eitaa logo
بلد طیّب/منان رئیسی
12.2هزار دنبال‌کننده
297 عکس
255 ویدیو
17 فایل
کانال دکتر منان رئیسی نماینده مردم شریف استان قم در مجلس شورای اسلامی عضو هیات علمی و دانشیار معماری دانشگاه قم مدیر پژوهشکده شهرسازی اسلامی عضو سابق شورای معاونین شهرداری تهران و رئیس سابق مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران ارتباط: m.raeesi@qom.ac.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
کپی برابر اصل! 🔹این جدول، بیانگر هزینه‌های عجیب تبلیغات تلویزیونی نامزدهای انتخابات مجلس در استانهای مختلف است. مثلا در قم برای هر نامزد، ۱۰۰ میلیون تومان ناقابل! حداقل چند برابر این هزینه هم باید صرف راه اندازی ستاد و چاپ و نصب بنر و ... شود. خب واضح است که در چنین شرایطی، فقط آنهایی از عهده این هزینه‌ها برمی‌آیند که یا خودشان شخصا متموّل باشند یا آویزان متموّلها شوند و یا چنان زیر بار قرض و وام بروند که تا سالها جای بازپرداختش درد کند! 🔹علاوه بر بحثهای اقتصادی، موضوع دیگر مباحث اخلاقی است. دیشب بنابر اصرار چندین باره چند نفر از دوستان، مجبور شدم بعد از حدود یک سال از تاسیس کانال بلد طیب، نام خودم را هم به نام کانال اضافه کنم. اینکه چرا در مملکت ما ورود به نهادهای موثری همچون مجلس، بدون اسم و رسم بازی ممکن نیست معنایش چیست؟ چرا در ۴۵ سالگی انقلاب هنوز باید فرایندهای سیاسی ما چنان باشد که افراد گریزان از اسم و رسم و یا افراد غیر متموّل، از عرصه انتخابات حذف شوند؟ آیا چنین فرایندهای شهرت‌محور و ثروت‌محور، کپی برابر اصل همان چیزی نیست که در کشورهای غربی و نظامهای سرمایه‌داری حاکم است؟! و در چنین شرایطی واقعا چقدر محتمل است که مجلس به فرموده امام راحل(ره)، عصاره فضایل ملت باشد؟! خدا عاقبت همه ما را ختم به خیر کند و از سر تقصیرات همه ما بگذرد. تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِين (قصص/۸۳). @baladetayyeb
عشق و شهر! 🔹مطالعات اخیر علمی نشان می‌دهد اصطلاح «عشق آدم را کور می‌کند» تا حد زیادی حقیقت دارد. دانشمندان می‌گویند برای اولین بار توانسته‌اند دریابند که عاشق بودن به همان اندازه که به احساسات مربوط می‌شود، با تغییر رفتار در انسان نیز مرتبط است و مغز انسان، معشوق را در مرکز توجه‌ قرار می‌دهد و او را به اولویت اصلی‌ بدل کند. به گفته آنان، «سیستم فعال ساز رفتاری مغز» (BAS) سامانه‌ای است که رفتارهای انسانی را هدایت می‌کند و نقش آن در زمانی که عاشق می‌شویم باعث تغییر رفتار ما می‌شود. این سیستم در حقیقت کاری می‌کند که معشوق را در مرکز جهان ببینیم و تفاوتی اساسی میان او و دیگران قائل شویم. اما جالب آنجاست که این عشق و محبت می‌تواند ترجمان شهرسازانه نیز داشته باشد! 🔹شهری که بر مدار عشق و محبت الهی ساخته شود، شهری است که در آن کلیه رفتارهای مربوط به سبک زندگی حتی معماری و شهرسازی، بر مدار محبت الهی شکل می‌گیرد. در چنین شهری، ابنیه منتسب به ذات اقدس الهی، به اولویت اصلی شهر تبدیل می‌شوند و تغییر رفتار انسانها نسبت به این ابنیه چنان است که آنها را هم به لحاظ فرم و هندسه و هم به لحاظ خط آسمان و هم به لحاظ رنگ، از سایر ابنیه متمایز ساخته و به نقطه اوج شهر تبدیل می‌کند تا چنین شهری، مصداق شهرعبودیتی باشد که بر مدار عشق و محبت الهی شکل گرفته است. برخلاف شهرثروت و شهرقدرت معاصر که در آن صدها رقیب اعم از مالها و سیتی‌سنترها و بانکها و ... در مقابل مساجد و بقاع متبرکه خودنمایی می‌کنند. حال چنین شهر بی‌ادبی چقدر می‌تواند بستر مناسب برای تربیت شهروندان مبادی آداب الهی باشد؟! @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
