eitaa logo
بافتار
2.7هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
753 ویدیو
21 فایل
🎥🎞📷🎵 بافتار، جستاری در دنیای هنر اینجا از هنر، رسانه و فرهنگ حرف می‌زنیم بافتار در شبکه‌های اجتماعی دیگر⬇️ http://zil.ink/baftar_resane ارتباط با ما: @baftar_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
بافتار
🔹۹ بیت عاشورایی بیدل با صدای سیدحسن حسینی به همراه نکاتی از محمدکاظم کاظمی #شعر #شعر_آیینی 🔺رسانه ب
سیدحسن حسینی که یکی از شاعران درجه یک معاصر است؛ در عرصه‌ پژوهش نیز کارهای مهمی انجام داده است. یکی از کارهای مهم او در طول عمر ۴۸ ساله‌اش که تا پیش از او سابقه نداشت، خواندن متن کامل غزلیات بیدل در قالب یک مجوعه صوتی ۱۷۲ ساعته است. این آلبوم موسیقی از سوی انجمن شاعران ایران به صورت لوحی فشرده منتشر شده است. گفتنی است که متن غزلیات بیدل چیزی حدود ۶ برابر دیوان حافظ است. محمدکاظم کاظمی، شاعر بیدل‌پژوه درباره این کار سیدحسن حسینی می‌گوید: «دیوان بیدل سرشار است از این ابهام‌هایی که بر اثر قرائت‌ِهای گوناگون از شعر رخ می‌نماید و بسیاری از این ابهام‌ها، به کمک نسخۀ صوتی دیوان‌، یعنی کار عظیم شادروان؛ حسن حسینی‌، قابل رفع است‌. چنین است که این اثر از یک ارزش پژوهشی بزرگ برای خواندن‌، فهم و حتی تصحیح دیوان بیدل برخوردار شده است. برای هرکسی که بخواهد در شعر بیدل تحقیقی بکند، سخت کارساز است. تفاوت عمدۀ این اثر با آثار مشابه آن که در قالب نوارها یا سی‌دی‌های شعرخوانی شاعران به وسیلۀ خودشان یا دیگران به بازار می‌آید، همین وجه پژوهشی آن است‌. اگر فقط التذاذ هنری در نظر بود، می‌شد این کار با دکلمۀ حدود یکصد یا دویست غزل برگزیده از بیدل سامان یابد تا هم راحت‌تر قابل استفاده باشد و هم جذابیت بیشتری برای عموم داشته باشد». اما بیدل کیست؟ اگر می‌خواهیم بدانیم بیدل کیست، چرا از مطالب سیدحسن حسینی که بیدل‌شناسی ارجمند است استفاده نکنیم؟ حسینی در کتاب «بیدل، سپهری و سبک هندی» درباره بیدل می‌گوید: «نام بیدل از زمره‌ نام‌هایی است که از هجوم مور و ملخ‌وار اسامی سیاهی لشکر سبک هندی، لطمه‌ای عظیم را متحمل شده است. بیدل را باید به مثابه قطعه الماسی درخشان از لابلای خروارها زغال که به‌مرور زمان تلمبار شده است، بیرون کشید و سر حوصله و با فراغت کامل در تراش سحرانگیز و خداداد آن محو تماشا و تأمل شد»‌. شاید اصلی‌ترین دلیلی که خود سیدحسن مشغول بیدل بوده، همین باشد. هرچند که بیدل شعر عاشورایی بسیار ندارد و از آن شاعرانی نیست که ده‌ها قصیده و ترکیب‌بند برای عاشورا دارند؛ ولی همان تک‌بیت‌هایی هم که دارد، همه حاوی معانی عمیقی است که در آن روزگار، کمتر سابقه داشته است. در این فرسته، کنار ۹ بیت عاشورایی بیدل با خوانش سیدحسن حسینی، نکاتی هم از محمدکاظم کاظمی، شاعر و بیدل‌شناس مشهور آورده‌ایم. درمیان این ابیات، کدامین تک‌بیت عاشورایی بیدل، بیشتر به دلتان می‌نشیند؟
۹ مداحی سیاسی با موضوع حجاب 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
بافتار
موضوع «حجاب» از جمله موضوعاتی‌ست که همواره مورد توجه مداحان و نوحه‌سرایان بوده است. نوحه‌هایی با موضوع حجاب صرفا برای سال‌های اخیر نیست و از قدیم، مداحی‌هایی برای این موضوع خوانده شده است. در اشعار قدیمی‌تر، معمولا حجاب به صورت مستقل، موضوع محوری نوحه‌ها نبوده و بیشتر در آن‌جایی که از حضرت زهرا و حضرت زینب (سلام الله علیهما) یاد می‌شد، از حجاب نیز یاد شده است. در این نوحه‌ها، به حجاب، بیشتر به عنوان یک مسئله فقهی و یک ارزش اخلاقی توجه شده؛ اما در آثار جدید، با توجه به هجمه‌هایی که در یک سال اخیر به امر حجاب صورت گرفته، مواجهه با حجاب به عنوان یک «امر سیاسی» و نماد اسلام سیاسی می‌باشد. به عنوان مثال نوحه «واجب الهیه حجاب بنده‌ها» با مداحی مسعود پیرایش و «چادر» با صدای حسین طاهری که در روز‌های بلوا خوانده شده‌اند، دارای چنین ویژگی می‌باشند. آثاری که در این فرسته گردآوری شده، گلچینی از نوحه‌هایی‌ست که با موضوع حجاب خوانده شده‌اند. با توجه به اهمیت بیش از پیش این موضوع، انتظار می‌رفت که نوحه‌های بیشتری با نگاه سیاسی تولید شود و اشعار هم شاعرانه‌تر و عاری از شعارزدگی باشند اما نتیجه بررسی‌ها چندان راضی‌کننده نیست‌. لازم به ذکر است که با توجه به انتشار متداول نوحه‌ها، شاعران برخی از قطعه‌ها مشخص نمی‌باشد.
