🌟🌟🌟در پیام های قبلی گفتیم که هیچ روایتی برای استحباب غسل نهم ربیع الاول وجود ندارد مگر همین روایت احمد بن اسحاق قمی.
📖در بخش ابتدایی این روایت می خوانیم:
به نزد احمد بن اسحاق قمی رفتیم و او را مشاهده کردیم که لنگ و حوله به تن دارد {معلوم بود که تازه استحمام کرده بودند} ، و عطر و مشک به خود می زند؛ ما وجه این کار او را ندانستیم . احمد بن اسحاق گفت : بر شما باکی نیست! همانا من برای عید غسل کردم. گفتیم: مگر امروز روز عید است؟!!!؟ گفت : بله..... (و ادامه حدیث).
🔍این که یار امام هادی و نماینده امام حسن عسکری علیهما السلام ، در 9ربیع الاول، غسل برای عید به جا می آورد، معلوم است که مستحب بوده و در روایتی ذکر شده است ؛ و إلا وجهی نداشته که عالمی با آن جلالت قدر و علم بالا ، بدون دلیل غسلی را که در دین نیست بجا آورد و به عنوان عمل دینی جا بزند (بدعت حرام).
💡همین بخش از روایت سبب شده تا فقهای ما ، غسل این روز را، اگر چه به قصد رجاء و به امید ثواب الهی، مستحب بدانند.
📚در پیام بعدی نام برخی از این فقهاء و کتابشان را خواهیم آورد.
#عمرکشون #لعن #لعنت_بر_عمر #فرحةالزهرا #عیدالزهرا #عیدالزهراء #فرحةالزهراء #عید_الزهرا #9ربیع #ربیعالاول #سند_روایت #خلیفه #عمر #احمد_بن_اسحاق
📚فقهایی که غسل روز 9ربیع الاول را در زمره غسل های مستحب ذکر کرده اند:
🔘شیخ محمد حسن نجفی صاحب جواهر (جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام؛ ج5، ص: 40)
🔘شیخ مرتضی انصاری (كتاب الطهارة (للشيخ الأنصاري)؛ ج3، ص: 60)
🔘آقا رضا همدانی (مصباح الفقيه؛ ج6، ص: 36)
🔘سید محمد کاظم یزدی صاحب عروه (العروة الوثقی / الاغسال الزمانیة/ الثانی عشر)
🔘امام خمینی (تحرير الوسيلة؛ ج1، ص: 99 و حاشیه عروة الوثقی)
🔘آیت الله فاضل لنکرانی (حاشیه عروة الوثقی)
🔘آیت الله منتظری (حاشیه عروة الوثقی)
🔘آیت الله محمد تقی آملی (مصباح الهدی فی شرح العروة الوثقی؛ ج7 ، ص:94)
🔘شیخ علی بن محمد رضا بن هادی نجفی کاشف الغطاء (أسس التقوى لنيل جنة المأوى؛ ص: 84)
🔘آیت الله خوئی (موسوعة الإمام الخوئي؛ ج10، ص: 50)
🔘آیت الله سید عبد الاعلی سبزواری (مهذب الأحكام (للسبزواري)؛ ج4، ص: 293)
🔘آیت الله گلپایگانی (هداية العباد (للگلبايگاني)؛ ج1، ص: 94)
🔘شهید سید محمد صدر (ما وراء الفقه؛ ج1، ص: 154)
🔘آیت الله علی پناه اشتهاردی (مدارك العروة (للإشتهاردي)؛ ج9، ص: 295)
🔘آیت الله شیخ علی صافی گلپایگانی (ذخيرة العقبى في شرح العروة الوثقى؛ ج9، ص: 202)
🔘آیت الله شیخ لطف الله صافی گلپایگانی (هداية العباد (للصافي)؛ ج1، ص: 73)
🔘آیت الله بهجت (وسيلة النجاة (للبهجة)؛ ص: 67)
🔘آیت الله محمد اسحاق فیاض (تعاليق مبسوطة على العروة الوثقى (للفياض)؛ ج2، ص: 296)
و بسیاری از فقهای دیگر(اعلی الله مقامهم)...
