بسم الله
🔵ترجمه نکره در سیاق نهی
«وَ لَا تَظُنُّوا بِي اسْتِثْقَالًا فِي حَقٍّ قِيلَ لِي» #خطبه_216 نهج البلاغه
🔹 و گمان نکنید به خاطر حرف حقی که به من گفته شود، کوچکترین تلخی و دشواری در من پدید بیاید.
«استثقالا» در این جمله، نکره در سیاق نهی است.
«#نکره_در_سیاق نهی» صریح در تأکید و تعمیم است. یعنی: «هیچ گونه استثقال».
مترجمان نتوانستهاند تأکیدو عمومیتِ موجود در این جمله را به فارسی برگردانند.
اغلب آنان جمله را به این صورت ترجمه کردهاند: «و درباره من گمان مبريد كه اگر حقّى گفته شود دشوار آيد،»!
این ترجمهها "تأکید و عمومیتِ" موجود در استثقال را نمیرساند!
معنای جمله این است «هیچ گونه دشواری »را در من گمان نبرید!
#با_مترجمان_نهج، شماره 55
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله
🔵رابطه بین «پرحرفی» و «دوزخی شدن»
◀️...وَ مَنْ كَثُرَ كَلَامُهُ كَثُرَ خَطَؤُهُ وَ مَنْ كَثُرَ خَطَؤُهُ قَلَّ حَيَاؤُهُ وَ مَنْ قَلَّ حَيَاؤُهُ قَلَّ وَرَعُهُ وَ مَنْ قَلَّ وَرَعُهُ مَاتَ قَلْبُهُ وَ مَنْ مَاتَ قَلْبُهُ دَخَلَ النَّار... #حکمت_349
کسی که سخنانش زیاد شود خطایش زیاد میشود، کسی خطایش زیاد شود حیایش کم میشود، کسی که حیایش کم شود ورعش کم میشود، کسی که ورعش کم شود قلبش میمیرد و کسی قلبش بمیرد داخل جهنم میشود....
#با_معارف_نهج،شماره 143
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله
🔵از فقه شخصی تا فقه حکمرانی
صَلِّ الصَّلَاةَ لِوَقْتِهَا الْمُؤَقَّتِ لَهَا وَ لَا تُعَجِّلْ وَقْتَهَا لِفَرَاغٍ وَ لَا تُؤَخِّرْهَا عَنْ وَقْتِهَا لِاشْتِغَال. . #نامه_27 نهج البلاغه
نماز را در وقت خاص خودش بخوان. نه به خاطر داشتن فرصت، زودتر از وقت بخوان و نه به خاطر گرفتاری دیرتر از وقت خودش بخوان.
چند نکته:
1.این جمله بخشی از نامه امام علی علیه السلام به محمد بن ابی بکر، والی مصر است.
2. این جمله در سیاقی است که جملههای قبلی و بعدیاش همگی احکامی را بیان میکند، که بر حاکم اسلامی واجب است. بنابراین بعید به نظر میرسد که این حکم (توصیه به نماز در وقت فضیلت) یک حکم استحبابی باشد.
3. در سراسر این نامه به محمد بن ابیبکر توصیههای حکومتی ارائه شده نه توصیههای فردی. توصیه به اقامه نماز در وقت خاص نیز در میان همین توصیههای حکومتی قرار گرفته است.
4. بنابراین، به نظر میرسد اینکه نماز باید در اوقات خودش خوانده شود و دیرتر از وقت خود خوانده نشود، در مقیاس فردی یک تکلیف مستحب است اما در مقیاس #حکمرانی یک تکلیف واجب است.
یعنی حکومت موظف است برای اقامه #نماز در ساعات خودش برنامهریزی کند. یعنی مقدمات را فراهم و موانع را برطرف کند.
