🔐برای آشنایی با این قضیه یک مثال روایی برای شما می آوریم:
📐روایت کوتاه تر بودن روز های جمعه
📖در روایتی در کتاب شریف "من لا یحضره الفقیه" نگاشته ی شیخ صدوق از روز جمعه تعبیر به "اضیق الایام" شده. همچنین در "کافی" شریف نگاشته مرحوم کلینی ، از روز جمعه با تعابیری همچون "یوم مُضَیَّقٌ علی المسلمین" و "اقصر الایام" یاد شده.
📚ر.ک: من لا یحضره الفقیه و الکافی و مصباح المتهجد و مصباح الکفعمی و الوافی و روضة المتقین و لوامع صاحبقرانی و مرآة العقول و بحارالانوار و ..
🔍بررسی روایت:
خب ما خودمان با اندازه گیری زمان ، به این نکته پی می بریم که روز جمعه با سایر روز های هفته تفاوتی ندارد؛ و همراه با آنها در اواخر بهار و اوایل تابستان ، روزی طولانیست؛ و مانند آنها در اواخر پاییز و اوایل زمستان در کوتاه ترین حالات ممکن است. و تفاوتی در زمان با آنها ندارد.
در حالی که در این روایات روز جمعه، به عنوان کوتاه ترین روز هفته، بیان شده!
🤔در برخورد با این روایات دو روش ممکن است:
✂️روشِ غیرِ محققانه: رد روایت و کشیدن خط بطلان بر آن.
🔑روش علمی و محققانه: جستجو و کاوش برای یافتن وجه آن.
💡💡خب علمای ما در شرح این روایت به روش دوم عمل کرده اند مانند مرحوم محمد تقی مجلسی اول و علامه محمد باقر مجلسی دوم و مرحوم فیض کاشانی و سایر علماء.
🛠از جمله ی تاویلاتی که برای این روایات ذکر شده ، اینست که:
🌅مراد زودتر گذشتن روز جمعه برای مسلمین است؛ چرا که روز تعطیل هفته است، و از مشاغل و سختی های روز های عادی هفته به دور است. (مجلسی اول در لوامع صاحبقرانی / و برخی از اساتید فعلی حوزه علمیه قم)
عیدالزهرا غدیر ثانی عید الزهراء عید البقر و مشهور به عمرکشون لعنت بر عمر
☑️☑️☑️جواب اشکال به متن روایت 9ربیع ⬛️⬜️جواب این اشکال نیازمند دو مقدمه است ، تا فهم آن برای همه ر
⬛️⬜️مقدمه دوم ؛ پیش نیاز جواب به اشکال متنی به روایت 9ربیع
⬛️مقدمه دوم: اگر در روایات اهل بیت علیهم السلام ، مطلبی به کرات و مرات تکرار شد، به سادگی نمی توان آن را کنار گذاشت.
🔄به عنوان مثال: بحث شفاعت امامان علیهم السلام در روز قیامت برای گناه کاران شیعه ، در روایات ما به صورت گسترده مطرح شده است. پس اگر شبهه یا شبهاتی نسبت به این مطلب به ذهن می رسد، باید با دقت فزون تر و احتیاط بیشتر در مورد این مسئله موضع گیری کرد.
✳️در بحث ما هم همین گونه است. در روایات دیگری هم نسبت به گناهان شیعه در ایام خاص یا در کل ایام ، بحث رفع قلم ( برداشته شدن قلمِ نوشتن گناهان) ذکر شده. در انتهای پیام ، به برخی از این روایات اشاره خواهد شد.
🔍خب ! با توجه به این نکته ، نباید روایت احمد بن اسحاق را به سرعت کنار گذاشت ؛ چرا که در این صورت مجبوریم بخش دیگری از روایات شیعه و بلکه روایات فریقین را کنار بگذاریم؛ و این امری واضح الفساد و بسیار خطرناک است.
📋برخی از روایاتی که در آن رفع قلم نسبت به انسان های بالغ و عاقل ذکر شده:
🔹روایتی از امام رضا علیه السلام که می فرمایند: "أن یَرفَعوا القلمَ عن مُحِبّی اهلِ البَیتِ و شیعَتِهِم ثَلاثَةَ أیامٍ مِن یَومِ الغدیرِ و لا یَکتُبُونَ علیهِم شیئاً مِن خطایاهُم .