🔴🔴لعن، راهبرد مقطعی اهل بیت علیهم السلام، برای دور کردن مردم از افراد گمراه
در برخی از روایات، شاهد لعن دشمنان و گمراهان، توسط اهل بیت علیهم السلام هستیم. خب شاید کسی بپرسد:
این لعن کردن ها!
چه فایده ای دارد؟
چه دردی را دوا می کند؟
چرا باید انجام شود، مگر ائمه ما نعوذ بالله، عقده ای می شدند، و کار های غضب آلود محض انجام می دادند...؟
🔹 پس چرا اهل بیت علیهم السلام، دشمنان خویش را لعن می کردند.
👌این سوال دقیق است، ولی پاسخی بس دقیق تر و زیبا تر دارد.
🔍در روایات، ما به علل مختلفی بر می خوریم که اهل بیت علیهم السلام را، به لعن کردن وا می داشتند؛ و پیدا کردن همه این علل و جمع آوری آنها در یک جا کار بسیار راهگشا و مفیدیست که البته در یک پیام نمی گنجد.
پس ما در پیام بعد، به یک نمونه از موارد لعن و بررسی علت آن می پردازیم...
📚در کتاب "کافی" شریف و شرح های کافی و بحار الانوار و منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة ، روایت زیبایی در مورد یک قضیه بین طلحه و زبیر و مولایمان امیرالمؤمنین نقل شده است.
📖قضیه این بود که طلحه و زبیر ، شخصی را که خیلی قبولش داشتند، نزد امیرالمؤمنین می فرستند؛ تا امیرالمؤمنین را متقاعد کنند که مثل گذشته از بیت المال سهم خواهی شان را پاسخ مثبت دهد و مقام و .. از ایشان بگیرند!!.
📎نکته ای که ما به دنبال آن هستیم ، فقط یک بخش کوتاه از این روایت است، یک سوال از جانب طلحه و زبیر ، و پاسخ آن از جانب مولی المتقین امیرالمؤمنین علیه السلام.
🐽حرف طلحه و زبیر این بود که: به ما این طور رسیده که، هتک حرمت ما را نمودی و ما را نفرین کردی ، چه چیزی باعثِ این امر شده؟؟ مگر تو شجاع ترین سوارکار عرب نیستی؟؟ چرا ما را لعن می کنی ...
☀️جواب آقا امیرالمؤمنین علیه السلام این گونه بود که:
"لکل موقف عملا"
برای هر شرایطی، کاریست.
⚡️توضیح کلام امیرالمؤمنین علیه السلام:
در هر زمان و مکانی ، به یک نحو باید اسلام را یاری کرد.
⚔️در زمان آقا رسول الله صلی الله علیه و آله، زمان زمانِ شمشیر و نیزه (دفاع با سلاح) بود.
❌در این برهه از زمان (ابتدای خلافت ظاهری حضرت؛ زمان پاکسازی حکومت و جامعه از گند های خلفای غاصب گذشته) ، زمان زمانِ آگاه سازی مردم و بر حذر داشتن آنها از افراد فاسدی چون طلحه و زبیر بود. خب در این زمان سلاح مقابله با برخی از افراد، لعن آنها و هتکِ حرمتِ پوشالی آنها در عرصه جامعه بود.
🚫پس غرض از این لعن، دور ساختن مردم از این ملعونین است. ما در زمان های مختلف، در سیر زندگی اهل بیت علیهم السلام و علمای شیعه رضوان الله علیهم، نمونه های بسیاری می یابیم ، که همه به همین غرض بوده است.
🚷از جمله:
🔥لعن ابوالخطاب (غالی زمان امام صادق علیه السلام)
🔥لعن گروه انحرافی مُرجِئه و قَدَریّه (توسط امام صادق علیه السلام)
🔥لعن ابوحنیفه (توسط امام کاظم علیه السلام)
🔥لعن حلاج (توسط علمای قم در زمان حیاتش)
و نمونه های بسیار دیگر....
