خبر جسد تازه ی عمر و ابوبکر، غوغا می کند...
📝مفضل در ضمن روایتی طولانی، قضایای مربوط به ظهور امام زمان علیه السلام را از حضرت امام صادق علیه السلام روایت می کند؛ ما بخشی از آن را که مربوط به عمر و ابوبکر هست، خلاصه وار نقل می کنیم:
🌼امام صادق علیه السلام: حضرت مهدی به شهر جدّش رسول خدا صلی الله علیه و آله می رود
✴️زمانی که وارد آنجا می شود یک اتفاق عجیب می افتد که باعث شادی مومنین و ناراحتی کافرین می شود.
مفضل: سرورم! چه اتفاقی؟
امام علیه السلام:
🌟بر سر قبر آقا رسول الله صلی الله علیه و آله حاضر میشود، می فرماید: ای مردم! این قبر جد منست.
مردم میگویند: بله ای مهدیِ آلِ محمد
✨پس حضرت مهدی می فرماید: چه کسی با او دفن شده؟ (امام صادق: این سوال را می پرسد تا کسی بین مردم نباشد که بی خبر بماند)
💭همه مردم میگویند: ابوبکر و عمر هستند! و کسی غیر از آندو نفر با رسول خدا دفن نشده؛ و این دو نفر هم به خاطر اینکه جانشین او بودند و پدر خانم های او بودند با او دفن شدند...
🖱🖱بعد از سه روز به مردم میگوید: آندو را از قبر بیرون بیاورید، میبینند که تنِ آندو سالم و تازه است و حتی رنگشان هم تغییر نکرده؛ مردم میگویند همان اوصافی را دارند که از آنها سراغ داشتیم. خودشان هستند...
💣سپس خبر {مثل بمب} بین مردم می پیچد. دوستداران عمر و ابوبکر همه این خبر را شنیده و خود را به آنجا می رسانند..
⛓حضرت بعد از سه روز دستور می دهند که جسد هایشان را بردارند و بر درخت بزرگِ خشکیده ای بیاویزند
🌳از قضا! درخت خشکیده، به قدرت الهی، سرسبز شده و برگ درآورده و بلکه قدری هم شاخه هایش رشد می کنند..
هر کس ایندو تا رو دوست داره بره اون طرف وایسه!!!....
🗯{گروهی از} پیروان آندو می گویند: {الله اکبر! دیدید؟ عجب معجزه ای بود} به خدا قسم ما با محبت آندو رستگار شدیم..
🔊سخنگوی حضرت امام زمان علیه السلام ندا میدهد:
هر کس عمر و ابوبکر را دوست دارد جدا شود و آنجا بایستد....
🐾پس مردم دو گروه میشوند
🍂یک گروه دوستداران عمر و ابوبکر
🍃یک گروه بیزاران از آندو نفر
🌱در اینجا حضرت مهدی علیه السلام برائت از آندو نفر را بر آن گروه عرضه میکند
👿ولی آنها می گویند: ای مهدیِ آل محمد! ما نمی توانیم آندو نفر را دوست نداشته باشیم ؛ همین تازگی هم این همه معجزه دیدیم از بدن آندو....؛ اصلا حالا که اینطور شد، از خودِ تو بیزار میشویم چون مرتکب نبش قبرّ آندو نفر شدی و آندو را به درخت آویختی..
🌪امام زمان علیه السلام که تعصب و اصرار بر نادانیِ این جماعت را میبیند، به باد دستور میدهد و در جا عذابی همه آن گروه را هلاک می کند.
📥حضرت دستور میدهند که: جسد آندو نفر را پایین بیاورید... وقتی جسد آندو را پایین آوردند ، به اذن الهی آندو را زنده می کند و همه مردم جمع می شوند.
🌸سپس حضرت داستان آندو نفر را تعریف می کند...
قصه ی این دو نفر از زبان امام زمان علیه السلام...
