eitaa logo
فرقه های بابیت و بهائیت
17.7هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
34 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹نقدى از نظرگاه تشيع(۳) براى توجه بيشتر و تأييد مطلبی که قبلاً ذکر شد، نگاه مجددى به مطالب مندرج در آثار شيخيه كه مذكور افتاد مى‌اندازيم؛ تا نمونه‌هائى از اين تضاد را در نظرات شيخيه بشناسانيم. «سركار آقا ابوالقاسم خان ابراهيمى» تصريح مى‌كند: «و به على بن محمد اجازه نفرمودند كه نص بر نايبى نمايد. و امر على الظاهر راجع به علما و فقهاء شيعه است كه رجوع به ايشان بايد بكنيم». (١) «...تا به على بن محمد سمرى رسيد كه نايب چهارم آن حضرت بود. توقيع به نام او صادر شد كه تا شش روز ديگر از دنيا مى‌روى، وصيت به سوى احدى مكن» (٢) : «و در توقيع ديگر در جواب شيعيان نوشت: «أمّا الحوادث الواقعة فارجعوا فيها إلى رواة حديثنا، و امر راجع به روات اخبار شد». (٣) و «حاجى محمد كريم‌خان كرمانى» تصريح مى‌كند: «من امروز بابى مخصوص ميان «امام» و «خلق» نمى‌دانم و از دين من نيست. و مدعى را كذاب و مفترى مى‌دانم. و مرجع در زمان غيبت همين علما هستند و در اخبار نديده‌ام واحدى از علما روايت نكرده است كه بابى در زمان غيبت خواهد آمد». (۴) «ادعاى نيابت خاصه در زمان غيبت امام عليه السلام خلاف طريقه و سيرت شيعه است. ابداً در آثار اهل بيت يافت نشده است كه نايب خاصى در زمان غيبت خواهد آمد.». (۵) «ابداً» در آثار اهل‌بيت ديده‌نشده است كه درزمان غيبت‌نايب خاصى خواهد آمد». (۶) تا جائى كه «حاج محمد كريم خان» صريحاً مى‌نويسد: «ابداً در آثار اهل بيت ديده نشده است كه در زمان غيبت نايب خاصى خواهد آمد». (٧) پس از اين بيان، سخن  آقا» را چگونه بايد فهميد كه مى‌نويسد: «خلاصه مطلب ايشان (مشايخ و علماى شيخيه) اثبات وجود چنين كسى در هر زمان فرموده‌اند. و براى حضرت امام زمان عجل اللّٰه فرجه الشريف توجه يك همچو نوكر مقربى كه تمام امر و اراده و قدرت خود را در جميع آنچه كه خداوند محول به او فرموده، به وسيلۀ آن نوكر اجراء مى‌فرمايند». (۸) ولى «حاج محمد كريم خان كرمانى» در رد ادعاى بابيت على محمد باب مى‌نويسد: «اگر جاهلى بگويد كه اين نايب خاص است و اين را امام به جهاد فرستاده‌اند، اولاً كه نايب خاص نص خاص مى‌خواهد... اما طريق بخصوص براى اينكه اين مرد نايب است كه در زمان غيبت ممكن نيست؛ به جهت اينكه هيچ كس به خدمت امام نمى‌رسد». (۹) و در عين حال مشايخ مى‌نويسند و تأكيد مى‌كنند: «ابواب و نواب تشريف دارند» (۱۰) «امام بى‌نايب نمى‌شود. و خانه بدون باب معنى ندارد»(۱۱) «محال است زمين از وجود آنها (ابواب و نواب) خالى شود» (۱۲) «بلى اگر عللى صاحب علم و عمل و كمال و صاحب تصرف در ملك باشد و همان صفاتى كه براى نايت خاص امام فرموده‌اند يك وقتى در كسى ديديم و ادعا هم كرد و شكى بر ما باقى نماند البته از او قبول مى‌كنيم و چرا نبايد قبول كنيم». (۱۳) و «حاج عبد الرضا ابراهيمى» تصريح مى‌كند: «اين بود آنچه كه در اين اوراق از حالات نواب خاصه امام عليه السلام كه معروف و مشهور بودند، خواستم براى مزيد بصيرت شما بنويسم و هميشه امثال اين بزرگواران تا ظهور حضرت قائم عجل اللّٰه فرجه در ميانۀ خلق هستند». (۱۴) 📗(١)(۲)(۳)«فهرست»، ص١١٠، ۱۱۷ 📗(۴)«رسالۀ سى فصل»، ص٣٧ 📗(۵)(۶)(۷)«تير شهاب در راندن باب خسران مآب»، ص ١٩۵،ص ۹۵ 📗(۸) «فهرست»،ص ١٢٨. 📗(۹) «تير شهاب در راندن باب خسران مآب»،ص ١٩۶. 📗(۱۰) (۱۱)(۱۲) (۱۳) «فهرست»،ص ١١٧،ص۱۳۸ 📗(۱۴)«تكريم الأولياء» ص ١٣٩. 