eitaa logo
عیدالزهرا غدیر ثانی عید الزهراء عید البقر و مشهور به عمرکشون لعنت بر عمر
151 دنبال‌کننده
85 عکس
18 ویدیو
0 فایل
لعنت بر آنکه پایه گذار سقیفه شد قصد داریم که مطالب مربوط به ۹ربیع رو، از زاویه علمی بررسی کنیم. ارتباط باادمین @al_abd313
مشاهده در ایتا
دانلود
🔳🔲🔳جواب اشکال نیازمندِ بیان چند نکته است 🔷نکته اول: ابوالخطاب شخصی غالی بوده در زمان امام صادق علیه السلام، که برای امامان معصوم علیهم السلام مقامی فوق مقامشان قائل بوده، و به شیعیان اطمینان خاطر می داده که قطعا بهشتی خواهند بود و گناهان برای آنان برداشته شده و از این گونه اباطیل... . امام صادق علیه السلام هم در موارد مختلف او را لعنت کردند. 🔷نکته دوم: در بسیاری از نسخه های روایت ابن الخطاب (یعنی عمر) آمده نه ابوالخطاب (غالی). مانند نسخه نجل سید ابن طاووس "زوائد الفوائد" که مرحوم مجلسی در "بحارالانوار" و "زاد المعاد" از آن نقل کرده اند؛ و همچنین نسخه شیخ حسن بن سلیمان حلی "المحتضر" که مرحوم مجلسی در "بحارالانوار" آن را آورده اند. 🔷نکته سوم: اگر چه در روایت (به جز همین اول آن) اسم عمر نیامده است، ولی آن قدر اوصافش واضح و روشن است که معلوم می شود، غیر از عمر نمی تواند باشد: مانند: کلام رسول خدا صلی الله علیه و آله به حذیفه: شخصی بعد از من می آید که... برادر و وزیرم را تکدیب می کند و حق دخترم را از او می ستاند و دخترم او را نفرین می کند و خداوند نفرین او را در این روز اجابت می کند... (خب، ابوالخطاب غالی که امیرالمؤمنین علیه السلام را تکذیب ننمود بلکه او را در ظاهر به شدت قبول داشت و مقام بالاتر از حد به ایشان نسبت می داد، و غصب فدک نیز کار شخصی در زمان حضرت علی علیه السلام بود و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، "عمر" را نفرین کرده بودند همان طور که در تاریخ آمده، ر.ک: دلائل الامامة، شرح ابن ابی الحدید بر نهج) 🔷نکته چهارم: اصلا اختلاف دو راوی اول، بر سر ابوالخطاب هم که باشد، هیچ ربطی به روایت احمد بن اسحاق برای آن دو ندارد؛ چون احمد بن اسحاق قمی، اصلا کاری به اختلاف آن دو و موضوعش نداشت، فقط روایتی را که در فضیلت ۹ربیع از امام هادی علیه السلام شنیده بود، برای آن دو راوی نقل کرد.... 💥نتیجه: بر فرض که چنین نسخه ای که "ابوالخطاب" دارد، درست هم باشد، ربطی به روایت احمد بن اسحاق قمی از امام هادی علیه السلام ندارد؛ و قرائن اراده عمر در روایت، ما را به آن وا می دارد که بگوییم منظور مرگ عمر، خلیفه دوم، در ۹ربیع الاول است نه شخص دیگر.
🔴⚪️🔴یکی دیگر از اشکالاتی که برخی ها به روایت احمد بن اسحاق قمی (نماینده امام حسن عسکری علیه السلام در قم) می گیرند، امروز بررسی خواهیم کرد؛ ان شاء الله. 👎🏼اشکال: روایت ضعیف است. ⚡️توضیح اشکال: برخی از راوی های این روایت که در سند ذکر شده اند، مجهول و ناشناخته اند. در کتب رجالی (کتاب های بررسی راویان حدیث) ذکر نشده اند، و ما نسبت به عمل کردن به روایتی که راویان آن ناشناخته اند، وظیفه ای نداریم... 📚کسانی که به این اشکال اشاره کرده اند: ▫️آیت الله مکارم (استفتائات جدید) ▫️نقل شده از آیت‌الله تبریزی رحمه الله ▫️نقل شده از آیت‌الله فاضل لنکرانی رحمه الله ▫️برخی فضلاء در مقالاتشان مانند مصطفی صادقی کاشانی (نهم ربیع روز امامت و مهدویت) و اعظم خوش صورت موفق (نقد مراسم نهم ربیع در منابع شیعی) و ...
