🔹در هنر و معماری دوره اسلامی، دایره نماد آسمان است و هندسهای است که چون هیچ نقطه اول و آخری ندارد تجلی مفهوم الوهیت است: هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِن (حدید/۳). برخی حکومتها در دوره اسلامی، از این هندسه مقدس در شهرهای خود بهره میگرفتند نظیر این تصویر که بازنمایی شهر بغداد در زمان منصور عباسی است. از مهمترین ویژگیهای هندسه مدوّر این بوده که چون فاصله مرکز شهر از تمام نقاط پیرامون دایره یکسان است رعایت عدالت فضایی (که هم در اسلام و هم قبل از اسلام مورد توجه ویژه بوده است) راحتتر میسر میگردیده است.
🔹لذا هندسه مدوّر علاوه بر دوره اسلامی، از قبل از اسلام نیز مورد توجه بوده است و برای مثال، بسیاری از شهرهای ساسانیان به صورت مدوّر یا گرد ساخته شده است و حتی هنوز هم بعد از قرنها، پسوند گرد در پایان اسم بسیاری از شهرها باقی مانده است. نظیر دشت گرد، لاسگرد، بروگرد(بروجرد)، دارابگرد، فیروزگرد، شاپورگرد، بختاگرد و کوهگرد و غیره.
@baladetayyeb
رحمت خدا بر امام راحل(ره) که چنین فرمود: "جنگ ما جنگ حق و باطل بود و تمام شدنی نیست؛ جنگ ما جنگ فقر و غنا بود؛ جنگ ما جنگ ایمان و رذالت بود و این جنگ از آدم تا ختم زندگی وجود دارد". حالا لطفا به این تصویر تلخ بنگرید که چطور جنگ فقر و غنا را در قالب شهرسازانه نشان داده است؛ تصویری واقعی از اختلاف طبقاتی و جنگ فقر و غنا در شهرهای امروز که نمونههای مشابهش در سرتاسر دنیا فراوان است. اگر درست بیاندیشیم تاویل شهرسازانه کل ارض کربلا یعنی همین؛ یعنی تداوم جنگ فقر و غنا در وجوه مختلف شهرها و کلانشهرهایی که اقلیتی برخوردار، به قیمت له شدن اکثریت محروم، کاخهای خود را در مقابل کوخها برافراشتهاند.
@baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
در فصلهای پاییز و زمستان که دائما خبر تعطیلی مدارس برخی کلانشهرها به ویژه تهران به علت آلودگی هوا به
یکگزارش تکان دهنده و چند سوال:
🔹طبق گزارش اخیر مرکز پژوهشهای مجلس، طی ۵ سال (حد فاصل ۹۵ تا ۱۴۰۰) بیش از ۷۵ هزار نفر در ایران به علت آلودگی هوا جان سپردهاند که بخش غالب آن، سهم کلانشهرها و به ویژه تهران بوده است. از دلایل این مهم، تراکم شدید و تمرکز بیش از حد فعالیت و جمعیت در کلانشهرها از یک سو، و از سوی دیگر، بلندمرتبهسازیها و عمودیسازیهایی است که طبق پژوهشهای علمی، سبب جلوگیری از گردش طبیعی جریان هوا در کلانشهرها شده است. طبق این گزارش، هزینههای مربوط به مرگومیرهای ناشی از آلودگی هوا، فقط در سال ۱۴۰۰، برابر با ۱۱/۳ میلیارد دلار برآورد شده است! یعنی اگر با کمترین قیمت دلار در سال ۱۴۰۰ که ۲۱ هزار تومان بوده است محاسبه کنیم، حدود ۲۳۱ هزار میلیارد تومان هزینه اقتصادی داشته است!
🔹این در حالی است که کل بودجه محقّق شده شهرداری تهران در سال ۱۴۰۰، فقط ۳۵ هزار میلیارد تومان بوده است و این معنایش آن است که هزینههای اقتصادی مربوط به مرگ و میرهای حاصل از آلودگی هوا، بیش از ۶ برابر کل بودجه شهرداری تهران بوده است! تازه این فقط هزینههای مربوط به مرگ و میرها است و اگر سایر هزینهها نظیر هزینههای حاصل از تعطیلی ادارات و صنایع و ... را نیز اضافه کنیم، این اختلاف سر به فلک میکشد!
🔹به عنوان یک معلم کوچک دانشگاه از همه مدیران شهری، دولتمردان، اعضای شورای عالی شهرسازی و سایر مسئولانی که با سیاستهای اشتباهشان شهرهای ما را به این حال و روز انداختهاند استدعا دارم برای رضای خدا اندکی درخصوص این اعداد و ارقام تامل کنند و بیاندیشند که واقعا این نوع شهرسازی متراکم و عمودی که چنین هزینههای وحشتناکی را به شهروندان ما تحمیل کرده است هیچ توجیه اقتصادی دارد؟! تراکم افزایی و اصرار بر حفظ محدودههای فعلی کلانشهرها به بهانه مدیریت زمین و عدم اجازه برای توسعه افقی کلانشهرها چه منطقی دارد؟! فارغ از هزینههای اقتصادی، نسبت این نوع شهرسازی با فرهنگ و سبک زندگی ما چیست؟! برای نابودی فرهنگ و سبک زندگی ما که نتیجه این نوع شهرسازی اشتباه است چه هزینهای را برآورد میکنید؟! آیا هنوز وقت تجدید نظر در سیاستهای اشتباه گذشته فرا نرسیده است؟!
