🔹🌟🔹🌟🔹
💢پرسش:
🔰آیا در قرآن، در مورد ولايت امير المومنين علیه السلام چیزی آمده است؟
🌺پاسخ:
✅در قرآن مجيد آيات فراواني است که با استفاده از احاديثي که از پيامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) در شأن نزول آنها وارد شده است، امامت امام علي (علیه السلام) را اثبات مي نمايند.
🔰به آياتي چند توجه فرماييد:
1- 📌آيه تبليغ: «يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليک من ربک. . . [1]» که طبق روايات معتبر از اهل سنت در جريان غدير خم نازل شده است و در اين روز تاريخي پيامبر(صلی الله علیه و اله) با اعلام ولايت و جانشيني حضرت علي(علیه السلام) رسالت خود را تکميل فرمود.
2- 📌آيه ولايت: «انما وليکم الله و رسوله و الذين امنوا الذين يقيمون الصلاة. . . [2]» که ولايت حضرت علي (علیه السلام)[3] در کنار ولايت خدا و رسول(صلی الله علیه و آله) قرار داده شده است.
3-📌 آيه اولي الامر: يا ايها الذين امنوا اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولي الامر منکم. . . [4]» که اطاعت از اولي الامر را به نحو مطلق واجب کرده است، و از اين الزام مطلق بدست مي آيد که امام بايد معصوم باشد لذا غير از حضرت علي(علیه السلام) که از عصمت برخوردار نيست، نمي تواند امام باشد. علاوه رواياتي که از کتب اهل سنت در ذيل اين آيه به معرفي حضرت علي(علیه السلام) به عنوان امام و جانشين پيامبر پرداخته است، بيش ار اندازه است.
4- 📌آيه صادقين: يا ايها الذين امنوا اتقوا الله و کونوا مع الصادقين. . . [5]» که مي فرمايد: اي اهل ايمان، تقوا داشته و با صادقين باشيد و در روايات بيان شده است که: منظور از صادقين حضرت علي(علیه السلام) و اهل بيت پيامبر(صلی الله علیه و آله) مي باشند.
📚پی نوشت:
[1]. مائده، 67-
[2]. مائده، 55-
[3] چون طبق روايات معتبر آنکه در رکوع انگشترش را به سائل داد حضرت علي (ع) بوده است.
[4]. نساء، 59
[5]. توبه، 119-
📎 #قرآنی
🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
شاخصهای مکتب شهید سلیمانی.pdf
1.32M
توجه👇توجه 👇
🌹 مسابقه بزرگ کتابخوانی ویژه سالگرد #شهید_سلیمانی
✅همراه با جوایزه ارزنده اطلاعات
بیشتر: c88.ir/ZWS
❗️ لینک مسابقه:
quiz.balagh.ir
💠🔸💠🔸💠🔸💠🔸
🆔 @balagh_ir
☀️ امروز:
شمسی: دوشنبه - ۲۲ دی ۱۳۹۹
میلادی: Monday - 11 January 2021
قمری: الإثنين، 27 جماد أول 1442
🌹 امروز متعلق است به:
🔸سبط النبي حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام
🔸سیدالشهدا و سفينة النجاة حضرت امام حسین علیهما السّلام
💠 اذکار روز:
- یا قاضِیَ الْحاجات (100 مرتبه)
🆔 @balagh_ir
✍️امیرالمؤمنین عليه السلام:
🔅لا تَستَبطِئْ إجابَةَ دُعائكَ و قد سَدَدتَ طريقَهُ بِالذُّنوبِ
🔹وقتى با گناهان خود راه را بر دعايت بسته اى، تأخير در اجابت آن را دير مشمار
📚غررالحكم حدیث10329
🗞 #حدیث_روز
🆔 @balagh_ir
پایگاه اطلاع رسانی بلاغ - برکت.mp3
3.75M
♨️برکت
🎤حجت الاسلام #عالی
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.
🔴بهترین #سخنرانی های روز
🆔 @balagh_ir
🔎📖🔍 🔎📖🔍
✅پرسش:
🔰چرا معاد جز اصول دين است اما قرآن که کلام الله است جزاصول دين نيست؟ يا چرا حجاب جزء فروع دين نيست؟
✍️پاسخ:
✅معاد بر اساس حکم قرآن است پس اين حکم قران که از اصول دين شمرده شده به اين معنا است که قران از اصول دين است . فرقي ندارد .