#عمرکشون #لعن #لعنت_بر_عمر #فرحةالزهرا #عیدالزهرا #عیدالزهراء #فرحةالزهراء #عید_الزهرا #9ربیع #ربیعالاول #چرا #چرا_لعن #اهل_بیت #ائمه #ابوحنیفه #خوارج
هدایت شده از مطالب ناب در منبر
#فرحة_الزهراء_علیهاالسلام
#عقاید_شیعه
🌺🌿 #تلنگر ی در اعتقادات شیعه
♻️ بیان مرحوم شیخ صدوق دربرائت از بزرگان عمری وتمامی اتباعشان:
👈🏼إعتِقَادُنَا فِی البَراءَةِ أنَّها وَاجِبَةٌ؛ مِن الأَوثانِ الأربَعَة وَمِن الأندَادِ الأربَعَةِ، وَمِن جَمیعِ أشیَاعِهِم وَأتبَاعِهِم؛ وَأنَّهُم شَرُّ خَلقِ اللّهِ؛
👈🏼وَلا یَتِمُّ الإقرَارُ بِاللّهِ وَبِرَسُولِهِ وَبِالأئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلَام إلََّا بِالبَرَاءَةِ مِن أعدَائِهِم.
👈🏼ومن اعتقد فيهم غير ما ذكرناه فليس عندنا من دين الله في شيء.
📝 اعتقاد ما دربارهٔ برائت اینکه واجب است؛ (برائت) از «اوثان اربعه (بتهای چهارگانه): ابوبکر وعمر وعثمان ومعاويه»، و«انداد اربعه: عایشه وحفصه وهند وام حکم»،
واز جمیع پیروان وتابعین آنها واجبست؛ و[معتقدیم که] آنها بدترین خلق خداوندهستند.
واقرار به [خداوندیِ] خدا و[رسالتِ] رسولخدا و[امامتِ] ائمه معصومین علیهم السّلام کامل نمیشود، مگر بابرائت [بیزاری جستن] ازدشمنان آنها.
کسانی که این اعتقادات راندارند، کافر به دین خداوند وخارج دین هستند
📚 سلسلة مؤلفات الشیخ المفید، ج۵ ص۱۰۲
🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
🔴🔴🔴مهمترین اشکال محتوایی حدیث احمد بن اسحاق (حدیث عید بودن 9ربیع الاول)
😱رفع قلم از گناهان
❌خلاصه اشکال اینست که:
در متن حدیث (طبق همه نقل های آن) ، یک جمله ای آمده که گناهان مردم و خطاهایشان تا 3 روز (از 9ربیع الاول تا 11ربیع الاول)، برداشته می شود، و خطایی نوشته نمی شود.
📚این اشکال را به بیان های مختلف ، در آثار و مقالات جماعتی از طلاب معاصر می بینیم:
1️⃣تعارض معنای حدیث با آیات قرآن (اعظم خوش صورت موفق در نقد مراسم نهم ربیع در منابع شیعی، و عباسعلی مشکانی در بازکاوی داستان رفع قلم)
2️⃣تعارض حدیث با احادیث قطعی الصدور (اعظم خوش صورت موفق در نقد مراسم نهم ربیع در منابع شیعی)
3️⃣تعارض با بخش آخر حدیث که این روز را روز توبه و تزکیه نفس شمرده و ترک گناهان کبیره و .. (مسلم نجفی در تاملاتی درباره نهم ربیع ، و اعظم خوش صورت موفق در نقد مراسم نهم ربیع در منابع شیعی)
4️⃣تعارض با قوانین و باید های اساسی دین اسلام (اعظم خوش صورت موفق در نقد مراسم نهم ربیع در منابع شیعی، و عباسعلی مشکانی در بازکاوی داستان رفع قلم)
5️⃣مخالف سیره و شیوه های اهل بیت علیهم السلام در تربیت بندگان خدا (عباسعلی مشکانی در بازکاوی داستان رفع قلم)
6️⃣تعارض با اجماع و سیره علمای امامیه و فتوای مراجع مبنی بر حرام بودن گناهان در این روز ها و مابقی ایام سال (مسلم نجفی در تاملاتی تاریخی درباره نهم ربیع ، و عباسعلی مشکانی در بازکاوی داستان رفع قلم)
7️⃣مخالف حکم بدیهی عقل = چون موجب ایجاد هرج و مرج می شود (عباسعلی مشکانی در بازکاوی داستان رفع قلم)
8️⃣مخالف حیاء = موجب بروز پرده دری نسبت به پرده های حیاء (عباسعلی مشکانی در بازکاوی داستان رفع قلم)
🥛ان شاء الله فردا جواب های علماء ، از این اشکال را به تفصیل بیان خواهیم کرد.