کپی برابر اصل! 🔹این جدول، بیانگر هزینه‌های عجیب تبلیغات تلویزیونی نامزدهای انتخابات مجلس در استانها
فرصت ثبت نام نامزدها برای تبلیغات تلویزیونی از طریق شبکه‌های استانی به اتمام رسید اما به دو دلیل زیر، تصمیم گرفتم برای این موضوع ثبت نام نکنم: ۱. نگاه منفعت طلبانه و سود انگارانه سیما به این موضوع که دقیقا در تقابل با فرمایش رهبری مبنی بر لزوم تلاش همگان برای مشارکت حداکثری است. سهم صدا و سیما از مشارکت حداکثری این بود که در چنین بزنگاهی، سعی کند به جای آنکه کاسب باشد خادم باشد که ظاهرا چنین نیست. ۲. سیما قطعا پخش برخی مباحث حقیر را به خاطر صراحت کلامم برنخواهد تابید. اینکه به خاطر برخی ملاحظات و مصلحت سنجی‌های دوستان، نتوانم همه حرفهایم را بزنم اصلا خوشایندم نیست و لذا ترجیح می‌دهم از بسترها و ابزارهایی استفاده کنم که محدودیتی برای بیان آسیب شناسی وضع موجود و برنامه‌ها و ایده‌هایم نداشته باشم. عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيب @baladetayyeb
عمق مصرف در سبک زندگی معاصر 🔹این تصویری است از دیوارنگاره جدید میدان ولی عصر؛ فوتبال با طعم ناسیونالیسم! مدرنیته با جابجایی انگاره‌های بنیادین زیست انسانی، لذت و فراغتِ حاصل از گردش سرمایه را به هسته مرکزی سبک زندگی معاصر تبدیل کرده است. سبک زندگی که گرچه در آن، مفاهیم دیگری همچون معنویت و ... نیز وجود دارد اما با سکولاریزاسیون حاصل از مدرنیته، آنچه دال مرکزی و نظام‌بخش به سایر مفاهیم است لذت است. لذتی مترفانه که محصول سلبریتی پروریِ نظام سرمایه‌داری است؛ سلبریتی‌هایی که چه بدانند و چه ندانند رسالت اصلی‌شان کمک به گردش هرچه بیشتر جریان سرمایه برای تثبیت بنیانهای نظام سرمایه‌داری است. وقتی لذت و فراغت به دال مرکزی سبک زندگی تبدیل شود آنگاه همه چیز در خدمت تثبیت این مفهوم قرار می‌گیرد حتی گرافیک شهری در یکی از مهمترین فضاهای شهری! 🔹دقیقا در تقابل با شهر سنتی که دال مرکزی آن، مفهوم عبودیت بود. شهری که گرچه در آن نیز، فراغت و لذت جاری بود اما فراغت و لذتی که در بستری کل‌نگر و نه سکولار، در طول عبودیت و کرامت انسان تعریف می‌‌شد و نه در عرض آن. این نوع محوریتِ دلالتهای مصرفی (حتی مصرف اوقات فراغت) محصول اقتصادی است که اقتضائش سلبریتی پروری برای گردش هرچه بیشتر سرمایه است. آری در سبک زندگی غربی، مصرف‌گرایی صرفا منحصر در مصرف کالا و خدمات نیست و دامنه آن، حتی وقت انسانها را نیز شامل می‌شود. در چنین سبک زندگی، اقتصاد آزاد برای رفع احتیاج بازار نیست، بلکه برای ایجاد بازار احتیاج است، حتی بازار احتیاج کاذب برای وزن کاذب دادن به سلبریتی‌ها به قیمت مصرف بیهوده عمر و وقت انسانها! @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
عمق مصرف در سبک زندگی معاصر 🔹این تصویری است از دیوارنگاره جدید میدان ولی عصر؛ فوتبال با طعم ناسیونا
تکمیلی: این نوع اصالت دادن به تفنّن با محوریت سلبریتی‌پروری، وجه فرهنگی و مغفول نظام سرمایه‌داری است. وجهی که در مواردی همچون سینمای هالیوود و بالیوود و صنعت فوتبال و ... بروز و ظهور یافته و چنان در سبک زندگی ما خود را تثبیت کرده است که حتی نهادهای انقلابی ما هم آنگاه که می‌خواهند کار فرهنگی انجام دهند، گریزی از برجسته کردن همان سلبریتی‌ها در طراحی‌شان برای دیوارنگاره ندارند! همان سلبریتی‌هایی که برخی از آنها طی ماههای اخیر بارها با مواضع اشتباه و زدن گل به خودی‌های مکرر، دائما آب به آسیاب دشمن ریختند! حالا چطور می‌توان از همان سلبریتی کذایی که خودش