شُکوه گُردآفریدان بازنمایی حماسه زن ایرانی در ۱۰ نقاشی 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
بافتار
🔹بازنمایی روان‌های لطیف اما خستگی‌ناپذیر زنان سرزمین ما، از سال‌های پایان دهۀ ۱۳۵۰ در متفاوت‌ترین جلوه‌های تاریخ نقاشی ایرانی رقم خورده است. بخشی از این آثار، متعلق به نسل اول گروهی از «نقاشان مسلمان» می‌باشد که حوزۀ هنر و اندیشۀ اسلامی (حوزۀ هنری کنونی) را پایه‌گذاری کردند. در آن‌ها، بانوان با چهره‌هایی موقر و متین و در پوشش کامل پدیدار شده‌اند؛ بی‌آنکه بر عناصری تکیه شده باشد که جذابیت‌های ظاهری زنانه را تداعی کنند. آن‌ها به چشم‌انتظاری یا بدرقه یا دل‌تنگی برای عزیزان خود و پشتیبانی از آن‌ها می‌پردازند که به دفاع از سرزمین خود برخاسته‌اند. هرگز در پیکره‌بندی کالبدشان، با وجود اندوه، حالتی از سرافکندگی و بی‌ثباتی نداشته و معمولاً درحال قیام و ایستاده تصویر شده‌اند و حتی در حالت نشسته هم، مقاوم‌بودنشان حس می‌شود. چنین نمود شکوهمندانه‌ای، تداوم حماسۀ رزمندگان را این بار با میدان‌داری زنان به خاطر می‌آورد. گاهی این حماسه، در فضای سرشار از طراوت و حتی نزدیک به آسمان به تصویر کشیده شده و طبعاً تکیه بر چنین صحنه‌پردازی‌هایی، بدون تأثیر از باورهای دینی و گرایش‌های انقلابیِ‌ خالقانشان در آن روزگار نبوده است. 🔹برجستگی عینی این شکوه و مقاومت را ‌می‌توان حتی در توصیف غزالۀ علیزاده (نویسنده و داستان‌نویس)، از فرازونشیب‌های تحول‌ساز همان دوران نیز مشاهده کرد: «من فکر می‌کنم که ملت ایران، به‌خصوص زنان ایرانی، تجربه‌های خارق‌العاده‌ای را مثل انقلاب و بلافاصله بعداز آن جنگ، پشت سر گذاشتند. ...این واقعۀ تاریخی [= انقلاب]، باعث شد که هرکدام وضعیّت جدیدی در خودمان کشف کنیم. زن، جنس اعجاب‌آوری برای تحول ژرف و پایداری در برابر آن بود. تک‌تک‌ زنان ایرانی، در گرداب این شرایط هم جرئت خودشان را نشان دادند و هم صبوری عجین‌شده با ذات زنان را.» (گفت‌و‌گو با رادیوی بین‌المللی فرانسه، ۱۳۷۴/۶/۱۶) 🔹با احترام به مقام تمامی بانوان ارجمند میهنمان، شما را به تماشای ده تابلوی نقاشی، با مضمون ایستادگی زنان ایرانی دعوت می‌کنیم. 🔹پی‌نوشت: نگارۀ طرح جلد، ازسوی زنده‌یاد حبیب‌اللّه صادقی، به شیوۀ رنگ‌و‌روغن روی بوم و در سال ۱۳۷۹ خلق شده است.