eitaa logo
فرقه های بابیت و بهائیت
18.2هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
1.1هزار ویدیو
34 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹 🌺 - برخی از احکام روزه ی ماه رجب و شعبان ✳️ سؤال: کسی که قضای روزه ماه رمضان بر عهده دارد آیا می‌تواند روزه مستحبی بگیرد؟ ✴️ پاسخ همه ی مراجع: کسی که روزه‌ی قضای ماه رمضان بر او واجب است، نمی‌تواند روزه‌ی مستحبی بگیرد (و اگر با داشتن روزه واجب روزه ی مستحبی بگیرد، روزه اش باطل است). ✳️ در اعتکاف چه روزه ای باید بگیریم؟؟ ✴️ پاسخ: کسانی که روز ی قضا به عهده دارند، باید روزه قضا بگیرند. و اگر روزه قضا ندارند: میتوانند به نیابت از اموات خود روزه ی قضای واجب از طرف آنها بگیرند - و یا اینکه به نیت روزه مستحبی روزه بگیرند. «(و در روزه اعتکاف) لازم نيست كه روزه، مخصوص به اعتكاف باشد، بلكه هر روزه‏ اى باشد صحيح است؛ مثلًا در ايام اعتكاف میتواند روزه قضا يا نذرى يا استيجارى به جا آورد.(1) ✳️ - کسانی که در ماه رجب و شعبان، روزه قضا یا روزه استیجاری میگیرند، آیا به ثواب روزه این ماه ها که در روایات آمده میرسند؟ ✴️ پاسخ: بله ... اصل اين است که خود روزه گرفتن در ماه رجب و شعبان يا بسياری از ايام سال فضيلت دارد حتی اگر روزه ای که گرفته می شود روزه واجب باشد. 💐 در گرفتن روزه واجب، ثواب بیشتری به روزه دار میرسد: 1 - ثوابِ ادای تکلیفی که بر او واجب بوده. 2 - ثوابِ گرفتن روزه در زمانی که فضیلت بسیار زیاد دارد (مانند ماه رجب یا ماه شعبان و یا ...). 📚 منابع : ................... 1 - تحريرالوسيله: ج 1، ص 305؛ / عروة الوثقى: ج 2، ص 250، م 4. 💀@bahaiyat💀
ب: دعوى بابيت فاضل مازندرانى در كتاب: «اسرار الآثار» ذيل كلمۀ «بقر» به سورۀ بقره اشاره كرده و تصريح مى‌كند كه: «از مقام باب اعظم در اوائل اظهار مقامشان دو مجلد عربى در شرح تأويلى دو جزء از آن سوره صدور يافت. (۱)آغاز كار نگارش تفسير سورۀ بقره: «در شهر ذيقعده سال ١٢۵٩ ه‍ ق، مقارن رحلت سيد رشتى و در روزى شد كه شب دوشنبش رؤياى مرموز مدل بر فوت سيد و تجليل مركز علميه‌اش در كربلا و انتقال آن به شيراز از مشرق انوار خود را مشاهده كردند و لاجرم شروع به افادات علميه به عنوان تفسير مذكور نمودند». (۲) با توجه به اينكه شش ماه پس از مرگ سيد كاظم رشتى (در شب ۵ جمادى الاول ١٢۶٠ ه‍ ق) على محمد شيرازى دعوى خود را مبنى بر «بابيت» به ملا حسين بشرويه‌ئى، اظهار داشت، اقدام به انجام تفسير سوره بقره كه از اهم آثار مدعى بابيت بشمار مى‌رود، فكر اظهار بابيت را بيش از يك سال قبل از اعلام به ملاحسين و درست در شرائطى كه شاگردان سيد كاظم هر يك به دنبال شناخت شيعه كامل و جانشينى سيد كاظم، زمينه