از عوامل گسست انسجام ملی بوده و هنوز هم بر همان مواضع قبلی اصرار دارد به عنوان عامل وحدت ملی در طراحی یک دیوار نگاره بهره برد؟! برای حقیر این نوع تفرعن و بازی هوشمندانه‌ی فرعونِ سرمایه‌داری برای استخفاف مردم با تسلط بر کلیه ارکان زندگی آنها (حتی در ام‌القرای جهان اسلام)، یادآور این تعبیر قرآنی است: فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوه: و (با این تبلیغات دروغ و باطل) قومش را ذلیل و زبون داشت (زخرف/۵۴). پی‌نوشت: اذعان می‌کنم که این مصرف گرایی و بسط آن حتی به اوقات فراغت، چنان در سبک زندگی ما ریشه دوانده که حتی خود نگارنده هم از این موضوع مستثنی نیست و گاها خود حقیر هم دقایقی را صرف دیدن فوتبال می‌کنم‌ 😊😐 @baladetayyeb
آمار معنادار! براساس آمار بانک مرکزی، صرفا طی ۱۵ سال اخیر، قیمت مسکن در شهر تهران به‌طور متوسط ۴۵/۵ برابر شده است! جالب آنکه بالاترین جهش قیمتی مسکن مربوط به مناطقی است که بیشترین تراکم فروشی در همین مناطق انجام شده است! شامل مناطق ۲، ۵، ۹، ۱ و ۳ به‌ترتیب با ۵۶/۴ برابر، ۵۵/۶ برابر، ۵۳/۸ برابر، ۵۱/۳ برابر و ۵۰/۸ برابر! این چندسطر را نوشتم تا بلکه آنهایی که با شعارهای شیک و به بهانه لزوم کاهش قیمت مسکن با افزایش عرضه مسکن، کماکان مشغول تراکم فروشی هستند اندکی به عواقب سیاستهای خود و دامن زدن به فقر مسکن در کلانشهرها بیاندیشند. @baladetayyeb
حکایت جالب بنیانگذار مسجد سید 🔹این تصویری است از مسجد سید در اصفهان که روحانیت عجیبی دارد و توسط مرحوم آیت الله سید محمدباقر شفتی (از مراجع تقلید) ساخته شده است. ایشان حالات معنوی خاصی داشتند و در جواب اینکه از کجا به این درجه رسیده‌اند می‌فرمودند که دعای یک سگ مرا به اینجا رسانده! 🔹می‌فرمودند سالها پیش در نجف اشرف طلبه بودم و چند روزی بود که از ایران برایم پول نیامده بود. کمی صبر کردم چون نخواستم به کسی بگویم. اما یک وقت احتیاج شدیدی برایم پیش آمد. از رفیقم مقداری پول قرض گرفتم و نان و مقداری آبگوشت کله تهیه کردم. هنگامی که به منزل برگشتم دیدم که سگی در جوی آب افتاده و توله هایش به او چسبیده اند و او شیر ندارد و خود سگ از شدت گرسنگی رو به مرگ است. با خودم گفتم من که تا حالا گرسنگی کشیده‌ام باز هم گرسنگی را تحمل می کنم. نان‌ها را در آبگوشت تلیت کرده و آنها را جلوی سگ گذاشتم. سگ آن غذا را خورد و بلند شدم و ظرف را تمیز کردم و بعد از شستن، به صاحبش برگرداندم. 🔹بعد از آن پروردگار برایم پولی فرستاد طولی نکشید که از شفت که یکی از شهرستانهای گیلان است شخصی آمد و گفت فلان حاجی مرده و یک سوم از مال خود را برای شما وصیت کرده! من با تعجب حساب کردم دیدم همان موقعی که آن آبگوشت کله را به سگ دادم عصر همان روز برای من این وصیت شده! از همان وقت کم کم در اصفهان برای من آن قدرت و مرجعیت پیدا شد. @baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️از تعطیلی به علت برف تا تعطیلی به علت آلودگی! ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برادر خوبم، آقای سید سجاد آوینی! آیا احتمال نمی‌دهید که شاید همین تعبیری که در این گفتگو، پدر بزرگوارتان را به آن متهم می‌کنید مشمول خودتان هم باشد؟! یعنی دلبستگی بیش از حد شما به ایدئولوژی‌ای که اکنون به آن پایبند هستید سبب شده باشد که شهید آوینی را درست فهم نکنید؟! عمیقا باور دارم که جمله پایانی این ویدئو، که طرفین گفتگو سعی دارند با کنایه، آنرا باطل نشان دهند هنوز هم سالها بعد از شهادت آوینی، جمله‌ای به غایت درست است: شما روشنفکرها اتفاق بزرگی به نام انقلاب اسلامی را هنوز نفهمیده‌اید... @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
