#ایده_ای_عالی_برای_ماه_رمضان 🌹
دوستان عزیز و بزرگوار از روز اول ماه رمضان برای درست کردن افطار هر روز رو به نیت یکی از معصومین و بزرگان خداوند متعال که در لیست زیر هست قرار بدید (نذر کنید) و سفره تون را پر برکت کنید☺️
📣برنامه سفره ماه مبارک رمضان:🌸
1. حضرت محمد (ص) 🌸
2. حضرت فاطمه زهرا(س)🌹
3.امام علی(ع)🌸
4.امام حسن مجتبی(ع)🌹
5.امام حسین(ع)🌸
6.امام سجاد(ع)🌹
7.امام محمدباقر(ع)🌸
8.امام جعفرصادق(ع)🌹
9.امام موسی کاظم(ع)🌸
10.امام رضا(ع)🌹
11.امام جواد(ع)🌸
12.امام هادی(ع)🌹
13.امام حسن عسگری(ع)🌸
14.صاحب الزمان(عج)🌹
15.حضرت ابوالفضل(ع)🌸
16. حضرت نرجس خاتون(س)🌹
17.حضرت زینب(س)🌸
18.حضرت رقیه(س)🌹
19.حضرت ام البنین(س)🌸
20.حضرت سکینه(س)🌹
21.حضرت قاسم بن حسن(ع)🌸
22.حضرت رباب(س)🌹
23.حضرت نجمه خاتون(س)🌸
24.حضرت معصومه(س)🌹
25.حضرت خدیجه(س)🌸
26.حضرت فاطمه بنت اسد(س)🌹
27.حضرت نفیسه خاتون(س)🌸
28.حضرت مسلم بن عقیل(ع)🌹
29.ب نیت نذر۱۲۴هزار پیغمبر🌸
30.ب نیت نذر شهدا🌹
✅به عنوان مثال
روز اول به نیت سفره ی حضرت محمد (ص) میکنید و افطاری را به نیت حضرت محمد(ص) میپزید، بعد فاتحه و سه صلوات هم هدیه میکنید🌹🌸
@baaghfadak
👌ایده ی بسیار خوبی است تا این ماه پربرکت تر شود
«زندگی پس از زندگی» 🌸🌹🌸
ویژه برنامه افطار شبکه چهار سیما
شبکه چهارسیما برای لحظات عرفانی افطار، ویژه برنامه تلویزیونی «زندگی پس از زندگی » را هرروز ساعت 19روی آنتن می برد.
«زندگی پس از زندگی» برنامه ای دیدنی است از بیان تجربیات مرگ موقت افرادی که در شرایط مرگ کلینیکی و یا خروج موقت روح از جسم قرار گرفته اند. در این برنامه با تجربه گران مختلف از شهرها و روستاهای متعدد ایران طی 4 سال پژوهش و مصاحبه حضوری انجام شده است.
این برنامه در 30 قسمت 55 تا 60 دقیقه ای به تهیه کنندگی عباس موزون در گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما تولید می شود.
«زندگی پس از زندگی» در ایام ماه مبارک از شنبه تا پنجشنبه ساعت 19 و جمعه ها ساعت 17 پخش می شود. این برنامه در ساعت 2 بامداد بازپخش می شود.
@baaghfadak
توی ماه مبارک رمضان
ساعت هفت بزنید شبکه چهار و از جلوی تلویزیون تکون نخورید.
و تا میتونید این برنامه رو به آشنایان معرفی کنید.🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پادکست | یک دقیقه بیشتر زمان نمیبره!