📚اقبال الاعمال (سید بن طاوس) / اعمال ماه ذی الحجة / فضل یوم الغدیر : از کتاب النشر و الطي ، و زاد المعاد(علامه مجلسی) /اعمال ماه ذی الحجة / فصل چهارم فضائل شب و روز عید غدیر "بسند معتبر" ، و عوالم العلوم به نقل از اقبال
🔹روایت مشهور که در کتب عامه هم موجود است با این مضمون که: "حُبُّ عَلِيٍّ حَسَنَةٌ لا یَضُرُّ مَعَهَا سَیِّئَةٌ و بُغضُ عَلِيٍّ سَیِّئَةٌ لا یَنفَعُ مَعَهَا شَیءٌ" دوست داشتن امیر مؤمنان علی علیه السلام کار نیکی ست ، که هیچ کار بدی با آن ضرر رسان نخواهد بود؛ و بغض و دشمنی با امیر مؤمنان علیه السلام کار بدی ست، که هیچ کار نیکی با آن مفید و نافع نخواهد بود.
📚ر.ک: ثواب الاعمال ، فردوس الاخبار ، المناقب (للخوارزمی) ، ینابیع المودة ، المناقب (لابن شهر آشوب) ، الاحتجاج ، الرضة فی فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام ، الطرائف ، عوالی اللئالی ، کشف الیقین ، مقامع الفضل ، منهاج البراعة ، کشف الحق و نهج الصدق
و روایات دیگر با داستان نزدیک به همین روایات.
😁بابت طولانی شدن مقدمات ، دیگه باید تحملمون کنید دیگه...
چونکه افرادی که ادعای "سواد" و "اهل علم بودن" دارند، در این مسئله دچار لغزش شده اند.
به همین خاطر مجبور بودیم ، این توضیحات را یادآور شویم...
#لعن #لعن_عمر #عمر #عمرکشون #رفع_قلم #گناه #احمد_بن_اسحاق
#حدیث_ضعیف #روایت_ضعیف #ضعیف_خودتی #هههه
جواب اشکال متنی به روایت ۹ربیع
❌خلاصه اشکال: روایت تمام حرام ها را در ۳ روز (۹ربیع و دو روز بعدش)، حلاله حلال کرده، در حالی که مخالف ضرورت دین و قرآن و روایات و عقل و... است.🙊
✅خلاصه جواب: این معنا (حلال شدن گناهان) مد نظر در این روایت نیست. روایت معنای دیگری دارد که هیچ اشکالی بر آن وارد نیست.
☑️نتیجه: روایت از جهت متنی بی عیب و نقص، و قابل پذیرش است.
🙄خب! همون طور که میبینید، ما معنای صحیح روایت رو هنوز ذکر نکردیم، "ان شاءالله" فردا، اقوال علماء رو در مورد معنای رفع قلم در این روایت مطرح خواهیم نمود!
عیدالزهرا غدیر ثانی عید الزهراء عید البقر و مشهور به عمرکشون لعنت بر عمر
🔴🔴🔴مهمترین اشکال محتوایی حدیث احمد بن اسحاق (حدیث عید بودن 9ربیع الاول) 😱رفع قلم از گناهان ❌خلاصه
🖊🖍🖌معنای رفع قلم در روایت ۹ربیع
📝با توجه به دو مقدمه ای که در بالا ذکر شد، به بیان احتمالات رفع قلم (برداشته شدن قلم گناهان) می پردازیم:
1️⃣احتمال اول: مراد برداشته شدن موقت قلم گناهان، به مدت سه روز است. یعنی ظرف سه روز اگر گناهی از بندگان سر زد، به لطف و مرحمت الهی، نوشته شدن آن به بعد موکول می شود؛ که اگر بنده توبه کرد، اصلا نوشته نمی شود؛ ولی اگر توبه نکرد بعد از گذشت این سه روزِ با فضیلت ، در پرونده اعمال او ثبت می شود. مثل همین مطلب در روایات برای مطلق گناهان وارد شده است که "تا هفت ساعت بر شخص گنهکار نمی نویسند ، پس اگر هفت ساعت بگذرد و شخص توبه نکند، در آن وقت می نویسند"(ر.ک:وسائل الشیعة). یعنی در این سه روز، رفع قلم از 7 ساعت،به خاطر کرامت این سه روز، به 72 ساعت افزایش میابد.