خانه پدری (به مناسبت روز پدر): زمان لازم برای مطالعه: ۳ دقیقه یکی از واژه‌هایی که برای همه ما ایران
به یاد خانه‌های پدری یاد خانه‌های پدری به خیر! خانه‌های باصفایی که از یک سو، با داشتن حیاط و حوض و درخت، بستری بودند برای دیدن رد پای پدر در دمیدن حیات به حیاط و از سوی دیگر، با دوام دوره سکونت، محملی بودند برای نشاندن مفهوم ثبات پدرانه در جان فرزندان. برخلاف آپارتمانهای معاصر که دیگر حیاطی ندارند که فرزندان بتوانند در آن، رد پای کنشگری پدرانه را در دمیدن حیات به حیاط آن ببینند؛ همانطور که اغلب این قوطی کبریتها به دلیل استیجاری بودن، بستر زیست ثابتی برای فرزندان نیستند و بدیهی است که کودکی که هر سال، یک قوطی کبریت جدیدِ بدون حیاط و حیات را تجربه می‌کند دیگر اساسا هیچ تصوری از مفهوم خانه پدری و ثبات و صفای آن نخواهد داشت! @baladetayyeb
سند ملی معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی (1).pdf
2.79M
به بهانه تدوین سند ملی اسباب بازی! 🔹بنابر اعلام دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی، سند اسباب‌بازی در این شورا در حال تدوین است تا حکمرانی تولید اسباب‌بازی با رویکرد بومی تصویب و ابلاغ شود. از اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی به فکر سند ملی اسباب بازی است ممنونیم اما آیا اهمیت معماری و شهرسازی به عنوان ظرف زندگی مردم، کمتر از اسباب بازی است که اکنون در دهه پنجم انقلاب، سند ملی معماری و شهرسازی هنوز ابلاغ نشده است؟! 🔹این فایل، حاوی سند ملی معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی است که به رغم آنکه از تصویب آن در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی سالها سپری شده هنوز ابلاغ نشده است! خب واضح است که با چنین انفعالی، شهرهای ما روز به روز بی‌هویت‌تر می‌شوند و تبعات فرهنگی اجتماعی و حتی اقتصادی این انفعال، روز به روز مضاعف می‌شود. 🔹البته این سند اشکالات مهمی نیز دارد که واضحترین آن، عنوان خود سند است که به جای واژه اسلامی ایرانی، از واژه ایرانی اسلامی برای آن استفاده شده است. زیرا همانطور که قبلا تصریح شد، در سه‌گانه‌ی بینش ارزش و کنش، دو تای اول مقدم بر کنش هستند؛ لذا در خصوص پسوند معماری و شهرسازی، واژه اسلامی که حاوی بینشها و ارزشها است باید مقدم بر واژه ایرانی باشد که حاوی کنشهای اقلیمی و جغرافیایی و ... است. اما صرف نظر از چنین نقدهایی به سند مذکور، سرعت تحولات در عرصه شهرهای ما چنان سریع است که هر روز انفعال بیشتر در اصلاح و تصویب این سند، به معنای تحمیل خسارت مضاعف به ملت و کشور است و لذا از شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای اصلاح و ابلاغ هرچه سریعتر سند مذکور التماس دعا داریم. @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
نوار غزه، پدافند غیرعامل و درسهایی برای ما: 🔹آیا می‌دانستید باریکه غزه که شامل شهرها و روستاهای مخت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این ویدئویی است از آتش سوزی بیمارستان گاندی تهران. یکی از مهمترین علل گسترش آتش در ساختمانهای عمودی، دمیده شدن در آتش توسط باد است که در طبقات بالاتر، به دلیل افزایش سرعت باد در ارتفاع، تشدید می‌شود و سبب می‌شود آتش به سرعت به طبقات بالاتر گسترش یابد. خدمت مراکز تحقیقاتی متعددی که در وزارت راه، شهرداری‌ها و ... فعال هستند پیشنهاد می‌شود موضوع تاثیر الگوی کالبدی ساختمان بر مسئله آتش سوزی را مورد پژوهش قرار دهند تا مشخص شود که این نوع ساختمانهای عمودی با پدافند غیر عامل چه نسبتی دارند؟! @baladetayyeb