🔹دعای روز دوم ماه رمضان رو باهم بشنویم
🔺کاری از استودیو نجوا
✅ Instagram.com/najva_studio
@baaghfadak
#بدانیم
🍃 همه میدانند که شستن ظرفها با مایع ظرفشویی روزی حداقل 10 گرم از این مایع بسیار خطرناک را وارد بدن میکند اما کسی حاضر نیست یک سوم سرکه به آن اضافه کند
🍃 آب شرب شهری دارای نیتریت و نیترات و کادمیوم و آرسنیک و کلر است اما کسی حاضر نیست یک کوزه ده هزار تومانی بخرد ومیرود دستگاه تصفیه آب 400 هزار تومانی میخرد
🍃 همه میدانند که تمام روغن های نباتی جامد و مایع پالم است و تراریخته اما کسی حاضر نیست دستور موکد قرآن به استفاده از روغن پیه و دنبه را مصرف کند ( روغن پیه و دنبه هم لاغر کننده است وهم صورت را زیبا میکند و هم تری گلیسیرید و کلسترول را تنظیم میکند
🍃 همه میدانند که بو علی سینا 16 بیماری لاعلاج را علتش را مصرف گوشت گاو و گوساله میداند اما متاسفانه درخریدن گوشت گاو در قصابی ها از همدیگر پیشی میگیریم
🍃 همه میدانیم که آب لیموی بازاری آب کاه است با ترکیب جوهر لیمو اما متاسفانه آبلیموی بازاری با نام دلیل ومجید و عباس را میخریم
همه میدانیم که رب گوجه خوب نیست ،چه خانگی و چه بازاری (رب گوجه بازاری دارای 10 درصد سرب است) اما باز هم استفاده می کنیم.
رب لیموعمانی،رب انار ،رب زرشک،رب نارنج و.... موجد است ولی باز رب گوجه میخورند.
🍃 همه میدانیم اغلب نانها دارای جوش شیرین است که عامل اصلی تمام مشکلات گوارشی است اما حاضر نیستیم از کسی که درخانه نان خانگی میپزد حمایت کنیم
🍃 سس مایونز سم اصلی کبد است اما تمام سالادهایمان را با سس و ماست سوپری تزئین میکنیم
🍃 به جای ریختن نخود و کشمش درجیب فرزندانمان یا انجیر خشک یا توت خشک و یا خرمای برنی در جیب آنان شکلات و کیک و کلوچه است خوب فکر کنید ببینید دارید چکار میکنید
✅ مشکل امروز ما دارو و درمان نیست، غذاست (نشر دهیم.
📣📣لطفا نشر دهید🌺🌺
@baaghfadak
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آيت الله #مجتهدی تهرانی (ره)
💠اهمیت سحر ماه مبارک رمضان
🆔 @baaghfadak
مح❓چرا باید روزه بگیریم؟
🔸روزه یک مکتب عالی تربیتی و دارای آثار و اسرار زیادی است که درک طعم فقر و همدردی با مساکین و یادآوردن تشنگی و گرسنگی صحرای قیامت یکی از فلسفه های آن می باشد. همان گونه که هثام بن حکم از امام صادق(ع) درباره علت روزه پرسید، آن حضرت در پاسخ فرمود: «انما فرض الله الصیام لیستوی به الغنی و الفقیر...».(علامه جعفری، ترجمه و تفسیر نهج البلاغه، ج ۲۰، ص ۱۱۱).؛ بدان جهت خداوند متعال روزه را واجب کرده است که غنی و فقیر در احساس تلخی با هم شریک باشند... البته همنوایی با فقرا، چشیدن طعم گرسنگی و یادآوری روز قیامت یکی از حکمت ها است نه اینکه علت تامه برای وجوب روزه باشد تا با منتفی شدن آن، حکم روزه نیزمنتفی شود.با استفاده از آیات وروایات به سایر فلسفه و حکمت های روزه اشاره می نماییم:
🔺۱. از آیه وجوب روزه استفاده می شود که یکی از فلسفه های مهم روزه، تقوای الهی است.(بقره(۲)، آیه ۱۸۳). تقوایی که انسان را به کمال واقعی رسانده و در جوار محبوب قرار می دهد: «للذین اتقوا عند ربهم جنات تجری من تحتها الانهار»(آل عمران(۳)، آیه ۱۵). برای کسانی که تقوی ورزیده اند و در نزد پروردگارشان باغ های بهشتی است».روزه روح انسان را تلطیف، اراده او را قوى و غریزه هایش را تعدیل مى کند و به آدمى در مسیر تقوا و پرهیزگارى کمک مى کند.«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ»؛ بقره(۲)، آیه ۱۸۳.
