eitaa logo
با نهج البلاغه
2.6هزار دنبال‌کننده
186 عکس
45 ویدیو
18 فایل
رسیدن به نهج البلاغه هدف نیست، هنر آن است که از دروازه نهج البلاغه بگذریم و به صاحب نهج البلاغه برسیم. کانال با نهج البلاغه فرصتی است برای تامل در نهج البلاغه و آرزویی است برای رسیدن به او. ادمین تبادلات: @sardar_1313 ادمین کانال: @ashaiery
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله 🔵از نقدپذیری تا منتقددوستی وَ اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ أَنَّ الْمُؤْمِنَ لَا يُصْبِحُ وَ لَا يُمْسِي إِلَّا وَ نَفْسُهُ ظَنُونٌ عِنْدَهُ فَلَا يَزَالُ زَارِياً عَلَيْهَا وَ مُسْتَزِيداً لَهَا بندگان خدا بدانید که مومن صبح و شام نمی‌کند مگر در حالیکه نفسش از دیدگاه خود او متهم است. پس همواره در حال یافتن عیوب نفس خویش و زیاده‌خواهی از نفس خویش است. چند نکته: 1️⃣کلمه «ظَنون» صفت مشبهه است که در اینجا به معنای اسم مفعولی ب کار رفته و دارای مبالغه است. یعنی نفسش را بسیار مظنو ن بداند. 2️⃣انسانها به دو دسته تقسیم می‌شوند: هدایت‌طلبان (که نفس خودشان را متهم می‌دانند) و ازخودراضیان (که نفس خود را مبرّا می‌دانند). 3️⃣کسانی که نفس خود را متهم می‌دانند، دو ویژگی دارند: 1. همواره در حال یافتن عیوب خود هستند. 2. همواره در حال زیاده‌خواهی از نفس خود هستند. 4️⃣کسانی که نفس خودشان را مبرّا می‌دانند، عیوب خود را نخواهند یافت و رشد هم نخواهند کرد. ↩️پ ن: 1. نقدپذیری در صورتی تحقق خواهد یافت، که انسان نفس خود را متهم بداند. 2. کسانی که نفس خود را متهم می‌دانند، می‌توانند از مقام «نقدپذیری» به مقام «دوست داشتن منتقدان» برسند (أحب إخوانی الیّ من اهدی عیوبی الیّ) چون ایمان دارند که منتقدان در مرحله یافتن عیوبشان به کمک آنها آمده‌اند. 3. این سخن امیرالمؤمنین علیه السلام، اختصاص به احوال شخصی ندارد. در عرصه دولتها و مدیریت نیز فقط مدیران و حاکمانی نقدپذیر خواهند بود که دولت و سازمان تحت امر خودشان را متهم بدانند نه از خودراضیانی که دولت و سازمان تحت امرشان را مبرّا از نقص و عیب می‌دانند. البلاغه 174 https://eitaa.com/banahjolbalaghe لینک کانال↙️ https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله با زیبایی‌های نهج🌿🌿🌿 الْقَنَاعَةُ مَالٌ لَا يَنْفَدُ. قناعت، ثروتى است پايان ناپذير. 🌹عناصر زیبایی شناختی : ۱. : تشبیهی که در آن ادات و وجه شبه حذف شده باشد. 2. تشبیه معقول به محسوس. 3. وجه شبه: وجه شبه از دو مولفه تشکیل شده: اول بی‌نیاز کردن، دوم دائمی بودن. البته دائمی بودن در قناعت واقعی و در مال فرضی است یعنی اگر مال دائمی بود قناعت به آن شبیه می‌شد. 4. : در تشبیه‌ معمولا غیرقوی (زید) را به قوی (اسد) ملحق می‌کنند اما گاهی متکلم نمی‌خواهد مشبه را به مشبه‌به ملحق کند بلکه می‌خواهد مشبه را از مرتبه مشبه‌به بالاتر ببرد (فراتشبیه). در اینجا هم می‌فرماید اگر مال زوال‌ناپذیر بود (لاینفد) می‌توانستیم قناعت را به او تشبیه کنیم. چنین بیانی به این معنا است که پس بی‌نیازکنندگی قناعت از بی‌نیازکنندگی مال بالاتر است. 5. : هر مخاطبی که با این تعبیر فوق العاده مواجه می‌شود به فکر فرو می‌رود چرا که این عبارت با خودش معنای عبارات متعددی را حمل می کند و همین موجب می‌شود بیشتر در مخاطب اثر کند. تبیین وجه شبه و تحلیل شباهت‌های بین قناعت و مال نامحدود به عهده مخاطب گذاشته شده. ↩️چرا قناعت از مال بالاتر است؟ قناعت همان غنای نفس و بی‌نیازی جوششی و درونی است که اصلا نمی‌گذارد احساس نیاز به وجود بیاید لذا هیچگاه تمام نمی‌شود (اللهم اجعل غنای فی نفسی) اما ثروت مادی، نیازِ به وجود آمده را می‌خواهد با یک عامل خارجی برطرف کند. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ✍️محمد سرافراز، حوزه علمیه قم ، شماره ۵۸ https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله 🔵یک نکته از زیارت عاشورا «...واجعل محیای محیا محمد و آل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد...» خدایا حیات مرا [مانند] حیات محمد و آل محمد و مرگ مرا [مانند] مرگ محمد و آل محمد قرار بده. ⁉️حیات محمد و ممات محمد یعنی چه؟ ✍️در کتاب شریف کافی از پیامبر اکرم روایت شده است: «هرکس دوست دارد حیاتش حیات من و مرگش مرگ من باشد، ... پس ولایت علی بن ابی طالب و اوصیاء او را بپذیرد چرا که آنان شما را وارد هیچ باب ضلالی نمی‌کنند و از هیچ باب هدایتی خارج نمی‌کنند. سعی نکنید به آنها چیزی بیاموزید چرا که آنان از شما داناترند...» ↩️ (عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏: مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَحْيَا حَيَاتِي وَ يَمُوتَ مِيتَتِي وَ يَدْخُلَ الْجَنَّةَ الَّتِي وَعَدَنِيهَا رَبِّي وَ يَتَمَسَّكَ بِقَضِيبٍ غَرَسَهُ رَبِّي بِيَدِهِ‏ فَلْيَتَوَلَّ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ ع وَ أَوْصِيَاءَهُ مِنْ بَعْدِهِ فَإِنَّهُمْ لَا يُدْخِلُونَكُمْ فِي بَابِ ضَلَالٍ وَ لَا يُخْرِجُونَكُمْ مِنْ بَابِ هُدًى فَلَا تُعَلِّمُوهُمْ فَإِنَّهُمْ أَعْلَمُ مِنْكُم...)‏ شماره 62 https://eitaa.com/banahjolbalaghe https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله 🔵تعریف مسند و حصر در ترجمه إِنَّ أَفْضَلَ مَا تَوَسَّلَ بِهِ الْمُتَوَسِّلُونَ إِلَى اللَّهِ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى الْإِيمَانُ به و ... وَ كَلِمَةُ الْإِخْلَاصِ فَإِنَّهَا الْفِطْرَةُ وَ إِقَامُ الصَّلَاةِ فَإِنَّهَا الْمِلَّةُ ... برترین چیزی که توسل جویندگان به خداوند بدان توسل می‌جویند: ایمان به خداوند است ... و کلمه توحید است چرا که فطرت انسان فقط بر کلمه توحید سرشته شده است و درست خواندن نماز است چرا که دین فقط نماز است ... 🔸در دو جمله از جملات فوق، حصر به کار رفته است: 1. فإنها الفطرة در این جمله «الفطرة» در «کلمة الاخلاص» محصور شده است ؛ یعنی فطرت انسان فقط بر کلمه اخلاص سرشته شده است. 2. فإنّها الملّة در این جمله نیز «الملّة» که به معنای دین است در «صلاة» محصور شده است یعنی: دین فقط همین نماز است! (البته این حصر حصر حقیقی نیست) ✔️مترجمان این حصر را نتوانسته‌اند در ترجمه‌هایشان منعکس کنند. البلاغه شماره 66 https://eitaa.com/banahjolbalaghe https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a‌
بسم الله 🔵چرا خداوند پیامبرانش را در ناز و نعمت خلق نکرد؟ وَ لَوْ أَرَادَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ لِأَنْبِيَائِهِ حَيْثُ بَعَثَهُمْ أَنْ يَفْتَحَ لَهُمْ كُنُوزَ الذِّهْبَانِ وَ مَعَادِنَ الْعِقْيَانِ وَ مَغَارِسَ الْجِنَانِ وَ أَنْ يَحْشُرَ مَعَهُمْ طَيْرَ السَّمَاءِ وَ وُحُوشَ الْأَرْضِ لَفَعَلَ وَ لَوْ فَعَلَ لَسَقَطَ الْبَلَاءُ وَ بَطَلَ الْجَزَاءُ وَ اضْمَحَلَّتِ الْأَنْبَاءُ وَ لَمَا وَجَبَ لِلْقَابِلِينَ أُجُورُ الْمُبْتَلَيْنَ وَ لَا اسْتَحَقَّ الْمُؤْمِنُونَ ثَوَابَ الْمُحْسِنِينَ وَ لَا لَزِمَتِ الْأَسْمَاءُ مَعَانِيَهَا () خدای سبحان اگر اراده می‌کرد که ـ وقتی انبیائش را مبعوث می‌کرد ـ گنج‌های زر، معدن‌های طلای ناب و سرزمينهاى آباد و خرّم جهان را به رویشان بگشاید و پرندگان آسمان و چرندگان زمین را [نیز در خدمت‌گزاری آنان] با آنان همراه سازد، قطعا این کار را می‌کرد ولی اگر این کار را انجام می‌داد در آن صورت دیگر؛ الف) سنت امتحان انسان‌ها از بین می‌رفت [و در نتیجه تشخیص نیکان از بدان میسر نمی‌شد]، ب) نظام عمل و پاداش از بین می‌رفت، ج) [رابطه‌ی انبیا با خداوند قطع و در نتیجه] وحی و اخبار مربوط به بهشت و دوزخ بیهوده می‌شد، د) آنان که سخن انبیا را می‌پذیرفتند، پاداش امتحان شدگان را دریافت نمی‌کردند، هـ) ایمان آوردندگان مستحق پاداش نیکوکاران نمی‌شدند، و) کلمه‌ها [از جمله کلمه مؤمن و کافر] معنای خود را از دست می‌داد، البلاغه 175 https://eitaa.com/banahjolbalaghe لینک کانال↙️ https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله 🔵راز مهم مجلسی اول ره درباره سجادیه ع 🔻مجلسي اول، درباره‏ سند صحيفه، طُرق صحیفه را بالغ بر هزاران هزار مي‏داند اگر چه آن چه خود وی ذکر کرده بالغ بر ششصد طريق عالي است. ⚡️اين عالم بزرگ، در پايان يکي از اجازاتش مي‏نويسد: «صحيفه از جهت اسناد، مانند قرآن متواتر است و علاوه بر اماميه از طريق زيديه نيز به تواتر نقل شده است، و از جهت عبارت، در نهايت فصاحت است و از جهت احاطه‏ بر علوم الاهي نيز چنين است و هر کس که شناخت اندکي به الاهیات داشته باشد، بدان اعتراف خواهد کرد.» 🔻بعد از همه این مطالب پرده از راز مهمی پرده برداشته و نوشته است: «لیکن عمده درباره صحیفه آن است که خود من در اوايل جوانی که با تضرع و ابتهال، طالب قرب خداوند بودم در رؤيایی صادقه حضرت صاحب الزمان - صلوات الله عليه - را زیارت کردم و مسائل دشواري را که براي من ايجاد شده بود با ايشان در میان نهادم سپس به ایشان عرض کردم: ای فرزند رسول خدا برای من میسر نیست که دائما در محضرتان باشم از شما می‌خواهم کتابی به من بدهید که بر اساس آن عمل کنم. ایشان هم صحیفه‌ی عتیقی را به من ارزانی داشتند. پس از بیداری همان کتاب را در میان کتب وقفی یافتم و دیدم که صحیفه‌ي سجادیه‌(ع) است سپس آن را با نسخه‌ی استادم هم مقابله کردم... ⚡️وی در پایان نوشته است انتشار گسترده‌ی (ع)‌ در تمام سرزمین اسلام آن هم به طوری که در همه‌ي خانه‌ها یافت می‌شود از برکت همین اعطای امام عصر (ع) بود.📚( بحار الانوار ج 107 ص 60 ). شماره 63 https://eitaa.com/banahjolbalaghe https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله 🔵دو خطر در هنگام پیروزی بر دشمن إِنْ أَظْهَرْتَنَا عَلَى عَدُوِّنَا فَجَنِّبْنَا الْبَغْيَ وَ سَدِّدْنَا لِلْحَقِّ 🔺امیرالمؤمنین علیه السلام در آستانه عزیمت به جنگ صفین مناجاتی دارد. در آن مناجات از خداوند خواسته است که اگر ما را بر دشمنان پیروز کردی ما را از ستم بر دشمن شکست‌خورده دور نگهدار و توفیق اجرای عدالت را درباره او به ما بده. ☑️ پیروزی بر دشمن سُکرآور است و سُکر موجب غفلت‌ است. در سایه چنین غفلتی ممکن است دو مشکل بروز کند: بغی و بی‌عدالتی. حضرت از خطر وقوع این دو مشکل به خدا پناه برده‌اند. البلاغه 176 https://eitaa.com/banahjolbalaghe لینک کانال↙️ https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله قصیده 166 بیتی آیت الله سید ابوالقاسم خویی درباره فضائل امیرالمومنین علیه السلام ارجوزه ای در فضايل و مناقب امام علی اميرالمؤمنين علیه السلام ، از آخرين آثار مكتوب مرحوم آيت الله العظمى خويى است كه در سال 1410 (در سنّ 93 سالگى، 3 سال قبل از ارتحال خود) سرودن آن را به پايان برده و از همان زمان، كار علمى بر روى ارجوزه را آغاز كرده، كه تا چند ساعت قبل از رحلت، ادامه داشته است. 