سند محرمانه.pdf
2.28M
برای آقایان و خانمهای لیست‌‌بند! این سند محرمانه وزارت امنیت داخلی آمریکا (مربوط به سال ۱۹۴۴) است که نهایتا بعد از ۶ دهه، در سال ۲۰۰۸ از محرمانگی خارج شد. بخشی از این سند مربوط به ‌«شیوه کاهش بهره‌وری و قدرت سازمانی برای دولتهای متخاصم» است که آن را به نیرو‌های نفوذی‌اش آموزش می‌‌داده است. به ترجمه تحت‌الفظی برخی از بخشهای این سند به شرح زیر توجه بفرمایید و ملاحظه نمایید که آنها چقدر روی برجسته کردن افراد غیرمتخصص برای تضعیف ما حساب باز کرده بوده‌اند: - به افراد غیرمتخصص بها دهید تا امید و انگیزه افراد کارآمد و حرفه‌ای کم شود. - افراد غیرمتخصص را ارتقا دهید و از آنها تعریف کنید. - در تقسیم کارها، ابتدا غیر مهم را به متخصصین و مهم را به آدم‌های ناکارآمد محول کنید. طبق بندهای فوق، واضح است که آنها از سالها قبل کاملا می‌دانستند که اگر می‌خواهند به کشورهایی همچون ایران ضربه بزنند بایستی کاری کنند که با قبیله‌گرایی و سیاسی‌کاری، نیروهای متخصص به حاشیه رانده شوند‌ و عجیب آنکه با وجود افشای این سند، هنوز به این راهبرد آنها در کشور ما توجه کافی نمی‌شود! این سند محرمانه را آوردم تا به آقایان و خانمهای لیست‌بند که این روزها مشغول بستن لیست برای انتخابات مجلس در شهرهای مختلف کشور هستند هشدار دهم که مبادا قبیله‌گرایی و سیاسی‌کاری سبب شود که متخصصانی که در عین تخصص، تعهد هم دارند، صرفا به دلیل آنکه در بازی‌های سیاسی شما وارد نشده‌اند و چوب حراج بر حرّیت و شرافت خود نزده‌اند را به حاشیه برانید که اگر چنین کنید قطعا در محضر الهی پاسخی نخواهید داشت. ✍ دکتر منان رئیسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هزینه زیرساخت در توسعه افقی تا ۲۰ برابر توسعه عمودی است؟!! اولا از این برادر گرامی تقاضا داریم که مستندات این ادعای شاذ خود را منتشر بفرمایند تا معلوم شود که چقدر ادعایشان عیار علمی دارد! ثانیا از ایشان و همفکرانشان می‌پرسیم که علاوه بر هزینه‌های آشکار (نظیر هزینه‌های ساخت و زیرساخت)، آیا هزینه‌های پنهان عمودی‌سازی را هم دیده‌اند؟! برای مثال، هزینه‌های مربوط به آلودگی هوا، افزایش آسیبهای اجتماعی و فرهنگی، نابودی هویت و سبک زندگی اسلامی ایرانی و بسیاری از هزینه‌های پنهان دیگری که امروزه در کلانشهرهای متراکم و عمودی ما برای هر ناظر منصفی کاملا هویدا شده است. ثالثا اخیرا با جریان عجیبی مواجه شده‌ایم که به اسم سبک زندگی اسلامی و در مراکز تحقیقاتی اسلامی (نظیر مرکز تحقیقات اسلامی مجلس) در حال تئوریزه کردن مفاهیمی هستند که هیچ ربطی به اسلام و اسلامی ندارد. جهت استحضار عرض می‌شود که حتی اگر زمینه فعالیت این دوستانمان سبک زندگی غربی بود و حتی اگر محل فعالیتشان مراکز تحقیقات ضد اسلامی بود باز هم بیان چنین ادعاهای شاذی محل تامل بود تا چه رسد به حالا که پسوند اسلامی را یدک می‌کشند! رابعا برای چندمین بار، آمادگی خود برای انجام مناظره با بزرگان این جریان را که سالها در نهادهای مختلف، مسئولیت اداره شهرهای ما با این نوع الگوی عمودی را عهده‌دار بوده‌اند روی آنتن زنده سیما اعلام می‌‌دارم تا مشخص شود که این نوع شرّسازی (و نه شهرسازی) چقدر منطق علمی، عقلی و شرعی دارد؟! @baladetayyeb
