نکته ای در خصوص فعالیت های علمی استاد بهجت پور و دیگر دوستان همکار ایشان در موسسه در خصوص فعالیت یک دهه قبل ایشان در خصوص روش فرهنگ سازی پاکدامنی در قرآن
👇👇👇
#پاکدامنی از جمله عناصر فرهنگی هنجار شده در جامعة ایمانی در صدر اسلام است. این هنجار باعث استحکام بیش از پیش بنیان خانوادهها، پاک شدن محل کسب و کار از آلودگیها، سالم شدن تفریح و تفرجها و افزایش قدرت مومنین بر اجتناب و تقوای از حرام در جامعة نوپای مدینه میگردید.
در فرهنگ غرب، رفتارهای بیمنطق و خلاف فطرت کلیسا در به رسمیت نشناختن غریزه و میل جنسی و برخورد غیرارزشی با مقولة ازدواج و توصیة دینداران به دوری از ازدواج و یا تکهمسری و عدم اجازة طلاق همسران و اموری از این دست، منجر به پدید آمدن فشار اخلاقی، خانوادگی و اجتماعی عظیمی در جامعه گردید. این امر باعث شد تا پس از رنسانس و آزادی جامعة غرب از حاکمیت طولانی کلیسا، دیدگاههایی بسیار افراطی دربارة اثرات مخرب محدودیتهای جنسی ـ که در رأس آنها نظریة فروید قرار دارد ـ مطرح گردیده و عدهای برای رهایی از آنچه که آن را عقدههای اخلاقیِ شکل گرفته در ضمیر ناخوداگاه مردم در طول دوران قرون وسطی مینامیدند، پیشنهاد آزادی رفتارهای جنسی را مطرح ساخته و تنها محدودیت حاکم بر این رفتارها را تجاوز به عنف و عدم رضایت طرف مقابل در رابطة جنسی برشمرند. نتیجة این دیدگاه آن شد که دوستیهای مردان و زنان خارج از کادر ازدواج، مقبول و قانونی قلمداد گردیده، روابط خارج از کادر ازدواج تبدیل به هنجار شده و هنجارهای جنسی بعضاً تا مرز آزادی همجنسگرایی و لذتجویی از حیوانات فروکاهیده شود.
از سوی دیگر، جهان غرب در پرتو انقلاب صنعتی، از نظر اقتصادی و اجتماعی و علمی به پیشرفتهای عظیمی دست یافت که این امر به صورت طبیعی توجه دیگر ملیتها و مناطق جغرافیایی جهان را به سمت دنیای غرب معطوف ساخت و دیگران را به الگوگیری از پیشرفتهای صنعتی غربیان و پیروی از روش تحقیق آنان ترغیب نمود. این امر باعث گردید تا به مرور زمان، دنیای غرب به منظور توسعه بازار مصرف و افزایش سود اقتصادی خویش، در صدد صادر نمودن فنآوری و محصولات صنعتی و علمی خویش برآید و جوامع هدف نیز با میل و رغبت به استقبال این تصمیم غرب بروند. اما متأسفانه این بستة فنآورانه و صنعتی، یک پیوست فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی نیز با خود به همراه داشت و از آنجا که بستة مذکور، مبتنی بر مبانی فکری و اندیشههای بنیادین اومانیستی و الحادی و غیر دینی و بلکه ضد دینی بود، ورود فنآوری و محصولات صنعتی دنیای غرب به جهان اسلام، موجب شد تا بسیاری از کشورهای اسلامی با چالشی بزرگ در حوزة اعتقادی ـ اخلاقی مواجه شده و در غالب موارد دچار انحطاط در این دو عرصه گردند. این در حالی بود که سردمداران دنیای غرب پس از مدتی ـ و بلکه چه بسا از همان ابتدای رنسانس و شروع انقلاب صنعتی ـ به فکر آن افتادند که به منظور فراهمسازی هر چه بیشتر بسترها و شرایط لازم برای غارت ثروتهای طبیعی کشورها و مناطق دیگر جهان و استثمار و استعمار بیش از پیش ملتها، دیدگاه جهانشناختی خویش را به هر نحو ممکن بر فکر و اندیشة سایر اقوام و فرهنگها مسلط ساخته و نظمی یکپارچه و جهانی را به رهبری و مدیریت خود بر کرة خاکی حاکم سازند که این مسأله نیز به نوبة خود بر چالش و انحطاط پیشگفته میافزود.