#فقه_حکومتی #فقه_سیاسی
#با_معارف_نهج،شماره 143
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله
برای دسترسی آسان تر مخاطبان گرامی به موضوعات، هشتگ عناوین اصلی در اینجا قرار داده میشود:
#با_شیفتگان_نهج البلاغه
#با_معارف_نهج البلاغه
#با_مترجمان_نهج البلاغه
#بازیباییهای_نهج البلاغه
#آشنایی_با_خطبه ها
#مناسبتی
#چالش_ادبی
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
لینک کانال↙️
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله
🔵تاثیر نماز بر کنش سیاسی حاکمان
صَلِّ الصَّلَاةَ لِوَقْتِهَا الْمُؤَقَّتِ لَهَا وَ لَا تُعَجِّلْ وَقْتَهَا لِفَرَاغٍ وَ لَا تُؤَخِّرْهَا عَنْ وَقْتِهَا لِاشْتِغَالٍ وَ اعْلَمْ أَنَّ كُلَّ شَيْءٍ مِنْ عَمَلِكَ تَبَعٌ لِصَلَاتِك. #نامه_27 نهج البلاغه
در جمله «وَ اعْلَمْ أَنَّ كُلَّ شَيْءٍ مِنْ عَمَلِكَ تَبَعٌ لِصَلَاتِك» منظور از عمل چیست؟
شارحان و مترجمان نهج البلاغه کلمه "عمل" را در اینجا بر عمل شخصی هر کس حمل کرده و این معنا را برداشت کردهاند که: اعمال شخصی هر کس تحت تاثیر نماز او است. ولی به نظر میرسد که این، همهی معنای این جمله نباشد!
برای فهم دقیق این جمله دو مقدمه لازم است:
🔸مقدمه اول: معنای کلمه عمل
کلمه «عامل» به معنای "کسی که متولی یک عملی است" به کار میرود(ن ک: شمس العلوم). والیان حکومتی و کارگزاران جمعآوری زکات را از همین جهت، «عامل» مینامند.
کلمه «عمل» نیز به صورت مشترک معنوی، هم عمل شخصی را شامل میشود و هم مسئولیت سیاسی و حکومتی را. مثلاً امیرالمؤمنین علیهالسلام در نامه به اشعث مینویسد: «إِنَّ "عَمَلَكَ" لَيْسَ لَكَ بِطُعْمَةٍ وَ لَكِنَّهُ فِي عُنُقِكَ أَمَانَةٌ»! در این عبارت امام، کلمه عمل به معنای مسئولیت و پست سیاسی به کار رفته است.
🔹مقدمه دوم: سیاق #نامه_27
برخی از نامههای امام علی ع مانند نامه 31 (معروف به نامه به امام حسن ع) مخاطب خاص ندارد و مشتمل بر توصیههای ارزشمند اخلاقی برای همه افراد است اما برخی از نامهها مانند نامه 53 (عهدنامه مالک اشتر) برای کارگزاران حکومتی نوشته شده و در حال تبیین وظایف حاکم و اخلاق حکمرانی است. نامه 27 نیز نامهی امام به والی مصر (محمد بن ابیبکر) است و همه جملههای قبل و بعد از جملهی «كُلَّ شَيْءٍ مِنْ عَمَلِكَ تَبَعٌ لِصَلَاتِك» توصیههای امام به یک کارگزار سیاسی است. بنابراین در اینجا نیز باید مراد از کلمه «عمل»، عمل سیاسی و کنش حکمرانی باشد یا دست کم باید مراد امام، معنای عامی باشد که عمل سیاسی و کنش حکمرانی را نیز شامل بشود.
راستی تأثیر #نماز حاکمان بر عمل سیاسی و اجرای وظایف حکومتی آنها چیست؟
َ
#با_معارف_نهج،شماره 144
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
May 11
بسم الله
#آشنایی_با_خطبه دوازدهم
مصادر خطبه
المحاسن، ج1، ص262
فضای صدور خطبه
بعد از پیروزی در جنگ جمل، يكى از ياران عرض كرد: دوست داشتم برادرم همراه ما بود تا شاهد پيروزي شما باشد. حضرت امیر علیه السلام در پاسخ ایشان این خطبه را ایراد فرمودند.
اهمیت خطبه
1. نقش انگیزه و میل باطنی در سریان وجود انسان در همه اعصار و ارائه نمونه ای روشن از حدیث شریف «انما الاعمال بالنیات و انما لکلّ امرء ما نوی»
2. پیوند مکتبی از میان تمام پیوندها، قوی ترین پیوندهاست.
