💚شیخ علی نمازی شاهرودی
🔷شاگرد میرزا مهدی اصفهانی و صاحب دو مستدرک بر سفینة البحار شیخ عباس قمی و بر علم رجال.
🔸🔸🔸ایشان در کتاب شریف مستدرکات علم رجال الحدیث / ج8 / ص229 ذکر می کنند که:
16249- يحيى بن محمّد بن حويج (جريح) البغداديّ:
لم يذكروه. روى السيّد ابن طاووس في كتاب زوائد الفوائد، عنه، عن أحمد بن إسحاق القمّي الرواية المفصّلة في فضل يوم التاسع من ربيع الأوّل. و فيها دلالات على حسنه و كماله.
👈یعنی علمای رجال ما، یحیی را ذکر نکرده اند. ولی در روایتی که سید بن طاووس در زوائد الفوائد از او نقل می کند، دلالت هایی وجود دارد که نیکویی و کمال یحیی را می فهمانند.
🔸🔸🔸همچنین در همین کتاب / ج7 / ص210 :
13902- محمّد بن العلاء الهمدانيّ الواسطيّ أبو كريب:
لم يذكروه. وقع في طريق الصدوق في روايات النصّ على الأئمّة الاثني عشر صلوات اللّه عليهم... . و كذا في كفاية الأثر في النصوص باب 10.
و ذكره في كتاب الغدير ط 2 ج 1/ 92. و قال: وثّقه الذهبي في التذكرة. و توفّي سنة 248.
و وقع في طريق الشيخ في أماليه ج 2/ 116 عن محمّد بن جرير الطبري، عنه- الخ. و فيه ص 211 عن محمّد بن مزيد، عنه، عن إسماعيل بن صبيح اليشكري.
أقول: روى هو مع يحيى بن جريح البغدادي، عن أحمد بن إسحاق القمّي فضل يوم التاسع من ربيع الأوّل و أساميه. و هو حديث مفصّل...
👈یعنی علمای علم رجال ، محمد را ذکر نکرده اند، ولی در سند شیخ صدوق واقع شده و از ذهبی نقل شده که مورد اطمینان شمرده می شود....
این اشکال واقعا یک اشکال مهم بر این روایت است...
ولی جواب آن نیز مهم و کاملا علمی است.😊😉
ان شاء الله شب ، جواب این اشکال را در کانال مشاهده خواهید کرد.
⭐️⭐️⭐️برای جواب به این اشکال باید دو مقدمه را بیان کنیم:
🔘مقدمه اول: روایت ضعیف اینگونه نیست که به طور کلی کنار گذاشته شود، بلکه در باب مستحبات به آن عمل می شود. که طبق احادیث صحیح و مستفیض، این کار "جائز" و "دارای ثواب اخروی" شمرده شده. همچنین اگر دلیلِ مخالفی برای این روایت ضعیف وجود نداشته باشد، در امور تاریخی و مانند آن بکار گرفته می شود؛ مانند بسیاری از روایات و نقل های تاریخ طبری و مقاتل امام حسین علیه السلام.
🔘مقدمه دوم: روایت ضعیف گاهی با قرائنی همراه می شود که موجب اطمینان به مفاد یا صدور آن می شود. همچنان که روایت صحیح گاهی با قرائنی همراه می شود که موجب سلب اطمینان و یا حتی سلب گمان به مفاد یا صدور آن می شود؛ مانند روايت کوتاه تر بودن روز جمعه بر فرض صحت سندش.
☑️جواب به اشکال: این روایت اگرچه طبق اصطلاح متداول ، به سبب ناشناخته بودن 2راوی آن، ضعیف شمرده می شود؛ ولی قرائنی وجود دارد که موجب اطمینان به وجود این روایت می گردند.
👇در ادامه ما قرائن صحت این روایت را ذکر خواهیم کرد.
👆قرائن صحت روایت احمد بن اسحاق قمی رحمه الله در باب 9ربیع الاول:
1️⃣عمل مشهور شیعه تا زمان شیخ مفید و بعد از ایشان و در زمان علامه مجلسی و بعد از ایشان تا الان به عید قرار دادن روز 9ربیع الاول. (ر.ک: کفعمی از شیخ مفید در مسار الشیعه / و علامه مجلسی در بحار الانوار و زاد المعاد/ و فصل الخطاب فی تاریخ قتل ابن الخطاب)
2️⃣بسیاری از فقهاء به استحباب غسل 9ربیع الاول مایل شدند بلکه فتوا دادند که معلوم است دلیلی بر این فتوا ندارند مگر همین روایت ؛ زیرا این غسل در غیر از روایت احمد بن اسحاق قمی رحمه الله ذکر نشده. که در پیام های بعدی و در آینده نام ایشان را ذکر خواهیم کرد ان شاء الله...