از جهت سوم مدیران فرهنگی در جوامع اسلامی برای تربیت نسلهای مؤمن و انتقال ارزشهای اسلامی و هنجارسازی عناصر فرهنگی و اخلاقی اسلامی و مبارزه با موج فرهنگی جریانیافته از سمت دنیای غرب توانا نبوده و مجموع این امور منجر به آن گردید که تبادل فرهنگی پدید آمده در جریان مسألة فوقالذکر، به یک تهاجم و شبیخون فرهنگی تمام عیار مبدل گردد. به خصوص آنگاه که دنیای غرب، تنها خطر و سنگر قابل ملاحظه در برابر خوی استکباری و زیادهطلبی سیریناپذیر خود را اسلام و آموزههای وحیانی این دین مبین یافت و در صدد برآمد تا به صورتی هدفمندتر و هوشمندانهتر از سایر اهداف، پشتوانة فرهنگی جهان اسلام را مورد هجمه قرار دهد و در این میان ایران اسلامی و ملت ایران بعد از انقلاب بهمن ۱۳۵۹ ش، به دلیل نقش ویژه و بیبدیل خویش در عرصهی مبارزه با استکبار جهانی، بیش از همهی ملتها و فرهنگها مورد تهاجم و لطمه قرار گرفته و برای آلودهسازی مردم این سامان و کنار زدن هنجارهای اجتماع اسلامی در ایران نقشهها کشیده شد.
یکی از مهمترین و کلیدیترین مقولات فرهنگی در این صحنهی مبارزاتی که به جدّ مورد توجه جهان غرب قرار گرفته و سردمداران آن بارها صراحتاً و کنایاتاً از برنامهریزی برای این مقوله سخن گفتهاند، مسألهی اخلاق و عادات و رفتارهای جنسی است که متأسفانه فرهنگسازی این مقوله در ایران اسلامی از مدل روشنی برخوردار نبوده و همین امر موجب شده است تا تلاشهای فرهنگی و تربیتی دستگاهها و سازمانهای مربوط، رویشها و نتایج بایسته را نداشته باشند و حتی روز به روز از قدرت و تأثیر برخوردهای انتظامی و قضایی نیز کاسته شود.
مؤسسة قرآنی تمهید، یادگار ارزشمند استاد محمدهادی معرفت است که از سال 1385ش، ضمن پیگیری نشر آثار استاد معرفت، تمرکز خود را بر کمک به نظریه استاد بهجت پور در مسالة مهندسی فرهنگی گذاشته و در صدد است تا فرهنگسازی و بازسازی فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی را بر پایه رهنمودهای قرآن سامان دهد. از اینرو باتوجه به نزول تدریجی قرآن و با رویکرد ترتیب نزولی (تنزیلی)، پیگیر شناخت روشهای فرهنگسازی است که از قرآن استخراج و استنباط شده باشد.
خدمتگزاران قرآن در مؤسسه تلاش دارند تا با الگو قرار دادن قرآن کریم روشهای تغییر و تحول در جامعة ایران و دیگر اجتماعات معاصر را پیگیری کنند.