📚برخی از کسانی که این احتمال را مطرح کرده اند:
✍️آیت الله مظاهری (نقل شده از سایت ایشان: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مظاهری 13/4/1392)
✍️شیخ محمدعلی بن وحید بهبهانی (در کتاب مقامع الفضل / ج2 / ص187)
✍️شیخ اشکان نوروزی (پاسخ به مهدی مسائلی پیرامون روایت نهم ربیع الاول / ص9 الی 11)
✍️سید علی حسینی خراسانی (نهم ربیع فضیلت ها شرافت ها / ص62 ، البته با بیان مناقشه در نوشته شدن حتمی ، بعد از گذشت سه روز)
2️⃣احتمال دوم: مراد گذشت خداوند از لغزش ها و خطا های بندگان در این سه روز است؛ نه اینکه عمدا آلوده به گناه شوند.
📚برخی از کسانی که این احتمال را مطرح کرده اند:
✍️آیت الله مکارم (استفتائات جدید / ج3 / ص158؛ الفتاوی الجدیدة / ج3 / ص137)
✍️ظاهر شیخ مرتضی انصاری (ر.ک: مطارح الانظار ؛ همچنین برداشت ابوالحسین خوئینی از کلام شیخ و توضیحات ایشان را ملاحظه کنید در الفصل الخطاب فی تاریخ قتل ابن الخطاب ص63 الی 78)
✍️محقق کتاب عقد الدرر ، یعنی سید محمود غُریفی (عقد الدرر فی ادخال السرور علی بنت سید الشر / ص40 و41 / حاشیه 21)
✍️سید ابومحمد (تولی و تبری دو بال برای پرواز / ص288)
✍️سید علی حسینی خراسانی (نهم ربیع فضیلت ها شرافت ها / ص62 ، به عنوان یک احتمال که البته احتمال اول، نزد مصنف، از آن قوی تر ست)
3️⃣احتمال سوم: مراد گذشت خداوند از گناهان صغیره است به شرطی که بر آن اصرار نداشته باشد و مرتکب گناهان کبیره نیز نگردد.
📚برخی از کسانی که این احتمال را ذکر کرده اند:
✍️محقق کتاب مقامع الفضل (حاشیه کتاب مقامع الفضل / ج2 / ص184 ؛ که با توجه به حدیثی از امام رضا علیه السلام که در مورد عید غدیر نقل شده، این احتمال را بیان کرده است)
4️⃣احتمال چهارم: مراد اظهار کمال اهتمام به شرافت و احترام این عید است؛ بدین صورت که مؤمنان باید لا اقل تا سه روز به شکرانه این عید بزرگ مشغول ذکر و طاعت و عبادات گردند، و به این وسیله گناهی، چه کبیره چه صغیره، از ایشان سر نزند. پس برای شیعیان گناهی در این ایام ننویسند، زیرا از ایشان گناهی سر نمی زند.
📚کسی که این احتمال را ذکر کرده است:
✍️شیخ محمدعلی نجل وحید بهبهانی رحمهما الله (مقامع الفضل که این احتمال را به عنوان اولین احتمال ذکر کرده است)
5️⃣احتمال پنجم: مراد، به قرینه مناسبت حکم و موضوع، گذشتن خداوند از گناهانیست که به قدح در دشمنان خداوند می انجامد، و موجب سرور مؤمنان می گردد ؛ همچون گفتن لغویات یا مطالبی که واقعیت ندارند ولی موجب شادی به جهت ابراز برائت از دشمنان خدا ، می شوند؛ نه اینکه مراد جواز گناهانی باشد که قلب نازنین حضرت زهراء سلام الله علیها را محزون گرداند.
📚کسی که این احتمال را مطرح کرده است:
✍️شیخ ابوالحسین خوئینی (الفصل الخطاب فی تأریخ قتل ابن الخطاب / ص78)
#رفع_قلم #9ربیع #ربیعالاول #احمد_بن_اسحاق #روایت #عمرکشون #لعنت_به_عمر #لعنت_به_روحش #ببین #انصافا_ببین #خدا_لعنتش_کنه
هدایت شده از حیدریم حیدری
#فرحة_الزهراء_علیهاالسلام
#با_امام_باقر_علیه_السلام
#9_ربیع_الاول
#تولی_تبری
🌺🌿 هر صبح را با #توحید_تبری_تولی آغاز کنیم
👈🏼 سیّد ابن طاووس از حضرت امام باقر علیهالسّلام روایت کرده:
هرکه #صبح کند و در دستش #انگشتر عقیقی باشد، که در انگشت #راست کرده باشد، #پیش از آنکه نظرش به کسی افتد، آن را به جانب #کف دست برگرداند، و به آن #نظر کند
و سوره انّا انزلناه فی لیلة القدر را تا آخر بخواند، سپس بگوید:
◽️ آمنت باللّه وحده لا شریک له،
◽️ وکفرت بالجبت والطّاغوت،
◽️ وآمنت بسرّ آل محمّد وعلانیتهم، وظاهرهم وباطنهم وأوّلهم وآخرهم.