🔻۲. پیامبر اکرم(ص) (در هنگام معراج) عرض کرد: پروردگارا! نتیجه روزه چیست؟ خداوند فرمود: روزه حکمت را، و حکمت معرفت را و معرفت یقین را نتیجه می دهد.(محمدی ری شهری، میزان الحکمه، ج ۴، ح ۱۰۶۷۳). ۴. امام علی(ع) فرمود: «فرض الله الصیام ابتلاء لاخلاص الخلق»(همان، ج ۴، ح ۱۰۶۲۰).(خداوند روزه را برای آزمودن اخلاص مردم واجب نمود)، زیرا روزه نسبت به دیگر عبادات از این ویژگی برخوردار است که ریا به سختی می تواند، در آن راه پیدا کند. عبادتی که به صورت انجام فعل خاصی نیست، بلکه ترک و اجتناب از بعضی افعال است، طبیعی است که انسان در چنین عبادت ها بهتر می تواند اخلاص خود را آزمایش کند.
🔺۳. پیامبر گرامی اسلام(ص) به آثار جسمی روزه اشاره می فرماید: «صوموا تصحوا»(همان، ح ۱۰۶۲۷). روزه بگیرید تا سالم بمانید، امام علی(ع) هم می فرماید: «الصیام احد الصحتین»(همان، ح ۱۰۶۲۸). (روزه گرفتن یکی از دو سبب سلامتی است)روزه اثر بهداشتى و درمانى فراوان دارد و باعث سلامتى و تندرستى جسم مى گردد.الکسى سوفورین (دانشمند روسى) روزه دارى را طریق درمان بسیارى از بیمارى ها - از جمله کم خونى، ضعف روده ها، رماتیسم، نقرس، بیمارى هاى چشم، مرض قند و بیمارى هاى کلیه و کبد - مى داند.به نقل از: تفسیر نمونه، ج ۱، ص ۶۳۲.
🔻۴. روزه آرام بخش دل ها است.امام باقرعلیه السلام مى فرماید: «الّصیامُ وَ الْحَجُّ تَسْکینُ الْقُلُوبِ»؛ بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۱۸۳
🔺۵. از تمامی آثار روزه می توان این مطلب را استفاده کرد که یکی از فواید بزرگ روزه تربیت روح و تقویت اراده و تعدیل غرایز انسانی است، روزه عامل پیروزی انسان بر حکومت عادت و شهوت است و انسان را از بردگی تمنیات نفسانی آزاد کرده و عواطف انسانی تسلیم در برابر فرامین الهی، اخلاص و یقین آدمی را تقویت می نماید. روزه علاوه بر این که موجب تقویت اراده و جلوگیری از هدر رفتن نیروها و فرو رفتن در مادیات می شود باعث می گردد انسان در طول روز توجه و تسلیم قلبی بیشتری به خداوند داشته باشد و ذره ای از خداوند غافل نگردد و کوچک ترین فعلی را - مانند رساندن غبار به گلو و... انجام ندهد، و در طی یک برنامه مستمر یک ماهه روح عبودیت و تسلیم در برابر مقررات الهی را در خود پرورش دهد، زیرا چه بسا انجام دادن کارهای به ظاهر کوچک مقدمه می شود برای انجام سنجش های بزرگ تر پس می توان از روزه به عنوان یک روش درمانی از نوع رفتار درمانی یاد کرد که برای تقویت اراده و روحیه تسلیم پذیری در برابر حق و مظاهر آن، روشن ترین برنامه را به کار گرفته است. بنابراین،روزه داراى حکمت ها و فوایدى است که برقرارى مساوات میان فقیر و غنى، چشیدن طعم گرسنگى، به یاد فقیران و محرومان یکی از آن هاست.