☕️دلتون نلرزه، از این همه عنوان مختلف برای این اشکال.😉☺️نکته ی فنی داره که این آقایون بهش دقت نکردند. با ما همراه باشید. . .
#عمرکشون #خلیفه #9ربیع #ربیع_الاول #احمد_بن_اسحاق #غاصب #رفع_قلم #گناه #عمر #حلال
☑️☑️☑️جواب اشکال به متن روایت 9ربیع
⬛️⬜️جواب این اشکال نیازمند دو مقدمه است ، تا فهم آن برای همه راحت تر شود.
⬛️مقدمه اول: اگر یک روایت ، سخنی یا عملی را به اهل بیت علیهم السلام منسوب کرد؛ در حالی که ما بدانیم که اهل بیت علیهم السلام به آن سخن یا عمل معتقد نیستند، ظاهر آن سخن یا عمل را نمی پذیریم ، ولی در مردود و جعلی دانستن آن روایت هم عجله نمی کنیم. یعنی باید این احتمال را بدهیم که آن سخن یا عمل وجه دیگری داشته و طبق آن وجه از اهل بیت علیهم السلام صادر گشته.
🏃🏿♂️پس سرعت ورزیدن در رد کردن روایت، به صرف مخالفت ظاهری آن روایت با آنچه از اهل بیت علیهم السلام می دانیم، کاری علمی و اصولی نیست؛ و اهل تحقیق و حقیقت از آن به دورند.
🔍توضیح بیشتر مقدمه اول:
گاهی ظاهر یک روایت:
⚔️با حکم قطعی عقل مخالف است.
⚔️یا اینکه با نص قرآن مخالف است.
⚔️یا با احادیث متواتر و یا احادیث قطعی مخالف است.
⚔️و یا با تاریخ یا معلومات یقینی دیگر ما مخالف است.
⌛️💡در این مواقع ما ابتداءً به دنبال وجه دیگری برای این روایت می گردیم؛ بدین معنا که شاید معنای اولی که به ذهن ما خطور کرده اشتباه بوده یا در نقل روایت برخی از مطالب ، به درستی منعکس نشده که با فکر و احتمال به آنها مجال ورود در بحث را می دهیم.
❌ولی اگر هیچ احتمالی در کار نبود و روایت صریحا یک مطلب باطل را بیان می کرد ، در آن صورت ما مجبور به رد آن روایت می شویم.
🔐برای آشنایی با این قضیه یک مثال روایی برای شما می آوریم:
📐روایت کوتاه تر بودن روز های جمعه
📖در روایتی در کتاب شریف "من لا یحضره الفقیه" نگاشته ی شیخ صدوق از روز جمعه تعبیر به "اضیق الایام" شده. همچنین در "کافی" شریف نگاشته مرحوم کلینی ، از روز جمعه با تعابیری همچون "یوم مُضَیَّقٌ علی المسلمین" و "اقصر الایام" یاد شده.
📚ر.ک: من لا یحضره الفقیه و الکافی و مصباح المتهجد و مصباح الکفعمی و الوافی و روضة المتقین و لوامع صاحبقرانی و مرآة العقول و بحارالانوار و ..
