه شاهدى براى نفى ازدواج موقت بیاورند، و بگویند: آن هم در حکم زنا است!. اما با توجه به این حقیقت که ازدواج موقت (متعه) به طور مسلّم در زمان پیامبر(صلى الله علیه وآله) حلال بوده است و احدى از مسلمانان آن را انکار نمى کنند، منتها بعضى مى گویند: در آغاز اسلام بوده و بسیارى از صحابه نیز به آن عمل کرده اند سپس نسخ شده. بعضى مى گویند: عمر بن خطاب از آن جلوگیرى به عمل آورد. با توجه به این واقعیت ها، مفهوم سخن این دسته از دانشمندان اهل تسنن این خواهد بود که پیامبر(صلى الله علیه وآله) العیاذ باللّه زنا را ـ حداقل براى مدتى ـ مجاز شمرده است، و این غیر ممکن است. از این گذشته، (دقت کنید) متعه بر خلاف پندار این گروه، یک نوع ازدواج است ازدواجى است موقت و داراى اکثر شرائط ازدواج دائم. بنابراین، قطعاً در جمله اِلاّ عَلى أَزْواجِهِم داخل است، و به همین دلیل، به هنگام خواندن صیغه ازدواج موقت از همان صیغه هاى ازدواج دائم (أَنْکَحْتُ وَ زَوَّجْتُ) با قید مدت استفاده مى شود، و این بهترین دلیل بر ازدواج بودن آن است. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۵_۶ سوره‌ مبارکه مؤمنون)
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «فَمَنِ ابْتَغَىَ وَرَاءَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ» و کسانی که غیر از این طریق را طلب کنند، تجاوزگرند! (سوره مبارکه مؤمنون، آیه ۷) @ayehsobh
تفسیر: از آنجا که غریزه جنسى سرکش ترین غرائز انسان است، و خویشتن دارى در برابر آن، نیاز به تقوا، پرهیزگارى فراوان، ایمان قوى و نیرومند دارد، بار دیگر روى همین مسأله تأکید کرده و مى گوید: هر کس غیر این طریق را (جهت بهره گیرى جنسى) طلب کند تجاوزگر است (فَمَنِ ابْتَغى وَراءَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ العادُونَ). تعبیر به محافظت فروج، گویا اشاره به این است که اگر مراقبت مستمر و پى گیر در این زمینه نباشد، بیم آلودگى فراوان است. و تعبیر به همسران شامل همسران دائم و موقت هر دو مى شود، هر چند بعضى از مفسران اهل سنت در اینجا گرفتار اشتباهى شده اند که در نکات به آن اشاره خواهد شد. 🌺🌺🌺 تعبیر به غَیْرُ مَلُومِینَ: آن‌ها مورد ملامت قرار نمى گیرند؛ ممکن است اشاره به طرز فکر غلطى باشد که براى مسیحیت انحرافى پیدا شده که آن‌ها هر گونه آمیزش جنسى را خلاف شأن انسان مى پندارند و ترک مطلق آن را فضیلت مى دانند تا آنجا که کشیشان کاتولیک و همچنین زنان و مردان تارک دنیا، در تمام عمر، مجرد زندگى مى کنند، و هر گونه ازدواج را مخالف این مقام روحانى تصور مى کنند! هر چند این مسأله بیشتر جنبه ظاهرى دارد اما در خفا جمعى از آنها طرقى براى اشباع غریزه جنسى خود انتخاب مى کنند و کتاب هاى نویسندگان خودشان پر است از داستان هائى که در این زمینه نوشته اند. به هر حال، امکان ندارد خداوند غریزه اى را به عنوان بخشى از نظام احسن در انسان بیافریند، و بعد آن را به کلى تحریم یا مخالف مقام انسانى بداند. این نکته، چندان نیاز به یاد آورى ندارد که حلال بودن همسران مخالف با بعضى از موارد استثنائى نیست، مانند حالت عادت ماهانه و امثال آن. همچنین حلال بودن کنیزان (زنان برده) مشروط به شرائط متعددى است که در کتب فقهى آمده، و چنان نیست که هر کنیزى به صاحب آن حلال باشد، و در واقع در بسیارى از جهات و شرائط، همان شرائط همسران را دارد. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۷ سوره‌ مبارکه مؤمنون)
990256897_1097565923.mp3
3.71M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه مؤمنون آیات ۳_۷ @ayehsobh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ» و آن‌ها که امانت‌ها و عهد خود را رعایت می‌کنند؛ (سوره مبارکه مؤمنون، آیه ۸) @ayehsobh
