صاحب ریاض: ادعای برادری میان ما و آنها فاسد و باطل است...
🔴 سید علی طباطبایی (۱۲۳۱ق) صاحب کتاب شریف ریاض المسائل، و استاد سید محمد مجاهد و صاحب مفتاح الکرامه و سید محمد باقر شفتی، ذیل بحث غیبت می فرماید:
ادعای ایمان و برادری برای مخالفین، از جمله ادعاهاییست که یقین به فاسد بودن آنها داریم؛ و البته روایات مستفیض بلکه روایات متواتر به روشنی این ادعای فاسد را رد می کنند
به علاوه روایات متواتری که در مورد طعن و لعن مخالفین آمده، و بیان می کند که آنها از یهودیان و مسیحیان نیز بدترند ، و از سگ نجس ترند ... و در روایاتی هم به آنها نسبت کفر داده شده ..
🔵السید علی الطباطبائی صاحب الریاض رحمه الله:
و دعوىٰ الإيمان و الأُخوّة للمخالف ممّا يقطع بفساده، و النصوص المستفيضة، بل المتواترة ظاهرة في ردّه، مضافاً إلىٰ النصوص المتواترة الواردة عنهم (عليهم السّلام) بطعنهم، و لعنهم، و أنّهم أشرّ من اليهود و النصارى، و أنجس من الكلاب؛ لدلالتها علىٰ الجواز صريحاً أو فحوًى، كالنصوص المطلقة للكفر عليهم، مع زيادة لها في الدلالة بوجه آخر، و هو استلزام الإطلاق أمّا كفرهم حقيقة، أو اشتراكهم مع الكفّار في أحكامهم التي منها ما نحن فيه إجماعاً، و حكاه بعض الأصحاب صريحا
📚رياض المسائل (ط - الحديثة)، ج۸ ، ص: ۱۶۳
#کلام_فقیه #علماء #برادری #شیعه #سنی
کینه در دل او مثل آهن گداخته می جوشد...
🌸امیرالمؤمنین علیه السلام ، ضمن خطبه ای برای مردم فرمودند:
و اما عایشه، پس ..در سینه او کینه {ی من} می جوشد و مانند دیگِ آهنِ گداخته غلیان دارد
و اگر به او میگفتند که بر غیر من ، این اموری را که بر من وارد ساخته ، وارد سازد ، سر باز میزد.
و هنوز احترام او را رعایت می کنم و محاسبه اعمال بر خداوندست...
⭐️قال امیرالمؤمنین علیه السلام فی ضمن خطبة:
و أمّا فلانة فأدركها رأى النّساء و ضغن غلا في صدرها كمرجل القين، و لو دعيت لتنال من غيري ما أتت إليّ لم تفعل و لها بعد حرمتها الاولى و الحساب على اللَّه.
📚نهج البلاغة (للصبحي صالح) ؛ ص۲۱۸
📚شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد ؛ ج۹ ؛ ص۱۸۹
📚منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة (خوئى) ؛ ج۹ ؛ ص۲۶۷
📚بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج۳۲ ؛ ص۲۴۰ / و ج۲۲ ؛ ص۲۳۴
#روایت #حدیث۱۷ #عائشة #عایشه
روایت جناب ایشون بسیار ضعیف و بی اعتبار است...
🔴سیدجواد عاملی (۱۲۲۶ق) شاگرد مرحوم کاشف الغطاء و سید بحر العلوم و استاد صاحب جواهر، در کتاب ارزشمندِ مفتاح الکرامه ذیل یک بحث فقهی به حکمی از احمد بن حنبل میرسد:
احمد بن حنبل در این حکم به روایتی که از عائشه روایت کرده استناد کرده.
در حالی که هم راوی هم کسی که از او روایت شده، دچار ضعف شدید در بحث روایت کردن هستند...
🔵السید جواد العاملی صاحب مفتاح الکرامه رحمه الله:
نعم خيّر أحمد بين ذلك و بين الصدقة به لخبر رواه عن عائشة، و فيه ضعف شديد في الراوي و المرويّ عنه.
📚مفتاح الكرامة في شرح قواعد العلامة (ط - الحديثة)؛ ج۲۱ ، ص: ۷۹۸
#کلام_فقیه #علماء #عایشه #عائشة
عیدالزهرا غدیر ثانی عید الزهراء عید البقر و مشهور به عمرکشون لعنت بر عمر
کینه در دل او مثل آهن گداخته می جوشد... 🌸امیرالمؤمنین علیه السلام ، ضمن خطبه ای برای مردم فرمودند:
🔍تقریبا همین الفاظ در کتاب شریف احتجاج به عنوان خطبه امیرالمؤمنین علیه السلام نقل شده..
‼️ ولی به جای "فلانة" لفظ "عائشة" آمده....