👈🏼 خدای عالمیان او را در آن روز، از شرّ آنچه از #آسمان نازل میشود، و آنچه به سوی آسمان بالا میرود، و آنچه در زمین فرو میرود، و آنچه از #زمین بیرون میآید حفظ میکند، و تا شامگاه در حرز [پناه] و حمایت خدا و دوستان خدا باشد.
📚 باقیات الصالحات مفاتیح الجنان، شیخعباس قمی، ص۱۳۰۷
🆔 @heydariam_heydari110
❌❌❌از جمله شبهاتی که به مراسم نهم ربیع گرفته می شود، اینست که این سب و لعن موجب کشته شدن شیعیان در نقاط مختلف جهان می شود، و قطعا کسی که این کار را می کند، در قتل عام شیعیان مقصِّر است.
👎🏼توضیح شبهه: کشتار شیعیان در طول تاریخ بوده است، ولی نکته آن همواره لعن و سب شیعیان نسبت به مقدسات سائر مذاهب بوده، به همین خاطر هم اهل بیت (علیهم السلام) همواره شیعیان خویش را به تقیه امر می فرمودند، بلکه تقیه را جزو ارکان دینداری می شمردند "لا دین لمن لا تقیة له" (ر.ک: کتاب سلیم و المحاسن و الکافی و الفقیه و الخصال و صفات الشیعة و غرر الحکم و مشکاة الانوار و مختصر البصائر و ...)؛
🚑و یکی از اغراض و فواید تقیه ، حفظ خون شیعیان است، و در روایتی نقل شده که: "ما به ریخته شدن یک قطره خون از دماغ یک شیعه نیز راضی نیستیم.". پس اهل بیت (علیهم السلام) به برگزاری این مراسم، که به کشته شدن ده ها و یا صد ها شیعه منجر می شود، راضی نبوده و نخواهند بود.
⚡️ان شاء الله در ادامه به بیان برخی از نمونه های بیان این شبهه، و در نهایت به بررسی این شبهه خواهیم پرداخت.
#عمرکشون #عمر #لعنت #لعن #خون_شیعیان #کشته_شدن_شیعه #نهم_ربیع #9ربیع #خون_شیعه_میریزه_نگو_به_من_چه #جوابش_میاد #صبرکن
یه سری عکس و کلیپ هم درست کردند، همه بر مبنای همین شبهه که خون شیعیان ریخته میشه، و سببش رو باید ریشه کن کرد، و سببش مسائل نهم ربیعه...
در ادامه، برخی هاشون رو می گذاریم.
🔷🔷نکته مهم:
ما نسبت به افرادی که در این فیلم به اونا توهین میشه، یا ممکنه ازشون طرفداری بشه، سکوت می کنیم و رد و توهین ها و یا مدح و ستایش ها رو تایید نمی کنیم.
ان شاء الله در ادامه به بررسی علمی این شبهه می پردازیم؛ و بحث های فرقه ای و جناحی رو رها شده باقی می گذاریم.
#شبهه #نهم_ربیع #عمرکشون #خون_مظلوم #شیعه
هدایت شده از مکتب فاطمة الزهرا (س) مهدیه شهدا
2.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️#تشیع_انگلیسی مسببان ریختن خون مظلوم..
📣ویژه_اینستاگرام
نشر بدید لطفا
#یاسرالحبیب #فرقه_شیرازی
#تشیع_انگلیسی #عیدالزهراء
#سنی_آمریکایی #نهم_ربیع
#نه_ربیع #نهم_ربیع_الاول #تولی
#محسنیه #ایام_محسنیه #تبری #فرحه_الزهرا #عیدالزهرا
#خرافه_عیدالزهراء #شیعه_انگلیسی
✅
هدایت شده از HAJFATHI
⛔️خنده ما سر چند شیعه را بریده؟!