✍ دکتر محمدمنان رئیسی
@baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
رابطه تعرّف و تبرّج: 🔹 به دو آیه زیر دقت بفرمایید؛ هیچ ارتباطی بین این دو نمیبینید؟! "وَجَعَلْنَاك
گونه شناسی حجاب در قرآن و یک توصیه برای سیاستگذاران:
🔹به انواع حجاب در قرآن توجه کردهاید؟ یکی از انواع حجاب، حجاب پوششی است نظیر این آیه: "يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً" (احزاب/۵۹).
🔹مورد دیگر، حجاب گفتاری است که در نحوه بیان و کلام ظهور مییابد: "فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفًا" (احزاب/۳۲).
🔹مورد دیگر، حجاب رفتاری است که مربوط به نمود حیا و عفاف در رفتار افراد است نظیر این آیه: "فَجَاءَتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِي عَلَى اسْتِحْيَاءٍ" (قصص/۲۵) و یا این آیه: "وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ" (نور/۳۱).
🔹اما یک مورد دیگر هم است که مربوط به حجاب کالبدی است و متاسفانه سیاستگذاران کمتر به آن توجه داشتهاند. این نوع حجاب در معماری و شهرسازی نمود مییابد، نظیر این آیه: "وَلَيْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ ظُهُورِهَا وَلَٰكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقَىٰ وَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا" (بقره/۱۸۹) و یا این آیه: "وَإِذَا بَلَغَ الْأَطْفَالُ مِنْكُمُ الْحُلُمَ فَلْيَسْتَأْذِنُوا كَمَا اسْتَأْذَنَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ" (نور/۵۹) که این آیات بیانگر لزوم رعایت حجاب و حریم کالبدی در معماری و شهرسازی است.
🔹نکته مهم آن است که عدم رعایت حجاب و حریم کالبدی در معماری و شهرسازی، منتج به تضعیف فرهنگ حجاب و عفاف در سایر عرصهها (نظیر حجاب پوششی و حجاب رفتاری و ...) میشود. از دلایل شیوع بدحجابی و بیحجابی در کلانشهرها در مقایسه با شهرهای کوچکتر همین است؛ زیرا باوجود آنکه کلانشهرها در سایر موارد نظیر فضای مجازی تفاوت چندانی با شهرهای کوچکتر ندارند اما به دلیل تفاوت در نوع شهرسازی و گسترش روزافزون متراکمسازیها و عمودیسازیها در کلانشهرها، حریم و حجاب کالبدی و به تبعش سایر انواع حجاب در آنها به طور بایسته رعایت نمیشود. فلذا سیاستگذاران ما بایستی بدانند که از شروط مهم اصلاح وضعیت نابهنجار حجاب و عفاف به عنوان معلول، اصلاح علل و ریشههایی است که از مهمترینش وضعیت معماری و شهرسازی عریان و بدون حریمی است که این روزها به وفور در کلانشهرهایمان شاهدش هستیم.
#حجاب
#معماری_اسلامی
#شهرسازی_اسلامی
@baladetayyeb
عمق سکولاریسم در نظام مهندسی:
🔹لطفا به این تصویر بنگرید. اینها مجموع عناوین مقررات ملی ساختمان (مصوب وزارت راه و شهرسازی) است که سالهاست مبنای طرح سوالات آزمونهای ورودی نظام مهندسی و صدور پروانه اشتغال مهندسان است. بعد از موفقیت در آزمونها و صدور پروانه اشتغال نیز مهندسان بایستی برای ارتقا از پایه ۳ به ۲ و سپس از ۲ به ۱، دورههای آموزشی مشخصی را بگذرانند اما عجیب این است که نه در مجلّدات مختلف مقررات ملی ساختمان (که عناوینش را در این تصویر ملاحظه میفرمایید) و نه در دورههای آموزشی برای ارتقاء پایه، حتی یک عنوان (تأکید میشود حتی یک عنوان) هم به معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی اختصاص نیافته است! به گمانم اگر قرار بود سرویسهای جاسوسی بیگانه هم برایمان عناوین را بنویسند بهتر از این نمیتوانستند از ما هویتزدایی کنند!
🔹خب در چنین وضعیتی به نظرتان وضعیت امروز شهرهای بی هویت ما خیلی چیز عجیبی است؟! مهندسانی که برای صدور پروانه اشتغال و سپس برای ارتقاء پایه باید درباره همه چیز (از تاسیسات بهداشتی گرفته تا آسانسور و پله و غیره) آموزش ببینند اما حتی دو ساعت هم درباره مبانی و مسائل معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی آموزش نمیبینند چطور باید شهرهای هویتمندی را طراحی کنند؟! آیا این وضعیت، دقیقا همان چیزی نیست که از مشخصههای یک نظام آموزشی سکولار است؟! خدمت مدیران مربوطه در وزارت راه و نظام مهندسی پیشنهاد میشود تا فرصت باقی است در همین دولت محترم فکری به حال اصلاح این وضعیت مقررات ملی ساختمان و بازنگری در عناوین دورههای ارتقاء پایه نظام مهندسی بفرمایند.