🔥توضیح علمی اشکال: در سند این روایت نام دو نفر وجود دارد که در کتاب های رجال شناسی شیعه وجود ندارند. و آن دو نفر از این قرارند: یحیی بن محمد بن جریح (حویج) البغدادی و محمد بن العلاء الهمدانی الواسطی ⚪️بله! در جدید ترین اثر های رجالی برخی از علماء رجال شناس، این دو نفر را در کنار ما بقی راویان حدیث ذکر کرده اند؛ و البته تصریح کرده اند که در کتاب های رجالی گذشته اسمی از ایشان برده نشده است. مانند شیخ علی نمازی شاهرودی(م1405ه.ق. / 1364ه.ش) در مستدرکات علم رجال الحدیث ، که متن سخن ایشان را در پیام بعدی ذکر می کنیم. ✖️پس این حدیث طبق تقسیم بندی احادیث ، جزو دسته احادیث ضعیف بشمار می آید، و عمل کردن به آن جائز نیست...
💚شیخ علی نمازی شاهرودی 🔷شاگرد میرزا مهدی اصفهانی و صاحب دو مستدرک بر سفینة البحار شیخ عباس قمی و بر علم رجال. 🔸🔸🔸ایشان در کتاب شریف مستدرکات علم رجال الحدیث / ج8 / ص229 ذکر می کنند که: 16249- يحيى‏ بن محمّد بن حويج (جريح‏) البغداديّ: لم يذكروه. روى السيّد ابن طاووس في كتاب زوائد الفوائد، عنه، عن أحمد بن إسحاق القمّي الرواية المفصّلة في فضل يوم التاسع من ربيع الأوّل. و فيها دلالات‏ على حسنه و كماله. 👈یعنی علمای رجال ما، یحیی را ذکر نکرده اند. ولی در روایتی که سید بن طاووس در زوائد الفوائد از او نقل می کند، دلالت هایی وجود دارد که نیکویی و کمال یحیی را می فهمانند. 🔸🔸🔸همچنین در همین کتاب / ج7 / ص210 : 13902- محمّد بن العلاء الهمدانيّ الواسطيّ أبو كريب: لم يذكروه. وقع في طريق الصدوق في روايات النصّ على الأئمّة الاثني عشر صلوات اللّه عليهم... . و كذا في كفاية الأثر في النصوص باب 10. و ذكره في كتاب الغدير ط 2 ج 1/ 92. و قال: وثّقه الذهبي في التذكرة. و توفّي سنة 248. و وقع في طريق الشيخ في أماليه ج 2/ 116 عن محمّد بن جرير الطبري، عنه- الخ. و فيه ص 211 عن محمّد بن مزيد، عنه، عن إسماعيل بن صبيح اليشكري. أقول: روى هو مع يحيى بن جريح البغدادي، عن أحمد بن إسحاق القمّي فضل يوم التاسع‏ من ربيع‏ الأوّل و أساميه. و هو حديث مفصّل... 👈یعنی علمای علم رجال ، محمد را ذکر نکرده اند، ولی در سند شیخ صدوق واقع شده و از ذهبی نقل شده که مورد اطمینان شمرده می شود....
این اشکال واقعا یک اشکال مهم بر این روایت است... ولی جواب آن نیز مهم و کاملا علمی است.😊😉 ان شاء الله شب ، جواب این اشکال را در کانال مشاهده خواهید کرد.