🔍بررسی روایت:
خب ما خودمان با اندازه گیری زمان ، به این نکته پی می بریم که روز جمعه با سایر روز های هفته تفاوتی ندارد؛ و همراه با آنها در اواخر بهار و اوایل تابستان ، روزی طولانیست؛ و مانند آنها در اواخر پاییز و اوایل زمستان در کوتاه ترین حالات ممکن است. و تفاوتی در زمان با آنها ندارد.
در حالی که در این روایات روز جمعه، به عنوان کوتاه ترین روز هفته، بیان شده!
🤔در برخورد با این روایات دو روش ممکن است:
✂️روشِ غیرِ محققانه: رد روایت و کشیدن خط بطلان بر آن.
🔑روش علمی و محققانه: جستجو و کاوش برای یافتن وجه آن.
💡💡خب علمای ما در شرح این روایت به روش دوم عمل کرده اند مانند مرحوم محمد تقی مجلسی اول و علامه محمد باقر مجلسی دوم و مرحوم فیض کاشانی و سایر علماء.
🛠از جمله ی تاویلاتی که برای این روایات ذکر شده ، اینست که:
🌅مراد زودتر گذشتن روز جمعه برای مسلمین است؛ چرا که روز تعطیل هفته است، و از مشاغل و سختی های روز های عادی هفته به دور است. (مجلسی اول در لوامع صاحبقرانی / و برخی از اساتید فعلی حوزه علمیه قم)
عیدالزهرا غدیر ثانی عید الزهراء عید البقر و مشهور به عمرکشون لعنت بر عمر
☑️☑️☑️جواب اشکال به متن روایت 9ربیع ⬛️⬜️جواب این اشکال نیازمند دو مقدمه است ، تا فهم آن برای همه ر
⬛️⬜️مقدمه دوم ؛ پیش نیاز جواب به اشکال متنی به روایت 9ربیع
⬛️مقدمه دوم: اگر در روایات اهل بیت علیهم السلام ، مطلبی به کرات و مرات تکرار شد، به سادگی نمی توان آن را کنار گذاشت.
🔄به عنوان مثال: بحث شفاعت امامان علیهم السلام در روز قیامت برای گناه کاران شیعه ، در روایات ما به صورت گسترده مطرح شده است. پس اگر شبهه یا شبهاتی نسبت به این مطلب به ذهن می رسد، باید با دقت فزون تر و احتیاط بیشتر در مورد این مسئله موضع گیری کرد.
✳️در بحث ما هم همین گونه است. در روایات دیگری هم نسبت به گناهان شیعه در ایام خاص یا در کل ایام ، بحث رفع قلم ( برداشته شدن قلمِ نوشتن گناهان) ذکر شده. در انتهای پیام ، به برخی از این روایات اشاره خواهد شد.
🔍خب ! با توجه به این نکته ، نباید روایت احمد بن اسحاق را به سرعت کنار گذاشت ؛ چرا که در این صورت مجبوریم بخش دیگری از روایات شیعه و بلکه روایات فریقین را کنار بگذاریم؛ و این امری واضح الفساد و بسیار خطرناک است.
📋برخی از روایاتی که در آن رفع قلم نسبت به انسان های بالغ و عاقل ذکر شده:
🔹روایتی از امام رضا علیه السلام که می فرمایند: "أن یَرفَعوا القلمَ عن مُحِبّی اهلِ البَیتِ و شیعَتِهِم ثَلاثَةَ أیامٍ مِن یَومِ الغدیرِ و لا یَکتُبُونَ علیهِم شیئاً مِن خطایاهُم .