3️⃣اگرچه در کتب اربعه متقدمه شیعه ، اثری از این روایت وجود ندارد، ولی از زمان معاصرین شیخ طوسی تا قرن ها بعد ، برخی از علمای ما این روایت(یا مثل آن) را در کتب خود آورده اند {یا به آن اشاره کرده اند}؛ و ظاهر بسیاری از آنها ، پذیرش محتوای روایت و عید دانستن 9ربیع الاول است. نام برخی از این علماء و کتاب ها را در ادامه می آوریم:
❤️شیخ صدوق (قرن4) // البته در کتاب هایی که از ایشان به دست ما رسیده موجود نیست؛ ولی خریط فن حدیث ، سید بن طاووس، در کتاب اقبال روایت 9ربیع الاول را از شیخ جعفر بن بابویه (شیخ صدوق) از امام صادق علیه السلام نقل می کنند و آن را عظیم الشأن دانستند.
🖤طبری شیعی(شیخ محمد بن جریر – قرن5) در کتاب دلائل الإمامة // البته در نسخه ای که چاپ شده ، اثری از این حدیث موجود نیست؛ ولی محدث جلیل سید نعمت الله جزائری در کتاب خویش ، انوار نعمانیة ، این روایت را از دلائل الامامة شیخ طبری نقل می کند، که نشان می دهد در نسخه ای که به دست ایشان رسیده بود، این روایت ذکر شده بود.
💛هاشم بن محمد (قرن6) در کتاب مصباح الانوار // ر.ک: فصل الخطاب فی تاریخ قتل ابن الخطاب از الانوار النعمانیة
رضی الدین علی بن علی بن طاووس(قرن7) فرزند سید ابن طاووس مشهور صاحب اقبال الاعمال ، در کتاب خویش زوائد الفوائد // ر.ک: بحار الانوار از زوائد الفوائد
💚حسن بن سلیمان حلی(قرن9) ، شاگرد شهید اول ، در کتاب المحتضر // ر.ک: بحار الانوار از المحتضر و فصل الخطاب فی تاریخ قتل ابن الخطاب از المحتضر
💙علامه مجلسی(قرن11 و اوایل12) در بحار الانوار و زاد المعاد ؛ و در این دو کتاب از اعتبار حدیث دفاع کرده است.
💜سید نعمت الله جزائری در الانوار النعمانیة // ر.ک: فصل الخطاب فی تاریخ قتل ابن الخطاب
💗و بسیاری از علماء بعد از علامه مجلسی در دوره صفویه و قاجاریه تا به الان ؛ که عید بودن 9ربیع الاول معروف گشته و روایت احمد بن اسحاق مشهور و در کتاب های فراوان مذکور شده بود.
🔸نتیجه این قرائن:
✔️اگر چه برخی راویان در سند این روایت، هنوز برای ما ناشناخته مانده اند، ولی این ناشناختگی، موجب ترک این روایت عظیم الشأن نمی شود.
🔍عمل فقهاء به مستحبات آن، عمل مشهور شیعه به نکته تاریخی آن(روز قتل عمر) و ذکر آن در کتب بسیاری از علماء قرن۵ به بعد موجب اطمینان خاطر به آن می گردد.
اشکالات دیگری نیز به این روایت شده است ؛ از جمله:
▪️ذکر نشدن در کتب جامع قدماء همچون کافی و من لا یحضره الفقیه و امثال آنها..
👈این اشکال را به علت واضح بودن جواب آن، بررسی مفصل نمی کنیم.
▪️تعارض معنای حدیث با ضرورت شیعه؛ آنجا که از قول رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل می شود که خداوند متعال می فرماید: "وَ أمَرتُ کرامَ الکاتِبینَ أن یَرفَعُوا القَلَمَ عَنِ الخَلقِ کُلِّهِم ثَلاثَةَ أیَّامٍ مِن ذٰلِکَ الیَومِ..." چرا که هرگز در دین، مجوز گناه کردن عمدی، داده نمی شود.
👈ان شاء الله در روز های آینده، به پاسخ به این اشکال خواهیم پرداخت.
▪️تعارض حدیث با سیره معصومین علیهم السلام مبنی بر حفظ وحدت مسلمانان.
👈در آینده پاسخ هایی را خواهیم آورد؛ ان شاء الله.