⭐️⭐️⭐️برای جواب به این اشکال باید دو مقدمه را بیان کنیم: 🔘مقدمه اول: روایت ضعیف اینگونه نیست که به طور کلی کنار گذاشته شود، بلکه در باب مستحبات به آن عمل می شود. که طبق احادیث صحیح و مستفیض، این کار "جائز" و "دارای ثواب اخروی" شمرده شده. همچنین اگر دلیلِ مخالفی برای این روایت ضعیف وجود نداشته باشد، در امور تاریخی و مانند آن بکار گرفته می شود؛ مانند بسیاری از روایات و نقل های تاریخ طبری و مقاتل امام حسین علیه السلام. 🔘مقدمه دوم: روایت ضعیف گاهی با قرائنی همراه می شود که موجب اطمینان به مفاد یا صدور آن می شود. همچنان که روایت صحیح گاهی با قرائنی همراه می شود که موجب سلب اطمینان و یا حتی سلب گمان به مفاد یا صدور آن می شود؛ مانند روايت کوتاه تر بودن روز جمعه بر فرض صحت سندش. ☑️جواب به اشکال: این روایت اگرچه طبق اصطلاح متداول ، به سبب ناشناخته بودن 2راوی آن، ضعیف شمرده می شود؛ ولی قرائنی وجود دارد که موجب اطمینان به وجود این روایت می گردند. 👇در ادامه ما قرائن صحت این روایت را ذکر خواهیم کرد.
👆قرائن صحت روایت احمد بن اسحاق قمی رحمه الله در باب 9ربیع الاول: 1️⃣عمل مشهور شیعه تا زمان شیخ مفید و بعد از ایشان و در زمان علامه مجلسی و بعد از ایشان تا الان به عید قرار دادن روز 9ربیع الاول. (ر.ک: کفعمی از شیخ مفید در مسار الشیعه / و علامه مجلسی در بحار الانوار و زاد المعاد/ و فصل الخطاب فی تاریخ قتل ابن الخطاب) 2️⃣بسیاری از فقهاء به استحباب غسل 9ربیع الاول مایل شدند بلکه فتوا دادند که معلوم است دلیلی بر این فتوا ندارند مگر همین روایت ؛ زیرا این غسل در غیر از روایت احمد بن اسحاق قمی رحمه الله ذکر نشده. که در پیام های بعدی و در آینده نام ایشان را ذکر خواهیم کرد ان شاء الله... 3️⃣اگرچه در کتب اربعه متقدمه شیعه ، اثری از این روایت وجود ندارد، ولی از زمان معاصرین شیخ طوسی تا قرن ها بعد ، برخی از علمای ما این روایت(یا مثل آن) را در کتب خود آورده اند {یا به آن اشاره کرده اند}؛ و ظاهر بسیاری از آنها ، پذیرش محتوای روایت و عید دانستن 9ربیع الاول است. نام برخی از این علماء و کتاب ها را در ادامه می آوریم: ❤️شیخ صدوق (قرن4) // البته در کتاب هایی که از ایشان به دست ما رسیده موجود نیست؛ ولی خریط فن حدیث ، سید بن طاووس، در کتاب اقبال روایت 9ربیع الاول را از شیخ جعفر بن بابویه (شیخ صدوق) از امام صادق علیه السلام نقل می کنند و آن را عظیم الشأن دانستند. 🖤طبری شیعی(شیخ محمد بن جریر – قرن5) در کتاب دلائل الإمامة // البته در نسخه ای که چاپ شده ، اثری از این حدیث موجود نیست؛ ولی محدث جلیل سید نعمت الله جزائری در کتاب خویش ، انوار نعمانیة ، این روایت را از دلائل الامامة شیخ طبری نقل می کند، که نشان می دهد در نسخه ای که به دست ایشان رسیده بود، این روایت ذکر شده بود. 💛هاشم بن محمد (قرن6) در کتاب مصباح الانوار // ر.ک: فصل الخطاب فی تاریخ قتل ابن الخطاب از الانوار النعمانیة رضی الدین علی بن علی بن طاووس(قرن7) فرزند سید ابن طاووس مشهور صاحب اقبال الاعمال ، در کتاب خویش زوائد الفوائد // ر.ک: بحار الانوار از زوائد الفوائد 💚حسن بن سلیمان حلی(قرن9) ، شاگرد شهید اول ، در کتاب المحتضر // ر.ک: بحار الانوار از المحتضر و فصل الخطاب فی تاریخ قتل ابن الخطاب از المحتضر 💙علامه مجلسی(قرن11 و اوایل12) در بحار الانوار و زاد المعاد ؛ و در این دو کتاب از اعتبار حدیث دفاع کرده است. 💜سید نعمت الله جزائری در الانوار النعمانیة // ر.ک: فصل الخطاب فی تاریخ قتل ابن الخطاب 💗و بسیاری از علماء بعد از علامه مجلسی در دوره صفویه و قاجاریه تا به الان ؛ که عید بودن 9ربیع الاول معروف گشته و روایت احمد بن اسحاق مشهور و در کتاب های فراوان مذکور شده بود.