🕯امام صادق علیه السلام می فرمایند:
در اینجا حضرت در حضور عمر و ابوبکر، کار های آندو را برای مردم بازگو میکنند و از آندو اعتراف میگیرد
💢تا آنجا که آتش زدن درب خانه امیرالمؤمنین {علیه السلام} و زدن حضرت زهرا {سلام الله علیها} و کشتن محسن را برای آنها بیان میکند.
📛بلکه حضرت فراتر رفته ظلم های بعدی را هم بر گردن آندو مینهند:
مسموم کردن امام حسن مجتبی {علیه السلام} و کشتن امام حسین {علیه السلام} و سر بریدن فرزندان و اطفالش و پسر عموهایش و یارانش و اسیر گرفتن ذریه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و ریختن خونهای آل رسول و ریختن خون هر مومن و مومنه ای و هر آمیزش حرامی و خوردن هر مال حرامی و ارتکاب هر فحشایی و هر گناهی و هر ظلمی و ستمی ...
❌بلکه حضرت بسیار فراتر رفته و ظلم گذشتگان را هم بر گردن آندو مینهد:
کشتن هابیل فرزند خوب حضرت آدم و جمع آوری آتش و پرتاب حضرت ابراهیم در آن و به چاه انداختن حضرت یوسف و محبوس کردن حضرت یونس در شکم ماهی و کشتن یحیی پیغمبر و به دار کشیدن حضرت عیسی و سوزاندن حضرت جرجیس و دانیال و زدن سلمان فارسی و هر گناه و ظلم و جوری که از زمان حضرت آدم تا زمان حضرت مهدی {علیه السلام}...
📜همه این گناهان را بر آندو نفر می شمرد، و آندو هم به همه آنها اعتراف می کنند.
🔥سپس حضرت شروع به قصاص میکنند... و خاکستر آندو را به باد می سپرد و باد هم در دریا می افکند...
چرا گناهان بقیه بر گردن آندو نفر است؟
🌷شیخ علی یزدی حایری در الزام الناصب ذیل همین حدیث می فرماید:
🔴سبب اینکه گناهان بعد از آندو نفر بر گردن آندوست، واضح است چراکه آنها با منع امیرالمؤمنین از حقش و مقامش باعث شدند که بقیه ائمه هم پوشیده و گمنام شوند ، و تسلط و غلبه تا زمان امام زمان علیه السلام با پیشوایان ظلم و ستم باشد و همین مطلب باعث گمراهی گمراهان و فسقِ فاسقان گشت. چون امام با اقتدار و گشایش راه می توانست از همه اینها جلوگیری کند ولی اینها نذاشتند...
🔴اما سبب اینکه گناهان گذشته بر گردن آندوست، اینست که آندو نفر به کارِ کسانی مثل خودشان راضی بودند؛ کسانی که مثل خودشان جانشینان حق را از مقامشان پایین کشیدند و باعث فساد های بعد از آن شدند. چراکه اگر ایندو نفر به کار آنها راضی نبودند و این کار را بد می دانستند مثل آنها مرتکب این کار نمیشدند.
و هر کس به کاری راضی باشد مثل اینست که آنرا انجام داده، همانطور که آیات بسیار بر این مطلب دلالت دارد، چون در قرآن، خداوند تعالی کارِ پدران یهود را به خود یهودیان {زمان پیغمبر} نسبت می دهد و آنها را مذمت می کند به خاطر کار پدرانشان چراکه یهودیان به کارِ گذشتگان خویش راضی بودند.
🕯و البته بعید نیست که روحِ خبیث ایندو نفر دخالتی در وقوع کارهای بدِ گذشتگان داشته اند؛ چنانچه روحِ پاکانِ اهل رسالت مؤید انبیاء و پیامبران بودند و در کارهای خوب کمکشان می کردند و در دفع مشکلات با آنها بودند...