@baladetayyeb
تاویلی لطیف و قرآنی از قیامت کربلا با استناد به سوره قیامه:
وَ خَسَفَ الْقَمَر وَ جُمِعَ الشَّمْسُ وَالْقَمَر (قیامه/ آیات ۸ و ۹)؛ پس آنگاه که قمر دچار خسوف و گرفتگی شود، شمس و قمر در یک مکان، کنار هم جمع شوند.
صلی الله علیک یا اباعبدالله (ع)
@baladetayyeb
امروز ریاست محترم شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که بیشترین شهرفروشی در دوره مدیریت شهری فعلی نسبت به ادوار گذشته بوده چنین مدعی شدهاند که در کل، میزان شهرفروشی در دوره مدیریت فعلی با ادوار گذشته تفاوتی نداشته است. خدمت برادر عزیزمان عرض میشود که اولا رشد چند صد درصدی مصوبات کمیسیون ماده ۵ در دوره فعلی نسبت به دوره قبل بیانگر چیز دیگری است. ثانیا بر فرض که فرمایش شما را بپذیریم؛ آیا خود شما از این توضیح قانع میشوید؟! چون بقیه شهرفروشی و تراکم فروشی کردند ما هم میکنیم؟! پس این همه دعوا و جنجال در انتخابات سر هیچ و پوچ بوده؟! سر این بوده که اسمها عوض شوند ولی رسمها همان رسمهای اشتباه قبلی باقی بمانند؟! البته با این تفاوت که قبلیها شعار شهر اسلامی ایرانی نمیدادند و شما میدهید! توجه دین، وجدان و احساس ایشان و سایر مدیران شهری را به تذکر صریح رهبر معظم انقلاب در همین خصوص به شرح تصویر فوق جلب مینمایم. تذکری که بیش از ۲۰ سال از آن گذشته و ما هنوز اندر خم یک کوچهایم!
@baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
درباره پروژه نفوذ در فرهنگ و معماری این تصویری است از بیمارستان هزار تختخوابی حضرت مهدی (عج) که اخی
تصویر پایین، خروجی هوش مصنوعی برای معماری داخلی مجلس شورای اسلامی است و تصویر بالا هم وضعیت فعلی همین فضاست. این نوع معماری خانه ملت که قاعدتا بایستی عصاره فرهنگ و تمدن ملت باشد چه ربطی به معماری بومی ما دارد؟ البته در مقایسه با فضای داخلی مجلس، فضای خارجی آن که یادآور معماری اهرام ثلاثه مصر! و تفرعن حاکمان مصر باستان است به مراتب بغرنجتر است.
این نوع معماری آن هم در خانه ملت به عنوان یکی از مهمترین ساختمانهای یک مملکت، اگر نشانه نفوذ در فرهنگ و معماری ما نیست پس چیست؟ به نظرتان هوش مصنوعی بیش از حد کم هوش بوده یا مهندسانی که مجلس را طراحی کردهاند بیش از حد مدهوش فرهنگهای بیگانه بودهاند؟!
@baladetayyeb
این روزها که اغلب لباس مشکی میپوشیم خوب است توجه کنیم که مکتب حسین(ع) صرفا به صوم و صلاه و زکات منحصر نیست؛ بلکه معنای کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا این است که سبک زندگی حسینی، به گستردگی تمام مکانها و تمام زمانها است و همه شوون زندگی را شامل میشود که یکی از این شوون، معماری و شهرسازی است. این روایت معمارانه از سیدالشهدا(ع) تقدیم شما (منبع: معماری و شهرسازی مطابق با سبک زندگی اسلامی، ص ۹۲).
@baladetayyeb
شخصیت حضرت عباس علیهالسلام و معماری سقاخانهها:
🔹سقاخانهها که در هم تنیده با یاد و نام سقای دشت کربلا هستند مکانهایی هستند با ۴ ویژگی:
۱. متشکّل از مصالح خاکی یا برگرفته از خاک.
۲. با هدف سقایت تشنگان و نوشیدن آب.
۳. مکانی هستند برای برافروختن آتش و شمع به نیت برآورده شدن حاجات.
۴. بسیاری از اوقات (مانند این تصویر) به نحوی مکانیابی میشدند تا از طرفین باز باشند و بستری باشند برای گردش هوا.
🔹به این ترتیب سقاخانه محملی بود برای تجمیع تمام عناصر چهارگانه و متضاد (خاک، آب، آتش و باد)، همانطور که عباس علیهالسلام به سان پدر بزرگوارش، تجمیع اضداد بود و در عین اینکه اوج لطافت و رحمت نسبت به رُحَما در دشت کربلا بود، در اوج عبوسیّت و شدّت با دشمنان آلالله بود: أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ (فتح/۲۹).
صلّی الله علیک یا ساقی العطاشا
@baladetayyeb
جناب آقای مصطفی حسنی تعریف کرده اند:
▫️ روزی همراه بعضی از دوستان جهت زیارت آقای مجتهدی به قزوین رفتیم.
بعد از اینکه لحظاتی را در خدمتشان سپری کردیم، خطاب به جناب حاج فتحعلی فرمودند:
کاغذ و قلمی تهیه کنید تا یک رباعی درباره ی حضرت ابوالفضل(ع) بگویم.
حاج علی آقا یک برگ کاغذ و قلمی به ایشان دادند. پشت کاغذ مقداری خط خوردگی داشت، هنگامی که آقا آن را گرفته و مشاهده نمودند؛ با ناراحتی فرمودند:
اسم حضرت را بر روی کاغذ قلم خورده نمینویسند!
این بیان نشانگر نهایت ادب و احترام نسبت به اهل بیت علیهم السلام بود.
به هر حال حاج علی آقا کاغذی کاملاً تمیز مهیا نمودند آنگاه آقای مجتهدی گفتند:
🔸حضرت ولی عصر میفرمایند:
هر کس با این شعر متوسل به عمویم حضرت عباس(ع) شود حتماً حاجتش برآورده خواهد شد.
و سپس شروع به خواندن بیت اول کردند و در فاصلهی بین بیت اول و دوم حدود نیم ساعت با شدت تمام میگریستند، آنگاه بیت دوم را خوانده و باز حدود نیم ساعت شدیداً گریه کردند، سپس شعر را نوشتند:
یادم ز وفای اشجع ناس آید
وز چشم ترم سوده ی الماس آید
آید به جهان اگر حسین دگری
هیهات برادری چو عباس آید
⬅️ لاله ای از ملکوت، جلد اول، ص۲۲۹
بلد طیّب/منان رئیسی
این تصویر، قدیمیترین عکس از حرم دردانه خداست؛ وَالوِترَ المَوتوُر. خدا رحمت کند مرحوم کافی را که م
قدیمیترین تصویر از حرم سقّای کربلا.
با چشم پر آب چون قنینه
جان میدهم از برای ساقی
@baladetayyeb
تصویری از داخل ضریح مطهر سیدالشهدا(ع) و آیه با مسمّایی که بر گوشه پارچه روی مضجع شریف نقش بسته است: "أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحَابَ الْكَهْفِ وَالرَّقِيمِ كَانُوا مِنْ آيَاتِنَا عَجَبًا: آیا گمان کردی که اصحاب کهف و رقیم از نشانههای شگفت انگیز ما بودند؟ [چنین نیست؛ زیرا ما را در هستی نشانههایی شگفت انگیزتر از اصحاب کهف است]" (کهف/۹)؛ شهادت میدهم که شگفت انگیزتر از قصه پر رمز و راز صاحب این شش گوشه نه شنیدهام و نه دیدهام. صلی الله علیک یا ابا عبدالله(ع)
@baladetayyeb
شهرسازی ما و رنگ آفتابه!
زمان لازم برای مطالعه: ۲ دقیقه
به این جملات مرحوم آیت الله حائری شیرازی عنایت بفرمایید: "علوم انسانی غرب که در حال وارد شدن به مزاج جامعه است، نجاستخواری است. نباید آنرا اینقدر با ولع مصرف کنیم؛ چه فایده دارد در حالیکه غرب غذای نجس به ما میدهد، ما متکفّل آداب غذا خوردن باشیم؟! آیا این طلبگی است؟! اگر یک کشتی، از نور به ظلمت حرکت کند و ما مسئول انتظامات اهل کشتی باشیم به گونهای که حتی یک رکعت نماز اهل کشتی هم قضا نشود ولی کلّ کشتی همچنان به ظلمت حرکت کند، چه فایدهای دارد؟!"
پی نوشت ۱: مصداق تام و تمام جملات حکیمانه فوق، وضعیت امروز معماری و شهرسازی ما است. مدیران مربوطه در عرصه معماری و شهرسازی، شدهاند مسئول انتظامات کشتیای که کلا در حال طی مسیر اشتباه است به نحوی که سر تا پای مقررات و ضوابط ما در زمینه معماری و شهرسازی، مملو از انگارههای غیر بومی است و تقریباً هیچ رد پایی از فرهنگ، هویت و تمدن بومی ما در آن دیده نمیشود. شاهد مثالش آن است که در قوانین و ضوابط فعلی معماری و شهرسازی ما، مسائل درجه اول و واضحاتِ فرهنگ و تمدن بومی ما عملا در حال لِه شدن است (نظیر حداقلِ متراژ مسکن، الگوی ساخت مسکن، تسهیل روابط همسایگی در شهرسازی، رعایت تراکم نفر در هکتار در شهرسازی و غیره) که این موارد مهم برای مدیران مربوطه، در عمل تقریباً هیچ اهمیتی ندارد؛ تا جایی که اسم لانههای ۲۵ متری را خانه میگذارند اما همزمان، نسبت به کوچکترین ضوابط مسائل درجه چندمی نظیر شیب رمپ، عرض سرویس بهداشتی و ... نهایت سخت گیری را به خرج میدهند! برای همین است که بیش از ۲۰ جلد مقررات ملی ساختمان داریم که در آنها، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را میتوانید پیدا کنید ولی حتی ۱ جلد از این همه مجلّدات، به مسائل فرهنگی و تمدنی ما در زمینه معماری و شهرسازی اختصاص نیافته است!