مضامین خطبه
حضرت امیر علیه السلام در پاسخ به آن مرد که آرزو کرد برادرش در میدان حاضر بوده و شاهد پیروزی حضرت بود، فرمودند: آيا قلب و علاقه برادرت با ماست؟ او در پاسخ عرض كرد: آرى. امام علیه السلام فرمود: او نيز به طور مسلّم در اين صحنه حضور داشته است. گروههايى در لشكر ما حضور داشتند كه هم اكنون در صلب پدران و رحم مادرانند که به زودی به وجود آمده و ایمان به واسطه آنان قوت خواهد گرفت.
لطایف خطبه
1. یکی از عوامل حسرت در قیامت آن است که انسان درمی یابد که در عمر کوتاه دنیوی می توانست همراه با تمام خوبان در همه اعصار تاریخ شده و در عمل آنان سهیم شود ولی با گرفتار شدن در دام غفلت، چه خسران بزرگی بر خود تحمیل کرده است.
2. ستون دین بودن نماز، در پرتو این خطبه شریف بهتر درک می شود چرا که هدف از نماز، یاد خداست (اقم الصلاة لذکری) و یاد خدا همان پیوند قلبی با مبدأ همه کمالات است.
3. در عبارت «و یقوی بهم الایمان» پیشگویی حضرت نسبت به قوت گرفتن دین به واسطه مردان الهی وجود دارد.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✍️استاد علی رحیمی ؛ حوزه علمیه شیراز
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله
🔵ترجمه کلمه «لاق»
وَ لَا سَلَبَتْهُمُ الْحَيْرَةُ مَا لَاقَ مِنْ مَعْرِفَتِهِ بِضَمَائِرِهِم #خطبه_91 نهج البلاغة
کلمه «لاق» به معنای شدت التصاق و پیوند شدید چیزی به چیزی است (لصق و التصق). ظاهرا «لیقه» را نیز از این جهت که با جوهر مرکب پیوند شدید دارد، لیقه نامیدهاند.
در این جمله از #خطبه_اشباح امیرالمؤمنین علیه السلام میخواهند بیان کنند مقام حیرتی که فرشتگان بدان رسیدهاند، معرفت و ایمان آنها را از آنها نمیستانَد. برای اینکه چرایی این نکته نیز روشن شود تعبیر «ما لاق من معرفته بضمائرهم» را به کار گرفتهاند تا اشاره کنند که ایمان و خداشناسی فرشتگان به شدت به ضمائرشان چسبیده و در عالیترین حدّ، درونی شده است.
➕توجه به معنای کلمه «لاق بضمائرهم» میتواند خواننده را به مقوله مهم «درونی کردن ایمان و خداشناسی و تبدیل کردن #ذکر_لسانی به #ذکر_قلبی» رهنمون کند.
🔸متأسفانه برخی مترجمان که گمان کردهاند این «لاق» همان «ملاقات» است (خلط بین لقی که ناقص است و لیق که اجوف است) کلمه «لاق» را به ملاقات کردن برگرداندهاند! برخی دیگر نیز با گرایش به ترجمههایی مانند «معرفتی که در دلهایشان جا دادهاند» نتوانستهاند معنای دقیق عبارت را به فارسی برگردانند!
◀️از میان ترجمههایی که دیده شد، در ترجمه انصاریان تا حدودی این معنا به فارسی منتقل شده است: «سرگردانى و حيرت، ايمانى را كه با باطن آنان پيوند خورده، ... از آنان سلب ننموده»
#با_مترجمان_نهج، شماره 56
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله
🔵علی علیه السلام سیاستمدار بود یا نظامی؟
✍️دکتر زکی بدوی در مقالهای نوشته است:
اینکه برخی مورخان گفتهاند علی سیاستمدار نبود بلکه صرفا توان نظامی داشت، سخن ناروا و بیجایی است چون کسی که تاریخ خوانده باشد میداند که علی در اولین روزهای حکومتش، سپاه و نیروی نظامی قابل ملاحظهای نداشت ولی با این حال با فتنه جمل مواجه شد. وقتی برای مقابله با فتنه جمل از مدینه خارج شد، فقط 800 نفر نظامی در اختیار داشت! اما وقتی در مقابل جملیها ارود زد هزاران هزار نیروی نظامی جمع کرده بود! اگر علی مرد سیاست نبود پس این همه نیرو را چگونه گرد آورده بود؟
📚مقاله «الإمام علي (كرّم الله وجهه) والتسامح الديني والسياسي»
#با_شیفتگان_نهج،47
https://eitaa.com/banahjolbalaghe