eitaa logo
عیدالزهرا غدیر ثانی عید الزهراء عید البقر و مشهور به عمرکشون لعنت بر عمر
151 دنبال‌کننده
85 عکس
18 ویدیو
0 فایل
لعنت بر آنکه پایه گذار سقیفه شد قصد داریم که مطالب مربوط به ۹ربیع رو، از زاویه علمی بررسی کنیم. ارتباط باادمین @al_abd313
مشاهده در ایتا
دانلود
چرا گناهان بقیه بر گردن آندو نفر است؟ 🌷شیخ علی یزدی حایری در الزام الناصب ذیل همین حدیث می فرماید: 🔴سبب اینکه گناهان بعد از آندو نفر بر گردن آندوست، واضح است چراکه آنها با منع امیرالمؤمنین از حقش و مقامش باعث شدند که بقیه ائمه هم پوشیده و گمنام شوند ، و تسلط و غلبه تا زمان امام زمان علیه السلام با پیشوایان ظلم و ستم باشد و همین مطلب باعث گمراهی گمراهان و فسقِ فاسقان گشت. چون امام با اقتدار و گشایش راه می توانست از همه اینها جلوگیری کند ولی اینها نذاشتند... 🔴اما سبب اینکه گناهان گذشته بر گردن آندوست، اینست که آندو نفر به کارِ کسانی مثل خودشان راضی بودند؛ کسانی که مثل خودشان جانشینان حق را از مقامشان پایین کشیدند و باعث فساد های بعد از آن شدند. چراکه اگر ایندو نفر به کار آنها راضی نبودند و این کار را بد می دانستند مثل آنها مرتکب این کار نمیشدند. و هر کس به کاری راضی باشد مثل اینست که آنرا انجام داده، همانطور که آیات بسیار بر این مطلب دلالت دارد، چون در قرآن، خداوند تعالی کارِ پدران یهود را به خود یهودیان {زمان پیغمبر} نسبت می دهد و آنها را مذمت می کند به خاطر کار پدرانشان چراکه یهودیان به کارِ گذشتگان خویش راضی بودند. 🕯و البته بعید نیست که روحِ خبیث ایندو نفر دخالتی در وقوع کارهای بدِ گذشتگان داشته اند؛ چنانچه روحِ پاکانِ اهل رسالت مؤید انبیاء و پیامبران بودند و در کارهای خوب کمکشان می کردند و در دفع مشکلات با آنها بودند... 📚إلزام الناصب في إثبات الحجة الغائب عجل الله تعالى فرجه الشريف ؛ ج‏۲ ؛ ص۲۱۶ـ۲۱۷
توضیح سید نعمت الله جزائری در مورد اینکه چرا گناهان قبل و بعد بر گردن آندو نفر میباشد 🌹سید نعمت الله جزائری بعد از نقل این حدیث به طول مفصل به این بحث می پردازد که ما خلاصه ی آنرا ذکر می کنیم: 🔵سبب اینکه گناهان آینده بر گردنشان نهاده میشود روشن است چون که آندو نفر با غصب خلافت از اهلِ واقعی خلافت، باعث شدند که اهل ظلم و جور قدرت و استیلاء یافتند مانند بنی امیه و غیر آنها تا روز قیامت، و آندو نفر همان کسانی هستند که اساس ظلم و فساد را بنیان نهادند.. ☑️و من هرگاه یک حکم از احکام شریعت یا یک مسئله از مسائلِ مورد اختلاف، برای من سخت و مشکل می شود، خودم را مُلزَم به لعن آندو نفر و بیزاری از آندو می کنم؛ چراکه همان دو نفر باعث شدند که امام علیه السلام مخفی و غائب شدند، و إلا اگر امام علیه السلام ظاهر بودند من به ایشان رجوع می کردم و مسائلی را که نمی دانستم از ایشان می پرسیدم. 