💡پس ممکنه این مورد هم از جمله مواردی باشه که نویسنده یک کتاب یا ناشر اون کتاب، اسم صریح رو به کنایه تبدیل کرده، ولی حضرات معصومین علیهم السلام صریحا نام برده باشند...
🔷فی الاحتجاج و فی البحار نقلا عن الاحتجاج:
.....وَ أَمَّا عَائِشَةُ فَأَدْرَكَهَا رَأْيُ النِّسَاءِ وَ لَهَا بَعْدَ ذَلِكَ حُرْمَتُهَا الْأُولَى وَ الْحِسَابُ عَلَى اللَّهِ يَعْفُو عَمَّنْ يَشَاءُ وَ يُعَذِّبُ مَنْ يَشَاءُ.
📚الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي) ؛ ج۱ ؛ ص۱۶۹
📚بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج۳۲ ؛ ص۲۲۳
🔷شارح نهج البلاغه، آسید حبیب الله خوئی در این باره نقل میکند:
این "فلانة" کنایه از عایشه است و شاید این کارِ سید رضی رحمه الله بوده؛ همانطور که در خطبه ی شقشقه انجام داده، به بجای ابوبکر "فلان" گذاشته...
📚منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة (خوئى) ؛ ج۹ ؛ ص۲۶۸
#کنایه #عایشه
بزرگترین گناه کبیره..
❤️از امام باقر علیه السلام روایت شده:
بزرگترین گناه کبیره اینست که کسی بیزاری بجوید از کسانی که از عمر و ابوبکر بیزارند..
🌹عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ:
أَكْبَرُ الْكَبَائِرِ صَاحِبُ الْقَوْلِ الَّذِي يَقُولُ أَنَا أَبْرَأُ مِمَّنْ يَبْرَأُ مِنْ أَبِي بَكْرٍ وَ عُمَرَ.
📚مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ؛ ج۱۱ ؛ ص۳۵۸
#روایت #حدیث۱۸ #بزرگترین_گناه
خدا به آنها، با نظر رحمت نگاه نمی کنه...
🌹امام صادق علیه السلام فرمودند:
سه گروه هستند که خداوند در روز قیامت نظر رحمت بر ایشان نمی افکند و عملشان را پاک نمی گرداند و برای آنان عذابی دردناک است:
کسانی که بدون تایید الهی ادعای امامت کنند
کسانی که امامی از جانب خدا را انکار کنند
"کسانی که خیال کنند که آندو نفر بهره ای از اسلام داشته اند"..
❤️سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ
ثَلَاثَةٌ لَا يَنْظُرُ اللَّهُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ لا يُزَكِّيهِمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ* مَنِ ادَّعَى إِمَامَةً مِنَ اللَّهِ لَيْسَتْ لَهُ وَ مَنْ جَحَدَ إِمَاماً مِنَ اللَّهِ وَ مَنْ زَعَمَ أَنَّ لَهُمَا فِي الْإِسْلَامِ نَصِيباً.
📚الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج۱ ؛ ص۳۷۳ـ۳۷۴
📚اثبات الوصية ؛ ص۱۷۶
📚الغيبة للنعماني ؛ النص ؛ ص۱۱۱ـ۱۱۲
📚الخصال ؛ ج۱ ؛ ص۱۰۶
📚تقريب المعارف ؛ ص۲۴۸ـ۲۴۹
📚جامع الأخبار(للشعيري) ؛ ص۱۴۳
📚تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ص۱۲۰
📚الوافي ؛ ج۲ ؛ ص۱۸۰
📚وسائل الشيعة ؛ ج۲۸ ؛ ص۳۴۱
📚الفصول المهمة في أصول الأئمة (تكملة الوسائل) ؛ ج۱ ؛ ص۳۹۸
📚مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول ؛ ج۴ ؛ ص۱۹۴
📚بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج۷ ؛ ص۲۱۲
#حدیث۱۹ #روایت
صاحب حدائق: آنها بعد از رسول خدا رسما مرتد شدند و کاملا آشکارا کفر ورزیدند...
🔴شیخ یوسف بن احمد بحرانی (۱۱۸۶ق) مشهور به صاحب حدائق و محدث بحرانی در کتاب مفصل خویش ذیل یک حدیث در مورد پیامبر و عایشه می فرماید:
📝شکی نیست که ولایت در آخر عمر حضرت رسول الله صلی الله علیه وآله واجب شد و نازل شد، در غدیر خم؛ و مخالفت با آن (که موجب کفر میشود) پس از وفات رسول خدا بوده.