💢فروع دين منحصر به 8 يا 10 نيست بلکه تمام احکام فرعي جزء فروع دين هستند و از جمله حجاب که اتفاقاً از ضروريات اسلام است و منکر آن با شرايطي از جرگه اسلام بيرون مي رود.
👈آري آن فروع شمرده شده دين تنها مهم ترين فروع دين هستند و همه آنها نمي باشند.
✍️نکته ديگر اين که مفهوم ضروريات دين اين است كه به قدرى واضح است كه اين آموزه از واجبات دينى است كه جاى شكى براى كسى نيست مثلا نماز، كسى نمى تواند ادعا كند كه نمى دانسته نماز از واجبات احكام اسلامى است.
🍃 بسيارى از احكام اسلامى براى شمار فراوانى از مردم روشن نيست بايد توضيح داده و اثبات شود اما روزه، نماز و حجاب از مسلمات است. از اين رو چون جزء دين بودن آن واضح است پس منكر آن در واقع منكر خداى سبحان يا نبوت انبياء است
📌 اما مع ذلک :
🔻اولا، اصول دين از مقوله اعتقادات قلبى و التزام به آنهاست نه از مقوله عمل، در حالى كه حجاب از مقوله رفتار و عمل است.
🔻ثانيا، اصول دين شامل بنيادى ترين اعتقادات و پايه اى ترين آنها است يعنى توحيد، نبوت و معاد و در اصل عدالت و امامت از شاخه هاى توحيد و نبوت اند. اعتقاد به حجاب و ساير اعتقادات، فرع بر پذيرش اين اعتقادات بنيادين است، لذا فروع دين نام گرفته اند.
👈اگر نبوتى نباشد نه از نماز مى توان به عنوان حكم الهى سخن راند و نه از حجاب و زكات و چه اينكه اين احكام توسط پيامبران از سوى خدا بر ما مقرر شد، اگر پيامبرى و نبوت را انكار كنيم جايى براى بحث از اين احكام نخواهد بود
📎 #اعتقادی
🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
🆔 @balagh_ir
🔹📎🔹📎🔹
✅پرسش:
🔰يک شخص عصبي چطور مي تواند بر خشم خود غلبه کند؟
✍️پاسخ:
✅حضرت علي عليه السلام ميفرمايند: اياک و الغضب فاوله جنون و آخره ندم. از عصبانيت بپرهيز! چرا که ابتداي آن جنون و انتهاي آن پشيماني است.(1)
توصيه هايي که به شما ميشه شامل دو بخش کلي است.
📌بخش اول توصيه هايي است که قبل از عصباني شدن و براي اينکه اصلا عصباني نشويد بايد رعايت کنيد
📌و بخش دوم کارهايي است که بعد از عصباني شدن بايد انجام بدهيد. طبيعتا پيشگيري بهتر از درمان است. بنابراين بايد ابتدا کاري کنيد که تا آنجا که ممکن است اصلا عصباني نشويد.
✍️به اين منظور :
يادآوري فضيلت كظم غيظ، عفو و بردباري و نيز پاداش عظيمي كه خداي متعال براي دارندگان اين صفات تعيين كرده. از جمله اين كه پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: «من كفّ غضبهُ كفّ الله عنهُ عذابه. آن كه خشم خود را باز دارد، خداوند عذاب خود را از او باز خواهد داشت.(2)
☘️زمينههاي خشم و غضب مثل تکبر، شوخي، عيب جويي، لج بازي و مجادله، حرص و طمع دنيايي را از خودتان دور کنيد. گاهي اوقات توقعات بيش از حد انسان و طبيعتا مقاومت ديگران در برابر آنها انسان را عصباني ميکند. گاهي اوقات غرور و تکبر بيجاي انسان باعث ميشود رفتار ديگران را حمل بر بي ادبي و بي احترامي نسبت به خودمان تلقي کنيم و عصباني شويم.
🔻از نشانه هاي تواضع تسليم در برابر حق است. جايي که انسان بفهمد اشتباه کرده بپذيرد. يا اگر پيشنهادي داد و ديگران نپذيرفتند ناراحت نشود و آن را حمل بر قصد و غرض داشتن آن ها نکند. سعي کنيد براي نظرات ديگران احترام قائل شويد و در تصميم گيري ها به صورت جمعي عمل کنيد و به نتيجه برسيد.
