🔥اگه این کار رو نمی کرد، هیچ کسی زنا نمی کرد ....
💙از امیرمؤمنان علی علیه الصلاة و السلام ، علمای شیعه و جماعتی از عامه، روایت کرده اند:
🔸 اگر او (خلیفه ثانی) نبود و خلافت را از من نمی گرفت، هیچ کسی مرتکب زنا و فحشا نمیشد مگر انسان شقی..
❤️روی جمع کثیر من الرواة من الخاصة و العامة عن سید المتقین امیرالمؤمنین علیه السلام:
⚡️لولا ما سبقنی به ابن الخطاب ما زنی الا شقی
⚡️لولاه ما زنی الا شقی او شقیة
⚡️لعن الله ابن الخطاب فلولاه ما زنی الا شقی او شقیة
⚡️لولا ان عمر نهی عن المتعة ما زنی الا شفاً
⚡️لولا ان عمر نهی عن المتعة ما زنی الا شقي
⚡️لولا نهیه عنها ما احتاج الی الزنا الا شفاً
⚡️لولا ما سبقنی به بنی الخطاب ما زنی الا شفي
⚡️لولا ما سبق من ابن الخطاب فی المتعة ما زنی الا شقی
⚡️لولا ما نهی عنها عمر ما زنی الا شقي
⚡️و ....
📚منابع شیعی و عامی حدیث در پیام بعد قرار داده شده.
#روایت #حدیث۷ #متعه #صیغه #ثانی
منابع شیعی:
📚الأصول الستة عشر (ط - دار الشبستري) ؛ النص ؛ ص31
📚الأصول الستة عشر (ط - دار الحديث) ؛ ص151 و ص166
📚الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج5 ؛ ص448
📚الهداية الكبرى ؛ ص424
📚تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان) ؛ ج7 ؛ ص250
📚الإستبصار فيما اختلف من الأخبار ؛ ج3 ؛ ص141
📚فقه القرآن ؛ ج2 ؛ ص106
📚متشابه القرآن و مختلفه (لابن شهر آشوب) ؛ ج2 ؛ ص189
📚شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد ؛ ج12 ؛ ص253 و ج20 ؛ ص25
📚عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية ؛ ج2 ؛ ص125
📚وسائل الشيعة ؛ ج21 ؛ ص5-11
📚البرهان في تفسير القرآن ؛ ج2 ؛ ص59
📚ملاذ الأخيار في فهم تهذيب الأخبار ؛ ج12 ؛ ص30
📚مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول ؛ ج20 ؛ ص227
📚بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج30 ؛ ص601 و ج53 ؛ ص31 و ج100 ؛ ص314
📚مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ؛ ج14 ؛ ص447 و ص478
منابع عامّی:
📙تفسیر الثعلبی / ج3 / ص286
📘تفسیر السمرقندی / ج1 / ص294
📗تفسیر الفخر الرازی / ج10 / ص41
📕تفسیر الطبری / ج8 / ص178
📓تفسیر الماوردی / ج1 / ص471
📔تفسیر الماتریدی / ج3 / ص116
📒الدر المنثور (للسیوطی) / ج2 / 486
📙تفسیر القرطبی / ج5 / ص130
📘البحر المحیط (لابی حیان) / ج3 / ص589
📗مصنف عبدالرزاق الصنعانی / ج7 / ص500
📕شرح معانی الآثار / ج3 / ص26
📓نخب الافکار فی تنقیح مبانی الاخبار فی شرح معانی الآثار / ج10 / ص355
📔کنز العمال / ج16 / ص523
📒الجامع الکبیر / ج18 / ص182
و . . .
برخی بی سواد ها و یا متعصبین اهل تسنن خیال میکنند که این حدیث کارِ شیعه و جعلی است...
#منابع #معتبر #متعه #شیعه #سنی
🔷🔴🔷یه نکته بی ربط هم این وسط عرض کنم:
💟اعتقاد به متعه جزء ضروریات مذهب شیعه است، و تشکیک در حلال بودنش جایز نیست.
❌ولی این به این معنی نیست که هر شیعه ای الآن سعی کند به این کار تن بدهد و یا اگر کسی از این کار اجتناب و دوری کرد او را مذمت کنیم..
هرگز
بلکه فقط نباید این کار را حرام بداند، و از باب حرام بودن از آن دوری نکند.