تفسیر: در آیه مورد بحث، به پنجمین و ششمین صفت برجسته مؤمنان اشاره کرده، مى گوید: آن‌ها کسانى هستند که امانتها و عهد خود را مراعات مى کنند (وَ الَّذِینَ هُمْ لاِ َماناتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ راعُونَ). حفظ و اداى امانت ـ به معنى وسیع کلمه ـ و همچنین پایبند بودن به عهد و پیمان در برابر خالق و خلق از صفات بارز مؤمنان است. در مفهوم وسیع امانت، امانت هاى خدا، پیامبران الهى و همچنین امانتهاى مردم جمع است، نعمتهاى مختلف خدا هر یک امانتى از امانات او هستند. آئین حق، کتب آسمانى، دستورالعمل هاى پیشوایان راه حق و همچنین اموال و فرزندان و پست ها و مقام ها، همه امانتهاى اویند که مؤمنان در حفظ و اداى حق آن‌ها مى کوشند تا در حیاتند از آن پاسدارى مى کنند، و به هنگام ترک دنیا آن‌ها را به نسلهاى آینده خود مى سپارند، و چنین نسلى را براى پاسدارى آن تربیت مى کنند. 🌺🌺🌺 دلیل بر عمومیت مفهوم امانت، در اینجا علاوه بر گستردگى و اطلاق لفظ، روایات متعددى است که در تفسیر امانت وارد شده، گاهى امانت به معنى امامت امامان معصوم که هر امام آن را به امام بعد از خود مى سپارد تفسیر شده و گاه به مطلق ولایت و حکومت. جالب این که: زراره از شاگردان بزرگ امام باقر و امام صادق(علیهما السلام) چنین مى گوید: منظور از جمله أَنْ تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلى أَهْلِها. این است که ولایت و حکومت را به اهلش واگذارید. و این نشان مى دهد که حکومت از مهمترین ودیعه هاى الهى است که باید آن را به اهلش سپرد. همچنین دلیل عمومیت عهد و پیمان، تعبیراتى است که در سایر آیات قرآن آمده، از جمله أَوْفُوا بِعَهْدِ اللّهِ إِذا عاهَدْتُمْ: به عهد خداوند وفا کنید هنگامى که عهد و پیمان بستید. قابل توجه این که در بعضى از آیات قرآن تعبیر به اداى امانت و یا عدم خیانت در امانت شده، در حالى که در آیه مورد بحث، تعبیر به رعایت امانت شده که هم شامل ادا مى شود، هم محافظت و مراقبت کامل از آن. بنابراین، اگر کوتاهى در اصلاح چیزى که مورد امانت است باعث ضرر یا خطرى بشود، شخص امین موظف است که در اصلاح آن نیز بکوشد (و به این ترتیب سه کار لازم است: اداء، حفظ و اصلاح). (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۸ سوره‌ مبارکه مؤمنون)
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «وَالَّذِينَ هُمْ عَلَىَ صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ» و آن‌ها که بر نمازهایشان مواظبت می‌نمایند؛ (سوره مبارکه مؤمنون، آیه ۹) @ayehsobh
تفسیر: بالاخره در نهمین آیه، آخرین ویژگى مؤمنان را که محافظت بر نمازها است بیان کرده مى گوید: آن‌ها کسانى هستند که در حفظ نمازهاى خویش مى کوشند (وَ الَّذِینَ هُمْ عَلى صَلَواتِهِمْ یُحافِظُونَ). جالب این که نخستین ویژگى مؤمنان را خشوع در نماز و آخرین صفت آن‌ها را محافظت بر نماز شمرده است، از نماز شروع مى شود و به نماز ختم مى گردد. چرا که نماز مهمترین رابطه خلق و خالق است. نماز برترین مکتب عالى تربیت است. نماز وسیله بیدارى روح و جان، و بیمه کننده انسان در برابر گناهان است. خلاصه نماز هر گاه با آدابش انجام گیرد، زمینه مطمئنى براى همه خوبى ها و نیکى ها خواهد بود. 🌺🌺🌺 یادآورى این نکته نیز لازم است که آیه نخست و آیه اخیر، اشاره به دو مطلب متفاوت مى کند، و به همین دلیل، در آیه نخست، صلاة به صورت مفرد و در آیه اخیر به صورت جمع است. اولى، به مسأله خشوع و توجه خاص درونى که روح نماز است، و اثر بر تمام اعضاء مى گذارد اشاره مى کند. و دومى، به مسأله آداب و شرائط نماز از نظر وقت و زمان و مکان و همچنین از نظر تعداد نمازها، و به نمازگزاران و مؤمنان راستین توصیه مى کند در همه نمازها مراقب همه این آداب و شرائط باشند. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۹ سوره‌ مبارکه مؤمنون)