به مناسبت نهم ربیعالاول/
🔻عبدالمالک ریگی: “شب قبل از عملیات، وقتی برخی افراد کم انگیزه بودند، فیلم توهین به مقدسات اهل سنت از قم، اصفهان و ... را پخش میکردم! نیروها بعد از دیدن این جشنها و توهینها، برای انجام عملیات مشتاق میشدند!”
❌مراقب باشیم شریک قتل شیعیان نشویم
⭐️⭐️⭐️جواب شبهه
👌در جواب این شبهه ، که مجالس نهم ربیع الاول ، موجب ریخته شدن خون شیعیان جهان می شود، نکات مختلفی گفته شده.
💡چه جواب های علمی و فنی ، چه جواب های هیئتی و عشقی.
👓ولی ما در این کانال ، دنبال بحث های علمی در این رابطه می گردیم؛ بنا بر این در ادامه به برخی از نکات علمی در جواب شبهه اشاره خواهیم کرد
#لعن_عمر #لعن #خون #خون_شیعه #خون_مظلوم #تف_به_ظالمین #نهم_ربیع #9ربیع #عمرکشون
⚡️⚡️جواب شبهه ریخته شدن خون شیعیان به خاطر مجالس نهم ربیع...
📝برخی این نکته را بیان می کنند که این کشتار ها را وهابیت در طول زمان انجام می دادند ، حتی در زمانی که وسایل ضبط صوت و فیلم برداری نبوده است و آنها شاهد این مجالس نبوده اند، ما شاهد این جور کشتار ها بودیم تا جایی که یک زمانی در کربلاء توسط وهابیت جوی خون جاری شد و گفته شده تا 6000 هزار نفر کشته شدند، و یکی از ضریحین مبارکین را کندند و به غارت بردند. بلکه قبل از شکل گیری وهابیت خبیث، توسط سنی های تند و مایل به روش عثمانی ، کشتار های جنایتکارانه ای وجود دارد که چهره ی تاریخ را سیاه کرده است.
👊👊شاید بگویید که این وهابی ها و سنی ها ، اگر چه که فیلم و صوت مجالس را نداشته اند، ولی از وجود آنها خبر داشته و دارند، و همین امر باعث می شود که غضب و خشم شان به جوش آید، و دست به کشتار شیعیان مظلوم بزنند؛ و از این مطلب چنین نتیجه بگیرید که: پس مجالس را تعطیل کنیم تا همه بفهمند شیعه مجلسی نمی گیرد و لعنی در کار نیست، و ما با هم برادریم.
☑️💡ولی در جواب می گوییم که حتی اگر واقعا مجالس تعطیل شوند و هرگز لعنی بر زبان هیچ شیعه ای نیاید ، ولی در این صورت باز هم آنها به جهت دشمنی با شیعه ، ادعای شیعه را نمی پذیرند و تهمت برگزاری مجالس لعن را بر شیعه روا دانسته و به کشتار ادامه می دهند. چنان که در برخی موارد شاهد چنین امری بودیم ؛ مثلا از عبدالمالک ریگی نقل شده که ما هر وقت می دیدیم روحیه ی سربازانمان کم می شد {و فیلم و صوتی از مجالس لعن عمر نداشتیم} فیلمی که خودمان ساخته بودیم به آنها نشان می دادیم و آن را به عنوان مجالس شیعه جا می زدیم. یا مثلا آن وهابی که وقتی متوجه شد شیعه ادعای دوستی می کند ومدعی ترک لعن و دشنام شده ، کتابی را جمع آوری می کند که در آن بحث لعن و سب به مقدسات اهل تسنن را از کتب خود شیعه به اثبات می رساند و ثابت می کند که شیعه وظیفه اش برائت و دشمنی با ماست.
📝به همین جهت برخی این نکته را بیان می کنند که اگثرا شیعیان را به خاطر عقایدشان و کفرشان می کشند نه لزوما به خاطر لعن، بلکه اگر هم با توجه به مسئله لعن شدن مقدساتشان بخواهند اقدام به قتل شیعیان کنند، صرفا به خاطر لعن آنها را نمی کشند، بلکه به این جهت که آنها را کافر به عمر و ابابکر می دانند و می دانند که به هیچ یک از مقدساتشان معتقد نیستند ، می کشند.
📚برخی هم نکات دیگری را بیان کرده اند که ان شاء الله در آینده به ذکر آنها می پردازیم.