شهرسازی، شهرداری، شهربانی تاکنون به رابطه این سه‌گانه اندیشیده‌اید؟ شهرسازی عموما ناظر به سخت افزار شهر است که وجه فیزیکی و کالبدی شهر را شامل می‌شود. شهرداری عموما ناظر بر نرم‌افزار شهر است که وجه مدیریتی و اداره شهر را شامل می‌شود. اما چنانچه بین این دو وجه (یعنی سخت افزار و نرم افزار شهر) تناسب منطقی برقرار نباشد آنگاه شهربانی یا وجه سوم که وجه امنیتی شهر را شامل می‌شود با اختلال مواجه خواهد شد. از دلایل مهم افزایش سرانه‌های جرم و ناامنی در کلانشهرهای معاصر ما همین موضوع است؛ زیرا سیستم مدیریت شهری و نرم افزار اداره شهرهای ما، تناسب منطقی با شهرسازی و سخت افزار شهرهای ما ندارد و نتیجه‌ی این عدم تناسب، اختلال در مسائل فرهنگی و اجتماعی و نهایتا امنیتی است که در کژکارکردیِ سیستم شهربانی بروز می‌یابد. @baladetayyeb
منعطف یا ماله‌کش؟! مطلع شدم که یکی از مدیران ارشد شهرداری یکی از کلانشهرها امروز با برخی از افراد موثر استان قم که این روزها مشغول بستن لیستهای انتخاباتی هستند تماس گرفته است و به ایشان سفارش کرده است که فلانی (منان رئیسی) را از لیستتان حذف کنید چون انعطاف ندارد! به این مدیر محترم که از کیلومترها دورتر، احساس تکلیف کرده است تا برای مردم شریف قم دل بسوزاند بابت تشخیص درستش تبریک می‌گویم. بله کاملا درست تشخیص داده‌اید! بنده برای تودهنی زدن به کسانی که به اسم انقلاب و اسلام در حال تئوریزه کردن سیاستهای ضد انقلابی و ضد اسلامی هستند هیچ انعطافی ندارم! بنده برای مقابله با تراکم فروشی و شهرفروشی هیچ انعطافی ندارم! بنده برای مقابله با مافیای مسکن که خون مردم را به بهانه‌های واهی داخل شیشه کرده‌اند هیچ انعطافی ندارم! بنده برای رسوا کردن جریان تزویری که حتی در بدنه‌های به ظاهر انقلابی ریشه دوانده‌اند هیچ انعطافی ندارم! شما به تلاشهای خود برای حذف امثال منان رئیسی که آویزان هیچ گروه و حزب سیاسی نیستند حتما ادامه دهید و از هیچ تلاشی برای برچسب زدن به امثال بنده دریغ نورزید! اما بدانید که نهایتا این مردم شریف هستند که تصمیم آخر را خواهند گرفت و آنها هستند که تعیین خواهند کرد که تعدادی افرادِ به قول شما منعطف و به قول ما ماله‌کش را انتخاب کنند و یا افراد مستقل، حرّ و بدون تعارف را برگزینند! و العاقبه للمتقین @baladetayyeb
هدایت شده از بیداری ملت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اینجا هنوز خبری از انقلاب اسلامی نیست.... چهار دقیقه صریح و شفاف درباره سیاستهای شهرسازی و مدیریت شهری غیراسلامی... 👤محمدمنان رئیسی (مدیر پژوهشکده معماری و شهرسازی اسلامی) 🔴 👇 @bidariymelat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
طی چند ماه اخیر، بارها این ویدئو را دیده‌ام و پای آن اشک ریخته‌ام. در عجبم از آنهایی که برای قرار گرفتن در لیستهای انتخاباتی، چنان خود را به آب و آتش می‌زنند که گویی آنجا حلوای تنتنانی تقسیم می‌کنند! خدایا پناه می‌برم به تو از وسوسه نفس برای توجیه ریاست طلبی با انواع مکاید نفسانی و از اینکه بیش و پیش از آنکه مبلّغ تو و دین تو باشیم مبلّغ خود باشیم. @baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هیچ اشکالی ندارد، در بدبینانه‌ترین حالت اجازه دهید تا نهایتا یک درصد پیاز و سیب زمینی کمتری بخوریم ولی به جای آن نفس بکشیم و زندگی آرامتر و مسکن مطلوبتری داشته باشیم! لطفا این ویدئو را مشاهده بفرمایید. @baladetayyeb