📚اقبال الاعمال (سید بن طاوس) / اعمال ماه ذی الحجة / فضل یوم الغدیر : از کتاب النشر و الطي ، و زاد المعاد(علامه مجلسی) /اعمال ماه ذی الحجة / فصل چهارم فضائل شب و روز عید غدیر "بسند معتبر" ، و عوالم العلوم به نقل از اقبال
🔹روایت مشهور که در کتب عامه هم موجود است با این مضمون که: "حُبُّ عَلِيٍّ حَسَنَةٌ لا یَضُرُّ مَعَهَا سَیِّئَةٌ و بُغضُ عَلِيٍّ سَیِّئَةٌ لا یَنفَعُ مَعَهَا شَیءٌ" دوست داشتن امیر مؤمنان علی علیه السلام کار نیکی ست ، که هیچ کار بدی با آن ضرر رسان نخواهد بود؛ و بغض و دشمنی با امیر مؤمنان علیه السلام کار بدی ست، که هیچ کار نیکی با آن مفید و نافع نخواهد بود.
📚ر.ک: ثواب الاعمال ، فردوس الاخبار ، المناقب (للخوارزمی) ، ینابیع المودة ، المناقب (لابن شهر آشوب) ، الاحتجاج ، الرضة فی فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام ، الطرائف ، عوالی اللئالی ، کشف الیقین ، مقامع الفضل ، منهاج البراعة ، کشف الحق و نهج الصدق
و روایات دیگر با داستان نزدیک به همین روایات.
😁بابت طولانی شدن مقدمات ، دیگه باید تحملمون کنید دیگه...
چونکه افرادی که ادعای "سواد" و "اهل علم بودن" دارند، در این مسئله دچار لغزش شده اند.
به همین خاطر مجبور بودیم ، این توضیحات را یادآور شویم...
#لعن #لعن_عمر #عمر #عمرکشون #رفع_قلم #گناه #احمد_بن_اسحاق
#حدیث_ضعیف #روایت_ضعیف #ضعیف_خودتی #هههه
جواب اشکال متنی به روایت ۹ربیع
❌خلاصه اشکال: روایت تمام حرام ها را در ۳ روز (۹ربیع و دو روز بعدش)، حلاله حلال کرده، در حالی که مخالف ضرورت دین و قرآن و روایات و عقل و... است.🙊
✅خلاصه جواب: این معنا (حلال شدن گناهان) مد نظر در این روایت نیست. روایت معنای دیگری دارد که هیچ اشکالی بر آن وارد نیست.
☑️نتیجه: روایت از جهت متنی بی عیب و نقص، و قابل پذیرش است.
🙄خب! همون طور که میبینید، ما معنای صحیح روایت رو هنوز ذکر نکردیم، "ان شاءالله" فردا، اقوال علماء رو در مورد معنای رفع قلم در این روایت مطرح خواهیم نمود!
عیدالزهرا غدیر ثانی عید الزهراء عید البقر و مشهور به عمرکشون لعنت بر عمر
🔴🔴🔴مهمترین اشکال محتوایی حدیث احمد بن اسحاق (حدیث عید بودن 9ربیع الاول) 😱رفع قلم از گناهان ❌خلاصه
🖊🖍🖌معنای رفع قلم در روایت ۹ربیع
📝با توجه به دو مقدمه ای که در بالا ذکر شد، به بیان احتمالات رفع قلم (برداشته شدن قلم گناهان) می پردازیم:
1️⃣احتمال اول: مراد برداشته شدن موقت قلم گناهان، به مدت سه روز است. یعنی ظرف سه روز اگر گناهی از بندگان سر زد، به لطف و مرحمت الهی، نوشته شدن آن به بعد موکول می شود؛ که اگر بنده توبه کرد، اصلا نوشته نمی شود؛ ولی اگر توبه نکرد بعد از گذشت این سه روزِ با فضیلت ، در پرونده اعمال او ثبت می شود. مثل همین مطلب در روایات برای مطلق گناهان وارد شده است که "تا هفت ساعت بر شخص گنهکار نمی نویسند ، پس اگر هفت ساعت بگذرد و شخص توبه نکند، در آن وقت می نویسند"(ر.ک:وسائل الشیعة). یعنی در این سه روز، رفع قلم از 7 ساعت،به خاطر کرامت این سه روز، به 72 ساعت افزایش میابد.