🔐پس در حدیث عایشه و غسل با او ایرادی وجود ندارد (در کتاب کافی حدیثی آمده که پیامبر از ظرف آبی که عایشه با آن تماس داشته غسل گرفتند در حالی که به احتمال زیاد آب قلیل بوده... به خاطر اینکه عایشه در زمان رسول خدا صلی الله علیه وآله، بر ظاهر اسلام باقی بود...
و بر فرض هم که بپذیریم که در زمان حیات رسول خدا صلی الله علیه وآله، از منافقین بوده، باز هم فرق واضحی بین این نفاق و آن حالت بعد از رسول خدا صلی الله علیه وآله وجود دارد.
چرا که جمله منافقین در زمان حیات رسول خدا بر ظاهر اسلام باقی بودند، به اوامر رسول خدا عمل میکردند و از آنان چیزی که موجب ارتدادشان گردد صادر نمی شد..
🔥ولی بعد از وفات او، پس کینه های بدریه و بغض های جاهلیه را آشکار ساختند، و بیعت غدیریه را نقض کردند، بیعتی که در ضروری بودن مانند خورشید تابان بود، پس بیماری های پنهانشان را ظاهر ساختند و رسما و آشکارا مرتد شدند بدون اینکه پنهان کار باشند؛ همانطور که اخبار ائمه طاهرین علیهم السلام در مورد این مطلب به حد استفاضه رسیده..
کدام عاقلی خیال میکند که این کافران پست ، بر ظاهر اسلام باقی ماندند!؟
📚الحدائق الناضرة في أحكام العترة الطاهرة؛ج۵، ص۱۷۹ـ۱۸۰
❤️قال الشیخ یوسف البحرانی صاحب الحدائق رحمه الله:
و لا ريب ايضا ان الولاية إنما نزلت في آخر عمره (صلى الله عليه وآله) في غدير خم و المخالفة فيها المستلزمة لكفر المخالف انما وقع بعد موته (صلى الله عليه وآله) فلا يتوجه الإيراد بحديث عائشة و الغسل معها من إناء واحد و مساورتها كما لا يخفى، و ذلك لأنها في حياته (صلى الله عليه وآله) على ظاهر الايمان و ان ارتدت بعد موته كما ارتد ذلك الجم الغفير المجزوم بإيمانهم في حياته (صلى الله عليه و آله) و مع تسليم كونها في حياته من المنافقين فالفرق ظاهر بين حالي وجوده (صلى الله عليه و آله) و موته حيث ان جملة المنافقين كانوا في وقت حياته على ظاهر الإسلام منقادين لأوامره و نواهيه و لم يحدث منهم ما يوجب الارتداد، و اما بعد موته فحيث ابدوا تلك الضغائن البدرية و أظهروا الأحقاد الجاهلية و نقضوا تلك البيعة الغديرية التي هي في ضرورتها أظهر من الشمس المضيئة فقد كشفوا ما كان مستورا من الداء الدفين و ارتدوا جهارا غير منكرين و لا مستخفين كما استفاضت به أخبار الأئمة الطاهرين (عليهم السلام) فشتان ما بين الحالتين و ما أبعد ما بين الوقتين، فأي عاقل يزعم ان أولئك الكفرة اللئام قد بقوا على ظاهر الإسلام حتى يستدل بهم في هذا المقام و الحال انه
قد ورد عنهم عليهم الصلاة و السلام «ثلاثة لٰا يُكَلِّمُهُمُ اللّٰهُ تعالى يَوْمَ الْقِيٰامَةِ وَ لٰا يُزَكِّيهِمْ وَ لَهُمْ عَذٰابٌ أَلِيمٌ: من ادعى امامة من الله ليست له و من جحد اماما من الله و من زعم ان لهما في الإسلام نصيبا»؟.
نعوذ بالله من زلات الافهام و طغيان الأقلام.
📚الحدائق الناضرة في أحكام العترة الطاهرة؛ج۵، ص۱۷۹ـ۱۸۰
همه زندگی شان حرامست از خوراک و پوشاک گرفته تا...
🕯منصور صیقل می گوید: با امام صادق علیه السلام در خیمه شان بودم، در مِنا؛
🕋پس حضرت یک نگاهی به مردم انداختند (مردم = سنی ها و افراد غیر شیعه)
پس فرمودند:
💥حرام میخورند و حرام میپوشند و به حرام نکاح میکنند
🌈و شما (=شیعیان) حلال میخورید و حلال میپوشید و به حلال ازدواج می کنید
🌟نه به خدا قسم غیر از شما کسی حج بجا نمی آورد، و عمل کسی به جز شما پذیرفته نمی شود..