پینوشت ۲: خدا حفظ کند استاد اخلاق ما را که مثال سالها قبل ایشان، در ذهن بنده حک شده است. میفرمودند بنده خدایی مسافر بود و بین راه برای قضای حاجت به یک دستشویی بین راهی مراجعه کرد. در ورودی سرویس بهداشتی تعداد زیادی آفتابه با رنگهای مختلف وجود داشت و او یکی از آفتابهها را برداشت تا برای طهارت با خود به داخل دستشویی ببرد اما آقایی که آنجا نشسته بوده و مسئول نظافت و انتظامات دستشویی بود به ایشان میگوید که آفتابه رنگ قرمز را بگذار و مثلا آبی را بردار! ایشان هم باتعجب میپرسد که مگر چه فرقی دارند؟ و آن آقای مسئول انتظامات پاسخ میدهد که هیچ فرقی ندارند ولی مگر من اینجا چه کارهام؟ اینجا ایستادهام برای همین که بگویم چه کسی کدام رنگ را بردارد! حالا حال و روز وضعیت معماری و شهرسازی ما هم همین است. به تعبیر مرحوم آیت الله حائری شیرازی شدهایم نجاست خوار غربیها و مسئول انتظامات کشتی تمدن آنها. اگر هم خیلی دلمان به حال فرهنگ و تمدن خودمان بسوزد نهایتا موضوع را در مسائل درجه چندمی همچون نما و منظر خلاصه می کنیم و تصوّر میکنیم که با راهاندازی چند کمیته نما، دِین خود را به فرهنگ بومیِ خود ادا کردهایم؛ در حالی که غفلت از مسائل درجه اول و پرداختن به مسائل درجه چندم، دقیقا همچون این است که مثلا به انواع بیماریهای جسمی و روحی پیرزنی بیمار که شُش و قلب و ریه و سایر جوارح او در حال از کار افتادن است بیتوجه باشیم ولی همزمان، به سیمای او توجه کنیم و برای زیبا شدن او انواع محصولات آرایشی را برایش تجویز کنیم!
اساتید و مدیران معزز! باور بفرمایید که احیاء پیرزن معماری و شهرسازی ما که در حال جان دادن است شدنی است به شرط آنکه به جای خط چشم و ابروی او (و یا حداقل همزمان با خط چشم و ابروی او) متوجه قلب و شش و ریه او نیز باشیم و شأن خود را از مسئول انتظامات سرویسهای بهداشتیِ کشتیِ تمدنهای بیگانه، به کاپیتان کشتی تمدن خودی تغییر دهیم.
#علوم_انسانی_غربی
#معماری_اسلامی
#شهرسازی_اسلامی
@baladetayyeb
آنچه خود داشت ز بیگانه تمنّا میکرد
🔹این تیتر یکی از شمارههای اخیر نشریه تایم (از مشهورترین نشریات غربی) است که در مورد تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین اینطور توصیه کرده که آمریکا باید سیستمهای سرمایشی را کنار بگذارد و به جای آنها برای خنک کردن ساختمانها از تکنیکهای شهرهای خاورمیانه نظیر نایین در ایران استفاده کند. این تیتر و توصیه آنها به الهام گرفتن از نایین را که دیدم به یاد دو موضوع افتادم.
🔹 اولا به یاد نامه چند ماه قبل معاونت شهرسازی وزارت راه درباره شهر میبد در استان یزد و در نزدیکی همین شهر نایین افتادم که طبق آن، تراکم نهضت ملی مسکن در این شهر کوچک، زیبا و الهام بخش که اکنون زیر ۵۰ نفر در هکتار است را به بالای ۱۵۰ نفر در هکتار یعنی حتی بیشتر از تراکم فعلی تهران افزایش دادند! معنایش تهرانیزه کردن یک شهر کوچک و نابودی شهرسازیِ الهام بخش و سنتی آن و جایگزینیاش با شهرسازی متراکم و عمودی است.
🔹 ثانیا به یاد تشبیه آیت الله وحید خراسانی درباره شدت بیگانهپرستی برخی از ما افتادم که به تعبیر ایشان، در حال نشخوار کردن قی کرده دیگران هستیم! به نحوی که برخی از ما هنوز در حال حلوا حلوا کردن سیاستهایی هستیم که خود غربیها نیز اکنون متوجه اشتباه بودنش شدهاند و آنها را کنار گذاشتهاند. عرض دیگری ندارم جز این مصراع: آنچه خود داشت ز بیگانه تمنّا میکرد.
@baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تا الان تصور میکردم که در زمینه معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی خیلی وضعیتمان بغرنج شده اما این صحبتهای آقای دکتر اکبری را که دیدم به این نتیجه رسیدم که در زمینه طب، اگر وضعمان بدتر از معماری و شهرسازی نباشد بهتر هم نیست. ساختارهای سکولار در عرصههای آموزشی و اجرایی چه بر سر ما آورده است؟
@baladetayyeb
از شهر یکپارچه تا شهر پاره پاره
🔹در روایت است که شخص ثروتمندی نزد رسول اکرم(ص) بود، مؤمن فقیری آمد و نزد او نشست. مرد غنی، لباس خود را جمع کرد. به وی گفته شد که آیا ترسیدی از فقر او به تو برسد یا از غنای تو به او اصابت کند؟ متنبّه شد و به جبران کار خود خواست قسمتی از دارایی خود را به او بدهد. اما آن شخص فقیر نپذیرفت و گفت میترسم مثل حال تو در من پیدا بشود.