توجه شما را به چند مورد در روایات جلب می کنیم:
🚫عبدالله بن عمیر لیثی، در حضور اصحاب از حضرت امام باقر علیه السلام از متعه سوال کرد حضرت فرمودند خدا و رسول خدا آن را حلال کرده اند. لیثی گفت: به خدا پناه ببر، چراکه 😐 عُمَر! حرامش کرده. حضرت فرمودند: [خب، ] تو بر حرف او باش من بر حرف خدا و رسول برویم ملاعنه کنیم [تا خدا دروغگو را لعن کند و نابود کند]. لیثی (خذل الله امثاله) گفت: دوست دارید کسی بیاید سراغ زنان و دختران و خواهران و دختر عموهایت؟ (العیاذ بالله)
حضرت از او روی برگرداندند زمانی که زنان و دختر عموهایشان را یاد کرد.. (کافی / ج۵ / ص۴۴۹)
🚫ابوحنیفه هم همین سوال را از حضرت پرسید، ولی به این حد از جسارت نرسید، پس حضرت جوابش را دادند و فرمودند: هر کاری اگرچه که حلال باشد، مرغوب و مورد میل همه نیست، مردم طبق شأنی که دارند سعی می کنند خود را از آن مرتبه ی شأنی پایین نیاورند؛ [خب بگو ببینم] ابوحنیفة! تو مگر نبیذ (شراب خرما) را حلال نمیدانی؟ ابوحنیفه: بله. حضرت امام باقر علیه السلام: پس چرا زنانت را نمیگذاری در مغازه ها تا نبیذ بفروشند و پول برایت در بیاورند؟
ابوحنیفه لعنه الله: یکی به یکی، البته تیر شما سخت تر و نافذ تر بود🤕😅
🚫یکی از اصحاب بزرگوار و مالدار امام کاظم علیه السلام، علی بن یقطین، از حضرت در مورد متعه سوال میپرسد؛ حضرت فرمودند: ما انت و ذاک (اینا مال شما نیست) چرا که خداوند تو را از آن بی نیاز کرده؛ علی بن یقطین: فقط میخواستم بدونم؟. . . .
🚫امام کاظم علیه السلام در نامه به برخی از شیعیان: اصرار بر متعه نکنید،... مشغول به این نشوید که سراغ همسران خویش نروید که آنها کافر شوند و بیزاری بجویند و لعن و نفرین کنند بر کسی که این امر را جایز دانست .
📚 کافی، وافی، وسائل و...
🔥گناه همه برای آندو نفر هم نوشته می شود....
🔘کُمیت از حضرت امام صادق علیه السلام میپرسد:
سرورم، یک سوالی از شما دارم
❤️حضرت ، که تکیه داده بودند ، صاف نشستند و فرمودند : بپرس.
🔪کمیت: در مورد آندو مرد سوال دارم.
✨حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند: ای کمیت!
⚡️در اسلام هیچ خونی ریخته نمی شود و هیچ مالی به ناحق برده نمی شود و هیچ آمیزش حرامی واقع نمی شود، مگر اینکه بر گردن آندو نیز هست؛ تا روزی که قائم ما به پا خیزد....
💙فقال الكميت: يا سيّدي، أسألك عن مسألة، و كان متّكئا، فاستوى جالسا، و كسر في صدره و سادة ثمّ قال: سل. فقال: أسألك عن الرجلين؟فقال عليه السّلام: يا كميت بن زيد!
ما اهريق في الإسلام محجمة من دم، و لا اكتسب مال من غير حلّة، و لا نكح فرج حرام إلّا و ذلك في أعناقهما إلى يوم يقوم قائمنا...
📚رجال الكشي - إختيار معرفة الرجال ؛ النص ؛ ص۲۰۶
📚بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج۴۷ ؛ ص۳۲۳
📚عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآيات و الأخبار و الأقوال ؛ ج۲۰ -قسم-۲ -الصادق علیه السلام ؛ ص۹۹۲
📚رياض الأبرار في مناقب الأئمة الأطهار (للسید نعمة الله الجزائری) ؛ ج۲ ؛ ص۲۲۳
#روایت #حدیث۸
سید نعمت الله جزائری: گناه همه مسلمانان بر عهده آنان هم هست چونکه . ....
🔴 سید نعمت الله جزائری (۱۱۱۲ق) –شاگرد علامه مجلسی و کمک کار ایشان در گردآوری بحارالانوار- بعد از آوردن حدیث بالا (که همه گناهان بر گردن آندو نفرست) می فرمایند:
💥سببِ اینکه گناهان بزرگی که در دنیا واق می شود همگی بر عهده آندو نفرست، چندین چیزست:
1⃣اول اینکه آندو بودند که سببِ وقوع این امور شدند؛ چراکه اگر خلافت برای اهلش باقی میماند، مردم هدایت می شدند و نظام اسلام بر عدالت منظم میگشت و گناه و فسق و فجور برچیده میشد. پس وقتی آندو غصب خلافت کردند و ظلم و جهل پراکنده شد، آندو سببِ وقوع این فساد ها شدند....