🔵اما سبب اینکه گناهان گذشته بر گردنشان نهاده میشود پس چندین وجه دارد ▪️وجه اول: اینکه این دو نفر به آن کار ها راضی بودند به همین خاطر هم به گذشتگان اقتدا کرده و مانند کار فراعنه که با رسولان می نمودند، با رسول خدا و اهل بیت رفتار نمودند، در آیات و روایات هم این مطلب فراوان ذکر شده.. در حدیثی آمده است که: "اگر کسی در شرق کشته شود، و کسی در غرب به آن راضی شود، در گناه کشتن او شریک است" ▪️وجه دوم: اینکه همانطور که استادِ علامه ی ما (= یعنی علامه مجلسی که استاد سید نعمت الله بود) فرمود: بعید نیست که ارواح خبیثه اینها دخالت هایی در انجام این کار ها توسط بد اخترانِ گذشته داشته باشند؛ چنانچه ارواح مقدسه نبی و اهل بیت او علیهم السلام در کارهای خیرِ گذشتگان با انبیاء و غیر آنها بودند، همانطور که روایت شده از امیرالمؤمنین علیه السلام: من همان کسی هستم که نوح را از غرق شدن نجات داد، و با او در کشتی بود، و ابراهیم را از آتش نمرود نجات داد و یوسف را از چاه نجات داد ... ▪️وجه سوم: ممکن است مراد این باشد که گناه آنها آنقدر بزرگ بوده که با گناه همه برابری می کرده و عذابی مانند عذاب همه آن گناهان دارد... و چقدر فاصله است بین اذیت کردن حضرت محمد صلی الله علیه و آله و خاندان او ، و اذیت کردن غیر آنها از انبیاء و غیرهم.. ▪️وجه چهارم: این احتمال ممکن است که خداوند سبحان توسط پیامبر به گوش آندو نفر رسانده بوده که "هر کسی حق امیرالمؤمنین و فاطمه و فرزندانشان را غصب کند مستحق اینست که با همه گناهکاران در گناهشان شریک باشد" پس در این صورت اگر این را شنیدند و علی رغم اینها ، باز کار خودشان را کرده باشند مستحق این عذاب ها هستند و این کاملا طبق عدالت خداوندست و هیچ گونه ظلمی صورت نگرفته.. 📚رياض الأبرار في مناقب الأئمة الأطهار ؛ ج‏۳ ؛ ص۲۴۱ـ۲۴۲
سید نعمت الله جزائری: 🔸 من هر وقت با مشکل علمی مواجه میشوم، آندو نفر را لعن میکنم... 🔴 آنها باعث شدند که امام زمان علیه‌السلام، غائب بشود... 📚رياض الأبرار في مناقب الأئمة الأطهار ؛ ج۳ ؛ ص۲۴۲
صاحب جواهر: آخه چطور ما با اونا برادر باشیم؟! 🔴 صاحب کتابِ گران سنگ جواهر الکلام، شیخ محمد حسن نجفی (۱۲۶۶ق)، ذیل بحث غیبت مخالفین می فرماید: چگونه برادری میان مؤمن و مخالف تصور بشود در حالی که روایات متواتر و آیات بسیار در مورد وجوب بیزاری از آنها آمده... 🔵الشیخ محمد حسن صاحب الجواهر رحمه الله: و معلوم أن الله تعالى عقد الأخوة بين المؤمنين بقوله تعالى «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ» دون غيرهم، و كيف‌ يتصور الاخوة بين المؤمن و المخالف، بعد تواتر الروايات و تظافر الآيات، في وجوب معاداتهم، و البراءة منهم،.. 📚جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام؛ ج۲۲ ، ص: ۶۲ـ۶۳
صاحب ریاض: ابوهریره و جناب عایشه ، دروغگوترین مردم روزگار بودند😔.... ❇️ سید علی طباطبایی، مشهور به صاحب ریاض در یک مسئله فقهی، به چند روایت مخالف برخورد میکند که در آنجا میفرماید : این چند تا روایتِ عامی هم که مشکلشان واضح است [😅😁] ؛ چون راویشان جناب عایشه و ابوهریره اند، که دروغگو ترینِ خلایق بودند... 💟السید علی الطباطبائی، صاحب الریاض رحمه الله: و الأخبار العامّیة المناقشه فیها واضحة؛ حیث إنَّ راویها عائشة و ابوهریره اللذان هما اکذب البریّة... 📚ریاض المسائل (ط-الحدیثة) ؛ ج۱۱ ؛ ص۱۰۵