📜بِإِسْنَادِهِ عَنْ مَنْصُورٍ الصَّيْقَلِ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام فِي فُسْطَاطِهِ بِمِنًى
فَنَظَرَ إِلَى النَّاسِ فَقَالَ:
يَأْكُلُونَ الْحَرَامَ وَ يَلْبَسُونَ الْحَرَامَ وَ يَنْكِحُونَ الْحَرَامَ
وَ تَأْكُلُونَ الْحَلَالَ وَ تَلْبَسُونَ الْحَلَالَ وَ تَنْكِحُونَ الْحَلَالَ
لَا وَ اللَّهِ مَا يَحُجُّ غَيْرُكُمْ وَ لَا يُتَقَبَّلُ إِلَّا مِنْكُم
📚فضائل الشیعة (للشیخ الصدوق) ح۴۰
📚بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج۲۷ ؛ ص۱۹۹
📚مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ؛ ج۱ ؛ ص۱۷۰ـ۱۷۱
#روایت #حدیث۲۰
ملا احمد نراقی: حرفِ برادری با مخالفین از اون حرفاییست که فسادش یقینیه....
🔴 ملا احمد نراقی (۱۲۴۵ق) صاحب معراج السعادة، فرزند ملا محمد مهدی نراقی صاحب جامع السعادات، شاگرد سید مهدی بحرالعلوم و مرحوم کاشف الغطاء و صاحب ریاض، و استاد شیخ مرتضی انصاری، در کتاب مفصل خویش در بحث غیبت میفرماید:
⚡️اکثر اخبار غیبت که از طریق خاصه روایت شده اند مختص به "مومن" یا "برادر دینی" هستند؛ و ادعای ایمان برای مخالف، یا برادری با مخالفین از آن ادعاهاییست که یقینا فاسد است...
🔵قال الفاضل المولی احمد النراقی رحمه الله فی مستنده:
و يؤيّده اختصاص أكثر الأخبار الواردة في طرقنا بالمؤمن أو الأخ في الدين، و دعوى الإيمان و الأخوّة للمخالف ممّا يقطع بفساده.
📚مستند الشيعة في أحكام الشريعة، ج۱۴، ص۱۶۳
#کلام_فقیه #علماء #شیعه #سنی #وحدت #برادری
ملا احمد نراقی: آنها از یهودی و مسیحی بدترند؛ و از سگ نجس ترند...
🔴 ملا احمد نراقی (۱۲۴۵ق) صاحب معراج السعادة، فرزند ملا محمد مهدی نراقی صاحب جامع السعادات، شاگرد سید مهدی بحرالعلوم و مرحوم کاشف الغطاء و صاحب ریاض، و استاد شیخ مرتضی انصاری، در کتاب مفصل خویش در بحث غیبت میفرماید:
⚠️روایات متواتری داریم که میتواند بحث جواز غیبت مخالفین را تاکید کند
روایاتی متواتر که از اهل بیت علیهم السلام به ما رسیده و در مورد بدگویی از آنان است ، در مورد لعن آنها و کافر شمردن آنهاست، و در مورد اینکه "آنها از یهودیان و نصاری بدترند، و از سگ ها نجس ترند...
🔵قال المولی احمد النراقی رحمه الله فی المستند:
💥و تؤكّده النصوص المتواترة الواردة عنهم في طعنهم و لعنهم و تكفيرهم، و أنّهم شرّ من اليهود و النصارى و أنجس من الكلاب.
📚مستند الشيعة في أحكام الشريعة، ج۱۴، ص۱۶۳
#کلام_فقیه #علماء #شیعه #سنی #وحدت #برادری
شیخ علی ایروانی: "مخالف" برادر ما محسوب نمی شود...
🔴 شیخ علی ایروانی (۱۳۵۴ق)، شاگرد مرحوم آخوند خراسانی و سید محمدکاظم یزدی ، صاحب حاشیه مکاسب و نهایة النهایة فی شرح الکفایة، در حاشیه بحث غیبت می فرماید:
بهترست برای بحث جواز غیبت مخالف ، سراغ روایاتی برویم که آیه غیبت را تفسیر کرده اند، که در آنها لفظ برادر آمده است، بلکه در آیه هم اشاره به بحث برادری شده، و مخالف هم که برادر نیست...
🔵الشیخ علی الایروانی رحمه الله فی حاشیة المکاسب:
و عليه فدلالة الدليل على عدم احترام المخالف لا يقتضي جواز غيبته كما لا يقتضيه جواز ارتكاب سائر المحرمات من أكل لحمه و هتك عرضه بل الغيبة من مصاديق هتك العرض كما يستفاد من بعض الأخبار فالأولى أن يستدل لجواز غيبة المخالف بالأخبار المفسّرة لها بذكر الأخ و في الآية أيضا إشارة إلى ذلك و المخالف ليس أخا.
📚حاشية المكاسب (للإيرواني)؛ ج۱، ص۳۲
#کلام_فقیه #علماء #شیعه #سنی #وحدت #برادری