2⃣جواب دیگر اینست که: این عذاب ها همه به خاطر نفرین و لعن لاعنین است، و نفرین و لعنِ لعن کنندگانِ مظلوم برای ظالم ، به جا و به حق است ؛ چونکه آندو به لعنت کنندگان ظلم کردند به واسطه مخفی شدن امام علیه السلام و شیوع جهالت و اکثر مسائل و سرگردان شدن مردم در مستی جهل و نادانی...
3⃣وجه دیگر اینست که: آندو خلیفه های بعدی را نصب کردند و والی ها و قاضی های ظالم را نصب کردند و آنها نیز سبب شدند که حلال ها حرام شده و حرام ها حلال شوند و از بدعت های آنها ، فقهای اربعه تولید شدند و دین را به رأی خویش خراب کردند و .... ظلم ها و فساد ها از این خرابی دین به وقوع پیوست.
📚رياض الأبرار في مناقب الأئمة الأطهار ؛ ج۲ ؛ ص۲۲۴
#کلام_فقیه #علماء
پ.ن: عکس مربوط به مقبره مرحوم سید نعمت الله جزائری در پل دخترست، نقل است که ایشان در راه بازگشت از مشهد در خرم آباد مریض شدند و در پل دختر به لقاء خدا شتافتند.
🔵السید نعمة الله الجزائری رحمه الله فی ریاض الابرار:
🕯و أمّا السبب في أنّ ما وقع في الدّنيا من عظائم الذنوب فهو في أعناقهما فله وجوه:
🔷الأوّل: إنّهما السبب في وقوع هذه الامور، لأنّ الخلافة لو بقيت لأهلها لاستقام الناس على طريق الهداية و انتظم نظام الإسلام على قانون العدل و ارتفع الفسوق و العصيان. فلمّا غصبا الخلافة و شاع الظلم و الجهل كانا هما السبب في كلّ ما يقع من الفساد.
🔷الوجه الثاني:.... ، و جواب آخر و هو أنّ كلّ من يلعنهم فقد ظلموه بأنواع متعدّدة منها استتار الإمام عليه السّلام و شيوع الجهل و ترك من يرجع إليه في الأحكام حتّى حصل الخلاف و الاختلاف في أكثر المسائل و بقي الناس حيارى في سكرات الجهل، فلعن اللّاعن لهم من باب دعاء المظلوم على ظالمه فلم يكن هنا جور و لا وزر غيرهم لحقهم بل تحمّلوا وزر أنفسهم ...
🔷الوجه الثالث: إنّهم نصبوا خلفاء و حكّاما و قضاة و عمّالا و أئمّة جور كمعاوية و عثمان و أضرابهم هتكوا حجاب اللّه أحلّوا المحارم و حرّموا المحللات ثمّ تتابعت بدايعهم حتّى حصل منها الفقهاء الأربعة أبو حنيفة و الشافعي و مالك و ابن حنبل الذين خربوا الدّين بآرائهم و اجتهادهم خصوصا أبي حنيفة في قياساته و تلوّنه في ضروب الاجتهاد حتّى قيل: "إنّ قوله و بوله" سواء و قد تتبّعت في بلاد المخالفين كبغداد و البصرة أنواع الظلم و الفساد الذي يجري من حكّامهم فما كان من واقعة ظلم الا و کانت منوطة بفتوی من فتاوی ابی حنیفة..
📚رياض الأبرار في مناقب الأئمة الأطهار ؛ ج۲ ؛ ص۲۲۴
🥀ولی من تو را دوست ندارم...
🌸نقل است که امیرالمؤمنین علیه السلام در گوشه ای از مسجد کوفه نشسته بودند و مردم نزد حضرت بودند
فردی آمد و سلام کرد، سپس عرض کرد: یا امیرالمؤمنین به خدا قسم من تو را دوست دارم!
حضرت امیرالمؤنین علیه السلام فرمودند:
ولی من، به خدا قسم تو را دوست ندارم.
تو نسبت به دوست داشتن ابوبکر و عمر چگونه ای؟
عرض کرد: به خدا قسم آندو را شدیدا دوست دارم!!
امیرالمؤمنین (علیه السلام): نسبت به عثمان چگونه ای؟
عرض کرد: محبت او به ژرفای قلبم رسوخ کرده!!....