#مناسبت #ماه_مبارک_رمضان #پرسش_و_پاسخ
📖بعضى از عبادتها يك بعدى هستند يعنى فقط جنبه عبادى دارند (اطاعت امر خدا و تقرب به او ماهيت اصلى آنها را تشكيل مىدهد) مانند نماز. اما بعضى ديگر چند جنبه دارند مانند نماز جمعه و حج كه هم جنبه عبادى دارند و هم جنبه اجتماعى و سياسى. اما برخى ديگر جنبه هاى متعدد دارند، و روزه از جمله آنهاست. ماهيت اصلى روزه ماهيت عبادى است اما -برحسب روايات و يافته هاى علمى و تجربى جديد-، جنبه هاى ديگر نيز دارد كه از آنها به عنوان فوايد و حكمتهاى روزه ياد مى شود. مثلاً از نظر علمى ثابت شده است كه روزه به سلامت روزه دار كمك مى كند و باعث مى شود چربى ها و مواد زايد و مضرّ كه طى سال در بدن انباشته شده از بين برود و نوعى تصفيه و پاكسازى در بدن صورت بگيرد. در روايات نيز وارد شده است:
صُومُوا تَصِحُّوا.[1]
روزه بگيريد تا تندرست باشيد.
♦️در بعضى از روايات حكمت روزه تساوى بين فقير و غنى، و ايجاد حس همدردى در اغنيا نسبت به فقرا ذكر شده است.
هشام بن حكم مىگويد: از امام صادق(ع) درباره علت روزه پرسيدم، حضرت فرمود:
علت آن اين است كه فقير و غنى يكسان شوند، به اين صورت كه غنى هرگز درد گرسنگى را حس نمى كند تا به فقير ترحم كند زيرا او هرچه بخواهد به آن توانايى دارد، و برايش فراهم است، از اينرو خداوند خواست به وسيله روزه بين بندگانش تساوى برقرار كند و غنى نيز طعم تلخ گرسنگى را بچشد تا به تهديست ترحم كند و به گرسنه رحم آورد.[2]
در روايات، حكمتهاى ديگر نيز براى روزه ذكر شده است.[3] اما اگر كسى به اين انگيزه ها روزه بگيرد، روزه محسوب نمى شود، بلكه ماهيت اصلى روزه عبادى است و خداوند ثمره نهائى روزه را تقوا معرفى مى كند:
يا أيُّها الّذين آمنُوا كُتب عليكُمُ الصيام كما كُتب على الّذين من قبلكم لعلّكم تتّقون.[4]
: اى مؤمنان روزه بر شما مقرر شده، چنانكه بر امتهاى گذشته مقرر شده بود، باشد كه پرهيزكار شويد.
☑️رسول خدا(ص) فرمود: خوددارى از خوردن و آشاميدن كمترين چيزى است كه خداوند بر روزه دار واجب كرده است.[5]
☑️امام صادق(ع) فرمود: روزه فقط خوددارى از خوردن و آشاميدن نيست، بلكه وقتى كه روزه گرفتى بايد گوشَت، چشمت، زبانت، شكمت و ميل جنسى ات نيز (از گناه) روزه بگيرد، دستت را (از گناه) حفظ كن، شهوت خود را مهار كن، جز از سخن نيك زياد خاموش باش، و با خدمتگزارت مدارا كن.[6]
🔸پی نوشت ها
[1] مجلسی، بحارالانوار، تهران، المکتبة الاسلامیة، 1388 ق، ج 96، ص 255.
[2] صدوق، علل الشرائع، نجف، انتشارات المکنبة الحیدریة، 1383، ج 2، باب 108، حدیث 2، ص 79.
[3] همان، ص 78.
[4] سوره بقره، آیه 183.
[5] حرّ عاملی، وسائل الشیعه، بیروت، دار احیاء التراث العربی، 1391 ق، باب 117، ص 118، حدیث 11.
[6] همان، حدیث 10.
#مناسبت #ماه_مبارک_رمضان #منبر