در این بین دو کتاب حضرت استاد به زیور طبع آراسته شده است که علاقه مندان می توانند از آن بهره برند
سبک تفسیر به ترتیب نزول، پژوهشگران را با روشها و فرایندهایی آشنا میکند که با اصلاح بینشها، گرایشها و رفتار مردم در دورة پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله صورت گرفته است. این روشها اگر بهخوبی توصیف و ویژگیهای مخاطب معاصر نزول از آنها زدوده شود، به الگویی ساده و روشن برای تغییر و تحول در دوران معاصر مبدل خواهند شد.
این مدلسازی قرآنمبنا، رسالت بزرگی است که سبک تفسیر تنزیلی، در دو ساحت ترتیبی و موضوعی به دنبال شناسایی آن است. این سبک، هم در مسئلهشناسی و هم در تطبیق بر جوامع جدید با بهکارگیری منابع مکمل همچون سنت و عقل و بهرهگیری از کارشناسان مردمشناس و جامعهشناس میتواند راهحلهایی درخور اتکا و اعتماد به دست دهد. البته چنین پژوهشهایی باید در میدان عمل آزموده و گاهی بازبینی شوند و با بازگشت به کتاب و سنت، کاستیهای آنها زدوده شود.
پوشش اسلامی یکی از موضوعات مهم اجتماعی تاریخ معاصر ایران از دوران رضاشاه پهلوی تاکنون بوده و دربارة این پدیده مطالب فراوانی گفته و نوشته شده است. متن پیش رو نیز دراینباره با شما سخن میگوید؛ با این تفاوت که کوشیده بر اساس سبک تفسیر موضوعی تنزیلی، راهکار قرآن را کشف و توصیف و مدل اجرایی قابل انتساب به خدا را در موضوع پوشش اسلامی پیشنهاد کند.
این پژوهش نشان میدهد قرآن پوشش اسلامی را بر پایة شخصیت اجتماعی مؤمنان مطرح کرده است؛ شخصیت اجتماعی که بر مبنای ده مؤلفة اساسی بنیان نهاده شده و زنان و مردان در شکلگیری آن مؤثرند. این پژوهش تأکید دارد در صورت تبدیل شدن این ده مؤلفه به سبک زندگی، پذیرش پوشش اسلامی، امری سهل و آسان میشود و استقبال اجتماع مؤمن را به دنبال خواهد داشت.
نوشتار حاضر میکوشد با تفکیک قایل شدن میان پاکدامنی و پوشش، تفاوت میان آن دو را توضیح دهد. تلاش خواهد شد با بهرهگیری از سیر نزول قرآن، فرایند زمینهسازی، تبیین، ارزشگذاری، هنجارسازی و پایش و مراقبت از این هنجار و به بیان دیگر مراحل فرهنگسازی پوشش اسلامی را با مربیان و مدیران آموزشی، تربیتی و فرهنگی جامعه به گفتوگو بنشیند.
🌺🌺🌺
کانال اطلاع رسانی فعالیت های علمی مفسر قرآن کریم، و نظریه پرداز قرآنی، صاحب سبک تفسیر تنزیلی،
استاد بهجت پور زیدعزه
زیرمجموعه گروه علمی تفسیر تنزیلی موسسه و مرکز تخصصی تمهید
02532920244
ادمین: @ANSAREQURAN
https://eitaa.com/bahjatpoor
درباره کتاب سیر فرهنگ سازی پاکدامنی
👇👇👇👇
از کلیدیترین مقولات فرهنگی صحنهی مبارزه با استکبار جهانی (که به جدّ مورد توجه جهان غرب قرار گرفته و سردمداران آن بارها باصراحت و کنایه از برنامهریزی برای این مقوله سخن گفتهاند)، مسألهی اخلاق و عادات و رفتارهای جنسی مردم در ایران و کشورهای اسلامی است. اندیشمندان اسلامی باید به فکر راه حلی باشند تا نسلهای جدید و بهخصوص جوانان، توان آراسته شدن به پاکدامنی را پیدا کنند، و عموم مردم و افراد متقی بر این مسیر مستقیم، پایداری کنند. متأسفانه روشهای فرهنگسازی این مقوله و استقامت دادن مردم، از مدل روشنی برخوردار نبوده و همین امر موجب شده است تا تلاشهای فرهنگی و تربیتی دستگاهها و سازمانهای مربوط، رویشها و محصولهای بایسته را نداشته باشند و حتی اعتماد به دستگاههای حقوقی و انتظامی بهتدریج کمتأثیر شود و روز به روز از توان بازدارندگی برخوردهای انتظامی و قضایی کاسته شود.