پديدار شدن دعاوى جديدى را تدارك مى‌ديدند، مورد توجه على محمد شيرازى قرار داشت. البته به گفتۀ «ادوارد براون» در مقدمه‌اى كه بر كتاب «نقطة الكاف» نگاشته است: «ادعاى ميرزا على محمد شيرازى كه وى باب و واسطۀ بين امام غايب و شيعيان است از نقطه نظر شيخيه چندان تازگى و غرابت نداشت» (۳) با اين همه ملاحسين از على محمد شيرازى درخواست دليل مى‌كند و على محمد تفسيرى بر سورۀ يوسف از زبان امام زمان حضرت حجة بن الحسن عسكرى عليه السلام نگاشته و به ملاحسين ارائه مى‌دهد. 📗۱) . «روضة الصفا - قاجاريه»،ج٢، ص۶٣ 📗۲) . همان. 📗۳) . «نقطة الكاف»، ص٢٠ 📗 بهائیان، نجفی، محمد باقر،صص ۱۶۸-۱۶۹ 💀@bahaiyat💀
🕸 بهائیت و خودنمایی بهائيت براي خودنمايي و نشانه‌گذاري در جامعه و تبليغ بصري، نمادها و المان‌هايي را طراحي كرده و در لباس‌ها، زيورآلات و ... درج مي‌كند تا حس كنجكاوي مخاطب را با ديدن آن‌ها تحريك كند. جالب توجه است كه بهائيت در سلام و درود، به گونه‌اي پيرو حكم علي‌محمد شيرازي (معروف به باب، سركرده بابيت) هستند و كلام تازه‌اي ندارند. علي محمد شيرازي در اين‌باره مي‌نويسد: «باب پنجم از واحد ششم بيان در حكم تسليم است كه سلام بدهند مردها به «الله اكبر» و جواب بدهند به «الله اعظم» و زن ها سلام بدهند به «الله ابهي» و جواب بدهند به «الله اجمل».(۱) البته بهائيت با تغييري جزئي در اين باره «الله ابهي» را جايگزين تكبير اسلام، يعني «الله اكبر» مي‌كند و به جاي تأكيد بر بزرگي خدا، تأكيد بر نور دانش خدا مي‌كند و اين «الله ابهي»، يعني خداي روشنايي‌ها؛ بر اين اساس، بهاء ابهي نيز به معناي اي روشنترين روشنايي‌ها. بايد توجه داشت كه عبارت «الله ابهی» به عنوان سلام بین بهائیان به کار می رود؛ ولی طبق بیان شوقي افندي (معروف به ولي امر اله، دومين سومين سركرده بهائيت) بهائيان مي‌بايست موقعی که غیر بهائیان حضور دارند، از گفتن الله ابهی خودداری کنند .(۲) و اين همان پنهان داشتن عقيده يا تقيه‌اي است كه در عقايد بهائيت حرام است.(۳) روشن است كه علي‌محمد شيرازي نيز در اين حكم از تكبير اسلام، يعني الله اكبر الگوگرفته است و نوآوري‌اي از خود ندارد. پانوشت: ۱. کتاب بیان فارسی، ص۱۹۶. ۲. کتاب اصول ديانت بهائى، ص ۵۷. ۳. پايگاه جامع شناخت بهائيت. 💀@bahaiyat💀
🌹بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین🌹 ✍️ آثار شگفت انگیزِ استغفار و توبه در دنیا و آخرت انسان. (قسمت سوم): ✍️ آثار توبه و استغفار در افزایش رزق و روزی: 🌸 امیرمومنان علی (علیه السلام) فرمودند: «وَ قَد جَعَلَ اللهُ سُبحانَهُ الإستِغفارَ سَبَباً لِدُرورِ الرِزقِ وَ رَحَمَةِ الخَلقِ». «... خداوند استغفار را وسیله دائمی فرو ریختن روزی و موجب رحمت آفریدگان [خود] قرار داده است.»