از معماریِ تکبر تا معماریِ تواضع 🔹به معماری فضاهای ورزشی و هنری دقت کرده‌اید؟! معمولا معماری این فضاها به نحوی ارائه می‌شود که حداکثرِ تشخّص و یونیک شدن را برای ورزشکار و یا هنرمندی که در فضا قرار می‌گیرد به بار بیاورد. برای مثال، مکان جشنواره‌های سینمایی مهم (نظیر اسکار و ...) به این نحو طراحی می‌شود که هنرمندان در شروع جشنواره، از روی فرش قرمزی که برای تن‌آراییِ آنها پهن شده است عبور کنند و سپس به مصاحبه با انبوه خبرنگارانی که مشتاقانه در انتظار عبور آنها از روی فرش قرمز هستند بپردازند تا این نوع طراحی، به حداکثرِ تشخّص و یونیک شدن آنها کمک کند. 🔹این نوع طراحی، دقیقا همان چیزی است که اقتضاء سلبریتی پروری است که این روزها، شواهد مختلفی از آن، هم در طراحی مجموعه‌های هنری و سینمایی و هم در طراحی مجموعه‌های ورزشی (یعنی دو بستر اصلی سلبریتی پروری در فرهنگ معاصر غرب) مشاهده می‌شود. 🔹حالا لطفا با دقت در این تصویر، این نوع معماری متکبرانه را مقایسه بفرمایید با معماری متواضانه‌ای که بر فضاهای هنری و ورزشی شهرهای سنتی ما (اعم از تعزیه‌خانه‌ها و زورخانه‌ها و ...) حاکم بود. برای مثال، در زورخانه‌های قدیم، درب ورودی زورخانه‌ها را بسیار کوتاه می‌ساختند تا هنگام ورود، ورزشکار مجبور شود تا به كلى خم شود تا از همان ابتداى ورود، درس تواضع و فروتنى را بياموزد: "ولا تمْشِ فی الْأرْض مَرحًا إِنَّك لنْ تَخْرقَ الْأَرْض وَلَن تَبلُغَ الْجبَالَ طولًا: و بر زمين با تکبر گام برمدار، چرا كه هرگز زمين را نمى‌توانى شكافت، و در بلندى به كوهها نمى‌توانى رسيد"(اسرا/۳۷). @baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک مینی تحلیل متفاوت درباره ریشه مهاجرتِ خیلی از متخصصان و تحصیل‌کردگان دانشگاهی‌. پیشنهاد می‌شود مشاهده این دو دقیقه را از دست ندهید. @baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خداقوت دلاور! 🔹لطفا این توضیحات معاون شهرسازی شهرداری تهران مبنی بر ورود چینی‌ها به عرصه ساخت و ساز مسکن در پایتخت ایران اسلامی را بشنوید و سپس توضیحات ایشان را با این گلایه رهبر معظم انقلاب تطبیق دهید: "در مسئله‌ی مسکن، ما وابستگی نداریم به خارج؛ زمینش مال خودمان است، مصالحش مال خودمان است، طراحی اینها مال خودمان است. بنابراین به مسئله‌ی مسکن باید رسید. ما در قضیّه‌ مسکن خیلی عقبیم، نتایجش را هم دارید می‌بینید" (۱۴۰۱/۶/۱۵). 🔹برخلاف گلایه رهبری، تاکنون زمین را از مردم دریغ کرده بودند، حالا هم که تصمیم گرفته‌اند چینی‌ها را بیاورند تا طرحها را برایمان اجرا کنند! پیشنهاد می‌کنم که مصالح را هم از کشورهای خارجی وارد کنند تا ولایت پذیری‌ِ تام و تمامشان را به همگان ثابت کنند! برادران گرامی که شعارتان تهران کلانشهر الگوی جهان اسلام است! خداقوت بابت این همه توجه به گلایه‌ها و فرمایشات رهبری و خداقوت بابت این همه الگوسازی برای جهان اسلام با آویزان شدن به برادران چینی! @baladetayyeb
دنیای پارادوکسها! 🔹اخیرا یادداشت کوتاهی به دستم رسید به این شرح: "یکی از آشنایان تعریف می‌کرد که مدت کوتاهی از سکونتشان در خانه‌ی جدیدشان نگذشته بود که متوجه شدند صدای همسایه‌ مجاور به‌آسانی از دیوارها عبور کرده و در خانه‌ آنان به گوش می‌رسد. همسایه‌ آنان زوج جوانی بودند و خصوصی‌ترین صحبت‌هایشان نیز به‌راحتی قابل‌شنیدن بود. نه آنکه آن زوج بی‌پروا بودند، بلکه دیوارهای حائل آن‌قدر نازک بود که توانی برای مقاومت در برابر صداهای آنان را نداشت. آنان مانده بودند که چه کنند؟ آیا به همسایه تذکر بدهند؟ چه بگویند و اصلا چگونه بگویند؟ همکار دیگری هم قبلاً برایم از چنین مشکلی گفته بود. مساله این همکار هم شنیدن چنین صداهایی بود. نه آنکه همسایه‌شان آدم بی‌نزاکتی باشد. بسیار هم مبادی‌آداب بود. اما دیوارها بی حیا بودند. در نهایت آن همکارم به دلیل داشتن دو نوجوان مجبور شد محل سکونتش را تغییر دهد. به‌راستی در این مساله، تقصیر از ساکنان کدام طرف دیوارهاست؟ کسی که در خانه‌اش تمام کارهای معمولی یک زندگی متعارف را انجام می دهد یا همسایگانی که ناخواسته صدای آنان را می‌شنوند؟ به نظر، هیچ‌کدام مقصر نیستند! در کشوری که امور شخصی و خانوادگی و حریم خصوصی این قدر حرمت دارد چرا دیوارها بی‌حیا شده‌اند؟" 🔹در تکمیل این یادداشت عرض می‌شود که این دیوارها نیستند که بی‌حیا شده‌اند! اساسا دیوار، دیوار است و حیا و عفاف برای آن معنایی ندارد؛ بلکه این خود ما هستیم که با تعریف بستر کنشگریِ دیوارها به آنها معنا می‌بخشیم و آنها را باحیا یا بی‌حیا می‌کنیم. اگر بخواهم شفافتر عرض کنم باعرض معذرت این خود ما هستیم که بی‌حیا شده‌ایم که با این نوع معماری، دیواری که مطابق با تعریف لغت‌نامه‌ها ذاتا بایستی حائل میان دو چیز باشد را با معادله‌ای پارادوکس‌گونه، به دریدن پرده‌های حیا و عفاف وادار کرده‌ایم! دقیقا از جنس همان پارادوکسی که این روزها در طراحی مسکنِ آپارتمانی شاهدش هستیم؛ مسکنی که اساسا طبق معنایش باید محل سکن و آرامش باشد را با طراحی اشتباه، به محلی برای استرس و اضطراب تبدیل کرده‌ایم؛ اضطراب اینکه جست و خیز کودک معصوممان سبب اعتراض همسایه نشود و یا استرس اینکه بازشوها و پنجره‌های برونگرا، به ابزاری برای نقض حریم خصوصی ما از سمت بلوک مقابل تبدیل نشود! دنیای عجیبی است این دنیای پارادوکسها! @baladetayyeb
دنیای افتضاح و ارتجاع سرخ و سیاه! 🔹مجله آرشیتکت (اولین مجله تخصصی معماری در دوره پهلوی) حدود ۸۰ سال قبل چنین نوشت: "در کشورهای اروپا، خانه احتیاج به حیاط ندارد، حوض لازم ندارد چون که زندگی در خانه بیشتر در اتاق می‌گذرد. بنابراین راه حلی که آنها برای مسکن دادن اشخاص پیدا کرده‌اند از هر حیث مقرون به صرفه‌تر است. به این معنی که از ساختمان‌های بزرگ دارای چندین طبقه و هر طبقه دارای چندین آپارتمان و با اتاق‌های متعدد استفاده می‌شود... ممکن است یک قسمت از احتیاجات ساختمان از قبیل مستراح و حمام و آشپزخانه و غیره را بین چند خانواده مشترک پیش‌بینی نمود". 🔹حالا لطفا این یادداشت اخیر روزنامه دنیای اقتصاد را ملاحظه کرده و ببینید که اخلاف همان نسل غربزده، چطور بعد از حدود ۸۰ سال، دوباره با ارتجاع سرخ و سیاه، در حال تکرار همان حرفهایی هستند که اسلافشان سالها قبل گفته بودند. خزعبلاتی که کلید واژه اصلی‌اش واژه مقرون به صرفه است اما مقرون به صرفه‌ای که در محاسبات آن، هزینه‌های پنهان کوچکترین جایی ندارد حتی اگر آن هزینه، نابودی تمدن، هویت و سبک زندگی ما باشد. آقای دنیای اقتصاد (دنیای افتضاح)، اگر اسلامی فکر نمی‌کنی لااقل ایرانی باش. کجای ایران (چه قبل و چه بعد از اسلام) توصیه به لانه‌هایی می‌کردند که از شدت ضیق و تنگی، حتی جای خواب برای استراحت شبانه مهمان را نداشته باشد؟! @baladetayyeb
آکادمی جوانان برای جوانان، برای معماریِ قوطی کبریتهای ۳۰ الی ۴۰ متری فراخوان مسابقه داده است. برخی همکاران ما در دانشگاه تهران هم با این فراخوان همراهی کرده‌اند و متاسفانه لوگوی دانشگاه تهران هم پای پوستر این مسابقه آمده است تا به چنین فراخوانی اعتبار بدهند. اما علاوه بر قبح زدایی از چنین لانه‌هایی، چیز دیگری که در این مسابقه جلب توجه می‌کند جایزه آن است که برای آنکه عمق غربزدگیِ دوستان را فریاد بزند با دلار اعلام شده است! همکاران عزیزم در دانشگاه تهران! از یک آکادمی بی نام و نشان انتظار چندانی نیست اما از شما بزرگواران که معلمان جوانان ما در دانشگاه‌ها هستید انتظار می‌رود پاسدار فرهنگ و هویت بومی باشید. حمایت از طراحی چنین لانه‌هایی، آن هم با اهدای جوایز دلاری چه نسبتی با فرهنگ، هویت و سبک زندگی ما دارد؟! @baladetayyeb