▪️عدم تطابق با تاریخ ؛ تاریخ نگاران سنی، و بسیاری(برخی) از علمای امامیه، قائل به وقوع قتل عمر، در اواخر ماه ذی الحجة هستند.
👈نکات این نظریه تاریخی نیز باید در آینده بررسی شود.
#عمرکشون #لعن #لعنت_بر_عمر #فرحةالزهرا #عیدالزهرا #عیدالزهراء #فرحةالزهراء #عید_الزهرا #9ربیع #ربیعالاول #سند_روایت #خلیفه #عمر #احمد_بن_اسحاق
🌟🌟🌟در پیام های قبلی گفتیم که هیچ روایتی برای استحباب غسل نهم ربیع الاول وجود ندارد مگر همین روایت احمد بن اسحاق قمی.
📖در بخش ابتدایی این روایت می خوانیم:
به نزد احمد بن اسحاق قمی رفتیم و او را مشاهده کردیم که لنگ و حوله به تن دارد {معلوم بود که تازه استحمام کرده بودند} ، و عطر و مشک به خود می زند؛ ما وجه این کار او را ندانستیم . احمد بن اسحاق گفت : بر شما باکی نیست! همانا من برای عید غسل کردم. گفتیم: مگر امروز روز عید است؟!!!؟ گفت : بله..... (و ادامه حدیث).
🔍این که یار امام هادی و نماینده امام حسن عسکری علیهما السلام ، در 9ربیع الاول، غسل برای عید به جا می آورد، معلوم است که مستحب بوده و در روایتی ذکر شده است ؛ و إلا وجهی نداشته که عالمی با آن جلالت قدر و علم بالا ، بدون دلیل غسلی را که در دین نیست بجا آورد و به عنوان عمل دینی جا بزند (بدعت حرام).
💡همین بخش از روایت سبب شده تا فقهای ما ، غسل این روز را، اگر چه به قصد رجاء و به امید ثواب الهی، مستحب بدانند.
📚در پیام بعدی نام برخی از این فقهاء و کتابشان را خواهیم آورد.
#عمرکشون #لعن #لعنت_بر_عمر #فرحةالزهرا #عیدالزهرا #عیدالزهراء #فرحةالزهراء #عید_الزهرا #9ربیع #ربیعالاول #سند_روایت #خلیفه #عمر #احمد_بن_اسحاق
📚فقهایی که غسل روز 9ربیع الاول را در زمره غسل های مستحب ذکر کرده اند:
🔘شیخ محمد حسن نجفی صاحب جواهر (جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام؛ ج5، ص: 40)
🔘شیخ مرتضی انصاری (كتاب الطهارة (للشيخ الأنصاري)؛ ج3، ص: 60)
🔘آقا رضا همدانی (مصباح الفقيه؛ ج6، ص: 36)
🔘سید محمد کاظم یزدی صاحب عروه (العروة الوثقی / الاغسال الزمانیة/ الثانی عشر)
🔘امام خمینی (تحرير الوسيلة؛ ج1، ص: 99 و حاشیه عروة الوثقی)
🔘آیت الله فاضل لنکرانی (حاشیه عروة الوثقی)
🔘آیت الله منتظری (حاشیه عروة الوثقی)
🔘آیت الله محمد تقی آملی (مصباح الهدی فی شرح العروة الوثقی؛ ج7 ، ص:94)
🔘شیخ علی بن محمد رضا بن هادی نجفی کاشف الغطاء (أسس التقوى لنيل جنة المأوى؛ ص: 84)
🔘آیت الله خوئی (موسوعة الإمام الخوئي؛ ج10، ص: 50)
🔘آیت الله سید عبد الاعلی سبزواری (مهذب الأحكام (للسبزواري)؛ ج4، ص: 293)
🔘آیت الله گلپایگانی (هداية العباد (للگلبايگاني)؛ ج1، ص: 94)
🔘شهید سید محمد صدر (ما وراء الفقه؛ ج1، ص: 154)
🔘آیت الله علی پناه اشتهاردی (مدارك العروة (للإشتهاردي)؛ ج9، ص: 295)
🔘آیت الله شیخ علی صافی گلپایگانی (ذخيرة العقبى في شرح العروة الوثقى؛ ج9، ص: 202)
🔘آیت الله شیخ لطف الله صافی گلپایگانی (هداية العباد (للصافي)؛ ج1، ص: 73)
🔘آیت الله بهجت (وسيلة النجاة (للبهجة)؛ ص: 67)
🔘آیت الله محمد اسحاق فیاض (تعاليق مبسوطة على العروة الوثقى (للفياض)؛ ج2، ص: 296)
و بسیاری از فقهای دیگر(اعلی الله مقامهم)...