(۱) و در ادامه به آیه شریفه ذیل استناد فرمودند: «إستَغفِرُوا رَبَّکُم إنَّهُ کانَ غَفَّاراً یُرسِل السَّماءَ عَلَیکُم مِدراراً وَ یُمْدِدْکُم بِأموالٍ وَ بَنینَ وَ یَجعَل لَکُم جَنَّاتٍ وَ یَجعَل لَکُم أنهارا»(۲) یعنی: «از پروردگار خود [با توبه] آمرزش بخواهید که بسیار آمرزنده است تا بارانهای پر برکت را از آسمان پی در پی بر شما فرو ریزد و با بخشش اموال فراوان و فرزندان شما را یاری دهد و باغستانها و نهرهای پر آب در اختیار شما گذارد.» ✍️ بسیاری از مومنین به دنبال ذکر و دعایی هستند (که معتبر و دارای سندی قطعی باشد) تا با خواندن آن روزیشان فراوان شود، طبق آیه شریفه یادشده بهترین ذکر و دعا برای رهایی از فقر و افزایش رزق و روزی (استغفار = استغفر الله) است. منابع: ........................... ۱- نهج البلاغه: (ترجمه محمد دشتی ره) خطبه: ۱۴۳، ص ۲۶۲. ۲- سوره نوح: آیه ۱۰ – ۱۲. 💀@bahaiyat💀
۳. فتنه های بابیان در ایران اشاره مریدان سید علی محمد در اواخر سلطنت محمد شاه، به ویژه پس از مرگ وی در سال ۱۲۶۴ه- .ق، وقایع خونینی در کشور پدید آوردند که در تمام آنها نیز شکست اردوی بابیان رقم خورد. مهم ترین این فتنه ها عبارتند از: الف) فتنه مازندران (قلعه شیخ طبرسی) فرماندهی این شورش را اصلی ترین یاران باب، ملا حسین بشرویه ای و ملا محمدعلی بارفروشی بر عهده داشتند که هر دو در آن کشته شدند. آنان با کندن خندقی در اطراف قلعه، خود را برای جنگ با قوای دولتی آماده کرده بودند. از وقایع ناراحت کننده ای که ماهیت شیطانی یاران باب را آشکار می کند و هیچ توجیه منطقی برای آن وجود ندارد، هجوم بر مردم ساده دل پیرامون قلعه است. بابیان چون راهزنان، با بی رحمی تمام آنان را غارت کردند و کشتند. حاج میرزا جانی کاشی از تاریخ نگاران بابی و علاقه مندان به باب درکتاب خود آورده است: جمعی رفتند و در شب یورش برده، ده را گرفتند و یک صدوسی نفر را به قتل رسانیدند. تتمه فرار نموده، ده را حضرات اصحاب حق، خراب نمودند و آذوقه ایشان را جمیعاً به قلعه بردند. (۱) بابیان به تنها چیزی که نمی اندیشیدند، شکست بود. در حقیقت، آنان به پیروزی خود یقین داشتند. میرزا جانی کاشی می نویسد: حضرت قدوس (محمدعلی بارفروشی) می فرمودند که: ما هستیم سلطان به حق و عالم در زیر نگین ما می باشد و کل سلاطین مشرق و مغرب به جهت ما خاضع خواهند گردید. (۲) پس میان ایشان و نیروی دولتی جنگ درگرفت و فتنه آنان با پیروزی قوای دولت و کشته شدن ملا محمدعلی بارفروشی در جمادی الثانی ۱۲۶۵ه- .ق پایان یافت. 📗۱)- میرزا جانی کاشی، نقطه الکاف، به کوشش: ادوارد براون، لیدن، ۱۳۲۸ ه- .ق، ص ۱۶۲. 📗۲- همان. 