🔹حالا لطفا به این تصویر توجه بفرمایید. در شهر اسلامی ایرانی، تواضع سایر ابنیه در برابر ابنیه مذهبی سبب نوعی وحدت و هماهنگی در سرتاسر بافت میشد به نحوی که در تمام محلات، خانهها به صورت یک کل منسجم و یکپارچه دیده میشدند که همگی حول مساجد و یا بقاع متبرکه شکل میگرفتند که این نوع انتظام، ترجمان کالبدی برای همنشینی فقرا و اغنیا حول ابنیه مذهبی و تجلی این آیه بود: "وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا"(آل عمران، ۱۰۳).
🔹برخلاف شهرسازی معاصر که بیادبی نسبت به ابنیه مذهبی و همچنین بروز انواع تبرّجات شهرسازانه سبب شده است تا شهرهای ما به شهرهای پاره پاره تبدیل شوند به نحوی که امروزه در همه کلانشهرهای ما مفاهیمی نظیر بالاشهر و پایین شهر و غنینشین و فقیرنشین کاملا مرسوم است.
🔹از دلایل این مهم آن است که در شهر سنتی، فضای شهر بیش از آنکه کالایی اقتصادی باشد، پدیداری فرهنگی بود اما در شهر معاصر، همه چیز حتی فضای شهری به کالایی اقتصادی تنزل پیدا کرده و بدیهی است که آنگاه که فرهنگ اقتصادی از اقتصاد فرهنگی پیشی بگیرد و اقتصاد کوثری، قربانی اقتصاد تکاثری شود شهرهای پاره پاره بروز مییابد.
@baladetayyeb
May 11
آقای حسنی طباطبایی نقل كردند:
صبح یكی از روزهای ماه محرم پس از تشرف به حرم مطهر كریمه اهل بیت حضرت معصومه (س) به قصد زیارت آقای مجتهدی حركت كردم. در زدم، كسی در را باز كرد و گفت:
حمید آقا! آقای مجتهدی منتظر شما هستند تا صبحانه را به اتفاق شما صرف كنند!
به خدمت ایشان شرفیاب شدم، سفره صبحانه پهن بود. فرمودند:
صبحانه را بایستی با شما صرف میكردیم! خوش آمدید، بفرمایید!
در كنار آقای مجتهدی، كتاب گنجینه الاسرار عمان سامانی قرار داشت.
ایشان ضمن صرف صبحانه، اشارهای به آن كتاب كردند و گفتند:
آقاجان! عمان سامانی در میان مرثیه سرایان حسینی مقام و منزلت ویژهای دارد.
بعد فرمودند:
اصلاً دستگاه حضرت اباعبدالله (ع) یك دستگاه عجیبی است!
نام مبارك ایشان هم خیلی بزرگ است.
در نام مقدس حسین (ع) اسرار عجیبی نهفته است.
و پس از چند لحظه تأمل، فرمودند:
هر كس كه نام آقا امام حسین (ع) را بشنود از میزان انقلاب خاطری كه پیدا میكند پایه ایمانش را میتوان فهمید.
كسانی كه نام این بزرگوار را میشنوند و تغییر حالی در خود نمیبینند باید جداً نگران ایمان خود باشند! نام آقا امام حسین (ع) محك ایمان است.
⬅️ در محضر لاهوتیان، خاطره ۲۸، ص ۱۵۱
🔹بله قحطی بزرگ ایران کار بریتانیا نبود و بلکه به دلیل نبود سیستم حمل و نقل قوی بود!
🔹همانطور که واقعه کشف حجاب هم به دلیل خباثت رضاشاه نبود و بلکه به دلیل کمبود پارچه چادری بود!
🔹همانطور که قدغن مجالس روضه در زمان پهلوی اول هم به دلیل سیاستهای حکومت نبود بلکه به دلیل کمبود مداح و روضه خوان بود!
🔹همانطور که نابودی سبک معماری و شهرسازی اسلامی در مملکت ما و جایگزینی توسعه متراکم و عمودی به جای توسعه افقی طی یک قرن اخیر هم به دلیل خیانت و یا جهالت مدیران غربزده نبود و بلکه به دلیل کمبود زمین در کشور پهناور ایران بود!
🔹 تنها ابهام باقیمانده این است که تداوم مدیریت چنین عناصری با وجود سپری شدن ۴۵ سال از انقلاب اسلامی به دلیل کمبود چیست؟!
@baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
زن، ابژه و شهر عریان زمان لازم برای مطالعه: ۳ دقیقه 🔹پرده اول (پرده فلسفی): از مهمترين مفاهيم فلس
از نمای عریان تا آغوش رایگان
🔹به معنای واژه مکشوفه دقت کردهاید؟ لغت نامهها این واژه را چنین معنا کردهاند: "برملا، پدیدار، عیان، کشف شده، هویدا". بانویی که کشف حجاب میکند را مکشوفه میگویند به این معنا که برای همگان برملا و عیان است و چیزی برای کشف شدن ندارد. مکشوفه نه رمزی برای کشف شدن باقی میگذارد و نه رازی برای جوییدن. به ثمن بخس و به ارزانترین وجه ممکن هرچه از رمز و رازِ زیبایی داشته را برای هر کس و ناکسی هویدا کرده است، چه طالبش باشند و چه نباشند؛ چراکه چنین کسی دیگر چیزی برای کشف شدن باقی نگذاشته است. دقیقا برخلاف مستوره که پر از رمز و راز است که آنها را نه ارزان، که به قیمت عرضه میکند، آن هم نه به هر ناکسی بلکه فقط به کسی که لیاقت کاویدن رمز و رازهایش را داشته باشد.
🔹در مقام مقایسه، همچون آپارتمانهای بدون حریم امروزی که از معبر مجاور و یا بلوک روبرو، هر آنچه در آن است برای همگان هویداست؛ با نماهایی عریان که نه حریمی برای صاحبخانهاش باقی میگذارد و نه حرمتی برای مالکش. درب ورودی را که باز کنی تا انتهای اتاق خوابش مکشوف است و درب را که باز نکنی هم با پنجرههای عریانش تا منتهای آشپزخانهاش برای همگان مفتوح و به قول فرنگیها open است. برخلاف خانه سنتی که به غایت مستور بود تا پناهی باشد برای بانوی مستوره. خانههای پر از رازی که با الگوهای مستور و پنهانش، پر از رمز بود برای کشف کردن و جوییدن.
🔹 آری، اگر درست بنگریم میان گسترش خانههای غیرمستور و افزایش بانوان مکشوفه رابطه معناداری برقرار است؛ از جنس همان رابطهای که در میراث تمدنی این سرزمین میان خانههای مستور و بانوان مستوره برقرار بود. و چه باهوش بودند آنهایی که برای زدودن فرهنگ حیا و عفاف و تبلیغ البسه مکشوف در این مملکت، به سراغ ترویج ابنیه غیرمستور رفتند و فهمیدند که شرط رایگان شدن آغوشها، عریان شدن نماهاست؛ و چه کمهوشیم ما که بعد از چند دهه، هنوز متوجه این ارتباط محتوایی نشدهایم و گمان میکنیم که بدون سامان دادن به سبک ابنیه میتوانیم سبک البسه را بسامان کنیم.
#سبک_زندگی
#حجاب
#معماری_اسلامی
@baladetayyeb
تصویری از سردری زیبا، باقی مانده از یک بنای قدیمی در محله امیریه تهران، احاطه شده با انبوهی از برجها و آپارتمانهای بیهویت.
الان این طفلکی را اینطور وسط این همه ساختمان بیهویت نگه داشتهاید که مثلا چی بگین؟ اینکه قاب این سردر به فضایی برای سطل زباله مکانیزه شهرداری تبدیل شده خودش گویای همه چیز است. در نگاه صرفا اقتصادی، هرچیزی که مانع از کسب انتفاع مالی بیشتر شود زبالهای بیش نیست و کلماتی مانند هویت و تمدن بومی و ... هم فقط شعارهای پوچ و توخالی هست.
@baladetayyeb
آیتالله شبیری زنجانی: در منطقه بهارستان تهران، میخواستند خانه بسازند. در اطراف مجلس شورای ملّی. میبایستی سیوپنج خانهی کلنگی را خراب کنند و بهجایش چندین واحد خانهی نو بسازند. به صاحبهای خانهها اعلام کردند که خانههای شما را مترى فلان تومان میخریم. هر كس هر اعتراضی دارد، بنويسد تا رسيدگى شود. قیمتهای پیشنهادی خوب بود. هيچكس، هیچ اعتراضی نکرد. تنها معترض، آیتالله حسینعلی راشد بود. اعتراض او، مسئولان حکومت را برآشفت. گفتند: چطور شده که فقط یک آخوند، اعتراض كرده است؟!
آقای راشد را به گفتوگو دعوت كردند. میخواستند بهبهانهی آن اعتراض، او را تحقیر کنند.نزد ایشان رفتند و پرسيدند: اعتراض شما برای چيست؟ گفت: حقيقتش اين است که من اين خانه را، سالها پیش خریدهام. به قيمت خيلى كم. در اين همه سال، مخروبه شده است. به نظر من قيمتى كه شما پيشنهاد کردهاید، زياد است! من راضى نيستم که از بیتالمال مردم، پول بيشترى براى خانهام بگيرم! همهی حاضران متعجّب شدند. يكى از اعضاى كميسيون برخاست. او از اقلیتها بود. ایشان را بوسيد و گفت: اگر اسلام اين است که شما بدان عمل میکنید، من آمادهام تا مسلمان شوم!
پینوشت: یه عده اینطوری زندگی میکردند و یه عده شخصیت حقیقی و حقوقی هم هزاران خانه خالی را احتکار کردهاند تا با بازی با معیشت مسلمین، دائما با زدن نون توی خون مردم، به نوای بیشتری برسند.
@varesoon
@baladetayyeb
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢پیش به سوی «لانههای تابوتی هنگکنگی» به جای «مسکن اسلامی ایرانی»!