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «أُولَئِكَ هُمُ الْوَارِثُونَ» (آری،) آن‌ها وارثانند! «الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ» (وارثانی) که بهشت برین را ارث می‌برند، و جاودانه در آن خواهند ماند! (سوره مبارکه مؤمنون، آیه ۱۰_۱۱) @ayehsobh
تفسیر: بعد از ذکر این صفات ممتاز، نتیجه نهائى آن را به این صورت بیان مى کند: آن‌ها وارثانند (أُولئِکَ هُمُ الْوارِثُونَ). * * * همان وارثانى که فردوس و بهشت برین را به ارث مى برند، و جاودانه در آن خواهند ماند (الَّذِینَ یَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِیها خالِدُونَ). فردوس در اصل ـ به گفته بعضى ـ یک لغت رومى است و بعضى آن را عربى و بعضى اصل آن را فارسى مى دانند و به معنى باغ است، یا باغ مخصوصى که تمام نعمت‌ها و مواهب الهى در آن جمع است و لذا، مى توان آن را به عنوان بهشت برین (بهترین و برترین باغ‌هاى بهشت) نامید. تعبیر به ارث بردن ممکن است اشاره به این باشد که مؤمنان بدون زحمت به آن مى رسند، همانند ارث که انسان زحمتى براى آن نکشیده است، درست است که نائل شدن به مقامات عالى بهشت، بسیار تلاش و کوشش و پاکى و خودسازى مى خواهد ولى آن پاداش عظیم در مقابل این اعمال ناچیز به قدرى زیاد است که گوئى انسان بى زحمت به آن رسیده است. 🌺🌺🌺 توجه به این نکته نیز لازم است که در حدیثى از پیامبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله)چنین نقل شده: هر یک از شما بدون استثنا داراى دو منزل است: منزلى در بهشت، و منزلى در دوزخ، اگر دوزخى شود و وارد جهنم گردد، اهل بهشت منزلگاه او را به ارث مى برند. تعبیر به ارث، در آیه مورد بحث، ممکن است اشاره به این نکته نیز باشد. این احتمال را نیز بعضى از مفسران دور ندانسته اند که تعبیر به ارث در اینجا اشاره به سرانجام کار مؤمنان است، همچون میراث که در پایان کار به وارث مى رسد. به هر حال، این مرحله عالى بهشت، طبق ظاهر آیات فوق، مخصوص مؤمنانى است که داراى صفات بالا هستند، به این ترتیب، دیگر بهشتیان در مراحل پائین تر قرار دارند. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۰_۱۱ سوره‌ مبارکه مؤمنون)
2131566339_-333600339.mp3
2.58M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه مؤمنون آیات ۵_۱۱ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ» و ما انسان را از عصاره‌ای از گِل آفریدیم؛ (سوره مبارکه مؤمنون، آیه ۱۲) @ayehsobh
تفسیر: ذکر اوصاف مؤمنان راستین، و همچنین پاداش بى نظیرى که خداوند به آن‌ها مى دهد در آیات گذشته، این شوق را در دل ها زنده مى کند که باید به صفوف آن‌ها پیوست، اما از چه راهى؟ و از کدام طریق؟ آیات بعد، راه‌های اساسى تحصیل ایمان و معرفت را نشان مى دهد. ابتدا دست انسان را گرفته و به کاوش در اسرار درون و سیر در عالم انفس وا مى دارد. آن گاه، در آیاتى که بعد از آن خواهد آمد، او را به جهان برون و موجودات شگرف عالم هستى، توجه مى دهد و به سیر آفاقى مى پردازد. 🌺🌺🌺 نخست، مى گوید: ما انسان را از چکیده و خلاصه اى از گِل آفریدیم (وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الإِنْسانَ مِنْ سُلالَة مِنْ طِین). آرى، این گام نخست است که انسان با آن عظمت، با آن همه استعداد و شایستگى ها، این افضل مخلوقات، و برترین موجودات جهان شناخته شود که از خاکى بى ارزش است، خاکى، که در کم ارزش بودن، ضرب المثل است، و این نهایت قدرت نمائى او است که از چنین مواد ساده اى، چنان موجود بدیعى آفرید. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۲ سوره‌ مبارکه مؤمنون)
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَّكِينٍ» سپس او را نطفه‌ای در قرارگاه مطمئن [= رحم‌] قرار دادیم؛ (سوره مبارکه مؤمنون، آیه ۱۳) @ayehsobh