📚إلزام الناصب في إثبات الحجة الغائب عجل الله تعالى فرجه الشريف ؛ ج۲ ؛ ص۲۱۶ـ۲۱۷
#علماء #عمر #ابوبکر
توضیح سید نعمت الله جزائری در مورد اینکه چرا گناهان قبل و بعد بر گردن آندو نفر میباشد
🌹سید نعمت الله جزائری بعد از نقل این حدیث به طول مفصل به این بحث می پردازد که ما خلاصه ی آنرا ذکر می کنیم:
🔵سبب اینکه گناهان آینده بر گردنشان نهاده میشود روشن است چون که آندو نفر با غصب خلافت از اهلِ واقعی خلافت، باعث شدند که اهل ظلم و جور قدرت و استیلاء یافتند مانند بنی امیه و غیر آنها تا روز قیامت، و آندو نفر همان کسانی هستند که اساس ظلم و فساد را بنیان نهادند..
☑️و من هرگاه یک حکم از احکام شریعت یا یک مسئله از مسائلِ مورد اختلاف، برای من سخت و مشکل می شود، خودم را مُلزَم به لعن آندو نفر و بیزاری از آندو می کنم؛ چراکه همان دو نفر باعث شدند که امام علیه السلام مخفی و غائب شدند، و إلا اگر امام علیه السلام ظاهر بودند من به ایشان رجوع می کردم و مسائلی را که نمی دانستم از ایشان می پرسیدم.
🔵اما سبب اینکه گناهان گذشته بر گردنشان نهاده میشود پس چندین وجه دارد
▪️وجه اول: اینکه این دو نفر به آن کار ها راضی بودند به همین خاطر هم به گذشتگان اقتدا کرده و مانند کار فراعنه که با رسولان می نمودند، با رسول خدا و اهل بیت رفتار نمودند، در آیات و روایات هم این مطلب فراوان ذکر شده.. در حدیثی آمده است که: "اگر کسی در شرق کشته شود، و کسی در غرب به آن راضی شود، در گناه کشتن او شریک است"
▪️وجه دوم: اینکه همانطور که استادِ علامه ی ما (= یعنی علامه مجلسی که استاد سید نعمت الله بود) فرمود: بعید نیست که ارواح خبیثه اینها دخالت هایی در انجام این کار ها توسط بد اخترانِ گذشته داشته باشند؛ چنانچه ارواح مقدسه نبی و اهل بیت او علیهم السلام در کارهای خیرِ گذشتگان با انبیاء و غیر آنها بودند، همانطور که روایت شده از امیرالمؤمنین علیه السلام: من همان کسی هستم که نوح را از غرق شدن نجات داد، و با او در کشتی بود، و ابراهیم را از آتش نمرود نجات داد و یوسف را از چاه نجات داد ...
▪️وجه سوم: ممکن است مراد این باشد که گناه آنها آنقدر بزرگ بوده که با گناه همه برابری می کرده و عذابی مانند عذاب همه آن گناهان دارد... و چقدر فاصله است بین اذیت کردن حضرت محمد صلی الله علیه و آله و خاندان او ، و اذیت کردن غیر آنها از انبیاء و غیرهم..
▪️وجه چهارم: این احتمال ممکن است که خداوند سبحان توسط پیامبر به گوش آندو نفر رسانده بوده که "هر کسی حق امیرالمؤمنین و فاطمه و فرزندانشان را غصب کند مستحق اینست که با همه گناهکاران در گناهشان شریک باشد" پس در این صورت اگر این را شنیدند و علی رغم اینها ، باز کار خودشان را کرده باشند مستحق این عذاب ها هستند و این کاملا طبق عدالت خداوندست و هیچ گونه ظلمی صورت نگرفته..
📚رياض الأبرار في مناقب الأئمة الأطهار ؛ ج۳ ؛ ص۲۴۱ـ۲۴۲
#علماء #عمر #ابوبکر
صاحب جواهر: آخه چطور ما با اونا برادر باشیم؟!