📚برخی از کسانی که این احتمال را مطرح کرده اند:
✍️آیت الله مظاهری (نقل شده از سایت ایشان: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مظاهری 13/4/1392)
✍️شیخ محمدعلی بن وحید بهبهانی (در کتاب مقامع الفضل / ج2 / ص187)
✍️شیخ اشکان نوروزی (پاسخ به مهدی مسائلی پیرامون روایت نهم ربیع الاول / ص9 الی 11)
✍️سید علی حسینی خراسانی (نهم ربیع فضیلت ها شرافت ها / ص62 ، البته با بیان مناقشه در نوشته شدن حتمی ، بعد از گذشت سه روز)
2️⃣احتمال دوم: مراد گذشت خداوند از لغزش ها و خطا های بندگان در این سه روز است؛ نه اینکه عمدا آلوده به گناه شوند.
📚برخی از کسانی که این احتمال را مطرح کرده اند:
✍️آیت الله مکارم (استفتائات جدید / ج3 / ص158؛ الفتاوی الجدیدة / ج3 / ص137)
✍️ظاهر شیخ مرتضی انصاری (ر.ک: مطارح الانظار ؛ همچنین برداشت ابوالحسین خوئینی از کلام شیخ و توضیحات ایشان را ملاحظه کنید در الفصل الخطاب فی تاریخ قتل ابن الخطاب ص63 الی 78)
✍️محقق کتاب عقد الدرر ، یعنی سید محمود غُریفی (عقد الدرر فی ادخال السرور علی بنت سید الشر / ص40 و41 / حاشیه 21)
✍️سید ابومحمد (تولی و تبری دو بال برای پرواز / ص288)
✍️سید علی حسینی خراسانی (نهم ربیع فضیلت ها شرافت ها / ص62 ، به عنوان یک احتمال که البته احتمال اول، نزد مصنف، از آن قوی تر ست)
3️⃣احتمال سوم: مراد گذشت خداوند از گناهان صغیره است به شرطی که بر آن اصرار نداشته باشد و مرتکب گناهان کبیره نیز نگردد.
📚برخی از کسانی که این احتمال را ذکر کرده اند:
✍️محقق کتاب مقامع الفضل (حاشیه کتاب مقامع الفضل / ج2 / ص184 ؛ که با توجه به حدیثی از امام رضا علیه السلام که در مورد عید غدیر نقل شده، این احتمال را بیان کرده است)
4️⃣احتمال چهارم: مراد اظهار کمال اهتمام به شرافت و احترام این عید است؛ بدین صورت که مؤمنان باید لا اقل تا سه روز به شکرانه این عید بزرگ مشغول ذکر و طاعت و عبادات گردند، و به این وسیله گناهی، چه کبیره چه صغیره، از ایشان سر نزند. پس برای شیعیان گناهی در این ایام ننویسند، زیرا از ایشان گناهی سر نمی زند.
📚کسی که این احتمال را ذکر کرده است:
✍️شیخ محمدعلی نجل وحید بهبهانی رحمهما الله (مقامع الفضل که این احتمال را به عنوان اولین احتمال ذکر کرده است)
5️⃣احتمال پنجم: مراد، به قرینه مناسبت حکم و موضوع، گذشتن خداوند از گناهانیست که به قدح در دشمنان خداوند می انجامد، و موجب سرور مؤمنان می گردد ؛ همچون گفتن لغویات یا مطالبی که واقعیت ندارند ولی موجب شادی به جهت ابراز برائت از دشمنان خدا ، می شوند؛ نه اینکه مراد جواز گناهانی باشد که قلب نازنین حضرت زهراء سلام الله علیها را محزون گرداند.
📚کسی که این احتمال را مطرح کرده است:
✍️شیخ ابوالحسین خوئینی (الفصل الخطاب فی تأریخ قتل ابن الخطاب / ص78)
#رفع_قلم #9ربیع #ربیعالاول #احمد_بن_اسحاق #روایت #عمرکشون #لعنت_به_عمر #لعنت_به_روحش #ببین #انصافا_ببین #خدا_لعنتش_کنه