تفسیر: در آیه بعد، اضافه مى کند: سپس او را نطفه اى قرار دادیم در قرارگاهى امن و امان (ثُمَّ جَعَلْناهُ نُطْفَةً فِی قَرار مَکِین). در حقیقت نخستین آیه، به آغاز وجود همه انسان ها اعم از آدم و فرزندان او اشاره مى کند، که همه به خاک باز مى گردند و از گل برخاسته اند. اما در دومین آیه، به تداوم نسل آدم از طریق ترکیب نطفه نر و ماده و قرار گرفتن در قرارگاه رحم، توجه مى دهد. در حقیقت این بحث، شبیه تعبیرى است که در آیات 7 و 8 سوره سجده آمده است: وَ بَدَأَ خَلْقَ الإِنْسانِ مِنْ طِین * ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِنْ سُلالَة مِنْ ماء مَهِین: آغاز آفرینش انسان را از گل قرار داد * و نسل او را از چکیده اى از آب بى ارزش. 🌺🌺🌺 تعبیر از رحم، به قرار مکین (قرارگاه امن و امان) اشاره به موقعیت خاص رحم در بدن انسان است، در واقع در محفوظ ترین نقطه بدن که از هر طرف کاملاً تحت حفاظت است قرار گرفته. ستون فقرات و دنده‌ها از یک سو. استخوان نیرومند لگن خاصره از سوى دیگر. پوشش هاى متعدد شکم، از سوى سوم. حفاظتى که از ناحیه دست‌ها به عمل مى آید از سوى چهارم، همگى شواهد این قرارگاه امن و امان است. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۳ سوره‌ مبارکه مؤمنون)
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ» سپس نطفه را به صورت علقه [= خون بسته‌]، و علقه را به صورت مضغه [= چیزی شبیه گوشت جویده شده‌]، و مضغه را به صورت استخوان‌هایی درآوردیم؛ و بر استخوان‌ها گوشت پوشاندیم؛ سپس آن را آفرینش تازه‌ای دادیم. پس بزرگ است خدایی که بهترین آفرینندگان است! (سوره مبارکه مؤمنون، آیه ۱۴) @ayehsobh
تفسیر: پس از آن، به مراحل شگفت‌آور و بهت‌آور سیر نطفه در رحم مادر، و چهره هاى گوناگون خلقت، که یکى بعد از دیگرى در آن قرارگاه امن، و دور از دست بشر ظاهر مى شود، اشاره کرده مى فرماید: سپس، ما نطفه را به صورت خون بسته اى درآوردیم و بعد این خون بسته را به مضغه که شبیه گوشت جویده است تبدیل کردیم و بعداً آن را به صورت استخوان در آوردیم، و از آن پس بر استخوان ها گوشت پوشاندیم (ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظاماً فَکَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً). این چهار مرحله متفاوت که به اضافه مرحله نطفه بودن، مراحل پنجگانه اى را تشکیل مى دهد، هر کدام براى خود عالم عجیبى دارد، مملوّ از شگفتى ها که در علم جنین شناسى امروز، دقیقاً مورد بررسى قرار گرفته و پیرامون آن کتاب ها نوشته اند، ولى روزى که قرآن از این مراحل مختلف خلقت جنینى انسان و شگفتى هاى آن سخن مى گفت، اثرى از این علم و دانش نبود. 🌺🌺🌺 و در پایان آیه، به آخرین مرحله که در واقع مهمترین مرحله آفرینش بشر است، با یک تعبیر سر بسته و پر معنى اشاره کرده، مى فرماید: سپس ما او را آفرینش تازه اى بخشیدیم (ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ). بزرگ و پر برکت است خدائى که بهترین خلق کنندگان است (فَتَبارَکَ اللّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِینَ). آفرین بر این قدرت نمائى بى نظیر، که در ظلمت‌کده رحم این چنین تصویر بدیعى با این همه عجائب و شگفتى ها بر قطره آبى نقش مى زند. آفرین بر آن علم و حکمتى که این همه استعداد، لیاقت و شایستگى را در چنین موجود ناچیزى ایجاد مى کند، آفرین بر او و بر خلقت بى نظیرش. ضمناً، باید توجه داشت خالق از ماده خَلق و خلق در اصل به معنى اندازه گیرى است. هنگامى که یک قطعه چرم را براى بریدن، اندازه گیرى مى کنند، عرب واژه خلق درباره آن به کار مى برد، و از آنجا که در آفرینش مسأله اندازه گیرى بیش از همه چیز اهمیت دارد، این کلمه (خلق) درباره آن به کار رفته است. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۴ سوره‌ مبارکه مؤمنون)
-1418846463_-226204749.mp3
3.2M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه مؤمنون آیات ۱۲_۱۴ @ayehsobh