آندو نفر چه کردند با دل امام حسین علیه السلام... ❤️از امام حسین علیه السلام در مورد جناب ابوبکر و جناب عمر پرسیدند. حضرت فرمودند: به خدا قسم که آندو نفر ما را تضییع کردند و حق ما را بردند، و جایگاه ما را گرفتند، جایگاهی که ما نسبت به آن ، احق و سزاوارتر از آندو بودیم؛ و پا بر گردن ما نهادند و و مردم را هم بر دوش ما سوار کردند... 💙روَوْا عَنْهُ {=سیدالشهداء} عَلَيْهِ السَّلَامُ‏، وَ سَأَلَهُ رَجُلٌ عَنْ أَبِي بَكْرٍ وَ عُمَرَ فَقَالَ: وَ اللَّهِ لَقَدْ ضَيَّعَانَا، وَ ذَهَبَا بِحَقِّنَا، وَ جَلَسَا مَجْلِساً كُنَّا أَحَقَّ بِهِ مِنْهُمَا، وَ وَطِئَا عَلَى أَعْنَاقِنَا، وَ حَمَلَا النَّاسَ‏ عَلَى رِقَابِنَا 📚تقريب المعارف ؛ ص۲۴۳ـ۲۴۴ 📚بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏۳۰ ؛ ص۳۸۰ ۱۶
حدیث ایشون، از خونه ی عنکبوت هم سست تره😔 🌹شیخ احمد بن صالح آل طوق القطیفی(بعد از ۱۲۴۵ق) در ضمن یک بحث فقهی، در مواجهه با یک حدیث از امّل المومنین عائشه می فرماید: و البته، حدیث جناب عایشه از خانه ی جناب عنکبوت هم سست ترست... 🕯الشیخ احمد آل طوق القطیفی البحرانی رحمه الله فی رسائله: و حديث عائشة أوهىٰ من بيت العنكبوت... 📚رسائل آل طوق القطيفي؛ ج۲ ؛ ص:۲۶۸
صاحب ریاض: ادعای برادری میان ما و آنها فاسد و باطل است... 🔴 سید علی طباطبایی (۱۲۳۱ق) صاحب کتاب شریف ریاض المسائل، و استاد سید محمد مجاهد و صاحب مفتاح الکرامه و سید محمد باقر شفتی، ذیل بحث غیبت می فرماید: ادعای ایمان و برادری برای مخالفین، از جمله ادعاهاییست که یقین به فاسد بودن آنها داریم؛ و البته روایات مستفیض بلکه روایات متواتر به روشنی این ادعای فاسد را رد می کنند به علاوه روایات متواتری که در مورد طعن و لعن مخالفین آمده، و بیان می کند که آنها از یهودیان و مسیحیان نیز بدترند ، و از سگ نجس ترند ... و در روایاتی هم به آنها نسبت کفر داده شده .. 🔵السید علی الطباطبائی صاحب الریاض رحمه الله: و دعوىٰ الإيمان و الأُخوّة للمخالف ممّا يقطع بفساده، و النصوص المستفيضة، بل المتواترة ظاهرة في ردّه، مضافاً إلىٰ النصوص المتواترة الواردة عنهم (عليهم السّلام) بطعنهم، و لعنهم، و أنّهم أشرّ من اليهود و النصارى، و أنجس من الكلاب؛ لدلالتها علىٰ الجواز صريحاً أو فحوًى، كالنصوص المطلقة للكفر عليهم، مع زيادة لها في الدلالة بوجه آخر، و هو استلزام الإطلاق أمّا كفرهم حقيقة، أو اشتراكهم مع الكفّار في أحكامهم التي منها ما نحن فيه إجماعاً، و حكاه بعض الأصحاب صريحا 📚رياض المسائل (ط - الحديثة)، ج۸ ، ص: ۱۶۳