🔴 صاحب کتابِ گران سنگ جواهر الکلام، شیخ محمد حسن نجفی (۱۲۶۶ق)، ذیل بحث غیبت مخالفین می فرماید:
چگونه برادری میان مؤمن و مخالف تصور بشود در حالی که روایات متواتر و آیات بسیار در مورد وجوب بیزاری از آنها آمده...
🔵الشیخ محمد حسن صاحب الجواهر رحمه الله:
و معلوم أن الله تعالى عقد الأخوة بين المؤمنين بقوله تعالى «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ» دون غيرهم، و كيف يتصور الاخوة بين المؤمن و المخالف، بعد تواتر الروايات و تظافر الآيات، في وجوب معاداتهم، و البراءة منهم،..
📚جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام؛ ج۲۲ ، ص: ۶۲ـ۶۳
#کلام_فقیه #علماء #برادری #شیعه #سنی
صاحب ریاض: ابوهریره و جناب عایشه ، دروغگوترین مردم روزگار بودند😔....
❇️ سید علی طباطبایی، مشهور به صاحب ریاض در یک مسئله فقهی، به چند روایت مخالف برخورد میکند که در آنجا میفرماید :
این چند تا روایتِ عامی هم که مشکلشان واضح است [😅😁] ؛ چون راویشان جناب عایشه و ابوهریره اند، که دروغگو ترینِ خلایق بودند...
💟السید علی الطباطبائی، صاحب الریاض رحمه الله:
و الأخبار العامّیة المناقشه فیها واضحة؛ حیث إنَّ راویها عائشة و ابوهریره اللذان هما اکذب البریّة...
📚ریاض المسائل (ط-الحدیثة) ؛ ج۱۱ ؛ ص۱۰۵
#اُمُّل_مومنین #عایشه #عائشة #28 #بیست_وهشت_روز_مانده
آندو نفر چه کردند با دل امام حسین علیه السلام...
❤️از امام حسین علیه السلام در مورد جناب ابوبکر و جناب عمر پرسیدند.
حضرت فرمودند:
به خدا قسم که آندو نفر ما را تضییع کردند و حق ما را بردند، و جایگاه ما را گرفتند، جایگاهی که ما نسبت به آن ، احق و سزاوارتر از آندو بودیم؛ و پا بر گردن ما نهادند و و مردم را هم بر دوش ما سوار کردند...
💙روَوْا عَنْهُ {=سیدالشهداء} عَلَيْهِ السَّلَامُ، وَ سَأَلَهُ رَجُلٌ عَنْ أَبِي بَكْرٍ وَ عُمَرَ فَقَالَ: وَ اللَّهِ لَقَدْ ضَيَّعَانَا، وَ ذَهَبَا بِحَقِّنَا، وَ جَلَسَا مَجْلِساً كُنَّا أَحَقَّ بِهِ مِنْهُمَا، وَ وَطِئَا عَلَى أَعْنَاقِنَا، وَ حَمَلَا النَّاسَ عَلَى رِقَابِنَا
📚تقريب المعارف ؛ ص۲۴۳ـ۲۴۴
📚بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج۳۰ ؛ ص۳۸۰
#روایت #حدیث۱۶
حدیث ایشون، از خونه ی عنکبوت هم سست تره😔
🌹شیخ احمد بن صالح آل طوق القطیفی(بعد از ۱۲۴۵ق) در ضمن یک بحث فقهی، در مواجهه با یک حدیث از امّل المومنین عائشه می فرماید:
و البته، حدیث جناب عایشه از خانه ی جناب عنکبوت هم سست ترست...
🕯الشیخ احمد آل طوق القطیفی البحرانی رحمه الله فی رسائله:
و حديث عائشة أوهىٰ من بيت العنكبوت...
📚رسائل آل طوق القطيفي؛ ج۲ ؛ ص:۲۶۸
#کلام_فقیه #علماء #عایشه #عائشة #اُمُّل_مومنین