🕯رَوَوْا عَنْ عُمَارَةَ قَالَ: كُنْتُ جَالِساً عِنْدَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ، وَ هُوَ فِي مَيْمَنَةِ مَسْجِدِ الْكُوفَةِ وَ عِنْدَهُ النَّاسُ، إِذْ أَقْبَلَ رَجُلٌ فَسَلَّمَ عَلَيْهِ، ثُمَّ قَالَ: يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ اللَّهِ إِنِّي لَأُحِبُّكَ، فَقَالَ: لَكِنِّي وَ اللَّهِ مَا أُحِبُّكَ، كَيْفَ حُبُّكَ لِأَبِي بَكْرٍ وَ عُمَرَ فَقَالَ: وَ اللَّهِ إِنِّي لَأُحِبُّهُمَا حُبّاً شَدِيداً، قَالَ: كَيْفَ حُبُّكَ لِعُثْمَانَ قَالَ: قَدْ رَسَخَ حُبُّهُ فِي السُّوَيْدَاءِ مِنْ قَلْبِي، فَقَالَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلَامُ: أَنَا أَبُو الْحَسَنِ....الحدیث
📚تقريب المعارف ؛ ص۲۴۳
📚بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج۳۰ ؛ ص۳۷۹
#روایت #حدیث۹ #ملاک_محبت #هل_الدین_الاالحب_والبغض
🕯فلانی و فلانی مرا کشتند....
🖤امام حسین در عصر روز عاشوراء در حالی که تنها در وسط پست ترین مردم زمان خویش بودند، بعد از اصابت تیر ، خون خویش را به محاسن مبارک خویش میزدند و می فرمودند:
می خواهم جدم رسول خدا را با این حالت ملاقات کنم، و بگویم: فلانی و فلانی مرا کشتند..
😭روی اصحاب المقاتل:
قالوا فوقف ع يستريح ساعة و قد ضعف عن القتال فبينما هو واقف إذ أتاه حجر فوقع في جبهته فأخذ الثوب ليمسح الدم عن وجهه فأتاه سهم محدد مسموم له ثلاث شعب فوقع السهم في صدره و في بعض الروايات على قلبه فقال الحسين ع بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ عَلَى مِلَّةِ رَسُولِ اللَّهِ وَ رَفَعَ رَأْسَهُ إِلَى السَّمَاءِ وَ قَالَ إِلَهِي إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُمْ يَقْتُلُونَ رَجُلًا لَيْسَ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ ابْنُ نَبِيٍّ غَيْرُهُ ثم أخذ السهم فأخرجه من قفاه فانبعث الدم كالميزاب فوضع يده على الجرح فلما امتلأت رمى به إلى السماء فما رجع من ذلك الدم قطرة و ما عرفت الحمرة في السماء حتى رمى الحسين ع بدمه إلى السماء ثم وضع يده ثانيا فلما امتلأت لطخ بها رأسه و لحيته و قال هَكَذَا أَكُونُ حَتَّى أَلْقَى جَدِّي رَسُولَ اللَّهِ وَ أَنَا مَخْضُوبٌ بِدَمِي وَ أَقُولُ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَتَلَنِي فُلَانٌ وَ فُلَانٌ. ...
📚مقتل الحسین (للخوارزمی) ؛ ج۲ ؛ ص۳۹
📚تسلية المجالس و زينة المجالس (مقتل الحسين عليه السلام)، ج۲ ، ص: ۳۲۱
📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج۴۵، ص: ۵۳
📚عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآيات و الأخبار و الأقوال ؛ ج۱۷ -الحسين ع ؛ ص۲۹۵
📚نفس المهموم في مصيبة سيدنا الحسين المظلوم، صفحه: ۳۲۵
📚منتهی الآمال في تواريخ النبي و الآل (صلوات الله و سلامه علیهم)، جلد: ۱، صفحه: ۶۹۹
📚ناسخ التواريخ، جلد: ۲، صفحه: ۴۵۲
📚موسوعة الإمام الحسین علیه السلام، جلد: ۴، صفحه: ۵۰۲
📚مع الرکب الحسیني من المدینة إلی المدینة، جلد: ۴، صفحه: ۴۲۶
📚مقتل الحسین علیه السلام (المقرّم) ، صفحه: ۲۹۲
📚الدمعة الساکبة في أحوال النبي «ص» و العترة الطاهرة، جلد: ۴، صفحه: ۳۴۸
#روایت #مقتل #حدیث۱۰ #خلیفه_اول #خلیفه_دوم
عیدالزهرا غدیر ثانی عید الزهراء عید البقر و مشهور به عمرکشون لعنت بر عمر
🕯فلانی و فلانی مرا کشتند.... 🖤امام حسین در عصر روز عاشوراء در حالی که تنها در وسط پست ترین مردم زم
🔍منظور از فلان و فلان در این عبارت کیا هستند؟
📝ان شاءالله در این باره یک بحثی رو مطرح میکنیم.