📗بهائیان، نجفی، محمد باقر،صص۱۴۳-۱۴۴ 💀@bahaiyat💀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شــــــــب انتهای زیباییست برای امتداد فردایی دیگر تا زمانی که سلطان دلت "خداست" کسی نمی تواند دلخوشیهایت را ویران کند! ⭐شبتون آرام و خوش در پناه خالق هستی 💀@bahaiyat💀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️علم خداوند قبل و بعد خلقت▪️ ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ 📜 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: كَانَ اَللَّهُ وَ لاَ شَيْءَ غَيْرُهُ وَ لَمْ يَزَلْ عَالِماً بِمَا كَوَّنَ فَعِلْمُهُ بِهِ قَبْلَ كَوْنِهِ كَعِلْمِهِ بِهِ بَعْدَ مَا كَوَّنَهُ. 📄 امام باقر عليه السّلام فرمودند: خدا بود و هيچ‌چيز جز او نبود و هميشه به آنچه هستى داده آگاه بود. پس علم او به آن، پيش از بودنش همچون علمش به آن، بعد از آنکه آن را هستى داده، مى‌باشد. ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ 📚 توحید صدوق ج ۱، ص ۱۴۵ 💀@bahaiyat💀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕸 بهائیت آموزه های ادیان را پوسیده می داند و خود در ادعاهایش از فرق های پیش از خود الگو می گیرد بهائيت، آموزه خاتميت را ابداع علماي اديان مي‌داند و چنين مي‌نمايد که هر ديني تاريخ مصرفي دارد که پس از گذشت آن تاريخ، اين ديانت نه تنها سودمند نيست، بلکه همچون داروي تاريخ مصرف گذشته، بيماري‌زا و خطرآفرين است؛ بنابراين مي‌بايست بر اساس مقتضاي زمان، دگرگون شود. عباس افندي درباره بديع بودن بهائيت مي‌گويد: «اين عصر، عصر حقيقت است افکار پوسيده هزاران ساله منفور عاقلان با هوش و عالمان پر جوش و خروش. در اين قرن عظيم جميع اصول قديمه پوسيده به کلّي متروک شده در هر خصوص افکار جديده به ميان آمده...»(مكاتيب، ج۳، ۳۳۴-۳۳۱) بر اين اساس آنان آموزه‌هاي اديان و مذاهب گذشته را پوسيده و منفور مي‌شمارند و تعاليم علي‌محمد شيرازي و حسين‌علي نوري را جديد، تازه و نو معرفي مي‌کنند. اين در حالي است كه بهائيان در ادعاهاي پي در پي بابيت، مهدويت، نسخ اسلام، نبوت، مظهريت و الوهيت از فرق‌هاي پيش از خود، از جمله اسماعيليه، نصيريه، حروفيه و نقطويه بهره گرفته و در نگاه باطني به قيامت از اسماعيليه، حروفيه و نقطويه الگوبرداشته است. 💀@bahaiyat💀
سلام دوست گرامی این پیام رو توی گروه گذاشتید خواستم ازتون خواهش کنم آدرسی که اون کاربر داده بود رو به منم بدید من توی خانواده ای ازدواج کردم که چند عضو بهایی داره و حتی فکر میکنم که فعالیت هم دارن .. ✍️سلام لطفا آیدی یا شماره خود را در همین پیام بگذارید
💠 بهائیت از ابتدای شکل‌گیری، در میان همۀ مسلمانان به عنوان یک انحراف اعتقادی و فرقۀ ضالّه شناخته شد 📜 متن پیام حضرت آیت اللّه سبحانی به نشستی درباره بهائیت 🔹تاریخ بشر در کنار ظهور ادیان الهی و پیامبران راستین، شاهد پیدایش مذاهب و فرقه های باطل نیز بوده‌است و کتابهای ملل و نِحَل مشحون است از سرگذشت جریانهای گمراه کننده به نام دین، بدیهی است شناخت ریشه های این مذاهبِ ناروا برای کسانی که در جستجوی حقیقت اند سودمند و حتی ضروری است. 🔹کسانی که با تاریخ فرهنگی و سیاسی دو قرن اخیر ایران اندک آشنایی دارند، از چگونگی شکل‌گیری فرق‌های که امروزه با عنوان بهائیت فعالیت میکند، باخبرند. زمینه‌هایی اجتماعی و دینی پیدایش این فرقه و رویدادهای سیاسی مرتبط با آن و مداخلات جانبدارانۀ حکومتهای استعماری از سران و گردانندگان آن و نیز مجموعۀ باورها و مدَّعیاتشان، در کتابها و مقالات و رساله‌های پرشمار تحقیقی دانشمندان و علمای بصیر، بررسی و نقادی شده‌است. 🔗 مشروح پیام 🎤حضرت آیت اللّه 💀@bahaiyat💀