🔴🔴لعن، راهبرد مقطعی اهل بیت علیهم السلام، برای دور کردن مردم از افراد گمراه
در برخی از روایات، شاهد لعن دشمنان و گمراهان، توسط اهل بیت علیهم السلام هستیم. خب شاید کسی بپرسد:
این لعن کردن ها!
چه فایده ای دارد؟
چه دردی را دوا می کند؟
چرا باید انجام شود، مگر ائمه ما نعوذ بالله، عقده ای می شدند، و کار های غضب آلود محض انجام می دادند...؟
🔹 پس چرا اهل بیت علیهم السلام، دشمنان خویش را لعن می کردند.
👌این سوال دقیق است، ولی پاسخی بس دقیق تر و زیبا تر دارد.
🔍در روایات، ما به علل مختلفی بر می خوریم که اهل بیت علیهم السلام را، به لعن کردن وا می داشتند؛ و پیدا کردن همه این علل و جمع آوری آنها در یک جا کار بسیار راهگشا و مفیدیست که البته در یک پیام نمی گنجد.
پس ما در پیام بعد، به یک نمونه از موارد لعن و بررسی علت آن می پردازیم...
📚در کتاب "کافی" شریف و شرح های کافی و بحار الانوار و منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة ، روایت زیبایی در مورد یک قضیه بین طلحه و زبیر و مولایمان امیرالمؤمنین نقل شده است.
📖قضیه این بود که طلحه و زبیر ، شخصی را که خیلی قبولش داشتند، نزد امیرالمؤمنین می فرستند؛ تا امیرالمؤمنین را متقاعد کنند که مثل گذشته از بیت المال سهم خواهی شان را پاسخ مثبت دهد و مقام و .. از ایشان بگیرند!!.
📎نکته ای که ما به دنبال آن هستیم ، فقط یک بخش کوتاه از این روایت است، یک سوال از جانب طلحه و زبیر ، و پاسخ آن از جانب مولی المتقین امیرالمؤمنین علیه السلام.
🐽حرف طلحه و زبیر این بود که: به ما این طور رسیده که، هتک حرمت ما را نمودی و ما را نفرین کردی ، چه چیزی باعثِ این امر شده؟؟ مگر تو شجاع ترین سوارکار عرب نیستی؟؟ چرا ما را لعن می کنی ...
☀️جواب آقا امیرالمؤمنین علیه السلام این گونه بود که:
"لکل موقف عملا"
برای هر شرایطی، کاریست.
⚡️توضیح کلام امیرالمؤمنین علیه السلام:
در هر زمان و مکانی ، به یک نحو باید اسلام را یاری کرد.
⚔️در زمان آقا رسول الله صلی الله علیه و آله، زمان زمانِ شمشیر و نیزه (دفاع با سلاح) بود.
❌در این برهه از زمان (ابتدای خلافت ظاهری حضرت؛ زمان پاکسازی حکومت و جامعه از گند های خلفای غاصب گذشته) ، زمان زمانِ آگاه سازی مردم و بر حذر داشتن آنها از افراد فاسدی چون طلحه و زبیر بود. خب در این زمان سلاح مقابله با برخی از افراد، لعن آنها و هتکِ حرمتِ پوشالی آنها در عرصه جامعه بود.
🚫پس غرض از این لعن، دور ساختن مردم از این ملعونین است. ما در زمان های مختلف، در سیر زندگی اهل بیت علیهم السلام و علمای شیعه رضوان الله علیهم، نمونه های بسیاری می یابیم ، که همه به همین غرض بوده است.
🚷از جمله:
🔥لعن ابوالخطاب (غالی زمان امام صادق علیه السلام)
🔥لعن گروه انحرافی مُرجِئه و قَدَریّه (توسط امام صادق علیه السلام)
🔥لعن ابوحنیفه (توسط امام کاظم علیه السلام)
🔥لعن حلاج (توسط علمای قم در زمان حیاتش)
و نمونه های بسیار دیگر....