📗تحلیل و نقد بهائیت، علیرضا روزبهانی، صص ۴۰_۴۱ 💀@bahaiyat💀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👌خداوند در روز قیامت با سه کس حرف نمی زند ... ▪️قال الامام الصادق علیه السلام : ثَلاثَةٌ لایُکَلِّمُهُمُ اللّه ُ یَوْمَ الْقَیامَةِ وَ لایُزَکّیهِمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ ألیمٌ : مَنِ ادَّعی إمامَةً مِنَ اللّه ِ لَیْسَتْ لَهُ وَ مَنْ جَحَدَ إمامَا مِنَ اللّه ِ وَ مَنْ زَعَم أنَّ لَهُما فِی الإسْلامِ نِصیبا . 🔸حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند : خداوند در روز قیامت با سه کس سخن نگوید و پاکشان نکند و برای آنان عذاب دردناکی است : ۱-کسی که به دروغ ادعای امامت از طرف خدا کند؛ ۲-کسی که امامِ از طرف خدا را انکار کند؛ ۳-کسی که گمان کند آن دو (مدعی امامت و منکر امامت) از اسلام و مسلمانی بهره ای دارند. 📗الكافي : ۱/ ۳۷۳ / ۴ 💀@bahaiyat💀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕸ب) فتنه زنجان در سال ۱۲۶۶ه- .ق زنجان نیز شاهد شورشی به سرکردگی ملامحمدعلی زنجانی ملقب به حجت بود. این فرد با ادعای اجتهاد، خود را نماینده امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می دانست. مذهبی های زنجان به دلیل فتوا های عجیب و غریب او در مسائل مختلف احکام، از وی بیزار بودند و قبولش نداشتند. شورش با دعوای کودکانه دو طفل مکتب خانه ای آغاز شد و پس از کشتاری وحشتناک از نیروهای دو طرف نبرد، به شکست سنگین بابیان و مرگ حقارت بار حجت زنجانی انجامید. 📗تحلیل و نقد بهائیت، علیرضا روزبهانی، ص۴۱ 💀@bahaiyat💀
🔰 شهید حجت الاسلام کاظم غلامزاده تدین 🔸 بعد از کودتای ۱۳۳۲ که فعالیت گروه‌ها و فرقه‌ها به ویژه حزب توده و بهائیت افزایش یافت، متدینان مشهد بر آن شدند که اقدام به پرورش نیروهای متعهد نمایند. او نیز که اعتقاد داشت حکومت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیازمند مدیرانی متعهد و متخصص است، به این گروه پیوست. یکی از جلوه های جدی فعالیت های او آموزش، تدریس و تعلیم قرآن به نوجوانان و جوانان بود که از نخستین سال های شروع فعالیت خود تا آخرین روزهای حیات متعهد به انجام آن بود. 🌹شهید حجت الاسلام کاظم 💀@bahaiyat💀
ب: دعوى بابيت آنچه در اين تفسير جلب توجه مى‌كند، و در واقع مرتبط است با عقيده با بيان و بهائيان، اذعان به قائميت حضرت حجة بن الحسن عسكرى عليه السلام است. «اشراق خاورى» مبلغ و نويسندۀ بهائى در كتاب: «رحيق مختوم» به نقل از نسخۀ خطى تفسير سورۀ يوسف، عبارات سرآغاز تفسير را كه مبين عقيدۀ على محمد شيرازى و از سوئى ديگر قبول تام ملاحسين بشرويه‌ئى است چنين ذكر مى‌كند: «اللّٰه قد قدر ان يخرج ذلك الكتاب في تفسير أحسن القصص من عند محمد بن الحسن بن على بن محمد