🕸بهائیه پس ازبهاءاالله پس از مرگ میرزاحسـینعلی، پسـر ارشـداو عباس افندي(۱۳۴۰-۱۲۶۰ق. ) ملقب به عبـدالبهاءجانشـین وي گردیـد. البته میـان او و برادرش محمـدعلی بر سـر جانشـینی پـدر مناقشـاتی رخداد کـه منشـاء آن صـدور ((لـوح عهـدي)) ازسـوي میرزا حسینعلی بودکه در آن جانشین خود را عباس افندي و بعداز او محمدعلی افندي معین کرده بود. در ابتداي کار اکثر بهائیان از محمدعلی پیروي کردنداما در نهایت عباس افندي غالب شد. عبدالبهاء ادعایی جز پیروي از پدر و نشـر تعالیم او نداشـت و به منظور جلب رضـایت مقامـات عثمـانی، رسـما و بـا التزام تمام ، در مراسم دینی از جمله نمازجمعه شـرکت می کرد و به بهائیان نیز سـفارش کرده بود که در آن دیار به کلی از سخن گفتن درباره آیین جدید بپرهیزند. در اواخر جنگ جهانی اول، در شـرایطی که عثمانیهـا درگیر جنـگ با انگلیسـیها بودنـد و آرتورجیمز بالفور ، وزیرخارجه انگلیس در صـفر /۱۳۳۶ نوامبر ۱۹۱۷ اعلاـمیه مشـهورخود مبنی بر تشـکیل وطن ملی یهود در فلسـطین را صـادر کرده بود ، مسائلی رويداد که جمال پاشا ، فرمانده کل قواي عثمانی، عزم قطعی بر اعدام عبدالبهاء و هدم مراکز بهائی در عکا وحیفا گرفت . برخی مورخان، منشاء این تصـمیم را روابط پنهان عبدالبهاء با قشون انگلیس که تازه در فلسطین مستقر شده بود ، میدانند. لرد بالفور بلافاصله بهسالار سپاه انگلیس در فلسطین دستور داد تا با تمام قوا در حفظ عبـدالبهاء و بهائیان بکوشـد. پس از تسـلط سـپاه انگلیس بر حیفا ، عبدالبهاء براي امپراتور انگلیس، ژرژ پنجم، دعاکرد و از اینکه سـرا پرده عدل در سراسر سرزمین فلسطین گسترده شده به درگاه خدا شکر گزارد. پس از استقرار انگلیسی ها در فلسطین، عبدالبهاء درسال۱۳۴۰ق. درگذشت و در حیفا به خاك سپرده شد. در مراسم خاکسپاري او نمایندگانی از دولت انگلیس حضور داشـتند و چرچیـل، وزیر مسـتعمرات بریتانیا ، با ارسال پیامی مراتب تسـلیت پادشاه انگلیس را به جامعه بهائی ابلاغ کرد . از مهمترین رویدادهاي زندگی عبدالبهاء ،سـفر او به اروپا و امریکا بود . این سـفر نقطه عطفی در ماهیت آیین بهایی محسوب میگردد. پیش از این مرحله، آیین بهایی بیشتر به عنوان یک انشـعاب از اسـلام یا تشـیع و یاشاخه اي از متصوفه شناخته می شـد و رهبران بهـائیه براي اثبات حقانیت خود از قرآن وحـدیث به جسـتجوي دلیل می پرداختنـد و این دلایل را براي حقانیت خویش به مسلمانان و بویژه شیعیان ارائه می کردند. مهمترین متن احکام آنان نیز از حیث صورت با متون فقهی اسلامی تشابه داشت. امـا فاصـله گرفتن رهبران بهائی از ایران و مهاجرات به اسـتانبول و بغـداد و فلسـطین و در نهایت ارتباط با غرب، عملا سمت وسوي این آیین را تغییر داد و آن را ازصورت آشناي دینهاي شناخته شده، بویژه اسلام ، دور کرد. 📗فرق و مذاهب، برنجکار، ص۲۲۵ 💀@bahaiyat💀
6.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی فرمود: هيچ خيری نيست مگر اينكه كليدش در اسلام است و تاريكی با هيچ چيز برطرف نمی‌شود و روشن نمیشود مگر به چراغ اسلام؛ «لا تُفْتَحُ الخيراتُ الاّ بمفاتيحِهِ و لا تُكْشَفُ الظلماتُ الاّ بمصابيحِهِ»چنين چيزی را وجود مبارك حضرت امير (سلام الله عليه) به عنوان باران رحمت می‌داند [و] فرمود كه شما را ذات اقدس الهی به اين اختصاص داده است خب قدرش را بدانيد... آیت الله العظمی 💀@bahaiyat💀
💬 | متن پیام: سلام لطفا نشانه ها و آثار یک شخص بهائی رو بدهید به چند مورد مشکوکم ✍️سلام لزومی به تجسس نیست اگر خودشان اعترافی در این زمینه ندارند