🔹خاطرات بد عصبانيت هاي گذشته خود را مرور کنيد. حالت چهره خود، حرفهايي که زديد، حرفهايي که شنيديد.
🔻در هر بحث و مشاجره اي حقيقت از دو حال خارج نيست. يا ما مقصر هستيم و يا طرف مقابل. اگر خودمان مقصر هستيم که پس عصبانيت نابحا است و اگر طرف مقابل هم مقصر بوده با عصبانيت مشکلي را حل نکرده ايم بلکه خودمان را متهم کرده ايم و حرف حق خود را باطل جلوه داده ايم. چون اگر حق با انسان باشد نيازي به عصباني شدن نيست. به آرامي و حتي گاهي با سکوت نيز ميتوان آن را اثبات کرد. خشم تاثير گزاري کلام را به حداقل ميرساند و براي نپذيرفتن حرفمان به ديگران بهانه ميدهد.
✍️و اما بخش دوم(مهارت هاي کنترل خشم):
🔅سکوت.امام علي (ع) ميفرمايند: خشم را با سکوت درمان کنيد.
🍀ذکر صلوات و پناه بردن به خداوند با ذکر اعوذ بالله من الشيطان الرجيم،
آب نوشيدن و وضو گرفتن،
🔹تغيير حالت از ايستاده به نشسته و از نشسته به خوابيده و نهايتا ترک کردن صحنه
☘️به ياد آوردن خشم الهي. امام صادق عليه السلام: خداوند فرموده است اي فرزند آدم مرا در هنگام خشم خويش بياد آور تا من نيز در هنگام خشم خود تو را به ياد آورم. (3)
📚منابع:
(1) بحارالانوار، ج73، ص263.
(2) غررالحکم، ص 165.
(3) تحفه الاوليا، ج3، ص723.
📎 #مشاوره #اخلاقی
🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
🆔 @balagh_ir
☀️ امروز:
شمسی: سه شنبه - ۲۳ دی ۱۳۹۹
میلادی: Tuesday - 12 January 2021
قمری: الثلاثاء، 28 جماد أول 1442
🌹 امروز متعلق است به:
🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام
🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام
🔸رئيس مكتب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام
💠 اذکار روز:
- یا اَرْحَمَ الرّاحِمین (100 مرتبه)
🆔 @balagh_ir
📄 #یادداشت_تبلیغی؛
🔰عوامل حسرت در قیامت؛ ترک عمل صالح
✍️براى بهرهمندى از نعمتهاى آخرت ایمان به تنهایى کافى نیست؛ بلکه افزون بر آن، عمل صالح نیز لازم است: «... مَن ءامَنَ بِاللَّهِ و اليَومِ الأخِرِ و عَمِلَ صالِحاً فَلَهُم اَجْرُهُم عِندَ رَبِّهِم و لا خَوفٌ عَلَيهِم و لا هُم يَحزَنون»: «هر کس به خدا و روز بازپسین ایمان داشت و کار شایسته کرد، پس اجرشان را پیش پروردگارشان خواهند داشت و نه بیمى بر آنان است و نه اندوهناک خواهند شد».
👈ترک عمل صالح، یعنی ترک واجبات و مستحبات؛ با این تفاوت که ترک واجبات علاوه بر حسرت، دارای عذاب الهی است.
🔅کلمه صالح، جامعترین کلمهاى است که مىتوان در این قبیل مواقع بهکار برد. در روایات نیز ولد صالح، سرشت صالح، عمل صالح و ... بهکار رفته است. کلمه «صالح» معنای جامعی دارد و هیچ کلمهاى تا این اندازه جامع و کامل نیست؛ مثلًا درباره «ولد»، «ولدِ عالمِ عابدِ فاضلِ سالمِ شجاع» و نظایر اینها هر اندازه گفته شود، به جامعیّت صالح نخواهد بود؛ زیرا صالح، تمام آن معانى را جامع است. اعمال صالح نیز همینگونه است.
💢مشاهده ادامه مطلب:
👇👇👇
https://www.balagh.ir/content/13592
🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
🆔 @balagh_ir