کینه در دل او مثل آهن گداخته می جوشد... 🌸امیرالمؤمنین علیه السلام ، ضمن خطبه ای برای مردم فرمودند: و اما عایشه، پس ..در سینه او کینه {ی من} می جوشد و مانند دیگِ آهنِ گداخته غلیان دارد و اگر به او میگفتند که بر غیر من ، این اموری را که بر من وارد ساخته ، وارد سازد ، سر باز میزد. و هنوز احترام او را رعایت می کنم و محاسبه اعمال بر خداوندست... ⭐️قال امیرالمؤمنین علیه السلام فی ضمن خطبة: و أمّا فلانة فأدركها رأى النّساء و ضغن غلا في صدرها كمرجل القين، و لو دعيت لتنال من غيري ما أتت إليّ لم تفعل و لها بعد حرمتها الاولى‏ و الحساب على اللَّه. 📚نهج البلاغة (للصبحي صالح) ؛ ص۲۱۸ 📚شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد ؛ ج‏۹ ؛ ص۱۸۹ 📚منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة (خوئى) ؛ ج‏۹ ؛ ص۲۶۷ 📚بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏۳۲ ؛ ص۲۴۰ / و ج‏۲۲ ؛ ص۲۳۴ ۱۷
روایت جناب ایشون بسیار ضعیف و بی اعتبار است... 🔴سیدجواد عاملی (۱۲۲۶ق) شاگرد مرحوم کاشف الغطاء و سید بحر العلوم و استاد صاحب جواهر، در کتاب ارزشمندِ مفتاح الکرامه ذیل یک بحث فقهی به حکمی از احمد بن حنبل میرسد: احمد بن حنبل در این حکم به روایتی که از عائشه روایت کرده استناد کرده. در حالی که هم راوی هم کسی که از او روایت شده، دچار ضعف شدید در بحث روایت کردن هستند... 🔵السید جواد العاملی صاحب مفتاح الکرامه رحمه الله: نعم خيّر أحمد بين ذلك و بين الصدقة به لخبر رواه عن عائشة، و فيه ضعف شديد في الراوي و المرويّ عنه. 📚مفتاح الكرامة في شرح قواعد العلامة (ط - الحديثة)؛ ج۲۱ ، ص: ۷۹۸
عیدالزهرا غدیر ثانی عید الزهراء عید البقر و مشهور به عمرکشون لعنت بر عمر
کینه در دل او مثل آهن گداخته می جوشد... 🌸امیرالمؤمنین علیه السلام ، ضمن خطبه ای برای مردم فرمودند:
🔍تقریبا همین الفاظ در کتاب شریف احتجاج به عنوان خطبه امیرالمؤمنین علیه السلام نقل شده.. ‼️ ولی به جای "فلانة" لفظ "عائشة" آمده.... 💡پس ممکنه این مورد هم از جمله مواردی باشه که نویسنده یک کتاب یا ناشر اون کتاب، اسم صریح رو به کنایه تبدیل کرده، ولی حضرات معصومین علیهم السلام صریحا نام برده باشند... 🔷فی الاحتجاج و فی البحار نقلا عن الاحتجاج: .....وَ أَمَّا عَائِشَةُ فَأَدْرَكَهَا رَأْيُ النِّسَاءِ وَ لَهَا بَعْدَ ذَلِكَ حُرْمَتُهَا الْأُولَى‏ وَ الْحِسَابُ عَلَى اللَّهِ يَعْفُو عَمَّنْ يَشَاءُ وَ يُعَذِّبُ مَنْ يَشَاءُ. 📚الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي) ؛ ج‏۱ ؛ ص۱۶۹ 📚بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏۳۲ ؛ ص۲۲۳ 🔷شارح نهج البلاغه، آسید حبیب الله خوئی در این باره نقل میکند: این "فلانة" کنایه از عایشه است و شاید این کارِ سید رضی رحمه الله بوده؛ همانطور که در خطبه ی شقشقه انجام داده، به بجای ابوبکر "فلان" گذاشته... 📚منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة (خوئى) ؛ ج‏۹ ؛ ص۲۶۸
بزرگترین گناه کبیره.. ❤️از امام باقر علیه السلام روایت شده: بزرگترین گناه کبیره اینست که کسی بیزاری بجوید از کسانی که از عمر و ابوبکر بیزارند.. 🌹عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: أَكْبَرُ الْكَبَائِرِ صَاحِبُ الْقَوْلِ الَّذِي يَقُولُ أَنَا أَبْرَأُ مِمَّنْ‏ يَبْرَأُ مِنْ أَبِي بَكْرٍ وَ عُمَرَ. 📚مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ؛ ج‏۱۱ ؛ ص۳۵۸ ۱۸