نسخهی درمان دردها و راه برپاکردن عادلانهی اجتماعات انسانی و اسلامی، بازگشت به قرآن است. روشهای تحول در نزول تدریجی قرآن قابل کشف و استخراج است و میتوان از سیر اقدامات قرآن، مدلها و الگوهای سادهشدهای برای تحولات اجتماعی و اخلاقی جوامع جدید بهدستآورد. اصولا کنار گذاشتن این روشها باعث شد که اجتماعات مسلمانان از پیشرفت و پیشروی باز بمانند و نتوانند جامعههایی مَثَل و نمونه برای دیگران شوند. مؤسسهی قرآنی تمهید، یادگار ارزشمند استاد محمد هادی معرفت است که از سال 1385 ه.ش، بر مسألهی مهندسی فرهنگی متمرکز شده و درصدد است تا فرهنگسازی و بازسازی فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی را بر پایهی رهنمودهای قرآن سامان دهد. ازاینرو با رویکرد ترتیب نزولی (تنزیلی)، پیگیر شناخت روشهای فرهنگسازی است که از قرآن استخراج و استنباط شده باشد.
کتاب سیر فرهنگسازی پاکدامنی در قرآن، تلاشی بهمنظور کشف و استخراج روش قرآنی تحول جامعه از آلودگی به پاکدامنی اثر مفسر فرزانه استاد حجت الاسلام عبدالکریم بهجتپور است که با همکاری نشر هاجر به زیور طبع آراسته شده است. در این کتاب به مراحل تغییر و سیر قرآنی تحول از آلودگی جنسی به پاکدامنی توجه شده و تلاش میشود تا الگوی ایجاد پاکدامنی و پاسداشت آن را در جامعهی امروز ایران بهدست مخاطبان دهد. ساختار کتاب در یک مقدمه و چهار فصل تنظیم شده است و در آن مراحل تغییر مردم در حرکت بهسوی پاکدامنی از منظر قرآن، یعنی اجتناب دادن آنان از آلودگی و ارزشگذاری پرهیز از آلودگی جنسی، تثبیت ارزش پرهیز از آلودگی جنسی، هنجارسازی پرهیز از آلودگی جنسی در اجتماع مؤمن و راههای مراقبت از هنجار شکلگرفته بررسی میگردد. امید است که این مدل استخراج شده از آیات، ما را برای پیاده کردن فرهنگ پاکدامنی در جامعهی امروز یاری برساند. «بمنّه و کرمه»
🌺🌺🌺
کانال اطلاع رسانی فعالیت های علمی مفسر قرآن کریم، و نظریه پرداز قرآنی، صاحب سبک تفسیر تنزیلی،
استاد بهجت پور زیدعزه
زیرمجموعه گروه علمی تفسیر تنزیلی موسسه و مرکز تخصصی تمهید
02532920244
ادمین: @ANSAREQURAN
https://eitaa.com/bahjatpoor
شهادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام را به محضر آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و همه شما رهپویان راه ولایت تسلیت عرض می کنیم.
کانال اطلاع رسانی فعالیت های علمی مفسر قرآن کریم، و نظریه پرداز قرآنی، صاحب سبک تفسیر تنزیلی،
استاد بهجت پور زیدعزه
زیرمجموعه گروه علمی تفسیر تنزیلی موسسه و مرکز تخصصی تمهید
02532920244
ادمین: @ANSAREQURAN
https://eitaa.com/bahjatpoor