🔸نتیجه این قرائن: ✔️اگر چه برخی راویان در سند این روایت، هنوز برای ما ناشناخته مانده اند، ولی این ناشناختگی، موجب ترک این روایت عظیم الشأن نمی شود. 🔍عمل فقهاء به مستحبات آن، عمل مشهور شیعه به نکته تاریخی آن(روز قتل عمر) و ذکر آن در کتب بسیاری از علماء قرن۵ به بعد موجب اطمینان خاطر به آن می گردد.
اشکالات دیگری نیز به این روایت شده است ؛ از جمله: ▪️ذکر نشدن در کتب جامع قدماء همچون کافی و من لا یحضره الفقیه و امثال آنها.. 👈این اشکال را به علت واضح بودن جواب آن، بررسی مفصل نمی کنیم. ▪️تعارض معنای حدیث با ضرورت شیعه؛ آنجا که از قول رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل می شود که خداوند متعال می فرماید: "وَ أمَرتُ کرامَ الکاتِبینَ أن یَرفَعُوا القَلَمَ عَنِ الخَلقِ کُلِّهِم ثَلاثَةَ أیَّامٍ مِن ذٰلِکَ الیَومِ..." چرا که هرگز در دین، مجوز گناه کردن عمدی، داده نمی شود. 👈ان شاء الله در روز های آینده، به پاسخ به این اشکال خواهیم پرداخت. ▪️تعارض حدیث با سیره معصومین علیهم السلام مبنی بر حفظ وحدت مسلمانان. 👈در آینده پاسخ هایی را خواهیم آورد؛ ان شاء الله. ▪️عدم تطابق با تاریخ ؛ تاریخ نگاران سنی، و بسیاری(برخی) از علمای امامیه، قائل به وقوع قتل عمر، در اواخر ماه ذی الحجة هستند. 👈نکات این نظریه تاریخی نیز باید در آینده بررسی شود.
🌟🌟🌟در پیام های قبلی گفتیم که هیچ روایتی برای استحباب غسل نهم ربیع الاول وجود ندارد مگر همین روایت احمد بن اسحاق قمی. 📖در بخش ابتدایی این روایت می خوانیم: به نزد احمد بن اسحاق قمی رفتیم و او را مشاهده کردیم که لنگ و حوله به تن دارد {معلوم بود که تازه استحمام کرده بودند} ، و عطر و مشک به خود می زند؛ ما وجه این کار او را ندانستیم . احمد بن اسحاق گفت : بر شما باکی نیست! همانا من برای عید غسل کردم. گفتیم: مگر امروز روز عید است؟!!!؟ گفت : بله..... (و ادامه حدیث). 🔍این که یار امام هادی و نماینده امام حسن عسکری علیهما السلام ، در 9ربیع الاول، غسل برای عید به جا می آورد، معلوم است که مستحب بوده و در روایتی ذکر شده است ؛ و إلا وجهی نداشته که عالمی با آن جلالت قدر و علم بالا ، بدون دلیل غسلی را که در دین نیست بجا آورد و به عنوان عمل دینی جا بزند (بدعت حرام). 💡همین بخش از روایت سبب شده تا فقهای ما ، غسل این روز را، اگر چه به قصد رجاء و به امید ثواب الهی، مستحب بدانند. 📚در پیام بعدی نام برخی از این فقهاء و کتابشان را خواهیم آورد.