#عمرکشون #لعن #لعنت_بر_عمر #فرحةالزهرا #عیدالزهرا #عیدالزهراء #فرحةالزهراء #عید_الزهرا #9ربیع #ربیعالاول #چرا #چرا_لعن #اهل_بیت #ائمه #ابوحنیفه #خوارج
هدایت شده از مطالب ناب در منبر
#فرحة_الزهراء_علیهاالسلام
#عقاید_شیعه
🌺🌿 #تلنگر ی در اعتقادات شیعه
♻️ بیان مرحوم شیخ صدوق دربرائت از بزرگان عمری وتمامی اتباعشان:
👈🏼إعتِقَادُنَا فِی البَراءَةِ أنَّها وَاجِبَةٌ؛ مِن الأَوثانِ الأربَعَة وَمِن الأندَادِ الأربَعَةِ، وَمِن جَمیعِ أشیَاعِهِم وَأتبَاعِهِم؛ وَأنَّهُم شَرُّ خَلقِ اللّهِ؛
👈🏼وَلا یَتِمُّ الإقرَارُ بِاللّهِ وَبِرَسُولِهِ وَبِالأئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلَام إلََّا بِالبَرَاءَةِ مِن أعدَائِهِم.
👈🏼ومن اعتقد فيهم غير ما ذكرناه فليس عندنا من دين الله في شيء.
📝 اعتقاد ما دربارهٔ برائت اینکه واجب است؛ (برائت) از «اوثان اربعه (بتهای چهارگانه): ابوبکر وعمر وعثمان ومعاويه»، و«انداد اربعه: عایشه وحفصه وهند وام حکم»،
واز جمیع پیروان وتابعین آنها واجبست؛ و[معتقدیم که] آنها بدترین خلق خداوندهستند.
واقرار به [خداوندیِ] خدا و[رسالتِ] رسولخدا و[امامتِ] ائمه معصومین علیهم السّلام کامل نمیشود، مگر بابرائت [بیزاری جستن] ازدشمنان آنها.
کسانی که این اعتقادات راندارند، کافر به دین خداوند وخارج دین هستند
📚 سلسلة مؤلفات الشیخ المفید، ج۵ ص۱۰۲
🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
🔴🔴🔴مهمترین اشکال محتوایی حدیث احمد بن اسحاق (حدیث عید بودن 9ربیع الاول)
😱رفع قلم از گناهان
❌خلاصه اشکال اینست که:
در متن حدیث (طبق همه نقل های آن) ، یک جمله ای آمده که گناهان مردم و خطاهایشان تا 3 روز (از 9ربیع الاول تا 11ربیع الاول)، برداشته می شود، و خطایی نوشته نمی شود.
📚این اشکال را به بیان های مختلف ، در آثار و مقالات جماعتی از طلاب معاصر می بینیم:
1️⃣تعارض معنای حدیث با آیات قرآن (اعظم خوش صورت موفق در نقد مراسم نهم ربیع در منابع شیعی، و عباسعلی مشکانی در بازکاوی داستان رفع قلم)
2️⃣تعارض حدیث با احادیث قطعی الصدور (اعظم خوش صورت موفق در نقد مراسم نهم ربیع در منابع شیعی)
3️⃣تعارض با بخش آخر حدیث که این روز را روز توبه و تزکیه نفس شمرده و ترک گناهان کبیره و .. (مسلم نجفی در تاملاتی درباره نهم ربیع ، و اعظم خوش صورت موفق در نقد مراسم نهم ربیع در منابع شیعی)
4️⃣تعارض با قوانین و باید های اساسی دین اسلام (اعظم خوش صورت موفق در نقد مراسم نهم ربیع در منابع شیعی، و عباسعلی مشکانی در بازکاوی داستان رفع قلم)
5️⃣مخالف سیره و شیوه های اهل بیت علیهم السلام در تربیت بندگان خدا (عباسعلی مشکانی در بازکاوی داستان رفع قلم)
6️⃣تعارض با اجماع و سیره علمای امامیه و فتوای مراجع مبنی بر حرام بودن گناهان در این روز ها و مابقی ایام سال (مسلم نجفی در تاملاتی تاریخی درباره نهم ربیع ، و عباسعلی مشکانی در بازکاوی داستان رفع قلم)
7️⃣مخالف حکم بدیهی عقل = چون موجب ایجاد هرج و مرج می شود (عباسعلی مشکانی در بازکاوی داستان رفع قلم)
8️⃣مخالف حیاء = موجب بروز پرده دری نسبت به پرده های حیاء (عباسعلی مشکانی در بازکاوی داستان رفع قلم)
🥛ان شاء الله فردا جواب های علماء ، از این اشکال را به تفصیل بیان خواهیم کرد.
☕️دلتون نلرزه، از این همه عنوان مختلف برای این اشکال.😉☺️نکته ی فنی داره که این آقایون بهش دقت نکردند. با ما همراه باشید. . .
#عمرکشون #خلیفه #9ربیع #ربیع_الاول #احمد_بن_اسحاق #غاصب #رفع_قلم #گناه #عمر #حلال