بن على بن موسى بن جعفر بن محمد بن على بن حسين بن على بن أبى‌طالب على عبده ليكون حجة اللّٰه من عند الذكر على العالمين بليغاً...» همچنين على محمد شيرازى در مواضع متعددى از كتاب: «تفسير سوره يوسف»: به قائميت حضرت حجة بن الحسن عسكرى عليه السلام ، آشكارا اعتراف و اعتقاد خود را به وجود آن امام غائب ذكر كرده است. از آن جمله: در سوره (۵٨) گويند: «يا سيّد الأكبر ما أناشيء إلّاو قد أقامتنى قدرتك على الأمر، ما اتّكلتُ فى شيءٍ إلّاعليك و ما اعتصمت في الأمر إلّاإليك، و أنت الكافى بالحق و اللّٰه الحقّ من ورائك المحيط، يا بقية اللّٰه قد أفديت بكل لك و رضيت السبّ في سبيلك و ما تمنّيت إلّاالقتل في محبتك. و در سورۀ (۵٩) گويد: «يا أهل الأرض تاللّٰه الحق إنّ هذا الكتاب قد ملأ الأرض و السّمٰوات بالكلمة الأكبر للحجة القائم المنتظر بالحق الأكبر وأنّ اللّٰه قد كان على كلّ شيء شهيدا.» و در سورۀ (۶٠) گويد: «يا عباداللّٰه إسمعوا نداء الحجة من حول الباب انّ اللّٰه ربّي قد أوحى إلى أناقد أنزلنا هذا الكتاب على عبدك ليكون على العالمين على الحق بالحق نذيرا و بشيرا.» و در سورۀ (۶۶) گويد: «و ما هو إلّاعبدللحجة يدعو الناس لدين اللّٰه الخالص». و در سوره (٧۶) گويد: «قل أنّ اللّٰه فاطر السموات و الأرض من عند حجته القائم المنتظر و أنّه هو الحق و أنّى أنا عبد من عباده قد أسخر الملك لدولته فأسلموا أمر اللّٰه.» و در سوره (٨۶) گويد: «ويقول المشركون من أهل الكتاب ماكنت على الأمر من عنده الامام حجة اللّٰه الحق قد كفى باللّٰه شهيدا بينى و بينكم و أنّ الحجة شاهد علىّ بالحق الأكبر». و در سورۀ (٩٨) گويند: «اقتلوا المشركين و لا تذروا على الأرض بالحق على الحق من الكافرين ديّاراً، حتى ظهرت الأرض و من عليها لبقيّة اللّٰه المنتظر واعلموا للّٰه‌الحمد على سبيل الباب محمودا.» و در سورۀ (١٠٢) گويد: قاتلوا المشركين كافّة كما يردون الذكر كافة و طيبوا الارض للحجة...» (١) و بر اساس همين دعوى است كه فاضل مازندرانى آن را به «نداء به عنوان بابيّت مرتفع نمود» (۲) تعبير مى‌كند. زيرا به نوشته على محمد شيرازى اين تفسير «من عند محمد بن الحسن...» به سوى «عبده ليكون حجة اللّٰه..» است. 📗١) . مراجعه شود به كتاب: «احسن القصص - تفسير سورۀ يوسف». 📗۲) . كتاب: «اسرار الاثار»، ج٢، ص١١، تحت كلمۀ «باب». 📗 بهائیان، نجفی، محمد باقر،صص ۱۶۹-۱۷۱ 💀@bahaiyat💀