🔹 مسؤوليّت اين كار علمى را مرحوم آيت الله خويى بر عهده ى آيت الله سيّد محمّد مهدى خرسان، می گذارند. آیت الله خرسان چنانکه خودتوضیح داده به خاطر اشتغالات علمی خودشان در ابتدا حاضر به قبول این کار نبوده اند اما به تدریچ که متوتجه میشونند استادشان آقای خویی علاقه زیادی دارند که ایشان قبول کنند، قبول میکنند و با استناد به منابع فریقین همه فضائل مطرح شده در این قصیده را مستندسازی و شرح و تبیین میکنند. 📖شرح این قصیده با نام «علی امام البررة» در سه جلد منتشر شده است. 🔸لینک دانلود کتاب↙️ http://alkhersan.ir/fa/Book/View/1/%D8%B9%D9%84%D9%8A%D9%8C-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%A9 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 البلاغه 177 https://eitaa.com/banahjolbalaghe لینک کانال↙️ https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله 🔵چالش ادبی 2 أَلَا وَ إِنِّي لَمْ أَرَ كَالْجَنَّةِ نَامَ طَالِبُهَا وَ لَا كَالنَّارِ نَامَ هَارِبُهَا 🔹کلمه «اری» به دو صورت به کار می‌رود: دومفعولی و یک‌مفعولی. در جمله «لَمْ أَرَ كَالْجَنَّةِ نَامَ طَالِبُهَا» بعد از کلمه «لم اَرَ» دو چیز داریم: یکی «کالجنة» (که جار و مجرور است) و دیگری «نام طالبها» (که جمله فعلیه است) و نه جمله و نه جارومجرور هیچ یک نمیتواند مفعول اول برای «لم اَرَ» بشود. برای حل این مشکل این سوالات مطرح میشود: ⁉️در این جمله کلمه «لم أرَ» دو مفعولی است یا یک مفعولی؟ ❓اگر دو مفعولی باشد، دو مفعولش کدام‌اند؟ اگر یک مفعولی باشد همان یک مفعولش کدام است؟ ❓ در هر حال جایگاه نحوی «کالجنة» چیست؟ ❓هر ترکیبی چه استلزام معنایی دارد؟ اساتید و فضلای عضو کانال پاسخ خود را به صورت منظم (قابل انتشار در کانال) بنویسند و برای ادمین بفرستند. انشاالله در کانال منتشر خواهد شد. 2 https://eitaa.com/banahjolbalaghe لینک کانال↙️ https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
با نهج البلاغه
بسم الله 🔵چالش ادبی 2 أَلَا وَ إِنِّي لَمْ أَرَ كَالْجَنَّةِ نَامَ طَالِبُهَا وَ لَا كَالنَّارِ نَ
. . أَلَا وَ إِنِّي لَمْ أَرَ كَالْجَنَّةِ نَامَ طَالِبُهَا وَ لَا كَالنَّارِ نَامَ هَارِبُهَا بسم الله آقای نعمت رئیسی از اعضای کانال نوشته اند: ✍️ضمن عرض ادب و احترام محضر استاد بزرگوار در مورد 2؛ پاسخی به ذهن حقیر رسیده که عرض می شود: 📌ترکیب اول: کاف در کالجنه اسمیه است و لم ار دو مفعولی است که مفعول اول کالجنه و مفعول دوم نام طالبها است. 🖌اشکال: عاید از خبر (مفعول دوم) به مبتدا (مفعول اول) نداریم. پاسخ: کاف از الجنه کسب تانیث کرده است. 📌ترکیب دوم: کاف در کالجنه اسمیه است و لم ار یک مفعولی است و مفعولش کالجنه است و نام صاحبها صفت برای الجنه است. 📍تفاوت معنایی دو ترکیب: معنای تقریبی ترکیب اول چنین است که ندیدم چیزی مثل بهشت باشد و طالبش خوابیده باشد؛ اما معنای تقریبی ترکیب دوم چنین است که مثل بهشت که بهشت این ویژگی را دارد که طالبش خوابیده است، ندیدم. التماس دعا از محضر شما استاد بزرگوار. امیدوارم بد درس پس نداده باشم. یاعلی 2 https://eitaa.com/banahjolbalaghe لینک کانال↙️ https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a