📚فقهایی که غسل روز 9ربیع الاول را در زمره غسل های مستحب ذکر کرده اند: 🔘شیخ محمد حسن نجفی صاحب جواهر (جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام؛ ج‌5، ص: 40) 🔘شیخ مرتضی انصاری (كتاب الطهارة (للشيخ الأنصاري)؛ ج‌3، ص: 60) 🔘آقا رضا همدانی (مصباح الفقيه؛ ج‌6، ص: 36) 🔘سید محمد کاظم یزدی صاحب عروه (العروة الوثقی / الاغسال الزمانیة/ الثانی عشر) 🔘امام خمینی (تحرير الوسيلة؛ ج‌1، ص: 99 و حاشیه عروة الوثقی) 🔘آیت الله فاضل لنکرانی (حاشیه عروة الوثقی) 🔘آیت الله منتظری (حاشیه عروة الوثقی) 🔘آیت الله محمد تقی آملی (مصباح الهدی فی شرح العروة الوثقی؛ ج7 ، ص:94) 🔘شیخ علی بن محمد رضا بن هادی نجفی کاشف الغطاء (أسس التقوى لنيل جنة المأوى؛ ص: 84) 🔘آیت الله خوئی (موسوعة الإمام الخوئي؛ ج‌10، ص: 50) 🔘آیت الله سید عبد الاعلی سبزواری (مهذب الأحكام (للسبزواري)؛ ج‌4، ص: 293) 🔘آیت الله گلپایگانی (هداية العباد (للگلبايگاني)؛ ج‌1، ص: 94) 🔘شهید سید محمد صدر (ما وراء الفقه؛ ج‌1، ص: 154) 🔘آیت الله علی پناه اشتهاردی (مدارك العروة (للإشتهاردي)؛ ج‌9، ص: 295) 🔘آیت الله شیخ علی صافی گلپایگانی (ذخيرة العقبى في شرح العروة الوثقى؛ ج‌9، ص: 202) 🔘آیت الله شیخ لطف الله صافی گلپایگانی (هداية العباد (للصافي)؛ ج‌1، ص: 73) 🔘آیت الله بهجت (وسيلة النجاة (للبهجة)؛ ص: 67) 🔘آیت الله محمد اسحاق فیاض (تعاليق مبسوطة على العروة الوثقى (للفياض)؛ ج‌2، ص: 296) و بسیاری از فقهای دیگر(اعلی الله مقامهم)...
🔴🔴لعن، راهبرد مقطعی اهل بیت علیهم السلام، برای دور کردن مردم از افراد گمراه در برخی از روایات، شاهد لعن دشمنان و گمراهان، توسط اهل بیت علیهم السلام هستیم. خب شاید کسی بپرسد: این لعن کردن ها! چه فایده ای دارد؟ چه دردی را دوا می کند؟ چرا باید انجام شود، مگر ائمه ما نعوذ بالله، عقده ای می شدند، و کار های غضب آلود محض انجام می دادند...؟ 🔹 پس چرا اهل بیت علیهم السلام، دشمنان خویش را لعن می کردند. 👌این سوال دقیق است، ولی پاسخی بس دقیق تر و زیبا تر دارد. 🔍در روایات، ما به علل مختلفی بر می خوریم که اهل بیت علیهم السلام را، به لعن کردن وا می داشتند؛ و پیدا کردن همه این علل و جمع آوری آنها در یک جا کار بسیار راهگشا و مفیدیست که البته در یک پیام نمی گنجد. پس ما در پیام بعد، به یک نمونه از موارد لعن و بررسی علت آن می پردازیم...