ب: دعوى بابيت آثار اوليۀ على محمد شيرازى، منطبق با مزاج شيخيه و مغاير با عقايد شيعه اماميه، مبنى بر دعوى بابيت بود، چنانچه در همان ايام در رسالۀ: «صحيفۀ مخزونه» اعتراف مى‌كند كه: «ولقد اخرجها الحجة بقية اللّٰه صاحب الزمان عليه السلام إلى بابه الذكر». (۱) و به نقل از فاضل مازندرانى در كتاب تفسير سورۀ يوسف گفته بود: «إعلموا يا أهل الأرض أن اللّٰه قد جعل مع الباب (خود آن حضرت) بابين من قبل (شيخ و سيد) ليعلّمكم أمره على الحق بالحق من حوله على الحق مشهودا و أنّ اللّٰه قد قدر لكم في الباب باباً (ملا حسين بشرويه) على الإذن ليبلغكم إلى الباب بإذنه.» (۲) ايضاً «اشراق خاورى» در كتاب: «محاضرات» (۳) و «على محمد فرهوش» در كتاب: «آئين باب» (۴) نيز قطعاتى از نوشتۀ على محمد باب را به نام «رسالۀ بين الحرمين» ۶ كه در پاسخ پرسشهاى «ميرزا محيط كرمانى» شيخى در همان آغاز سال دعوى بابيت (١٢۶٠ ه‍ .ق.) نوشته است. نقل كرده‌اند كه همگى در تأييد اعتقادات شيعۀ اماميه نسبت به غيبت و ظهور حضرت حجة بن الحسن عسكرى عليه السلام است. از آنجمله مى‌توانيم اين جملات على محمد شيرازى را در كتب مذكور بخوانيم: «وإنه لكتاب قد نزل من لدن بقية اللّٰه امام حق قديم و أنّه لأمام حىّ عظيم إنّنى أنا عبد من بقية اللّٰه و أشهد بعد رسول اللّٰه في حكم الولاية و أشهد أنّ أسمائهم في كتاب اللّٰه على والحسن و الحسين و على و محمد و جعفر و موسى و على و محمد و على و الحسن و محمد لمسطور. يا أيّها الملأ أن اسمعوا حكم بقية اللّٰه من لدن عبده». 📗۱) . رسالۀ صحيفۀ مخزونۀ باب. 📗۲) . اسرار الاثار، ج٢، ص١١ 📗۳) . صص۶٧٠ - ٧٣٠، كتاب محاضرات در دو جلد و شامل ١١٢٨ صفحه مى‌باشد. اشراق خاورى در جريان‌نگارش جلد سوم كتاب محاضرات بود كه در گذشت. مؤلف نمى‌داند كه آيا اين جلد از طرف بهائيان منتشر شده است يا نه؟. 📗۴) . آئين باب، صص١۴ - ١۵ 📗۵) . به استثناى نقل منتخباتى از رسالۀ (بين الحرمين) در آثار بابيان و بهائيان، خوشبختانه تعدادى نسخۀ خطى از رسالۀ مذكور در دسترس محققان مسلمان موجود است. 📗 بهائیان، نجفی، محمد باقر،صص ۱۷۱_۱۷۲ 💀@bahaiyat💀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️به آنچه خودش را توصیف کرده...▪️ ــــــــــــــــــــ 📜قَالَ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ: أَنَّ اَللَّهَ أَعْلَى وَ أَجَلُّ وَ أَعْظَمُ مِنْ أَنْ يُبْلَغَ كُنْهُ صِفَتِهِ فَصِفُوهُ بِمَا وَصَفَ بِهِ نَفْسَهُ وَ كُفُّوا عَمَّا سِوَى ذَلِكَ. 📄 امام کاظم علیه السلام فرمودند: به راستى خداوند بالاتر و والاتر و بزرگتر است از آنكه حقيقت وصفش درک شود، پس او را به همان صورت توصيف كنيد كه خودش را توصيف كرده و از غير آن دست نگه دارید. ــــــــــــــــــــ 📚 کافی شریف ج ۱، ص ۱۰۲ 💀@bahaiyat💀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💬 | متن پیام: علت‌ اینهمه تنفر از بهائیت فقط مربوط به اختلافات ادیان و رهبران گذشته با اسلام هست یا چیز دیگری در میونه؟ ✍️علتش اینه دین نیست یک فرقه خودساخته برای گمراهی مردم هست.