👌اگر شما عزیزان هم نظری دارید، می تونید با ما به اشتراک بگذارید...
💐نظرات برخی از دوستان بنده و عزیزان در رابطه این سوال:
📜به نظر شما منظور از فلان و فلان در کلام امام حسین علیه السلام در کربلا چیست؟
🔻آمریکا و اسرائیل😊
💬از دیار مازندران
🔻منظور حضرت لورر و هاردی بوده😅 احتمالا
💬اهل هنر
🔻مثل خیلی از ایات و روایات دیگه به گستره زمان باید تفسیرشون کرد. میتونه منظور خیلی کلی باشه ، یه نماد ، یعنی "جریان باطل" مرا کشت.. حالا مصداقش توی هر زمانی میتونه یکی باشه..
💬جواد
▪️اصلا حضرت نگفته فلان و فلان، اسمشونو برده. تو اون وضع جنگ و نزدیک شهادت که تقیه معنا نداشت. و اصلا اگه اسم شمر و اینا منظورشون بوده باید اسم می بردن، نمیشه تو روی طرف وایسی بهش بگی فلانی منو کشته که..
💭ممد
▪️فلان و فلان رو من از زبون بقال سر کوچه هم میشنوم برام عمر و ابوبکر تبادر میکنه...
🗯از دیار خراسان
▪️ظاهرا شارحین و حدیث شناسان میگن که منظور ابوبکر و عمر بودن. ظاهرا نظر صحیح هم همین هست زیرا با شواهد و قرائن بیشتر سازگاری داره
ولی میتوان در ضمن افراد دیگر از دشمنان حضرت هم باشند
💭حیدر
▪️به قرینه کلام حضرت زینب که گفتن تو کشته روز دوشنبه هستی نه روز جمعه، به نظر میاد مرادشون همون ابوبکر و عمر هست
💭محمدجواد
▪️نمیدونم، اما شاید منظور امام همون اولی و دومی بود؛ بر طبق چیزی که از زیارت عاشورا میشه برداشت کرد.
💬ع.ص
▪️چیزی که به ذهن من میرسه اینه که منظور ابوبکر و عمر ...چون معمولا تو اخبار اسم اون دوتا آورده نمیشه... قرینه شم میتوته جمله حضرت زینب سلام الله علیها باشه که وقتی بالای سر حضرت اومدن گفتن سلام بر کسی که او را دوشنبه غارت کردند... کلا ماجرای کربلا یه جور مقابله ی سیاسیه که منشأش ماجراهای خلافت...کما اینکه حتی بعضی ها میگن دلیل بستن آب بر روی حضرت از باب انتقام قضیه عثمان بوده..
🗯ا.ح.م
▪️اگه میخواستن قاتلین حاضر رو نام ببرن باید بیشتر نام میبردن. پس احتمالا همون عمر و ابوبکر باشه
💭عباس
▪️افراد دور حضرت که متعدد بودند و بیشتر از دو نفر!؛ و اگر هم مسببین این جنگ منظور باشه، بازم بیش از دو نفره؛ اگر هم میخواستند به همان جماعت اشاره کنند میفرمودند: "قتلنی هولاء" این چند نفر منو کشتن.
ولی با توجه به حدیث اذا کتب الکتاب قتل الحسین و نیز قول خود حضرت خطاب به سپاهیان که فرمود یا شیعه ابی سفیان ان لم یکن لکم دین... اینها نشون میده مراد و منظور حضرت همان موسسین اصلی جنگ بودند. والله العالم
🗯شیخ حسین
▪️اون وقت که تو متن مقتل بودم و میخوندم از مجموع قرائن برداشتم این بود که همون دو نفر منظوره. اسمشون تو مقاتل هست
💬سید جمال
▪️حقیقتش اونچه مشهور شنیدیم برداشتها به ابو بکر و عمر علیهما اللعنه می خورد؛ البته قراینی هم دارد.
💭محمد هادی.س
▪️آقای حسینی قزوینی علی الظاهر ربطش میدهد به سقیفه. و شکی هم نیست . طبق روایات دیگه وقتی امام عصر عج الله تعالی اون دونفر را زنده میکند اقرار میکنند تمام گناهان را حتی قتل هابیل را پی کردن گوساله حضرت صالح را وووو [منظورشون شترِ معجزه صالح بود. ادمین]
💬یعقوب
#نظرات #فلان_و_فلان