طرحی صددرصد ضد فرهنگی در حوزه مسکن و شهرسازی!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جناب مهندس باقرپور، مدیر عامل اتحادیه تعاونیهای عمرانی و انبوهسازی تهران، از اجرای طرح اقتصادی «مسکن ما» به شکل آزمایشی در دو استان تهران و البرز خبر داده و گفته است:
«طرح ایده خوبی برای زوجهای جوان است و زوجهایی که معمولاً طی روز سرکار هستند و بعد از ساعات کار به یک سرپناه نیاز دارند، میتوانند از طریق این طرح صاحب خانه شوند. ...در این طرح از الگوی آسیای شرقی بهره بردیم و واحدهای کوچک متراژ ۲۵ تا ۳۵ متری با تکنولوژیهای نوین ساخته میشوند.»
🔶در این رابطه چند نکته را بیان میکنم:
یک. واقعاً بنده متوجه نمیشوم که چرا فهم این حقیقت بدیهی برای عدهای از تصمیمسازان و تصمیمگیران حوزه مسکن و شهرسازی سخت است که معماری و شهرسازی نقشی بیبدیل در شکلدهی به فرهنگ و سبک زندگی و ارزشهای فردی و اجتماعی دارد؟ چرا نمیدانند یا نمیخواهند بدانند که خانههای هنگکنگی و لانههای شبانه، مبتنی بر یک فلسفه زیست دنیاگرایانه و اومانیستی است که در تقابل کامل با فلسفه زیست اسلامی ایرانی و نگاه توحیدی ما قرار دارد؟
دو. برای عامه مردم ما معلوم شده است که با ترویج و اجرای #شهرسازی و #معماری غربی و لیبرالی، بسیاری از ارزشهای اسلامی و ایرانی ما در سبک زندگی مردم به عقب رانده شده است و ارزشهای لیبرالی و اومانیستی جایگزین آنها شده است! مع الاسف هنوز در حال شمارش آسیبهای اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی معماریهای لیبرالی هستیم که ناگهان سخن از معماریهای آسیای شرقی و هنگکنگی به میان میآید: «خانههای تابوتی» و «مسکنهای کپسولی»! یا همان «لانههای خوابگاهی»!
سه. طرح فوقالذکر، به صورتی عوامفریبانه به عنوان «مسکن ما» نامگذاری شده است! زیرا:
اولاً، لانههای ۲۵ متری را که «مسکن» نمیگویند؛
ثانیاً، اگر هم مسکن باشد، مسکن «ما» نیست! هیچ نسبتی با «ما» ندارد! نه با «مای ایرانی» و نه با «مای مسلمان». اینها «لانههای شبانهای» است که میتواند مرکز شکلگیری دهها فساد و آسیب اجتماعی و فرهنگی کنترلناپذیر باشد.
چهار. فراموش نکنیم که مسکن، «سبکساز» و «فرهنگساز» و «ارزشساز» است. چنین لانههایی بیشتر به «خانههای فساد» و محلههایی مثل «شهر نو در رژیم طاغوت» شباهت دارد تا «مسکن ما»:
فتنهها این فتنهپرداز آورد
لات و عزا به حرم باز آورد
پنج. امیدوارم داغ ننگ ساخت چنین خوابگاهها و لانههای شبانهای بر پیشانی دولت انقلابی و مجلس انقلابی حک نشود. امیدوارم که مردم و رسانهها اجازه ساخت حتی یک لانه از چنین لانههایی را ندهند!
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
امشب برای ارائه یک سخنرانی با موضوع شهر اسلامی ایرانی مهمان شهرداری اصفهان هستم. محل اسکان، خانهای سنتی در دل بافت تاریخی اصفهان و دقیقا پشت میدان نقش جهان است. این گنبدی که ملاحظه میفرمایید گنبد مسجد امام در ضلع جنوبی میدان است و این عکس را از حیاط خانه به سمت گنبد مسجد گرفتم. خانهای که اینطور تحت ظل مسجد است و از آفاق و فضای بیرون، صدای ملکوتی مسجد و از انفس و درون، صدای آب را در دل خانه مترنّم کند دمادم بستری است برای یادآوری آیات الهی به ساکنانش: "سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ: ما نشانههای خود را در آفاق و در انفس خودشان به آنان نشان خواهیم داد تا برای آنان روشن شود که بی تردید او حق است" (فصلت/۵۳).
مکانیابی حوض آب دقیقا در مرکز حیاط نیز استعارهای است از آغاز حیات از مایه حیات: "وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ: و هر چيز زندهاى را از آب پديد آورديم" (انبیا/۳۰). چنین خانهای مصداق مسکن به معنای محل سکون و آرامش است "وَاللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ بُيُوتِكُمْ سَكَنًا: و خدا برای شما از خانههایتان محل آرامش قرار داد" (نحل/۸۰) و نه قوطی کبریتهایی که این روزها سرتاسر کلانشهرهایمان را تصرف کردهاند. جالب آنکه مساحت این خانه با این همه ظرافت و زیبایی، کلا حدود ۲۲۰ متر است؛ یعنی تقریبا برابر با پلاکهایی که این روزها در کلانشهرها تفکیک میکنیم و تهی از همه این زیباییها هستند. واقعا چه شد که در کشاکش روزگار، این همه ظرافت را به بوته فراموشی سپردیم؟
@baladetayyeb