ب: دعوى بابيت آثار اوليۀ على محمد شيرازى، منطبق با مزاج شيخيه و مغاير با عقايد شيعه اماميه، مبنى بر دعوى بابيت بود، چنانچه در همان ايام در رسالۀ: «صحيفۀ مخزونه» اعتراف مى‌كند كه: «ولقد اخرجها الحجة بقية اللّٰه صاحب الزمان عليه السلام إلى بابه الذكر». (۱) و به نقل از فاضل مازندرانى در كتاب تفسير سورۀ يوسف گفته بود: «إعلموا يا أهل الأرض أن اللّٰه قد جعل مع الباب (خود آن حضرت) بابين من قبل (شيخ و سيد) ليعلّمكم أمره على الحق بالحق من حوله على الحق مشهودا و أنّ اللّٰه قد قدر لكم في الباب باباً (ملا حسين بشرويه) على الإذن ليبلغكم إلى الباب بإذنه.» (۲) ايضاً «اشراق خاورى» در كتاب: «محاضرات» (۳) و «على محمد فرهوش» در كتاب: «آئين باب» (۴) نيز قطعاتى از نوشتۀ على محمد باب را به نام «رسالۀ بين الحرمين» ۶ كه در پاسخ پرسشهاى «ميرزا محيط كرمانى» شيخى در همان آغاز سال دعوى بابيت (١٢۶٠ ه‍ .ق.) نوشته است. نقل كرده‌اند كه همگى در تأييد اعتقادات شيعۀ اماميه نسبت به غيبت و ظهور حضرت حجة بن الحسن عسكرى عليه السلام است. از آنجمله مى‌توانيم اين جملات على محمد شيرازى را در كتب مذكور بخوانيم: «وإنه لكتاب قد نزل من لدن بقية اللّٰه امام حق قديم و أنّه لأمام حىّ عظيم إنّنى أنا عبد من بقية اللّٰه و أشهد بعد رسول اللّٰه في حكم الولاية و أشهد أنّ أسمائهم في كتاب اللّٰه على والحسن و الحسين و على و محمد و جعفر و موسى و على و محمد و على و الحسن و محمد لمسطور. يا أيّها الملأ أن اسمعوا حكم بقية اللّٰه من لدن عبده». 📗۱) . رسالۀ صحيفۀ مخزونۀ باب. 📗۲) . اسرار الاثار، ج٢، ص١١ 📗۳) . صص۶٧٠ - ٧٣٠، كتاب محاضرات در دو جلد و شامل ١١٢٨ صفحه مى‌باشد. اشراق خاورى در جريان‌نگارش جلد سوم كتاب محاضرات بود كه در گذشت. مؤلف نمى‌داند كه آيا اين جلد از طرف بهائيان منتشر شده است يا نه؟. 📗۴) . آئين باب، صص١۴ - ١۵ 📗۵) . به استثناى نقل منتخباتى از رسالۀ (بين الحرمين) در آثار بابيان و بهائيان، خوشبختانه تعدادى نسخۀ خطى از رسالۀ مذكور در دسترس محققان مسلمان موجود است. 📗 بهائیان، نجفی، محمد باقر،صص ۱۷۱_۱۷۲ 💀@bahaiyat💀
🕸د) فتنه تهران (واقعه ترور ناصرالدین شاه قاجار) این واقعه را شاید از نظر سیاسی بتوان مهم ترین واقعه تاریخ بابیت و بهاییت ارزیابی کرد. پس از اعدام سید علی محمد باب به فرمان امیرکبیر، گروهی از بابیان به رهبری شیخ علی ترشیزی بر آن شدند تا ناصرالدین شاه، امیرکبیر و امام جمعه تهران را به قتل رسانند، ولی به دلیل ناکارآمدی نقشه طراحی شده، ۳۸ تن از سران آنها دستگیر شدند. امان الله شفا، مبلّغ بهایی برگشته از بهاییت معتقد است که حادثه ترور شاه با برنامه ریزی و دستور شخص بهاءالله بوده است و صدها نفر قربانی جاه طلبی و نقشه شوم او شده اند و اگر چنین نبود، چرا بهاءالله پریشان شد و خود را به سفارت روس انداخت. (۱)پیداست که نمی توان دست بیگانگانی را که در پی منافع دولت های متبوع خود در این قضیه بودند، نادیده انگاشت. 📗۱- نک: امان الله شفا، نامه ای از سن پالو، دارالکتب الاسلامیه، ص ۳۱۶. 📗تحلیل و نقد بهائیت، علیرضا روزبهانی، ص۴۳ 💀@bahaiyat💀